KUINKA KAUAN ON SOPIVAA OLLA SAIRASLOMALLA AVIOERON VUOKSI
Monenlaista asiaa kysytään sairauslomista, että mikä on sopiva (moraalinen) aika olle sairaslomalla elämäntilanteen muuttumisen vuoksi. Siksi kysykin mikä on sopiva (säädyllinen) aika olla sairaslomalla avioeron vuoksi. Se on monesti etenkin pitkään aviossa olleille tramaattinen tapahtuma.
Kommentit (170)
Avioeron takia en ollut päivääkään. Seuraava vakava suhde päättyi siihen kun selvisi että mies elänyt täydellistä kaksoiselämää edeltäneet puoli vuotta. Aivan kuin matto olisi vedetty jalkojen alta. Asiakaspalveluammatissa vaikea olla jos itku tulee väkisinkin, oksettaa, kuvottaa, uni ei tule. Viikko saikkua ja rauhoittavien+unilääkkeiden voimalla takaisin duuniin.
Riippuu siitä millainen ero on. Itsellä meni kaiken sen paskan keskellä yöunet siinä määrin etten pystynyt enää lapsistani huolehtimaan. Pääsin sitten muutamaksi päiväksi psykan osastolle aloittamaan lääkitystä (vaikea masennus jo pidemmältä ajalta) ja korjaamaan unirytmiä. Pari viikkoa meni että pystyin elämään taas normaalisti vaikka sattuikin.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:14"]
Minua kosittiin viime viikonloppuna ja siinä huumassa ja ystävien läsnäollessa en kehdannut kieltäytyäkään. Nyt on viikko mennyt valvoessa ja töissä olen ollut aivan muissa maailmoissa. Itkettää ja oksettaa, on helvetin paha olo. Minäkin joudun kyllä kohta hakemaan saikkua, en pysty olemaan töissä. Harmittaa....
[/quote]
Joko olet provo tai tyhmä.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:30"]Jos joku tulisi pyytämään saikkua avioeron vuoksi niin varmistaisin että ko. henkilö ei ole meillä töissä pitkään. terv, eronnut miesjohtaja [/quote] En-eronneena naisjohtajajana ajattelen kyllä aivan toisin. Minulla on muutama työntekijä ollut hetken sairauslomalla, kun yllättävä avioero tai muu vaikea kriisi kohdannut elämässä. He ovat erinomaisia työntekijöitä, eikä inhimillinen voimakas reagoiminen vaikeaan elämäntapahtumaan mitenkään huononna heitä työntekijöinä. Ja nämä työntekijät ovat sekä naisia että miehiä.
[/quote]
Käytä nyt järkeä. Kysymys kuului kuinka kauan on sopivaa olla pois jne.... ihan puhtaasti hyötymistarkoituksessa että saa maksimaaliset saikuttelut. Nyt ei ollut kysymys inhimillisestä lähestymistavasta että pomolle sanotaan että "nyt on kuule mulla hankala tilanne yksityiselämän puolella voinko ottaa päivän kaksi vapaata".
Ja missä helvetin työpaikassa esimies tarjoaa "parisuhde neuvontapalveluja" ? Teillä on kyllä roolitukset ihan sekaisin jos sinä olet liian syvällä työntekijöittesi avioeroasioissa. Kyllä pomon täytyy tietää myös omat rajansa.
En olisi päivääkään sellaisessa paikassa töissä, jossa yksityisasiat pitää käsitellä pomon kanssa tai työyhteisössä.
terv, mies-johtaja
Miksi on hyväksyttävää että työnantaja maksaa siitä että oksennetaan oksennustaudin takia, mutta oksentamisesta eron vuoksi ei voida maksaa? Oksennus kuin oksennus. Miksi ihmeessä vain somaatiset syyt ovat oikeita syitä hakea saikkua, mutta psyykkiset eivät? Ihan samalla tavalla aivoista voidaan löytää kriisin hetkellä niitä lääketieteellisiä muutoksia kuin muualtakin kehosta. Kriisit koettelevat koko ihmisen elämää, stressin vuoksi voi sairastua erittäin vakavastikin. Silti pikku päänsärky on joillekin oikeutetumpi syy olla poissa, kuin se että koko elämä heittää härän pyllyä. Kukaan ei kysy, että Miksi työnantajan pitää mitään maksaa, jos olit niin tyhmä ettet ottanut särkylääkettä ajoissa?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:49"]
Olisi kiva tietää miten nuo ketjun alkupään kusipäät olisivat olleet töissä samassa kunnossa
[/quote]
Ihan normaalisti. Ensimmäinen (ja toistaiseksi viimeinen) ero välittyi tietooni aamulla töihin lähtiessäni. Seuraavan päivän olin poissa, en saikulla vaan ilmoitin pomolle että lähden lounaalle lähipubiin, vedän pään täyteen ja jatkan siitä jonnekin, luoja tietää minne. Pomo lähti mukaan, oli loppujen lopuksi ihan kiva ilta.
