Aloite: 500 euron kansalaispalkka/kk eikä mitään muuta!
Jos olisin päättämässä näistä asioista, perustaisin kansalaispalkan. Se olisi 500 euroa/kk ja sisältäisi kaikki tuet. Ei mitään harkinnanvaraista sen päälle. Tuo olisi se summa, jonka jokainen alle 100 000 euroa vuodessa tienaava voisi Suomessa saada eikä sitä otettaisi pois. Sen jälkeen kaikki tulot, jotka ihminen tuon päälle työllään hankkisi, kartuttaisi hänen rahantoaan. Jos joku tuolla 500 eurolla haluaa vain olla, niin fine. Jos taas joku keksisi itse hyvän avustuskohteen, esim. mamujen kotouttamisavustaja, hän saisi siitä jotakin ekstraa. Kaikki aloitteellisuus palkittaisiin. Se voisi aktivoida sohvaperseistä kantasuomalaistyötöntä :)
Kommentit (239)
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:39"]
Se on helppoa ehdotella kaikenlaisia ikäviä asioita, kun ne eivät kohdistu itseen.
Tyypillistä itsekästä kokoomuslaista ajattelua ja melkoista kaksinaismoralismia myös.
[/quote]
Minä olen ollut itsekin työtön. Asun isossa asutuskeskuksessa, mutta työttömänä lähdin hakemaan töitä Rovaniemeltä, Oulusta, Kokkolasta, vaikka koti oli ihan muualla. En saanut. Sitten perustin yrityksen, oman toiminimen, ILMAN STARTTIRAHAA, ihan vaan yksin. Että revi siitä, ettei ole kohdistunut omaan nilkkaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:27"]
[/quote]
Hetkinen! Ajatteletko, että kaikki työttömät ovat lähiö-kalja-Erkkejä? Minä en. Minä ajattelen, että työttömissä huomattava potentiaali ja paljon toimintamahdollisuuksia, paljon terveitä yksilöitä, jotka vallan hyvin kykenevät ulkoiluttamaan minun Alzheimer-äitiäni. Olisin siitä vain kiitollinen.
Ja kummallista, kun minua on syytetty, että niputan työttömät kaikki elämäntapatyöttömiksi. En koskaan ole tehnyt niin. Aktiivityötön hakee ja saa oman osaamisensa mukaista työtä tai perustaa itse yrityksen, joka tuottaa sellaisia palveluita, joita ostetaan. Mutta, jos joukossa on jokunen elämäntapatyötön, hänkin saa olla. Mutta hän vaan ei voi minun ajatusmaailmassani ylläpitää yhteiskunnan tuella samaa elintasoa kuin työssäkäyvä. Hänen on sopeuduttava siihen, että hän asuu opiskelijasolutyyppisessä asumismuodossa jossakin kolhoosissa. Ei ehkä tekisi yhtään pahaa. Voisi jopa olla mielenterveydelle hyväksi. Siis se yhteisöllisyys.
ap
[/quote]
Yhteisöllisyys, hmmm....
Silti hyvätuloisten asuinalueilla on aina vastuttettu mielenterveyskuntoutujien ja vammaisten yhteisöllisiä asuntoja...saatu hankkeet jopa kaadettua. Mikä ei nyt täsmää, vai onko niin, että mielestäsi yhteisöllisyys sopii vain tietyille ihmisille ja tietyillä asuinalueilla?
[/quote]
Täällä tehdään minusta hyvin outoja yleistyksiä. Että asun hyväosaisten asuntoalueella. Jos rintamamiestalo on mielestäsi erityisen hyväosaisten talo, niin fine. Ja tiedoksesi, naapurissani on lastensuojelulaitos. Se perustettiin 10 vuotta sitten, naapurit kutsuttiin sinne kuulemaan toiminnasta ja kukaan meistä ei tehnyt elettäkään vastustaakseen tuon laitoksen tuloa. En todellakaan halua ihmisille pahaa. Haluan, että he käyttävät oman osaamisensa itsensä ja yhteiskunnan hyväksi. Sitä minä peräänkuulutan.
Ja vielä tiedoksesi, olen ollut itsekin työtön ja sitten työllistänyt itseni. Puhun siis kokemuksesta, en mistään Kokoomuksesta, kuten näytätte haluavan stereotypisoida.
ap
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:48"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:39"]
Se on helppoa ehdotella kaikenlaisia ikäviä asioita, kun ne eivät kohdistu itseen.
Tyypillistä itsekästä kokoomuslaista ajattelua ja melkoista kaksinaismoralismia myös.
[/quote]
Minä olen ollut itsekin työtön. Asun isossa asutuskeskuksessa, mutta työttömänä lähdin hakemaan töitä Rovaniemeltä, Oulusta, Kokkolasta, vaikka koti oli ihan muualla. En saanut. Sitten perustin yrityksen, oman toiminimen, ILMAN STARTTIRAHAA, ihan vaan yksin. Että revi siitä, ettei ole kohdistunut omaan nilkkaan.
ap
[/quote]
Niin?
Toteutit siis Kokoomuksen ehdotusta siitä, että työttömien tulisi ryhtyä yrittäjiksi.
Oikeasti se on yksilölle vaarallinen ehdotus. Pienet, ns. yksinyrittäjät ovat usein todella pienituloisia. Ja koska ovat yrittäjiä, heiltä on evätty oikeus erilaisiin yhteiskunnan tukiin. He ovatkin usein niitä todellisia väliinputoajia.
Valitettavasti se on myös monen tulevaisuutta. Starttirahaa ovat saaneet ja saavat vain harvat.
Paikkakunnan vaihtaminen on myös huomattavasti helpompaa ja mahdollisempaa yksinäiselle ihmiselle. Pariskuntien kohdalla on usein tilanne se, että toisella on työpaikka, toinen on työtön. Melkoinen tulee palkan olla, jota sillä ylläpitää kahta asuntoa sivukuluineen.
Ymmärrän myös hyvin perheitä, joita paikkakunnan vaihtaminen arveluttaa lasten kannalta. Kaikkien tutkimusten mukaan tietyn iän jälkeen (koulunaloitus) paikkakunnan ja ympäristön vaihtuminen voi olla lapsille traumaattinen kokemus. Valitettavasti näin on jouduttu toimimaan aiemminkin, nyt ja tulevaisuudessa.
Koska et asu pääkaupunkiseudulla, ei sinulla ole mitään käsitystä täällä vallitsevasta asuntotilanteesta, joka on oikeasti lähes katastrofaalinen. Paradoksi on, että Uusimaa on aina vaan eniten työpaikkoja tarjoava, mutta täällä on vähiten vapaita asuntoja.
Sinun kokemuksesi on vain sinun kokemuksesi, eli yksilöllinen. Se ei tarkoita, että sama homma toimisi muillakin. Omaan kokemukseen perustuvaa yleistä kannattaa vältää.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:26"]Ilmainen vinkki: osa-aikatyö ihan oikealla tuntipalkalla tuen päälle. Näitä paikkoja olisi tarjolla, mutta eivät kelpaa, kun tukien poistuminen pelottaa. [/quote] Tämä. Itse olen pienyrittäjä ja välillä kaipaan kiireapua, esim nettisivujen päivittämistä, vanhojen asiakkaiden kontaktointia, apua erilaisissa tapahtumajärjestelyissä... perushelppoja juttuja, joita kuka tahansa normaali ihminen pystyisi tekemään. Ihan kelpo tuntipalkkaa maksan kyllä. Mutta kun pystyisin tarjoamaan ehkä keskimäärin 5 tuntia viikossa, niin eihän se kannata kun ehkä opiskelijalle (joita onkin ollut apuna välillä). Perustulon myötä työtön voisi nämä työt ottaa vastaan ja kaikki olisi plussaa. Älkää ajatelko että 500 on vähän, vaan että se vapauttaa työkykyiset tekemään mitä tahansa työtä ilman byrokratiaa.
[/quote]
Tähänhän ei mitään perustuloa tarvita. Eikä tarvitse jakaa rikkaille mitään perustuloa 500 euroa/kk - rahaa jota he eivät tarvitse.
Tähän riittää se, että annetaan ihmisten hankkia vapaasti tuloja minimiavustusten päälle. Tähän suuntaanhan jo mentiin, kun edellinen hallitus päätti, että peruspäivärahalla oleva työtön saa tienata 300 euroa/kk ilman, että päiväraha pienenee.
Tätä avustuksen päälle tienattavan tulon määrää voisi nostaa ja näin parantaa ihmisten asemaa ja aktivoida heitä.
Ja samalla lopettaa höpinät täysin utopistisesta perustulosta, joka käytännössä olisi valtava tulonsiirto köyhiltä rikkaille!
Mä en tajua miten kaikki ruikuttaa että töitä ei saa, ettei vaan kyse olisi siitä että se mitä saisi ei kelpaa? Itse olen 20v ja lukion jälkeen ollut 2vk työttömänä, sen jälkeen sain 3 työtarjousta ja valitsin niistä sitten yhden. Toki tiedän että ei mulla ole koulutusta enkä parempaa hommaa voisi edes saada kuin tuo missä olen mutta luulisi että koulutetulle työttömällekin kelpaisi. Palkka kuitenkin 2200€/kk eikä tartte sossun tukia vedellä ja suista tätä maata vararikkoon
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 23:45"]
Mä en tajua miten kaikki ruikuttaa että töitä ei saa, ettei vaan kyse olisi siitä että se mitä saisi ei kelpaa? Itse olen 20v ja lukion jälkeen ollut 2vk työttömänä, sen jälkeen sain 3 työtarjousta ja valitsin niistä sitten yhden. Toki tiedän että ei mulla ole koulutusta enkä parempaa hommaa voisi edes saada kuin tuo missä olen mutta luulisi että koulutetulle työttömällekin kelpaisi. Palkka kuitenkin 2200€/kk eikä tartte sossun tukia vedellä ja suista tätä maata vararikkoon
[/quote]
Kerropa mikä se sellainen työ on, josta nykypäivänä pelkällä ylioppilaspohjalla maksetaan 2200 euroa/kk?
Itselläni on viime vuonna ylioppilaaksi hyvin paperein kirjoittanut ja erittäin kielitaitoinen lapsi, joka ei sadoista työhakemuksista huolimatta ole saanut kutsua kuin 3 haastattelupaikkaan. Hesburgeriin, Lidlin kassalle ja Alepan kassalle. Kaikki osa-aikaisia töitä, joista saa maksimissaan 1300 euroa/kk kaikilla vuorolisillä.
Kaikkiin näihin paikkoihin oli satoja hakijoita. Kahteen näistä paikoista hän pääsi. Kolmanteen hän pääsi loppumetreille kolmen parhaan joukkoon, muttei saanut paikkaa.
Tämä on tämän päivän nuorten todellisuus pääkaupunkiseudulla.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 23:45"]
[/quote]
Ja lehmätkin lentää....
Kyllähän kaikki haluavat elää tulonsiirroilla, jos siihen annetaan mahdollisuus. Jos olisi oikeasti pakko vastaanottaa puhelinmyyntiä ja muita matalapalkkaisia suorittavan tason töitä, niin silloin ihmisten olisi pakko. Perustulo olisi siinä mielessä hyvä, että jos saisi palkkaa 1000 euroa vaikkapa osa-aikaisesta työstä ja sen päälle 500, olisi elintaso jo kohtuullinen. Eihän sillä luksuselämää elettäisi, mutta eihän tavallisten ihmisten pidäkään elää.
Huomaa ettei aloittajalla ole pienintäkään käsitystä Suomen tilanteesta saati hänen "hyvien ideoidensa" vaikutuksesta.
Suosittelen lähtemään vaikka alkuun pariksi kuukaudeksi ihan kunnon slummiin asumaan. Loppuisi tälläiset idioottijutut. Hyvä se on huudella,kun ei ole oikeasti minkäänlaista ymmärrystä mistään asioista.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 19:39"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 10:47"]
Joojoo, entäs he, joilla ei ole mahdollisuutta tienaamiseen?
[/quote]
Kellä ei ole mahdollisuutta?
Kannattaisin tuota ja lapsilisää, mutta tulorajat alemmaksi. Jos tienaa yli 40000, kuten minä, ei yhteiskunnan todellakaan tarvitsisi maksaa kansalaispalkkaa. Lapsia varten vielä saa kaikki rahat menemään.
[/quote]
Pitääkö sun oikeasti kysyä kenellä ei ole mahdollisuutta. Olet vielä tyhmempi kuin ajattelinkaan. Miten kukaan voi olla noin pihalla? Täysin ymmärtämätön mistään.
Ehkä se kauhistus onkin siinä, että silloin makaamisen sijaan on pakko ottaa vaikkapa osa-aikatyö vastaan. Onhan se saavutettujen etujen heikennystä varmaan monen mielestä. Useimmat ovat kyllä työkykyisiä helppoihin osa-aikatöihin ja näitähän riittäisi. Jopa pienimuotoinen yrittäjyys olisi täysin realistista, eikä joutuisi tyhjän päälle, vaikka pieleen menisi.
Rikkailtahan se perustulo/kansalaispalkka/whatever hoidetaan verotuksen keinoin pois, eli ei ole mikään tulonsiirto rikkaille kyseessä.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 23:38"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:26"]Ilmainen vinkki: osa-aikatyö ihan oikealla tuntipalkalla tuen päälle. Näitä paikkoja olisi tarjolla, mutta eivät kelpaa, kun tukien poistuminen pelottaa. [/quote] Tämä. Itse olen pienyrittäjä ja välillä kaipaan kiireapua, esim nettisivujen päivittämistä, vanhojen asiakkaiden kontaktointia, apua erilaisissa tapahtumajärjestelyissä... perushelppoja juttuja, joita kuka tahansa normaali ihminen pystyisi tekemään. Ihan kelpo tuntipalkkaa maksan kyllä. Mutta kun pystyisin tarjoamaan ehkä keskimäärin 5 tuntia viikossa, niin eihän se kannata kun ehkä opiskelijalle (joita onkin ollut apuna välillä). Perustulon myötä työtön voisi nämä työt ottaa vastaan ja kaikki olisi plussaa. Älkää ajatelko että 500 on vähän, vaan että se vapauttaa työkykyiset tekemään mitä tahansa työtä ilman byrokratiaa.
[/quote]
Tähänhän ei mitään perustuloa tarvita. Eikä tarvitse jakaa rikkaille mitään perustuloa 500 euroa/kk - rahaa jota he eivät tarvitse.
Tähän riittää se, että annetaan ihmisten hankkia vapaasti tuloja minimiavustusten päälle. Tähän suuntaanhan jo mentiin, kun edellinen hallitus päätti, että peruspäivärahalla oleva työtön saa tienata 300 euroa/kk ilman, että päiväraha pienenee.
Tätä avustuksen päälle tienattavan tulon määrää voisi nostaa ja näin parantaa ihmisten asemaa ja aktivoida heitä.
Ja samalla lopettaa höpinät täysin utopistisesta perustulosta, joka käytännössä olisi valtava tulonsiirto köyhiltä rikkaille!
[/quote]
Niin, ongelmahan nykyään on, että vaikka saisit tienata tuon 300 työmarkkinatuen päälle, lähtee mahdolliset sossun rahat siitä kyllä. Eli eipä tuo kannata ja moni jättää tekemättä. Tukiviidakko pois, ja selkeä yksi raha tilalle.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:34"]
Ehkä se kauhistus onkin siinä, että silloin makaamisen sijaan on pakko ottaa vaikkapa osa-aikatyö vastaan. Onhan se saavutettujen etujen heikennystä varmaan monen mielestä. Useimmat ovat kyllä työkykyisiä helppoihin osa-aikatöihin ja näitähän riittäisi. Jopa pienimuotoinen yrittäjyys olisi täysin realistista, eikä joutuisi tyhjän päälle, vaikka pieleen menisi.
Rikkailtahan se perustulo/kansalaispalkka/whatever hoidetaan verotuksen keinoin pois, eli ei ole mikään tulonsiirto rikkaille kyseessä.
[/quote]
Eihän perustulo siirry rikkaile maksettaessa, koska perustulo verotetaan pois niiltä ketkä ei sitä tarvitse. Ainut tulojen siirto rikkaille tapahtuu siinä, että työn palkkoja sitten lasketaan, kun perustulo korvaa osan palkasta. Eli rikkaat saavat halpaa työvoimaa mitä ovat kaivanneet valtion rahoittamana.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 10:42"]Jos olisin päättämässä näistä asioista, perustaisin kansalaispalkan. Se olisi 500 euroa/kk ja sisältäisi kaikki tuet. Ei mitään harkinnanvaraista sen päälle. Tuo olisi se summa, jonka jokainen alle 100 000 euroa vuodessa tienaava voisi Suomessa saada eikä sitä otettaisi pois. Sen jälkeen kaikki tulot, jotka ihminen tuon päälle työllään hankkisi, kartuttaisi hänen rahantoaan. Jos joku tuolla 500 eurolla haluaa vain olla, niin fine. Jos taas joku keksisi itse hyvän avustuskohteen, esim. mamujen kotouttamisavustaja, hän saisi siitä jotakin ekstraa. Kaikki aloitteellisuus palkittaisiin. Se voisi aktivoida sohvaperseistä kantasuomalaistyötöntä :)
[/quote]
Tämä ehdotus ei ole tästä maailmasta. Jos ehdotuksesi toteutettaisiin tuollaisenaan, niin vähäosaiset olisi täysin heitteillä, sekä rikollisuus räjähtäisi aivan uusiin svääreihin.
Omassa ehdotuksessani, jonka olen tehnyt jo parivuotta sitten, malli olisi periaatteessa sama, mutta taso olisi 700-800€/kk ja vammaisille ym yhteiskunnan vähäosaisille jätettäisiin harkinnanvarainen tuki.
Mutta siis pointtina se, että normaalille kansalaiselle ainoastaan kansalaispalkka, eikä mitään muita tukia.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:55"]
[/quote]
Eihän perustulo siirry rikkaile maksettaessa, koska perustulo verotetaan pois niiltä ketkä ei sitä tarvitse. Ainut tulojen siirto rikkaille tapahtuu siinä, että työn palkkoja sitten lasketaan, kun perustulo korvaa osan palkasta. Eli rikkaat saavat halpaa työvoimaa mitä ovat kaivanneet valtion rahoittamana.
[/quote]
No niinhän siinä lainaamassasi viestissä todetaankin, rikkaat saavat perustulon, mutta se verotetaan pois = +/- 0.
Valtiolle on aika lailla parempi, että isompi osa ihmisistä tienaa edes osan omasta elannostaan itse kuin että heille maksetaan sama raha tyhjästä. Yrittäjille on eduksi, että voivat palkata osa-aikaista työvoimaa. Etenkin pienyrittäjä hyötyy. Kun yritystoiminta voi hyvin, yhteiskuntaan jää pääsääntöisesti enemmän rahaa kiertoon ja voidaan käyttää rahaa laadukkaampaan koulutukseen, terveydenhuoltoon jne. Ja se osa-aikatöitä tekeväkin voi löytää työssä kiinni ollessaan todennäköisemmin vakipaikan.
Oikeasti, en näen perustulossa mitään huonoa kellekään osapuolelle.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:03"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:55"]
[/quote]
[/quote]
No niinhän siinä lainaamassasi viestissä todetaankin, rikkaat saavat perustulon, mutta se verotetaan pois = +/- 0.
Valtiolle on aika lailla parempi, että isompi osa ihmisistä tienaa edes osan omasta elannostaan itse kuin että heille maksetaan sama raha tyhjästä. Yrittäjille on eduksi, että voivat palkata osa-aikaista työvoimaa. Etenkin pienyrittäjä hyötyy. Kun yritystoiminta voi hyvin, yhteiskuntaan jää pääsääntöisesti enemmän rahaa kiertoon ja voidaan käyttää rahaa laadukkaampaan koulutukseen, terveydenhuoltoon jne. Ja se osa-aikatöitä tekeväkin voi löytää työssä kiinni ollessaan todennäköisemmin vakipaikan.
Oikeasti, en näen perustulossa mitään huonoa kellekään osapuolelle.
[/quote]
Heh, alapeukuttajat ovat näitä, jotka perustulon myötä mahdollisesti joutuisivat luopumaan toimettomuudestaan. Paniikissa jo miettivät seuraavaa siirtoa.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:39"]
Kerrotko vielä miksi sitä ilmaista rahaa pitäisi jakaa hyvätuloisille 500 euroa / kk?
He eivät sitä tarvitse. Eikä yhteiskunnalla ole siihen varaa.
Köyhäthän - kuten sinäkin - saavat sen 500 euroa / kk avustuksina jo nyt.
Miksi siis kaltaisesi köyhä haluaa, että köyhien elinoloja kurjistetaan ja tukia leikataan ja rikkaille syydetään ilmaista rahaa?
Ei käy järkeen.
[/quote]
Hyvätuloisille voisi olla kyllä jokin yläraja, eli tietyn rajan jälkeen perustulon saisi vaikka puolitettuna tai ei lainkaan.
On naurettavaa väittää, että perustulo heikentäisi köyhien osaa. Kyllä, saan nykyäänkin tukia. Mutta ne eivät tule automaattisesti, eivätkä ne kannusta millään tavalla minua kehittymään tai hankkimaan töitä. Päinvastoin! Minun pitää vakavasti harkita, voinko edes hakea läheskään kaikkia avoimia paikkoja, koska sen jälkeen joudun tekemään selvityksiä, pyytämään todistuksia, odottamaan lausuntoja ja rukoilemaan, että joku tuttu lainasi sillä välin rahaa, kun tukiani tarkistetaan ja lasketaan. Haaveilen yrittäjäksi ryhtymisestä ja minulla olisi asiakkaitakin tiedossa, mutta nykymaailmassa se ei ole mahdollista, koska silloin tippuisin kaikkien tukien ulkopuolelle, enkä köyhänä voi ottaa sellaista riskiä.
Huomaa, että sinulla ei ole juurikaan kokemusta esim. työttömänä pätkätöiden tekemisestä. Minulla on, ja olen sen takia ollut mm. 3kk täysin ilman tuloja, odottaen paperisodan loppumista! Arvaa, erehdynkö menemään enää töihin, ennen kuin saan vakituisen paikan tai minulla on perustulo pohjalla varmistamassa, ettei elämäni kaadu siihen, että yritän tehdä oman osani ja parantaa elintasoani?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 23:57"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 23:45"]
[/quote]
Kerropa mikä se sellainen työ on, josta nykypäivänä pelkällä ylioppilaspohjalla maksetaan 2200 euroa/kk?
Itselläni on viime vuonna ylioppilaaksi hyvin paperein kirjoittanut ja erittäin kielitaitoinen lapsi, joka ei sadoista työhakemuksista huolimatta ole saanut kutsua kuin 3 haastattelupaikkaan. Hesburgeriin, Lidlin kassalle ja Alepan kassalle. Kaikki osa-aikaisia töitä, joista saa maksimissaan 1300 euroa/kk kaikilla vuorolisillä.
Kaikkiin näihin paikkoihin oli satoja hakijoita. Kahteen näistä paikoista hän pääsi. Kolmanteen hän pääsi loppumetreille kolmen parhaan joukkoon, muttei saanut paikkaa.
Tämä on tämän päivän nuorten todellisuus pääkaupunkiseudulla.
[/quote]
Esimerkiksi opettajien ja tarhatätien sijaisina tai varastotöissä :) muutamalla ylityötunnilla viikossa bruttopalkka tota tasoa. Myös kaupassa voi päästä samoille tulotasoille, tekemällä iltaa ja viikonloppua vaikka joka toinen viikko tulee mukavasti enemmän tuloja. Ja vielä tulee promotyö mieleen, myymällä paljon palkka voi olla tuotakin enemmän, mulla on kavereita tekemässä sitä työtä ja niillä on paremmat tienistit kuin mulla. Pitää vaan osata etsiä.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:26"]Asun jo nyt kaksiossa kahteen pekkaan ja vuokra on 300e/kk per henkilö. Toki se nousee joka vuosi. Siihen päälle kotivakuutus n. 42e joka toinen kuukausi puoliksi ,puhelinlasku 19,90e/kk, netti joka toimii nykyään verkkopankkina, reittioppaana ym eli tärkeä ihmiselle 20e/kk eli siitä puolet 10e, sähkölaskusta puolet n. 35e joka toinen kk. Ruokaan ja välttämättömiin hygieniatarvikkeisiin, vaatteisiin, lääkkeisiin, lääkärimaksuihin on 50e/viikko eli 200e/kk. Se menee heti tiukaksi jos on jokin hankita esim. talvikengät ja vaikka 1 antibioottikuuri tai ja lääkärikäynti. Siihen vielä jos täytyy käydä töissä tai työhaastatteluissa täytyy kustantaa matkat jotka täällä pääkaupunkiseudulla ovat 50-200e/kk jos täytyy ostaa kuukausilippu julkisiin ( riippuu montako vyöhykettä on matkattava kotoa ns. ihmisten ilmoille ). Nämä on nyt pienituloisen kokopäivätyössä käyvän laskelmia eikä työttömän. Mutta monesti perheessä voi olla tilanne, jossa on osa aikuisista töissä ja osa ei syystä tai toisesta. Minun tapauksessa matkalippu on 100e/kk. Näillä laskelmilla minun kuukausimenot/budjetti on 610-667e/kk. Ei siinäkään olis mitään ideaa että kaikki muuttaisi jonnekin Lappiin missä työllisyys on huonompi. Eikä se auta talouskasvua jos kaikki elää kädestä suuhun eikä ole varaa mihinkään. Esim. kampaajat ovat yksityisyrittäjiä ja kun lama tulee niin ihmiset karsivat ensinnä esimerkiksi heidän palvelujensa käyttämisestä. Jos joku perustulo olisi, se pitäisi olla erisuuruinen ja sidottuna asuinkunnan vuokrien ( yksiö ) keski-arvon mukaan. Eli tällöin pääkaupunkiseudulla/kaupunkialueilla tuo minimi olisi n. 700-1000e ja muualla 600-800e. Viidellä sadalla ei elä kukaan ja palkan työstä pitää olla isompi että työnteko kannattaa.
[/quote] Ja tämä siis lapsettoman talouden laskelma. Ei ole myöskään omaisuutta.
[/quote] Ja sanon vielä, että tuo minimibudjetti jonka itselleni laskin on aivan se pienin summa millä juuri ja juuri pärjää jos tekee kaikki ruoat itse ja katsoo tarkkaan muutkin ostokset. Siinäkään ei ole järkeä että on vaan varaa syödä makaronia koska se sairastuttaa ihmisen. Lisäksi on huomioitava myös sairauksista johtuvat erikoisruokavaliot kuten allergiat ja keliakia. Oikeasti en joudu elämään ihan noin pienellä budjetilla koska olen töissä mutta laskin tuon ihan minimin jolla itse pärjäisin jos olisin työtön. Haluaisin nähdä näiden 500e/kk ehdottelijoiden laskelmat ja miettivän omalle kohdalle ihan realistisesti. Esim. jos on kalliita lääkkeitä joita pitää käyttää joka päivä ja ostaa joka kuukausi niin tuo minun budjetti ei siihen välttämättä riitä. Idea siitä että kaikki työttömät asuisivat kimppakämpissä on kanssa mielenkiintoinen koska myös soluhuoneista joutuu pulittamaan vuokraa n. 300-600e tai enemmänkin kuussa.