Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin yhteiskuntaluokkaan kuulut ?

Vierailija
24.03.2022 |

Mihin yhteiskuntaluokkaan katsot kuuluvasi ? Ja kuulutko samaan luokkaan sekä taloudellisen tilanteesi, taustasi, ja oman tuntemuksesi perusteella

Kommentit (150)

Vierailija
141/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mihinkään. Kaikki ihmiset on samanarvoisia enkä pokkuroi ketään.

Yhteiskuntaluokalla ja ihmisarvolla ei ole tekemistä toistensa kanssa. Yhteiskuntaluokan tarkoitus on kuvata erilaisia elämäntapoja, arvoja ja pyrkimyksiä. Ne kun eivät ole kaikilla samoja.

Eivät ole eivätkä yhteiskuntaluokat hirveästi tiedä toistensa kulttuureista, minkä vuoksi on aika vaikea esimerkiksi huijata olevansa yläluokkainen tai edes "akateemikko". Yhtä vaikeaa olisi teeskennellä duunaria, jos ei ole sellainen.

Kaikki arvot, asenteet, puhetavat jne. puskevat läpi joka tapauksessa, mikä tekee luokkanousijoille niin epämukavan olon. Tulee liian tietoiseksi itsestään, ja siitä, miten jokaisella yhteiskuntaluokalla on oma normaalinsa.

En ole huomannut koskaan tuollaista. Olen sujuvasti seurassa kuin seurassa yleensä. No okei en varmaan pärjäisi missään manneseurassa enkä prätkäjengissä.

Todennäköisesti kyse on siitä, että et ymmärrä kovin hyvin ympäristöäsi ja sinua on kohdeltu kohteliaasti käytöksestäsi huolimatta. Ei kaikki ymmärrä lukea tilanteita, voi olla vaikkapa asperger.

Vierailija
142/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhällistöön kuulun ja olen nuori mielenterveyskuntoutuja. Taustaltani olen keskituloisesta työläisperheestä. Takuueläke on hyvin niukka ja äärimmäinen köyhyys on kestänyt koko aikuisiän. Lapsuuden perheenikin on minut käytännössä hylännyt sairastumisen myötä, vaikka heillä olisi mahdollisuus tukea taloudellisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mihinkään. Kaikki ihmiset on samanarvoisia enkä pokkuroi ketään.

Yhteiskuntaluokalla ja ihmisarvolla ei ole tekemistä toistensa kanssa. Yhteiskuntaluokan tarkoitus on kuvata erilaisia elämäntapoja, arvoja ja pyrkimyksiä. Ne kun eivät ole kaikilla samoja.

Eivät ole eivätkä yhteiskuntaluokat hirveästi tiedä toistensa kulttuureista, minkä vuoksi on aika vaikea esimerkiksi huijata olevansa yläluokkainen tai edes "akateemikko". Yhtä vaikeaa olisi teeskennellä duunaria, jos ei ole sellainen.

Kaikki arvot, asenteet, puhetavat jne. puskevat läpi joka tapauksessa, mikä tekee luokkanousijoille niin epämukavan olon. Tulee liian tietoiseksi itsestään, ja siitä, miten jokaisella yhteiskuntaluokalla on oma normaalinsa.

En ole huomannut koskaan tuollaista. Olen sujuvasti seurassa kuin seurassa yleensä. No okei en varmaan pärjäisi missään manneseurassa enkä prätkäjengissä.

Sujuva seurustelu kuuluu normaaleihin käytöstapoihin, mutta harvemmin ihmisillä on ystäviä aivan eri yhteiskuntaluokista jo sen vuoksi, että elämäntavat, arvostukset jne. ovat niin erilaisia. Ja toinen selitys on se, että noin kahdeksan kymmenestä suomalaisesta kuuluu keskiluokkaan eli yhteiskunnalliset erot eivät ole Suomessa kovin suuret. Jo Ruotsissa on toisin.

Vierailija
144/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole yhteiskuntaluokkia. Meillä on sensijaan maalaisia, kaupunkilaisia, erimaalaisia j.n.e. Tätä asiaa on mýös tutkittu. Siinä todettiin, että kaikilla on kaikkia samoja juttuja. Esim. Auto, asunto, vaatteet, koulutusta, matkoja j.n.e. Ero tulee laadusta. Toisilla on hieno auto, toisilla vanha romu. Rikkailla on iso asunto, merkkivaatteet, parempi koulutus ja luksusmatkoja. Köyhempi kulkee tarjousvaatteissa, asuu ahtaasti, matkustaa Tallinnaan. Rikas menee hienoon ravintolaan, köyhä käy Hesellä. Luokkaeroja ei ole. Kaikilla on kaikkea, myös vaihtelua.

Vierailija
145/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen olevani papistoa tai sitten kuninkaallinen. Ja voisin mahdollisesti myös nähdä sukulaisiakin näissä lokeroissa.

Vierailija
146/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestäni olen keskiluokkaa kuten suurin osa suomalaisista. Minusta Suomessa on syrjäytyneet, keskiluokka ja muutamia tosi rikkaita.

Niin siis minusta kaikki jotka täällä kovasti ilmoittavat olevansa ylempää keskiluokkaa, kun on tutkinto, kallis lamppu, iso laina ja teatterireissu ovat yhtä lailla samaa keskiluokkaa kuin kirvesmies-lähihoitaja-perhe vanhassa halvassa omakotitalossa jossain pikkukylässä. Myös työtön yh on useimmiten keskiluokkaa.

Se että joku sosiologi jossain on vääntänyt jonkun taulukon, et tarkoita että se on oleellisessa mielessä totta. Se on vain hänen taulukkonsa johonkin tarpeeseen.

Sitten on syrjäytyneet/pahasti sairaat/jotenkin selvästi sivussa ja vaikeassa tilanteessa olevat. Heitä ei ole niin paljon. Ja toisaalta myös pieni tosi rikas eliitti.

147/150 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävä huomata, että akateemisiksikin itsensä ilmoittavat tuntuvat olevan tietämättömiä hyvin tavanomaisesta yhteiskunnallisen tutkimuksen perustermistä ja abstraktista keskustelutavasta ylipäätään. Kaikki peilautuu siihen mitä minä olen ja en ole.

En ilmoita olevani akateeminen, mutta kyllä termin käytön kyseenalaistaminen on mielestäni ihan sallittua ja aiheellistakin koulutustasosta riippumatta. En myöskään halua kieltää abstraktia tai muutakaan keskustelua aiheesta, vaan ainakin itse halusin tuoda esille sen seikan, että en ainakaan itse ole nähnyt mitään yleispätevältä ja käyttökelpoiselta näyttävää määritelmää yhteiskuntaluokasta.

Olen joskus nähnyt termiä käytettävän talousasioista puhuttaessa, jolloin yleensä on erikseen selitetty, mitä sillä kussakin yksilöllisessä tilanteessa tarkoitetaan. Kontekstikohtainen määritelmä on tarpeen varmaankin siksi, että yhteiskuntaluokat ovat niin epämääräinen käsite.

Tässä ketjussakin yhteiskuntaluokkaa määritellään mm. tulojen kautta, varallisuuden kautta, asenteiden kautta, poliittisen vallan kautta, suvun kautta, koulutuksen kautta ja niin edelleen.

Vierailija
148/150 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokkaan/alempaan keskiluokkaan. Olen akateemisesti koulutettu ja palkkani on ihan ok (n. 4000e/kk)  mutta ei mitään huippua. Työskentelen julkisessa virassa, elämäntilanteeni on vakaa mutta silti tietyllä tavalla vaatimaton. Olen aika "sivistynyt", kiinnostuksenkohteeni ovat laajat mutta harrastukseni ovat hieman erikoisia, tyypilliset keskiluokkaiset ajankulut loistavat poissaolollaan.

Vanhempani ja heidän sisaruksensa olivat työväenluokkaisia. Me kaikki serkukset olemme "ponnistaneet" keskiluokkaan/alempaan keskiluokkaan. Hyvin tyypillinen suomalainen tarina siis. 

Vierailija
149/150 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen kaikkein alimpaan. Mikä se sitten ikinä onkaan.

Vierailija
150/150 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla taitaa olla omat käsitykset luokista. 

Mihin luokkaan alla oleva kuuluisi:

Ammatti: asiantuntija

Palkka: 5500/kk (mahdollisesti 1-4 x kuukausitulot bonuksina)

Koulutus: Ylempi korkeakoulu

Varallisuus: 200k (omaisuus - velat)

Ikä: 35

Ihmisillä on omat käsityksensä asioista, mutta yhteiskuntaluokille on olemassa omat määrittelynsä tieteessä.

En tiennytkään. En veetuile. Onko jotain linkkiä? Menisin mielenkiinnosta vilkaisemaan :)

Hyvä perusteos ihan suomeksi tähän on esimerkiksi Kolben ja Järvisen luokkaretkellä hyvinvointiyhteiskunnassa.