Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keittiössä vain yksi allas

Ongelma tämäkin
28.03.2022 |

Tämä taitaa olla nykytrendi sekä omistus- että vuokra-asunnoissa. Miten pärjäätte yhdellä tiskialtaalla?

Kommentit (143)

Vierailija
41/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tiskikone. Yksi (riittävän suuri) allas riittää ihan hyvin niille muutamalle käsin pestävälle astialle.

Sekö on ainoa, mihin allasta käytät?

Mihin sitä muuhun voisi käyttää? Kaksi allasta on siksi että toisessa huuhdellaan ja toisessa pestään, yksi iso allas riittää, sinne mahtuu uunin pelti ja isommat käsin tiskattavat, huuhteluun ei kannata niin vähiin astioihin toista allasta ottaa... Tiskikone pesee...

Vierailija
42/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin käytän allasta moneen. Esimerkiksi eilen siivottiin. Toiseen altaaseen tein toluveden laattalattioille, toiseen pesuveden laminaatille. Toinen meistä käytti toista, toinen toista.

Ja kun toinen vaikka kuorii juureksia altaan ääressä, toinen saattaa tiskaista toisessa jonkun astian.

Ja nyt toisessa altaassa on liossa uunivuoka. Toinen allas on vapaa muulle käytölle.

Mulla on tuohon tarkoitukseen ihan siivousämpärit. Enkä muutenkaan oikein pidä ajatuksesta, että keittiössä pyöritellään voimakkaita pesuaineita. Juurekset kuorin suoraan roskikseen ja samaan aikaan kun teen ruokaa, keittiössä ei tiskata mitään. 

Me ei tarvita erillisiä siivousämpäreitä lattialle pyörimään, kun keittiö on keskellä taloa ja siivous onnistuu kätevämmin siitä käsin kuin ämpäreitä kanniskellen. Roskikseen en enää tässä talossa suostu suoraan kuorimaan ergonomiasyistä, ja olen lapsuudenkodissani oppinut tiskialtaan hyödyntämisen siinä.

Mä oon 51v ja kuorin suoraan roskikseen, kyllä se kuori putoaa ihan kohti maata vähän korkeammaltakin. Enemmän hankalana pidän pitkävartisen mopin huuhtelua ja nihkeäksi puristamista tiskialtaan korkeudella. Ja ämpärit pn meiläl kodinhoitohuoneessa kaapissa, ei "pitkin lattiota"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yksi allas ja enpä ole tässä noin 10 vuoden aikana kaivannut toista allasta kuin silloin, kun apk meni rikki ja piti tiskata kaikki käsin muutaman päivän ajan. Silloinkin selvisin sillä, että ostin pesuvadin jossa sai huuhdeltua astiat. 

Ei tiskaamiseen tarvitse kahta allasta, huuhtelu sujuu samassa altaassa missä tiskataan. Näin on menty yli kymmenen vuotta, ei ongelmaa. Mieluummin enemmän työtilaa kuin ylimääräinen, turha allas.

Huuhteletko siis juoksevalla vedellä vai nosteletko välillä tiskit pois altaasta ja vaihdat veden?

Vierailija
44/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiön tiskialtaiden ongelma ei ole niiden määrä vaan vääränlainen käyttö. Allasta pitäisi kohdella kuin hätätietä taloyhtiön edustalla. Sinne ei parkkeerata mitään. Tällä tavoin se on aina vaivattomasti käytettävissä, keittiö pysyy puhtaana kun välitiskaus tehdään mahdolliseksi.

Vierailija
45/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yksi normikokoinen allas ja pieni sivuallas. Haluaisin sellaisen korealaisen altaan, todella leveän altaan, yksi sellainen riittäisi. Mutta en ala uusia keittiön tasoja altaan vuoksi. Käytännöllisyyden vuoksi yksi suuri, leveä allas olisi hyvä. Ja meillä on hana, joka roiskii ihan älyttömästä, sen voisi kyllä vaihtaa. Siitä tulee vesi niin, että annapa kun se vähänkin osuu vaikka lusikkaan tai kauhaan, niin vettä on joka paikassa. 

Oletko puhistanut sen siivilän?

Vierailija
46/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yyk muuten kaikille, joilla ylipäänsä on joku soikko tai allas jossa lillutellaan moppia. Levittelette vaan sitä likavettä pitkin lattioita. Ostakaa muutama kunnollinen vaihtomoppi, nihkeyttäkää ne ja kun näyttää siltä että moppi on likainen, niin vaihtakaa puhdas tilalle. Kotona on sen verran puhdasta, että pitäisi kahden, maksimissaan kolme mopin riittää. 

Vierailija
47/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

meillä myös vain yksi allas. pysyy keittiö paljon siistimpänä kun ei ole tilaa varastoida tiskejä kakkos altaaseen. laskutilaa enemmän.

Minulla taas keittiö on nimenomaan sotkuisempi, koska astioita pitää varastoida tason päällä. Altaassa ne olisivat edes hieman piilossa. 

Sulla ei ilmeisesti ole tiskikonetta? Mä laitan likaiset astiat suoraan tiskikoneeseen. Jos on tarvis, huuhtaisen astian ensin juoksevan veden alla. Tai jos jotain uunivuokaa pitää liottaa pidempään, se mahtuu isoon altaaseen jopa paremmin kuin pienempään. Meitä on vain kaksi aikuista, mutta silti tiskiä tulee koneellinen päivässä. Tyhjennän tiskikoneen aamulla ja laitan illalla päälle. Emme syö öisin, joten yön aikana ei tule tiskiä, joka pitäisi saada jonnekin. 

Vierailija
48/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin käytän allasta moneen. Esimerkiksi eilen siivottiin. Toiseen altaaseen tein toluveden laattalattioille, toiseen pesuveden laminaatille. Toinen meistä käytti toista, toinen toista.

Ja kun toinen vaikka kuorii juureksia altaan ääressä, toinen saattaa tiskaista toisessa jonkun astian.

Ja nyt toisessa altaassa on liossa uunivuoka. Toinen allas on vapaa muulle käytölle.

Mulla on tuohon tarkoitukseen ihan siivousämpärit. Enkä muutenkaan oikein pidä ajatuksesta, että keittiössä pyöritellään voimakkaita pesuaineita. Juurekset kuorin suoraan roskikseen ja samaan aikaan kun teen ruokaa, keittiössä ei tiskata mitään. 

Me ei tarvita erillisiä siivousämpäreitä lattialle pyörimään, kun keittiö on keskellä taloa ja siivous onnistuu kätevämmin siitä käsin kuin ämpäreitä kanniskellen. Roskikseen en enää tässä talossa suostu suoraan kuorimaan ergonomiasyistä, ja olen lapsuudenkodissani oppinut tiskialtaan hyödyntämisen siinä.

Välitilan laattojen pesuveden vielä tiskialtaassa ymmärrän, mutta lattianpesuvesi :( Epähygieenistä!

Juurekset ja hedelmät kuorin sanomalehden päälle ja teen nyytin kompostiastiaan. Ei tarvitse kumarrella.

Vierailija
49/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan siellä altaassa on joku kippo tai lautanen mihin kuoria ja kipata roskiin, jos allas on tyhjä niin mihin kaksi tarvitset? Siinähän on sihti pohjalla, jotain perunat voi sekä kuoria että pestä samassa altaassa...

Vierailija
50/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan kuorii altaaseen eikä suoraan roskikseen?

Vaikka meillä on uunivuoka liossa, niin voi allasta silti käyttää, vettä saa kyllä laskettua, vaikka alla olisi astioita.

Vierailija
51/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon 51v ja kuorin suoraan roskikseen, kyllä se kuori putoaa ihan kohti maata vähän korkeammaltakin. Enemmän hankalana pidän pitkävartisen mopin huuhtelua ja nihkeäksi puristamista tiskialtaan korkeudella. Ja ämpärit pn meiläl kodinhoitohuoneessa kaapissa, ei "pitkin lattiota"

Korkealta kuoriessa roiskuu.

Meillä mopeissa on ihan sellainen irrotettava ja pestävä se moppiosa, samalla tavalla se irtoaa altaaseen kuin ämpäriinkin. Helpompi vain pestä altaassa.

Miten itse siivoat, jos siivousämpärit on kaapissa?

Vierailija
52/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä laittaisi keittiön altaaseen siivousvesiä.

Me ei tehdä altaissa ruokaa eikä syödä niistä.

Missä peset multaiset perunat ja porkkanat? Erillisessä pesuvadissa?

Vierailija
53/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä laittaisi keittiön altaaseen siivousvesiä.

Me ei tehdä altaissa ruokaa eikä syödä niistä.

Mutta mä tiskaan niitä isoja astoita ja esim. valurautapaistinpannut siinä altaassa, en halua että niissä jotain tolu- tai muita pesuainejäämiä.

Vierailija
54/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yksi normikokoinen allas ja pieni sivuallas. Haluaisin sellaisen korealaisen altaan, todella leveän altaan, yksi sellainen riittäisi. Mutta en ala uusia keittiön tasoja altaan vuoksi. Käytännöllisyyden vuoksi yksi suuri, leveä allas olisi hyvä. Ja meillä on hana, joka roiskii ihan älyttömästä, sen voisi kyllä vaihtaa. Siitä tulee vesi niin, että annapa kun se vähänkin osuu vaikka lusikkaan tai kauhaan, niin vettä on joka paikassa. 

Oletko puhistanut sen siivilän?

Se on ollut ihan uudesta sellainen. :( Mutta hyvä muistutus, pitääkin tehdä se. Keittiöremontista on aikaa, ei oikein osannut siihen aikaan ajatella tuollaisia asioita ja liekö missään liikkeessä voi kokeilla hanoja niin, että näkee miten vesi niistä tulee. :) Aina kun joku vieras käyttää meillä keittiön vesihanaa, ehtii hän kastella vähintään paitansa, jollen ehdi varoittaa hanasta. 

Vierailija
55/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yksi allas ja enpä ole tässä noin 10 vuoden aikana kaivannut toista allasta kuin silloin, kun apk meni rikki ja piti tiskata kaikki käsin muutaman päivän ajan. Silloinkin selvisin sillä, että ostin pesuvadin jossa sai huuhdeltua astiat. 

Ei tiskaamiseen tarvitse kahta allasta, huuhtelu sujuu samassa altaassa missä tiskataan. Näin on menty yli kymmenen vuotta, ei ongelmaa. Mieluummin enemmän työtilaa kuin ylimääräinen, turha allas.

Huuhteletko siis juoksevalla vedellä vai nosteletko välillä tiskit pois altaasta ja vaihdat veden?

Juoksevalla vedellä tietysti, haluan puhdasta. Eihän seisovassa vedessä huuhtelu toimi, kun ne tiskiaineet jää lillumaan siihen "huuhtelu"veteen.

Vierailija
56/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan kuorii altaaseen eikä suoraan roskikseen?

Vaikka meillä on uunivuoka liossa, niin voi allasta silti käyttää, vettä saa kyllä laskettua, vaikka alla olisi astioita.

Ettei roskiskaappi likaannu.

Paljon parempi ja siistimpi on kuoria altaaseen. Eikä nyt itseäni edes kauheasti houkuta seistä avoimen biojäteastian äärellä ja kuoria isoa määrää juureksia siinä.

Vierailija
57/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keittiön kaksi allasta-vaatimus on yhtä käsittämätön kuin jenkkien "double sink" kylpyhuoneessa.

Vierailija
58/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken maailman marttaohjeita eli etupäässä tehotonta nysväystä...

Likaiset tiskit suoraan tiskikoneeseen. Sinne kuulumattomat astiat tiskaukseen heti. Näitä voi tiskata pienissä  erissä samalla kun liedellä valmistuu ruokaa. Käsin tiskaus ilman tulppaa pienellä vesimäärällä (nopea kastelu, harjalla levitettävä astianpesuaine joka on valmiina liuoksena viereisessä juomalasissa tms., nopea huuhtelu juoksevalla vedellä, valutus ja tiskikaappiin kuivumaan).

Tiskialtaaseen ei laiteta mitään mitä ei tiskata välittömästi. Tämä on se loputon suo johon suurin osa lankeaa. Se estää tiskaamisen ja tiskit alkavat kasaantumaan tämän jälkeen räjähdysmäisesti.

Ai niin! Sitä F-alkuista tiskiainetta ei kannata ostaa ainakaan riittoisuuden vuoksi. Ei sitä kukaan annostele laboratorio-olosuhteiden mukaisesti. Suurin osa ruuttaa sitä joka paikkaan yllin kyllin ja kulutus monikymmenkertaistuu laskennalliseen nähden. Halvinta mahdollista jos käyttö ei ole harkittua.

Vierailija
59/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoksevalla vedellä tietysti, haluan puhdasta. Eihän seisovassa vedessä huuhtelu toimi, kun ne tiskiaineet jää lillumaan siihen "huuhtelu"veteen.

Juoksevalla vedellä huuhtelu on pelkkää tuhlausta.

Vierailija
60/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkealta kuoriessa roiskuu.

Meillä mopeissa on ihan sellainen irrotettava ja pestävä se moppiosa, samalla tavalla se irtoaa altaaseen kuin ämpäriinkin. Helpompi vain pestä altaassa.

Miten itse siivoat, jos siivousämpärit on kaapissa?

Opettele kuorimaan, 35v tehnyt ruokaa kaksi kertaa päivässä eikä kyllä mitään roisku mihinkään. Otan sen ämpärin pois sieltä kaapista siivouksen ajaksi, eli noin 2h/ vko. Ei hirveä rasti noin tekemis mielessä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi