Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko pienituloisemman maksaa puolet talouden menoista?

Vierailija
29.03.2022 |

Hei, kysyisin ihmisten kokemuksia ja mielipiteitä tulojen jaosta yhdessä asuessa.
Miten jaatte menot, jos tulot on kovin eri suuruiset?
Kuinka moni on päätynyt vaikkapa tulojen muututtua suosiosta eroon?
Olen siirtynyt nyt sairaseläkkeelle, ja tulen olemaan tällä ainakin todennäköisesti seuraavat 2-3 vuotta. Nettotulot ovat noin 600-700€ kuussa.
Asun yhdessä avopuolisoni kanssa, ja hän käy töissä. Puolisoni nettotulot ovat noin 2500-3000€ kuussa.
Yhteiset asumiskulut+laskut ovat kuussa noin 800€.
En saa haettua toimeentulo- tai asumistukea koska yhteiset tulot ovat liian suuret.
Ongelma on nyt se, että puolisoni haluisin että maksaisin edelleen puolet kuluista. Ymmärtäisin tämän, jos kumpikin oltaisiin pienituloisia. Mutta jos itselläni olisi yhtä isot niin en vaatisi maksamaan yhtä isoa osuutta. En oikein tiedä miten tästä selviää, ja mikä olisi kummallekin paras vaihtoehto.

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo yhtälö ole sinulle mahdollinen. Joko puoliso maksaa isomman osuuden tai eroatte. 

Vierailija
2/100 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa siinä rakkaus vähäistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei mene tasan. Mies maksaa enemmän, koska saa enemmän tuloja.

Kyllähän puolison varallisuus aina vaikuttaa joka asiaan, niin olisihan se tavallaan hullua, että jos sinä saat vaikka vähemmän jotain tukirahoja sen takia, että puolisosi tienaa hyvin, mutta todellisuudessa et saisikaan puolisolta mitään apuja vaan joutuisit hänen takiaan kituuttamaan pienemmillä rahoilla kuin mitä yksinäsi

Vierailija
4/100 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei mene tasan. Mies maksaa enemmän, koska saa enemmän tuloja.

Kyllähän puolison varallisuus aina vaikuttaa joka asiaan, niin olisihan se tavallaan hullua, että jos sinä saat vaikka vähemmän jotain tukirahoja sen takia, että puolisosi tienaa hyvin, mutta todellisuudessa et saisikaan puolisolta mitään apuja vaan joutuisit hänen takiaan kituuttamaan pienemmillä rahoilla kuin mitä yksinäsi

Niin no olisi varmaan pitänyt lukea tekstisi ensin.

Eli eihän tuossa tasan puolittamisessa ole mitään järkeä jos tukien määrä nimenomaan perustuu siihen että toinen jeesaa ?

Vierailija
5/100 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaan tulojen suhteessa eli isotuloisempi maksaa enemmän ja molemmille jää myös ns. omaa rahaa henkilökohtaisiin menoihin.

Vierailija
6/100 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroaisin kokonaan tuollaisesta puolisosta joka on noin ymmärtämätön. Tai ahne ja ilkeä. Eihän tuo toimi mitenkään.

Vierailija
7/100 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi järkevintä, että molemmat kustantaisivat saman prosenttiosuuden tuloistaan ?

Vierailija
8/100 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu. Mikäli ollaan muka perhettä ei asuta kimppakämpässä ,jossa kulut jaetaan tasan

Vierailija
9/100 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kulut halutaan maksaa 50/50, niin silloin menot täytyy mitoittaa pienitiloisemman tuloihin. Eli onnistuu kyllä, saatatte vaan joutua karsimaan elämänlaadusta. 

Vierailija
10/100 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan voi edes ehdottaa tollaista jakoa parisuhteessa? Mistä revit sen satasen tai pari, jotta voit maksaa puoliksi menot? Kysehän nimenomaan on siitä ettet saa sitä rahaa tarpeeksi, koska miehesi on velvollinen nyt auttamaan taloudellisesti. Meillä on aina ollut yhteiset rahat siitä asti, kun muutimme yhteen. Se kenellä on rahaa maksaa ja sillä selvä.

Vierailija
11/100 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17362429/yhteiset-asumiskulut-ja-niiden…

Sähän olet jo tuolla saanut valtavasti vastauksia?

Vierailija
12/100 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen perhe tekee, miten parhaaksi näkee. Minä olin hyvätuloisissa töissä kun tavattiin. Elintaso rakennettiin sen mukaan. Minä väsyin työhöni ja vaihdoin helpompiin, mutta huomattavasti pienempipalkkaisiin töhin. Maksan edelleen puolet kaikesta, koska mun mielestä ei olisi reilua, että mieheni joutuisi maksamaan ison osan menoista minun mukavuudenhalun vuoksi.

Vierailija
13/100 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö olisi järkevintä, että molemmat kustantaisivat saman prosenttiosuuden tuloistaan ?

Jos oikein laskin niin eikös n. 24 - 25 % molemmilta nettotuloista kattaisi teidän kulut ?

Vierailija
14/100 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tienaa, ei tarvitse miettiä. Tosi on.

Vierailija
15/100 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soomi24*kö ihmiset postailee vauvalle provoja? Katsovat mikä siellä aiheuttaa eniten keskustelua ja tuovat sitten saman aloituksen vauvapalstalle?

Vierailija
16/100 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat kämpät siihen asti kunnes pääset takaisin töihin.

Vierailija
17/100 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa miten nämä menojen jakamiset on aina yhtä kysymysmerkkiä vain juuri sen huonompituloisen mielestä. :D

Kulut tasan, se on itsestäänselvää. En ainakaan itse suostuisi elättämään puolisoa enkä ketään muutakaan.

Vierailija
18/100 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että asuminen saa vielä korkeintaan 40 % kuukausituloista.

Millaiseen murjuun muuttaisitte ja mitä söisitte, jos siirtyisitte taas-arvon merkeissä SINUN elintasoosi?

Vai pitäisikö sinun velkaantua, että mies saa pitää kivat tapettinsa? Hullu ukko. Vähintään ajattelematon.

Vierailija
19/100 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko kenen mielestä? Jonkun lakipykälän? 

Vierailija
20/100 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tapasimme, miehellä oli hyvä palkka, ei lainkaan omaisuutta.

Mieheni tienasi 15 v minua paljon paremmin. Kunnes esikoinen joutui onnettomuuteen ja miehen työpaikalla oli samaan aikaan yt neuvottelut.

Mies tarttui siihen, jäi omaishoitajaksi ja minä tienaan enemmän.

Teidän perheessä on teidän säännöt, meillä meidän.

Eihän toi ole elämää, jos sulle jää pari sataa käteen kuussa ja puolisolle 2000

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän