Yllätyin miten huonoja hakemuksia jotkut, jotka eivät CV:n mukaan ole olleet työttömänä, tekevät
Kannattaisi työssäkäyvienkin päivittää hakutaitojaan. En nyt kerro tarkkaan mitä haemme mutta tämäntyyppisiä hakemuksia tulee liikaa jotka alkavat "olen 25-vuotias höpönömi" ja sitten kerrotaan kuinka ollaan ahkera ja luotettava ja kaikki mahdolliset kliseet. Huoh. En ole ammattirekrytoija, mutta meille haetaan minulle seuraajaa ja minä teen esikarsinnan osaamisen perusteella. Hyviä hakemuksia tuli riittävästi, joten nämä 25-vuotiaat ahkerat höpönomit voi huoletta heittää syrjään.
Kommentit (103)
Jos ei ole pitkään aikaan tarvinnut kirjoittaa hakemusta kun on ollut pitkään samassa työpaikassa.
Kerropa tässä millainen olisi hyvä hakemus.
Sellainenko, jonka vain pitkäaikaistyöttömät TE-toimiston CV-kursseilla aikaa viettäneet osaavat, vai sellainen, jonka rekrytointikonsultti-höpöasiantuntijat ovat keksineet miettiessään mitä voisivat myydä? Innovatiivisia Nykyaikaisia RekrytointiTaitojen Polkuja ja AskelMerkkejä ja CV:n TieKarttaPäivityksiä?
Vai muuten vain markkinoinnin höpönomi, joka tekee työkseen höpömarkkinointia?
Lähtökohtaisesti valitettavan moni kirjoittaa melko huonoa ja heikkolaatuista tekstiä, oli sitten kyseessä työhakemus tai mikä tahansa teksti.
Työttömille opetetaan CV:n ja hakemuksen teko.
Vierailija kirjoitti:
Kerropa tässä millainen olisi hyvä hakemus.
Sellainenko, jonka vain pitkäaikaistyöttömät TE-toimiston CV-kursseilla aikaa viettäneet osaavat, vai sellainen, jonka rekrytointikonsultti-höpöasiantuntijat ovat keksineet miettiessään mitä voisivat myydä? Innovatiivisia Nykyaikaisia RekrytointiTaitojen Polkuja ja AskelMerkkejä ja CV:n TieKarttaPäivityksiä?
Vai muuten vain markkinoinnin höpönomi, joka tekee työkseen höpömarkkinointia?
Toinen kysymys ap:lle: onko sinulla siis haussa markkinoinnin ammattilainen, vai miksi tavanomainen itsensä esittely ei riitä tehtävään? Alansa huippu ja loistava työntekijä ei useinkaan ole työhakemusten tekemisen ammattilainen.
Minä epäilen, että aloittaja on cv-kurssien markkinoija eli toisin sanoen höpökonsultti.
Minä puolestani ihmettelen kuinka röyhkeästi jotkut valehtelee cv:ssä ja töitä eivät todellakaan osaa tehdä mutta cv on hiottu täydellisyyksiin. On nimittäin sattunut eteen aika moni sellainen.
Kun et kerro alaa, niin on vaikea kommentoida. Toimittajan tai korkeassa asemassa olevan olettaisi osaavan kirjoittaa. Monissa duunariammateissa on työnjälki tärkeämpää kuin täydellinen kirjoitustaito.
Mitä merkitystä sillä hakemuksella on? Katso koulutus ja työkokemus ja päätä riittävätkö ne kyseiseen tehtävään. Kyllä se haastattelussa selviää onko hakija täyspäinen ja riittävän hyvä tyyppi.
Voisin kuvitella, että aika monelle tulee melkoisesti kirjoitusvirheitä hakemustekstiin. Päättelen tämän ihan lukemalla ihmisten viestejä somessa ja esimerkiksi keskustelupalstoilla. Töissä kun vielä olin, niin työpaikan sometekstit olivat karua luettavaa oikeinkirjoituksen osalta monta kertaa. Meille asetettiin myös mainoskylttejä, joissa oli kirjoitusvirheitä, mutta ei niitä korjattu.
Eikö teillä ole rekrytointijärjestelmä vai istutko siirtelememässä A4:a pinosta toiseen?
Mikähän sinun ammattisi on? Siivooja?
No eihän tällä palstallakaan sellainen 90 % osaa kirjoittaa oikein ja/tai selkeästi. En tajua että miten porukka voi olla näin kyvytöntä ja tyhmää.
Siis hakemuksessa pitää olla runsaasti pilkku- ja yhdyssanavirheitä sekä totaalisen vääriä viittaussuhteita, jotta se olisi samaa tasoa kuin sinun kirjoitelmasi. Millainen on tehtävä, jossa surkea äidinkielentaito on eduksi?
Toimin aikoinaan palkkaavana esimiehenä ja ehdin 20 vuoden aikana lukea valtavan määrän työpaikkahakemuksia. Osa ei selvästikään ollut vaivautunut etsimään cv:n tai hakemuksen mallia netistä tai muualta.
Kirjoitusvirheitä, sivu tajunnanvirtaa ilman kappalejakoa tai yhden rivin hakemuksia: "Haen ilmoittamaanne paikkaa.", joista lähinnä päättelin, että oli haettu vain työkkärin pakottamana. Ja enhän minä ketään väkisin palkannut, kun halukkaitakin oli joka kerta useita kymmeniä, ellei satoja.
Vierailija kirjoitti: Työttömille opetetaan CV:n ja hakemuksen teko.
Netti on täynnä esimerkkejä hyvästä cv:stä ja hakemuksista, ei siihen kursseja tarvita. Ellei sitten ole luku- ja kirjoitustaidoton 🙄
En ole ap, mut itse aina ilahdun, jos hakemuksen avoimessa osuudessa työnhakija kertoo ajatuksia hakemastaan työtehtävästä. Mitä pitää työssä tärkeänä ja mikä siinä motivoi, miten haluaisi itse työssä kehittyä. On totta, että pelkästään omien ominaisuuksien kuvailulla jää vähän varjoon.
Itse olen tehnyt vuosikymmenet samassa työpaikassa töitä jonne alkujaan pääsin suhteilla.
Olen kerran tehnyt työhakemuksen enkä varmaan sellaista osaisi nykynormien mukaan edes tehdä.
Työni tekemiseen se nyt ei vaikuta mitenkään, osaan hommat kun on pitkä ura jo takana.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt vuosikymmenet samassa työpaikassa töitä jonne alkujaan pääsin suhteilla.
Olen kerran tehnyt työhakemuksen enkä varmaan sellaista osaisi nykynormien mukaan edes tehdä.
Työni tekemiseen se nyt ei vaikuta mitenkään, osaan hommat kun on pitkä ura jo takana.
Etkä osaisi netistä etsiä, vaikka osaat AV:lle kirjoittaa?
Mikä tässä yllättää? Jos on aikoinaan päässyt suhteilla tms töihin, niin ei ole kokemusta hakemusten teosta eikä ole käyty tuönhaku kurssia jonka taas melkein jokainen työttömänä joskus ollut on käynyt.