Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä: 8 lasta, ei sähköhellaa tai tiskikonetta

Vierailija
29.09.2015 |

http://www.meidanperhe.fi/artikkeli/arki/perhe/kahdeksan_lasta_eika_sahkohellaa_tai_tiskikonetta_nain_on_hyva

Minusta heidän elämänsä kuulosti terveelliseltä ja onnelliselta ja olen kateellinen! En haluaisi noin monta lasta, mutta tahtoisin elää maalla ja elää osittain omavaraisesti. Ainut mikä pisti silmään, oli vanhempien välinpitämättömyys tai kiire, jonka vuoksi lasten koulunkäyntiin ei panostettu mielestäni tarpeeksi. Mutta muuten, takuulla hyvä kasvuympäristö lapsille. Minä muuttaisin heti maalle, jos vain mies suostuisi.

Onko kukaan täällä haaveillut samantyylisestä elämästä? Onko kukaan toteuttanut haaveitaan?

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheita kommentteja täälä. Jos joku haluaa elää noin, suotakoon se hänelle. Itsekin voisin elää noin, mutta yhtälöön kun lisättäisiin mieheni 3-vuorotyö, jäisi vähän liikaa mun harteille.

Vierailija
22/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:41"]

Olen mökillä ja naapurissa on maanviljelijäperhe, viisi lasta. Perheen 16-vuotias osaa vaikka mitä, hän neuvoo, kuinka puu kaadetaan, miten ruohonleikkuri huolletaan,. Hän toi leivänjuurta ja näytti ruisleivän valmistuksen. Kaivovedestäkin hän otti näytteen ja lähetti sen analysoitavaksi. Hänen ohjeillaan myös pestiin kaivo ja asennettiin uusi pumppu.

Hän myös näyttelee kesäteatterissa, lausuu juhlissa, pelaa kylän porukassa lentopalloa, käy kalassa, metsästää, on lukion ekalla, soittaa rumpuja vanhaan navettaan kunnostetussa treenikämpässä/pelitilassa jne Ja kaikki nuoremmatkin lapset ovat aktiivisia, harrastavat, tekevät kotitöitä, ovat terveitä ja avoimia.

[/quote]

Jos luit jutun, tuon jutun perheen lapset harrastivat 4h kerhoa ja olivat muuten kotona hommissa.. joten eivät vietä samanlaista elämää kuin naapurisi teini jonka elämä kuullostaa kivalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:48"]

Luin jutun ja ihmettelin MIKSI? Miksi joku haluaa vapaaehtoisesti palata elämässään 50 vuotta taaksepäin, aikaan jolloin elämä oli usein maaseudulla kovaa ja karua? En tarkoita vaihtoehtona sitä että täytyisi asua kaupungissa, mutta ihmiste lähellä kyllä mukavuuksista nauttien. Aika suorittamiselta tuntui heidän elämänsä, ja tuli mieleen se että "only in Finland" jostain syystä täällä ihannoidaan karua elämäntyyliä. Itse nautin kauniista asioista, kulttuurista, harrastuksista ja matkustelusta enkä kyllä haluaisi olla jutun perheen teini talvella hankien keskellä ahtaassa talossa ilman vain koulussa käyden ja omaa vuoroa tietokoneelle odottaen :/

Vanhemmat toteuttavat omaa unelmaansa, onko se myös lasten parhaaksi?Ei ekohipin lapsi välttämättä halua ekohipiksi. Ja mitäs sitten kun lapset muuttavat pois kotoa ja pariskunta vanhenee, ja tarvitsee palveluita? Toi juttu on niin nähty jo 50- luvulta alkaen kun mökin mummot kärrättiin vanhainkotiin kun kotona ei pärjännyt. Itse haaveilen toisenlaisista eläkepäivistä vaikka jossain lämpimässä,ja haluan toteuttaa muitakin haaveitani ihan itsekseni. Tuollainen elämä ahdistaisi, ei omaa tilaa tai mahdollisuutta toteuttaa omia haaveitaan, yhtä samaa suorittamista päivästä toiseen.

[/quote]

Itse taas olen aina haaveilut muutosta maalle. Nyt eläkkeelle jäätyäni toteutan tätä unelmaani. Täällä nimenomaan on omaa tilaa, mahdollisuus toteuttaa mielitekojaan. Ja yllätys, yllätys - vasta täällä olen oikein kunnolla ryhtynyt harrastamaan kulttuuria.

