Uusi AMK-luokkani on ihan hirveä!
Ei varmaan yllätä, että kyse on sosiaalialasta. Meno on kuin yläasteella. Kuppikuntia jotka puhuvat paskaa toisistaan. Kyräillään nenänvartta pitkin vähänkään erilaisia ihmisiä ja nauretaan seläntakana.
Miksi tuollaiset ihmiset hakeutuvat hoitoalalle töihin? Ei riitä älykkyys muihin hommiin?
Tänään nauratti, kun muutama muidu ei suostunut tekemään jotain paritehtvää/ryhmätehtävää kuin sen oman kaverinsa kanssa. Mitähän helvettiä? Kyse kuitenkin nyt korkeakoulusta.
Kommentit (112)
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 22:36"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 22:23"]
Opiskelen amk:ssa fysioterapeutiksi. Näihin opintoihin on tosi vaikea päästä. Onkohan tuo syy siihen, että ryhmässämme on vain fiksuja tyyppejä? Kaikki ovat todella motivoituneita ja innostuneita, ja näkevät todella vaivaa opintojensa eteen. Ei todellakaan ole mitään kyräilyä tai klikkejä.
Ps. Mua huvittaa tämä ikuinen yliopisto vs amk -keskustelu. Mitä väliä oikeasti? Ihan kuin yliopiston käynyt olisi jotenkin parempi ihminen. En sitten tiedä onko ammattikorkeakoulujen välillä suuria tasoeroja. Omani on arvostettu kansainvälisestikin. Niin, ja amk on ihan virallisesti englanniksi "university of applied sciences" - ei ole mikään suomalaisten keksintö! Amerikkalainen tuttavani puhuu collegesta.
[/quote] Ammattikorkeakoulu (Yrkeshögskola in Swedish, translated University of Applied Sciences, literally "vocational high school"). Do not grant licentiate or doctorate degrees.
Amerikkalainen tuttava voi hyvinkin puhua collegesta koska silla on Yhdysvalloissa monta merkitysta. University of Applied Sciences on kylla aivan eurooppalainen keksinto, ei siihen muualla tormaa. Uskokaa jo vahemmalla.
[/quote] Onhan USAssakin Hamburger University (McDonaldsin koulutuskeskus) mutta ei nimi siita viela minkaan tason korkeakoulua tee.
olisiko jotenkin näin.
amiksessa opetetaan mitä
amk:ssa opetetaan miten
yliopistossa opiskellaan itse että miksi
amis osaa tehdä sen mitä on opetettu, amkkilainen pystyy kehittämään työtapojaan edelleen, akateeminen pystyy kehittämään kokonaan uutta.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 22:40"]
Ihan sama kokemus itsellä! Pidin taukoa yliopistosta ja olin vuoden amkissa... Meno oli kuin lastentarhassa! Kiire tuli takaisin yliopistoon. En olisi voinut uskoa että korkeakoulusta löytyi niin lapsellisia ihmisiä. Yliopiston ja amkin ero on minun kokemukseni mukaan kuin yöllä ja päivällä.
[/quote]AMK on jotenkin "rennompi" paikka huonolla tavalla. Opiskelu ja tieto ei ole niin vakava juttu kuin yliopistossa.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 22:49"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 22:40"]
Ihan sama kokemus itsellä! Pidin taukoa yliopistosta ja olin vuoden amkissa... Meno oli kuin lastentarhassa! Kiire tuli takaisin yliopistoon. En olisi voinut uskoa että korkeakoulusta löytyi niin lapsellisia ihmisiä. Yliopiston ja amkin ero on minun kokemukseni mukaan kuin yöllä ja päivällä.
[/quote]AMK on jotenkin "rennompi" paikka huonolla tavalla. Opiskelu ja tieto ei ole niin vakava juttu kuin yliopistossa.
[/quote]
Niinpä. Yliopistossa ei kukaan möykkää tunneilla kuin apinat. Amkissa en kuullut tunneilla opettajaa saati omia ajatuksiani.
Oon kummassakin ja ihan sitä samaa se on:D hyviä tyyppejä ja ei-hyviä tyyppejä, hyvää opetusta ja paskaa opetusta.
AMK-koulutus markkinoi itseään tieteellisempänä koulutuksena nykyään. Esim.jos vertaa vanhoja esh opintoja ja nykyisiä Amk-saikkareita niin opetus ei todellakaan ole aina käytännönläheistä. Sen huomaa kun tulevat harjoitteluun.
Opiskelussa painotetaan tieteellistä otetta mutta en tiedä mitä se käsittää koska alkeellinen tietämys esim.tavallisista vaikkapa sydän -ja verisuonisairauksista voi olla todella ohut.
Ja mitä nämä opiskelijat ovat kertoneet niin on huomattavia eroja eri koulujen välillä.
Minusta on pöyristyttävää että joissakin kouluissa lääkäreiden luennot on säästösyistä lopetettu. Opiskelijat tekevät jotain paritöitä aiheista ja oppivat tai ovat oppimatta toisiltaan lääketieteen asiat.
Itse opiskelen tamkissa ja meillä on tosi huono luokka. Tämä johtuu kylläkin vain siitä, että porukka on mielestäni tylsää ja tosi nuorta, eikä minua ole oikein jaksanut kiinnostaa tutustua heihin. Itse olen 23, suuri osa luokasta akselilla 19-21. Ei uskoisi muutaman vuoden vaikuttavan niin paljon, mutta tuossa välissä tapahtuu juuri se aikuistuminen!
Opetus taas oli ensimmäisenä vuonna aivan fiasko. Tunneilla istuttiin kahdeksasta viiteen, vain murto-osa oli hyödyllistä ja suurin osa ryhmätöitä ja ryhmäleikkejä. Opettajat tekevät hyvin vähän hommia, käytännössä kaikki piti opetella ja oppia itse projekteilla, ryhmätöillä ja esseillä. Kakkosvuosi vaikuttaa paremmalta, ja ryhmätyötkin tarkoituksenmukaisilta.
Itse halusin mieluummin amkiin kuin yliopistoon, koska tahdoin oppia suoraan ammattiin. Kaikki tuntemani amkista valmistuneet ovat päässeet jo ennen valmistumista töihin omalle alalleen.
Amkissa täytyy vain tehdä enemmän töitä, jos haluaa syvällisempää tietoa. Yliopistossa tieto taas on itseisarvo.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:46"]Olen sitä ikäluokkaa, että oli vain amis ja korkeakoulu eli käytännössä nykyinen yliopisto. Sitten silloiseen amikseen, eli korkeintaan opistotason koulutukseen, lisättiin joitakin kursseja mm. ruotsin kieltä, ja hups vaan, alettiin puhua korkeakoulusta.. Ei siinä mitään, puhukaa vaan. Mutta silti naurattaa :D
[/quote]
Missä maassa oli noin?
Suomessa oli ennen ammattikorkeakouluja ammattikoulun ja yliopiston välissä OPISTO. Oli myös kansakoulu, keskikoulu ja lukio.
Esimerkiksi teknisellä alalla oli ensin ammattikoulu, johon päästi kansakoulupohjalta. Ammattikoulun käyneet olivat esim. asentajia. Sitten oli opisto, josta valmistui teknikot ja insinöörit. Vaatimuksena oli vähintään keskikoulu tai ammattikoulu. Ylin aste oli yliopisto, josta valmistui diplomi-insinöörit. Sama järjestelmä oli muillakin aloilla, ammattinimikkeet esim. hoitoalalla apuhoitaja ( koulutaso) - sairaanhoitaja ( opisto) - lääkäri ( yliopisto, hoitotieteen maistereita ei tainnut silloin vielä olla). Yliopistoon haku edellytti joko opiston (! , vrt. nykyinen ammattiopisto) tai lukion käymistä.
Koulu-uudistuksessa alkuperäinen opistokoulutus muuttui ammattikorkeakouluksi. Ammattikoulu muuttui opistoksi, jolloin sen suorittaneet saivat oikeuden hakeutua korkeakouluun ja yliopistoon.
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, oma kokemus opinnoista niin opistossa ( vanhassa) kuin yliopistossa on ollut se, että opiskeluun osallistutaan ja tehtävät tehdään asiallisesti, vaikka kaikkien kanssa ei olla kavereita ja porukassa on omat kuppikuntansa. Ei se millään tavalla haitannut opiskelua ja ryhmätehtävien suorittamista, että en koskaan kuulunut mihinkään "piireihin".
Mikä ihmeen luokka? Onko amk:ssa siis yksi ja sama luokka, jossa aina tila, samat ihmiset ja sama opettaja. Onko se aivan ala-aste touhua että yksi opettaja opettaa kaikki oppiaineet? Kyselen vaan kun en tiedä miten tuo alempi korkeakoulutus toimii...
Mä tunnen vain yhden ihmisen, joka opiskelee sitä, joten en voi yleistää. Mutta tämä nainen on yksi kylmimmistä ja petollisimmista ihmisistä, joita tiedän. Esittää päällisin puolin lämmintä ja äidillistä henkilöä, mutta puhuu jatkuvasti paskaa toisista ja yrittää nostaa itseään jalustalle kehumalla itseään taukoamatta. Pettää ystävät, ei ole tukena, kun toinen kaipaa olkapäätä. Sanoo rumasti, kun toisen läheinen on kuollut. Lähtee niiden ihmisten porukkaan, jotka ovat tehneet pahoin ystävälle. Opiskelee sosionomiksi, jotta mukamas pääsee näpäyttämään ihmisiä ja ottamaan niiden lapset pois. Katkera tunnevammainen sekopää.
Minä opiskelin kaupallista alaa jossa oli aivan samanlainen meininki, juoruttiin ja dokattiin ja järjestettiin kuppikuntia. Vaihdoin alaa ja elämänlaatu nousi. Sosiaaliseen kanssakäyntiin perustuvat alat tuntuvat väistämättä olevan tuollaisia, tieteellisillä aloilla on fiksumpi meno kun keskitytään oleelliseen.
Juttelin tästä aiheesta juuri ystäväni kanssa. Hän on amk-opettaja ja on pöyristynyt siitä, millaisia aloittavat sairaanhoitajaryhmät nykyään ovat. Jotkut opiskelijoista puhuvat äänekkäästi samaan aikaan kuin opettaja toistuvista huomatuksista huolimatta, pelleilevät oppitunneilla ja hutaisevat tehtävävastauksensa.
Minusta kaikkiin pääsykokeisiin pitäisi liittää soveltuvuustesti. Sairaanhoitajiksi opiskelevien joukossa on paljon sellaisia, jotka ovat hakeneet alalle vain turvatun työpaikan vuoksi. Aloituspaikkoja sote-alalle on paljon ja siksi opiskelemaan pääsee porukkaa, joiden paikka olisi jossain aivan muualla.
Amk:t markkinoivat itseään mielikuvilla, jotka eivät vastaa todellisuutta. Paljon riippuu oppilaitoksesta ja yksittäisistä opettajista, millainen taso opetuksessa on. Pääosin olen kuullut myös hyvää niin opiskelijoiden keskinäisestä yhteistyöstä kuin opetusmenetelmistä.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:46"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:40"]Ei varmaan yllätä, että kyse on sosiaalialasta. Meno on kuin yläasteella. Kuppikuntia jotka puhuvat paskaa toisistaan. Kyräillään nenänvartta pitkin vähänkään erilaisia ihmisiä ja nauretaan seläntakana.
Miksi tuollaiset ihmiset hakeutuvat hoitoalalle töihin? Ei riitä älykkyys muihin hommiin?
Tänään nauratti, kun muutama muidu ei suostunut tekemään jotain paritehtvää/ryhmätehtävää kuin sen oman kaverinsa kanssa. Mitähän helvettiä? Kyse kuitenkin nyt korkeakoulusta.
[/quote]
"korkeakoulu"... Hahahaha.
[/quote]
Korkeakoulu se on? Se että yliopisto on korkeamman luokan koulutus, ei tee amkista jotain muuta kuin korkeakoulun.
[/quote]
Olen sitä ikäluokkaa, että oli vain amis ja korkeakoulu eli käytännössä nykyinen yliopisto.
Sitten silloiseen amikseen, eli korkeintaan opistotason koulutukseen, lisättiin joitakin kursseja mm. ruotsin kieltä, ja hups vaan, alettiin puhua korkeakoulusta.. Ei siinä mitään, puhukaa vaan. Mutta silti naurattaa :D
[/quote]
Muistat kyllä nyt ihan väärin. Ennen oli ammattikoulu, opistotaso (mm. sairaanhoitajat, sosiaaliohjaajat) ja sitten yliopisto. Opistotaso muutettiin ammattikorkeakouluksi ja ammattikouluja alettiin kutsua ammattiopistoiksi.
Entisellä opistotasolla vaadittiin kyllä kieliopintojakin. Oleellinen ero nykyisen amk:n ja vanhan opistotason välillä on se, että ennen kaikki opiskelivat suunnilleen samat, siihen tutkintoon kuuluvat kurssit. Amk:n myötä opiskelija on voinut valita koulutuksensa sisällä aikaisempaa suuremmasta kurssikirjosta, mitä haluaa opintoihinsa sisällyttää. Työnantajan näkökulmasta tilanne on sillä tavoin huono, että ennen tiesi mitä odottaa vastavalmistuneen osaavan. Nykyään ei voi olla ollenkaan varma. Saman tutkinnon suorittaneiden osaamistaso vaihtelee suuresti. Tilanne on sinänsä absurdi, koska amk:n piti vastata erityisesti työelämän tarpeisiin. Siellä vain taidettiin hurahtaa "korkeakoulu" hypetykseen ja unohtaa mitä tarkoitusta varten koulut ovat.
Kuulostaa ihan diakin meiningiltä
Ei ollut hoitoala, mutta samaisesta syystä minä lopetin sen pelleilyn ja menen seuraavaksi yliopistoon. Meno oli kuin lastentarhassa, opettajat huusivat pää punaisena kokoajan vain "HILJAA HILJAA HILJAA" ja porukka senkuin kihersi ja kikatti, nauroi, pelleili tai pelasi ties mitä vispilänkauppaa siellä. Sitten juoruttiin kovaan ääneen että kuka pani ja ketä viime bileissä ja taidettiin olla tunneillakin vähän kännissä. Sukupuolijakauma oli aika 50/50.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:49"]
Itse olen AMK:ssa IT-alalla ja voin kyllä olla täysin samaa mieltä kanssasi! Ihan hirveä luokka, kukaan ei ota mitään tosissaan, ihmiset klikkiytyvät ja jos asioista koittaa huomauttaa virallisia kanavia pitkin, niin haukutaan kuvien kera hiekkapilluksi ja suolaiseksi.
Poikia nuoleskelevat ilkeät tytöt ovat suosittuja. Ei-niin-hyvännäköisiä ja asiallisia tyttöjä kiusataan ja haukutaan.
Terveisiä vain Lahden ammattikorkeakouluun eräälle IT-puolen alalle. Olen pettynyt. Voin antaa vaikka enemmänkin yksityiskohtia kiusaajista ja ryhmöhengen pilaajista. Jos vaikka tunnistaisitte itsenne ja ymmärtäisitte hävetä.
[/quote]
Tiedän ihan täsmälleen mistä ihmisistä puhut. Ei ne tytöt ole mitään kiusaajia, vähän rääväsuisia vaan ja nuoria. Sinipää ja kaverinsa (kaksi poikaa) ovat ihan mukavia. :)
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 11:17"]
Juttelin tästä aiheesta juuri ystäväni kanssa. Hän on amk-opettaja ja on pöyristynyt siitä, millaisia aloittavat sairaanhoitajaryhmät nykyään ovat. Jotkut opiskelijoista puhuvat äänekkäästi samaan aikaan kuin opettaja toistuvista huomatuksista huolimatta, pelleilevät oppitunneilla ja hutaisevat tehtävävastauksensa.
Minusta kaikkiin pääsykokeisiin pitäisi liittää soveltuvuustesti. Sairaanhoitajiksi opiskelevien joukossa on paljon sellaisia, jotka ovat hakeneet alalle vain turvatun työpaikan vuoksi. Aloituspaikkoja sote-alalle on paljon ja siksi opiskelemaan pääsee porukkaa, joiden paikka olisi jossain aivan muualla.
Amk:t markkinoivat itseään mielikuvilla, jotka eivät vastaa todellisuutta. Paljon riippuu oppilaitoksesta ja yksittäisistä opettajista, millainen taso opetuksessa on. Pääosin olen kuullut myös hyvää niin opiskelijoiden keskinäisestä yhteistyöstä kuin opetusmenetelmistä.
[/quote]
Ei ole minun alani, mutta tiedän että sairaanhoitajien pääsykokeissa käytetään soveltuvuuskokeita. Sairaanhoitajaksi haluavilta vaaditaan ulospäinsuuntautuneisuutta ja se voi varmaan ilmetä noinkin. Sisäänpääsyprosenteissa on eroja koulujen välillä, kaikkiin ei ole helppo päästä.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 22:13"]
Hain sairaanhoitajaksi amkiin tänä vuonna ja järkyti jo se minkälaisia ihmisiä siellä kokeessa oli. Kun olin psykologin haastattelussa ja hän kysyi tahdonko tähän kouluum vastasin en, koska en oikeasti halunnut ja koska melkein kaikki ihmiset olivat kuin kiusaajani yläasteella niin en halunnut olla sellaisten kanssa samalla luokalla.
Haen keväällä yliopistoon mutta en vielä tiedä mihin. Maantiede ja historia kiinnostaisi kovasti... Yo-todistus on hyvä.
[/quote]
Yhteiskuntamaantiede! Sori, offtopic, ajattelin vaan vinkata.
Olin n. 10 v. sitten vuoden kestävässä lisäkoulutuksessa, aikuispuolella. Aivan kaameeta porukkaa, vaikka ikäjakauma oli 25-45, porukka oli naisvoittoinen, muutama mies. . Parissa viikossa tuli uskomattoman huono henki. Jotkut eivät voineet sietää toisiaan, eräs oli päällepäsmäri, pari naista vain jutteli ja kikatteli keskenään. Jotkut yrittivät kovasti päteä tiedoillaan ja saada opettajan nolostumaan. Keski-ikäiset naiset muuttuivat kikatteleviksi teineiksi, kun alle 30 v. melko mukavan näköinen opettaja tuli tunteja pitämään. En yhtään ihmetellyt, että pikkujouluihin meni 3 hlöä 15:sta.
Meillä ei edes lukiossa ollut noin lapsellista menoa.