Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin yhteiskuntaluokkaan kuulut ?

Vierailija
24.03.2022 |

Mihin yhteiskuntaluokkaan katsot kuuluvasi ? Ja kuulutko samaan luokkaan sekä taloudellisen tilanteesi, taustasi, ja oman tuntemuksesi perusteella

Kommentit (150)

Vierailija
101/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla taitaa olla omat käsitykset luokista. 

Mihin luokkaan alla oleva kuuluisi:

Ammatti: asiantuntija

Palkka: 5500/kk (mahdollisesti 1-4 x kuukausitulot bonuksina)

Koulutus: Ylempi korkeakoulu

Varallisuus: 200k (omaisuus - velat)

Ikä: 35

Mikä ihme on "ylempi korkeakoulu"?

Tämän kirjoitti varmaan "akateemikko".

Sen kirjoitti FT, joka on valmistunut yliopistosta.

Suomen koulutusjärjestelmä ei tunne "ylempää korkeakoulua".

Vierailija
102/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mihinkään. Kaikki ihmiset on samanarvoisia enkä pokkuroi ketään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla taitaa olla omat käsitykset luokista. 

Mihin luokkaan alla oleva kuuluisi:

Ammatti: asiantuntija

Palkka: 5500/kk (mahdollisesti 1-4 x kuukausitulot bonuksina)

Koulutus: Ylempi korkeakoulu

Varallisuus: 200k (omaisuus - velat)

Ikä: 35

Mikä ihme on "ylempi korkeakoulu"?

Tämän kirjoitti varmaan "akateemikko".

Sen kirjoitti FT, joka on valmistunut yliopistosta.

Suomen koulutusjärjestelmä ei tunne "ylempää korkeakoulua".

Tarkoitin siis juuri tuota ilmaisua, että sen kirjoitti varmaan "akateemikko".

Vierailija
104/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen " hänen korkeutensa". Ja minusta on ihan mukavaa, kun vaimoni puhuttelee minua näin. Anopille olen toki edelleenkin se "jätettävä sika".

Vierailija
105/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun suoraan paarialuokkaan. 

Vierailija
106/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuninkaallisiin tietenki.miten edes kehtaat kysyä!!!

Vierailija
107/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskuntaluokalla ja ihmisarvolla ei ole tekemistä toistensa kanssa. Yhteiskuntaluokan tarkoitus on kuvata erilaisia elämäntapoja, arvoja ja pyrkimyksiä. Ne kun eivät ole kaikilla samoja.

Vierailija
108/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuninkaallisiin tietenki.miten edes kehtaat kysyä!!!

Semmoista yhteiskuntaluokkaa ei vaan ole olemassa. Sori. Et olekaan kuninkaallinen.

Vierailija
109/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni olen keskiluokkaa kuten suurin osa suomalaisista. Minusta Suomessa on syrjäytyneet, keskiluokka ja muutamia tosi rikkaita.

Vierailija
110/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskuntaluokalla ja ihmisarvolla ei ole tekemistä toistensa kanssa. Yhteiskuntaluokan tarkoitus on kuvata erilaisia elämäntapoja, arvoja ja pyrkimyksiä. Ne kun eivät ole kaikilla samoja.

Eivät ole eivätkä yhteiskuntaluokat hirveästi tiedä toistensa kulttuureista, minkä vuoksi on aika vaikea esimerkiksi huijata olevansa yläluokkainen tai edes "akateemikko". Yhtä vaikeaa olisi teeskennellä duunaria, jos ei ole sellainen.

Kaikki arvot, asenteet, puhetavat jne. puskevat läpi joka tapauksessa, mikä tekee luokkanousijoille niin epämukavan olon. Tulee liian tietoiseksi itsestään, ja siitä, miten jokaisella yhteiskuntaluokalla on oma normaalinsa.

Vierailija
111/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä töissä muttei välttämättä muuten. Ammatinvalinta kyshmys.

Vierailija
112/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän itseäni keskiluokkaisena. Akateeminen koulutus, vakituinen koulutusta vastaava työ yli 5000 kuukausipalkalla, omistusasunto pk-seudulla, aika suuri peritty varallisuus.

Joku katsoisi minut ehkä ylempään keskiluokkaan, itse en, koska pidän itseäni tosi tavallisena. En pröystäile rahoillani (suvussa kulkenut sekä omaisuus että sellainen asenne, ettei kuulu leveillä), asun lähiössä, ajan keskihintaisella autolla, ostan ruuat S-marketista, pukeudun keskihintaisiin vaatteisiin.

Harrastukset sekä korkeakulttuuria aidosta kiinnostuksesta että ihan tavallisia.

Omaisuus ja toivottavasti leveilemätön asenne siirtyvät sitten aikanaan omille lapsille.

Vierailija
113/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön paska

Vierailija
114/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun luusereihin.

Vierailija
115/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän itseäni keskiluokkaisena. Akateeminen koulutus, vakituinen koulutusta vastaava työ yli 5000 kuukausipalkalla, omistusasunto pk-seudulla, aika suuri peritty varallisuus.

Joku katsoisi minut ehkä ylempään keskiluokkaan, itse en, koska pidän itseäni tosi tavallisena. En pröystäile rahoillani (suvussa kulkenut sekä omaisuus että sellainen asenne, ettei kuulu leveillä), asun lähiössä, ajan keskihintaisella autolla, ostan ruuat S-marketista, pukeudun keskihintaisiin vaatteisiin.

Harrastukset sekä korkeakulttuuria aidosta kiinnostuksesta että ihan tavallisia.

Omaisuus ja toivottavasti leveilemätön asenne siirtyvät sitten aikanaan omille lapsille.

Yhteiskuntaluokassa ei vain ole tekemistä sen kanssa pidätkö itseäsi tavallisena vai et eikä myöskään asenteella. Suurin osa suomalaisista kuuluu keskiluokkaan ja varmaan sinäkin. 

Vierailija
116/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellisesti: keskiluokka

Sosiokulttuurisesti: ylempi keskiluokka

Terveydellisesti (fyysinen ja henkinen): paarialuokka

Oma tuntemus: alisuoriutujaluokka

Vierailija
117/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskuntaluokassa ei vain ole tekemistä sen kanssa pidätkö itseäsi tavallisena vai et eikä myöskään asenteella. Suurin osa suomalaisista kuuluu keskiluokkaan ja varmaan sinäkin. 

Totta, ei olekaan. Osa tuttavista ja kavereista suunnilleen samoilla ominaisuuksilla kokee kuuluvansa ylempään keskiluokkaan (joo, on ollut jossain illanistujaisissa joskus puhetta), siksi ehkä minäkin siihen ”oikeasti” kuulun. Mutta en koe kuuluvani. Keskiluokka on paras :)

Vierailija
118/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentävä huomata, että akateemisiksikin itsensä ilmoittavat tuntuvat olevan tietämättömiä hyvin tavanomaisesta yhteiskunnallisen tutkimuksen perustermistä ja abstraktista keskustelutavasta ylipäätään. Kaikki peilautuu siihen mitä minä olen ja en ole.

Vierailija
119/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aatelinen. Muut luokat ovat meille palvelijoita tai paaria-luokkaa. Me omistamme tämän maailman.

Vierailija
120/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävä huomata, että akateemisiksikin itsensä ilmoittavat tuntuvat olevan tietämättömiä hyvin tavanomaisesta yhteiskunnallisen tutkimuksen perustermistä ja abstraktista keskustelutavasta ylipäätään. Kaikki peilautuu siihen mitä minä olen ja en ole.

Sosiologina myönnän auliisti, etten ymmärrä yhtään, mitä yrität höpöttää.