Kahden viikon välein menemme porukalla teatteriin tai konserttiin lähikaupunkeihin - bussilla teatterin eteen ja ei kun kuohuviinilaselle. Ja mikä ihaninta, illalla pääsee hiljaiseen kotiin metsän suojaan, kirkkaan järven rannalle.

Vierailija
24/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:35"]

Mihis unohtui se tiskikoneen käyttämä sähkö? Eiköhän vain ole aikalailla ympäristöä kuormittavampaa kuin astioiden käsin pesu. Lisäksi teknologia kestää aikansa kunnes menee rikki ja ostetaan uutta. Ei ympäristöystävällistä tosiaan.

[/quote]

Mihin unohtui se käsitiskin moninkertaisen vesimäärän lämmitys? Muista, kyse on kymmenen hengen astioista ja ruoanvalmistusvälineistä, ei kahden ihmisen taloudesta. Kaikenlisäksi nykyaikaiset koneet eivät ole mitään hirveitä sähkösyöppöjä.
[/quote]
Veden lämmitys se eniten enegiaa kuluttaa. Eri juttu ehkä kun tosiaan vuosi asuttiin talossa jonne ei vesi tullut sisään. Keittiön puuhellalla tuli lämmitettyä talo ja tiskivedet. Silloin käsin tiskaus on ekologisempaa. Hanan alla tiskatessa vettä kuluu monin verroin jos tiskikone on liitetty kuumavesihanaan, niin sähköä ei juuri kulu. Se veden roiskuttaminen ei tosiaan paljoa tehoa vaadi mitätön määrä siitä mitä imuri tai hiustenkuivain syö.

Vierailija
25/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jutun ja ihmettelin MIKSI? Miksi joku haluaa vapaaehtoisesti palata elämässään 50 vuotta taaksepäin, aikaan jolloin elämä oli usein maaseudulla kovaa ja karua? En tarkoita vaihtoehtona sitä että täytyisi asua kaupungissa, mutta ihmiste lähellä kyllä mukavuuksista nauttien. Aika suorittamiselta tuntui heidän elämänsä, ja tuli mieleen se että "only in Finland" jostain syystä täällä ihannoidaan karua elämäntyyliä. Itse nautin kauniista asioista, kulttuurista, harrastuksista ja matkustelusta enkä kyllä haluaisi olla jutun perheen teini talvella hankien keskellä ahtaassa talossa ilman vain koulussa käyden ja omaa vuoroa tietokoneelle odottaen :/

Vanhemmat toteuttavat omaa unelmaansa, onko se myös lasten parhaaksi?Ei ekohipin lapsi välttämättä halua ekohipiksi. Ja mitäs sitten kun lapset muuttavat pois kotoa ja pariskunta vanhenee, ja tarvitsee palveluita? Toi juttu on niin nähty jo 50- luvulta alkaen kun mökin mummot kärrättiin vanhainkotiin kun kotona ei pärjännyt. Itse haaveilen toisenlaisista eläkepäivistä vaikka jossain lämpimässä,ja haluan toteuttaa muitakin haaveitani ihan itsekseni. Tuollainen elämä ahdistaisi, ei omaa tilaa tai mahdollisuutta toteuttaa omia haaveitaan, yhtä samaa suorittamista päivästä toiseen.

[/quote]Ainahan vanhemmat elävät omanlaistaan elämää ja lapset sitten siinä sivussa. Yleensä Suomessa kaikki vaan ovat mahdollisimman keskimääräisiä ja välttävät erottumasta joukosta. Ihan hyvä että jotkut uskaltavat elää tavallaan. Pitäisikö 3-kymppisenä asua kaupungissa, vain siksi että sitten 8-kymppisenä ei ehkä pärjää enää syrjäseudulla.

Vierailija
26/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:57"]

[/quote]

Itse taas olen aina haaveilut muutosta maalle. Nyt eläkkeelle jäätyäni toteutan tätä unelmaani. Täällä nimenomaan on omaa tilaa, mahdollisuus toteuttaa mielitekojaan. Ja yllätys, yllätys - vasta täällä olen oikein kunnolla ryhtynyt harrastamaan kulttuuria.

Kahden viikon välein menemme porukalla teatteriin tai konserttiin lähikaupunkeihin - bussilla teatterin eteen ja ei kun kuohuviinilaselle. Ja mikä ihaninta, illalla pääsee hiljaiseen kotiin metsän suojaan, kirkkaan järven rannalle.

[/quote]

Mutta tuo perhehän ei käy teatterissa tai konserteissa. Kerran kävivät kylpylässä. Eivät edes mahdu autoon kerralla. Vanhemmilla yhteinen hetki viimeksi, kun nuorimmalta leikattiin tyrä ja kävivät hesessä.

Vierailija
27/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:57"]

[/quote]

[/quote]

Tuo perhe ei käynyt eikä käy missään,jos luit jutun...

Vierailija
28/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 14:53"]

Voihan siitä elämästä tehdä just niin hankalaa kuin haluaa. Järjetöntä kyllä mielestäni. Ja lapsetko ne pani tiskaamaan... Puuhellaakaan en ymmärrä ainoana. Itse vietän aikaa mökillä jolla ei sähköjä ole, mutta että vapaaehtoisesti eläisi koko ajan noin, ja vielä tuollaisen lauman kanssa.

[/quote]

Tuskin ajatuksena oli elämän hankaloittaminen, vaan ennemminkin riippumattomuus teknologiasta ja ehkä myös ekologisuus? Mielestäni ihan arvostettavia juttuja.

[/quote]

Toisille sopii, toisille ei. Itsestä olis ihanaa kun olis paljon elukoita, kunhan joku muu lypsäis/keritsis ym. ne... maatilan hommat on kuitenkin tosi rankkoja. Tota lapsimäärää tietysti on lapsettoman vaikea ymmärtää, ja onko se sitten kaikille lapsille kaikissa kehitysvaiheissa kivaa tuollainen luomuelämä?

Vierailija
29/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain määrin olen itsekin haaveillut osittaisesta omavaraiselämästä maalla, mutta miksi tuo on pitänyt vetää niin äärilaitaan? Miksi ei voi ottaa parhaita paloja sekä nykyajasta että menneestä?  Asua maalla perusmukavuuksilla, kohtalaisten (julkisten) yhteyksien päässä esim. kulttuuritarjonnasta. Lapsiakin vain pari kolme, jolloin esim. yhdellä autolla pääsee edes välillä perheenä reissuun ym.

Jollain tavalla ymmärrän että on syvästi tyydyttävää tehdä omin käsin melkein kaikki mitä elämiseen tarvitaan. Nimenomaan se, että joutuu näkemään vähän vaivaa eikä kaikki tule valmiina kaupasta tai sähkönappia painamalla. En mää tiedä onko sellainen mahdollisimman helppo elämäkään ihmiselle aina hyväksi.

Vierailija
30/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:54"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:21"]Niillähän käy jo perhetyöntekijä joka viikko... [/quote]just..ja pian pitäisi seurata lastensuojeluilmoitus?! Niinkö! Teidän omat elämät on niin täydellisiä..

[/quote]Niinpä. Se että perheessä käy (säännöllisesti) perhetyöntekijä ei automaattisesti tarkoita että perheessä olisi ongelma tai lastensuojelu olisi huolissaan ko perheen lapsista.

Vierailija
31/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaankin mukavaa perheen pienimmille, mutta entäs teinit? 17v. poika jota harvoin kyyditetään minnekkään, eikä omista edes älypuhelinta. Tuolle esikoiselle ei taida sisaruksistakaan olla paljoa (ikäistänsä) seuraa, kun seuraava sisarus on 13v. tyttö. Varmaan noita 12v. ja 13v. tyttöjäkin alkaa lähivuosina kiinnostamaan muukin kuin vain kotona perheen kanssa oleskelu. Vanhemmat siis sanoivat, että lapsista on seuraa toisilleen kun harvoin näkee kavereita. Pikkulapsilla tämä on totta, mutta teineille kaverit yms ovat tärkeitä.

Vierailija
32/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen ekoelämä toimii vain, jos kaikki ovat terveitä ja työkykyisiä. Elämässä vain usein käy niin, että joku sairastuu syöpään tai kuolee tai alkoholisoituu. Silloin yksinjäävä on kohtuuttoman työtaakan alla ilman mukavuuksia.

Vierailija
33/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 16:52"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:54"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:21"]Niillähän käy jo perhetyöntekijä joka viikko... [/quote]just..ja pian pitäisi seurata lastensuojeluilmoitus?! Niinkö! Teidän omat elämät on niin täydellisiä..

[/quote]Niinpä. Se että perheessä käy (säännöllisesti) perhetyöntekijä ei automaattisesti tarkoita että perheessä olisi ongelma tai lastensuojelu olisi huolissaan ko perheen lapsista.

[/quote]

No on se aika selvä merkki siitä että hommat ei oo ihan lapasessa. Voi olla tahtomattaankin, mutta ei tuollainen elämä ole mitenkään ihailtavaa, mistä ei edes omin voimin selviä. Hommaisi sen tiskikoneen ja sähköhellan, niin voisi ehkä luopua siitä kotiavusta. Hittojako sitä annetaan kotiapua tuollaisille, jotka tekevät elämästään tahallaan työlästä, kun moni sitä ei saa edes sairauden takia silloin kun tarvitsisi.

