Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ratkaisisit hoitajapulan jos saisit päättää?

Vierailija
01.04.2022 |

Mistä olet valmis joustamaan tai luopumaan?

Fakta: hoitajapula vaarantaa nykytilanteessa potilasturvallisuuden joka päivä. Tällä palkalla hoitajia ei saada tarpeeksi eli jos palkkoja ei haluta nostaa, valitsemme hoitajapulan pahenemisen.

Suomessa on kansainvälisesti verrattuna erittäin laadukas terveydenhuolto mikä on osoitettu useissa tutkimuksissa sekä tilastoissa (mm äitikuolleisuus, lapsikuolleisuus, syöpähoitojen tuloksellisuus, sairaalabakteerin määrä yms, voitte itse selvittää lisää jos kiinnostaa. Suomessa toteutetaan näyttöön perustuvaa hoitotyön ja hoitajat ovat saaneet pitkän ja monipuolisen koulutuksen. Hoitajien tehtäviin sisältyy Suomessa paljon sellaisia työtehtäviä mitkä ovat muissa maissa lääkärin tehtävänä.

Tässä omat ratkaisuehdotukseni:
- luovutaan näyttöön perustuvasta hoitotyöstä ja lasketaan hoitajien pätevyys- ja osaamisvaatimuksia (hyväksytään hoidon laadun heikkeneminen)
- priorisoidaan hoitoon pääsyä (hyväksytään se, että itse tai omainen voi jäädä ilman hoitoa)
- siirretään osa tehtävistä omaisille ja potilaille, esim potilaan syöttäminen, vuodevaatteiden vaihto, potilaan suihkuta (ollaan valmiit ottamaan hoitovastuuta tai ostamaan palvelu joltain taholta)
- nostetaan hoitomaksuja reilusti (hyväksytään se, että ihmisillä ei ole varaa hoitaa itseään)

Miten itse ratkaisisit tämän ongelman?

Kommentit (175)

Vierailija
141/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin samaa uudistusta kuin muuallekin, eli lisättäisiin sihteeristön määrää ja täten siirrettäisiin toimeenpanevaa, kirjaavaa työtä enemmän heille milloin varsinainen potilastyö jäisi korkeammin kouluttautuneille sairaanhoitajille ja lääkäreille. Tämä myös vähentäisi työn pirstaloitumista, milloin on helpompi keskittyä olennaiseen ja kaiken maailman tietoliittymäkoulutukset yms. voisi jättää sihteereiden käytäviksi. Myös päiväkoti- ja koulumaailmaan voisi palkata sihteereitä enemmän.

Tässä on yksi ongelma. Nimittäin se, että miten tieto kulkee hoitajalta sihteerille, jotta sihteeri osaa kirjata tiedot juuri oikein potilastietojärjestelmään. Ajattelitko, että hoitaja kirjoittaa ensin kaiken käsin paperille ja sihteeri naputtelee sen paperilta tietojärjestelmään? Tai sanelee kasetille ja sihteeri purkaa sanelun? Jos tällaista ratkaisua ajattelit, nykyiset potilastietojärjestelmät eivät enää ole sellaisia, että tekstikenttään kirjoitetaan kasetilta kuuluvaa "proosaa". Tietojärjestelmät ovat yhä enenevässä määrin rakenteellisia eli erilaisista valikoista pitää osata valita oikea vaihtoehto. Ja valikossa voi olal tuhansia vaihtoehtoja, joista sihteerin pitää osata valita juuri se, mitä hoitaja (tai lääkäri) tarkoitti. 

Vierailija
142/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajapulassa ei ole kyse vain palkasta.

Tilanne on se, että hoitajat ovat nyt viimeiset 20-vuotta ihan itse omalla aktiivisella toiminnallaan olleet mukana luomassa alalle imagoa jossa työ on paskaa ja palkka myös. 

Nyt jos mietitään sitten sitä, että meillä on nuori joka miettii mitähän tässä lähtisi lukemaan niin valitseekohan hän opinnoikseen alan jossa työ on alan ammattilaistenkin mukaan paskaa ja palkka myös? Alan oman ammattiyhdistysliike myös huutaa ja polkee jalkaa, kun hallitus yrittää rajata suojatyön osuuden sellaiseksi, että ihmishenkien menetykseltä säästytään, joka osoittaa myös sen, että nykymaailmassa ala ei sovellu edes sitä kutsumuksenaan pitäville, koska muut arvot ovat jyränneet ihmishenkien säilyttämisen edelle.

Meillä on olemassa myös toisenlainen tulokulma asiaan. Poliisien palkat eivät ole kovin hyvin, mutta tästä huolimatta ala ei ole lähtenyt itse vesittämään omaa imagoaan vaan on lähestynyt asiaa niin, että meitä tätä työtä tekeviä on aivan liian vähän ja ottaisimme mielellämme lisää tekijöitä tähän yhteiskunnan kannalta tärkeään työhön. Ei liene vaikeaa arvata kummalle ammattialalle annan oman sympatiani.

Poliisin ja sairaanhoitajan työ on aika kaukana toisistaan. Jos sinä et ole tehnyt sekä poliisin että sairaanhoitajan työtä, niin mikä sinä olet arvioimaan yhtään kumpaakaan. Helppo huudella, kun huutelee täyden tietämättömyyden tuomalla varmuudella.

Minä en puhunut palkasta vaan imagosta. Kerro asiantuntijana siis oma vastakkainen mielipide, jossa osoitat, että ala on yhä edelleen vetovoimainen nuorten keskuudessa ja kertomillani asioilla ei ole ollut mitään merkitystä hoitajapulan syntymiseen?

Oletko siis sitä mieltä, että hoitajat eivät saa puhua alan ongelmista? Tätähän työnantajaosapuoli toivoo ja avoimesti ongelmia esiin tuovat mielellään leimataan lietsojiksi, aivan kuten on Tehylle tehty.

Olen itse valmistunut alalle reilu 20 vuotta sitten ja nähnyt hoitoalan alamäen. Asioita on yritetty korjata hyvällä ja pahalla mutta jostain syystä työnantajilla ei ole koskaan ollut mitään mielenkiintoa saati yritystä parantaa hoitoalan työoloja. Sen sijaan on kurjitettu entisestään, on viety lomarahat, pidennetty työaikaa, estetty irtisanoutuminen ja pian viedään myös oikeus lakkoilla. Pitäisikö meidän todella kannustaa nuoria hoitoalalle??? Olen itse vaihtanut jo alaa ja suosittelen sitä myös muille. Alan vaihdoksen myötä palkkani nousi ja henkinen vastuu väheni, koen tällä hetkellä olevani arvostettu työntekijä jolla on oikeuksia ja jonka työpanosta arvostetaan. Hoitoalalla teet työnantajan mielestä aina liian vähän ja liian hitaasti, lisäksi saat kärsiä ainaista valitusta potilailta ja omaisilta, sillä hoitaja on se, jolla uskalletaan valittaa ja jonka odotetaan ratkaisevan kaikki terveydenhuollon ongelmat.

En,

1. On eri asia kertoa alan epäkohdista kuin leimata se paskaksi työksi jota tehdään paskalla palkalla.

2. On eri asia kertoa alan epäkohdista kuin alkaa vastustamaan suojatyön osuutta (ei tarkoita sitä, että lakko-oikeus kielletään kokonaan). Suojatyö on nimenomaan on tarkoitettu ihmiselämien turvaamiseen, joka on koko alan tarkoitus ja syy sen olemassaoloon. 

Missä työssä joudutaan käsittelemään ihan oikeaa paskaa enemmän kuin hoitotyössä? 

Päiväkodeissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on se, että hoitajat ovat nyt viimeiset 20-vuotta ihan itse omalla aktiivisella toiminnallaan olleet mukana luomassa alalle imagoa jossa työ on paskaa ja palkka myös. 

Nyt jos mietitään sitten sitä, että meillä on nuori joka miettii mitähän tässä lähtisi lukemaan niin valitseekohan hän opinnoikseen alan jossa työ on alan ammattilaistenkin mukaan paskaa ja palkka myös? Alan oman ammattiyhdistysliike myös huutaa ja polkee jalkaa, kun hallitus yrittää rajata suojatyön osuuden sellaiseksi, että ihmishenkien menetykseltä säästytään, joka osoittaa myös sen, että nykymaailmassa ala ei sovellu edes sitä kutsumuksenaan pitäville, koska muut arvot ovat jyränneet ihmishenkien säilyttämisen edelle.

Meillä on olemassa myös toisenlainen tulokulma asiaan. Poliisien palkat eivät ole kovin hyvin, mutta tästä huolimatta ala ei ole lähtenyt itse vesittämään omaa imagoaan vaan on lähestynyt asiaa niin, että meitä tätä työtä tekeviä on aivan liian vähän ja ottaisimme mielellämme lisää tekijöitä tähän yhteiskunnan kannalta tärkeään työhön. Ei liene vaikeaa arvata kummalle ammattialalle annan oman sympatiani.

Poliisin ja sairaanhoitajan työ on aika kaukana toisistaan. Jos sinä et ole tehnyt sekä poliisin että sairaanhoitajan työtä, niin mikä sinä olet arvioimaan yhtään kumpaakaan. Helppo huudella, kun huutelee täyden tietämättömyyden tuomalla varmuudella.

Minä en puhunut palkasta vaan imagosta. Kerro asiantuntijana siis oma vastakkainen mielipide, jossa osoitat, että ala on yhä edelleen vetovoimainen nuorten keskuudessa ja kertomillani asioilla ei ole ollut mitään merkitystä hoitajapulan syntymiseen?

Oletko siis sitä mieltä, että hoitajat eivät saa puhua alan ongelmista? Tätähän työnantajaosapuoli toivoo ja avoimesti ongelmia esiin tuovat mielellään leimataan lietsojiksi, aivan kuten on Tehylle tehty.

Olen itse valmistunut alalle reilu 20 vuotta sitten ja nähnyt hoitoalan alamäen. Asioita on yritetty korjata hyvällä ja pahalla mutta jostain syystä työnantajilla ei ole koskaan ollut mitään mielenkiintoa saati yritystä parantaa hoitoalan työoloja. Sen sijaan on kurjitettu entisestään, on viety lomarahat, pidennetty työaikaa, estetty irtisanoutuminen ja pian viedään myös oikeus lakkoilla. Pitäisikö meidän todella kannustaa nuoria hoitoalalle??? Olen itse vaihtanut jo alaa ja suosittelen sitä myös muille. Alan vaihdoksen myötä palkkani nousi ja henkinen vastuu väheni, koen tällä hetkellä olevani arvostettu työntekijä jolla on oikeuksia ja jonka työpanosta arvostetaan. Hoitoalalla teet työnantajan mielestä aina liian vähän ja liian hitaasti, lisäksi saat kärsiä ainaista valitusta potilailta ja omaisilta, sillä hoitaja on se, jolla uskalletaan valittaa ja jonka odotetaan ratkaisevan kaikki terveydenhuollon ongelmat.

En,

1. On eri asia kertoa alan epäkohdista kuin leimata se paskaksi työksi jota tehdään paskalla palkalla.

2. On eri asia kertoa alan epäkohdista kuin alkaa vastustamaan suojatyön osuutta (ei tarkoita sitä, että lakko-oikeus kielletään kokonaan). Suojatyö on nimenomaan on tarkoitettu ihmiselämien turvaamiseen, joka on koko alan tarkoitus ja syy sen olemassaoloon. 

Missä työssä joudutaan käsittelemään ihan oikeaa paskaa enemmän kuin hoitotyössä? 

Päiväkodeissa?

Ja huonot palkat niissäkin. 

Vierailija
144/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elintapasairau7den kustannukset maksettava itse. Tavutan vielä ennen kuin annan esimerkin, e-lin-ta-pa-sai-rau-det. Esim yli ylipaino on aiheuttajana yli 30 sairaudessa. Einesten, ns herkkujen, juomien, alkoholin ja tupakan verotusta on korotettava tuntuvasti.

Kannatan tätä!

Ylipainoini on seurausta vaikeasta masennuksesta ja eräistä lääkkeistä, jotka kerryttävät nestettä kehooni.

Masennukseni on seurausta rankasta ja pitkäkestoisesta kiusaamisesta ja väkivallasta.

Ehdotan että SINÄ idiootti ja kaikki kiusaajat saisivat sen eutanasiansa itselleen ja heidän rahansa otettaisiin niihin kuluihin joita aiheutatte toisille ihmisille inhottavalla luonteellanne ja ku5ipäisyydellänne.

Vierailija
145/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko organisaatio pitäisi uudistaa, ehkä osittain maksuja voitaisiin periä myös asiakkailta. 10% ihmisistä aiheuttaa 90% terveydenhuollon kuluista. Nyt on liian myöhäistä tehdä mitään muuta kuin nostaa palkkoja ja pelata aikaa.

Ketä ne on? Tulee mieleen ongelmatapaukset, jotka on myös virkavallan tuttuja. Jotenkin tuo ihmisryhmä pitäisi saada kuriin edes siten, että olisivat terveydenhuollon asiakkaina puolet vähemmän. Näin ei menisi noin paljoa resursseja heidän hoitoon.

Vierailija
146/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurt T U Rose kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ei kai paljoa vaihtoehtoja ole? Miksi työnantaja puoli ei ole tehnyt yhtään mitään asian ratkaisemiseksi? Onko vain luotettu siihen että kyllä hoitajat lopulta taipuu?

Onko työnantajapuolella tällä hetkellä edes mahdollisuuksia aukaista tätä solmua - siis onko heillä vaaditun korostustason toteuttamiseen edellyttämää summaa käytettävissään? Minun käsittääkseni julkisen puolen hoitajien palkat kustannetaan verovaroista ja työnantajapuoli operoi sillä summalla, jonka poliitikot ovat heille osoittaneet? Vaikka kuinka hoetaan, että poliitikkojen ei pidä sotkeutua työmarkkinaneuvotteluihin, niin tässä tapauksessa tuo väite ei pidä paikkansa. Ongelmaa ei helpota se, että ilmeisesti myös kaikille muille kunta-alan työntekijöille pitää sitten laatia samanlainen palkkaohjelma...

Loppupelissä tämä on arvovalintakysymys, mihin niitä verovaroja käytetään....

Kyllä, tämä on arvovalintakysymys. Meistä jokaisella on käsitys mitä verorahoilla tehdään, eli säästöjä voidaan etsiä vaikka yhteiskunnan tarjoamista tuista leikkaamalla (esim. työttömyyskorvaus, asumistuki), erilaisia palvelumaksuja korottamalla (esim. terveyskeskusmaksu), lukukausimaksuja korottamalla (esim. peruskoulut ja lukiot), karsimalla resursseja kuntien ja valtion hommista, leikkaamalla kulttuuriin ja urheiluun suunnattuja avustuksia, leikkaamalla m-muuttoon suunnattuja varoja, leikkaamalla ulkomaille annettuja avustuksia, leikkaamalla maanpuolustusta yms.

Vierailija
147/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä, että hoitoalan ongelmat tulevat esiin myös runsaina sairauslomina, ennenaikaisina eläköitymisinä, työlobarometreissä, kunta10 jne. Kyse ei ole mistään kuvitellusta ongelmasta vaan ihan todellisesta kriisistä. Me veronmaksajat maksamme näiden ongelmien seurauksia koko ajan mutta siltikään niitä ei haluta ratkaista!

Minä en sanonut myöskään niin, että kertomanne ongelmat olisivat kuviteltuja, mutta mitä enemmän menette argumentaatioissanne siihen, että ala itsessään on paskaa ja mitä enemmän osoitatte toimillanne, että ihmishengen pelastamisella on teille euromääräinen hinta jonka alittuminen johtaa siihen, että pelastusta ei tule niin sitä vähemmän meillä on tulevaisuudessa nuoria jotka alalle lähtevät. Tämä stigma jää alaan ja siitä on todella vaikeaa päästä eroon, vaikka palkkaus ja resurssit jonain päivänä saataisiinkin kuntoon, 

Sinulla on varmaan hyviä ehdotuksia siitä, miten hoitoalan ongelmat ratkaistaan?!?

Ja se, että hoitaja vaihtaa alaa tai on lakossa, ei tarkoita sitä, että hän arvottaa ihmishenkiä rahassa. Kenelläkään ei ole velvollisuutta työskennellä hoitoalalla ja lakko-oikeus koskee myös hoitajia.

Työnantaja on ajanut toimillaan tilanteen siihen, että tilanne on jatkuvasti kriittinen. Työnantaja on jo vuosia toiminut siten, että potilaiden annetaan kärsiä huonosta hoidosta tai hoidon puutteesta, kunhan vaan ei tarvitse maksaa hoitajille enempää. Työnantaja on arvottanut potilaiden hengen, hoitajan ei tarvitse toimia tilanteen pelastajana. Emme elä enää 1900-luvun alkua!

No imago-ongelmasta irti pääseminen on keskeistä ja siihen kerroin jo ratkaisun. Jos olet seurannut yhtään talousuutisia niin olet varmaan selvillä siitä, että meillä on tällä hetkellä Venäjän ja Ukrainan sodasta aiheutunut haaste taloudelle, eli rahaa on jaettavissa vain vähän. Fakta on se, että sekä reilu palkankorotus että roimat lisäresurssit ovat taloudellista utopiaa, koska teitä on aidosti todella paljon.

Rahaa saadaan lisää vain kahdella tavalla:

1. Korottamalla veroja (se johtaa dominoefektiin jossa palkansaajat haluavat lisää palkkaa, yritykset nostavat hintojaan, työn hinta kallistuu, yritykset irtisanovat henkilöstöä, veronmaksajien määrä vähenee, työttömyyskorvauksien määrä kasvaa, veroja nostetaan lisää ym.)

2. Leikkaamalla kuluja. Suurin kustannuserä kunnille ja valtiolle ovat henkilöstökulut sivukuluineen, eli käytännössä siis kuntien ja valtion tulisi irtisanoa henkilöstöään jotta hoitajille saadaan palkkaa. Mahdollinen irtisanomisperuste olisivat siis kaiketi tuotannollistaloudelliset syyt, jos kestävät lähemmän tarkastelun.

Utopiaa on ajatella, että tilanteeseen väsyneiltä hoitajilta vaaditaan alan imagon nostamista kaiken muun lisäksi. Tämäkään ei sitä paitsi pitäisi olla hoitajien tehtävä vaan TYÖNANTAJAN. Mikään ei estä työnantajaa nostamaan imagoaan, muuttamaan toimintaansa siten että hoitajia saadaan palkattua lisää. Mutta ei, kun työnantajia ei oikeasti kiinnosta!

Vaadit nyt hoitajia kantamaan vastuun sekä maailman tilanteesta, yhteiskunnan tilanteesta sekä työnantajan henkilöstötilanteesta. Toistan itseäni, nyt ei eletä enää 1900-luvun alkua ei kutsumus toimi enää.

Fakta on, että joko maksetaan, tai sitten tyydytään siihen että hoitoon ei pääse.

Vierailija
148/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko organisaatio pitäisi uudistaa, ehkä osittain maksuja voitaisiin periä myös asiakkailta. 10% ihmisistä aiheuttaa 90% terveydenhuollon kuluista. Nyt on liian myöhäistä tehdä mitään muuta kuin nostaa palkkoja ja pelata aikaa.

Ketä ne on? Tulee mieleen ongelmatapaukset, jotka on myös virkavallan tuttuja. Jotenkin tuo ihmisryhmä pitäisi saada kuriin edes siten, että olisivat terveydenhuollon asiakkaina puolet vähemmän. Näin ei menisi noin paljoa resursseja heidän hoitoon.

Tarkoitti varmastikin vanhuksia eikä mitään "virkavallan tuttuja"..

Vierailija
149/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaisin lisää nuoria ukrainalaisia ja aasialaisia lapsettomia hoitajia ja lakkauttaisin kymmeniä tuhansia  turhia välipäällikkö virkoja valtion ja kuntien suojatyö hallinnoista.

Toisena  lisäisin lääkäreiden koulutusta reilusti ja sitä kautta koohtuullistaisin nykyistä palkka rakennetta oikeudenmukaisemmaksi 30-50 % palkan leikkauksella.

Noitajille heti tonni lisää ja korotukset siihen päälle. Turhat tuottamattomat  johtajat pois kuluttamasta hoitajien palkan korotus varoja, niin ja afrikan humanitääri tuki  heti lakkautettava ja ne varat ukrainalaisten OIKEIDEN sota pako laisten vastaan ottoon.

Vierailija
150/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä, että hoitoalan ongelmat tulevat esiin myös runsaina sairauslomina, ennenaikaisina eläköitymisinä, työlobarometreissä, kunta10 jne. Kyse ei ole mistään kuvitellusta ongelmasta vaan ihan todellisesta kriisistä. Me veronmaksajat maksamme näiden ongelmien seurauksia koko ajan mutta siltikään niitä ei haluta ratkaista!

Minä en sanonut myöskään niin, että kertomanne ongelmat olisivat kuviteltuja, mutta mitä enemmän menette argumentaatioissanne siihen, että ala itsessään on paskaa ja mitä enemmän osoitatte toimillanne, että ihmishengen pelastamisella on teille euromääräinen hinta jonka alittuminen johtaa siihen, että pelastusta ei tule niin sitä vähemmän meillä on tulevaisuudessa nuoria jotka alalle lähtevät. Tämä stigma jää alaan ja siitä on todella vaikeaa päästä eroon, vaikka palkkaus ja resurssit jonain päivänä saataisiinkin kuntoon, 

Sinulla on varmaan hyviä ehdotuksia siitä, miten hoitoalan ongelmat ratkaistaan?!?

Ja se, että hoitaja vaihtaa alaa tai on lakossa, ei tarkoita sitä, että hän arvottaa ihmishenkiä rahassa. Kenelläkään ei ole velvollisuutta työskennellä hoitoalalla ja lakko-oikeus koskee myös hoitajia.

Työnantaja on ajanut toimillaan tilanteen siihen, että tilanne on jatkuvasti kriittinen. Työnantaja on jo vuosia toiminut siten, että potilaiden annetaan kärsiä huonosta hoidosta tai hoidon puutteesta, kunhan vaan ei tarvitse maksaa hoitajille enempää. Työnantaja on arvottanut potilaiden hengen, hoitajan ei tarvitse toimia tilanteen pelastajana. Emme elä enää 1900-luvun alkua!

No imago-ongelmasta irti pääseminen on keskeistä ja siihen kerroin jo ratkaisun. Jos olet seurannut yhtään talousuutisia niin olet varmaan selvillä siitä, että meillä on tällä hetkellä Venäjän ja Ukrainan sodasta aiheutunut haaste taloudelle, eli rahaa on jaettavissa vain vähän. Fakta on se, että sekä reilu palkankorotus että roimat lisäresurssit ovat taloudellista utopiaa, koska teitä on aidosti todella paljon.

Rahaa saadaan lisää vain kahdella tavalla:

1. Korottamalla veroja (se johtaa dominoefektiin jossa palkansaajat haluavat lisää palkkaa, yritykset nostavat hintojaan, työn hinta kallistuu, yritykset irtisanovat henkilöstöä, veronmaksajien määrä vähenee, työttömyyskorvauksien määrä kasvaa, veroja nostetaan lisää ym.)

2. Leikkaamalla kuluja. Suurin kustannuserä kunnille ja valtiolle ovat henkilöstökulut sivukuluineen, eli käytännössä siis kuntien ja valtion tulisi irtisanoa henkilöstöään jotta hoitajille saadaan palkkaa. Mahdollinen irtisanomisperuste olisivat siis kaiketi tuotannollistaloudelliset syyt, jos kestävät lähemmän tarkastelun.

Utopiaa on ajatella, että tilanteeseen väsyneiltä hoitajilta vaaditaan alan imagon nostamista kaiken muun lisäksi. Tämäkään ei sitä paitsi pitäisi olla hoitajien tehtävä vaan TYÖNANTAJAN. Mikään ei estä työnantajaa nostamaan imagoaan, muuttamaan toimintaansa siten että hoitajia saadaan palkattua lisää. Mutta ei, kun työnantajia ei oikeasti kiinnosta!

Vaadit nyt hoitajia kantamaan vastuun sekä maailman tilanteesta, yhteiskunnan tilanteesta sekä työnantajan henkilöstötilanteesta. Toistan itseäni, nyt ei eletä enää 1900-luvun alkua ei kutsumus toimi enää.

Fakta on, että joko maksetaan, tai sitten tyydytään siihen että hoitoon ei pääse.

Kommenttini oli ilmiselvästi liian monimutkainen väsyneelle. Halusit tai et, niin te vaikutatte omalla toiminnallanne alan imagoon ja vaikka työnantaja saisi korjattua palkan ja resurssit niin tämä imago-ongelma jää, eli alalle ei siitä huolimatta tulee osaajia. Kyllä sinä saat huutaa pää punaisena, että ala on paskaa ja siitä saa paskaa palkkaa ja vaihtaa alaa, mutta vaikka luulet ongelman johtuvan vain kahdesta tekijästä ja vaikuttavasi niistä molempiin niin siitä huolimatta siellä on vielä tuo kolmas. Ihmiset tyytyvät parasta aikaa siihen, että hoitoon ei pääse joten sinulla ei liene sen asian suhteen valittamista?

Vierailija
151/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elintapasairau7den kustannukset maksettava itse. Tavutan vielä ennen kuin annan esimerkin, e-lin-ta-pa-sai-rau-det. Esim yli ylipaino on aiheuttajana yli 30 sairaudessa. Einesten, ns herkkujen, juomien, alkoholin ja tupakan verotusta on korotettava tuntuvasti.

Kannatan tätä!

Ylipainoini on seurausta vaikeasta masennuksesta ja eräistä lääkkeistä, jotka kerryttävät nestettä kehooni.

Masennukseni on seurausta rankasta ja pitkäkestoisesta kiusaamisesta ja väkivallasta.

Ehdotan että SINÄ idiootti ja kaikki kiusaajat saisivat sen eutanasiansa itselleen ja heidän rahansa otettaisiin niihin kuluihin joita aiheutatte toisille ihmisille inhottavalla luonteellanne ja ku5ipäisyydellänne.

Koska koet tarvitsevasi moisia lääkkeitä, niin onko jokin syy miksi sinä ja muut kaltaisesi pillereiden popsijat ette voisi maksaa niitä täysimääräisesti itse?

Vierailija
152/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrityksen (tässä tapauksessa sairaanhoitopiirin/sairaalan/terveyskeskuksen/hoivalaitoksen) imagon nostattaminen ei ole työntekijöiden tehtävä vaan johdon tehtävä. Johdon pitää huolehtia, että heille halutaan tulla töihin. Mieluiten vielä niin, että hyviä hakijoita olisi tulossa enemmän kuin tarvitaan. Ensimmäinen ja tärkein asia on pitää nykyisistä työntekijöistä niin hyvää huolta, ettei heillä ole tarvetta valittaa. "Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas.". 

Vierailija
153/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nii että narkit ja juopot ei kuormita? Ja vanhuksia muka vain 10%?

Vierailija
154/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on epäselvää, onko ongelma huono palkka vai työvoimapula?

Ensimmäisessä en näe ongelmaa, teen itse samalla palkkatasolla saman laajuisella koulutustaustalla töitä ja olen ihan tyytyväinen, ehkä jossain vaiheessa kouluttaudun lisää, kun motivaatiota riittää.

Jälkimmäinen ei ratkea sillä, että säännöllisesti valitetaan ihan kaikesta omassa työssä. Ei se palkankorotus tee tällöin alasta juurikaan houkuttelevampaa, kun vastaavan palkkatason ammatteja on paljon muitakin tarjolla, joiden surkeudesta kyseisen ammatin edustajat eivät jatkuvasti meuhkaa,

Työvoimaa saadaan alalle lisää parhaiten, kun mietittäisiin hetki sitä, minkälaista kuvaa tässä itse omasta työstä annetaan nuorille ammatinvalitsijoille. Onko se tosiaan niin hirveää, vai ratkeaisiko se ehkä sillä, ettei jokainen maan 17-vuotias olisi kuullut joka tuutista, miten hirveää sairaanhoitajan työ on?

Vierailija
155/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nii että narkit ja juopot ei kuormita? Ja vanhuksia muka vain 10%?

OK, pahoitteluni, luulin hetken että ymmärsit mitä ne luvut tarkoittaa, halusitkin vain päästä vaahtoamaan laitapuolen tyypeistä.

Vierailija
156/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailta paljon lisää hoitajia, jotka ovat enemmän kuin tyytyväisiä nykyisiin palkkoihin. Kyllä he osaavat petaamisen, syöttämisen, pesut, pyllyjen pyyhkimisen, alusastioiden toimittamisen jne. Kokemukseni  muualta tulleista on erittäin myönteinen. Ukrainasta tulleille heti pieni koulutus ja hoitolaitoksiin töihin. Kerran näytät insuliinin pistämisen, pissapussin vaihdon tai muut rutiinityöt ja sitten kaikki sujuu. Pienipalkkaisia kirjureita lääkärien puolesta kirjoittamaan tekstejä ja lähetteitä, isopalkkaiset sairaanhoitajat vapautuvat niistäkin töistä. Olen kauan ihmetellyt kun yliopistollisessa sairaalassa lääkärin kanssa istuu samassa huoneessa sh, joka yleensä ei puhu eikä pukahda, vaan istuu koneen  vieressä.

Vierailija
157/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koulutukseen oikeasti soveltuvuuskokeet, jotka testaavat todellista alalle soveltumista

Entä sitten, jos testien mukaan sellaisia ihmisiä ei kerta kaikkiaan ole, ainakaan Suomessa? Tuo mahdollisuus pitää ottaa huomioon. 

Vierailija
158/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailta paljon lisää hoitajia, jotka ovat enemmän kuin tyytyväisiä nykyisiin palkkoihin. Kyllä he osaavat petaamisen, syöttämisen, pesut, pyllyjen pyyhkimisen, alusastioiden toimittamisen jne. Kokemukseni  muualta tulleista on erittäin myönteinen. Ukrainasta tulleille heti pieni koulutus ja hoitolaitoksiin töihin. Kerran näytät insuliinin pistämisen, pissapussin vaihdon tai muut rutiinityöt ja sitten kaikki sujuu. Pienipalkkaisia kirjureita lääkärien puolesta kirjoittamaan tekstejä ja lähetteitä, isopalkkaiset sairaanhoitajat vapautuvat niistäkin töistä. Olen kauan ihmetellyt kun yliopistollisessa sairaalassa lääkärin kanssa istuu samassa huoneessa sh, joka yleensä ei puhu eikä pukahda, vaan istuu koneen  vieressä.

Mihin ihmeeseen jotain kirjureita nykyään tarvitaan kun kuvapuhelutkin on ihan arkinen asia nykyään?

Vierailija
159/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrityksen (tässä tapauksessa sairaanhoitopiirin/sairaalan/terveyskeskuksen/hoivalaitoksen) imagon nostattaminen ei ole työntekijöiden tehtävä vaan johdon tehtävä. Johdon pitää huolehtia, että heille halutaan tulla töihin. Mieluiten vielä niin, että hyviä hakijoita olisi tulossa enemmän kuin tarvitaan. Ensimmäinen ja tärkein asia on pitää nykyisistä työntekijöistä niin hyvää huolta, ettei heillä ole tarvetta valittaa. "Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas.". 

Lue vastaus 150/156. Ei jaksa kirjoittaa samaa uudestaan.

Vierailija
160/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiempaa keskustelua luettuani olen nyt vähän hämmentynyt siitä, että mitä hoitajat haluavat. Kun aletaan keskustella syvemmin, puhutaan siitä että hoitotyö on rankkaa, koska työntekijöitä on liian vähän. Mutta nyt lakkoillaan, koska halutaankin lisää palkkaa? Ei kaikkea voi saada. Pick one.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän