Ehdotus opettajien hyötykäytöstä ylipitkän kesäloman lyhentämiseksi
Reilu sopimus olisi, että opettajilla olisi kesälomaa samanverran kuin muilla kuntasektorin työntekijöillä. Nythän lomaa on perusteltu sillä, että ei ole töitä. No, töitä kyllä on, kun käytetään vähän luovuutta.
Luokanopettajat voisivat tosiaan tuurata päiväkodeissa kesä- ja elokuussa. Heinäkuu voisi olla se vakiolomakuukausi. Luokanopettajien koulutus mahdollistaa hyvin myös pienempien lasten kanssa olemisen varhaiskasvatuksessa.
Aineenopettajat voisivat pitää oman aineensa kesäkursseja, jotka olisivat avoimia kaikille kansalaisille. Joku voisi olla innostunut opiskelemaan elämänkatsomustietoa, toinen verestämään matematiikan taitojaan, äidinkielen opettajia todella tarvittaisiin tällä hetkellä pitämään ekstrasuomenkielenkursseja maahanmuuttajille. Aineenopettajat voisivat myös yhdessä suunnitella erilaisia yleishyödyllisiä kansalaiskursseja. Biologian opettajat voisivat tehdä retkiä työttömien kanssa luontoon ja opastaa lajientunnistusta jne. Psykan opet voisivat opettaa aikuisten vuorovaikutustaitoja tai itsensä johtamista. Luovuus on rajana. Tämä olisi tapa, jolla opettajat voisivat mielekkäällä tavalla osallistua tähän Suomen kilpailukykyloikkaan. Työttömät voisivat valita itselleen kiinnostavimman kurssin (tämä olisi velvoite, ettei ala homehtua sisätiloissa).
Tiedän, että ehdotukseni tullaan jyräämään, koska saavutetusta edusta ei voida luopua, mutta mielestäni tämä on aivan oivallinen ehdotus :)
Kommentit (126)
Monet teistäå tuntuvat olevan pihalla kuin lumiukot. Jos olisitte esim. seuranneet kesäkurssitarjontaa, niin tietäisitte, että monet, varsinkin nuoremmat opettajat pitävät kieli- ym. kursseja koululaisille kesälukioissa ja kesäyliopistoissa ja osa matkustaa suomalaisten koululaisten mukana ulkomaille kielikursseille.
Monet opettajat myös osallistuvat kesällä täydennyskoulutuksiin, jos kyse ei ole kiskurihintainen kurssi. Nyt olisi tarpeen tietotekniikan monipuolinen koulutus aineenopettajille. Jokaisen lukion opettajan on hallittava laitteet niin perusteellisesti, ettei sormi mene suuhun esim. ylioppilaskirjoituksia valvoessaan, kun kirjoittajan kone tilttaa. Monissa kouluissa on nykyään jo aivan hyvät laitteet, mutta vähäisellä käytöllä, koska osa opettajista ei niitä hallitse. Tosin täytyy muistaa, että tietotekniikka on vain renki, ei koskaan isäntä!
Omasta kokemuksesta tiedän myös, että monet opettajat käyttävät loman alusta aikaa työpaikkaansa raivaamalla. Lukukauden aikana ei ehdi mappeja ja hyllyjä järjestellä, uskokaa tai älkää. Lomalla järjestely sujuu helposti, kun siihen voi keskittyä pidemmäksi ajaksi. Viikon verran kun tekee hommia, niin jopa on kiva taas syksyllä aloittaa työt puhtaalta pöydältä.
Elokuun alussa monella opettajalla kuluu myös aikaa syksyn opetuksen suunnitteluun. Aina silloin tällöin oppikirjatkin vaihtuvat, joten suunnittelua tarvitaan normaalia enemmän. On käytävä läpi tekstit sekä harjoitukset. On myös tarkastettava, ovat entiset monistepohjat vielä kelvollisia, vai onko laadittava uusia.
Varsinaista koulun siivoamista ei pidä sälyttää opettajien niskoille, sillä silloin tallaamme toisen ammattiryhmän eli siivoojien varpaille.