Kyllä minusta on ihan ok olla esim. viikko sairaslomalla eron vuoksi. Ei tarvitse välttämättä olla edes avioero, mutta erityisesti jos on seurustellut vuosia toisen kanssa, niin kyllä se on useimmiten aika traumaattinen tapahtuma. En suosittelisi kylläkään mitään kuukauden lomia ainakaan, koska voi olla että siitä on sitten enemmän haittaa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:00"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:54"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:28"]Talous maassa perseellään ja kaikki eroavat (kuinka monta tyyppiä vuositasolla??) jäävät saikulle??? Laskekaa siitä! Jääkää palkattomalle. Lääkärit tekevät moraalisesti väärin myöntämällä saikkua. Jos ette osaa elää parisuhteessa, ei se ole työnantajan syy. [/quote] Miten kaltaisesi arvon kusipää on töissä jos itkee, oksentaa ja ei nuku yöllä? Jos vaikkapa toinen ottaa ja lähtee? [/quote] Sillä itkemisellä ja oksentamisellako se mies tulee takaisin? Tuo itsesääliä ja typerää.
[/quote] En yleensä sano näin ihmisille, mutta haista paska senkin tunteenton robotti. Varsinkin herkät ihmiset saavat helposti aika pahoja fyysisiä oireita traumaattisista tapahtumista.
Muuten, läheisen kuolemakaan ei ole sairaus. Jos esimerkiksi äitisi kuolee, niin periaatteessa sinulla ei ole mitään oikeutta jäädä sairaslomalle edes päiväksi, koska se ei ole sairaus. Silti aika moni jää. Minkä minä hyväksyn täysin.
Joskus erokin voi olla yhtä traumatisoiva kuin läheisen kuolema.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:28"]Talous maassa perseellään ja kaikki eroavat (kuinka monta tyyppiä vuositasolla??) jäävät saikulle??? Laskekaa siitä! Jääkää palkattomalle. Lääkärit tekevät moraalisesti väärin myöntämällä saikkua. Jos ette osaa elää parisuhteessa, ei se ole työnantajan syy. [/quote] Miten kaltaisesi arvon kusipää on töissä jos itkee, oksentaa ja ei nuku yöllä? Jos vaikkapa toinen ottaa ja lähtee?
[/quote]
Kyllä aikuisen pitää osata kontroloida itseään tuon verran. Kyllä minäkin olen avioeron kokenut mutta ei siinä auta mikään kotiin linnottautuminen ja itkeminen.
Ihmisellä pitää olla henkistä kestävyyttä kestää huonoja asioita ja suuria pettymyksiä. Jopa kuolemia ja avioeroja ilman hajoamista. Lapsi ei niitä kestä mutta aikuisen pitää kestää. Aikuisen pitäisi jo osata tuntea itsensä ja osata hallita ja järjestellä ajatuksiaan niin että vaikka on tuskaa niin ei kuitenkaan romahda.
Työnantajan ei todellakaan kuuluisi joutua kärsimään tuollaisesta. Työnantajan pitäisi saada irtisanoa työntekijä tuollaisen takia jos ei töihin tule.
[/quote] PITÄÄ PITÄÄ JA PITÄÄ. Mielestäsi kaikkien pitäisi olla samanlaisia. Aikuinen ei mielestäsi ainakaan saa olla herkkä. Sinä ehkä kestit eron aika "helposti", mutta kun kaikki eivät ole samanlaisia. Minusta se on aivan normaalia jos eron (en puhu avioerosta, koska se on loukkaavaa, että kuvitellaan että vain avioero voi sattua) takia "hajoaa" hetkeksi.
Itse asiassa minun mielestäni ero on paljon vakavampi asia kuin esimerkiksi flunssa (josta saa helposti sairaslomaa). Joten kyllä minun mielestäni on ihan hyväksyttävää olla muutama päivä poissa töistä eron vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 01:24"]
Kyllä minusta on ihan ok olla esim. viikko sairaslomalla eron vuoksi. Ei tarvitse välttämättä olla edes avioero, mutta erityisesti jos on seurustellut vuosia toisen kanssa, niin kyllä se on useimmiten aika traumaattinen tapahtuma. En suosittelisi kylläkään mitään kuukauden lomia ainakaan, koska voi olla että siitä on sitten enemmän haittaa.
[/quote]
Suomessa tehdään nyt jo vähän ja tehottomia työtunteja. Lisäksi tulee nämä minulla on pahaolo, krapula, tikku sormessa saikuttelijat. Asiat ovat inhimilliseltä kannalta ihan ymmärrettäviä, mutta eivät kuulu työnantajalle. Ensimmäiset kaksi työpäivää saikuttelua saisi mennä työntekijän piikkiin. Ja kolmatta varten tulee tuoda lääkärintodistus.
Kannattavien yritysten tai yksilöiden vastuuta kannatella ei elinkelpoisia yrityksiä, julkishallintoa tai yrityksiä ei voi kasvattaa loputtomasti.
Olen nyt pystynyt tähänasti säilyttämään muutaman työpaikan Suomessa, muttakun näitä viestejä lukee niin pahaa tekee. Tosin työntekijät ovat niin p....leen hyviä, että olen lojaali heille tappiin asti.
mies-johtaja
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:02"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:56"]Avioero ei ole sairaus, vitutus ei ole sairaus, joten sairauslomaan ei ole mitään syytä. Palkatonta vapaata voi tietysti ottaa, jos tuntuu että pää hajoaa. Nimerkki 17 vuoden jälkeen avioero, elämä kuitenkin jatkuu. [/quote] Eiköhän ole siitäkin kiinni millaiset oireet ja millainen työ. Haluaisitko itse sekavan kirurgin vastaanotolle? Keskity siivoomaan tai tekemään yksin konttorilla töitä...siis jos joku vähemmällä kapasiteetilla varustettu ei nyt ymmärtänyt vielä, että täysin kiinni siitä, miten eron jälkeen voi. Tämä on yksilöllistä ja kiinni myös siitä, onko sopuero vai millainen. [/quote] Ei se avioero silti ole sairaus. Kyllä minäkin saan itkettyä ja valvottua ja vaikka mitä, mutta sairautta se ei ole, joten moraalisesti ei ole mitään oikeutta sairauslomaan. Palkaton on sitä varten. Muutenhan krapula, lottovoitto, vieraissakäynti tai vaikkapa ison vedon häviäminen oikeuttaisi saikkuun, oireita niistäkin moni saa. Mutta sairautta se ei ole. Ja kysymykseesi, en haluaisi sen kirurgin vastaanotolle. En vaikka sillä ei olisi eroakaan, jos se tuollaisista sekoaa niin se nyt voi seota vaikka kuoleman näkemisestä ja tuossa ympäristössä niitä riittää. [/quote] Avioero on iso elämänmuutos Ei 2-3 tunnin unella jaksa töissä varsinkin elleikkykene syömään. Krapula on itseaiheutettu, ero ei. Kukaan ei voi tietää etukäteen, miten reagoisi vastaavassa tilanteessa. Ero vie ahtaalle myös taloudellisesti.
[/quote]
Kyllä minä olen ollut töissä vaikka olen monta yötä nukkunut tuon verran enkä syö ikinä aamuisin enkä töissä ruokaa. Vasta kun tulen töistä kotiin. Kyllähän se väsyttää ja on jopa huono olo kun on nukkunut niin paljon mutta kyllä jaksaa.
[/quote] No toki minäkin olen ollut huonosti nukkuneena ja syöneenä töissä, ja silti jaksan jotenkuten, mutta se karmea fiilis mikä tulee erosta, vie voimat tyystin.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:30"]Jos joku tulisi pyytämään saikkua avioeron vuoksi niin varmistaisin että ko. henkilö ei ole meillä töissä pitkään. terv, eronnut miesjohtaja [/quote] Tämä eronnut naisjohtaja on taas sitä mieltä, että töihin ei ole syytä tulla jos ei ole työkykyinen. Järjestelisin töitä alaisen jaksamisen mukaan ja tsemppaisin pahimman yli. Erosuru, eikä muutkaan elämän katastrofit, kestä ikuisesti ja sen jälkeen työntekijä on entistä tuottavampi, kun hänestä on huolehdittu huonona aikana. Kenelle tahansa voi sattua mitä tahansa. Eivätkä johtajat ole sen yläpuolella.
[/quote] Juuri tuollaisia johtajia tähän maailmaan tarvittaisiin enemmän! :)
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 01:44"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 01:24"]
Kyllä minusta on ihan ok olla esim. viikko sairaslomalla eron vuoksi. Ei tarvitse välttämättä olla edes avioero, mutta erityisesti jos on seurustellut vuosia toisen kanssa, niin kyllä se on useimmiten aika traumaattinen tapahtuma. En suosittelisi kylläkään mitään kuukauden lomia ainakaan, koska voi olla että siitä on sitten enemmän haittaa.
[/quote]
Suomessa tehdään nyt jo vähän ja tehottomia työtunteja. Lisäksi tulee nämä minulla on pahaolo, krapula, tikku sormessa saikuttelijat. Asiat ovat inhimilliseltä kannalta ihan ymmärrettäviä, mutta eivät kuulu työnantajalle. Ensimmäiset kaksi työpäivää saikuttelua saisi mennä työntekijän piikkiin. Ja kolmatta varten tulee tuoda lääkärintodistus.
Kannattavien yritysten tai yksilöiden vastuuta kannatella ei elinkelpoisia yrityksiä, julkishallintoa tai yrityksiä ei voi kasvattaa loputtomasti.
Olen nyt pystynyt tähänasti säilyttämään muutaman työpaikan Suomessa, muttakun näitä viestejä lukee niin pahaa tekee. Tosin työntekijät ovat niin p....leen hyviä, että olen lojaali heille tappiin asti.
mies-johtaja
[/quote] Vähän ja tehottomia? Pitäisikö siis ihmisten mielestäsi olla töissä enemmänkin kuin se 8 tuntia päivässä, ja raataa vielä kovemmin? Itse kannatan kuuden tunnin työpäivää, uskon että näin tehokkuuskin lisääntyisi. Arvon miesjohtaja, toivon että jossain vaiheessa opit ymmärtämään että terveys (henkinen että fyysinen) ja tehokkuus kulkevat käsi kädessä. Hyvä johtaja ymmärtää että ihmisellä on inhimmillisiä tarpeita, eli pitäisi ymmärtää että jos työntekijän elämässä tapahtuu jotain traumaattista, niin silloin ei välttämättä kykene töihin. Se että sinä et ole selkeästikään investoinut tunteitasi parisuhteeseen, ja pääset helposti yli eroista, ei meinaa sitä että kaikki muut olisivat samanlaisia.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 01:54"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 01:44"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 01:24"]
Kyllä minusta on ihan ok olla esim. viikko sairaslomalla eron vuoksi. Ei tarvitse välttämättä olla edes avioero, mutta erityisesti jos on seurustellut vuosia toisen kanssa, niin kyllä se on useimmiten aika traumaattinen tapahtuma. En suosittelisi kylläkään mitään kuukauden lomia ainakaan, koska voi olla että siitä on sitten enemmän haittaa.
[/quote]
Suomessa tehdään nyt jo vähän ja tehottomia työtunteja. Lisäksi tulee nämä minulla on pahaolo, krapula, tikku sormessa saikuttelijat. Asiat ovat inhimilliseltä kannalta ihan ymmärrettäviä, mutta eivät kuulu työnantajalle. Ensimmäiset kaksi työpäivää saikuttelua saisi mennä työntekijän piikkiin. Ja kolmatta varten tulee tuoda lääkärintodistus.
Kannattavien yritysten tai yksilöiden vastuuta kannatella ei elinkelpoisia yrityksiä, julkishallintoa tai yrityksiä ei voi kasvattaa loputtomasti.
Olen nyt pystynyt tähänasti säilyttämään muutaman työpaikan Suomessa, muttakun näitä viestejä lukee niin pahaa tekee. Tosin työntekijät ovat niin p....leen hyviä, että olen lojaali heille tappiin asti.
mies-johtaja
[/quote] Vähän ja tehottomia? Pitäisikö siis ihmisten mielestäsi olla töissä enemmänkin kuin se 8 tuntia päivässä, ja raataa vielä kovemmin? Itse kannatan kuuden tunnin työpäivää, uskon että näin tehokkuuskin lisääntyisi. Arvon miesjohtaja, toivon että jossain vaiheessa opit ymmärtämään että terveys (henkinen että fyysinen) ja tehokkuus kulkevat käsi kädessä. Hyvä johtaja ymmärtää että ihmisellä on inhimmillisiä tarpeita, eli pitäisi ymmärtää että jos työntekijän elämässä tapahtuu jotain traumaattista, niin silloin ei välttämättä kykene töihin. Se että sinä et ole selkeästikään investoinut tunteitasi parisuhteeseen, ja pääset helposti yli eroista, ei meinaa sitä että kaikki muut olisivat samanlaisia.
[/quote]
Enemmän kuin minun tunteellisuudesta tai tunteettomuudesta olisin huolissani siitä, että millä ajattelitte elää jatkossa? Jokainen sluiba saikuttelija ei vie omaa työpaikkaansa vaan myös kaverintyöpaikan. Se jos mikä on epäsolidaarista ja moraalitonta.
terv, mies-johtaja
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 02:05"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 01:54"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 01:44"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 01:24"]
Kyllä minusta on ihan ok olla esim. viikko sairaslomalla eron vuoksi. Ei tarvitse välttämättä olla edes avioero, mutta erityisesti jos on seurustellut vuosia toisen kanssa, niin kyllä se on useimmiten aika traumaattinen tapahtuma. En suosittelisi kylläkään mitään kuukauden lomia ainakaan, koska voi olla että siitä on sitten enemmän haittaa.
[/quote]
Suomessa tehdään nyt jo vähän ja tehottomia työtunteja. Lisäksi tulee nämä minulla on pahaolo, krapula, tikku sormessa saikuttelijat. Asiat ovat inhimilliseltä kannalta ihan ymmärrettäviä, mutta eivät kuulu työnantajalle. Ensimmäiset kaksi työpäivää saikuttelua saisi mennä työntekijän piikkiin. Ja kolmatta varten tulee tuoda lääkärintodistus.
Kannattavien yritysten tai yksilöiden vastuuta kannatella ei elinkelpoisia yrityksiä, julkishallintoa tai yrityksiä ei voi kasvattaa loputtomasti.
Olen nyt pystynyt tähänasti säilyttämään muutaman työpaikan Suomessa, muttakun näitä viestejä lukee niin pahaa tekee. Tosin työntekijät ovat niin p....leen hyviä, että olen lojaali heille tappiin asti.
mies-johtaja
[/quote] Vähän ja tehottomia? Pitäisikö siis ihmisten mielestäsi olla töissä enemmänkin kuin se 8 tuntia päivässä, ja raataa vielä kovemmin? Itse kannatan kuuden tunnin työpäivää, uskon että näin tehokkuuskin lisääntyisi. Arvon miesjohtaja, toivon että jossain vaiheessa opit ymmärtämään että terveys (henkinen että fyysinen) ja tehokkuus kulkevat käsi kädessä. Hyvä johtaja ymmärtää että ihmisellä on inhimmillisiä tarpeita, eli pitäisi ymmärtää että jos työntekijän elämässä tapahtuu jotain traumaattista, niin silloin ei välttämättä kykene töihin. Se että sinä et ole selkeästikään investoinut tunteitasi parisuhteeseen, ja pääset helposti yli eroista, ei meinaa sitä että kaikki muut olisivat samanlaisia.
[/quote]
Enemmän kuin minun tunteellisuudesta tai tunteettomuudesta olisin huolissani siitä, että millä ajattelitte elää jatkossa? Jokainen sluiba saikuttelija ei vie omaa työpaikkaansa vaan myös kaverintyöpaikan. Se jos mikä on epäsolidaarista ja moraalitonta.
terv, mies-johtaja
[/quote] Ihan rahalla ajattelin elää jatkossa. Harvoin sairastelen, tai olen muutenkaan poissa, mutta täytyy myöntää, että jos tulisi ero, niin olisin niin hajalla sen takia että tarvitsisin muutaman päivän vapaata. Se ei minun mielestäni tee kenestäkään sluibaa.
Ehkäpä minulla oli mielessä koko kansantalous enemmin kuin sinun hlö-kohtainen tilanne.
Terv, mies-johtaja
Miksei eron takia voisi pitää vuosilomapäiviä asioiden järjestämiseen?
Ensin saikutetaan pahan olon takia välittömästi eron jälkeen. Sitten alkaa yh:n poissaolot kun lapset sairastaa. Silloin kun töihin eksytään ei suinkaan helpoteta kollegojen työtaakkaa vaan avaudutaan omasta erosta, lapsista ja exän tempauksista. Tää on nähty jo moneen kertaan.
Niin kauan kunnes löytää uuden miehen.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:49"]Olisi kiva tietää miten nuo ketjun alkupään kusipäät olisivat olleet töissä samassa kunnossa
[/quote]Mitä vittua? Eiköhän se työnteko ja muun ajatteleminen ole terveelle ihmiselle parasta tuossa tilanteessa?
Tietysti, jos on patalaiska perusluonteeltaan, mielellään ottaisi työkaveritkin pariksi viikoksi kaveriksi nyyhkyttämään neljän seinän sisälle?
Mikä vittu ihmisiä vaivaa?