Keittiössä vain yksi allas
Tämä taitaa olla nykytrendi sekä omistus- että vuokra-asunnoissa. Miten pärjäätte yhdellä tiskialtaalla?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Nykykeittöt on kovin huonoja. Haluan takaisin sen ison tiskipöydän ja kaksi isoa allasta.
On kovin vaikea laittaa ruokaa kun työpöytänä on vain yksi lavuaari ilman tiskipöytääkään. Mihin lasken siististi kaikki lihat ja juurekset yms.?
Mulla on sitä varten työtasolla leikkuulauta. En mä aiemminkaan, kun oli vanha teräksinen tiskipöytä ja siinä kaksi allasta, laittanut lihoja ja juureksia sen paremmin tiskialtaaseen kuin tiskipöydällekään. Leikkuulaudalle mä ne silloinkin laitoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli ihan kiva keskustelu ennen kuin tuo lattiavesiä keittiön altaassa läträävä rupesi pommittamaan ivallisilla kommenteillaan.
Meillä on vanha talo kotina. Meillä on myös vanhanaikainen tiskipöytä eli puoli-iso tiskiallas ja sen parina naurettavan pieni "kaatoallas". Vievät yhdessä valtavasti tilaa, mutta ovat kooltaan epäkäytännölliset. Olemme talon remonteissa edenneet siihen vaiheeseen, että seuraavaksi korjataan keittiö. Suunnitelmissa on yksi iso allas ja sellainen hana muodoltaan, ettei sen juureen kerry vettä työskennellessä. Kannattaisiko hankkia sellainen hana, jossa on suihkupää myös? Onko kokemuksia?
Täällä on selvästi kaksialtaisen henkilön oma ristiretki menossa 😄
Suosittelen lämpimästi hanaa, jossa on venyvä varsi/suihkupää. Tekee peltien tai isojen astioiden huuhtomisesta sekä altaan putsaamisesta helpompaa.
Toki ilmankin pärjää, mutta minusta pieni kiva arjen helpottaja.
No niin on 😄
Noin mietin itsekin tuosta suihkupäästä, mutta on aina kiva saada kokemusneuvoja. Kiitos siitä.
Makuja on toki monia, mutta meille olisi ollut iso miinus taloa ostaessa, jos olisi ollut vain yksi allas keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Nykykeittöt on kovin huonoja. Haluan takaisin sen ison tiskipöydän ja kaksi isoa allasta.
On kovin vaikea laittaa ruokaa kun työpöytänä on vain yksi lavuaari ilman tiskipöytääkään. Mihin lasken siististi kaikki lihat ja juurekset yms.?
Samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kovin vaikea laittaa ruokaa kun työpöytänä on vain yksi lavuaari ilman tiskipöytääkään. Mihin lasken siististi kaikki lihat ja juurekset yms.?Mulla on sitä varten työtasolla leikkuulauta. En mä aiemminkaan, kun oli vanha teräksinen tiskipöytä ja siinä kaksi allasta, laittanut lihoja ja juureksia sen paremmin tiskialtaaseen kuin tiskipöydällekään. Leikkuulaudalle mä ne silloinkin laitoin.
Lihasta voi valua nesteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kovin vaikea laittaa ruokaa kun työpöytänä on vain yksi lavuaari ilman tiskipöytääkään. Mihin lasken siististi kaikki lihat ja juurekset yms.?Nyt en ymmärrä. Miksi laitat lihat altaaseen? Ymmärrän, että juureksia pestään altaassa, mutta miksi lihat pitää laittaa altaaseen???
Meillä on iso allas ja siinä vieressä pieni allas. En ole vieläkään keksinyt kunnon käyttöä sille pienemmälle altaalle. Lähinnä valuutan siinä maitopurkit tyhjiksi. Miksi se on siinä ja mikä sen tarkoitus on?
Ja en siis ole itse sitä siihen valinnut.
Saahan ainakin joihinkin altaisiin myös niitä peittäviä levyjä, jos työtasona haluaa käyttää, mielestäni parempi kun ne 2 allasta kuitenkin tarvittaessa löytyvät.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin käytän allasta moneen. Esimerkiksi eilen siivottiin. Toiseen altaaseen tein toluveden laattalattioille, toiseen pesuveden laminaatille. Toinen meistä käytti toista, toinen toista.
Ja kun toinen vaikka kuorii juureksia altaan ääressä, toinen saattaa tiskaista toisessa jonkun astian.
Ja nyt toisessa altaassa on liossa uunivuoka. Toinen allas on vapaa muulle käytölle.
Huh. Lattianpesuvedet keittiön altaissa? Tuollaiseen en ole vielä törmännytkään. Vastenmielistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kovin vaikea laittaa ruokaa kun työpöytänä on vain yksi lavuaari ilman tiskipöytääkään. Mihin lasken siististi kaikki lihat ja juurekset yms.?Mulla on sitä varten työtasolla leikkuulauta. En mä aiemminkaan, kun oli vanha teräksinen tiskipöytä ja siinä kaksi allasta, laittanut lihoja ja juureksia sen paremmin tiskialtaaseen kuin tiskipöydällekään. Leikkuulaudalle mä ne silloinkin laitoin.
Lihasta voi valua nesteitä.
Ja on sellaisia leikkuulautoja, joissa on kouru tuota varten.
T ap e ll aan!!
✌️😁😅(^_-)
(^o^)
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin käytän allasta moneen. Esimerkiksi eilen siivottiin. Toiseen altaaseen tein toluveden laattalattioille, toiseen pesuveden laminaatille. Toinen meistä käytti toista, toinen toista.
Ja kun toinen vaikka kuorii juureksia altaan ääressä, toinen saattaa tiskaista toisessa jonkun astian.
Ja nyt toisessa altaassa on liossa uunivuoka. Toinen allas on vapaa muulle käytölle.
Siis lattianpesuvedet tiskialtaassa jossa tiskataan astiat ja käsitellään ruokatarpeita,oletko nyt ihan tosissasi ? Ämpärit on sitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt toisessa altaassa on liossa uunivuoka. Toinen allas on vapaa muulle käytölle.Siis lattianpesuvedet tiskialtaassa jossa tiskataan astiat ja käsitellään ruokatarpeita,oletko nyt ihan tosissasi ? Ämpärit on sitä varten.
Vessaharjat ja vauvan potta puhdistuu kätevästi tiskikoneessa. *oksennus*
Vuokra-asunnossa oli vain yksi tiskiallas eikä APK:ta. Kahden hengen tiskit tiskasin näin: vadin pohjalle pari senttiä kuumaa vettä ja tiskiaine. Ensin haaveilut ja huuhtelin heti juoksevan veden alla ja laitoin kuivumaan. Sitten leipälautaset, ruokalautaset ... Puhtaimmasta likaisimpaan. Käytännössä pärjäisin sillä pesuvesimäärällä, mikä mahtui siihen vatiin.
Nyt uudessa asunnossa on Ikean syvä tiskiallas ja APK. Helppo pestä isot kattilat ja paistinpannut ym. Meillä ei pidetä tiskejä altaassa lojumassa koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on iso allas ja siinä vieressä pieni allas. En ole vieläkään keksinyt kunnon käyttöä sille pienemmälle altaalle. Lähinnä valuutan siinä maitopurkit tyhjiksi. Miksi se on siinä ja mikä sen tarkoitus on?
Ja en siis ole itse sitä siihen valinnut.
Tätä minäkin olen miettinyt ....
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-asunnossa oli vain yksi tiskiallas eikä APK:ta. Kahden hengen tiskit tiskasin näin: vadin pohjalle pari senttiä kuumaa vettä ja tiskiaine. Ensin haaveilut ja huuhtelin heti juoksevan veden alla ja laitoin kuivumaan. Sitten leipälautaset, ruokalautaset ... Puhtaimmasta likaisimpaan. Käytännössä pärjäisin sillä pesuvesimäärällä, mikä mahtui siihen vatiin.
Nyt uudessa asunnossa on Ikean syvä tiskiallas ja APK. Helppo pestä isot kattilat ja paistinpannut ym. Meillä ei pidetä tiskejä altaassa lojumassa koskaan.
Ensin haaveilut...... On täysin oikea asenne
^_-):-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meillä myös vain yksi allas. pysyy keittiö paljon siistimpänä kun ei ole tilaa varastoida tiskejä kakkos altaaseen. laskutilaa enemmän.
Minulla taas keittiö on nimenomaan sotkuisempi, koska astioita pitää varastoida tason päällä. Altaassa ne olisivat edes hieman piilossa.
Miksi niitä pitää varastoida tason päällä? OVat ilmeisesti likaisia, koska allas olisi parempi, joten eikä ne voi tiskata samantien. Tai hankkia se tiskikone (konetiski on huomattavasti ekologisempikin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tiskikone. Yksi (riittävän suuri) allas riittää ihan hyvin niille muutamalle käsin pestävälle astialle.
Sekö on ainoa, mihin allasta käytät?
No mihin ihmeeseen sinä sitä sitten käytät?
Eri, mutta mä käytän sitä toista allasta esim. siihen, että laitan sinne tyhjät ja huuhdellut pahvi- ja muovitölkit vähäksi aikaa kuivumaan ennen kuin ne menee kierrätykseen. Tähän tosin riittää sellainen pieni sivuallas ihan hyvin myös. Jos on kaksi isoa allasta, voi toiseen myös laittaa vaikka likaiset kattilat, että saa tilaa tiskata muut astiat tai laittaa ne puhtaat astiat sinne odottamaan huuhtelua. Toki jos on tiskikone niin tällä ei ole väliä, itselläni ei ole, ja kahdelle altaalle olisi kyllä käyttöä. Yhden ystävän kämpässä oli jopa kolme tiskiallasta, sellainenkin kelpaisi mulle ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt toisessa altaassa on liossa uunivuoka. Toinen allas on vapaa muulle käytölle.Siis lattianpesuvedet tiskialtaassa jossa tiskataan astiat ja käsitellään ruokatarpeita,oletko nyt ihan tosissasi ? Ämpärit on sitä varten.
No niinpä! Ja toisessa altaassa on vedet laattalattioille. Vessan, eteisen, kylpyhuoneen ja keittiön lattioiden pesuvedet keittiön altaassa. Jos on vielä takkahuoneessakin lattialaatat, niin lisätään edellisiin sotkuihin vähän tuhkajäämiä lisäksi. Sen jälkeen tehdään päivällinen. Nami.
Kyllä on järjetön tuollainen yksi allas, vielä upotettuna niin että saa hulluna olla kuivailemassa ympäriltä. Itse käytän pesuvatia, johon laitan tiskiveden ja huuhdon sitten hanan alla.