Pari sanaa lopuksi tuosta paljon parjatusta opettajan palkasta. Olin nuorena opettajana nelisen vuotta Ruotsissa opetustehtävissä. Koska minulle ei ollut vakituista virkaa, sain palkan vain lukukausien ajalta. Vuosipalkka oli sama kuin vakinaisessa virassa olevilla, kuukausipalkka oli suurempi, koska se sisälsi niiden aikojen palkan, jolloin ei ollut opetusta. Kesältä ei todellakaan voinut anoa työttömyyskorvausta, koska palkka oli maksettu lukukausien aikana. Opiskelijana olin tottunut tulemaan toimeen hyvin vähällä, joten kesä palkattakin sujui hyvin, kun oli tehnyt hyvissä ajoin suunnitelmat.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 11:23"]
Opettajille maksetaan todellisuudessa palkkaa vuodessa vain 9 kuukaudelta. Palkka jaetaan tasan 12 kuukaudelle käytännön syistä.
[/quote]
No ok, mutta sitten se palkka on liian suuri
[/quote]
Mun mielestä alle 3000e ei todellakaan ole liian suuri kuukausikorvaus siitä, että joku muu ihminen opettaa mun lapset lukemaan ja laskemaan yms. ja ylipäänsä jaksaa katsella 30 kauhukakaraa luokassaan päivästä toiseen. Puhumattakaan siitä, miten kamalasti me vanhemmat nykyään opettajia kohdellaan.
Tuosta opettajien lomatyöölistämisestä tuli mieleeni, että voisitte käyttä energiaa myös kansanedustajien kesätyöllistämiseen. Heillähän on lomaa vuodessa paljon enemmän kuin opettajilla konsanaan ja kuitenkin palkka on verottomine sivukuluineen huomattavasti suurempi. Pitäiskö nekin hienohelmat panna risusavottaan voimaantumaan?
Moni opettaja tekee hommia kesällä, mutta kyse onkin siitä, että kaikki saataisiin tekemään ja niitä kesätöitä voitaisiin johtaa tavoitteellisesti. Esim. Ope A voitaisiin lähettää tietokoneoppiin ja ope B velvoittaa yhteissuunnitteluun.
tällä hetkellä molemmat ovat enemmän tai vähemmän vapaaehtoisia ja se näkyy opetuksen laadussa.
Varmasti on kateellisiakin jotka haluaa vaan muille pahaa, mutta omasta mielestäni tässä olisi ihan hyvä säästökohde, koska onhan se totta, että noin pitkä kesäloma voisi käyttää hyödyllisemminkin, kun siltä ajalta palkkaakin saa. Tiedän, että se on ns niistä opetuskuukausista jaettu koko vuodelle. Kuitenkin kun nipistellään niin olisiko s enyt ihan kohtuutonta, että opettajilla olisi edes vähän lyhyempi loma kuin nyt? Miksi he tarvitsisivat niin pitkät lomat suhteessa muisih kunnallisella työskenteleviin? Olisi hyvä jakaa näitä leikkauksia kun joltain kuitenkin otetaan. Keneltäkään en missään nimessä leikkaisi jos sellainen olisi mahdollista, arvostan kovasti opettajien työtä eikä mielipiteessäni ole mitään sellaista katkeruutta heitä kohtaan, ovathan omatkin ihanat vanhempani opettajia molemmat.
Opettajille voisi minusta laittaa 1 - 2 viikkoa koulutusta ja 1 - 2 viikkoa yhteissuunnittelua kesäaikaan. Olen ollut kokonaistyöajassakin opettajana ja pärjäsin vähemmälläkin lomalla, mutta en mielelläni tekisi kesällä raskaampaa ja stressaavampaa työtä kuin lukuvuoden aikana eli pitäisi kursseja maahanmuuttajille tms.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 11:12"]
Mistä oppikirjat, laskimet ja muut materiaalit? Ostaako työttömät omilla rahoillaan vai tarjoaako kunta?
[/quote]
Opetukseen voi käyttää myös sähköistä oppimisympäristöä ja muita luovia menetelmiä. Ei välttämättä tarvita paljon erilaisia muita välineitä. Melkein kaikilla kansalaisilla on älypuhelimet jo. Niissä on ominaisuuksia, joita voidaan hyödyntää. Opetus voi olla myös kokemuksellista ja dialogista. Se voi perustua uusimpaan oppimiskäsitykseen, jossa yhteinen ja rikastava oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Materiaalina voi olla monissa tapauksissa pelkkä kopiopaperi, jota jokainen voi tuoda mukanaan.
ap
[/quote]
Sähköiset ympäristötkö ovat mielestäsi ilmaisia? Tuoko työttömät omat läppärit mukanaan vai tarjoaako kunta? Miten opetan matematiikkaa ilman laskimia? Tai oppikirjoja? Teenkö siis ilmaiseksi vielä materiaalitkin näille kesäopiskeloijoille?
[/quote]
Osa sähköisistä ympäristöistä on ilmaisia. Osa on sellaisia, joita on jo valmiiksi tietyllä oppilaitoksella hankittuna. Ainakin AMK:ssa ja yliopistolla (joissa olen myös opettanut) on Moodle tai Optima jo olemassa ja niiden kesäkäyttö ei maksa yhtään lisäeuroa. Netistä löytyy laskimia sähköisessä muodossa, samoin kaikissa älypuhelimissa on laskin. Muutenkin netistä löytyy hirveä määrä opintomateriaali. Facessa on opettajille omia ryhmiä, joissa jaetaan materiaalia. Ja aina on niitäkin opettajia, jotka ovat tosi innokkaita kehittämään uutta ja jakamaan sitä, joten verkossa voisi myös kollegiaalisesti verkostoitua ja jakaa parhaita käytäntöjä. Usein opettajat puurtavat yksin omissa luokkahuoneissaan eivätkä ymmärrä, että yhteistyöllä voitaisiin saada monenlaista synergiaa aikaiseksi.
ap
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:29"]
Huono ajatus ap. Ei tuommoinen naurettavuus palvele ketään. Sen sijaan PISA-menestyksen laskiessa ja kilpailun kiristyessä, voitaisiin opettajat velvoittaa kesäkuun alussa täydennyskouluttautumaan. Mikä milloinkin olisi tarpeen ja tehdä siitä rehtorille suunnitelma.
Elokuun alussa tietysti pitäisi jo suunnitella alkavaa lukukautta.
Tämä voisi nostaa tasoa, koska nyt koko homma on opettajan oman moraalin varassa. Jotkut kouluttautuu, jotkut suunnittelee tulevaa lukukautta, mutta liian moni sluibii koko kesän.
[/quote]
No, tässähän me olemme ihan samoilla linjoilla.
ap
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:41"]
Tuosta opettajien lomatyöölistämisestä tuli mieleeni, että voisitte käyttä energiaa myös kansanedustajien kesätyöllistämiseen. Heillähän on lomaa vuodessa paljon enemmän kuin opettajilla konsanaan ja kuitenkin palkka on verottomine sivukuluineen huomattavasti suurempi. Pitäiskö nekin hienohelmat panna risusavottaan voimaantumaan?
[/quote]
Pitäisi. Kyllä heidänkin pitäisi näyttää mallia muille kansalaisille.
ap
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:19"]
Mites saataisiin musliminaisten 365 p/vuosi lomat vähän katkaistua? Olisiko ehdotuksia. Katuja pitäisi lakaista, roskia kerätä...onoo muuta?
[/quote]
Tämä on tietysti hyvin provosoiva kommentti (siis yllä). Mutta vaikka se ei saa tyylipisteitä, niin kyllä tämäkin asia tulisi ratkaista. Siis työllistää maahanmuuttajat tavalla tai toisella ja integroida heidät sitä kautta meidän kulttuuriimme. Itse olen sitä mieltä, että kotouttamisrahaa (tai miksi sitä sitten kutsutaankin) vastaan mamu on velvollinen opettelemaan suomenkielen ja osallistumaan työharjoitteluihin tai menemään ammattikoulutukseen.
ap
Paljonko ap tienaat opena? Kun niin ristiriitaisia summia näkee ja kuulee. Ja lääkärin työhön ei voi verrata. Kyse on niin eri asiasta!
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 12:44"]
Moni opettaja tekee hommia kesällä, mutta kyse onkin siitä, että kaikki saataisiin tekemään ja niitä kesätöitä voitaisiin johtaa tavoitteellisesti. Esim. Ope A voitaisiin lähettää tietokoneoppiin ja ope B velvoittaa yhteissuunnitteluun.
tällä hetkellä molemmat ovat enemmän tai vähemmän vapaaehtoisia ja se näkyy opetuksen laadussa.
[/quote]
Samaa mieltä.
ap
Itse olin aikoinaan siä mieltä, että opettajille voisi kesäkuukausiksi keksiä jotain puuhaa ja palkat ovaat sinänsä ihan hyviä.
Mutta muutin mieleni: minusta opettajilla (niin varhaiskasvatuksesta yliopistoihin) täytyy olla hyvä palkkataso, edut ja yliopistokoulutus, jotta saataisiin kilpailua yliopistohakuihin. Sillä saadaan todennäköisimmin hyviä opettajia, jotka suoraan jo vaikuttavat suomalaisten innovaatioiden kehitykseen (jos perusopetus on laadutonta, niin yliopistossa pitää käydä perusasioita läpi ja niin edelleen). Opetukseen voisi tietenkin keskittyä sten, että ei yritetä tehdä tasalaatuista massaa, vaan siten, että saataisiin niiden lahjakkaiden koko potentiaali hyödynnettyä.
Jotta saadaan innovaatioita, niin siihen tarvitaan laadukasta opetusta. Jotta saadaan laadukasta opetusta, niin siihen tarvitaan pätevää porukkaa. Ja pätevää porukkaa houkuttelee alalle tietenkin rahallinen korvaus ja muut edut. Paskapalkalla ja kurittamisella pohditaan todennäköisemmin muuta alaa, jossa uraa saa kehitettyä.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:50"]
Paljonko ap tienaat opena? Kun niin ristiriitaisia summia näkee ja kuulee. Ja lääkärin työhön ei voi verrata. Kyse on niin eri asiasta!
[/quote]
Peruspalkka on siinä 3000 euron luokkaa/kk. Kerhotunneista tulee lisäansioita.
ap
Mahtava ajatus ap. Palkkaa vaan se toinen mokoma päälle, vähintään se 4000 e kesäkuukaudelta lisää, koska se olisi se talven keskipalkka (= jos ei olisi kesäkuukausille jyvitettynä, niin kuin nyt). Kyllä minä sillä hinnalla voisin opetusta antaa yhden kesäkuukauden!
Ei vaan lähtisi Suomi nousuu tällä systeemillä, vaan laskuun, kun tyhjänpäiväisiä kerhotunteja pidetään vain siksi, että joitakin kismittää opettajan palkattomat, mutta pitkät kesälomat.
Ja jatkoa: ei kukaan akateeminen, korkeakoulutuksen saanut ihminen ala pitämään halpoja "kerhotunteja", akateemisille akateemiste palkka tietenkin riippumatta siitä minä vuoden aikana työtä tehdään. Tai muuten kaikkien muidenkin palkka sidotaan vuodenaikaan ja perustellaan sllä.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:55"]
Itse olin aikoinaan siä mieltä, että opettajille voisi kesäkuukausiksi keksiä jotain puuhaa ja palkat ovaat sinänsä ihan hyviä.
Mutta muutin mieleni: minusta opettajilla (niin varhaiskasvatuksesta yliopistoihin) täytyy olla hyvä palkkataso, edut ja yliopistokoulutus, jotta saataisiin kilpailua yliopistohakuihin. Sillä saadaan todennäköisimmin hyviä opettajia, jotka suoraan jo vaikuttavat suomalaisten innovaatioiden kehitykseen (jos perusopetus on laadutonta, niin yliopistossa pitää käydä perusasioita läpi ja niin edelleen). Opetukseen voisi tietenkin keskittyä sten, että ei yritetä tehdä tasalaatuista massaa, vaan siten, että saataisiin niiden lahjakkaiden koko potentiaali hyödynnettyä.
Jotta saadaan innovaatioita, niin siihen tarvitaan laadukasta opetusta. Jotta saadaan laadukasta opetusta, niin siihen tarvitaan pätevää porukkaa. Ja pätevää porukkaa houkuttelee alalle tietenkin rahallinen korvaus ja muut edut. Paskapalkalla ja kurittamisella pohditaan todennäköisemmin muuta alaa, jossa uraa saa kehitettyä.
[/quote]
Niin, onhan tässäkin oma pointtinsa kyllä. Ilman muuta alalle halutaan saada fiksua väkeä. Toisaalta pääsykoevalinnoissa kannattaisi ehkäpä kiinnittää enemmän huomiota opettajakokelaan asenteeseen oppimista kohtaan kuin varsinaisiin kouluarvosanoihin. Yllättävän moni nykyopettajista omaa vielä vanhakantaisen opetuskäsityksen, jossa tietoa jaetaan opettajajohtoisesti, ei niinkään oppilaan ajattelua kehittämällä. Tähänhän se uusi OPS tähtääkin.
Omalta kurssiltani olen huomannut, että esim. muutama ns. sluibailijamiesopiskelija onkin osoittautunut todella innovatiiviseksi ja opetusmenetelmiään kehittäväksi, kun taas kympin naiset ovat jämähtäneet jonnekin kivikaudelle eikä tietotekniikkaakaan osata käyttää. Tarkoitan, että hyvä opettaja ei välttämättä ole sellainen, joka itse on koulussa aina saanut hyviä arvosanoja, vaan opettaja, joka uskaltaa ajatella omilla aivoillaan ja kehittää jatkuvasti omaa työtään.
ap
Säästön nimissä voisin kyllä tehdä joitain töitä myös kesällä, jos sillä on vaikutusta taloudelliseen tilanteeseen. Vaikka oikeasti sitä palkkaa ei saada kesältä, vaan se on tienattu työssäoloaikana, niin reiluuden nimissä kyllä voisin kesäkuussa tehdä töitä. Mutta en siltikään ole erikoistunut varhaiskasvatuksen puolelle. Olen valmis tekemään koulutustani vastaavaa työtä. En suharoimaan muiden töitä, joihin koulutus ei anna pätevyyttä. Ei putkimieskään tee sähkömiehen töitä tai oleteta että tietyn alan insinööri hoitaisi toisen alan insinöörin työt. Elokuun oikeasti suunnittelen tulevaa lukuvuotta. Ei ole minun syyni, ettei joku toinen tee sitä.
Hmm, mutta sitten täytyy opettajienkin ruveta saamaan kesälomarahaa :(...Tuohan sekin tietysti kustannuksia! Tällä hetkellä kesälomarahaa ei opettajille makseta.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:07"]
Ap, luepa nämä ja kommentoi, kiitos...
--- Virassa olevien opettajien pitkä loma ei maksa kunnille ekstraa. Sijaisten kohdalla kunnat törkeästi säästävät palkkaamalla vain toukokuun loppuun.---
- --Opettajat kyllä joutuvat ja ovat aina joutuneet sekä palkassaan että työssään tuntemaan lama-ajat. Varmasti tiesitkin sen, koska se on ihan järkeenkäypää.
--- Koska opettajien palkkaus perustuu peruspalkkaan, joka tulee minimituntimäärästä ja mahdollisiin ylituntikorvauksiin, kuinka kunta voisi velvoittaa tekemään kesällä ekstraa?
- --Jos kunnilla olisi mahdollisuus lain mukaan säästää laittamalla opettajat päiväkoteihin ym., kuvitteletko tosiaan, ettei näin olisi tehty aina?
- -- Kurssit tuovat aina lisäkustannuksia, vaikka opetus olisi ilmaista. Tätä ei voi välttää (materiaalit, käyttökustannukset, vakutuukset ym.)
Voisitko nyt ihan hengähtää ja miettiä järjen kanssa asiaa???
[/quote]
Olen esittänyt ajatuksia siitä, miten opettajat voivat kehittää omaa osaamistaan, auttaa omalta osaltaan yhteiskuntaa ja olla mukana nostamassa Suomea omalla panoksellaan. En nyt jaksa lähteä vänkäämään kanssasi yksityiskohdista. Toivoisin, että me kaikki miettisimme omalta osaltamme, mitä me voimme tehdä, jotta olisimme vastuullisia ja tuottavia kansalaisia ihan jokainen ja veisimme Suomea parempaan suuntaan. Jokainen poimii täältä sen, minkä poimii. Ainoa, mitä itse voin tehdä, on esittää ehdotuksia ja kuvakulmai ja erilaisia ideoita ja ratkaisuvaihtoehtoja ja seisoa niiden takana silloin, kun itseltäni kysytään, olenko valmis omiin ehdotuksiini.
ap
[/quote]
Et voi vänkätä kanssani yksityiskohdista, koska nuo minun esittämäni kohdat eivät ole yksityiskohtia, vaan ne ovat koko keskustelunaiheen yleiset lähtökohtafaktat, joista ei edes voi vängätä. Tässä vastausviestissäsi puhut ikään kuin vapaaehtoisesta asiasta opettajien kesätyöllistämisessä. Luin aloitusviestisi tarkkaan uudestaan, enkä koe ehdotustasi edelleenkään sellaisena, ettet haluaisi siitä velvoittavaa. Mitä tulee itse asiaan, niin itsekin olen yhteiskunnallisesti aktiivinen ja haluan tehdä osani. Tulevaisuudessa, kun lapseni ovat isompia, tulen todennäköisesti tekemään hyväntekeväisyystyötä kesäisin. En kuitenkaan voi sietää sitä, että joku esittää asioita, joissa on selkeitä virheitä tai jotka olisivat suorastaan vääryys.
[/quote]
Jatkan vielä, että ihmettelen tuota lausahdustasi siitä, että pitäisi olla vastuullinen ja tuottavainen kansalainen. Etkö itse opettajana koe tekeväsi yhteiskunnallisesti tuottavaa työtä?