Suomalaisten työnantajien nurkkakuntaisuus - edes Oxfordissa opiskellut ei meinaa päästä Suomessa työhaastatteluun
HS:n tämänpäiväinen artikkeli "Tämä taustasi on niin omituinen." Riikka Mikkolalla ja Sissi Penttilällä on tutkinto ulkomaalaisesta huippuyliopistosta, mutta Suomessa he eivät päässeet edes työhaastatteluihin."
https://www.hs.fi/visio/art-2000008670446.html
Surullista tosiaan, jos tämä on yleistäkin. Ei kyllä yllätä, kun itselläkin yhteiskuntatieteellisestä tiedekunnasta maisteriksi valmistuneena on hyvin vaikea työllistyä edes tavanomaisiin toimistotöihin ilman suhteita. Miten paljon potentiaalia ja osaamista valuu hukkaan ja kirjaimellisesti ulkomaille, kun nurkkakuntaiset työnantajat eivät osaa hyödyntää tällaisten työntekijöiden osaamista.
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä Suomessa painotetaan liian paljon sitä, että koulutuksen pitäisi aina vastata työtä. Joo se on selvä, että lääkärin tai sairaanhoitajan töitä ei voi tehdä ilman kyseisiä koulutuksia, mutta voisin väittää että esimerkiksi perus toimistohommia voisi tehdä kuka tahansa ihminen.
Kyllä! Itse ylioppilaspohjalta sain tehdä toimistohommia laidasta laitaan, samoin alkeellisia it (siihen aikaan atk) - hommia kun firmat siirsivät tietokantojaan tietokoneille. Opastus hommaan oli "tee näin" ja siihen sitten vastaus oli ok! Matkan varrella opittiin enemmän käytännön työssä. Ei tarvittu ulkopuolisia täsmäkoulutuksia, lupakortteja tai passeja. Työ opetti tekijäänsä.
Näin sen tulisi ollakin. Turha hienostella mitään normaaleja yksinkertaisia paperinpyöritysproseduureja.
Tähän hienosteluun on syynä se, että hakemuksia tulisi muutoin liikaa ja hakijoita olisi liikaa.
Suomessa on 2008-laman jäljiltä vieläkin todella korkea työttömyysaste. Tätä rumaa tilastoa siistitään sitten kaikenmaailman jipoilla, aikuiskoulutuksella sun muilla. Siksi nykyisin monella on kolmekin korkeakoulututkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini on lääkäri, joka täydentää opintojaan Suomessa samalla kielitaitoaan kohentaen. Hän oli hakenut vakinaista paikkaa pikkukaupunkiin, jossa on yhä kamala lääkäripula. Hänet määrättiin kielikokeeseen. Mutta koska kaverini on kaukaa ulkopuolelta Euroopan, hän teki kielikokeessa pari lausevirhettä vaikka on ahkerasti opiskellut ja yhä opiskelee kieltämme.
Vanha naisnihilisti, joka koetta valvoi, hylkäsi kokeen. Siinähän haet Suomeen töihin, eikä alan työntekijöitä ole tai saa. Sitten valitetaan kun ei ole lääkäreitäkään.
Kielikokeen arviointi ei kyllä mene pärstäkertoimen mukaan. Kaverisi ei osannut tarpeeksi. Päästäisitkö itse terveyskeskukseen töihin lääkärin, joka ei osaa tarpeeksi suomea? Kaverisi voi muutenkin yrittää uudelleen koetta.
Eri, mutta näitä kielitaidottomia on todella paljon töissä Etelä-Suomessa. Aiheuttavat vaaratilanteita potilaille.
Tulkki- ja käännöspalvelut vaan laajempaan käyttöön, jos kerran lääkärin osaaminen muuten kunnossa.
Ehkä se johtuu siitä että Suomi on sellainen banaanivaltio että työt voi tehdä apina yhtä hyvin.
Ainoat työpaikat sellaiselle tiedemiehelle on suomalainen yliopisto tai joku konsulttiyritys, tarvittaessa joutuu senkin perustamaan itse ja haalimaan asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini on lääkäri, joka täydentää opintojaan Suomessa samalla kielitaitoaan kohentaen. Hän oli hakenut vakinaista paikkaa pikkukaupunkiin, jossa on yhä kamala lääkäripula. Hänet määrättiin kielikokeeseen. Mutta koska kaverini on kaukaa ulkopuolelta Euroopan, hän teki kielikokeessa pari lausevirhettä vaikka on ahkerasti opiskellut ja yhä opiskelee kieltämme.
Vanha naisnihilisti, joka koetta valvoi, hylkäsi kokeen. Siinähän haet Suomeen töihin, eikä alan työntekijöitä ole tai saa. Sitten valitetaan kun ei ole lääkäreitäkään.
Kielikokeen arviointi ei kyllä mene pärstäkertoimen mukaan. Kaverisi ei osannut tarpeeksi. Päästäisitkö itse terveyskeskukseen töihin lääkärin, joka ei osaa tarpeeksi suomea? Kaverisi voi muutenkin yrittää uudelleen koetta.
Eri, mutta näitä kielitaidottomia on todella paljon töissä Etelä-Suomessa. Aiheuttavat vaaratilanteita potilaille.
Tulkki- ja käännöspalvelut vaan laajempaan käyttöön, jos kerran lääkärin osaaminen muuten kunnossa.
A) Ei ole edes saatavilla
B) Ei ole realistista siinä työnkuvassa
Lääkärin pitää osata riittävällä tasolla suomea jos aikoo työskennellä turvallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuisi jos naiset hakisivat töitä miehen nimellä? 🧐
Itse olen jo miettinyt hakemista naisen nimellä, koska osa työnantajista tuntuu harrastavan positiivista syrjintää :/
Kun minä hain kätilön töitä Ruotsista, minulle esimies sanoi, että he mielellään palkkaavat suomalaisia kätilöitä, kun Suomessa kätilön koulutus on niin laadukas. Mitäköhän suomalainen esimies sanoisi, jos Ruotsissa opiskellut kätilö hakisi töitä Suomesta?
Entä sitten yliopistoihin hakiessa. Jos vastassa on HR-henkilö ja henkilöstöä, joka on valittu pärstäkertoimella, ei alan osaamisella, luuletko, että alaa osaavia valitaan? Rekrytointikriteereissäkin on vikaa.
Ihan oikeasti, joku toisesta yliopistosta tai korkeakoulusta voi päästä vaikka luovan alan yliopistoon töihin ilman luovan alan taustaa ja sitten palkata kaltaisiaan tai muita yhtä vähän tietäviä töihin. Eivät todella suosi alaa osaavia, jos eivät halua, että sellaiset pääsisivät heidän verkostoihinsa. Kyllä alan ulkopuolelta tulevien naamojen ja muun osaamisen pitää riittää.
Kristiina xx kirjoitti:
Kun minä hain kätilön töitä Ruotsista, minulle esimies sanoi, että he mielellään palkkaavat suomalaisia kätilöitä, kun Suomessa kätilön koulutus on niin laadukas. Mitäköhän suomalainen esimies sanoisi, jos Ruotsissa opiskellut kätilö hakisi töitä Suomesta?
Svensktalande bättrefolk seudulla sanoisi että olet tervetullut, muualla että "Valintamme ei kohdistunut ikävä kyllä tällä kertaa Sinuun, haethan jatkossakin työpaikkojamme!"
En minäkään pääse edes työhaastatteluun kun pitää olla aina vankka kokemus tietyistä tehtävistä.
Punavihreä HS yrittää taas maalata r a sís mí a paikkoihin missä sitä ei oikeasti ole. Suomalaisilla ei yhtään helpompaa.
t. DI/KTM
En jaksanut/viitsinyt lukea ensimmaista sivua pitemmalle kun alkoi asenne paistaa kuten vastauksessa # 15.
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut soittamaan pankkien "asiakaspalveluun" tärkeissä asioissa ja juuri tietyn osa-alueen virkailija ei tiedä mitään hänen työkseen hoitamasta asiasta! Vastauksissa paistaa kokemattomuus ja suoranainen tyhmyys. Missä ovat älykkäät työntekijät, jotka osaavat asiansa käytännössä?!
Olen tuota työtä tehnyt ja langoille heitettiin vastaamaan puheluihin jonkun viikon pikakoulutuksen jälkeen. Ei ollut kauhean mukavaa, kun linjoilla joka päivä pauhaavia asiakkaita valmiina kivittämään juuri minut. Onneksi löysin muuta työtä.
Vierailija kirjoitti:
On järjetöntä kouluttaa kalliilla tutkinnoilla ihmisiä tavallisiin toimistohommiin.
Suomi ylikouluttaa koko ajan. Tarvitsemme bussikuskeja, peltiseppiä, hoitajia, hitsaajia, putkimiehiä eikä lisää maistereita tai tohtoreita.
Vai niin. Aina kun vaaditaan lisää hitsaajia kannattaa muistaa että kyseessä on terveydelle haitallinen työ jollain parin tonnin palkalla. Samoin hoitajan työ on terveydelle haitallista työtä jossa on jatkuva väkivallan uhka. Ihmiset eivät ole tyhmiä, eikä kukaan lähde altistumaan vaaroille turhaan, jos saa saman rahan helpommin.
Pitäisiköhän alkaa kunnioittaa ihmisiä ja edes yrittää tehdä näistäkin töistä vähemmän haitallisia tekijälleen ennen kuin huudetaan että lisää hitsaaja ja hoitajia. Miksi nämä huutelivat ei itse mene alalla jos kokevat ne niin tärkeiksi. Aivan
Lääkäri Suomessa ilman riittävää suomenkielen taitoa suomenkielisellä alueella on potilaan painajainen. Esimerkiksi iäkkäämmät ihmiset eivät ihan oikeasti osaa kaikki kuin suomea. Ihan sama kuinka hyvä lääkäri on, jos heiltä puuttuu yhteinen kieli potilaan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on tietynlaisesta ajatusvammasta eli huippuyliopiston kasvatti kuvittelee olevansa etuoikeutetumpi mihin tahansa työpaikkaan kuin tavallisen yliopiston ja tavallisen yliopiston kasvatti kuvittelee olevansa etuoikeutetumpi työhön kuin duunari. Syyttelyn sijaan pitäisi katsoa peiliin ja mitä miettiä mitä annettavaa itsellä on työnantajlle. Myönnän itsekin syyllistyneeni nuorempana tällaiseen oma napaiseen ajatusmalliin.
Se vain toisen osapuolen peiliinkatsominen ei auta yhtään jos toinen osapuoli yhä junnaa omanapaisena.
Työntekijän annettava on työpanos (vaihtelee yksilöittäin), mutta ei pidä ikinä unohtaa työnantajan annettavaa (vaihtelee firmoittain ja toisinaan myös yksilöittäin). Työnantajat ovat tottuneet liian hyvään ja hakijoiden jatkuvaan ylimäärään, siksi hykertelevät ylimielisinä tyranneina (hauraissa) norsunluutorneissaan.
Kyllä muuten auttaa, kun mietit mitä sinulla on annettavaa työnantajalle, etkä mieti ansaitsetko työpaikan enemmän kuin muut hakijat.
Mitä muuta annettavaa kellään työntekijällä on kellekään työnantajalle kuin se oma työpanoksensa?
Sisältö tietysti vaihtelee, mutta mitä ihmeen uniikkilumihiutalelarppausta/magiaa mahdat tarkoittaa?
Omat asiakkaani saavat parempaa ja asiantuntevampaa palvelua kuin kollegoiltani tai kilpailjoilta. Työnantaja olisi hullu, jos irtisanoisi minut.
Kuvittelet "yllättäen" itse olevasi parempi kuin muut ja paras, mutta samoin kuvittelevat monet muutkin. Sitten on vielä totuus ja yksittäisten rivioravanpyöräpörriäisten totuudet. Korvaamaton ei silti ole kukaan.
EI minun tarvitse olla vaatimaton oman osaamisalueeni sisällä. Ei se silti tarkoita, että kuvittelisin olevani kaikkivoipa. Tarjotut palvelut eivät esimerkiksi ole halvimmat Suomessa, mutta kun hinta-laatusuhde on kohdillaan niin asiakastyytyväisyys ja uskollisuus ovat korkeita.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että kukaan haluaa tehdä töitä jonkun Oxford nörtin kanssa, joka jaksaa joka päivä päteä?
Siinä se tuli. Suomalainen tympeys ja kateus kun ei ymmärrä maailmasta ei yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan varteenotettava teksti muuten, etenkin näin toiselle ulkomailla lipastot käyneelle mutta kuitenkin ulkomailla työskentelevälle.
Mutta tekstistä sai sen käsityksen että hän on mennyt työhaastatteluissa ja esim linkedinissä (:D) julistamaan miten siis RANSKAN PRESIDENTIT kävivät samat koulut kuin hän. Tämä antaa vain todella myötähäpeänsekaisen luotaantyöntävän kuvan koko tyypistä. Persoonallakin on paljon tekemistä työpaikan saannissa.
Eikös Tyttikin hehkuttamat, miten oli käynyt Ranskan eliitin kouluja?
Syy voi olla siinäkin, että työnantaja ei halua työllistää itseään fiksumpaa ja koulutetumpaa ihmistä.
Olisi tämä HS:ssa valittanut hakenut sitten Ranskan presidentiksi, kun kerran on niin etevä.
Vierailija kirjoitti:
Syy voi olla siinäkin, että työnantaja ei halua työllistää itseään fiksumpaa ja koulutetumpaa ihmistä.
Ja monen naisen ongelma on, että kunnianhimo katoaa siinä vaiheessa, kun tulee perheenperustamisvietti ja yhtäkkiä haluttaisiin joku mahdollisimman helppo 8-16 työ, vaikka on koko alkuelämä käytetty korkeammalle tähtäämiseen. Sitten ihmetellään miksi on uskottavuusongelma.