Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keittiössä vain yksi allas

Ongelma tämäkin
28.03.2022 |

Tämä taitaa olla nykytrendi sekä omistus- että vuokra-asunnoissa. Miten pärjäätte yhdellä tiskialtaalla?

Kommentit (143)

Vierailija
81/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pärjäisi ja siksi minulla on kaksi allasta, molemmat vielä isoja. 

Vierailija
82/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlatkaa huviksenne "baby bath kitchen sink" ja ottakaa kuvahaku.

Aivan normaalia kylvettää vauvakin keittiön altaassa. Tulee pissiä, kakkaa, pieru, kuolaa, saippuaa. Mikä siitä altaasta tekee sellaisen, ettei siinä voi kuin jonkun puuhaarukan tiskata eikä pestä sitä kunnolla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu hämmentää minua. Ihmiset ovat käsittämättömän epätehokkaita, kun asiat voisi tehdä myös helposti ja nopeasti. Vähän valaisee kyllä sitä, miksi monet valittavat kuinka kotityöt vievät niin paljon aikaa... Ei ihmekään, jos oikeasti yhden työvaiheen vaativat asiat tehdään noin monimutkaisesti!

Vierailija
84/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tiskiallasta käytetään pääasiassa veden laskemiseen ja käsien pesuun. Satunnaisesti tiskaan käsin ja kuorin vihanneksia, mutta vihanneksetkin yleensä mielummin työtasolla, kun on paremmalla korkeudella. 

Yksi iso allas ja suihkullinen hana on oman kokemuksen mukaan paras. Lattia pestään mopilla, joka huuhdellaan ämpärissä ja puristetaan ämpärin puristimella sopivan kosteaksi. Ei tarvitse puristella käsin. Likainen vesi pönttöön ja uusi ämpäriin, kunnes tulee puhdasta. 

En tykkkää kotitöitä ja välttelen niitä jos mahdollista. Olen yrittänyt rakentaa systeemit niin, että siivoaminen on helppoa, mutta ongelmia ei pysty siirtämään. Kaksi allasta tarkoittaisi vaan enemmän tilaa jonne säilöä tiskiä. 

Vierailija
85/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi iso allas enkä todellakaan haluaisi toista. Tasotila on paljon tärkeämpää mulle. Toki meillä on tiskikone. Kodinhoitohuoneessa on toinen iso allas. Tosin en sielläkään mitään siivousvesiä uita.

Vierailija
86/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlatkaa huviksenne "baby bath kitchen sink" ja ottakaa kuvahaku.

Aivan normaalia kylvettää vauvakin keittiön altaassa. Tulee pissiä, kakkaa, pieru, kuolaa, saippuaa. Mikä siitä altaasta tekee sellaisen, ettei siinä voi kuin jonkun puuhaarukan tiskata eikä pestä sitä kunnolla?

Kai sillä altaalla voi tehdä mitä mielikuvituksellisimpia asioita.

En kuitenkaan itse näe tarvetta pestä kenenkään takapuolta, pyykkejä, tassuja tai lattiarättejä keittiön altaassa. Kylpemiset ja pesut tapahtuvat luontaisemmin muualla.

Minulla jo yhdelle altaalle tulee melko vähän oikeaa käyttöä, jolloin kaksi allasta olisi vain tilan haaskausta.

Vierailija
87/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

meillä myös vain yksi allas. pysyy keittiö paljon siistimpänä kun ei ole tilaa varastoida tiskejä kakkos altaaseen. laskutilaa enemmän.

Minulla taas keittiö on nimenomaan sotkuisempi, koska astioita pitää varastoida tason päällä. Altaassa ne olisivat edes hieman piilossa. 

Sulla ei ilmeisesti ole tiskikonetta? Mä laitan likaiset astiat suoraan tiskikoneeseen. Jos on tarvis, huuhtaisen astian ensin juoksevan veden alla. Tai jos jotain uunivuokaa pitää liottaa pidempään, se mahtuu isoon altaaseen jopa paremmin kuin pienempään. Meitä on vain kaksi aikuista, mutta silti tiskiä tulee koneellinen päivässä. Tyhjennän tiskikoneen aamulla ja laitan illalla päälle. Emme syö öisin, joten yön aikana ei tule tiskiä, joka pitäisi saada jonnekin. 

Hyvä että vastasit ja osoitit lainaamani ihmisen kommentin tyhmäksi. 

Kerro, miksi tuo esimerkkisi ei onnistu ihmiseltä, jolla on kaksi allasta. Miksi heillä keittiö on likaisempi kahdella altaalla kuin yhdellä? Vaikuttaako kaksi allasta ihmisen älyllisiin kykyihin niin, että silloin ei voi laittaa astioita pesukoneeseen?

Vierailija
88/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yhden altaan asukki ostaisi ensi kerralla kaupassa käydessä sellaisen muovivadin, niitä löytyy eri koossa (l) ja väreissä niin ei sitten haittaa sisustamista. Ja jos pahasti sotkee designia niin laittaa kaappiin tai komeroon piiloon vai eikö niitäkään enää nykyasunnoissa ole?

Tämä on toimiva ratkaisu ollut ainakin mulle. Keittiöremontin yhteydessä aion vaihtaa tosin kahden altaan malliin.

Vierailija
89/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli muutettaessa tähän kotiin yksi miniallas ja yksi pieni allas (kaappi 60 cm). Meni hermot heti, kun ei mahtunut kunnolla tiskaamaan ja miniallas keräsi vain likaa. Vaihdettiin keittiöremontissa tilalle yksi iso allas, jossa mahtuu tiskaamaan kaikki leikkuulaudat, pellit ja padat. Astioita varten on tiskikone. Kahdelle altaalle en oikeastaan keksi käyttöä kuin hyvin satunnaisesti. Ei sitä joulua varten kahta uuniakaan osteta niin miksi sitten kahta allasta.

Suursiivousta varten on ihan pesuvadit, jos tarvitsee tehdä pesuvettä. Tai sitten tekee vessan lavuaariin, kun lähinnä kylppärin laatat pestään vedellä. Ikkunoita varten taas pesuvati on kätevämpi, kun se kulkee mukana. 

Juurekset kuorin pöydälle tai otan biojäteastian tason viereen jakkaralle. Mahtuu sitten hyvin puoliso tiskaamaan tai muuten vain käyttämään allasta.

Vierailija
90/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tarvitsevat erilaisia tiskialtaita, koska he ovat erilaisia, heidän asuntonsa ovat erilaisia, he tekevät erilaisia asioita ja tekevät samojakin asioita eri tavalla. Jos on esim 100 m2 asunto, jossa keittiö on keskellä asuntoa, saattaahan tuo toluvesien pitäminen keittiön tiskialtaassa olla ihan ok juttu. Mutta kun se 100 m2 on kahdessa tasossa ja keittiö alakerrassa, siivousmopin kanssa yläkerran ja alakerran väliä juokseminen on mielestäni tehotonta. Jos mulla olis keskellä asuntoa oleva keittiö ja laittaisin toluveden tiskialtaaseen, en silti tarvitsisi kahta tiskiallasta, koska en pese lattioita samaan aikaan kuin laitan ruokaa. Joko laitan ruuan ensin ja pesen lattiat sen jälkeen tai päinvastoin. Mulla siis on ämpärit siivousta varten. Toinen yläkerran kylppärin kaapissa ja toinen alakerran kylppärin kaapissa. Otan pesuveden joko yläkerran tai alakerran kylppäristä ja samoin kaadan likaisen veden jomman kumman kylppärin vessanpönttöön riippuen siitä, kumpaa kerrosta olen siivoamassa. Jossain toisessa taloudessa taas kaksi tiskiallasta voi olla ihan hyvä, kun toinen laittaa ruokaa samaan aikaan kun toinen pesee lattioita eikä ämpäreitä haluta omistaa. 

Vierailija
91/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun perheessäni ei tule kuuloonkaan, että keittiön altaissa käsiteltäisiin mitään ruokaan tai astioihin liittymätöntä. En halua käyttää mitään superpesuaineita. Tavalliset pesuaineet riittävät yhdessä kuuman veden kanssa. Jäisi kahvit ja pullat nauttimatta kyläpaikassa, jossa näkisin keittiön altaita käytettävän lattianpesuun tai vauvan kakkapyllyn pesuun. 

Ja ketjun varsinainen asia eli allaskysymys. Halusin yhden ison altaan keittiöön ja se on ihana. Isot kattilat, uunipellit, wokkipannu yms. saa hyvin pestyksi ja huuhdelluksi, kun allas on tarpeeksi suuri. Keittiö pysyy siistinä, kun astianpesukonetta täytetään päivän aikana ja sinne kelpaamattomat ruuanlaittovälineet pestään heti käytön jälkeen. Pidän ruuanlaiton aikana altaassa hiukan pesuvettä ja pesaisen esim. kattilat ruuanlaiton aikana sitä mukaa, kun niitä työvaiheista vapautuu. Ruokailun jälkeen ei ole juuri muuta hoidettavaa kuin satunnainen astia, astianpesukoneen käynnistäminen ja pöytien pyyhkiminen. Keittiö pysyy siistinä koko ajan. 

Vierailija
92/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin käytän allasta moneen. Esimerkiksi eilen siivottiin. Toiseen altaaseen tein toluveden laattalattioille, toiseen pesuveden laminaatille. Toinen meistä käytti toista, toinen toista.

Ja kun toinen vaikka kuorii juureksia altaan ääressä, toinen saattaa tiskaista toisessa jonkun astian.

Ja nyt toisessa altaassa on liossa uunivuoka. Toinen allas on vapaa muulle käytölle.

Hyi olkoon, käytä keittiön tiskialtaita lattianpesurättien huuhtomiseen? Yök! Ämpäreitähän noihin hommiin käytetään. Keittiön tiskialtaat ovat keittiökäyttöön: Astioihin, juuresten ja vihannesten yms. elintarvikkeiden huuhteluun ja käsittelyyn sekä muuhun keittiön ylläpitoon. Ei tulisi mieleenkään työntää lattioiden paskavettä keittiön altaaseen, vaikka sen desinfioisi sen jälkeen keittämällä. Hyi että!

No meillä ei ole paskaa lattioilla.

Ja keittiön teräsaltaat saa vaikka steriileiksi jos tahtoo niissä ruokaa laittaa. Meillä ei kuitenkaan laiteta, vaan altaat on muuhun käyttöön. Meillä niissä tosiaan käy multaiset kuoretkin ja kalan sisälmykset, joten pesuvedet on pientä. Pesuvettä se tiskivesikin muuten on. Hyi kamalaa, oletko ajatellut! Sylkeä, räkää ja ruuantähteitä!

Olet aivan hysteerinen. Mieti mitä varten PESUallas on.

Minäkään en kyllä ymmärrä keittiöaltaiden käyttöä lattianpesuvesissä. Vaikka kengillä tullaan vain eteiseen saakka, tulee niiden pohjassa ulkoa eläinten jätöksiä, ihmisten eritteitä, likaa kadulta, hiekkaa ... Ja wc:n lattia sitten - aika moni seisten pissaava mies roiskii myös lattialle. Kiva noita on siivota keittiön altaassa. Multaiset kuoret keittiöaltaassa ovat vihoviimeinen asia. Sillä saa vain putket tukkoon. Et taida asua omistusasunnossa, kun eivät lisäkustannukset putkien avaamisesta huoleta. 

Meillä on kyllä käsienpesuallas wc-tilassa ettei tarvi keittiöön juosta huuhtelemaan rättiä. Ja eri rätit wc:n pesuun muutenkin. Kaikilla ei vissiin ole varaa tämmöiseen arjen luxukseen 😆

Vierailija
93/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin käytän allasta moneen. Esimerkiksi eilen siivottiin. Toiseen altaaseen tein toluveden laattalattioille, toiseen pesuveden laminaatille. Toinen meistä käytti toista, toinen toista.

Ja kun toinen vaikka kuorii juureksia altaan ääressä, toinen saattaa tiskaista toisessa jonkun astian.

Ja nyt toisessa altaassa on liossa uunivuoka. Toinen allas on vapaa muulle käytölle.

Mulla on tuohon tarkoitukseen ihan siivousämpärit. Enkä muutenkaan oikein pidä ajatuksesta, että keittiössä pyöritellään voimakkaita pesuaineita. Juurekset kuorin suoraan roskikseen ja samaan aikaan kun teen ruokaa, keittiössä ei tiskata mitään. 

Me ei tarvita erillisiä siivousämpäreitä lattialle pyörimään, kun keittiö on keskellä taloa ja siivous onnistuu kätevämmin siitä käsin kuin ämpäreitä kanniskellen. Roskikseen en enää tässä talossa suostu suoraan kuorimaan ergonomiasyistä, ja olen lapsuudenkodissani oppinut tiskialtaan hyödyntämisen siinä.

Mä oon 51v ja kuorin suoraan roskikseen, kyllä se kuori putoaa ihan kohti maata vähän korkeammaltakin. Enemmän hankalana pidän pitkävartisen mopin huuhtelua ja nihkeäksi puristamista tiskialtaan korkeudella. Ja ämpärit pn meiläl kodinhoitohuoneessa kaapissa, ei "pitkin lattiota"

Korkealta kuoriessa roiskuu.

Meillä mopeissa on ihan sellainen irrotettava ja pestävä se moppiosa, samalla tavalla se irtoaa altaaseen kuin ämpäriinkin. Helpompi vain pestä altaassa.

Miten itse siivoat, jos siivousämpärit on kaapissa?

Opettele kuorimaan, 35v tehnyt ruokaa kaksi kertaa päivässä eikä kyllä mitään roisku mihinkään. Otan sen ämpärin pois sieltä kaapista siivouksen ajaksi, eli noin 2h/ vko. Ei hirveä rasti noin tekemis mielessä. 

Ei hyvänen aika näitä pätijöitä! :D Luulet ilmeisesti, että juuresten kuorimiseen on viralliset, lailliset ohjeet. 

Miten sinua voi haitata se, jos joku toinen kuorii juurekset altaaseen? Ihan oikesti? 

Vierailija
94/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken maailman marttaohjeita eli etupäässä tehotonta nysväystä...

Likaiset tiskit suoraan tiskikoneeseen. Sinne kuulumattomat astiat tiskaukseen heti. Näitä voi tiskata pienissä  erissä samalla kun liedellä valmistuu ruokaa. Käsin tiskaus ilman tulppaa pienellä vesimäärällä (nopea kastelu, harjalla levitettävä astianpesuaine joka on valmiina liuoksena viereisessä juomalasissa tms., nopea huuhtelu juoksevalla vedellä, valutus ja tiskikaappiin kuivumaan).

Tiskialtaaseen ei laiteta mitään mitä ei tiskata välittömästi. Tämä on se loputon suo johon suurin osa lankeaa. Se estää tiskaamisen ja tiskit alkavat kasaantumaan tämän jälkeen räjähdysmäisesti.

Ai niin! Sitä F-alkuista tiskiainetta ei kannata ostaa ainakaan riittoisuuden vuoksi. Ei sitä kukaan annostele laboratorio-olosuhteiden mukaisesti. Suurin osa ruuttaa sitä joka paikkaan yllin kyllin ja kulutus monikymmenkertaistuu laskennalliseen nähden. Halvinta mahdollista jos käyttö ei ole harkittua.

Tämä on ihan hyvä neuvo että laita likaiset suoraan koneeseen, pyöräytä käsin tiskattavat heti puhtaaksi jne.

Kuinka monessa perheessä se käytännössä toimii? Lapsille, olivat minkä ikäisiä tahansa saa usein loputtomasti sanoa että laittaaivat likaiset astiansa suoraan koneeseen. Eivät välttämättä laita edes voiveistä ja maitolasia jos et vieressä vahi. Ja ah miten ihanaa kun kone on täynnä ja laitat päälle sen ja lähdet töihin. On kesäloma ja lapset koko päivän kotona. Ei puhettakaan tyhjentämisestä jos et aina erikseen sano ja kaikki päivän aikana käytetyt likaiset astiat on pitkin keittiön tasoja, tiskipöydällä, altaassa ym.

Käsitiskistä ei varmaan tarvitse aloittaakaan..

Riistakamera keittiöön. Heti kun löytyy tiskiä väärästä paikasta niin kuvat tarkasteluun ja runtua syylliselle. Vakavasti ottaen, kasvatuksellinen ongelmahan tässä on kyseessä. Asia pitää ottaa puheeksi.

Jos täysin tyhjälle pöytäpinnalle jätetään juomalasi ja voiveitsi, seuraava tekee saman huomattavasti helpommin. Kolmas keittiössä asioija ei enää huomaa ideaa siististä keittiöstä ja jättää aivan varmasti astiansa pöydälle olettaen että tiskikoneeseen ei mahdu. Epäjärjestys kerää epäjärjestystä.

Vierailija
95/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuohon tarkoitukseen ihan siivousämpärit. Enkä muutenkaan oikein pidä ajatuksesta, että keittiössä pyöritellään voimakkaita pesuaineita. Juurekset kuorin suoraan roskikseen ja samaan aikaan kun teen ruokaa, keittiössä ei tiskata mitään. 

