Kuinka vanhaksi haluaisit elää?
Ja mikä on ikäsi?
Itse halusisin ehkä n. 86-vuotiaaksi. Olen nyt 54 v. Tuon ikäisiksi eläneet sukulaiset ovat olleet jo hyvin muistisairaita tai muuten heikossa kunnossa. Pelkään, että sairaudet periytyvät, vaikka elän terveellisesti. Raihnainen vanhuus hoitokodissa ei innosta.
Kommentit (33)
Riippuu. Jos oma talous menee vituralleen, kuten pahimmillaan saattaa käydä, saisi nirri lähteä sitten jotakuonkin pian. Muussa tapauksessa niin kauan kuin terveenä ja yoimintakykyisenä pysyy.
M60
Vierailija kirjoitti:
Väestörekisterikeskuksen mukaan suomalaisten eliniän odote on miehillä 79v ja naisilla 85v. Mutta siellä mainitaan että on mahdollista että tulevaisuudessa näkee jopa 250 vuotiaita.
Tuskinpa. Jo 110 vuoteen on erittäin vaikea yltää.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu. Jos oma talous menee vituralleen, kuten pahimmillaan saattaa käydä, saisi nirri lähteä sitten jotakuonkin pian. Muussa tapauksessa niin kauan kuin terveenä ja yoimintakykyisenä pysyy.
M60
...pohjautuu siis siihen, että köyhänä ja/ tai kipeänä ei tässä maassa ole hyvä olla.
60v olisi hyvä, sitä vanhempana joutuu olemaan liikaa muiden armoilla kun kunto huononee.
58-v:ksi asti näillä elämän antimilla, mitä elämässäni nyt on. Ja sen ikäinen olen nyt. Jos taas elämänlaatu paranee, sitten voisin ainakin 10-15 vuotta vielä ottaa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu. Jos oma talous menee vituralleen, kuten pahimmillaan saattaa käydä, saisi nirri lähteä sitten jotakuonkin pian. Muussa tapauksessa niin kauan kuin terveenä ja yoimintakykyisenä pysyy.
M60
...pohjautuu siis siihen, että köyhänä ja/ tai kipeänä ei tässä maassa ole hyvä olla.
Tämä tosin pätee aivan jokaiseen maahan tässä maailmassa. Samaa mieltä siltikin.
Niin kauan kun saan olla kotona terveenä kutakuinkin. En halua laitoshoitoon , koska se ei ole elämisen arvoista.
Niin kauan kuin pärjään omin avuin. En missään tapauksessa halua elää satavuotiaaksi.
Oon 65v nainen. Ehkä 75-80v, kun ja jos olen itseohjautuva toimissani, liikkumisessani ja asumisessani.
Sukurasiteuhka 105v.
Varmaan 80 vuotiaaksi riittäisi. Sen verran on hullu maailma, etten halua nähdä enempää. Olen 62.
Ennen vanhaan ihmiset tavoittelivat pitkää ikää kynsin hampain, vaikka elämä oli paljon nykyistä köyhempää ja kurjempaa. Siinä mielessä ihmetyttää sellaiset näkemykset, ettei haluta elää vanhaksi ainakaan ilman tietynlaisia ehtoja.
Ei iällä väliä, jos vaan kuntoa riittää ja päänuppi toimii. Nyt olen 66v.
Tunnen 99-100-vuotiaita, jotka asuvat omassa kodissaan ilman mitään kotiapua, joten se olisi kyllä ihanaa, jos eläisi terveenä niin vanhaksi ilman kipuja ja sairauksia.
Olipa taas aivan järjetön aloitus. Kukaan meistä ei loppujen lopuksi voi päättää kuinka kauan elää, vaikka kuinka temppuilisi. Kuvottaa, enkä aio lukea yhtään viestiä, elämä eikä täältä lähtö veikkailujen paikka.
Elämälle kiitollisena n 78v kai tässä olen yliajalla.
Luulin joskus etten elä kun 40 viotiaaksi elämäntapojen takia mutta nyt 58
Ei enää odotuksia. Kaikki on plussaa
Korkeintaan 40-vuotiaaksi. Olen 32
Vierailija kirjoitti:
Olipa taas aivan järjetön aloitus. Kukaan meistä ei loppujen lopuksi voi päättää kuinka kauan elää, vaikka kuinka temppuilisi. Kuvottaa, enkä aio lukea yhtään viestiä, elämä eikä täältä lähtö veikkailujen paikka.
Elämälle kiitollisena n 78v kai tässä olen yliajalla.
Eihän tässä ollut päättämisestä kyse ollenkaan. Oletuksena oli, että nykyinen ikä vaikuttaisi toivottuun elinikään. Nuorena ajattelin itse, että olisipa hienoa elää 100-vuotiaaksi. Mutta nyt, kun on nähnyt, mitä kipuja ja murheita vanhuus monelle tuo, en enää halua. Ja on tämä maailmanmeno sen verran hullua.
Väestörekisterikeskuksen mukaan suomalaisten eliniän odote on miehillä 79v ja naisilla 85v. Mutta siellä mainitaan että on mahdollista että tulevaisuudessa näkee jopa 250 vuotiaita.