Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin yhteiskuntaluokkaan kuulut ?

Vierailija
24.03.2022 |

Mihin yhteiskuntaluokkaan katsot kuuluvasi ? Ja kuulutko samaan luokkaan sekä taloudellisen tilanteesi, taustasi, ja oman tuntemuksesi perusteella

Kommentit (150)

Vierailija
121/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän itseäni keskiluokkaisena. Akateeminen koulutus, vakituinen koulutusta vastaava työ yli 5000 kuukausipalkalla, omistusasunto pk-seudulla, aika suuri peritty varallisuus.

Joku katsoisi minut ehkä ylempään keskiluokkaan, itse en, koska pidän itseäni tosi tavallisena. En pröystäile rahoillani (suvussa kulkenut sekä omaisuus että sellainen asenne, ettei kuulu leveillä), asun lähiössä, ajan keskihintaisella autolla, ostan ruuat S-marketista, pukeudun keskihintaisiin vaatteisiin.

Harrastukset sekä korkeakulttuuria aidosta kiinnostuksesta että ihan tavallisia.

Omaisuus ja toivottavasti leveilemätön asenne siirtyvät sitten aikanaan omille lapsille.

Yhteiskuntaluokassa ei vain ole tekemistä sen kanssa pidätkö itseäsi tavallisena vai et eikä myöskään asenteella. Suurin osa suomalaisista kuuluu keskiluokkaan ja varmaan sinäkin. 

Totta, ei olekaan. Osa tuttavista ja kavereista suunnilleen samoilla ominaisuuksilla kokee kuuluvansa ylempään keskiluokkaan (joo, on ollut jossain illanistujaisissa joskus puhetta), siksi ehkä minäkin siihen ”oikeasti” kuulun. Mutta en koe kuuluvani. Keskiluokka on paras :)

Minulla on sellainen käsitys, että tavallisuus on keskiluokkainen arvo. Ei saa erottua joukosta. Itse pidän tuollaista ajattelutapaa jokseenkin outona. Sillä tavallisuus ja normaalius voi olla hyvinkin eksentriä, jos liikahtaa oman mukavuusalueensa ulkopuolelle.

Vierailija
122/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hajuakaan. Työväenluokkaan/keskiluokkaan? Akateeminen tutkinto, it-asiantuntija, tulot n. 5000€/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävä huomata, että akateemisiksikin itsensä ilmoittavat tuntuvat olevan tietämättömiä hyvin tavanomaisesta yhteiskunnallisen tutkimuksen perustermistä ja abstraktista keskustelutavasta ylipäätään. Kaikki peilautuu siihen mitä minä olen ja en ole.

Sosiologina myönnän auliisti, etten ymmärrä yhtään, mitä yrität höpöttää.

Haittaako se?

Vierailija
124/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koodigarkki vapaaherra

Vierailija
125/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuntuu elävän hassu käsitys, että ylemmissä yhteiskuntaluokissa pröystäiltäisiin merkkituotteilla tai rahalla, vaikka itse ajattelen näiden kuuluvan juuri nousukastoimintaan.

Ketjussa oli kyllä hyvin kuvattu pari kertaa sitä, että kyse ei ole vain siitä mikä tutkinto on, mitä tienaa tai missä asuu. Vaan tähän liittyy myös kotoa opitut asenteet ja arvot, kulttuurinen pääoma. Nämä saattavat toki vähän muuttua esimerkiksi opintojen myötä, mutta syvällehän oppi kotoa juurtuu...

Vierailija
126/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuntuu elävän hassu käsitys, että ylemmissä yhteiskuntaluokissa pröystäiltäisiin merkkituotteilla tai rahalla, vaikka itse ajattelen näiden kuuluvan juuri nousukastoimintaan.

Ketjussa oli kyllä hyvin kuvattu pari kertaa sitä, että kyse ei ole vain siitä mikä tutkinto on, mitä tienaa tai missä asuu. Vaan tähän liittyy myös kotoa opitut asenteet ja arvot, kulttuurinen pääoma. Nämä saattavat toki vähän muuttua esimerkiksi opintojen myötä, mutta syvällehän oppi kotoa juurtuu...

Tuo on yhteiskuntaluokan ytimessä ja siksi yhteiskuntaluokat ovat minusta kiinnostavia.

Esimerkiksi tuo edellä mainittu tavallisuuden ja vaatimattomuuden korostaminen. Voisiko se pohjautua kateuden pelkoon, kun vielä on hyvässä muistissa (sukupolven takaa) se, ettei ollut enempää kuin naapurillakaan eikä sovi erottua.

Työväenluokassa menestyminen saa näkyä, se on menestyksen merkki, avoimen aggressiivisesti. Yläluokassa puolestaan raha on itsestäänselvän luonnollista. Sillä ei tarvitse pröystäillä eikä pröystäillä myöskään tavallisuudella tai vaatimattomuudella, sillä varallisuuden takia erottuu joka tapauksessa. 

Varallisuuteen suhteutuminen on keskeistä yhteiskuntaluokissa. 

Vierailija
127/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on yhteiskuntaluokan ytimessä ja siksi yhteiskuntaluokat ovat minusta kiinnostavia.

Esimerkiksi tuo edellä mainittu tavallisuuden ja vaatimattomuuden korostaminen. Voisiko se pohjautua kateuden pelkoon, kun vielä on hyvässä muistissa (sukupolven takaa) se, ettei ollut enempää kuin naapurillakaan eikä sovi erottua.

Työväenluokassa menestyminen saa näkyä, se on menestyksen merkki, avoimen aggressiivisesti. Yläluokassa puolestaan raha on itsestäänselvän luonnollista. Sillä ei tarvitse pröystäillä eikä pröystäillä myöskään tavallisuudella tai vaatimattomuudella, sillä varallisuuden takia erottuu joka tapauksessa. 

Vastaavasti myös esim. harrastuksissa keskiluokka pyrkii erottautumaan harrastamalla keskiluokkaisiksi kokemiaan harrastuksia. Yläluokkaa nämä eivät sido, esim. Niklas Herlin, yläluokkaa selvästi istui päivät räkälöissä vaikka varaa olisi toki ollut laadukkaampaankin.

Vierailija
128/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen väittelemässä tohtoriksi. Yh, omistan vain auton ja jotain taidetta sekä Aso-osuuden. Prekariaattia kai, mielestäni tohtori ei automaattisesti ole mitään ylintä keskiluokkaa.

Vierailija
129/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän vielä yksi huomio eli todella varakkaisiin harvalla on mitään kontaktia. Käsitys rikkaista syntyy niiden kautta, jotka haluavat esitellä omistuksiaan eli nousukkaisiin.

Vierailija
130/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävä huomata, että akateemisiksikin itsensä ilmoittavat tuntuvat olevan tietämättömiä hyvin tavanomaisesta yhteiskunnallisen tutkimuksen perustermistä ja abstraktista keskustelutavasta ylipäätään. Kaikki peilautuu siihen mitä minä olen ja en ole.

Sosiologina myönnän auliisti, etten ymmärrä yhtään, mitä yrität höpöttää.

Haittaako se?

Ei. Mutta aihepiirin takia asia kiinnostaa.

Vierailija
131/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työväenluokkaan. Yhteiskuntaluokka perityy vahvasti ja jos joku työväenluokasta lähtöisin oleva muuta kuvittelee niin erehtyy kyllä...

Niinkö? Jos minulla on maisterintutkinto, työskentelen erityisasiantuntijana ja palkkani on lähes 5000 €, olen työväenluokkaa?

Minä olen noilla määreillä, liksa tosin tonnin parempi. Ei ole alaisia, eikä merkittävää päätäntävaltaa taloudellisiin asioihin, tyypillinen duunari.

Vierailija
132/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaavasti myös esim. harrastuksissa keskiluokka pyrkii erottautumaan harrastamalla keskiluokkaisiksi kokemiaan harrastuksia. Yläluokkaa nämä eivät sido, esim. Niklas Herlin, yläluokkaa selvästi istui päivät räkälöissä vaikka varaa olisi toki ollut laadukkaampaankin.

Juuri näin. Varallisuus (siis todella suuri sellainen) tuo ennen kaikkea vapautta. Normeista ja odotuksista.

Vierailija
133/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taatelistoon; t : Mullah ächläm Abdul ibn fellah uh ah oh Kamel Sheikh Jafir al Aksa

Vierailija
134/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työväenluokkaan. Yhteiskuntaluokka perityy vahvasti ja jos joku työväenluokasta lähtöisin oleva muuta kuvittelee niin erehtyy kyllä...

Niinkö? Jos minulla on maisterintutkinto, työskentelen erityisasiantuntijana ja palkkani on lähes 5000 €, olen työväenluokkaa?

Minä olen noilla määreillä, liksa tosin tonnin parempi. Ei ole alaisia, eikä merkittävää päätäntävaltaa taloudellisiin asioihin, tyypillinen duunari.

Tyypillinen duunari on ihminen, joka tekee käsillään töitä esim. putkimiehenä, siivoojana, kassana jne. Toki se putkimies pesee keskivertomaisterin palkassa, mutta edelleen se on duunari.

Vierailija
135/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen paariaa

Vierailija
136/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkymättömiin

Vierailija
137/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

talompoikiin

Vierailija
138/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rappijotupettajiin

Vierailija
139/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylempään keskiluokkaan. Olen akateeminen, kuten lähes kaikki esivanhemmat viime vuosisadan alkuun saakka (myös naiset). Suvun historiassa on oppineita, virkamiehiä, taiteilijoita ja muutama aatelinenkin n. 1500-luvulle saakka. Koulutuksen lisäksi on jonkin verran varallisuutta ja sitäkin enemmän henkistä pääomaa.

Jos iso-isovanhemmilla ei olisi ollut todella huono tuuri liike-elämässä, kuuluisin varmaan varallisuuden puolesta yläluokkaan.

Vierailija
140/150 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mihinkään. Kaikki ihmiset on samanarvoisia enkä pokkuroi ketään.

Yhteiskuntaluokalla ja ihmisarvolla ei ole tekemistä toistensa kanssa. Yhteiskuntaluokan tarkoitus on kuvata erilaisia elämäntapoja, arvoja ja pyrkimyksiä. Ne kun eivät ole kaikilla samoja.

Eivät ole eivätkä yhteiskuntaluokat hirveästi tiedä toistensa kulttuureista, minkä vuoksi on aika vaikea esimerkiksi huijata olevansa yläluokkainen tai edes "akateemikko". Yhtä vaikeaa olisi teeskennellä duunaria, jos ei ole sellainen.

Kaikki arvot, asenteet, puhetavat jne. puskevat läpi joka tapauksessa, mikä tekee luokkanousijoille niin epämukavan olon. Tulee liian tietoiseksi itsestään, ja siitä, miten jokaisella yhteiskuntaluokalla on oma normaalinsa.

En ole huomannut koskaan tuollaista. Olen sujuvasti seurassa kuin seurassa yleensä. No okei en varmaan pärjäisi missään manneseurassa enkä prätkäjengissä.