Me ei tarvita erillisiä siivousämpäreitä lattialle pyörimään, kun keittiö on keskellä taloa ja siivous onnistuu kätevämmin siitä käsin kuin ämpäreitä kanniskellen. Roskikseen en enää tässä talossa suostu suoraan kuorimaan ergonomiasyistä, ja olen lapsuudenkodissani oppinut tiskialtaan hyödyntämisen siinä.

Mä oon 51v ja kuorin suoraan roskikseen, kyllä se kuori putoaa ihan kohti maata vähän korkeammaltakin. Enemmän hankalana pidän pitkävartisen mopin huuhtelua ja nihkeäksi puristamista tiskialtaan korkeudella. Ja ämpärit pn meiläl kodinhoitohuoneessa kaapissa, ei "pitkin lattiota"

Korkealta kuoriessa roiskuu.

Meillä mopeissa on ihan sellainen irrotettava ja pestävä se moppiosa, samalla tavalla se irtoaa altaaseen kuin ämpäriinkin. Helpompi vain pestä altaassa.

Miten itse siivoat, jos siivousämpärit on kaapissa?

Opettele kuorimaan, 35v tehnyt ruokaa kaksi kertaa päivässä eikä kyllä mitään roisku mihinkään. Otan sen ämpärin pois sieltä kaapista siivouksen ajaksi, eli noin 2h/ vko. Ei hirveä rasti noin tekemis mielessä. 

Oletko jostain uskonnollisesta lahkosta, jossa naisten elämäntehtävä on ruuan laittaminen?

Vierailija
96/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vati. Tiskaan altaassa ja siirrän ne vatiin, sen jälkeen huuhtelen astiat ja laitan kuivauskaappiin. Ei ole mulle ongelma. Mielummin pöydällä laskutila kuin tarpeeton allas. Yksin elävä ei tarvitse tiskikonetta.

Älä sinä kuvittele tietäväsi toisten yksinäisten puolesta mitä tarvitsevat ja mitä eivät. 

Vierailija
97/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli ihan kiva keskustelu ennen kuin tuo lattiavesiä keittiön altaassa läträävä rupesi pommittamaan ivallisilla kommenteillaan.

Meillä on vanha talo kotina. Meillä on myös vanhanaikainen tiskipöytä eli puoli-iso tiskiallas ja sen parina naurettavan pieni "kaatoallas". Vievät yhdessä valtavasti tilaa, mutta ovat kooltaan epäkäytännölliset. Olemme talon remonteissa edenneet siihen vaiheeseen, että seuraavaksi korjataan keittiö. Suunnitelmissa on yksi iso allas ja sellainen hana muodoltaan, ettei sen juureen kerry vettä työskennellessä. Kannattaisiko hankkia sellainen hana, jossa on suihkupää myös? Onko kokemuksia?

Vierailija
98/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi allasta. Mutta tarkoitus tehdä vähän remonttia ja haluan tiskikoneen. Toisesta altaasta pitää luopua jos sille tilaa haluaa. Ja mielellään luovun, aika hyödytön se toinen on, vaikka nyt tiskaan käsin.

Vierailija
99/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykykeittöt on kovin huonoja. Haluan takaisin sen ison tiskipöydän ja kaksi isoa allasta.

On kovin vaikea laittaa ruokaa kun työpöytänä on vain yksi lavuaari ilman tiskipöytääkään. Mihin lasken siististi kaikki lihat ja juurekset yms.?

Vierailija
100/143 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli ihan kiva keskustelu ennen kuin tuo lattiavesiä keittiön altaassa läträävä rupesi pommittamaan ivallisilla kommenteillaan.

Meillä on vanha talo kotina. Meillä on myös vanhanaikainen tiskipöytä eli puoli-iso tiskiallas ja sen parina naurettavan pieni "kaatoallas". Vievät yhdessä valtavasti tilaa, mutta ovat kooltaan epäkäytännölliset. Olemme talon remonteissa edenneet siihen vaiheeseen, että seuraavaksi korjataan keittiö. Suunnitelmissa on yksi iso allas ja sellainen hana muodoltaan, ettei sen juureen kerry vettä työskennellessä. Kannattaisiko hankkia sellainen hana, jossa on suihkupää myös? Onko kokemuksia?

Täällä on selvästi kaksialtaisen henkilön oma ristiretki menossa 😄

Suosittelen lämpimästi hanaa, jossa on venyvä varsi/suihkupää. Tekee peltien tai isojen astioiden huuhtomisesta sekä altaan putsaamisesta helpompaa.

Toki ilmankin pärjää, mutta minusta pieni kiva arjen helpottaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän