Mitä mieltä: 8 lasta, ei sähköhellaa tai tiskikonetta
Minusta heidän elämänsä kuulosti terveelliseltä ja onnelliselta ja olen kateellinen! En haluaisi noin monta lasta, mutta tahtoisin elää maalla ja elää osittain omavaraisesti. Ainut mikä pisti silmään, oli vanhempien välinpitämättömyys tai kiire, jonka vuoksi lasten koulunkäyntiin ei panostettu mielestäni tarpeeksi. Mutta muuten, takuulla hyvä kasvuympäristö lapsille. Minä muuttaisin heti maalle, jos vain mies suostuisi.
Onko kukaan täällä haaveillut samantyylisestä elämästä? Onko kukaan toteuttanut haaveitaan?
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:04"]
8 lasta tiskivuoro ei edes kerran viikossa. Meille hankittin tiskikone, vastakun olin 12 vuotias sitä ennen lapset tiskasivat, mutta yksi talvi elimme talossa jossa ei ollut vesijohtoja ja pikku sisko syntyi silloin. Tämä siis silloin kuin omakotitaloa rakennettiin.
[/quote]
Ei ne nuoremmat tiskaa, vaan vanhimmat, eli tiskivuoro vähintään kaksi kertaa viikossa. Ja ota huomioon, että se on kymmenen hengen astiat ja ruuanlaittovälineet muutamalta aterialta päivässä.
Vähän kyllä mietityttää niiden teinien tilanne, ilman tietokonetta ja älypuhelinta on jo koulujuttujenkin kanssa ongelmia. Moni opettaja edellyttää että yläkoululaisella on esim. pääsy nettiin.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:04"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 14:53"]
Voihan siitä elämästä tehdä just niin hankalaa kuin haluaa. Järjetöntä kyllä mielestäni. Ja lapsetko ne pani tiskaamaan... Puuhellaakaan en ymmärrä ainoana. Itse vietän aikaa mökillä jolla ei sähköjä ole, mutta että vapaaehtoisesti eläisi koko ajan noin, ja vielä tuollaisen lauman kanssa.
[/quote]
Tuskin ajatuksena oli elämän hankaloittaminen, vaan ennemminkin riippumattomuus teknologiasta ja ehkä myös ekologisuus? Mielestäni ihan arvostettavia juttuja.
[/quote]
No rajansa hörhöilylläkin. Ja kuinka ekoa se oikeasti on keittää puilla jatkuvasti ja lämmittää kämppää saunaksi kesäisin? Minä ymmärtäisin kyllä sen ekovessan, itselläkin harkinnassa täällä maalla.
Joo, onhan se vähän eri asia hoitaa tiskivuoro 4-henkisessä perheessä kuin 10-henkisessä...
Onhan se helppoa elää unelmaansa kun pistää lapset töihin! Se tiskivuori on varmaan saatanasta kun sotkemassa on 8 lasta ja 2 aikuista!!!!
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:05"]Joo, kun on unelma... Hyvältähän se tietysti kuulostaa, ihanteelliselta. Kiva olla se 17-vuotias mopopoika, jonka kotona ei ole tehokasta tietokonetta. Ei siinä kauheasti Witcheriä pelailla jollain perheen yhteisellä ysivitosella. Meillä on puuhella. Sillä ruuanlaitto on rasittavaa! [/quote] Ai kauheeta, joutuu tekemään jotain muuta kuin pelaamaan tietokonepelejä. Sääliksi käy.
[/quote]
Mitä muuta siellä tekisi? Ah, vahtia sisaruksia ja tiskata ja varmaan tehdä muitakin kotitöitä ja siinähän se aika sitten meneekin ja seuraavana päivänä samalla kaavalla. Illalla koko perhe katsoo yhdessä elokuvan, mutta ikärajoista äiti pitää tiukasti kiinni, joten nuorimman hereilläolijan mieltymysten mukaan mennään.
Arvostan tollasta. Itse velana ja kaupungissa asuvana, ja muuten olen ihan tyytyväinen tilanteeseeni, en voisi kuvitellakkaan asuvani maalla. Tai siis iso elämänmuutoshan se olis. Mutta pointsit että on noinkin isolla lapsimäärällä pärjännyt ilman nykypäivän hienouksia :-).
Ettekö lue juttua ennen kuin kommentoitte? Mistä keksitte että olisivat riippumattomia teknologista tai että 17v ei pelaisi? "Pesukone, kännykät, vanha tietokone ja lasten pleikkari sen sijaan ovat ahkerassa käytössä."
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:10"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:04"]
8 lasta tiskivuoro ei edes kerran viikossa. Meille hankittin tiskikone, vastakun olin 12 vuotias sitä ennen lapset tiskasivat, mutta yksi talvi elimme talossa jossa ei ollut vesijohtoja ja pikku sisko syntyi silloin. Tämä siis silloin kuin omakotitaloa rakennettiin.
[/quote]
Ei ne nuoremmat tiskaa, vaan vanhimmat, eli tiskivuoro vähintään kaksi kertaa viikossa. Ja ota huomioon, että se on kymmenen hengen astiat ja ruuanlaittovälineet muutamalta aterialta päivässä.
[/quote]
Ja jos paljon leipoo ja värkkää niin niitä astioitahan tulee hirveästi! Itsellä jäisi ilman konetta leipomiset vähiin, kun ei miehellekään kaikkia tiskejä voi nakittaa, mutta tottapa lapsille voisi. Jos eivät muusta tiedä ja sopivasti syyllistäisi että kun mulla on niin paljon työtä muutenkin...
Tuossa perheessä olisi ihan helvettiä olla teini! Elämä olisi jossain korvessa yhtä tiskaamista ja ekovessaan jonottamista ;)
Jumalan kiitos normaaleista vanhemmista ja tavallisesta kodista!
Ainoa negatiivinen juttu on mielestäni tuo, että ehdoin tahdoin asutaan keskellä metsää, mutta lapsia suostutaan kyyditsemään aniharvoin ystävien tai harrastusten pariin kaupunkiin.
Tuossa täytyy tiskata jo useamman kerran päivässä tuollaisella porukalla, ja tiskaajia on kolme. Joka päivä siis lapset tiskaa. Eikä kai siinä vielä mitään. Tiskasin itsekkin lapsena, mutta tuo ei ole kenenkään lapsen unelma. Yleensä noista hörhöistä kun kirjoitetaan ihailevia juttuja, niissä ei edes kerrota koko totuutta. Tässäkin on todennäköisesti vielä niin että asuvat jossain hell rotankolossa missä vetää ovista ja ikkunoista, ja lapset ei pääse tapaamaan kavereitaan koska niiden pitää pilkkoa puita, leipoa leipää, huolehtia pienemmistä sisaruksista, lapioida lunta, hoitaa pihaa kesällä, kuokkia pottupeltoa ja kasvattaa kaikki ruoka, plus hoitaa ne elukat. Nämä jutut on aina kaunisteltuja, ihan aina. Tiedän kun tunnen tuon tyylisiä hörhöjä useammankin. Tuokin perhe itse myöntää että paskaista on. Todennäköisesti perhe elää sellaista elämää että sinne kun sosiaali paukahtaisi käymään niin lapset lähtis huostaan. Noilla hörhöillä on aina terve järki kaikonnut jo joskus viime vuosisadalla ja sen koommin sitä ei ole nähty.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:05"]Joo, kun on unelma... Hyvältähän se tietysti kuulostaa, ihanteelliselta. Kiva olla se 17-vuotias mopopoika, jonka kotona ei ole tehokasta tietokonetta. Ei siinä kauheasti Witcheriä pelailla jollain perheen yhteisellä ysivitosella. Meillä on puuhella. Sillä ruuanlaitto on rasittavaa! [/quote] Ai kauheeta, joutuu tekemään jotain muuta kuin pelaamaan tietokonepelejä. Sääliksi käy.
[/quote]
Mitä muuta siellä tekisi? Ah, vahtia sisaruksia ja tiskata ja varmaan tehdä muitakin kotitöitä ja siinähän se aika sitten meneekin ja seuraavana päivänä samalla kaavalla. Illalla koko perhe katsoo yhdessä elokuvan, mutta ikärajoista äiti pitää tiukasti kiinni, joten nuorimman hereilläolijan mieltymysten mukaan mennään.
[/quote]
Ne vanhemmat katso leffoja, ei lapset. Ihmettelen kyllä että eikö edes 17v saa katsoa? Vai mitä K18-leffoja ne oikein harrastaa?
Minun lapsuudessa oli juuri noin, lisätään vielä ettei ollut suihkua, automaattista pesukonetta tai juoksevaa kuumaa vettä, kylmä kyllä. Ja ulkovessa. Ihan täysipäisiä ihmisiä meistä tuli.
Niillähän käy jo perhetyöntekijä joka viikko...
toi on suunnilleen mun vanhempien elämää 60-luvulta. köyhissä oloissa, mahdollisimman omavaraisena eläen. elin lapsena hetken tuossa puulämmitteisessä mökkerössä eikä se lapsen silmin ollut kamalaa. sitä ei ihmettele mitä ei ole.
jos joku tykkää niin siitä vaan. itse en rakasta kotitöitä niin paljon että viitsisin "luopua" mm asuntolainasta ja tiskikoneesta..
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:21"]
Minun lapsuudessa oli juuri noin, lisätään vielä ettei ollut suihkua, automaattista pesukonetta tai juoksevaa kuumaa vettä, kylmä kyllä. Ja ulkovessa. Ihan täysipäisiä ihmisiä meistä tuli.
[/quote]
Mutta jostain syystä et sitten kuitenkaan halunnut jatkaa elämää noin, kun sieltä pois pääsit?
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:10"]
[/quote]
[/quote]
Eiköhän maalla ole aikalailla tilaa elää ja harrastaa. Käy katsomassa joskus. Eihän kaupunkilaislapset ees opi tekemään mitään oikeita hommia kun ne on laitettu kakarana vain tietokonepelien ääreen ja kasvatettu viihdekulttuurin "avulla".
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:21"]
[/quote]
Jos sun lapsuus oli esim. 70-luvulla niin tuossa ei ollutkaan mitään harvinaista, ainakaan maalla, meillä oli samanlaista vuoteen 81 asti, jolloin muutettiin. Nykypäivänä sen sijaan tuollainen perhe on aika friikki.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:05"]Joo, kun on unelma... Hyvältähän se tietysti kuulostaa, ihanteelliselta. Kiva olla se 17-vuotias mopopoika, jonka kotona ei ole tehokasta tietokonetta. Ei siinä kauheasti Witcheriä pelailla jollain perheen yhteisellä ysivitosella.
Meillä on puuhella. Sillä ruuanlaitto on rasittavaa!
[/quote]
Ai kauheeta, joutuu tekemään jotain muuta kuin pelaamaan tietokonepelejä. Sääliksi käy.