Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ratkaisisit hoitajapulan jos saisit päättää?

Vierailija
01.04.2022 |

Mistä olet valmis joustamaan tai luopumaan?

Fakta: hoitajapula vaarantaa nykytilanteessa potilasturvallisuuden joka päivä. Tällä palkalla hoitajia ei saada tarpeeksi eli jos palkkoja ei haluta nostaa, valitsemme hoitajapulan pahenemisen.

Suomessa on kansainvälisesti verrattuna erittäin laadukas terveydenhuolto mikä on osoitettu useissa tutkimuksissa sekä tilastoissa (mm äitikuolleisuus, lapsikuolleisuus, syöpähoitojen tuloksellisuus, sairaalabakteerin määrä yms, voitte itse selvittää lisää jos kiinnostaa. Suomessa toteutetaan näyttöön perustuvaa hoitotyön ja hoitajat ovat saaneet pitkän ja monipuolisen koulutuksen. Hoitajien tehtäviin sisältyy Suomessa paljon sellaisia työtehtäviä mitkä ovat muissa maissa lääkärin tehtävänä.

Tässä omat ratkaisuehdotukseni:
- luovutaan näyttöön perustuvasta hoitotyöstä ja lasketaan hoitajien pätevyys- ja osaamisvaatimuksia (hyväksytään hoidon laadun heikkeneminen)
- priorisoidaan hoitoon pääsyä (hyväksytään se, että itse tai omainen voi jäädä ilman hoitoa)
- siirretään osa tehtävistä omaisille ja potilaille, esim potilaan syöttäminen, vuodevaatteiden vaihto, potilaan suihkuta (ollaan valmiit ottamaan hoitovastuuta tai ostamaan palvelu joltain taholta)
- nostetaan hoitomaksuja reilusti (hyväksytään se, että ihmisillä ei ole varaa hoitaa itseään)

Miten itse ratkaisisit tämän ongelman?

Kommentit (175)

Vierailija
101/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin samaa uudistusta kuin muuallekin, eli lisättäisiin sihteeristön määrää ja täten siirrettäisiin toimeenpanevaa, kirjaavaa työtä enemmän heille milloin varsinainen potilastyö jäisi korkeammin kouluttautuneille sairaanhoitajille ja lääkäreille. Tämä myös vähentäisi työn pirstaloitumista, milloin on helpompi keskittyä olennaiseen ja kaiken maailman tietoliittymäkoulutukset yms. voisi jättää sihteereiden käytäviksi. Myös päiväkoti- ja koulumaailmaan voisi palkata sihteereitä enemmän.

Vierailija
102/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajapulassa ei ole kyse vain palkasta.

Tilanne on se, että hoitajat ovat nyt viimeiset 20-vuotta ihan itse omalla aktiivisella toiminnallaan olleet mukana luomassa alalle imagoa jossa työ on paskaa ja palkka myös. 

Nyt jos mietitään sitten sitä, että meillä on nuori joka miettii mitähän tässä lähtisi lukemaan niin valitseekohan hän opinnoikseen alan jossa työ on alan ammattilaistenkin mukaan paskaa ja palkka myös? Alan oman ammattiyhdistysliike myös huutaa ja polkee jalkaa, kun hallitus yrittää rajata suojatyön osuuden sellaiseksi, että ihmishenkien menetykseltä säästytään, joka osoittaa myös sen, että nykymaailmassa ala ei sovellu edes sitä kutsumuksenaan pitäville, koska muut arvot ovat jyränneet ihmishenkien säilyttämisen edelle.

Meillä on olemassa myös toisenlainen tulokulma asiaan. Poliisien palkat eivät ole kovin hyvin, mutta tästä huolimatta ala ei ole lähtenyt itse vesittämään omaa imagoaan vaan on lähestynyt asiaa niin, että meitä tätä työtä tekeviä on aivan liian vähän ja ottaisimme mielellämme lisää tekijöitä tähän yhteiskunnan kannalta tärkeään työhön. Ei liene vaikeaa arvata kummalle ammattialalle annan oman sympatiani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin samaa uudistusta kuin muuallekin, eli lisättäisiin sihteeristön määrää ja täten siirrettäisiin toimeenpanevaa, kirjaavaa työtä enemmän heille milloin varsinainen potilastyö jäisi korkeammin kouluttautuneille sairaanhoitajille ja lääkäreille. Tämä myös vähentäisi työn pirstaloitumista, milloin on helpompi keskittyä olennaiseen ja kaiken maailman tietoliittymäkoulutukset yms. voisi jättää sihteereiden käytäviksi. Myös päiväkoti- ja koulumaailmaan voisi palkata sihteereitä enemmän.

On riskinä, että liian muhkeat palkankorotukset johtavat ainoastaan entistä matalampaan valmiuteen palkata välttämätön määrä hoitajia. Harva kunta kylpee niin rahoissa kuin vaikka Helsinki, missä jo entuudestaan sosiaalikulut ovat täysin kestämättömät. Edullisilla toimistoapulaisilla voisi paikata työntekijävajetta edullisemmin. Tämä loisi myös työpaikkoja.

Vierailija
104/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutetaan ja palkataan enemmän hoitajia. Tehtäväkohtainen palkka. Monipuolisille osaajille enemmän palkkaa kuin niille jotka eivät hoida vaativia tehtäviä. Psykologiset testit opiskelemaan hakijoille.

Kyllä minä olen käynyt psykologiset testit sh kouluun hakeutuessani. Eikö niitä nykyään enää ole?

Mutta tiesittekö että lääkäriksi haluaville ei ole mitään psyk.testejä? Ja sen kyllä huomaa.

Vierailija
105/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin on vaikea ymmärtää, että hoitajien palkankorotukset on käsittääkseni sidottu palvelusvuosiin. Varmaan on AY kommunistit tämänkin keksinyt. Tehtäväkohtainen palkka vaatimustason mukaisesti ja tulospalkkaus olisi ratkaisu, jolla voisi palkita ansioituneet hoitajat. Joillekin voisi maksaa ihan perustellusti jopa 5000 € palkan ja jotkut ei ansaitse edes tonnia.

Vierailija
106/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettaisin kehitysavun ja siirtäisin rahat henkilöstön palkkaamiseen terveydenhoitoalalle.

Vierailija
107/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittäisin ulos jokaisen joka valittaa palkan "pienuutta"

Töitä tekemällä sitä liksaa nostetaan.

T:hoitaja 32e/h kta

Vierailija
108/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin on vaikea ymmärtää, että hoitajien palkankorotukset on käsittääkseni sidottu palvelusvuosiin. Varmaan on AY kommunistit tämänkin keksinyt. Tehtäväkohtainen palkka vaatimustason mukaisesti ja tulospalkkaus olisi ratkaisu, jolla voisi palkita ansioituneet hoitajat. Joillekin voisi maksaa ihan perustellusti jopa 5000 € palkan ja jotkut ei ansaitse edes tonnia.

Jos olisit joskus ollut alalla niin tietäisit ettei sitä tulosta pysty mitenkään mittaamaan. Esimiehet eivät käy koskaan katsomassa mitä siellä oikeissa töissä tapahtuu vaan istuvat takahuoneessa päivät pitkät.

Vierailija
109/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heittäisin ulos jokaisen joka valittaa palkan "pienuutta"

Töitä tekemällä sitä liksaa nostetaan.

T:hoitaja 32e/h kta

Trolli, se on 17e/h

Vierailija
110/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on se, että hoitajat ovat nyt viimeiset 20-vuotta ihan itse omalla aktiivisella toiminnallaan olleet mukana luomassa alalle imagoa jossa työ on paskaa ja palkka myös. 

Nyt jos mietitään sitten sitä, että meillä on nuori joka miettii mitähän tässä lähtisi lukemaan niin valitseekohan hän opinnoikseen alan jossa työ on alan ammattilaistenkin mukaan paskaa ja palkka myös? Alan oman ammattiyhdistysliike myös huutaa ja polkee jalkaa, kun hallitus yrittää rajata suojatyön osuuden sellaiseksi, että ihmishenkien menetykseltä säästytään, joka osoittaa myös sen, että nykymaailmassa ala ei sovellu edes sitä kutsumuksenaan pitäville, koska muut arvot ovat jyränneet ihmishenkien säilyttämisen edelle.

Meillä on olemassa myös toisenlainen tulokulma asiaan. Poliisien palkat eivät ole kovin hyvin, mutta tästä huolimatta ala ei ole lähtenyt itse vesittämään omaa imagoaan vaan on lähestynyt asiaa niin, että meitä tätä työtä tekeviä on aivan liian vähän ja ottaisimme mielellämme lisää tekijöitä tähän yhteiskunnan kannalta tärkeään työhön. Ei liene vaikeaa arvata kummalle ammattialalle annan oman sympatiani.

Poliisin ja sairaanhoitajan työ on aika kaukana toisistaan. Jos sinä et ole tehnyt sekä poliisin että sairaanhoitajan työtä, niin mikä sinä olet arvioimaan yhtään kumpaakaan. Helppo huudella, kun huutelee täyden tietämättömyyden tuomalla varmuudella.

Vierailija
111/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Esim. Filippiineiltä voisi palkata lisää työvoimaa Suomeen ja

-sairaala-apulaisia/hoitoapulaisia voisi palkata tekemään avustavia töitä.

-Norjasta, Iso-Britanniasta ja Ruotsista voisi houkutella takaisin Suomeen suomalaisia sairaanhoitajia.

-Kotihoidontukea ja omaishoitajien asemaa voisi parantaa, jotta useampi vajaakuntoinen tai ikäihminen voisi olla kotihoidossa.

Millä houkuttelet? Saan Ruotsissa 32e/h, tulen takaisin aikaisintaan eläkkeelle päästyäni.

Vierailija
112/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostamalla palkkaa jotta alasta tulee houkuttelevampi. Hoitajamitoitustahan jo nostettiin mutta se ei auta jos virkoja ei saada täytettyä eikä keikkalaisia ole riittävästi. Eli vajaamiehityksellä mennään monessa paikassa jatkuvasti ja vakituiset työntekijät uupuvat.

Vierailija
113/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisin ja sairaanhoitajan työ on aika kaukana toisistaan. Jos sinä et ole tehnyt sekä poliisin että sairaanhoitajan työtä, niin mikä sinä olet arvioimaan yhtään kumpaakaan. Helppo huudella, kun huutelee täyden tietämättömyyden tuomalla varmuudella.

Minä en puhunut palkasta vaan imagosta. Kerro asiantuntijana siis oma vastakkainen mielipide, jossa osoitat, että ala on yhä edelleen vetovoimainen nuorten keskuudessa ja kertomillani asioilla ei ole ollut mitään merkitystä hoitajapulan syntymiseen?

Vierailija
114/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se asia kuulu minulle mitenkään.

Vierailija
115/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankinta osaaminen julkisella sektorilla on naurun aihe, ohjelmistotalojen myyntitykit imevät raakileilla ja huonosti toimivilla ohjelmilla satoja miljoonia euroja ja juuri tältä julkiselta sektorilta. Tämä ohjelmistotalojen julkisen sektorin rahastus pitää saada kuriin ja sieltä syntyneistä säästöistä voisi sitten saada hoitajien palkkaan korotusta. Ja tämä on siis vasta yksi säästön kohde.

Vierailija
116/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua kun lukee niin huomaa kyllä ettei 90% ymmärrä mitään hoitotyöstä ja sen ongelmista.

Muutama järkevä ehdotus sentään löytyi.

Vierailija
117/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en puhunut palkasta vaan imagosta. Kerro asiantuntijana siis oma vastakkainen mielipide, jossa osoitat, että ala on yhä edelleen vetovoimainen nuorten keskuudessa ja kertomillani asioilla ei ole ollut mitään merkitystä hoitajapulan syntymiseen?

Koska tosiasia on se, että minä en 31v työkokemuksella suosittele tätä alaa kenellekään. varsinkaan omille lapsilleni. En halua valehdella ja palkan saa muualtakin kuin terveydenhuolto alalta, ehkäpä jopa helpommin.

En ole koskaan missään mollannut työtäni, mutta en suosittelekaan.

Vierailija
118/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin avustajahoitajat kirjoitti:

Ottaisin vanhoja hoitajia vanhusten peseytymiseen ja vessatukseen sekä sairaslomalla olevia jotka ei pysty enää urakkatyöhön mutta osaa muuten homman ja voi tehdä kevyempiä tehtäviä kuten vaihtaa lakanat tai pestä tekohampaita niin osa aikaisesti ilman että he menettää sen perustulon eläkkeen tai muun tuen sen takia. Olisivat auttamassa potilaan perushoitoa. Pelkästään syöttäminen juottaminen hiusten kampaaminen parran ajo vie aikaa.

Tällaisiin aputehtäviin voisi palkata myös nuoria. Jokainen osaa vaihtaa lakanat. Muutenkin jos miettii esim. lähihoitajan koulutusta, niin se on täysin ylipitkä siihen nähden mitä se työ oikeasti on. Suurin osa ihan peruselämän taitoja. Tähän ehdottaisin ratkaisuksi, että lähihoitajan koulutus olisi vuoden mittainen. Tällainen vuoden mittainen koulutus voisi olla ratkaisu myös kymppiluokalle, kun kaikki eivät saa haluamaansa opiskelupaikkaa. Lähihoitajan lisäksi vuoden mittaisia koulutuksia riittäisi catering, matkailu jne. aloille

Voi elämäni teitä ihmisiä, kun ette tiedä vanhustyöstä mitään. Suurin osa vanhuksisat on niin huonokuntoisia, että vaatii tietämystä ergonomiasta ja tiettyjen kinestisten otteiden hallitsemista, että heidät saa edes ylös tuolilta. Ja monesti sekään ei riitä. Lisäksi vanhusten keho ei kestä rasitusta samalla tavalla kuin nuorilla, olkapäistä liika nykiminen saa ne sijoiltaan. Nosturien ja hissien ja muiden laitteiden käyttöön vaaditaan erillistä koulutusta. Lisäksi osa vanhuksista on myös väkivaltaisia, vihaisia. Entäs aseptiikka  näissä töissä? Käsihygienia on erittäin tärkeää perustyössäkin, muutoin hoitaja lähtee levittelemään noroa ja koronaa ympäriinsä kaikille potilaille. JA lähihoitajien palkka on jo yksityisissä palvelutaloissa sen 2000 euroa. Kuinka paljon vähemmän näille hoiva-avustajille lopulta voidaan maksaa lain mukaan, jotta saataisiin säästöjä?

Edellinen jatkaa: ja tiesittekö ettei se lakanoidenkaan vaihtaminen palvelukodeissa ole niin simppeliä. Lakanat pitää laittaa armeijamaisesti niin, että tulipalon syttyessä asukkaan saa vedettyä patjalla ulos talosta. Käytössä on liukulakana ja siirtolakana, jotka pitää sijoittaa oikein, jotta siirtely onnistuu. Vaihtaessa täytyy osata sijoittaa lakanat oikeisiin pusseihin, ja pestä oikealla pesuyhdistelmällä, jotta bakteerit lähtevät. Jos patja on koskenut eritteeseen, sen käsittely vaatii erillisiä antibakteerisia käsittelyaineita. Suurin osa potilaiden lakanavaihdoista tehdään potilaan ollessa sängyssä. Tämä vaatii ergonomiataitoja. Potilaan asettelu vaatii ohjausta, jotta potilas ei saa makuuhaavoja, ja lisäksi lihasvoimaa. Syöttäminenkään ei ole niin simppeliä. Osa syötettävistä voi tukehtua tai vetää ruokaa henkeen, jolloin potilasta pitää käänellä vuoteessa ja elvytystaidotkin ovat tarpeen ja imukonettakin pitäisi osata käyttää.

Ja tuotako ei voi tavalliselle ihmiselle opettaa?

No voi, mutta se vaatii koulutusta ja ohjaamista, ei mitään kymppiluokkalaisia voi koulunpenkiltä paikalle raahata täysin ummikkona.

No aivan varmasti oppisin lakanan vaihtamisen ja mihin pussiin mikäkin lakana lajitellaan, kun joku vain sen 1-3 kertaa minulle näyttäisi.

Ja ihan vain lakanoita ajattelit vaihdella se 7-8 tuntia päivässä?

No ainakaan sairaanhoitajien ei tarvitsisi käyttää aikaansa lakanoiden vaihtamiseen vaan jäisi aikaa sille oikealle työlle.

Vierailija
119/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tosiasia on se, että minä en 31v työkokemuksella suosittele tätä alaa kenellekään. varsinkaan omille lapsilleni. En halua valehdella ja palkan saa muualtakin kuin terveydenhuolto alalta, ehkäpä jopa helpommin.

En ole koskaan missään mollannut työtäni, mutta en suosittelekaan.

Ei-suosittelemattomuus on parempi ratkaisu kuin mollaaminen, valitettavasti itse olen nähnyt myös tuota jälkimmäistä ja tunnen itse henkilökohtaisesti nuoria jotka avoimesti ovat sanoneet, että alan imago on tällä hetkellä niin heikko, että sinne ei todellakaan tee mieli hakeutua, vaikka ala kiinnostaisikin. Imagoon liittyvät asiat eivät ratkea rahalla, eivätkä myöskään lisäresursseilla. Meillä on vain vähän vähemmän tyytymättömiä työntekijöitä jotka eivät edelleenkään suosittele alaa.

Vierailija
120/175 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Esim. Filippiineiltä voisi palkata lisää työvoimaa Suomeen ja

-sairaala-apulaisia/hoitoapulaisia voisi palkata tekemään avustavia töitä.

-Norjasta, Iso-Britanniasta ja Ruotsista voisi houkutella takaisin Suomeen suomalaisia sairaanhoitajia.

-Kotihoidontukea ja omaishoitajien asemaa voisi parantaa, jotta useampi vajaakuntoinen tai ikäihminen voisi olla kotihoidossa.

Ottamatta kantaa muuhun, niin varsin usein ikäihmisen omaishoitaja on lähes yhtä huonossa kunnossa oleva ikäihminen eli puoliso. Siinä ei omaishoidontuen korottaminen riitä, jos omaishoitajakin alkaa olla avun tarpeessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä