Onko ok auttaa sokeaa ilman että hän pyytää apua?
Esim jos nään sokean ihmisen odottavan bussia, onko loukkaavaa jos meen kysymään millä bussilla on menossa, ja kerron kun se tulee? Jos tunnette jonkun sokean, haluaisiko hän tämäntyyppistä apua, vai pitäisikö loukkaavana "etkö usko että pärjään yksin?!" Tms
Kommentit (9)
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 14:50"]
Itse tuntemani ei halua apua ilman pyytämättä. Hän on hyvin ylpeä siitä miten hyvin on oppinut pärjäämään sokeana, ja hermostuu jos häntä kohdellaan apua tarvitsevana ja "vammaisena" raukkana.
[/quote]hih
Oli kyseessä kuka tahansa, niin kannattaa aloittaa keskustelu "Hei, voisinko auttaa/tarvitsetko apua/voisinkohan olla jotenkin avuksi?" Niin saat oikean vastauksen!
Minulle opetettiin lapsena, että kannattaa kysyä voiko olla avuksi.
No uskoisin, ettei kukaan kimpaannu siitä, että kysyy voinko olla avuksi. Kyllä siihen sitten vastataan, että voitko vai pärjätäänkö yksin.
Itse muistan jonkun näkövammaisen sanoneen telkkarissa, että jos haluaa auttaa esim. kadun ylityksessä, niin ei tule ottaa hänen käsipuolestaan kiinni, vaan ojentaa omansa, josta hän voi ottaa kiinni.
Joo sori kirjotusvirhe :D näin tänään sokean koiransa kanssa sporapysäkillä ja kysyin millä hän on menossa ja kerroin sen tulevan seuraavana. Ajattelin vasta jälkeenpäin että oliko toi loukkaavaa :/
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 14:50"]
Itse tuntemani ei halua apua ilman pyytämättä. Hän on hyvin ylpeä siitä miten hyvin on oppinut pärjäämään sokeana, ja hermostuu jos häntä kohdellaan apua tarvitsevana ja "vammaisena" raukkana.
[/quote]
Enpä ole tullut tuota ajatelleksikaan. Minulla on tapana tarjota apua kaikille ihmisille, jos he näyttävät sitä minusta tarvitsevan. Kukaan ei näytä koskaan siitä loukkaantuneen, onneksi. Jotkut sanovat, että pärjäävät yksinkin, mikä on tietenkin ihan ok.
On parempi kysyä, että voinko auttaa kuin että tarvitsetko apua. Se tekee kieltäytymisestä helpompaa, samoin avun vastaanottamisesta.
tuli mieleen se mainos missä mummelia autettiin eli nostettiin bussin kyytiin ja pappa jäi keksipaketin kanssa ihmettelemään..
:D
juu, en usko että kukaan loukkaantuu - näkevä tai sokea - jos kysyy tarviikko apua