Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ratkaisisit hoitajapulan jos saisit päättää?

Vierailija
01.04.2022 |

Mistä olet valmis joustamaan tai luopumaan?

Fakta: hoitajapula vaarantaa nykytilanteessa potilasturvallisuuden joka päivä. Tällä palkalla hoitajia ei saada tarpeeksi eli jos palkkoja ei haluta nostaa, valitsemme hoitajapulan pahenemisen.

Suomessa on kansainvälisesti verrattuna erittäin laadukas terveydenhuolto mikä on osoitettu useissa tutkimuksissa sekä tilastoissa (mm äitikuolleisuus, lapsikuolleisuus, syöpähoitojen tuloksellisuus, sairaalabakteerin määrä yms, voitte itse selvittää lisää jos kiinnostaa. Suomessa toteutetaan näyttöön perustuvaa hoitotyön ja hoitajat ovat saaneet pitkän ja monipuolisen koulutuksen. Hoitajien tehtäviin sisältyy Suomessa paljon sellaisia työtehtäviä mitkä ovat muissa maissa lääkärin tehtävänä.

Tässä omat ratkaisuehdotukseni:
- luovutaan näyttöön perustuvasta hoitotyöstä ja lasketaan hoitajien pätevyys- ja osaamisvaatimuksia (hyväksytään hoidon laadun heikkeneminen)
- priorisoidaan hoitoon pääsyä (hyväksytään se, että itse tai omainen voi jäädä ilman hoitoa)
- siirretään osa tehtävistä omaisille ja potilaille, esim potilaan syöttäminen, vuodevaatteiden vaihto, potilaan suihkuta (ollaan valmiit ottamaan hoitovastuuta tai ostamaan palvelu joltain taholta)
- nostetaan hoitomaksuja reilusti (hyväksytään se, että ihmisillä ei ole varaa hoitaa itseään)

Miten itse ratkaisisit tämän ongelman?

Kommentit (175)

Vierailija
161/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajapulassa ei ole kyse vain palkasta.

Tilanne on se, että hoitajat ovat nyt viimeiset 20-vuotta ihan itse omalla aktiivisella toiminnallaan olleet mukana luomassa alalle imagoa jossa työ on paskaa ja palkka myös. 

Nyt jos mietitään sitten sitä, että meillä on nuori joka miettii mitähän tässä lähtisi lukemaan niin valitseekohan hän opinnoikseen alan jossa työ on alan ammattilaistenkin mukaan paskaa ja palkka myös? Alan oman ammattiyhdistysliike myös huutaa ja polkee jalkaa, kun hallitus yrittää rajata suojatyön osuuden sellaiseksi, että ihmishenkien menetykseltä säästytään, joka osoittaa myös sen, että nykymaailmassa ala ei sovellu edes sitä kutsumuksenaan pitäville, koska muut arvot ovat jyränneet ihmishenkien säilyttämisen edelle.

Meillä on olemassa myös toisenlainen tulokulma asiaan. Poliisien palkat eivät ole kovin hyvin, mutta tästä huolimatta ala ei ole lähtenyt itse vesittämään omaa imagoaan vaan on lähestynyt asiaa niin, että meitä tätä työtä tekeviä on aivan liian vähän ja ottaisimme mielellämme lisää tekijöitä tähän yhteiskunnan kannalta tärkeään työhön. Ei liene vaikeaa arvata kummalle ammattialalle annan oman sympatiani.

Poliisin ja sairaanhoitajan työ on aika kaukana toisistaan. Jos sinä et ole tehnyt sekä poliisin että sairaanhoitajan työtä, niin mikä sinä olet arvioimaan yhtään kumpaakaan. Helppo huudella, kun huutelee täyden tietämättömyyden tuomalla varmuudella.

Minä en puhunut palkasta vaan imagosta. Kerro asiantuntijana siis oma vastakkainen mielipide, jossa osoitat, että ala on yhä edelleen vetovoimainen nuorten keskuudessa ja kertomillani asioilla ei ole ollut mitään merkitystä hoitajapulan syntymiseen?

Yrityksen (tässä tapauksessa sairaanhoitopiirin/sairaalan/terveyskeskuksen/hoivalaitoksen) imagon nostattaminen ei ole työntekijöiden tehtävä vaan johdon tehtävä. Johdon pitää huolehtia, että heille halutaan tulla töihin. Mieluiten vielä niin, että hyviä hakijoita olisi tulossa enemmän kuin tarvitaan. Ensimmäinen ja tärkein asia on pitää nykyisistä työntekijöistä niin hyvää huolta, ettei heillä ole tarvetta valittaa. "Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas.". 

Lue vastaus 150/156. Ei jaksa kirjoittaa samaa uudestaan.

Eli sun mielestäsi työntekijöiden pitäisi hoitaa vielä johdonkin hommat?  Olen itse alaa vaihtanut sairaanhoitaja ja nyt osakkaana yrityksessä, jossa työskentelen itsekin. Ei meillä ole tarvetta laittaa työntekijöitä tekemään johdon hommia kuten nostamaan yrityksen imagoa. Kun me johdossa hoidetaan omat hommamme hyvin, työntekijät ovat tyytyväisiä työpaikkaansa ja suosittelevat yritystä myös tutuilleen. 

Vierailija
162/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on se, että hoitajat ovat nyt viimeiset 20-vuotta ihan itse omalla aktiivisella toiminnallaan olleet mukana luomassa alalle imagoa jossa työ on paskaa ja palkka myös. 

Nyt jos mietitään sitten sitä, että meillä on nuori joka miettii mitähän tässä lähtisi lukemaan niin valitseekohan hän opinnoikseen alan jossa työ on alan ammattilaistenkin mukaan paskaa ja palkka myös? Alan oman ammattiyhdistysliike myös huutaa ja polkee jalkaa, kun hallitus yrittää rajata suojatyön osuuden sellaiseksi, että ihmishenkien menetykseltä säästytään, joka osoittaa myös sen, että nykymaailmassa ala ei sovellu edes sitä kutsumuksenaan pitäville, koska muut arvot ovat jyränneet ihmishenkien säilyttämisen edelle.

Meillä on olemassa myös toisenlainen tulokulma asiaan. Poliisien palkat eivät ole kovin hyvin, mutta tästä huolimatta ala ei ole lähtenyt itse vesittämään omaa imagoaan vaan on lähestynyt asiaa niin, että meitä tätä työtä tekeviä on aivan liian vähän ja ottaisimme mielellämme lisää tekijöitä tähän yhteiskunnan kannalta tärkeään työhön. Ei liene vaikeaa arvata kummalle ammattialalle annan oman sympatiani.

Poliisin ja sairaanhoitajan työ on aika kaukana toisistaan. Jos sinä et ole tehnyt sekä poliisin että sairaanhoitajan työtä, niin mikä sinä olet arvioimaan yhtään kumpaakaan. Helppo huudella, kun huutelee täyden tietämättömyyden tuomalla varmuudella.

Minä en puhunut palkasta vaan imagosta. Kerro asiantuntijana siis oma vastakkainen mielipide, jossa osoitat, että ala on yhä edelleen vetovoimainen nuorten keskuudessa ja kertomillani asioilla ei ole ollut mitään merkitystä hoitajapulan syntymiseen?

Yrityksen (tässä tapauksessa sairaanhoitopiirin/sairaalan/terveyskeskuksen/hoivalaitoksen) imagon nostattaminen ei ole työntekijöiden tehtävä vaan johdon tehtävä. Johdon pitää huolehtia, että heille halutaan tulla töihin. Mieluiten vielä niin, että hyviä hakijoita olisi tulossa enemmän kuin tarvitaan. Ensimmäinen ja tärkein asia on pitää nykyisistä työntekijöistä niin hyvää huolta, ettei heillä ole tarvetta valittaa. "Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas.". 

Eli sun mielestäsi työntekijöiden pitäisi hoitaa vielä johdonkin hommat?  Olen itse alaa vaihtanut sairaanhoitaja ja nyt osakkaana yrityksessä, jossa työskentelen itsekin. Ei meillä ole tarvetta laittaa työntekijöitä tekemään johdon hommia kuten nostamaan yrityksen imagoa. Kun me johdossa hoidetaan omat hommamme hyvin, työntekijät ovat tyytyväisiä työpaikkaansa ja suosittelevat yritystä myös tutuilleen. 

Uskaltaako edes kysyä, että millä perusteilla päädyit tuohon tulkintaan tekstistäni?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskaltaako edes kysyä, että millä perusteilla päädyit tuohon tulkintaan tekstistäni?

Ohis...jos palkka ja työolot ovat hyvät, työntekijöillä ei ole mitään syytä valittaa. Tästä seuraa, että ala alkaa taas kiinnostaa nuoria. Ainoa, joka voi tehdä asialle jotain, on johto. 

Vierailija
164/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiempaa keskustelua luettuani olen nyt vähän hämmentynyt siitä, että mitä hoitajat haluavat. Kun aletaan keskustella syvemmin, puhutaan siitä että hoitotyö on rankkaa, koska työntekijöitä on liian vähän. Mutta nyt lakkoillaan, koska halutaankin lisää palkkaa? Ei kaikkea voi saada. Pick one.

Minustakin keskustelu ja perustelut lakkoilulle yms. ovat ristiriitaisia ja hämmentäviä. Tämän lisäksi varmaan kaikki tuntevat vähintään jonkun sairaanhoitajan, ja minusta ainakin näyttää siltä, että sairaanhoitajien keskuudessa vallitsee jokin ammattivalittajakulttuuri. Kaikki on huonosti, minusta tämä palkkakysymys on melko tuore ilmiö, aika vasta teemana tuntui olevan jonkinlainen aliarvostus. Mielestäni koko ammattiyhteisön pitäisi nyt miettiä, mikä se ongelma oikeasti on ja miten se ratkaistaan.

Minä en ainakaan edes harkinnut sairaanhoitajan työtä, koska sairaanhoitajaäitini valitti jatkuvasti, miten inhottavia potilaat on. Oma ammatinvalintaa tekevä lapseni taas oli kuullut sairaanhoitajakummiltaan, ettei sairaanhoitajaksi ryhtymistä kannata edes harkita, kun ovat sairaalan pohjasakkia joita kukaan ei arvosta.

Minun ratkaisuni olisikin siis tarjota sairaanhoitajille jonkin sortin itsereflektointi koulutus, jossa pohdittaisiin sitä oman yhteisön valituskulttuuria ja syitä sen takana. Onko ne asiat tosiaan niin huonosti? Voisin myös itse kokeilla vaikka puolivuotta olla sairaanhoitaja nähdäkseni, mitä se sitten oikeasti on, jos en vain ole ymmärtänyt jotain oleellista.

Vierailija
165/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis...jos palkka ja työolot ovat hyvät, työntekijöillä ei ole mitään syytä valittaa. Tästä seuraa, että ala alkaa taas kiinnostaa nuoria. Ainoa, joka voi tehdä asialle jotain, on johto. 

Ihmismieli ei toimi noin. Voit verrata asiaa vaikka lähiöön, jossa asuu ongelmatapauksia. Kun alueesta on kerran syntynyt kuva, että se on rauhaton yms niin tämä mielikuva istuu tiukassa vielä vuosikymmeniä sen jälkeen, kun alue on siistiytynyt. Sama pätee myös ammattialoihin.

Vierailija
166/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos vaikka aloteltais sillä että kaikki töihin haluavat hoitajat pääsis töihin? Eli rokotepakko pois! Tämä on ollut ihan hullun hommaa ja en käsitä miten tää meni ihmisille läpi. Se että nakataan palkattomalle rokottamattomuuden vuoksi on ihan törkeää ihmisten simputtamista ja ihmisoikeusasia. Ketään ei pakoteta mihinkään lääketieteellisiin toimenpiteisiin mihin eivät ole valmiita, ollenkaan halua tai haluavat vielä miettiä pidempään, PALKANMAKSUN uhalla. Kai nyt kaikki on käsittäneet että tämä on eri asia kuin jäädä työttömäksi eli olla oikeutettu työttömyysturvaan? Tämä systeemi on ihan alhaista kiristystä, jos päätetään että rokottamattomuuden vuoksi ei voi muita hoitaa niin sitten kaikki miettivät todellakin saavat rauhan miettiä asiaa ansaitsemansa asiallisen työttömyyskorvauksen piirissä.

Rokote ei estä tartuntoja ja potilailla on mahdollisuus taudilta itse rokotteilla halutessan suojautua, hoitajalla ei ole velvollisuutta ottaa suojaa itselleen muiden takia, koska roktettu levittää tautia myös. Rokotteet ei tuoneet laumasuojaa, lopettabeet taudin kiertoa tai poista täältä tautia.

Oli rokotteista mitä mieltä hyvänsä niin on pakko käsittää mitä tämä on tehnyt alan vetovoimalle, moni opiskelija päätti lopettaa opinnot kesken ja hakeutua muualle. Yhteen lähihoitajakouluun taisi olla vain yksi hakija, en enää muista millä paikkakunnalla kun uutisesta jo aikaa. Tämä rokotepakko on kyllä ollut selvä viesti siitä, miten sotelaisia voidaan kohdella. Tänään voidaan simputtaa tällä tavalla tällaisin perustein, mitä huomenna ja millä perustein? Mitä kaikkea tullaan tulevaisuudessa vaatimaan? Jos miettisin jotain alan opintoja nyt niin miettisin kyllä tämän viimeisen puolivuotisen valossa ihan erilaisella varauksella kuin aikaa ennen koronaa.

Ja nyt kun puhutaan hoitajapulasta niin ei kyllä voi olla huomioimatta rokotepakon vaikutusta. Ig tili @sinunpuolella on tuonut sotelaisten ääniä kuuluviin ja olen seuraillut tilin stooreja missä palkattomalle heitetyt alan ihmisten omalla nimellä ja naamalla kertovat kokemuksistaan ja ylipäätänsä pakon vaikutuksesta alaan. Vanhusten hoitokodeista jotka piti sulkea, henkilökuntavajeesta. Kaikista absurdein taisi olla tehohoitaja joka kaksi vuotta ollut koronateholla töissä ja joutui lähtemään pois perusteella että on nyt rokottamattomana vaaraksi potilaille?? Niitä teholla makaavia varmaan kiinnostaa hirveästi hoitohlökunnan rokotestatus ja tuokin hoitaja varmaan mielummin olisi vieläkin hoitamassa niitä vaikeita tautimuotoja siellä. Ja tässä näkyy taas selvä viesti alan ihmisten arvostuksesta. Pahimman pandemian yli paiskinut ylitöitä ja tuonut työpanoksensa ja tässä on kiitos? Ei käy ainakaan oman oikeustajun kanssa yhteen ollenkaan.

Rokotepakko pois, kaikki halukkaat töihin!

Vierailija
167/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina verrataan palkaa koulutukseen? eihän koulutus kerro miten epämukavaa ja raskasta työ on. Palkka kuuluisi maksaa kalorien kulutuksen mukaan, toisin kuin sen perusteella montako paperia siirtää pöydältä toiselle päivän aikana, tai esittää muka tärkeitä mielipiteitään eduskunta talolla.

Vierailija
168/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiempaa keskustelua luettuani olen nyt vähän hämmentynyt siitä, että mitä hoitajat haluavat. Kun aletaan keskustella syvemmin, puhutaan siitä että hoitotyö on rankkaa, koska työntekijöitä on liian vähän. Mutta nyt lakkoillaan, koska halutaankin lisää palkkaa? Ei kaikkea voi saada. Pick one.

Minustakin keskustelu ja perustelut lakkoilulle yms. ovat ristiriitaisia ja hämmentäviä. Tämän lisäksi varmaan kaikki tuntevat vähintään jonkun sairaanhoitajan, ja minusta ainakin näyttää siltä, että sairaanhoitajien keskuudessa vallitsee jokin ammattivalittajakulttuuri. Kaikki on huonosti, minusta tämä palkkakysymys on melko tuore ilmiö, aika vasta teemana tuntui olevan jonkinlainen aliarvostus. Mielestäni koko ammattiyhteisön pitäisi nyt miettiä, mikä se ongelma oikeasti on ja miten se ratkaistaan.

Minä en ainakaan edes harkinnut sairaanhoitajan työtä, koska sairaanhoitajaäitini valitti jatkuvasti, miten inhottavia potilaat on. Oma ammatinvalintaa tekevä lapseni taas oli kuullut sairaanhoitajakummiltaan, ettei sairaanhoitajaksi ryhtymistä kannata edes harkita, kun ovat sairaalan pohjasakkia joita kukaan ei arvosta.

Minun ratkaisuni olisikin siis tarjota sairaanhoitajille jonkin sortin itsereflektointi koulutus, jossa pohdittaisiin sitä oman yhteisön valituskulttuuria ja syitä sen takana. Onko ne asiat tosiaan niin huonosti? Voisin myös itse kokeilla vaikka puolivuotta olla sairaanhoitaja nähdäkseni, mitä se sitten oikeasti on, jos en vain ole ymmärtänyt jotain oleellista.

Vika on organisaatiokulttuurissa ja alan rakenteissa. Yksittäisen työntekijä ei voi tilannetta muuttaa, kun organisaatioita johdetaan ylhäältä alas. Hoitajilla, eikä lähiesimiehillä ole päätäntävaltaa mihinkään, sillä päätökset tehdään norsunluutorneissa sellaisten ihmisten toimesta joilla ei ole mitään käsitystä todellisuudesta, ei potilaiden eikä hoitajien tarpeista.

Lisäksi lääkäreillä on jumalan asema ja täysin eri oikeudet kuin hoitajilla. Vaikka näennäisesti hierarkioista on ehkä päästy jotenkin eroon, niin ne ovat silti syvällä rakenteissa.

Hoitajia ei arvosteta asiantuntijoina tai alan kehittäjinä. Oman osaamisen kehittäminen ei tuo etenemismahdollisuuksia, rahallisesta hyödystä puhumattakaan. Uralla ei ole mahdollista edetä eikä työnantajilla ole mitään keinoja palkita hoitajia. Palkan suhteen kehitys loppuu 10 vuoden työkokemuksen jälkeen, palkka on tällöin 10% parempi kuin vasta-alkajalla.

Koska alan vetovoima on huono, on moni vaihtanut alaa. Töitä on liikaa, vastuu on suuri ja palkka NÄIHIN SUHTEUTETTUNA on huono.

Moni ehdottaa, että pitää lisätä opiskepaikkoja tai uusia vakansseja, mitä se hyödyttää jos ihmiset eivät pysy niissä töissä? Ainut keino on SEKÄ lisätä alan vetovoimaa eli nostaa palkkaa ETTÄ lisätä henkilökuntaa, pitää jo olemassa olevista kiinni kynsin hampain, jakaa työtehtäviä uudelleen, mahdollistaa urakehitys ja hajottaa vanhat hierarkia- ja johtamisjärjestelmät ja tiputtaa lääkärit tavallisen kuolevaisen asemaan.

Jos nämä toteutuu, voin palata rakastamaani hoitotyöhön.

Vierailija
169/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos vaikka aloteltais sillä että kaikki töihin haluavat hoitajat pääsis töihin? Eli rokotepakko pois! Tämä on ollut ihan hullun hommaa ja en käsitä miten tää meni ihmisille läpi. Se että nakataan palkattomalle rokottamattomuuden vuoksi on ihan törkeää ihmisten simputtamista ja ihmisoikeusasia. Ketään ei pakoteta mihinkään lääketieteellisiin toimenpiteisiin mihin eivät ole valmiita, ollenkaan halua tai haluavat vielä miettiä pidempään, PALKANMAKSUN uhalla. Kai nyt kaikki on käsittäneet että tämä on eri asia kuin jäädä työttömäksi eli olla oikeutettu työttömyysturvaan? Tämä systeemi on ihan alhaista kiristystä, jos päätetään että rokottamattomuuden vuoksi ei voi muita hoitaa niin sitten kaikki miettivät todellakin saavat rauhan miettiä asiaa ansaitsemansa asiallisen työttömyyskorvauksen piirissä.

Rokote ei estä tartuntoja ja potilailla on mahdollisuus taudilta itse rokotteilla halutessan suojautua, hoitajalla ei ole velvollisuutta ottaa suojaa itselleen muiden takia, koska roktettu levittää tautia myös. Rokotteet ei tuoneet laumasuojaa, lopettabeet taudin kiertoa tai poista täältä tautia.

Oli rokotteista mitä mieltä hyvänsä niin on pakko käsittää mitä tämä on tehnyt alan vetovoimalle, moni opiskelija päätti lopettaa opinnot kesken ja hakeutua muualle. Yhteen lähihoitajakouluun taisi olla vain yksi hakija, en enää muista millä paikkakunnalla kun uutisesta jo aikaa. Tämä rokotepakko on kyllä ollut selvä viesti siitä, miten sotelaisia voidaan kohdella. Tänään voidaan simputtaa tällä tavalla tällaisin perustein, mitä huomenna ja millä perustein? Mitä kaikkea tullaan tulevaisuudessa vaatimaan? Jos miettisin jotain alan opintoja nyt niin miettisin kyllä tämän viimeisen puolivuotisen valossa ihan erilaisella varauksella kuin aikaa ennen koronaa.

Ja nyt kun puhutaan hoitajapulasta niin ei kyllä voi olla huomioimatta rokotepakon vaikutusta. Ig tili @sinunpuolella on tuonut sotelaisten ääniä kuuluviin ja olen seuraillut tilin stooreja missä palkattomalle heitetyt alan ihmisten omalla nimellä ja naamalla kertovat kokemuksistaan ja ylipäätänsä pakon vaikutuksesta alaan. Vanhusten hoitokodeista jotka piti sulkea, henkilökuntavajeesta. Kaikista absurdein taisi olla tehohoitaja joka kaksi vuotta ollut koronateholla töissä ja joutui lähtemään pois perusteella että on nyt rokottamattomana vaaraksi potilaille?? Niitä teholla makaavia varmaan kiinnostaa hirveästi hoitohlökunnan rokotestatus ja tuokin hoitaja varmaan mielummin olisi vieläkin hoitamassa niitä vaikeita tautimuotoja siellä. Ja tässä näkyy taas selvä viesti alan ihmisten arvostuksesta. Pahimman pandemian yli paiskinut ylitöitä ja tuonut työpanoksensa ja tässä on kiitos? Ei käy ainakaan oman oikeustajun kanssa yhteen ollenkaan.

Ja tähän vielä että palkattomalle jätetyt kyllä joutuvat tulemaan tekemään vuoroja jos on liian paha henkilökuntavaje ja silloin sitten riittää pikatestitulos. Rokottamaton on kelvollinen pikatestituloksen kanssa tässätilanteessa mutta heti seuraavana päivänä sitten taas ei enää ole, jos ei enää tarvitakaan? Sitten on taas vaaraksi muille. Ja rokotettu saa tulla töihin testatun positiivisen koronan kanssa jos vaan on oireeton sillä perusteella että maski suojaa tarpeeksi. Mutta jotenkin maagisesti maski ei suojakaan rokottmattomilta, vaikka hekin olisivat ihan oireettomia? Hmm..

Kuka hullu tosiaan haluaisi jäädä alalle jossa voidaan noudattaa tällaista logiikkaa ja kohdella ihmisiä näin? En minä ainakaan, ihan sama mitä mieltä olisin itse rokotteesta.

Vierailija
170/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakituinen tuöpaikka. Husin määräyskirjat vessapapereiksi.

Työsuhdeasunnot. Tällä saadaan ihminen sitoutumaan töihin.

Vanha lastenlinna kuntoon. Sieltähän saataisiin sadoille ihmisille työsuhdeasunnot

Vuokra bruton päälle palkkaan.

Vierailija
171/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää avustavia työntekijöitä. Laitoshuoltajat ja hoiva-avustajat voivat tehdä monia sellaisia juttuja, joihin juoksutetaan hoitajia. Hoitajat keskittyisivät vain koulutuksensa mukaiseen työhön, jolloin nykyporukka riittäisi paremmin.

Palkka työnkuvan mukaan, kuten muissakin töissä on. Teho-osaston hoitajille enemmän palkkaa.

Avustajista on pääosin vain huonoja kokemuksia. Oma-aloitteisuus puuttuu täysin. Ja inhoan käskyttää ihmisiä, jotka ovat olleet työpaikassa minua kauemmin.

Lähihoitajakoulutukseen laitetaan kaikki, jotka eivät muualle pääse. Mua se haittaa vaan silloin, kun ne on työkavereita. Tai olisivatkin töissä.

Vierailija
172/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin. Ihan outoa nyt kyllä kenenkään valittaa mistään henkilökuntapulasta jos on antanut tämän mennä läpi.

Rokottautuminen on jokaisen oma asia, kun on kyse tällaisesta rokotteesta joka ei estä tartuttamasta ja sairastumasta. Se on yksilön valinta ottaako itselleen mielummin riskin taudista kuin rokotteesta ja tämän pitäisi olla ihan perusasia. Etenkin kun näiden rokotteiden kohdalla vakavien haittailmoitusten määrät joka maassa ennätyslukemissa mihinkään aikaisempiin rokotteisiin verrattuna, Suomessakin jo yli 5000 käsiteltynä (n.20k ilmoitusta). Mm Kanadassa just uutisoitu että laitetaan 75miljoonaa näiden rokotehaittojen hoitamiseen (vaccination injury compensation program). Pfizerin juuri julkaistussa tutkimusdatassa todettujen haittojen lista on noin yhdeksän sivua pitkä. Ja rokote on edelleen tutkimusvaiheessa vuoteen 2023, vielä on paljon matkaa jäljellä ennen kuin näistä rokotteista tiedetään kunnolla.

Kaikkiin lääketieteellisiin toimenpiteisiin liittyy riski ja oikeus valita täytyy olla sotelaisillakin.

Vierailija
173/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattiko pakko rokottaa kokeellisella k-piikillä josta ei ole mitään hyötyä, haittaa vaan.

Nyt sitten ollaan tilanteessa jossa palomiehistä poliiseista hoitajista ja monista muista oikeasti hyödyllisistä on pulaa. Suojatyöpaikkojen (valtio ja kunnat) välipääliköistä ja kansanedustajien avustajista ei sen sijaan ole pulaa, siksi kohtuuttomat palkat niillä vaikkeivat tee mitään oikeaa työtä, kahvia ja kampa viinereitä mussutetaan aamusta iltaan, itelle ja kavereille vaan etuja järkkäillään.

Vierailija
174/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajapula on ollut jo ennen koronaa.

Vierailija
175/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoissairaanhoito nielee isoimman osan terveydenhuollon kustannuksista (THL:Terveydenhuollon menot ja rahoitus 2019). Vähennetään leikkauksia, joilla vain parannetaan elämänlaatua ilman välitöntä hengenvaaraa (tekonivelet ja muut). Potilaat saavat myös maksaa sekä yllättävistä että suunnitelluista sairaalakäynneistä, esim. onnettomuuksista ja synnytyksistä enemmän, verotietojen mukaan.

Sairaaloissa olevat hyväkuntoisemmat potilaat saisivat vaikka alennusta hoitomaksuista, jos pitäisivät silmällä sekavia potilaita tai vaikka syöttäisivät. Omaisia osataan hyödynnetää monessa paikassa jo hyvin.

Ensihoidon käyntejä potentiaalisesti turhissa kohteissa vähemmäksi. Esim. hätäkeskukseen joka viikko rintakipujen vuoksi soittelevan yksinäisen mummon tai itsemurhalla säännöllisti uhkailevan luokse mieluummin joku tukityöllistetty. Ambulanssin ja yhteispäivystyksen käyntien asiakasmaksut isommiksi.

Vaikka sairaudet ovat usein monitekijäisiä, niin keuhkosyövän hoidon saa maksaa itse jos löytyy 10v takainen maininta tupakoinnista. Ylipainoisille ei tuki- ja liikuntaelimistön sairauksille leikkauksia ennen painonpudotusta. Huumehemmoille ja alkoholisteille ei tehohoitoa tai muita pitkiä hoitojaksoja.

Vähemmän tähtitieteellisen hintaisia harvinaissairauksien lääkkeitä ja uusimpia kalliita syöpähoitoja. Potilaat saavat rahoittaa niitä itse vaikka rahankeräyksillä.

Vaikeasti kehitysvammaisille, onnettomuudessa vaikeasti vammautuneille tai dementoituneille ei hoitoja. Omaiset maksavat jos haluavat. Eutanasia lailliseksi.

PItkäaikaishoidossa oleville dementikoille kaikki automaattisesti sänkyyn sitomisen luvat ja lääkitykset tarvittaessa, ei mene niin paljon hoitajien aikaa ja byrokratiaa jos asukkaat alkavat hankaliksi.

Hoitajille rakenteinen kirjaus pois, sanellaan yhteen pötköön kirjattavat asiat. Hoitotieteellistä ajattelua, luokitteluiden/mittareiden täyttämistä ym. vähemmäksi. Avustavaa henkilökuntaa syöttämään ja tekemään muuta palikkatyötä. Sihteerejä yksikköjen tarpeiden mukaan. Mieshoitajia lisää, eivät jää äityislomille ja tasapainottavat akkalaumoja. Pieniin kuntiin etävastaanotot lääkärille, ei kesäkandien houkuttelua järjettömällä palkalla. Lomat lyhyemmäksi kaikilta. Potilaat voisivat antaa arvosanan häntä hoitaneelle henkilökunnalle ja ammattilaiset saisivat kerran kuussa tietää keskiarvosanansa. Voisi auttaa huomaamaan, jos purkaa kroonista vitutustaan asiakkaisiin (monet tietävät tällaisen kollegan)

Näillä jatkettaisiin niin kauan, että talous saataisiin tasapainoon. Sitten lähdettäisiin hiljalleen vuosien kuluessa palauttamaan toimintoja, nostamaan palkkoja ja lisäämään henkilökuntaa. Suomalaisten elämänlaatu toki kärisisi, liitännäissairaudet pahenisivat ja ennenaikaisia kuolemia tulisi, mutta se olisi voi voi.

t.sh, joka ei ole tosissaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi