Keittiössä vain yksi allas
Tämä taitaa olla nykytrendi sekä omistus- että vuokra-asunnoissa. Miten pärjäätte yhdellä tiskialtaalla?
Kommentit (143)
Oikein hyvin olen selvinnyt yli 10 vuotta, vaikkei tiskikonetta olekaan. Aloitan tiskaamisen pienellä vesimäärällä ja huuhtelen pestyn astian saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi allas ja enpä ole tässä noin 10 vuoden aikana kaivannut toista allasta kuin silloin, kun apk meni rikki ja piti tiskata kaikki käsin muutaman päivän ajan. Silloinkin selvisin sillä, että ostin pesuvadin jossa sai huuhdeltua astiat.
Ei tiskaamiseen tarvitse kahta allasta, huuhtelu sujuu samassa altaassa missä tiskataan. Näin on menty yli kymmenen vuotta, ei ongelmaa. Mieluummin enemmän työtilaa kuin ylimääräinen, turha allas.
Huuhteletko siis juoksevalla vedellä vai nosteletko välillä tiskit pois altaasta ja vaihdat veden?
Juoksevalla vedellä tietysti, haluan puhdasta. Eihän seisovassa vedessä huuhtelu toimi, kun ne tiskiaineet jää lillumaan siihen "huuhtelu"veteen.
Juoksevalla vedellä huuhtelu on pelkkää tuhlausta.
Riippuu juoksevan veden määrästä. Tällä pystyy todellakin säästämään jos käyttää vain sen verran mitä on tarpeen. Seisovassa vedessä pesu on taas hygieniariski. Tiskikone on taloudellisempi ja säännöllisesti puhdistettuna paras.
Tosi hyvin olen pärjännyt ja olen vaan tyytyväinen ettei ole sitä toista allasta tilaa viemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin käytän allasta moneen. Esimerkiksi eilen siivottiin. Toiseen altaaseen tein toluveden laattalattioille, toiseen pesuveden laminaatille. Toinen meistä käytti toista, toinen toista.
Ja kun toinen vaikka kuorii juureksia altaan ääressä, toinen saattaa tiskaista toisessa jonkun astian.
Ja nyt toisessa altaassa on liossa uunivuoka. Toinen allas on vapaa muulle käytölle.Mulla on tuohon tarkoitukseen ihan siivousämpärit. Enkä muutenkaan oikein pidä ajatuksesta, että keittiössä pyöritellään voimakkaita pesuaineita. Juurekset kuorin suoraan roskikseen ja samaan aikaan kun teen ruokaa, keittiössä ei tiskata mitään.
Me ei tarvita erillisiä siivousämpäreitä lattialle pyörimään, kun keittiö on keskellä taloa ja siivous onnistuu kätevämmin siitä käsin kuin ämpäreitä kanniskellen. Roskikseen en enää tässä talossa suostu suoraan kuorimaan ergonomiasyistä, ja olen lapsuudenkodissani oppinut tiskialtaan hyödyntämisen siinä.
Mä oon 51v ja kuorin suoraan roskikseen, kyllä se kuori putoaa ihan kohti maata vähän korkeammaltakin. Enemmän hankalana pidän pitkävartisen mopin huuhtelua ja nihkeäksi puristamista tiskialtaan korkeudella. Ja ämpärit pn meiläl kodinhoitohuoneessa kaapissa, ei "pitkin lattiota"
Korkealta kuoriessa roiskuu.
Meillä mopeissa on ihan sellainen irrotettava ja pestävä se moppiosa, samalla tavalla se irtoaa altaaseen kuin ämpäriinkin. Helpompi vain pestä altaassa.Miten itse siivoat, jos siivousämpärit on kaapissa?
Opettele kuorimaan, 35v tehnyt ruokaa kaksi kertaa päivässä eikä kyllä mitään roisku mihinkään. Otan sen ämpärin pois sieltä kaapista siivouksen ajaksi, eli noin 2h/ vko. Ei hirveä rasti noin tekemis mielessä.
Tapoja on monia, minusta tämä tapa toimii meillä parhaiten. Ihan tarpeeksi olen saanut kumarrella siivotessa ämpäreiden kanssa ja seistä bioastian ääressä kuorimassa. En enää viitsi. Kivempi näin.
Meillä on siis kaksi keittiöallasta ehdottomasti hyvä ratkaisu.
Hyvin pärjään, kiitos kysymästä. Meillä on tiskikone ja yksi iso allas. Siinä altaassa mahtuu tiskaamaan vaikka uunipellin jos haluaa, ja keittiöitä remontoidessa halusin nimenomaan tuollaisen ison ja vain yhden. Aiemmin oli kaksi allasta, pieni ja vieläkin pienempi, eikä niillä tehnyt oikein mitään kun edes isoa paistinpannua ei mahtunut pesemään. Nyt mahtuu, jäi enemmän pöytätilaa ja näyttääkin paremmalta. Olen oikein tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin käytän allasta moneen. Esimerkiksi eilen siivottiin. Toiseen altaaseen tein toluveden laattalattioille, toiseen pesuveden laminaatille. Toinen meistä käytti toista, toinen toista.
Ja kun toinen vaikka kuorii juureksia altaan ääressä, toinen saattaa tiskaista toisessa jonkun astian.
Ja nyt toisessa altaassa on liossa uunivuoka. Toinen allas on vapaa muulle käytölle.
Hyi olkoon, käytä keittiön tiskialtaita lattianpesurättien huuhtomiseen? Yök! Ämpäreitähän noihin hommiin käytetään. Keittiön tiskialtaat ovat keittiökäyttöön: Astioihin, juuresten ja vihannesten yms. elintarvikkeiden huuhteluun ja käsittelyyn sekä muuhun keittiön ylläpitoon. Ei tulisi mieleenkään työntää lattioiden paskavettä keittiön altaaseen, vaikka sen desinfioisi sen jälkeen keittämällä. Hyi että!
Pahin taitaa olla vain yksi allas ja sekin sellainen pieni pyöreä. Eihän siinä pysty pesemään edes uunipeltejä.
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvin olen pärjännyt ja olen vaan tyytyväinen ettei ole sitä toista allasta tilaa viemässä.
Eli ongelma on liian pieni keittiö.
Vierailija kirjoitti:
Pahin taitaa olla vain yksi allas ja sekin sellainen pieni pyöreä. Eihän siinä pysty pesemään edes uunipeltejä.
Todella, sellainen on aivan järjetön.
Minulla on vati. Tiskaan altaassa ja siirrän ne vatiin, sen jälkeen huuhtelen astiat ja laitan kuivauskaappiin. Ei ole mulle ongelma. Mielummin pöydällä laskutila kuin tarpeeton allas. Yksin elävä ei tarvitse tiskikonetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ongelma on liian pieni keittiö.
Ei ole ongelma vaan just sopiva näin, kun on yksi iso allas.
Minä vaihdatin yhden altaan tilalle kaksi putkiremontissa. Allasta käytän tiskaukseen, vihannesten ja hedelmien huuhtelemiseen, juuresten kuorimiseen, pastan ja riisin huuhteluun jne. Toisessa altaassa pesen kädet näiden työvaihden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt toisessa altaassa on liossa uunivuoka. Toinen allas on vapaa muulle käytölle.Hyi olkoon, käytä keittiön tiskialtaita lattianpesurättien huuhtomiseen? Yök! Ämpäreitähän noihin hommiin käytetään. Keittiön tiskialtaat ovat keittiökäyttöön: Astioihin, juuresten ja vihannesten yms. elintarvikkeiden huuhteluun ja käsittelyyn sekä muuhun keittiön ylläpitoon. Ei tulisi mieleenkään työntää lattioiden paskavettä keittiön altaaseen, vaikka sen desinfioisi sen jälkeen keittämällä. Hyi että!
No meillä ei ole paskaa lattioilla.
Ja keittiön teräsaltaat saa vaikka steriileiksi jos tahtoo niissä ruokaa laittaa. Meillä ei kuitenkaan laiteta, vaan altaat on muuhun käyttöön. Meillä niissä tosiaan käy multaiset kuoretkin ja kalan sisälmykset, joten pesuvedet on pientä. Pesuvettä se tiskivesikin muuten on. Hyi kamalaa, oletko ajatellut! Sylkeä, räkää ja ruuantähteitä!
Olet aivan hysteerinen. Mieti mitä varten PESUallas on.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken maailman marttaohjeita eli etupäässä tehotonta nysväystä...
Likaiset tiskit suoraan tiskikoneeseen. Sinne kuulumattomat astiat tiskaukseen heti. Näitä voi tiskata pienissä erissä samalla kun liedellä valmistuu ruokaa. Käsin tiskaus ilman tulppaa pienellä vesimäärällä (nopea kastelu, harjalla levitettävä astianpesuaine joka on valmiina liuoksena viereisessä juomalasissa tms., nopea huuhtelu juoksevalla vedellä, valutus ja tiskikaappiin kuivumaan).
Tiskialtaaseen ei laiteta mitään mitä ei tiskata välittömästi. Tämä on se loputon suo johon suurin osa lankeaa. Se estää tiskaamisen ja tiskit alkavat kasaantumaan tämän jälkeen räjähdysmäisesti.
Ai niin! Sitä F-alkuista tiskiainetta ei kannata ostaa ainakaan riittoisuuden vuoksi. Ei sitä kukaan annostele laboratorio-olosuhteiden mukaisesti. Suurin osa ruuttaa sitä joka paikkaan yllin kyllin ja kulutus monikymmenkertaistuu laskennalliseen nähden. Halvinta mahdollista jos käyttö ei ole harkittua.
Tämä on ihan hyvä neuvo että laita likaiset suoraan koneeseen, pyöräytä käsin tiskattavat heti puhtaaksi jne.
Kuinka monessa perheessä se käytännössä toimii? Lapsille, olivat minkä ikäisiä tahansa saa usein loputtomasti sanoa että laittaaivat likaiset astiansa suoraan koneeseen. Eivät välttämättä laita edes voiveistä ja maitolasia jos et vieressä vahi. Ja ah miten ihanaa kun kone on täynnä ja laitat päälle sen ja lähdet töihin. On kesäloma ja lapset koko päivän kotona. Ei puhettakaan tyhjentämisestä jos et aina erikseen sano ja kaikki päivän aikana käytetyt likaiset astiat on pitkin keittiön tasoja, tiskipöydällä, altaassa ym.
Käsitiskistä ei varmaan tarvitse aloittaakaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt toisessa altaassa on liossa uunivuoka. Toinen allas on vapaa muulle käytölle.Hyi olkoon, käytä keittiön tiskialtaita lattianpesurättien huuhtomiseen? Yök! Ämpäreitähän noihin hommiin käytetään. Keittiön tiskialtaat ovat keittiökäyttöön: Astioihin, juuresten ja vihannesten yms. elintarvikkeiden huuhteluun ja käsittelyyn sekä muuhun keittiön ylläpitoon. Ei tulisi mieleenkään työntää lattioiden paskavettä keittiön altaaseen, vaikka sen desinfioisi sen jälkeen keittämällä. Hyi että!
Kannattaa siivota vähän useammin ja opettaa se lattioille paskova sisäsiistiksi.
siis mitä joku tekee kahdella altaalla, kai ny kaikilla on nykyään jo tiskikone, stiat suoraan koneeseen eikä mihinkään altaaseen notkuun karmeen näköstäkin
Hehe, minut on pienenä kylvetettykin tiskialtaassa 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja keittiön teräsaltaat saa vaikka steriileiksi jos tahtoo niissä ruokaa laittaa. Meillä ei kuitenkaan laiteta, vaan altaat on muuhun käyttöön. Meillä niissä tosiaan käy multaiset kuoretkin ja kalan sisälmykset, joten pesuvedet on pientä. Pesuvettä se tiskivesikin muuten on. Hyi kamalaa, oletko ajatellut! Sylkeä, räkää ja ruuantähteitä!Olet aivan hysteerinen. Mieti mitä varten PESUallas on.
Minäkään en kyllä ymmärrä keittiöaltaiden käyttöä lattianpesuvesissä. Vaikka kengillä tullaan vain eteiseen saakka, tulee niiden pohjassa ulkoa eläinten jätöksiä, ihmisten eritteitä, likaa kadulta, hiekkaa ... Ja wc:n lattia sitten - aika moni seisten pissaava mies roiskii myös lattialle. Kiva noita on siivota keittiön altaassa. Multaiset kuoret keittiöaltaassa ovat vihoviimeinen asia. Sillä saa vain putket tukkoon. Et taida asua omistusasunnossa, kun eivät lisäkustannukset putkien avaamisesta huoleta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja keittiön teräsaltaat saa vaikka steriileiksi jos tahtoo niissä ruokaa laittaa. Meillä ei kuitenkaan laiteta, vaan altaat on muuhun käyttöön. Meillä niissä tosiaan käy multaiset kuoretkin ja kalan sisälmykset, joten pesuvedet on pientä. Pesuvettä se tiskivesikin muuten on. Hyi kamalaa, oletko ajatellut! Sylkeä, räkää ja ruuantähteitä!Olet aivan hysteerinen. Mieti mitä varten PESUallas on.
Minäkään en kyllä ymmärrä keittiöaltaiden käyttöä lattianpesuvesissä. Vaikka kengillä tullaan vain eteiseen saakka, tulee niiden pohjassa ulkoa eläinten jätöksiä, ihmisten eritteitä, likaa kadulta, hiekkaa ... Ja wc:n lattia sitten - aika moni seisten pissaava mies roiskii myös lattialle. Kiva noita on siivota keittiön altaassa. Multaiset kuoret keittiöaltaassa ovat vihoviimeinen asia. Sillä saa vain putket tukkoon. Et taida asua omistusasunnossa, kun eivät lisäkustannukset putkien avaamisesta huoleta.
Hei, ne altaat pestään.
Ja kuorien alle altaaseen laitan paperia. Lopuksi nostan ne sen paperin sisällä nyyttinä bioastiaan. Lisäksi altaassa on suljettava ja irrotettava sihti. Ikinä ei ole meillä mennyt viemärit tukkoon. Omassa talossamme olen asunut yli 30 vuotta.
Yksi allas on sellainen vuokrayksiöratkaisu.
Tilan säästö ja rahan säästö tärkeintä.