Aloite: 500 euron kansalaispalkka/kk eikä mitään muuta!
Jos olisin päättämässä näistä asioista, perustaisin kansalaispalkan. Se olisi 500 euroa/kk ja sisältäisi kaikki tuet. Ei mitään harkinnanvaraista sen päälle. Tuo olisi se summa, jonka jokainen alle 100 000 euroa vuodessa tienaava voisi Suomessa saada eikä sitä otettaisi pois. Sen jälkeen kaikki tulot, jotka ihminen tuon päälle työllään hankkisi, kartuttaisi hänen rahantoaan. Jos joku tuolla 500 eurolla haluaa vain olla, niin fine. Jos taas joku keksisi itse hyvän avustuskohteen, esim. mamujen kotouttamisavustaja, hän saisi siitä jotakin ekstraa. Kaikki aloitteellisuus palkittaisiin. Se voisi aktivoida sohvaperseistä kantasuomalaistyötöntä :)
Kommentit (239)
Siis vain omaan kokemukseen perustuvaa yleistämistä kannattaa välttää.
[/quote]
Täällä tehdään minusta hyvin outoja yleistyksiä. Että asun hyväosaisten asuntoalueella. Jos rintamamiestalo on mielestäsi erityisen hyväosaisten talo, niin fine. Ja tiedoksesi, naapurissani on lastensuojelulaitos. Se perustettiin 10 vuotta sitten, naapurit kutsuttiin sinne kuulemaan toiminnasta ja kukaan meistä ei tehnyt elettäkään vastustaakseen tuon laitoksen tuloa. En todellakaan halua ihmisille pahaa. Haluan, että he käyttävät oman osaamisensa itsensä ja yhteiskunnan hyväksi. Sitä minä peräänkuulutan.
Ja vielä tiedoksesi, olen ollut itsekin työtön ja sitten työllistänyt itseni. Puhun siis kokemuksesta, en mistään Kokoomuksesta, kuten näytätte haluavan stereotypisoida.
ap
[/quote]
Sinä kyllä toistelet Kokoomuksen mantroja oikein sujuvasti.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:26"]Ilmainen vinkki: osa-aikatyö ihan oikealla tuntipalkalla tuen päälle. Näitä paikkoja olisi tarjolla, mutta eivät kelpaa, kun tukien poistuminen pelottaa. [/quote] Tämä. Itse olen pienyrittäjä ja välillä kaipaan kiireapua, esim nettisivujen päivittämistä, vanhojen asiakkaiden kontaktointia, apua erilaisissa tapahtumajärjestelyissä... perushelppoja juttuja, joita kuka tahansa normaali ihminen pystyisi tekemään. Ihan kelpo tuntipalkkaa maksan kyllä. Mutta kun pystyisin tarjoamaan ehkä keskimäärin 5 tuntia viikossa, niin eihän se kannata kun ehkä opiskelijalle (joita onkin ollut apuna välillä). Perustulon myötä työtön voisi nämä työt ottaa vastaan ja kaikki olisi plussaa. Älkää ajatelko että 500 on vähän, vaan että se vapauttaa työkykyiset tekemään mitä tahansa työtä ilman byrokratiaa.
[/quote]
No kyllä se periaatteessa mulle kävis, mutta en usko että kaikki muut tulisivat sillä toimeen, vaikka itse pärjäisin.
Malli ei anna tilaa elämän pienille kolhuille. Tuollaisessa "500 kouraan, eikä mitään muuta" ihminen joutuisi muuttamaan väliaikaisen työttömyydenkin vuoksi, jos elintaso on työelämässä korkeampi, kuin mitä 500€/kk mahdollistaa.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:03"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 10:50"]
Ongelma on siinä, että tuolla summalla maksaa juuri ja juuri vuokran, joten jostain pitäisi saada työpaikkoja.
Ei auta sanoa "Mene töihin", jos ei ole työtä minne mennä. Ja ei, ihminen ei voi vain ilmoittaa "olen mamujen kotouttamisavustaja". Siinäkin on vastassa byrokratia, kun on vakuutuksia, työaikoja, valvontaa jne.
[/quote]
Huomaatteko, suomalainen on aivan loistava keksimään perusteluja, miksi ei voi, ei saata.... Voisiko ajattelussa mennä vähän eteenpäin siten, että poistettaisiin nämä turhat esteet? Kyllä. Nämä kaikki ovat ihmisten laatimia sääntöjä. Myös ihminen voi poistaa ne. Kyse on tahtotilasta.
[/quote]
Ei, niitä esteitä ei voi poistaa. Tarvittaisiin kuitenkin joku valvomaan ja aikatauluttamaan hommaa, eikä esim. vanhusten ulkoiluttaminen toimi niin, että Masa menee vanhainkotiin ja ottaa mummon. Jonkun pitää tietää kuka vie, kenet vie ja mihin vie. Ja kuka on vastuussa, jos jotain tapahtuu? Byrokratiaa moni kiroaa, mutta vielä enemmän kirottaisiin, kun sitä ei enää olisi.
[/quote]
Kun näitä vapaaehtoisulkoiluttajia ja -syöttäjiä olisi enemmän, vakityöntekijöillä vapautuu aikaa siihen pieneen byrokratiaan, jossa jaetaan vanhukset omavanhuksiksi tietyille ihmisille, joilla on lupa viedä nämä vanhukset ulos lähipuistoihin jne. Jos kaikki olisi noin vaikeaa kuin annat ymmärtää, ei työpaikkoihin voitaisi koskaan ottaa kesätyöntekijöitäkään eikä sijaisia. Kun täytyyhän jonkun niitäkin opastaa ja vahtia.
[/quote]
Ei ole noin yksinkertaista, edes kesätyöntekijän palkkaaminen.
Ja olisitko sinä halukas antamaan äitisi muutamaksi tunniksi päivässä korotettua kaljarahaa tienaavan lähiö-erkin hellään huomaan?
[/quote]
Hetkinen! Ajatteletko, että kaikki työttömät ovat lähiö-kalja-Erkkejä? Minä en. Minä ajattelen, että työttömissä huomattava potentiaali ja paljon toimintamahdollisuuksia, paljon terveitä yksilöitä, jotka vallan hyvin kykenevät ulkoiluttamaan minun Alzheimer-äitiäni. Olisin siitä vain kiitollinen.
Ja kummallista, kun minua on syytetty, että niputan työttömät kaikki elämäntapatyöttömiksi. En koskaan ole tehnyt niin. Aktiivityötön hakee ja saa oman osaamisensa mukaista työtä tai perustaa itse yrityksen, joka tuottaa sellaisia palveluita, joita ostetaan. Mutta, jos joukossa on jokunen elämäntapatyötön, hänkin saa olla. Mutta hän vaan ei voi minun ajatusmaailmassani ylläpitää yhteiskunnan tuella samaa elintasoa kuin työssäkäyvä. Hänen on sopeuduttava siihen, että hän asuu opiskelijasolutyyppisessä asumismuodossa jossakin kolhoosissa. Ei ehkä tekisi yhtään pahaa. Voisi jopa olla mielenterveydelle hyväksi. Siis se yhteisöllisyys.
ap
[/quote]
Niin, eli "vapaaehtoistöistä" pitäisi vielä karsia porukkaa pois soveltumattomina, mikä vaatii taas byrokratiaa ja henkilöstöä.
Ja käytännössä näitä sinun "yhteisöllisiä kolhooseja" pientuloisella on ollut, ja taitaa olla jonkun verran vieläkin. Ne ovat niitä kaupunginosia, jossa vuokrat ovat alhaalla, jonne on keskittynyt asumaan narkkarit, juopot ja muuten moniongelmaiset (Esim. Jyväskylän Pupuhuhta ja Kotkan Karhuvuori aikoinaan.) . Ne alueet eivät ole kenenkään mielenterveydelle hyväksi ja monessa kunnassa näiden alueiden sosioekonomisesta homogeenisyydestä onkin pyritty pääsemään eroon.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:13"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:59"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:42"]
Voi, tiedän kymmeniä pienyrittäjiä (itseni mukaan lukien), jotka riemusta kiljuen ottaisivat hyvällä tuntipalkalla osa-aikaisen apulaisen silloin tällöin. On paperien arkistointia, varastojen siivoilua, kuorman purkamista, hyllyjen järjestämistä, eritasoisia markkinointihommia, kuittien kanssa puljaamista, puhelimeen vastailua, kirjeiden postittamista - melkein mitä vaan sellaista, joka hoidetaan varsinaisen työn päälle "ylitunneilla". Edes kummoista osaamista ei suurimpaan osaan hommia vaadita. Tekijöitä/apulaisia ei ole, kun nykyinen systeemi ei mahdollista muuta kuin kokopäivätyön vastaanottamisen.
Perustulo kiitos, mieluiten jo eilen! Palkkaan heti halukkaan, varmasti 400-500 euron tuloille kuukaudessa pääsee.
[/quote]
400-500 ei makseta edes vuokraa. Vähennäppä siitä työruokailu, vaatetus, matkakustannukset. Tarviiko auton? No sepä hujahtikin jo noihin. Eli +-0.
[/quote]
Niin ja se perustulo siihen päälle. Tuli jo tonni. Ja vielä jotain lisätienestiä, jos ei riitä.
[/quote]
Mutta se on kauhistus että joutuisi työhön. Nyt voi aina vedota siihen että työpaikkoja ei ole. Perustulomallissa se olisi jo vaikeampaa, koska osa-aikatöitä on todella paljon isommalle joukolle kyllä. Pitää keksiä joku muu sosiaalisesti hyväksyttävä syy lorvia.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:59"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:20"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 23:57"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 23:45"] Mä en tajua miten kaikki ruikuttaa että töitä ei saa, ettei vaan kyse olisi siitä että se mitä saisi ei kelpaa? Itse olen 20v ja lukion jälkeen ollut 2vk työttömänä, sen jälkeen sain 3 työtarjousta ja valitsin niistä sitten yhden. Toki tiedän että ei mulla ole koulutusta enkä parempaa hommaa voisi edes saada kuin tuo missä olen mutta luulisi että koulutetulle työttömällekin kelpaisi. Palkka kuitenkin 2200€/kk eikä tartte sossun tukia vedellä ja suista tätä maata vararikkoon [/quote] Kerropa mikä se sellainen työ on, josta nykypäivänä pelkällä ylioppilaspohjalla maksetaan 2200 euroa/kk? Itselläni on viime vuonna ylioppilaaksi hyvin paperein kirjoittanut ja erittäin kielitaitoinen lapsi, joka ei sadoista työhakemuksista huolimatta ole saanut kutsua kuin 3 haastattelupaikkaan. Hesburgeriin, Lidlin kassalle ja Alepan kassalle. Kaikki osa-aikaisia töitä, joista saa maksimissaan 1300 euroa/kk kaikilla vuorolisillä. Kaikkiin näihin paikkoihin oli satoja hakijoita. Kahteen näistä paikoista hän pääsi. Kolmanteen hän pääsi loppumetreille kolmen parhaan joukkoon, muttei saanut paikkaa. Tämä on tämän päivän nuorten todellisuus pääkaupunkiseudulla. [/quote] Esimerkiksi opettajien ja tarhatätien sijaisina tai varastotöissä :) muutamalla ylityötunnilla viikossa bruttopalkka tota tasoa. Myös kaupassa voi päästä samoille tulotasoille, tekemällä iltaa ja viikonloppua vaikka joka toinen viikko tulee mukavasti enemmän tuloja. Ja vielä tulee promotyö mieleen, myymällä paljon palkka voi olla tuotakin enemmän, mulla on kavereita tekemässä sitä työtä ja niillä on paremmat tienistit kuin mulla. Pitää vaan osata etsiä.
[/quote]
Täyttä huuhaata.
Pääkaupunkiseudulla ei kukaan pääse opettajan sijaiseksi pelkällä ylioppilastutkinnolla. Ne paikat ovat kiven alla ja menevät valmiille opettajille tai opettajaopiskelijoille! Jotka hekin joutuvat taistelemaan noista paikoista kymmenien muiden opettajien kanssa.
Kaupoissa taas kukaan uutena palkattava ei tee kokopäivätyötä, vaan kaupat palkkaavat ihmisiä nykyisin vain osa-aikasopimuksella. Maksimituntimäärä noissa sopimuksissa vaihtelee 50-90 tuntia/3 viikkoa.
Kaupan kassana siis maksimipalkka täysillä työsopimuksen tunneilla ja kaikilla vuorolisillä on noin 1300 euroa/kk. Ja tuo on siis maksimimäärätuntimäärä, kaikkina kuukausina ei saa tehdä maksimituntimäärää ja tulot jäävät alemmiksi.
Jos jossain maaseudulla pääsee pelkällä yo-todistuksella opettajan sijaiseksi tai joku yksityinen pikkukauppa palkkaa kokopäiväisiä myyjiä, niin se on todellakin poikkeus, eikä sillä ole mitään tekemistä suuren enemmistön todellisuuden kanssa!
"Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan Meri Heikkilän määräaikainen työsopimus päättyi heinäkuun lopussa, eikä uudesta työstä ole tietoa ahkerasta työnhausta huolimatta. Heikkilän mielestä työpaikkoja on tänä vuonna ollut haettavana vähemmän kuin kaksi vuotta sitten, jolloin hän valmistui yliopistosta.
"Tuntuu siltä, että kunnat palkkaavat vähemmän sijaisia ja lyhyemmiksi ajoiksi kuin aikaisemmin", Heikkilä pohtii."
http://www.hs.fi/ura/a1439778944278
[/quote]
No, minä niitä olen tehnyt :D vuosi sitten tosin ja sijaisuudet oli aina päiväksi kerrallaan ja joka päivä eri paikkaan. Töitä riitti aina ma-pe ja rahaa tuli
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 10:50"]Ongelma on siinä, että tuolla summalla maksaa juuri ja juuri vuokran, joten jostain pitäisi saada työpaikkoja. Ei auta sanoa "Mene töihin", jos ei ole työtä minne mennä. Ja ei, ihminen ei voi vain ilmoittaa "olen mamujen kotouttamisavustaja". Siinäkin on vastassa byrokratia, kun on vakuutuksia, työaikoja, valvontaa jne. [/quote] Muuta helvettiin sieltä Kehä 3 sisältä jos ei ole varaa maksaa vuokraa!
[/quote]
Työpaikat ovat pääkaupunkiseudulla.
Eivät jossain syrjäkylillä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:34"]
Ehkä se kauhistus onkin siinä, että silloin makaamisen sijaan on pakko ottaa vaikkapa osa-aikatyö vastaan. Onhan se saavutettujen etujen heikennystä varmaan monen mielestä. Useimmat ovat kyllä työkykyisiä helppoihin osa-aikatöihin ja näitähän riittäisi. Jopa pienimuotoinen yrittäjyys olisi täysin realistista, eikä joutuisi tyhjän päälle, vaikka pieleen menisi.
Rikkailtahan se perustulo/kansalaispalkka/whatever hoidetaan verotuksen keinoin pois, eli ei ole mikään tulonsiirto rikkaille kyseessä.
[/quote]
Todellakin olisi tulonsiirto köyhiltä rikkaille!
Rikkaat nimittäin EIVÄT nauti palkkatuloja, vaan nostavat rahansa pääomatuloina. Mikään verotus ei silloin syö näitä perustuloja pois, vaan rikkaat saavat ne täysimääräisinä!
Samoin suuri määrä sellaisia varakkaita henkilöitä, jotka eivät nyt saa mitään tukiaisia, tulisivat tämän turhan ilmaisen rahanjaon piiriin ilman, että verotus syö tästä 500 euron/kk perustulosta yhtään mitään pois. Tähän sakkiin kuuluisivat kaikki hyvätuloisten edustusvaimot, pääomatuloilla joutilasta elämää elelevät, maanviljelijöiden ja yrittäjien puolisot, jotka tosiasiassa elävät perheen bisneksistä, mutta virallisesti kaikki tulot tulevat toiselle puolisolle jne.
Aivan järjetöntä ja turhaa rahanjakoa varakkaille, eikä yhteiskunnalla ole varaa jakaa varakkaille turhaa rahaa! Samaan aikaan pienituloisten tukeminen vähenisi radikaalisti.
Rikkaille jaettavan perustulon sijaan vähävaraisille olisi taattava lisäansioiden hankkiminen tiettyyn summaan asti ilman, että se vähentää maksettuja tukiaisia. Esim. jokaisella olisi oikeus hankkia tuloja niin, että itse hankittujen tulojen ja avustusten yhteissumma olisi 2000 euroa/kk, ennen kuin avustuksia lähdetään leikkaamaan!
Tällä mallilla voisi jokaista kannustaa olemaan aktiivinen. Ilman, että kukaan putoaisi köyhyysloukkuun. Ja ilman, että rikkaille ruvettaisiin syytämään yhteiskunnan rahoja - samaan aikaan kuin köyhiltä vietäisiin elämisen edellytykset!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:34"]
Ehkä se kauhistus onkin siinä, että silloin makaamisen sijaan on pakko ottaa vaikkapa osa-aikatyö vastaan. Onhan se saavutettujen etujen heikennystä varmaan monen mielestä. Useimmat ovat kyllä työkykyisiä helppoihin osa-aikatöihin ja näitähän riittäisi. Jopa pienimuotoinen yrittäjyys olisi täysin realistista, eikä joutuisi tyhjän päälle, vaikka pieleen menisi.
Rikkailtahan se perustulo/kansalaispalkka/whatever hoidetaan verotuksen keinoin pois, eli ei ole mikään tulonsiirto rikkaille kyseessä.
[/quote]
Todellakin olisi tulonsiirto köyhiltä rikkaille!
Rikkaat nimittäin EIVÄT nauti palkkatuloja, vaan nostavat rahansa pääomatuloina. Mikään verotus ei silloin syö näitä perustuloja pois, vaan rikkaat saavat ne täysimääräisinä!
Samoin suuri määrä sellaisia varakkaita henkilöitä, jotka eivät nyt saa mitään tukiaisia, tulisivat tämän turhan ilmaisen rahanjaon piiriin ilman, että verotus syö tästä 500 euron/kk perustulosta yhtään mitään pois. Tähän sakkiin kuuluisivat kaikki hyvätuloisten edustusvaimot, pääomatuloilla joutilasta elämää elelevät, maanviljelijöiden ja yrittäjien puolisot, jotka tosiasiassa elävät perheen bisneksistä, mutta virallisesti kaikki tulot tulevat toiselle puolisolle jne.
Aivan järjetöntä ja turhaa rahanjakoa varakkaille, eikä yhteiskunnalla ole varaa jakaa varakkaille turhaa rahaa! Samaan aikaan pienituloisten tukeminen vähenisi radikaalisti.
Rikkaille jaettavan perustulon sijaan vähävaraisille olisi taattava lisäansioiden hankkiminen tiettyyn summaan asti ilman, että se vähentää maksettuja tukiaisia. Esim. jokaisella olisi oikeus hankkia tuloja niin, että itse hankittujen tulojen ja avustusten yhteissumma olisi 2000 euroa/kk, ennen kuin avustuksia lähdetään leikkaamaan!
Tällä mallilla voisi jokaista kannustaa olemaan aktiivinen. Ilman, että kukaan putoaisi köyhyysloukkuun. Ja ilman, että rikkaille ruvettaisiin syytämään yhteiskunnan rahoja - samaan aikaan kuin köyhiltä vietäisiin elämisen edellytykset!
[/quote]
Juuri näin. Täällä ei peruskoulupohjaisilla mammoilla ole edes alkeelliset verotuskäytännöt hallussa. Polleana idioottina esitetään kaikenlaisia malleja, joiden kansantaloudellisista vaikutuksista ei ymmärretä yhtään mitään. Taattua kokoomuksen nuoriso-osasto tasoa...
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 10:50"]Ongelma on siinä, että tuolla summalla maksaa juuri ja juuri vuokran, joten jostain pitäisi saada työpaikkoja.
Ei auta sanoa "Mene töihin", jos ei ole työtä minne mennä. Ja ei, ihminen ei voi vain ilmoittaa "olen mamujen kotouttamisavustaja". Siinäkin on vastassa byrokratia, kun on vakuutuksia, työaikoja, valvontaa jne.
[/quote]
Muuta helvettiin sieltä Kehä 3 sisältä jos ei ole varaa maksaa vuokraa!
Ajattelin ennen juuri noin kun AP mutta sitten loukkaannuin tapaturman seurauksena ja olen edelleen työkyvytön! Jo nyt kun olen sairaspäivärahalla ovat tulonmenetykset olleet merkittävät mutta tuo että elää pitäisi 500€:lla vailla mahdollisuutta tehdä työtä ja saada näin lisätienestiä on ajatuksen tasollakin järkyttävä. Siinä menisi kyllä mielenterveys fyysisen terveyden lisäksi. Toivun todnäk täysin työkykyiseksi mutta siihen voi mennä yli vuosi...
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 10:51"]
Mulle riittäis 500€ kuukaudessa vallan mainiosti, jos siis asuminen, sähkö ja vesi olisi ilmaista. Jäisi vielä säästöönkin monta kymppiä. Kaikki ihmiset eivät ole kiinnostuneet kuluttamisesta, omakotitaloista, autoista ja kalliista asioista.
[/quote]
Monille sairaille ja vammaisille ei riittäisi. Kun pitää saada lääkkeetkin siihen lisänä, mutta toisaalta ehkä tämä aktivoisi vammaisia työnhakuun esimerkiksi macdonaldsiin tai hesburgerssiin?
Mitä, jos lopetetaan kaikki työssäkäynti ja aletaan kaikki nostaa tuota perustuloa?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 10:42"]
Jos olisin päättämässä näistä asioista, perustaisin kansalaispalkan. Se olisi 500 euroa/kk ja sisältäisi kaikki tuet. Ei mitään harkinnanvaraista sen päälle. Tuo olisi se summa, jonka jokainen alle 100 000 euroa vuodessa tienaava voisi Suomessa saada eikä sitä otettaisi pois. Sen jälkeen kaikki tulot, jotka ihminen tuon päälle työllään hankkisi, kartuttaisi hänen rahantoaan. Jos joku tuolla 500 eurolla haluaa vain olla, niin fine. Jos taas joku keksisi itse hyvän avustuskohteen, esim. mamujen kotouttamisavustaja, hän saisi siitä jotakin ekstraa. Kaikki aloitteellisuus palkittaisiin. Se voisi aktivoida sohvaperseistä kantasuomalaistyötöntä :)
[/quote]DDD Kyllä varmasti näkyisi aktivoitumista - ainakin varkaus- ja ryöstötilastoissa.
Valtion pitäisi rakennuttaa asuinalueita, joihin 500€/kk kansalais"palkkaa" saavat voisivat muuttaa. Näissä asunnoissa vuokraa ei makseta, ainoastaan vesi ja sähkö.
Suosittelisin näille aivopierujen väläyttelijöille matkaa ihannoituun jenkkilään kuinka hyvin siellä toimii tämä yhteiskuntamalli, jossa köyhät kyykytetään ja rikkaat pärjää ja vain ne joilla on varaa vakuutuksiin pystyvät hoitamaan terveyttään. Sitten kyhätään methlabeja hylättyihin taloihin jotta saadaan lisätienestiä huumebisneksellä, samalla kun pahoinvoiva entistä suurempi yhteiskunnan rattaista tipahtanut tehtailee sarjassa asuntomurtoja jotta saa ostettua aineita siltä methlabin pyörittäjältä. Onhan tämäkin toki tietynlaista itsensä aktivointia... Sivistykää ja lukekaa eri yhteiskuntamallien ongelmista ennen kuin olette julistamassa miten meidän hyvinvointiyhteiskuntamme tulee romuttaa täysin.
Kantasuomalaistyötöntä? Entä maahanmuuttajatyöttömät?