Miksi vain 20% eroavista vanhemmista päätyy vuoroviikkosysteemiin?
Itse en erotessani edes harkinnut muita vaihtoehtoja, eikä ex-mieskään.
Miksi te olette valinneet muita huoltajuusjärjestelyjä?
Kommentit (319)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:25"]
Veikkaanpa, että aika moni ÄITI ei kestäisi olla erossa lapsistaan viikkoa kerralla eikö siksi suostu vuoroasumiseen.... Ja toisaalta moni mies ei pidä puoliaan tai edes halua olla lapsensa kanssa kuin joka toinen viikonloppu
[/quote]
Näinhän se on. Monikin mies haluaisi olla tasa-arvoinen vanhempi eron jälkeen mutta niin ne vain lapset melkein aina jää äidille. Ja isästä tulee vierailija.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:18"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:11"]Koska ei ole lapsen etu, että ei ole kotia ja jatkuvasti joutuu elämään matkalaukkuelämää. Ehkä vanhemmat vois vuoroviikkoasua jossain yksiössä ja perheen entisessä kodissa ja kokeilla miten pitkään on mukavaa.
[/quote]
Lapsilla on kaksi kotia, ei he mitään matkalaukku elämää vietä vaan molemmissa kodeissa on kaikki heidän tavarat tietenkin!
[/quote]
Miten varakas pitää olla, että on mahdollisuus ostaa kahteen kotiin kaikki? Vaatteet, harrastusvälineet, tabletit, pelikonsolit, polkupyörät, sukset, luistimet... ei olisi mitään tsänssejä meillä. Plus omat huoneet kolmelle lapselle. Huh.
Ollaan siis kyllä todella tyytyväisiä siitä, että lapsilla yksi koti, vaikka vanhemmat eronneet.
[/quote]
Lähtökohtaisesti pitäis olla kaikilla se, että kykenee elättämään omat lapset myös yksin, voihan puoliso vaikka kuolla tai muuten menettää tahansa! Me olemme molemmat työssäkäyviä ihmisiä, ei ole ongelma ostaa lapsille heidän tarvitsemansa tavarat.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:25"]Veikkaanpa, että aika moni ÄITI ei kestäisi olla erossa lapsistaan viikkoa kerralla eikö siksi suostu vuoroasumiseen....
Ja toisaalta moni mies ei pidä puoliaan tai edes halua olla lapsensa kanssa kuin joka toinen viikonloppu
[/quote]
Tämä on varmaan tyypillisin syy, miehet eivät ole kiinnostuneita huolehtimaan lapsistaan ja huoltajuus ja vastuu lasten "kodista" jää äidille.
Koska lapseni ei ole heittopussi. Haluan, että hänelle jää energiaa muuhunkin, kuin jatkuvaan kodin vaihtumiseen.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:36"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:17"]Mun mielestä viikko on liian pitkä aika olla erossa toisesta vanhemmasta. Siksi. Meillä vaihto rytmillä 2/2/3 vuorokautta. Menee kivasti noin. Aikuiset vaihtaa kotia, lapsilla on yksi koti.
Mä ihmettelen, miksi useammat ei tee näin!
[/quote]
Erossa tulee usein tarve rakentaa aivan oma koti, eikä sinne kaivata exää ja exän tavaroita.
[/quote]
Niin, oma etu ennen lasten etua?
Tätä mä en tajua. Siis jos puhutaan ihan normaaleista eroista, joissa syy ei ole väkivalta, alkoholi, huumeet, mielenterveysongelmat. Vaan se, että on kasvettu erilleen tms. Kun lapset ei eroa ole halunneet, niin miksi heidän pitää siitä maksaa suurin hinta? Miksi eroavan pitää loppuun asti pitää omasta edusta kiinni?
Joo, kyllä minäkin nauttisin enemmän siitä, että mulla olisi yksi koti, jossa saisin aina olla omien juttujeni äärellä. Olisi aina kaikki tarvittavat tavarat, tietty kahvimuki, oma kohta sohvalla. Aina sama sänky, sama maisema ikkunasta...
Kun tiedän, miten iso juttu tuo aikuisellekin on, en todellakaan riistä sitä lapsilta!
[/quote]
Et sitten taida tietää, miten paljon vanhempien hyvinvointi vaikuttaa siihen lapsenkin hyvinvointiin...?
Myös vanhempien puljaaminen saman katon alla on muutos lapselle. Sitä ero on aina. Jos ei kestä ajatusta muutoksesta, on varmaan paras jättää eroamatta kokonaan.
[/quote]
Mä voin tosi hyvin eron jälkeen, kiitos kysymästä :) Olen onnellinen, etenkin kun näen, miten vähän on lasten elämä muuttunut ja miten onnellisia he on rakkaasta kodistaan ja siitä, että saavat nähdä kumpaakin vanhempaa usein, ikävä ei ehdi ikinä suureksi, kun parin kolmen vuorokauden välein nähdään.
Mä en ymmärrä, miksi pitäisi tehdä iso muutos lapsille ihan vain "siksi". Ja mikä ihmeen puljaaminen saman katon alla? Normaalia asumista tämä on. Arkea. Aamulla äiti lähtee töihin, suukottaa lapset kouluun, vie pienimmän päiväkotiin. Iltapäivällä isä hakee päiväkodista, laittaa ruoan ja viettää illan lasten kanssa. Aika normaalia.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:13"] [quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:07"]Miettikää miltä itsestänne tuntuisi vaihtaa asuntoa joka viikko. Lapset laitetaan kestämään aivan hullua pyöritystä, vuoroviikkoasumista tai monen sadan kilometrin matkoja vähän väliä. Sellaista mitä vanhemmat ei itse kestäis kahta kuukautta. Lapsen voi laittaa täydelliseen hullun myllyyn ja vanhemmat vaan hokee vieressä että "lapset sopeutuu, lapset sopeutuu". Sopeutuuhan ne kun on pakko, mutta pitääkö elämän olla vuosikausia jotain selviytymistä? [/quote] Niin että parempi riistää lapselta toinen vanhempi? Seinät merkitsee enemmän?? Huhhuh, on teillä hienoja miehiä kun tollaiseen "isi näkee joka toinen vkl" -schaisseen suostuu! [/quote] Jos vanhemmat on todella sitä mieltä, että vuoroviikkoasuminen on hyvä juttu, niin he itse vuoroviikkoilevat. Lapsi saa pitää oman kotinsa, vanhemmat vaihtavat sunnuntaina iltapäivällä vuoroa. Siten keneltäkään ei riistetä mitään. Miksi vanhemmat ei tee tätä? Miksi se lapsi on matkalaukkueläjä? Turha puhua rahasta, nyt tärkeintä on lapsi. [/quote] Tämä. Minä elän tätä vuoroelämää ja vaihdan kotia. Lapsia en ikinä tähän laita! He saavat asua yhdessä omassa ja pysyvässä kodissa.
[/quote]
Siis teillä (vanhemmilla) on kaksi yhteistä kotia?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:44"]
Koska lapseni ei ole heittopussi. Haluan, että hänelle jää energiaa muuhunkin, kuin jatkuvaan kodin vaihtumiseen.
[/quote]
Ja lapsi arvatenkin asuu sinun kanssa, eikö?
Minä - aikuinen - asun kahta kotia. Emme asu aviomieheni kanssa yhteisessä kodissa lasten koulujen takia. Vaihdan siis yöpaikkaa joka toinen tai joka kolmas yö, ja välillä taas mies vaihtaa.
Mikä tässä on vaikeaa? Ei paljon mikään. Ihan sama, mihin työpaikaltani lähden. suurin ongelma on se, että ruokaa menee paljon vanhaksi, koska kuljemme epäsäännöllisesti.
Olen tätä nyt pari vuotta tehnyt. Ja kuukausi kuukaudelta ymmärrän vähemmän heitä, jotka sanovat olevan lapselle raskasta vaihtaa kotia. Ja minullehan tämän pitäisi olla vaikeampaa kuin lapsille: vuoroviikkolapsilla sentäs on se oma huone ja oman näköiseksi rakennettu kolo, kun taas mieheni koti ei ole minun näköinen.
Todettakoon vielä, että omat teini-ikäiset lapseni ovat vuoroviikkolapsia. Heille on tarjottu mahdollisuus toisenlaiseen asumiseen, mutta lapset itse valitsevat tämän.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:07"]Miettikää miltä itsestänne tuntuisi vaihtaa asuntoa joka viikko. Lapset laitetaan kestämään aivan hullua pyöritystä, vuoroviikkoasumista tai monen sadan kilometrin matkoja vähän väliä. Sellaista mitä vanhemmat ei itse kestäis kahta kuukautta. Lapsen voi laittaa täydelliseen hullun myllyyn ja vanhemmat vaan hokee vieressä että "lapset sopeutuu, lapset sopeutuu". Sopeutuuhan ne kun on pakko, mutta pitääkö elämän olla vuosikausia jotain selviytymistä? [/quote] Niin että parempi riistää lapselta toinen vanhempi? Seinät merkitsee enemmän?? Huhhuh, on teillä hienoja miehiä kun tollaiseen "isi näkee joka toinen vkl" -schaisseen suostuu!
[/quote]
Jos vanhemmat on todella sitä mieltä, että vuoroviikkoasuminen on hyvä juttu, niin he itse vuoroviikkoilevat. Lapsi saa pitää oman kotinsa, vanhemmat vaihtavat sunnuntaina iltapäivällä vuoroa. Siten keneltäkään ei riistetä mitään.
Miksi vanhemmat ei tee tätä? Miksi se lapsi on matkalaukkueläjä? Turha puhua rahasta, nyt tärkeintä on lapsi.
[/quote]
Kuka puhuu rahasta? Meillä mies jää taloomme asumaan, ostaa mut siitä ulos. Itse en jaksaisi sitä edes ylläpitää lämmityksineen jne. Jos minä asuisin siinä joka toinen viikko lasten kanssa ja mies joka toinen viikko lasten kanssa niin missä ajassa hän ikinä ehtisi tehdä talon hoitoon vaadittavat hommat? Lapset sen verran pieniä ettei pärjää yksin, talossa isoja korjauksia menossa. Ei nähty kyllä tuota meidän tilanteessa edes vaihtoehtona.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:13"] [quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:07"]Miettikää miltä itsestänne tuntuisi vaihtaa asuntoa joka viikko. Lapset laitetaan kestämään aivan hullua pyöritystä, vuoroviikkoasumista tai monen sadan kilometrin matkoja vähän väliä. Sellaista mitä vanhemmat ei itse kestäis kahta kuukautta. Lapsen voi laittaa täydelliseen hullun myllyyn ja vanhemmat vaan hokee vieressä että "lapset sopeutuu, lapset sopeutuu". Sopeutuuhan ne kun on pakko, mutta pitääkö elämän olla vuosikausia jotain selviytymistä? [/quote] Niin että parempi riistää lapselta toinen vanhempi? Seinät merkitsee enemmän?? Huhhuh, on teillä hienoja miehiä kun tollaiseen "isi näkee joka toinen vkl" -schaisseen suostuu! [/quote] Jos vanhemmat on todella sitä mieltä, että vuoroviikkoasuminen on hyvä juttu, niin he itse vuoroviikkoilevat. Lapsi saa pitää oman kotinsa, vanhemmat vaihtavat sunnuntaina iltapäivällä vuoroa. Siten keneltäkään ei riistetä mitään. Miksi vanhemmat ei tee tätä? Miksi se lapsi on matkalaukkueläjä? Turha puhua rahasta, nyt tärkeintä on lapsi. [/quote] Tämä. Minä elän tätä vuoroelämää ja vaihdan kotia. Lapsia en ikinä tähän laita! He saavat asua yhdessä omassa ja pysyvässä kodissa.
[/quote]
Siis teillä (vanhemmilla) on kaksi yhteistä kotia?
[/quote]
Heti eron jälkeen meillä oli kaksi asuntoa: lasten koti, jonka minä virallisesti omistan ja jossa siis asuimme ydinperheenä ja tämän lisäksi pieni vuokra-asunto tässä lähellä. Nykyään olen itse lapsivapaani miesystäväni luona, samoin exä naisystävänsä luona.
Mitään ongelmaa ei ole asumisesta ikinä ollut.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:17"]Mun mielestä viikko on liian pitkä aika olla erossa toisesta vanhemmasta. Siksi. Meillä vaihto rytmillä 2/2/3 vuorokautta. Menee kivasti noin. Aikuiset vaihtaa kotia, lapsilla on yksi koti.
[/quote]
Erossa tulee usein tarve rakentaa aivan oma koti, eikä sinne kaivata exää ja exän tavaroita.
[/quote]
Tätä mä en tajua. Siis jos puhutaan ihan normaaleista eroista, joissa syy ei ole väkivalta, alkoholi, huumeet, mielenterveysongelmat. Vaan se, että on kasvettu erilleen tms. Kun lapset ei eroa ole halunneet, niin miksi heidän pitää siitä maksaa suurin hinta? Miksi eroavan pitää loppuun asti pitää omasta edusta kiinni?
Joo, kyllä minäkin nauttisin enemmän siitä, että mulla olisi yksi koti, jossa saisin aina olla omien juttujeni äärellä. Olisi aina kaikki tarvittavat tavarat, tietty kahvimuki, oma kohta sohvalla. Aina sama sänky, sama maisema ikkunasta...
Kun tiedän, miten iso juttu tuo aikuisellekin on, en todellakaan riistä sitä lapsilta!
[/quote]
Kysy kuitenkin lapsilta myös, ottaako he mieluummin joka viikko saman huoneen vai oman isän lähelle.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:25"]Veikkaanpa, että aika moni ÄITI ei kestäisi olla erossa lapsistaan viikkoa kerralla eikö siksi suostu vuoroasumiseen.... Ja toisaalta moni mies ei pidä puoliaan tai edes halua olla lapsensa kanssa kuin joka toinen viikonloppu [/quote] Tämä on varmaan tyypillisin syy, miehet eivät ole kiinnostuneita huolehtimaan lapsistaan ja huoltajuus ja vastuu lasten "kodista" jää äidille.
[/quote]
On myös paljon tapauksia jossa isä haluaisi nähdä lapsiaan yhtä paljon kuin äiti, mutta äiti ei suostu. Ja sitten isä saa vain vierailla joka toinen vkl. Jotkut isät eivät edes usko voittavansa mitään jos lähtevät taistelemaan huoltajuudesta.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:11"]Koska ei ole lapsen etu, että ei ole kotia ja jatkuvasti joutuu elämään matkalaukkuelämää. Ehkä vanhemmat vois vuoroviikkoasua jossain yksiössä ja perheen entisessä kodissa ja kokeilla miten pitkään on mukavaa. [/quote] Lapsilla on kaksi kotia, ei he mitään matkalaukku elämää vietä vaan molemmissa kodeissa on kaikki heidän tavarat tietenkin!
[/quote]
Siis sun lapsella on kaksi kännykkää, läppäriä, pelikonsolia, pianoa, samat kirjat ja lelut molemmissa kodeissa? Ostat aina kahdet samanlaiset vaatteet, että niitä on molemmissa kodeissa valmiina?
[/quote]
Onko sulla montakin kännykkää? Yksi kaupass, autossa, makkarissa, keittiössä....? :D
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:44"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:25"]Veikkaanpa, että aika moni ÄITI ei kestäisi olla erossa lapsistaan viikkoa kerralla eikö siksi suostu vuoroasumiseen....
Ja toisaalta moni mies ei pidä puoliaan tai edes halua olla lapsensa kanssa kuin joka toinen viikonloppu
[/quote]
Tämä on varmaan tyypillisin syy, miehet eivät ole kiinnostuneita huolehtimaan lapsistaan ja huoltajuus ja vastuu lasten "kodista" jää äidille.
[/quote]
Varmasti välillä on näin, mutta toisinaan äidit eivät edes antaisi isän osallistua lasten huoltoon tasavertaisesti. Mieheni exällä on ollut tätä asennetta rutkasti... Isä joutui tosissaan taistelemaan saadakseen vuoroviikoin lapset luokseen. Varsinkin alussa äiti viesti jatkuvasti lapsilleen joko suoraan tai rivien välistä, että voi kun te pikku ressukat olette siellä pois äidin kainalosta jne... Oikeasti lapsilla ei ole isänsä luona mitään hätää, päin vastoin. Ja voitte olla varmoja että olen mieheni tässä suhteessa tarkkaan syynännyt. En ikimaailmassa ottaisi miestä, joka ei huolehdi lapsistaan hyvin.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:44"]Koska lapseni ei ole heittopussi. Haluan, että hänelle jää energiaa muuhunkin, kuin jatkuvaan kodin vaihtumiseen.
[/quote]
Heittopussi. Särähtää korvaan kaikkien vuosien jälkeenkin. 15 vuotta sitten vuoroviikkosysteemi ei ollut tätäkään vähää yleinen, joten opettajat ja kavereiden vanhemmat sitä aina päivittelivät juuri usein tuota kyseistä sanaa minusta käyttäen. En kertaakaan itse kokenut olevani heittopussi. Vanhempani tekivät kaikkensa, että elämäni olisi yhtä helppoa kuin aikaisemminkin ja rakastivat minua ehdoitta, vaikka eivät enää toisiaan. Ja tuosta enegian riittävyydestä: ysin oppilas ja aktiiviurheilija olin vuoroviikkosysteemistä huolimatta :) -23
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:53"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:25"]Veikkaanpa, että aika moni ÄITI ei kestäisi olla erossa lapsistaan viikkoa kerralla eikö siksi suostu vuoroasumiseen.... Ja toisaalta moni mies ei pidä puoliaan tai edes halua olla lapsensa kanssa kuin joka toinen viikonloppu [/quote] Tämä on varmaan tyypillisin syy, miehet eivät ole kiinnostuneita huolehtimaan lapsistaan ja huoltajuus ja vastuu lasten "kodista" jää äidille.
[/quote]
On myös paljon tapauksia jossa isä haluaisi nähdä lapsiaan yhtä paljon kuin äiti, mutta äiti ei suostu. Ja sitten isä saa vain vierailla joka toinen vkl. Jotkut isät eivät edes usko voittavansa mitään jos lähtevät taistelemaan huoltajuudesta.
[/quote]
Kyllä se siihen mielenterveys gategoriaan sopii, jos hyvästä kumppanista kehkeytyy niin mulkku, ettei yhteiselo onnistu, eli päihteet, mielenterveys tai pettäminen ja muusta syystä ei erotakaan, sen verran pitää ihmisen vastuuta kantaa tekemisistään.
Meillä tämä kysymys on ajankohtainen. Vaimo haluaa erota. Luonnehdin häntä kontrollifriikiksi uranaiseksi, joka rakastui työhönsä. Hän haluaa nimenomaan vuoroviikkosysteemin. Motiivina todennäköisesti, että saa vapaaviikoilla tehdä töitä vapaasti. Muuttaakin pitäisi hänen vanhempiensa lähelle, jotta hoitopaikka löytyisi kätevästi. No nyt lomalla kokeilimme tätä ja pojalla tuli hirveä äiti-ikävä kesken viikkoa. Hän on pienestä asti takertunut äitiinsä. Oma äitini näkikin pojan reagoimisen ja vahvasti sitä mieltä, että vaimon pitäisi ottaa isompi rooli lastenhoidossa. Tyttö ei juuri erosta välittänyt. Asuntojen korkea hinta lisäksi hankaloittaa asioita täällä Espoo - Hki alueella. En oikein tiedä mitä pitäisi tehdä.
eroava isä
Vuoroviikkosysteemissä vanhemmat laittavat usein oman edun ja mukavuuden halun lapsen edun edelle, sillä usein se on lapselle rasittava ja lisää turvattomuutta, koska kaverit vaihtuvat vuoroviikoin ja tavarat on juuri siellä missä ei pitäisi. Sen ymmärtää jokainen aikuinen, joka asuu itse vuoroin kahdessa kodissa ja pitävät sitä yleensä hankalana ja harvat edes suostuvat siihen, kun mitään pysyvyyttä ei ole kummassakaan.
Lapsi kaipaa pysyvyyttä ja säännöllisyyttä, eikä ole lapsen syy, jos vanhemmat eroavat. Kyllä se on aikuisen/vanhemman velvollisuus muuttaa vuoroviikoin lapsen luokse, silloin se olisi hyvä ratkaisu, muussa tapauksessa ei.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:17"]Mun mielestä viikko on liian pitkä aika olla erossa toisesta vanhemmasta. Siksi. Meillä vaihto rytmillä 2/2/3 vuorokautta. Menee kivasti noin. Aikuiset vaihtaa kotia, lapsilla on yksi koti.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kysy kuitenkin lapsilta myös, ottaako he mieluummin joka viikko saman huoneen vai oman isän lähelle.
[/quote]
Etkö tajunnut? Mun lapset on isänsä kanssa puolet ajasta. Mutta LAPSILLA on yksi koti. Aikuisilla kaksi.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:11"]Koska ei ole lapsen etu, että ei ole kotia ja jatkuvasti joutuu elämään matkalaukkuelämää. Ehkä vanhemmat vois vuoroviikkoasua jossain yksiössä ja perheen entisessä kodissa ja kokeilla miten pitkään on mukavaa. [/quote] Lapsilla on kaksi kotia, ei he mitään matkalaukku elämää vietä vaan molemmissa kodeissa on kaikki heidän tavarat tietenkin!
[/quote]
Siis sun lapsella on kaksi kännykkää, läppäriä, pelikonsolia, pianoa, samat kirjat ja lelut molemmissa kodeissa? Ostat aina kahdet samanlaiset vaatteet, että niitä on molemmissa kodeissa valmiina?
[/quote]
lapsi kuljettaa kännyä kuitenkin aina mukana. Samoin takki ja kenkä on aina mukana.
Mutta joo: molemmissa paikoissa läppärit, pelikonsolit ja pianot. Ja muut vaatteet löytyy molemmista. Mutta enhän minä niitä osta. Minä ostan ne omaan kotiini, isä ostaa omaansa.
Miksi lapsella pitää olla samat kirjat ja lelut molemmissa kodeissa? Eikö vaihtelu virkistä?