Mihin yhteiskuntaluokkaan kuulut ?
Mihin yhteiskuntaluokkaan katsot kuuluvasi ? Ja kuulutko samaan luokkaan sekä taloudellisen tilanteesi, taustasi, ja oman tuntemuksesi perusteella
Kommentit (150)
En mihinkään. Kaikki ihmiset on samanarvoisia enkä pokkuroi ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla taitaa olla omat käsitykset luokista.
Mihin luokkaan alla oleva kuuluisi:
Ammatti: asiantuntijaPalkka: 5500/kk (mahdollisesti 1-4 x kuukausitulot bonuksina)
Koulutus: Ylempi korkeakoulu
Varallisuus: 200k (omaisuus - velat)
Ikä: 35
Mikä ihme on "ylempi korkeakoulu"?
Tämän kirjoitti varmaan "akateemikko".
Sen kirjoitti FT, joka on valmistunut yliopistosta.
Suomen koulutusjärjestelmä ei tunne "ylempää korkeakoulua".
Tarkoitin siis juuri tuota ilmaisua, että sen kirjoitti varmaan "akateemikko".
Olen " hänen korkeutensa". Ja minusta on ihan mukavaa, kun vaimoni puhuttelee minua näin. Anopille olen toki edelleenkin se "jätettävä sika".
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntaluokalla ja ihmisarvolla ei ole tekemistä toistensa kanssa. Yhteiskuntaluokan tarkoitus on kuvata erilaisia elämäntapoja, arvoja ja pyrkimyksiä. Ne kun eivät ole kaikilla samoja.
Vierailija kirjoitti:
Kuninkaallisiin tietenki.miten edes kehtaat kysyä!!!
Semmoista yhteiskuntaluokkaa ei vaan ole olemassa. Sori. Et olekaan kuninkaallinen.
Omasta mielestäni olen keskiluokkaa kuten suurin osa suomalaisista. Minusta Suomessa on syrjäytyneet, keskiluokka ja muutamia tosi rikkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntaluokalla ja ihmisarvolla ei ole tekemistä toistensa kanssa. Yhteiskuntaluokan tarkoitus on kuvata erilaisia elämäntapoja, arvoja ja pyrkimyksiä. Ne kun eivät ole kaikilla samoja.
Eivät ole eivätkä yhteiskuntaluokat hirveästi tiedä toistensa kulttuureista, minkä vuoksi on aika vaikea esimerkiksi huijata olevansa yläluokkainen tai edes "akateemikko". Yhtä vaikeaa olisi teeskennellä duunaria, jos ei ole sellainen.
Kaikki arvot, asenteet, puhetavat jne. puskevat läpi joka tapauksessa, mikä tekee luokkanousijoille niin epämukavan olon. Tulee liian tietoiseksi itsestään, ja siitä, miten jokaisella yhteiskuntaluokalla on oma normaalinsa.
Pidän itseäni keskiluokkaisena. Akateeminen koulutus, vakituinen koulutusta vastaava työ yli 5000 kuukausipalkalla, omistusasunto pk-seudulla, aika suuri peritty varallisuus.
Joku katsoisi minut ehkä ylempään keskiluokkaan, itse en, koska pidän itseäni tosi tavallisena. En pröystäile rahoillani (suvussa kulkenut sekä omaisuus että sellainen asenne, ettei kuulu leveillä), asun lähiössä, ajan keskihintaisella autolla, ostan ruuat S-marketista, pukeudun keskihintaisiin vaatteisiin.
Harrastukset sekä korkeakulttuuria aidosta kiinnostuksesta että ihan tavallisia.
Omaisuus ja toivottavasti leveilemätön asenne siirtyvät sitten aikanaan omille lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Pidän itseäni keskiluokkaisena. Akateeminen koulutus, vakituinen koulutusta vastaava työ yli 5000 kuukausipalkalla, omistusasunto pk-seudulla, aika suuri peritty varallisuus.
Joku katsoisi minut ehkä ylempään keskiluokkaan, itse en, koska pidän itseäni tosi tavallisena. En pröystäile rahoillani (suvussa kulkenut sekä omaisuus että sellainen asenne, ettei kuulu leveillä), asun lähiössä, ajan keskihintaisella autolla, ostan ruuat S-marketista, pukeudun keskihintaisiin vaatteisiin.
Harrastukset sekä korkeakulttuuria aidosta kiinnostuksesta että ihan tavallisia.
Omaisuus ja toivottavasti leveilemätön asenne siirtyvät sitten aikanaan omille lapsille.
Yhteiskuntaluokassa ei vain ole tekemistä sen kanssa pidätkö itseäsi tavallisena vai et eikä myöskään asenteella. Suurin osa suomalaisista kuuluu keskiluokkaan ja varmaan sinäkin.
Taloudellisesti: keskiluokka
Sosiokulttuurisesti: ylempi keskiluokka
Terveydellisesti (fyysinen ja henkinen): paarialuokka
Oma tuntemus: alisuoriutujaluokka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntaluokassa ei vain ole tekemistä sen kanssa pidätkö itseäsi tavallisena vai et eikä myöskään asenteella. Suurin osa suomalaisista kuuluu keskiluokkaan ja varmaan sinäkin.
Totta, ei olekaan. Osa tuttavista ja kavereista suunnilleen samoilla ominaisuuksilla kokee kuuluvansa ylempään keskiluokkaan (joo, on ollut jossain illanistujaisissa joskus puhetta), siksi ehkä minäkin siihen ”oikeasti” kuulun. Mutta en koe kuuluvani. Keskiluokka on paras :)
Hämmentävä huomata, että akateemisiksikin itsensä ilmoittavat tuntuvat olevan tietämättömiä hyvin tavanomaisesta yhteiskunnallisen tutkimuksen perustermistä ja abstraktista keskustelutavasta ylipäätään. Kaikki peilautuu siihen mitä minä olen ja en ole.
Aatelinen. Muut luokat ovat meille palvelijoita tai paaria-luokkaa. Me omistamme tämän maailman.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävä huomata, että akateemisiksikin itsensä ilmoittavat tuntuvat olevan tietämättömiä hyvin tavanomaisesta yhteiskunnallisen tutkimuksen perustermistä ja abstraktista keskustelutavasta ylipäätään. Kaikki peilautuu siihen mitä minä olen ja en ole.
Sosiologina myönnän auliisti, etten ymmärrä yhtään, mitä yrität höpöttää.
Sen kirjoitti FT, joka on valmistunut yliopistosta.
Suomen koulutusjärjestelmä ei tunne "ylempää korkeakoulua".