1. sairauslomapäivä palkattomaksi =D
Kommentit (249)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:25"]
Paljonkohan nyt menetetään tuottavuudessa kun sairaat eivät uskalla rahan menetyksen pelossa sairastaa kotona? Haluan kuulla parin vuoden päästä paljonko pitkät saikut lisäänty tän päätöksen johdosta.
[/quote]
Luuletko, että se talous paranee, jos on pidempään sairaana ja saa 80% palkasta?
Ihan hyvä, että tulee tällaisia prosenttilaskuja näinkin päin eteen. Liian moni on tainnut ajatella, että prosentit on itselle tulevaa säästöä jos kuvittelee säästävänsä, kun saa 80%?
Aivan! Flunssan saa ruokakaupasta, ravintolasta, salilta, omilta perheenjäsenistä, kampaajalla jne.
quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:54"]
Oon sitä mieltä, että flunssan saa joka tapauksessa, jos se on tullakseen. Meillä on kaikki sairaana töissä, koska kyse on vaativasta asiantuntijatyöstä, johon ei sijaisia voi palkata. Jos on pois töistä, töihin paluu on todella rankka, koska joutuu hoitamaan rästiin jääneet työt. Ei voi yksinkertaisesti olla poissa. Osa on sairaana vähän väliä ja toiset ei juuri koskaan, vaikka jotkut ovat sairaana töissä pärskimässä. Flunssan voi saada ihan mistä tahansa, ja tuntuu jotenkin hätävarjelun liioittelulta, ettei vähän kipeänä voisi muka töitä tehdä.
[/quote]
Kyllä on taloussunnittelu monella pahasti retuperällä, kun valittaa ettei kahta sairaspäivää vuodessa ole mahdollista kestää. Silloin on vain lähdettävä etsimään niistä omista menoista sitä säästökohdetta, kun yhteiskunta tai työnantaja ei maksa työajasta, jota ei tehdä. Niin karua kuin se onkin,msilloin kun ei ole rahaa, menoja pitää pienentää. Koskee yritystä, koskee valtiota ja nyt jopa pieneltä osin työntekijäparkaakin....
Monella työpaikalla oli tehty havainto, että itseasiassa työn tuottavuus oli parantunut ja henkilökunnan kokonaissairauspäivien määrä vuodessa vähentynyt, kun työntekijät ovat pystyneet jäämään omalla ilmoituksellaan kotiin vaikkapa kolmeksi päiväksi palkalliselle sairaslomalle. Perussairaudet kun eivät pitkity kun heti pääsee lepäämään eivätkä leviä niin tehokkaasti muihin työntekijöihin. Aina toki joukossa voi olla joku joka pitää krapulapäiviäkin saikkuna ja väkisin pitää kaikki sallitut sairaspäivät vaikka lomana. Tosiasia on kuitenkin, että suurin osa työntekijöistä on jopa liian tunnollisia ja on pitänyt esimiehen toisinaan tehdä selväksi, että kotiin jäädään sairastamaan, eikä tulla puolikuntoisena töihin (edellä mainituista syistä: paranemisen nopeutuminen ja tartuntojen vähentäminen). Nyt todennäköisesti mennään taas perse edellä puuhun ja takaisin vanhoihin tapoihin: tullaan kipeänä töihin, ei olla tehokkaita, paraneminen hidastuu, muut saavat enemmän tartuntoja (vaikka osa virustaudeista tarttuukin jo ennen oireita, oireiden läsnäollessa nimenomaan monet sairaudet leviävä). Että kalliiksi tuollainen uudistus oikeasti tulee pidemmällä tähtäimellä. Luulen että tämän uudistuksen takana on se ajatusmalli, joka osalla työnanatajista on, että työntekijät kaikki kusettavat kuitenkin (vaikka tulokset ovat tässäkin tapauksessa itseasiassa todistaneet aivan muuta). Ei siis osata luottaa omaan työvoimaan vaan epäillään aina vilunkia, josta nyt halutaan kaikkien maksavan.
Minä vien työpaikalta menettämäni summan verran -vähintään- arvotavaraa.
Konstit on monet sanoi eukko kun kissalla päytää pyyhki.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:30"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:25"]
Paljonkohan nyt menetetään tuottavuudessa kun sairaat eivät uskalla rahan menetyksen pelossa sairastaa kotona? Haluan kuulla parin vuoden päästä paljonko pitkät saikut lisäänty tän päätöksen johdosta.
[/quote]
Luuletko, että se talous paranee, jos on pidempään sairaana ja saa 80% palkasta?
Ihan hyvä, että tulee tällaisia prosenttilaskuja näinkin päin eteen. Liian moni on tainnut ajatella, että prosentit on itselle tulevaa säästöä jos kuvittelee säästävänsä, kun saa 80%?
[/quote]
Luuletkos että oikeesti sairaiden kannattaa olla työyhteisössä sairastuttamassa muita?
Ainakin jos itse joudun sairauden takia olemaan pois töistä, teen samat asiat ylitöinä ja sairasvuoteella kun siihen vain kykenen. Mitään ei siis jää tekemättä, joudun ainoastaan itse sairastuttuani kovemmalle. Ylitöistä en saa mitään korvausta.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:51"]
Ihan hyvä, niin loppuu se turhasta saikuttamisesta maksaminen. Oikeastaan saisi olla vuoden ensimmäiset 7 saikkupäivää palkattomia. Jos on oikeasti kipeä, niin kyllä siitä kunnon saikkukin määrätään.
[/quote]
Mitä se hyödyttää vaikka määrättäisiin vuoden sairasloma kun ihmisillä ei ole varaa niitä pitää? Ei minulla ole varaa pitää 80% sairaslomia.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:40"]
No mä olen etänä sairaana tai menen vaikka sairaana töihin. on vaikka sen pari tuntia ja ottaa loput saldoista.
Ja jos olen räkätaudissa niin eikun räkää käteen ja hipelöimään kahviautomaattia ja veskien kahvoja ja hanoja sekä hissin nappeja. Saavat samalla muutkin saman taudin. :)
[/quote]
?!?
Eli kun minulta ei mee auto katsastuksesta läpi, niin on ok ja reilua pätkiä duunipaikan pihalta autoista perästä valot rikki, ettei muillakaan mene? Äly hoi!
[/quote]
Kuule kun todella monella EI ole VARAA olle ilman palkkaa poissa töistä. Joten kenenkään on aivan turha valittaa jos joku on tartuttamassa toisia ihmisiä
[/quote]
Mua ei kiinnosta tippaakaan, jos joku on sairaana töissä. Sairaudet kuuluu elämään. Sit jos on todella kipeä, jää varmaan sairastamaan kotiin, kun ei vian pysty. Niin se pitäis normaalistikin mennä ilman mitään ukaaseja.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:46"]
Hei tiedoksi vaan teille uhkailijoille, te ette saa mennä kipeänä töihin jos se vaarantaa esim elintarviketurvallisuuden tai työnantaja katsoo ettette ole työkuntoisia. Ja ton elintarvikeasian määrää jo laki myös.
[/quote]
Itse asiassa saa tulla jos työnantaja ei maksa muuten palkkaa. Ketään ei voi pakottaa palkattomalle vapaalle sen takia että on sairas.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:55"]
Miten paska palkka täällä väellä on, jos talous on päivästä kiinni? Alkakaa tekin työttömiksi, niin saa maata koko päivän kotona ja rahat riittää paremmin kuin hyvin. Vähän ku ikuinen palkallinen saikku :D
t: työtön.
[/quote]
Ei ole kauaa. Hallitus kohta puolittaa työttömien tuet
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:54"]
Hei tiedoksi vaan teille uhkailijoille, te ette saa mennä kipeänä töihin jos se vaarantaa esim elintarviketurvallisuuden tai työnantaja katsoo ettette ole työkuntoisia. Ja ton elintarvikeasian määrää jo laki myös.
[/quote]
Millä työnantaja sen estää. Kerro, kantaako hän työntekijän pois. Haluaisin nähdä ensimäisen tapauksen, missä sairas työntekijä kannetaan työpaikalta pois ja hän ei saa palkkaa siltä päivältä.
[/quote]
Jos ei muulla usko, niin virkavalta siirtäneen henkilön yrityksen tontin ulkopuolelle.
[/quote]
Poliisi ei todellakaan tule paikalle jonkun yrittäjän vaatimuksesta
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:37"]
BUAHAHAHA
[/quote]
Nyt on sitten pakko saikuttaa ainakin 3 päivää, jotta saa edes parin päivän rahat.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:46"] Hei tiedoksi vaan teille uhkailijoille, te ette saa mennä kipeänä töihin jos se vaarantaa esim elintarviketurvallisuuden tai työnantaja katsoo ettette ole työkuntoisia. Ja ton elintarvikeasian määrää jo laki myös. [/quote] Haista paska, työnantaja maksaa, jos katsoo ettei töitä voi tehdä. Ja meitä on kymmeniätuhansia jotka menemme töihin. Voin kuvitella esim. syöpäsairaan joka saa kovan flunssan asioidessaan sairaalan infossa sairastuneen sihteerin kanssa. Sipilälle laskua vaan lähettämään. [/quote] Hei trollibussi meni jo. Ei työnantaja maksa. Työnantaja määrää työntekijän lääkäriin, ja lääkäri toteaa työntekijän olevan kipeä ja kirjoittaa sairauslomaa. Sairasloman ensimmäinen päivä on palkaton. Jos lääkärin mielestä työntekijä on työkykyinen, ei sairaslomaa tule ja töitä voi tehdä.
[/quote]
Kai sinä tiedät että sairasloma ei tarkoita että sitä tarvitsee pitää? Vaan työntekijä ITSE saa päättää pitääkö sen. EI TYÖNANTAJA.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:51"]
Ihan hyvä, niin loppuu se turhasta saikuttamisesta maksaminen. Oikeastaan saisi olla vuoden ensimmäiset 7 saikkupäivää palkattomia. Jos on oikeasti kipeä, niin kyllä siitä kunnon saikkukin määrätään.
[/quote]
Mitä se hyödyttää vaikka määrättäisiin vuoden sairasloma kun ihmisillä ei ole varaa niitä pitää? Ei minulla ole varaa pitää 80% sairaslomia.
[/quote]
Mitä kettua se työnantajalle kuuluu, että olet suhteuttanut menosi ja tulosi niin, että siinä ei ole särkymävaraa. Samalla logiikallahan työnantajan pitää maksaa sulle isompaa palkkaa työssäkäynnistä, jos olet sattunut ostamaan vaikka liian kalliin asunnon
Aamulla leimaa itsensä hetkeksi töihin ja sitten kotiin potemaan. Voiko tätä harrastaa kipeänä joka päivä ettei palkka mene?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:03"]Todella surullista. Sairaanhoitajat menevät syöpä- yms osastoilla sairaana hoitamaan vastustuskyvyttömiä potilaita. Mulla ei ainakaan ole varaa olla yhtään päivää pois töistä. Olen viiden lapsen yh ja kaikki tulot menevät asumiseen, ruokaan, autoon, vakuutuksiin ym kuluihin. Jos tämä uudistus koskee myös lapsen sairastamista, joudun viemään heidätkin sairaana hoitoon. Ikävää. Kuka tässä voittaa jotain? Toivottavasti lapsille järjestetään edes joku sairasosasto siellä päiväkodissa. Ja lomat lyhenevät. Mitenköhän koululaisten kesähoito jatkossa onnistuu? [/quote] Miksi niitä lapsia pitää puskea maailmaan niin paljon? Joo varmaan tilanne on ollut eri, on ollut mies mukana jne jne.. mutta silti 5?? Muutenkin maailma ylikansoittuu..
[/quote]
Maailma? Mitä hemmettiä maailmalla on Suomen kanssa tekemistä? Suomi tarvitsee ihmisiä?
Nyt niitä joudutaan ottamaan muualta kun suomalaiset ei lisäännyt tarpeeksi
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:44"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:41"]
Koskeeko vain omaa sairastelua vai myös poissaoloja lapsen sairauden takia? Jos ei koske lasta, niin silloinhan minun sairauslomani on aina siksi, että lapsella on mahatauti tms.
[/quote]
Oletko poissa töistä kun lapsesi sairaana? Jos olet niin tietysti koskee myös lapsen sairauksia.
[/quote]Tuohon pitää saada poikkeus. Lasta täytyy voida hoitaa palkallisesti päivä.
[/quote]
Eikä pidä
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:54"]
[/quote]
Millä työnantaja sen estää. Kerro, kantaako hän työntekijän pois. Haluaisin nähdä ensimäisen tapauksen, missä sairas työntekijä kannetaan työpaikalta pois ja hän ei saa palkkaa siltä päivältä.
[/quote]
Jos ei muulla usko, niin virkavalta siirtäneen henkilön yrityksen tontin ulkopuolelle.
[/quote]
Siinäpä sitä riittää sairaille poliiseille töitä!
Olen myyjänä Satakunnassa palkka käteen on kuukaudessa noin 1500€ ei mielestäni kovin huikea palkka siis.. Ja voin sanoa että eipä mun taloutta paljoa hetkauta jos olen noin kaksi kertaa vuodessa saikulla jos menetän kahden päivän palkan. Mitä helvettiä porukka itkee? Juuri mieheni kanssa keskusteltiin näistä leikkauksista, että yllättävän maltilliset olivat ja ei mitään katastrofaalista.