Vierailija
34/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä että tiskikone on ympäristön kannalta parempi valinta kuin käsintiskaus, löytyy googlella paljon tietoa. Ei ole mikään päästä keksitty juttu, vaan ihan tutkittu asia.

http://www.isannointiliitto.fi/asuminentaloyhtiossa/asuminentaloyhtiossa/energianeuvontaaasukkaille/vedenkulutuskuriinkiettiossa/

Vierailija
35/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:36"]

Siitä että tiskikone on ympäristön kannalta parempi valinta kuin käsintiskaus, löytyy googlella paljon tietoa. Ei ole mikään päästä keksitty juttu, vaan ihan tutkittu asia.

http://www.isannointiliitto.fi/asuminentaloyhtiossa/asuminentaloyhtiossa/energianeuvontaaasukkaille/vedenkulutuskuriinkiettiossa/

[/quote]Riippuu siitä pestäänkö "juoksevalla vedellä" vai kannetulla vedellä. 

Vierailija
36/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheellä ei ole yhteistä aikaa, vanhemmilla ei parisuhdeaikaa, lasten koulunkäyntiä ei valvota, rahaa ei ole ollenkaan (nyt lapset vielä melko pieniä, miten pärjäävät parin vuoden päästä kun suurin osa on teinejä? Mitä kun jotain sattuu?), kämppä hajoaa käsiin, eläimiä valtavasti, lapsilla ei ole harrastuksia tai perheen ulkopuolisia ystäviä... mä en näe tuossa oikein mitään ihanaa, vaan oikeastaan vastuutonta ja typerää hippeilyä. Tulevaisuudessa it-osaaminen on myös huomattavasti välttämättömämpää kuin vasaran heiluttelu.

Ja ääh tuo "äiti haluan olla isona niinkuin sinä - olemme valinneet oikein".. Gimme a break.

Vierailija
37/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan tätä perhettä suuresti! Itse olen tällainen osittain omavarainen, joka haaveilee tällaisesta perhe-elämästä. Kannattaa kuitenkin pyrkiä tasapainoon vanhan-ajan taitojen ja nykytekniikan välillä. Mitä sitten kun yhteiskunta kaatuu väliaikaisesti? Silloin vanhat taidot tulevat kyllä tarpeen!

Hienostolaisperseillä tämä ei tietenkään onnistu kun vesi tulee hanasta ja sähkö töpseleistä.

Onnea tälle perheelle!

Vierailija
38/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo jättäkööt vaan vanhemmat lapset vahtimaan pienempiä, sehän on osoittautunut oikein turvalliseksi ja hyväksi tavaksi...

Vierailija
39/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:49"]

Perheellä ei ole yhteistä aikaa, vanhemmilla ei parisuhdeaikaa, lasten koulunkäyntiä ei valvota, rahaa ei ole ollenkaan (nyt lapset vielä melko pieniä, miten pärjäävät parin vuoden päästä kun suurin osa on teinejä? Mitä kun jotain sattuu?), kämppä hajoaa käsiin, eläimiä valtavasti, lapsilla ei ole harrastuksia tai perheen ulkopuolisia ystäviä... mä en näe tuossa oikein mitään ihanaa, vaan oikeastaan vastuutonta ja typerää hippeilyä. Tulevaisuudessa it-osaaminen on myös huomattavasti välttämättömämpää kuin vasaran heiluttelu.

Ja ääh tuo "äiti haluan olla isona niinkuin sinä - olemme valinneet oikein".. Gimme a break.

[/quote]

Lapsilla on 4h harrastus ja oppivat hyviä ja tarpeellisia taitoja, jotka voidaan käyttää nykytekniikan ohella, joten mitä tässä nyt on ongelma? Ja mistä revit tuon, että ne olisivat yksinäisiä ja eivät osaisi tietotekniikkaa?

Vierailija
40/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:59"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:49"]

[/quote]

Lapsilla on 4h harrastus ja oppivat hyviä ja tarpeellisia taitoja, jotka voidaan käyttää nykytekniikan ohella, joten mitä tässä nyt on ongelma? Ja mistä revit tuon, että ne olisivat yksinäisiä ja eivät osaisi tietotekniikkaa?

[/quote]

Kuten mitä "hyviä ja tarpeellisia taitoja"?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan