Kuuluuko pienituloisemman maksaa puolet talouden menoista?
Hei, kysyisin ihmisten kokemuksia ja mielipiteitä tulojen jaosta yhdessä asuessa.
Miten jaatte menot, jos tulot on kovin eri suuruiset?
Kuinka moni on päätynyt vaikkapa tulojen muututtua suosiosta eroon?
Olen siirtynyt nyt sairaseläkkeelle, ja tulen olemaan tällä ainakin todennäköisesti seuraavat 2-3 vuotta. Nettotulot ovat noin 600-700€ kuussa.
Asun yhdessä avopuolisoni kanssa, ja hän käy töissä. Puolisoni nettotulot ovat noin 2500-3000€ kuussa.
Yhteiset asumiskulut+laskut ovat kuussa noin 800€.
En saa haettua toimeentulo- tai asumistukea koska yhteiset tulot ovat liian suuret.
Ongelma on nyt se, että puolisoni haluisin että maksaisin edelleen puolet kuluista. Ymmärtäisin tämän, jos kumpikin oltaisiin pienituloisia. Mutta jos itselläni olisi yhtä isot niin en vaatisi maksamaan yhtä isoa osuutta. En oikein tiedä miten tästä selviää, ja mikä olisi kummallekin paras vaihtoehto.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Tuo täyttää taloudellisen väkivallan määritelmän.
[img]https://media0.giphy.com/media/wRdWCK1InCEus/200w.gif?cid=82a1493bvqmo9…]
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu. Mikäli ollaan muka perhettä ei asuta kimppakämpässä ,jossa kulut jaetaan tasan
Molemmilla puolisoilla on elatusvelvollisuus toista kohtaan. On oikeutettua pyytää isompituloiselta siihen vuokraan enemmän
Menot suhteutetaan tulojen mukaan. Sinun tilanteessasi on suorastaan pöyristyttävää että puolisosi vaatii tällaisia. Meillä on myös tilanne että olen työkyvytön ja kuntoutustuella joka on 1100€/kk. Mies tienaa nettona ehkä 2000-2200€ ja siirrämme yhteiselle tilille rahaa tulojen mukaan, minä 600€, en edes tiedä paljonko mies siirtää mutta, hyvin olemme pärjänneet. Asumiskustannukset ehkä 900€/kk.
Meillä mies tienaa n.4000e kuussa ja minä reilu 2t.. mies maksaa lähes kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksetaan tulojen suhteessa eli isotuloisempi maksaa enemmän ja molemmille jää myös ns. omaa rahaa henkilökohtaisiin menoihin.
Kunnon lokkeilua..
Toimiiko tää myös silloinkin, kun toisella netto 2200e ja toisella 5300e? Tuo suurempi tuloinen maksaa eltusta tuolla pienempituloiselle? Entäs pääomatulot?
Sinä et nyt oikein tainnut ymmärtää, mitä aiempi kirjoittaja tarkoitti. "Maksetaan tulojen" suhteessa ei tarkoita sitä, että toiselle maksetaan varsinaista elatusta. Esimerkiksi meillä minun tulot lapsilisineen 1000-1200 euroa. Toisella puolisolla tulot 2100 euroa. Maksan asumismenoista ja muista kuluista reilun 800 euroa. Puoliso maksaa n. 1100 euroa. Ei tää nyt ihan prosentuaalisesti minun kohdalla taida täysin oikeudenmukaisesti aina mennä, mutta tätä tarkoittaa "tulojen suhteessa",
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksetaan tulojen suhteessa eli isotuloisempi maksaa enemmän ja molemmille jää myös ns. omaa rahaa henkilökohtaisiin menoihin.
Kunnon lokkeilua..
Toimiiko tää myös silloinkin, kun toisella netto 2200e ja toisella 5300e? Tuo suurempi tuloinen maksaa eltusta tuolla pienempituloiselle? Entäs pääomatulot?
Sinä et nyt oikein tainnut ymmärtää, mitä aiempi kirjoittaja tarkoitti. "Maksetaan tulojen" suhteessa ei tarkoita sitä, että toiselle maksetaan varsinaista elatusta. Esimerkiksi meillä minun tulot lapsilisineen 1000-1200 euroa. Toisella puolisolla tulot 2100 euroa. Maksan asumismenoista ja muista kuluista reilun 800 euroa. Puoliso maksaa n. 1100 euroa. Ei tää nyt ihan prosentuaalisesti minun kohdalla taida täysin oikeudenmukaisesti aina mennä, mutta tätä tarkoittaa "tulojen suhteessa",
Onko ne lapset teidän yhteisiä? Jos on, ei lapsilisät ole sinun tuloja, vaan teidän yhteisiä, lasten menoihin tarkoitettuja joka tapauksessa. Mitä puoliso tekee sillä tonnilla, joka hänelle jää?
Yhteiset kulut maksetaan puoliksi, mutta henkilökohtaiset jokainen maksaa itse lähtökohtaisesti. Pienituloinen tietenkin silloin ostaa vähemmän kuin isompituloinen. Minä en suostuisi muuhun, koska olisin silloin maksettu ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Onko ne lapset teidän yhteisiä? Jos on, ei lapsilisät ole sinun tuloja, vaan teidän yhteisiä, lasten menoihin tarkoitettuja joka tapauksessa. Mitä puoliso tekee sillä tonnilla, joka hänelle jää?
On. Kuten sanoin niin ei tää nyt taida prosentuaalisesti ihan oikein minun kohdalla mennä. Täytynee vähän keskustella asiasta miehen kanssa nyt kun löin näitä numeroita paperille. Ostaa polttoaineita, omat eväät töihin, maksaa puhelinlaskunsa. Itse asiassa en oikeastaan tiedä tarkalleen. Toki ostaa jos tulee yllättäviä tarpeita eli ei ole jaettu mitenkään ehdottoman tarkasti, mutta silti omat tilit.
Jos sukupuolet olisi toisin päin täällä kaikki naiset vaatisivat 50/50 maksuja mutta nyt kun on perinteisesti että mies tienaa enemmän niin joka nainen oikeuttaa miehen rahoilla elämisen
Vierailija kirjoitti:
Jos sukupuolet olisi toisin päin täällä kaikki naiset vaatisivat 50/50 maksuja mutta nyt kun on perinteisesti että mies tienaa enemmän niin joka nainen oikeuttaa miehen rahoilla elämisen
Ei pidä paikkaansa.
Pienimunaisemman kuuluu maksaa enemmän kuin puolet.
Tuo on niin suuri tuloero, että ei ole enää reilua , koska sinun tulosi riippuu miehen tuloista.
Meillä maksetaan kulut puoliksi tasan, siis laskut. Ruuat ja bensat menee sitten vähän epätasaisemmin, mutta kyllä varmaan kolmanneksen maksan ja sitä paitsi mies syö enemmän ja ostaa kaikkea kallista niin saa ne maksaakin. Meillä ei tuloero ole noin suuri silti, mulla tulot vaihtelee kuukausittain mutta vuosituloja kun vertaa, miehen bruttopalkka on jotain 1200 euroa enemmän keskimäärin kuukaudessa
Vierailija kirjoitti:
Tuo laissa mainittu elatusvelvollisuus koskee ihan molempia sukupuolia. Myös mies voi sairastua, vammautua tai muuten tulla kyvyttömäksi vastaamaan elatuksestaan.
Tosin luin uudelleen aloituksen eli ap on avoliitossa. Silloin mitään elatusvelvollisuutta ei ole. Yhteiskunnan kaikki tuet on kuitenkin laskettu sen mukaan, että yhdessä elävät elävät myös yhteisessä rahataloudessa. Sen takia ap:n kannattaa harkita muuttamista pois. Ei ole mitään järkeä elää köyhyysloukussa sen vuoksi, että puoliso ajattelee noin.
Itse en ymmärrä tämänkaltaista pihiyttä lainkaan. Kannattaa asustella ihan yksin, jos oman kumppaninsa kokee turhana rahanmenona. Ja jos itse kokee olevansa loisiva turhake, jonka pitää kerjätä omaa leivänpalastaan, on kyllä hyvä tietää, että toisenlaisiakin parisuhteita on olemassa.
Jos aloittajan mies ei suostu joustamaan, niin paras ratkaisu on ero. Sillä ap:n elintaso nousee. Jos muutto ei tällä hetkellä toimi, niin kaikki mahdollinen kannattaa eriyttää, ruokahuolto nyt ehdottomasti. Kumpikin ostaa ja tekee omat ruokansa, niin mies ei pääse loisimaan naisen kustannuksella. Kotitöistä pitää tehdä taulukko, jotta ne menee täsmälleen tasan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on niin suuri tuloero, että ei ole enää reilua , koska sinun tulosi riippuu miehen tuloista.
Meillä maksetaan kulut puoliksi tasan, siis laskut. Ruuat ja bensat menee sitten vähän epätasaisemmin, mutta kyllä varmaan kolmanneksen maksan ja sitä paitsi mies syö enemmän ja ostaa kaikkea kallista niin saa ne maksaakin. Meillä ei tuloero ole noin suuri silti, mulla tulot vaihtelee kuukausittain mutta vuosituloja kun vertaa, miehen bruttopalkka on jotain 1200 euroa enemmän keskimäärin kuukaudessa
V*ttu, elämä ei vaan ole aina reilua. Ei kai sekään ole reilua, että toinen tekee töitä niska limassa ja toinen vain ottaa puolet rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon lokkeilua..
Niin että isompituloisen tulot vaikuttaa sairaana olevan/pienempituloisen tukiin mutta silti isompituloinen ei tule missään menoissa vastaan vaan kaikki 50/50 tai on lokkeilua? Itse muuttaisin kyllä omilleni tuosta, saisin kaikki tuet jotka minulle kuuluu ja voisin elää oikean elintasoni mukaan.
Miksi mennä yleensä asumaan yhteen jos on kerran noin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
V*ttu, elämä ei vaan ole aina reilua. Ei kai sekään ole reilua, että toinen tekee töitä niska limassa ja toinen vain ottaa puolet rahoista.
Ei pelkät tulot tuota kerro. Esimerkiksi itse opiskelen niska limassa ja teen osa-aikatöitä. Tuplatuloinen tekee töitä 8-16 ja se työ on kevyttä eikä aiheuta stressiä. Hänen sanojensa mukaan.
Meillähän meni niin, että minä jouduin työttömäksi noin 8 kk ajaksi suhteemme alussa. Mies ei tullut missään vaiheessa vastaan menoissa ja maksatti minulla kaikki 50/50 jopa ruuista joista söi enemmän. Sain uusia töitä ja nyt tulot on hyvät, miehellä kun tuli rahaongelmia ja lomautuksia ym niin pidin saman linjan kuin hän minun kanssa. Voi sitä itkun ja valituksen määrää.
Kannattaa ehkä muistaa että parisuhteessa tuetaan toisiaan ja itse voi olla joskus samassa tilanteessa ja tarvita apua.
Tuohon ei kyllä ole mitään sääntökirjaa olemassa, miten "kuuluu" tehdä. Toki joku voi sanoa, että paremmin tienaavan pitäisi kompensoida esim. tukien "menetys" (jotta molemmille jäisi rahaa omiin menoihin), toisaalta jos pienituloinen sairaseläkeläinen asuisi yksin, ei niiden tukien kanssa varmaan kovin paljoa omiin menoihin jäisi, kun asumiskulut olisivat korkeammat.
Summa summarum, kyllähän tuossakin tapauksessa pitää päästä yhteiseen sopimukseen. Itse kuulun koulukuntaan, että perheellä on yhteinen elintaso, mutta jos sinun miehesi ei suostu mielestäsi reiluun järjestelyyn, ei varmaan ole syytä jatkaa yhdessä. Yksi vaihtoehto on tietysti erilliset taloudet ja asumusero, missä ei tietysti ole taloudellisesti niin järkeä, mutta saattaa tuoda asioita oikeisiin mittasuhteisiin, puolin ja toisin.