Mihin yhteiskuntaluokkaan kuulut ?
Mihin yhteiskuntaluokkaan katsot kuuluvasi ? Ja kuulutko samaan luokkaan sekä taloudellisen tilanteesi, taustasi, ja oman tuntemuksesi perusteella
Kommentit (150)
Ihmisten kategorisointi eri luokkiin on lähinnä korkeasti koulutettujen, mutta epävarmojen ja huonoitsetuntoisten ihmisten touhua, jolla he pyrkivät tuntemaan ylemmyyttä.
Kaikilla taitaa olla omat käsitykset luokista.
Mihin luokkaan alla oleva kuuluisi:
Ammatti: asiantuntija
Palkka: 5500/kk (mahdollisesti 1-4 x kuukausitulot bonuksina)
Koulutus: Ylempi korkeakoulu
Varallisuus: 200k (omaisuus - velat)
Ikä: 35
Vierailija kirjoitti:
Ammatti: asiantuntijaPalkka: 5500/kk (mahdollisesti 1-4 x kuukausitulot bonuksina)
Ihmisillä on omat käsityksensä asioista, mutta yhteiskuntaluokille on olemassa omat määrittelynsä tieteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko yhteiskuntaluokkiin.
Yhteiskuntaluokat vaan ei satu olemaan uskomusasia. Kyllä se ylemmän keskiluokan lääkäri vaan elää erilaista elämää kuin vaikka työväenluokkainen bussikuski.
Ns. duunariammatissa voi nykyisin olla parempi liksa kuin lääkärillä. Kyse ei siis enää ole rahasta vaan muusta pääomasta. Ja osittain siksi näistä puhutaankin paljon; me korkeastikoulutetut ahdistumme, kun meitä ei enää nähdä tärkeimpinä ja hienoimpina.
t. Valtiotieteen tohtori
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammatti: asiantuntijaPalkka: 5500/kk (mahdollisesti 1-4 x kuukausitulot bonuksina)
Ihmisillä on omat käsityksensä asioista, mutta yhteiskuntaluokille on olemassa omat määrittelynsä tieteessä.
En tiennytkään. En veetuile. Onko jotain linkkiä? Menisin mielenkiinnosta vilkaisemaan :)
Tausta duunariperheessä, itse korkeakoulutettu ja asiantuntijatyössä mutta duunari-isäni tienaa varmasti paremmin.
Olen kyllä henkisesti duunari ja tässä toimisto/alateemisessa maailmassa pahasti huijarisynroomainen ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten kategorisointi eri luokkiin on lähinnä korkeasti koulutettujen, mutta epävarmojen ja huonoitsetuntoisten ihmisten touhua, jolla he pyrkivät tuntemaan ylemmyyttä.
mites jos on köyhä ja huomaa että toisilla on varaa autoon sekä bensaan käydä töissä ja sitten on niitä joilla on puolen miljoonan auto?
en koe ylemmyyttä vaan enemmänkin hämmennystä.
Mua- ja metsätallous eli paarialuokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennytkään. En veetuile. Onko jotain linkkiä? Menisin mielenkiinnosta vilkaisemaan :)
Jos oikeasti olisit akateeminen, niin varmaan olisit tietoinen asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan itse ole tietoinen mistään yleispätevistä määrittelyistä yhteiskuntaluokille. Jos termiä jossain tieteellisessä yhteydessä käytetään, niin se varmaankin vaatii erityisen selvityksen siitä, miten ne siinä tilanteessa on määritelty.
Parhaaseen luokkaan. Sellaiseen joka omistaa paljon mutta ei näytä siltä ja on korkeasti koulutettu, en toki itse ole mutta mieheni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko yhteiskuntaluokkiin.
Yhteiskuntaluokat vaan ei satu olemaan uskomusasia. Kyllä se ylemmän keskiluokan lääkäri vaan elää erilaista elämää kuin vaikka työväenluokkainen bussikuski.
Ns. duunariammatissa voi nykyisin olla parempi liksa kuin lääkärillä. Kyse ei siis enää ole rahasta vaan muusta pääomasta. Ja osittain siksi näistä puhutaankin paljon; me korkeastikoulutetut ahdistumme, kun meitä ei enää nähdä tärkeimpinä ja hienoimpina.
t. Valtiotieteen tohtori
Yhteiskuntaluokka ei ole kiinni vain tuloista. Jos olisit valtsikasta valmistunut, niin tietäisit sen.
Olen pätkätyöläinen.
Olen prekaari
En tiedä, mutta luulen, että kuulun yli-ihmisten luokkaan, koska olen luova nero.
Mielenkiintoista miten monet akateemiset katsovat olevansa automaattisesti ylempää keskiluokkaa. Itse näkisin, että nämä menee jotenkin näin:
Alempi keskiluokka: ammatillinen koulutustausta, vanhemmat duunareita, asunto vuokrattu tai alle 150k omistusasunto. Ei kiinnostusta tieteen tai taiteen harrastamiseen.
Keskiluokka: alempi- tai ylempi korkeakoulututkinto, omistusasunto, vanhemmat keskiluokkaisia tai duunaritaustaisia. Kiinnostus taiteita ja tieteitä kohtaan. Yhteiskunnallinen valveutuneisuus.
Ylempi keskiluokka: Akateeminen loppututkinto (ns. kovan rahan alalta) tai tohtorin tutkinto. Myös vanhemmat keskiluokkaisia, korkeasti koulutettuja. Yleensä runsaasti perittyä varallisuutta ja asemaa. Asuvat yleensä pääkaupunkiseudulla, Turussa tai Tampereella, harvemmin muualla. Korkea yhteiskunnallinen valveutuneisuus ja sivistystaso. (Omissa mielikuvissa nää on just niitä, jotka asuvat jossain Krunikassa tai Eirassa mummolta perityssä asunnossa)
Yläluokka: Suomessa vähän. Ehkä isoimmat ja tunnetuimmat yritysperheet/-suvut, Herlinit sun muut.
alempaa työväenluokkaan mutta henkisesti kuulun ylempään yläluokkaan. olen ns. köyhä rikas.