Uusi AMK-luokkani on ihan hirveä!
Ei varmaan yllätä, että kyse on sosiaalialasta. Meno on kuin yläasteella. Kuppikuntia jotka puhuvat paskaa toisistaan. Kyräillään nenänvartta pitkin vähänkään erilaisia ihmisiä ja nauretaan seläntakana.
Miksi tuollaiset ihmiset hakeutuvat hoitoalalle töihin? Ei riitä älykkyys muihin hommiin?
Tänään nauratti, kun muutama muidu ei suostunut tekemään jotain paritehtvää/ryhmätehtävää kuin sen oman kaverinsa kanssa. Mitähän helvettiä? Kyse kuitenkin nyt korkeakoulusta.
Kommentit (112)
Joo siis ihan älytöntä minkälasita menoa on +20v "aikuisilta" tuolla koululla. Hoitoalan naiset ovat niitä pahimpia. Arvostellaan, nauretaan ulkonäölle, puhutaan paskaa ja levitellään juttuja mitkä ei pidä paikkaansa. Ihme mitä juntteja. Sama myös monessa miesvaltaisessa koulutuksessa olen huomannut. Rumat miehet puhuvat paskaa hyvännäköisestä ja erilaisesta miehestä. Muu jengi pitää pääöykkäriä jonain alfana..
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 22:23"]
Opiskelen amk:ssa fysioterapeutiksi. Näihin opintoihin on tosi vaikea päästä. Onkohan tuo syy siihen, että ryhmässämme on vain fiksuja tyyppejä? Kaikki ovat todella motivoituneita ja innostuneita, ja näkevät todella vaivaa opintojensa eteen. Ei todellakaan ole mitään kyräilyä tai klikkejä.
Ps. Mua huvittaa tämä ikuinen yliopisto vs amk -keskustelu. Mitä väliä oikeasti? Ihan kuin yliopiston käynyt olisi jotenkin parempi ihminen. En sitten tiedä onko ammattikorkeakoulujen välillä suuria tasoeroja. Omani on arvostettu kansainvälisestikin. Niin, ja amk on ihan virallisesti englanniksi "university of applied sciences" - ei ole mikään suomalaisten keksintö! Amerikkalainen tuttavani puhuu collegesta.
[/quote]
Minä taas opiskelen pk-seudulla sosionomiksi, tännekään ei ihan niin vaan sisään marssittu, joten se tehnee meidänkin ryhmästä hyvän ja motivoituneen. Tunneilla ollaan asioista aidosti kiinnostuneita, ja projekteihin panostetaan tosissaan.
Aloitin juuri yhden kurssin, jossa on myös sairaanhoitajia ja liiketalouden opiskelijoita ja vähän kyllä järkytyin. Motivaatio tuntui olevan paljon matalemmalla, ja jo alkukartoituksessa tenttiajankohdasta kerrottaessa tuli takarivistä hihkaisuja "Mites sit ku ei pääse tenttii läpi??"
Että motivaatio ilmeisen korkealla.
[/quote]
Olin tulossa kirjoittelemaan samaa. Itse opiskelen Kareliassa sosionomiksi ja meillä luokka on aivan mainio. Suurin sy lienee se, että opiskelemme luovia ja toiminnallisia menetelmiä läpi opintojen, joten ryhmämme on ryhmäytynyt erityisen hyvin. Opiskelijoiden ikäjakaumalla on kuitenkin merkitystä, koska ryhmät, joissa on selkeämmin suoraan lukiosta/amiksesta tulleita, eivät ole ryhmäytynee yhtä hyvin kuin meidän heterogeenisempi porukka.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 11:17"]
Juttelin tästä aiheesta juuri ystäväni kanssa. Hän on amk-opettaja ja on pöyristynyt siitä, millaisia aloittavat sairaanhoitajaryhmät nykyään ovat. Jotkut opiskelijoista puhuvat äänekkäästi samaan aikaan kuin opettaja toistuvista huomatuksista huolimatta, pelleilevät oppitunneilla ja hutaisevat tehtävävastauksensa.
Minusta kaikkiin pääsykokeisiin pitäisi liittää soveltuvuustesti. Sairaanhoitajiksi opiskelevien joukossa on paljon sellaisia, jotka ovat hakeneet alalle vain turvatun työpaikan vuoksi. Aloituspaikkoja sote-alalle on paljon ja siksi opiskelemaan pääsee porukkaa, joiden paikka olisi jossain aivan muualla.
Amk:t markkinoivat itseään mielikuvilla, jotka eivät vastaa todellisuutta. Paljon riippuu oppilaitoksesta ja yksittäisistä opettajista, millainen taso opetuksessa on. Pääosin olen kuullut myös hyvää niin opiskelijoiden keskinäisestä yhteistyöstä kuin opetusmenetelmistä.
[/quote]
Ei ole minun alani, mutta tiedän että sairaanhoitajien pääsykokeissa käytetään soveltuvuuskokeita. Sairaanhoitajaksi haluavilta vaaditaan ulospäinsuuntautuneisuutta ja se voi varmaan ilmetä noinkin. Sisäänpääsyprosenteissa on eroja koulujen välillä, kaikkiin ei ole helppo päästä.
[/quote]
Kun se ulospäinsuuntautuneisuus ei ole sama kuin läpeensä pälättäminen. Ehkä jossain maalais-amkissa sitten vaan katsotaan, että juu tuolta juttu luistaa (jutun tasoon huomiota kiinnittämättä), sisään vaan.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 19:02"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 18:36"]
Opiskelen amk:ssa fysioterapeutiksi. Näihin opintoihin on tosi vaikea päästä. Onkohan tuo syy siihen, että ryhmässämme on vain fiksuja tyyppejä? Kaikki ovat todella motivoituneita ja innostuneita, ja näkevät todella vaivaa opintojensa eteen. Ei todellakaan ole mitään kyräilyä tai klikkejä.
Ps. Mua huvittaa tämä ikuinen yliopisto vs amk -keskustelu. Mitä väliä oikeasti? Ihan kuin yliopiston käynyt olisi jotenkin parempi ihminen. En sitten tiedä onko ammattikorkeakoulujen välillä suuria tasoeroja. Omani on arvostettu kansainvälisestikin. Niin, ja amk on ihan virallisesti englanniksi "university of applied sciences" - ei ole mikään suomalaisten keksintö! Amerikkalainen tuttavani puhuu collegesta.
[/quote]
Minä taas opiskelen pk-seudulla sosionomiksi, tännekään ei ihan niin vaan sisään marssittu, joten se tehnee meidänkin ryhmästä hyvän ja motivoituneen. Tunneilla ollaan asioista aidosti kiinnostuneita, ja projekteihin panostetaan tosissaan.
Aloitin juuri yhden kurssin, jossa on myös sairaanhoitajia ja liiketalouden opiskelijoita ja vähän kyllä järkytyin. Motivaatio tuntui olevan paljon matalemmalla, ja jo alkukartoituksessa tenttiajankohdasta kerrottaessa tuli takarivistä hihkaisuja "Mites sit ku ei pääse tenttii läpi??"
[/quote]
Olin tulossa kirjoittelemaan samaa. Itse opiskelen Kareliassa sosionomiksi ja meillä luokka on aivan mainio. Suurin sy lienee se, että opiskelemme luovia ja toiminnallisia menetelmiä läpi opintojen, joten ryhmämme on ryhmäytynyt erityisen hyvin. Opiskelijoiden ikäjakaumalla on kuitenkin merkitystä, koska ryhmät, joissa on selkeämmin suoraan lukiosta/amiksesta tulleita, eivät ole ryhmäytynee yhtä hyvin kuin meidän heterogeenisempi porukka.
[/quote]
Meilläkin ikäjakauma on laaja, tosin ihan suoraan lukiosta/ammattikoulusta tulleita on vain muutama. Suurin osa meistä on 24-40 ikähaitaria.
Oma amk-luokkani ei mölynnyt, mutta koska kyseessä naisvaltainen kuvataiteen ala, syntyi tyttöjen kuppikunta johon minulla ei ollut asiaa. Meillä taiteilijoilla ja medianomeilla oli kerran yhteinen kurssi, ja silloin nämä viimeksi mainitut mölysivät opettajien ja yritysvieraiden pääälle. Kamalan noloa kun oepttajat olivat niin vaivaantuneita kun vieraatkin joutuivat ojentamaan medianomikokelaita.
Myös miesystäväni tradenomi luokalla meininki oli ollut kuin yläasteella. Mikä v....u aikuisia ihmisiä vaivaa?
Voi voi, jälleen näkee kummat todella on älykkäämpiä:amk:laiset vai yliopistolaiset. Haha! Yliopistosta sitä paitsi valmistuu vaan höpö höpö tohtoreita suoraan kortistoon. :D t: amk on paras
Meidän resto-luokka oli tosi mukava ja tosi lämmin ihan alusta alken. Ketään ei syrjitty, eikä pilkattu ja kaikki kutsuttiin bileisiin (jopa +35 vuotiaat naiset, joilla oli lapsia) Mut sivusta seuranneena voin sanoa, et ihan tosi junttia porukkaa löytyy monelta alalta. Sit vielä mietitään miks Suomessa moni tekee itsarin tai hakee masennuslääkkeitä, niin koulussa, kuin myös työelämässä. Veikkaan et yliopistoon hakee just sitä paljon fiksumpaa porukkaa. Sitä mitä opiskelu oli lukiossakin..
Noh ite oon sairaanhoitajaksi opiskelemassa ekaa vuotta nyt.... Noh, luokka tuntuu jakaantuvaan kolmeen osaan, on niitä jotka on tosi teinimäisen oloisia, juuri lukiosta tulleita, juttelee tunneilla vaan bileistä ja höpöttelee, kikattelee niin että opettajan puheesta ei kuule paljoa. Sitten on muutamia jotka ei puhu mitään, hiljaisia eikä oikeasti oo mukana keskustelussa yhtään, jos sellaista aloittaa heidän kanssaan. Noh sitten kolmas ryhmä on vanhemmat naiset, jotka tuntuu olevan jo ryhmittyneitä niin vahvasti keskenään, ettei heidän kanssaan voi juttelua aloittaa, kun tuntuu että siitä suljetaan pois...
Noh "onneksi on vaan 3,5 vuotta"....
Tekee mieli oikeasti itkeä, ryhmätyötkin on jo alkaneet ja opettajat eivät jaa ryhmiä vaan sama juttu että kaverit tekee keskenään ja ylijäämät sitten epätoivoisesti yrittää päästä johonkin mukaan.
Kaduttaa jo, että miksi hain alalle, hoitoalan työyhteisötkin ovat varmaan ihan samanlaisia, mitä oon lukenut kokemuksia.
tulevahoitsu24124 kirjoitti:
Noh ite oon sairaanhoitajaksi opiskelemassa ekaa vuotta nyt.... Noh, luokka tuntuu jakaantuvaan kolmeen osaan, on niitä jotka on tosi teinimäisen oloisia, juuri lukiosta tulleita, juttelee tunneilla vaan bileistä ja höpöttelee, kikattelee niin että opettajan puheesta ei kuule paljoa. Sitten on muutamia jotka ei puhu mitään, hiljaisia eikä oikeasti oo mukana keskustelussa yhtään, jos sellaista aloittaa heidän kanssaan. Noh sitten kolmas ryhmä on vanhemmat naiset, jotka tuntuu olevan jo ryhmittyneitä niin vahvasti keskenään, ettei heidän kanssaan voi juttelua aloittaa, kun tuntuu että siitä suljetaan pois...
Noh "onneksi on vaan 3,5 vuotta"....
Tekee mieli oikeasti itkeä, ryhmätyötkin on jo alkaneet ja opettajat eivät jaa ryhmiä vaan sama juttu että kaverit tekee keskenään ja ylijäämät sitten epätoivoisesti yrittää päästä johonkin mukaan.
Kaduttaa jo, että miksi hain alalle, hoitoalan työyhteisötkin ovat varmaan ihan samanlaisia, mitä oon lukenut kokemuksia.
Nostit sitten keskustelun vuodelta 2015... Toivottavasti aikanaan opparia tehdessäsi osaat hakea tuoreempia lähteitä.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 22:16"]
AMK painottaa käytännöllisyyttä ja siksi sinne ei päädy ne älykkäimmät, ajattelevimmat tai kypsimmät.
[/quote]
Älyä on toisaalta myös ajatella koulutustaan työllistävyyden takia, eikä sen perusteella mikä kuulostaisi hienoimmalta.
Meillä on tosi hyvä ilmapiiri. Naisvaltainen luova ala.
Tutkitusti taitaa olla terveys-, kasvatus-, ja sosiaalialan hommissa paljon kiusaamista. Sinne ne omatkin kiusaajat meni, tosin jostain tuli myös kampaaja ja toisesta Kelan lakimies. (pääsee kiusaamaan pieniä ihmisiä) Sitten myös monet kivoimmat tuntemani ovat noilla aloilla. Ihme homma.
Onko kivat siellä koska haluavat huolehtia yhteiskunnan heikoista ja ilkeät siellä, koska saavat valtaa kiusata heikkoja?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 22:16"]
AMK painottaa käytännöllisyyttä ja siksi sinne ei päädy ne älykkäimmät, ajattelevimmat tai kypsimmät.
Älyä on toisaalta myös ajatella koulutustaan työllistävyyden takia, eikä sen perusteella mikä kuulostaisi hienoimmalta.
Ei sinne yliopistoon mennä välttämättä työllistymisen takia. Minä menin sinne akateemisen kiinnostuksen ja intohimon vuoksi. AMK:hon menin sitten kun halusin kivemman ammatin.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:40"]
Kyse kuitenkin nyt korkeakoulusta.
=D =D =D
Mitä hauskaa tässä on? Kyllä sitä voisi olettaa että korkeakouluikäiset osaisi käyttäytyä
No onhan se nyt kuitenkin ammattikoulu...
Vierailija kirjoitti:
Harmi kuulla :( mun uus hoitsuluokka on ihan normaali ja kiva. Onpa harmi kuulla tollasta korkeakouluikäisistä. Tottakai porukoita muodostuu luokan sisälle, mutta ei tuolla lailla että käyttäydytään kuin 15-vuotiaat
Itse opiskelin ennen AMK:ta terveydenhuoltoterveydenhuolto-oppilaitoksessa ja suurinosa oli edellisenä keväänä ylioppilaaksi kirjoittaneita. Osa oli sit meitä vähän vanhempia ja jokunen aikuinenkin oli porukassa mukana. Meillä oli ekan puoli vuotta kaksi muutaman tytön ryhmää (tarvitseeko mainita, että näitä just kirjoittaneita) +muu luokka. Ryhmä ja paritöissä nämä tiiviit tyttöryhmät olivat aina keskenään, muut sitten vähän tilanteen mukaan. Toki usein oltiin jätkät yksi ryhmä. Oltiin jo intissä oltu yhtä aikaa ja muutenkin ryhmätoiminta oli sujuvaa. No ekan puolen vuoden jälkeen sitten alkoi olemaan sitä, että kaikki paitsi näiden kahden tyttöporukan jäsenet keskenään olivat milloin missäkin kokoonpanossa ryhmä- tai parityöskentelyssä. Koko aikana ei varmaan nää tietyt tytöt puhunut sanaakaan toistensa kanssa. Itse tulin toimeen molempien ryhmien kanssa ja tuntui tosi hämmentävältä, että lähes aikuiset jaksavat jonkun syyn, mitä kukaan ei edes tiedä, kantaa toisilleen kaunaa. No työssä tämä korostui, joten itse vaihdoin alaa...
Vanha ketju, mutta kommentoin.
Omasta sairaanhoitajan amk-opinnoista on jo päälle vuosikymmen, mutta voin allekirjoittaa tuon, että amk:ssa tosiaan on tosi lapsellista väkeä. Uskokaa tai älkää: minä hakeuduin sairaanhoitajaksi, koska ajattelin soveltuvani sairaanhoitajaksi luonteeni puolesta: olen ymmärtäinen, ystävällinen ja haluan tehdä työtä, jossa voin auttaa muita. Luulin, että sairaanhoitajat ovat tälläisiä, perustuen niihin muutamiin kertoihin, kun itse olin ollut potilaana. Kuinka väärässä olinkaan!
Luokkalaisteni ikähaarukka oli 18-vuotiaista päälle 40 vuotiaaseen. Voin sanoa, että ne vanhimmasta päästä olevatkin olivat kyllä ihan samanlaisia, jopa pahempia kuin me nuoremmat. Luokallani oli pari vähän alle 30-vuotiasta, jotka loistivat tiedoillaan ja saivat arvosanoiksi niitä parhaimpia, sekä olivat todella lahjakkaita puhumaan. Yksi oli aiemmin opiskellut jotain yliopistossa, mutta lähtenyt ennen gradun palauttamista. En muista mitä opiskeli ja miksi vaihtoi opiskelemaan alaa, josta ei kuitenkaan selvästi tykännyt - kerran esimerkiksi kuulin kun hän toiselle luokkalaiselle valitteli, että töissä vanhustenhoidossa ollessaan hän vain ajatteli "inhoan tätä, inhoan tätä, inhoan tätä". Muutenkin he taitavilla sanankäänteillä välillä piilovittuilivat ja nolasivat muun ryhmän edessä meitä vähemmän sanavalmiista ja kehnompia arvosanoja saavia. Mielesterveyshoitotyön jaksolla eräs lääkäri mielen sairauksista kertoessaan totesi, että meidän ei pidä nyt itse alkaa diagnosoimaan ihmisiä, vaikka joitakin piirteitä heissä huomaisi. Joku sitten myöhemmin totesi, että heidän kuppikuntansa oli päätynyt siihen, että nämä kaksi luokkalaista olisi narsisteja tai sairastaisivat jotain muuta persoonallisuushäiriötä. Kun aloin ajatella asiaa, se vaikutti enemmän kuin loogiselta.
Haluan sivuhuomautuksena sanoa tähän edelliseen. Muistan, kun luokallamme oli eräs henkilö, joka oli selvästi erilainen kuin muut. Tämä luokan "parhaimmisto" ja jotkut muut hyvin näkyvästi dissasi tätä ihmistä. Nämä dissaajat suuntautuivat opinnoissaan mielenterveyshoitotyöhön. Ajatukseni silloin, ja ajatukseni edelleen : Miten henkilöt, jotka eivät ymmärrä lievää erilaisuutta, voivat oikeasti ymmärtää ihmisiä, joilla on oikeita ongelmia?
Arvatkaa onko raskasta opiskella tuollaisessa teinimeininki ympäristössä, kun olet itse henkisesti kasvanut siitä vaiheesta ohi?
Opiskelin täällä Etelä-Suomessa, ja olen näin jälkikäteen pohtinut isommissa kaupungeissa asuvista seuraavaa. Etelä-Suomen kaupungeissa, esimerkiksi nyt vaikka Helsingissä, on ihan tajuttoman paljon ihmisiä. Kouluissa on sadoittain ihmisiä. Miten muuten erotut opettajille joukosta kuin puhumalla/olemalla paljon esillä? Sitten vaikka muiden kustannuksella. Saat oman paremmuutesi tehokkaammin esille kun tuot julki muiden puutteet.
Ja noin yleisesti hoitoalalla työskentelevistä ihmisistä: niiden harjoittelupaikkojeni ja työpaikkojeni sekä kanssani samaan aikaan valmistuneiden henkilöiden perusteella voin sanoa, että tällä alalla työskentelee paljon henkilöitä, jotka eivät tälle alalle oikeasti kuulu. Samanlaista teinien meininkiä kohtaa myös aikuisten keskuudessa työtä tehdessä. Onneksi olen tällä hetkellä sellaisessa yksikössä, jossa on vain kolme tälläistä surullista pessimistiä eikä negatiivinen ilmapiiri ole hallitsevassa asemassa. Tästä työpaikasta en kyllä luovu, koska tämä ei ole niin yleistä naisvaltaisella alalla.
Tseppiä ammattikorkeakoululaisille. Sellaista se on aina valitettavista ollut.
ei yllätä, kun kyseessä on naisvaltainen ala
Syy on pääsykokeiden kirjallisessa "luonteen kartoitus"-osiossa.
Pääsykokeessa sanottiin, että ei haeta tietynlaista ihmistä. Käytännössä kuitenkin terveydenhoitoalalle haetaan ulospäinsuuntautuneita ekstroverttejä, jotka tykkää juhlia ja olla porukassa eivätkä viihdy yksin.
Oma ensimmäinen pääsykoe oli hylätty siksi, kun olen rauhallinen ja empaattinen introvertti, joka kuitenkin pitää asiakaspalvelutyöstä. Vastasin siis kysymyksiin oman luonteeni mukaisesti ja tulos oli se, että en sovellu alalle. Nimenomaan tuon osion perusteella siis. Muut osiot meni hyvin.
Toisella kerralla vastasin olevani ensin mainitsemani kaltainen ja pääsin sisään.
Hain siis terveydenhoitoalalle, mutta en sairaanhoitajaksi. Samat pääsykokeet.
[/quote]