Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä: 8 lasta, ei sähköhellaa tai tiskikonetta

Vierailija
29.09.2015 |

http://www.meidanperhe.fi/artikkeli/arki/perhe/kahdeksan_lasta_eika_sahkohellaa_tai_tiskikonetta_nain_on_hyva

Minusta heidän elämänsä kuulosti terveelliseltä ja onnelliselta ja olen kateellinen! En haluaisi noin monta lasta, mutta tahtoisin elää maalla ja elää osittain omavaraisesti. Ainut mikä pisti silmään, oli vanhempien välinpitämättömyys tai kiire, jonka vuoksi lasten koulunkäyntiin ei panostettu mielestäni tarpeeksi. Mutta muuten, takuulla hyvä kasvuympäristö lapsille. Minä muuttaisin heti maalle, jos vain mies suostuisi.

Onko kukaan täällä haaveillut samantyylisestä elämästä? Onko kukaan toteuttanut haaveitaan?

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sitte käy, jos meiltä lähtee sähköt, verkko kaatuu ja vesilaitos ei toimi?

Kuinka moni silloin osaa pitää huolta itsestään, kun ei voi googlata?

Miksei työnteko voi olla yhteistä aikaa? Onko ainoastaan pleikkarilla pelaaminen sitä perheen laatuaikaa?

Pitääkö kaikki tehdä kahdessa sekunnissa ja vähän hutiloiden? Villasukkiakaan ei kannata itse kutoa, kun eivät muutamassa tunnissa valmistu?

Ennen vanhaan laulettiin töitä tehdessä, ei ollut soittopelejä yms. se teki työnteosta mukavampaa ja kun niitä tehtiin yhdessä, tunnettiin kuuluvansa johonkin ja saikin tehdä omaan tahtiin. Ei ollut kellokortteja. Luonnon ehdoilla mentiin ja luontohan ei ole kovin pikainen käänteissään.

Nyt ihmiset ovat tämän kaiken tekniikan kehityksen jälkeen yksinäisempiä kuin koskaan.

Onko se edistystä, sillä ilman toisiamme, lajiamme ei olisi enää edes olemassa?

Juuri oli iltiksessäkin juttu, että osalla inttiin menevistä pojista ei ole ollenkaan sosiaalisia taitoja. Tiskikone ei siinä voi auttaa.

Vierailija
62/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 19:05"]

Mites sitte käy, jos meiltä lähtee sähköt, verkko kaatuu ja vesilaitos ei toimi?

Miksei työnteko voi olla yhteistä aikaa? Onko ainoastaan pleikkarilla pelaaminen sitä perheen laatuaikaa?

Pitääkö kaikki tehdä kahdessa sekunnissa ja vähän hutiloiden? Villasukkiakaan ei kannata itse kutoa, kun eivät muutamassa tunnissa valmistu?

Ennen vanhaan laulettiin töitä tehdessä, ei ollut soittopelejä yms. se teki työnteosta mukavampaa ja kun niitä tehtiin yhdessä, tunnettiin kuuluvansa johonkin ja saikin tehdä omaan tahtiin. Ei ollut kellokortteja. Luonnon ehdoilla mentiin ja luontohan ei ole kovin pikainen käänteissään.

Nyt ihmiset ovat tämän kaiken tekniikan kehityksen jälkeen yksinäisempiä kuin koskaan.

Juuri oli iltiksessäkin juttu, että osalla inttiin menevistä pojista ei ole ollenkaan sosiaalisia taitoja. Tiskikone ei siinä voi auttaa.

[/quote]

Miksei voi olla jotain siitä välistä? Mikä siinä nykyajassa ja elämää helpottavassa teknologiassa niin pelottaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:09"]

No eihän tuossa muuten mitään, jos olisivat kahden. Mutta onko lapsilta kysytty tahtovatko he elää keskellä ei mitään omavaraisesti tiskaamassa? Kuten joku sanoikin, kotityöt tuskin loppuvat siihen. Ja jutun perusteella lasten perustarpeista ei huolehdita kunnolla. Kyllä, koulumenestyksen "vahtiminen" ja talon siivossapito ovat osa niitä.

[/quote]

Onko kaupunkilaislapsilta kysytty, tahtovatko he elää kerrostalossa ilman eläimiä ja mahdollisuutta leikkiä metsässä aina kun tahtovat? Onko ylipäätään tarkoitus, että lapset saavat määritellä missä perhe elää ja asuu, ja että etenkin teinien toiveiden ja mielihalujen mukaan pitää järjestää elämä, niin että siinä on mahdollisimman paljon nautintoja?
[/quote]
Teineille sosiaalinen elämä on oikeasti tärkeää ihan hengissä pysymisen takia. Kotiin erakoituva teini masentuu ja päätyy pahimmillaan itsemurhaan. Kaiken muun jotenkin voi vielä sulattaa, mutta tuo lasten ja nuorten sosiaalisen elämän merkityksen mitätöinti on törkeää. Siinä ei oikeasti auta että osaat kasvattaa kyssäkaalia, kun kaipaat ystäviä.

Vierailija
64/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 19:11"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:09"] No eihän tuossa muuten mitään, jos olisivat kahden. Mutta onko lapsilta kysytty tahtovatko he elää keskellä ei mitään omavaraisesti tiskaamassa? Kuten joku sanoikin, kotityöt tuskin loppuvat siihen. Ja jutun perusteella lasten perustarpeista ei huolehdita kunnolla. Kyllä, koulumenestyksen "vahtiminen" ja talon siivossapito ovat osa niitä. [/quote]   Onko kaupunkilaislapsilta kysytty, tahtovatko he elää kerrostalossa ilman eläimiä ja mahdollisuutta leikkiä metsässä aina kun tahtovat? Onko ylipäätään tarkoitus, että lapset saavat määritellä missä perhe elää ja asuu, ja että etenkin teinien toiveiden ja mielihalujen mukaan pitää järjestää elämä, niin että siinä on mahdollisimman paljon nautintoja? [/quote] Teineille sosiaalinen elämä on oikeasti tärkeää ihan hengissä pysymisen takia. Kotiin erakoituva teini masentuu ja päätyy pahimmillaan itsemurhaan. Kaiken muun jotenkin voi vielä sulattaa, mutta tuo lasten ja nuorten sosiaalisen elämän merkityksen mitätöinti on törkeää. Siinä ei oikeasti auta että osaat kasvattaa kyssäkaalia, kun kaipaat ystäviä.

[/quote]

Hys hys, tuolle perheellehän yhteisöllisyys on tärkeää ja äiti on marttojen toiminnassa mukana. Ei ole siis lapsilla siis pulaa sosiaalisista suhteista. Sillä teinipojallakin on siskoja kavereina.

Vierailija
65/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 19:05"]Mites sitte käy, jos meiltä lähtee sähköt, verkko kaatuu ja vesilaitos ei toimi?

[/quote]
Kaikki Suomessa pärjää sähkökatkon ja vesipulan kanssa hetken. Turha tuota on suurennella. Sähkökatkoja on joka vuosi enkä ole huomannut uutisia kaameista ruumisläjistä joita on löytynyt sähkökatkoalueilta.

Eikä sosiaalisia taitoja opi korvessa tiskivuoren kanssa taistellessa, joten pointti oli?

Vierailija
66/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin miettimään tuota, kun perheen äiti sanoi ahdistuneensa kerrostalossa. Minä olen omakotitalon kasvatti mutta elänyt olosuhteiden pakosta kerrostalossa koko aikuisikäni. Olen myös kärsinyt vaikeasta ahdistuksesta ja se tuntuu ns. räjähtävän rinnassa aina kun kuulen vaikkapa musiikkia naapurista. Muita ahdistuksen kohteita minulla ei ole ainakaan ns. päivätajunnassa, mutta ahdistukseni on tosiaan vaikeaa laadultaan.

Olen halunnut jo pidempään "karata" jonnekin, mutta kun juttelin miehen kanssa, päädyttiin siihen ratkaisuun että aletaan säästämään omaa taloa varten. Ikuisuus siinä menee varmastikin, mutta sain pelkästä päätöksestä valtavasti jaksamista!

Vierailija
67/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan haluaisi käyttää aikaa tiskaamiseen? Se puuhella on ihan ok, se on nopea, mutta käsin tiskaaminen. En vaan tajua miksi. Se on pois jostain kivasta sekin aika.

Vierailija
68/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan siitä elämästä tehdä just niin hankalaa kuin haluaa. Järjetöntä kyllä mielestäni.
Ja lapsetko ne pani tiskaamaan...
Puuhellaakaan en ymmärrä ainoana. Itse vietän aikaa mökillä jolla ei sähköjä ole, mutta että vapaaehtoisesti eläisi koko ajan noin, ja vielä tuollaisen lauman kanssa.

Vierailija
69/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia vanhempia sitä joutuukin osa lapsista jaksamaan.

Vierailija
70/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo muka on "takuulla hyvä kasvuympäristö lapselle"?

Jutussahan ei muuten oltu lapsia haastateltu ollenkaan. Tiskikoneettomuudestahan onkin helppo hehkuttaa, kun lapset hoitavat tiskin ("Sähköhellaa talossa ei ole. Ei myöskään televisiota, kahvinkeitintä eikä tiskikonetta. Anniina ja Jani eivät mielestään tarvitse niitä. Tiskivuoro kiertää isompien lasten kesken.")

Muutenkin homma haisee siltä, että tässä eletään nyt äidin unelmaa ja lapset saavat luvan elää sitä unelmaa, tai itkeä ja elää unelmaa.

Vierailija
71/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 14:53"]Voihan siitä elämästä tehdä just niin hankalaa kuin haluaa. Järjetöntä kyllä mielestäni.
Ja lapsetko ne pani tiskaamaan...
Puuhellaakaan en ymmärrä ainoana. Itse vietän aikaa mökillä jolla ei sähköjä ole, mutta että vapaaehtoisesti eläisi koko ajan noin, ja vielä tuollaisen lauman kanssa.
[/quote]
Puuhella lämmittää taloa kesällä aivan turhaan.

Vierailija
72/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 lasta tiskivuoro ei edes kerran viikossa.
Meille hankittin tiskikone, vastakun olin 12 vuotias sitä ennen lapset tiskasivat, mutta yksi talvi elimme talossa jossa ei ollut vesijohtoja ja pikku sisko syntyi silloin. Tämä siis silloin kuin omakotitaloa rakennettiin.

Vierailija
73/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 14:53"]

Voihan siitä elämästä tehdä just niin hankalaa kuin haluaa. Järjetöntä kyllä mielestäni. Ja lapsetko ne pani tiskaamaan... Puuhellaakaan en ymmärrä ainoana. Itse vietän aikaa mökillä jolla ei sähköjä ole, mutta että vapaaehtoisesti eläisi koko ajan noin, ja vielä tuollaisen lauman kanssa.

[/quote]

Tuskin ajatuksena oli elämän hankaloittaminen, vaan ennemminkin riippumattomuus teknologiasta ja ehkä myös ekologisuus? Mielestäni ihan arvostettavia juttuja.

Vierailija
74/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kun on unelma... Hyvältähän se tietysti kuulostaa, ihanteelliselta. Kiva olla se 17-vuotias mopopoika, jonka kotona ei ole tehokasta tietokonetta. Ei siinä kauheasti Witcheriä pelailla jollain perheen yhteisellä ysivitosella.

Meillä on puuhella. Sillä ruuanlaitto on rasittavaa!

Vierailija
75/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 14:49"]

Miksi kukaan haluaisi käyttää aikaa tiskaamiseen? Se puuhella on ihan ok, se on nopea, mutta käsin tiskaaminen. En vaan tajua miksi. Se on pois jostain kivasta sekin aika.

[/quote]

Lapsethan siellä tiskaa, eikä niillä muutakaan tekemistä taida olla.

Vierailija
76/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskasta, en haluaisi elää noin. Mutta jos itse tykkää, niin mikäs siinä.

Vierailija
77/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:04"]

Voihan siitä elämästä tehdä just niin hankalaa kuin haluaa. Järjetöntä kyllä mielestäni. Ja lapsetko ne pani tiskaamaan... Puuhellaakaan en ymmärrä ainoana. Itse vietän aikaa mökillä jolla ei sähköjä ole, mutta että vapaaehtoisesti eläisi koko ajan noin, ja vielä tuollaisen lauman kanssa.

[/quote]

Tuskin ajatuksena oli elämän hankaloittaminen, vaan ennemminkin riippumattomuus teknologiasta ja ehkä myös ekologisuus? Mielestäni ihan arvostettavia juttuja.

[/quote]

Laadukalla modernilla teknologialla voisi olla vähintään yhtä ekologinen ja silti tehokas samaan aikaan ja halvemmalla.

Vierailija
78/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 lasta tiskivuoro ei edes kerran viikossa. Meille hankittin tiskikone, vastakun olin 12 vuotias sitä ennen lapset tiskasivat, mutta yksi talvi elimme talossa jossa ei ollut vesijohtoja ja pikku sisko syntyi silloin. Tämä siis silloin kuin omakotitaloa rakennettiin.

[/quote]

vain vahimmilla lapsilla (3?) tiskit, ei kahdeksalla.

Vierailija
79/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ne katto kyllä joka ilta videotykillä leffoja, joten ei nyt niin teknologiavapaata tai ekologistakaan.

Vierailija
80/105 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään talvisin ruoka pääsääntöisesti puuhellalla, ei ole mielestäni mitenkään hankalaa. Kesää ja kiirepäiviä varten on sähkölevyt, mutta varsinaista sähköhellaa meillä ei ole.

Ilman tiskikonetta taas en suostuisi olemaan, ei se investointina niin iso ole, että käsitiskiin kannattaisi aikaansa tuhlata, itse inhoan tiskaamista yli kaiken!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi