Miksi vain 20% eroavista vanhemmista päätyy vuoroviikkosysteemiin?
Itse en erotessani edes harkinnut muita vaihtoehtoja, eikä ex-mieskään.
Miksi te olette valinneet muita huoltajuusjärjestelyjä?
Kommentit (319)
Tämähän vaikuttaa ihan siltä, että vuoroviikkoasuminen on parempaa kuin ydinperheessä asuminen! "Upea systeemi, voi kavereille esitellä toisenkin asuinymäristön välillä"!
Viikoittainen muuttaminen kuulostaa todella raskaalle. Kuukausi-kuukausi tai 2 viikkoa-2 viikkoa voisi olla sen pyörityksen kannalta parempi, mutta harva vanhempi taas haluaa olla niin pitkiä aikoja lapsestaan erossa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:52"]
Juuri näin. Jotkut isät eivät haluakkaan lapsiaan joka toinen viikko ja jotkut äidit eivät halua antaa lapsia viikoksi isälle.
[/quote]
Veljeni vaati tuota 50% systeemiä erossa, taisivat päätyä 2vko jaksoihin. Toimia pari vuotta ja nykisin lapsi näyttää olevan veljen viikot mummolassa, ainakin lomat ja viikonloput.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 06:59"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 06:50"]Minusta paras systeemi olisi se että lapset asuu kodissaan ja vanhempi vaihtuu vuoroviikoin. [/quote] Joo ja tosi monilla on varaa kolmeen asuntoon...
[/quote]
Ei se välttämättä tule kalliimmaksi, vanhemmillehan riittää pienet omat asunnot, kun siellä ei tarvi olla huoneita lapislle. Eli lapsille neliö ja vanhemmille yksiöt, kun vuoroviikkosysteemissä pitäisi olla kummallakin neliöt. Ja eikö se lasten etu kuitenkin pitäisi olla ykkösenä, vai eikö se vuoroviikoin muuttaminen sitten kuitenkaan ole kivaa, jos se pitääkin tehdä itse?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:13"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 06:59"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 06:50"]Minusta paras systeemi olisi se että lapset asuu kodissaan ja vanhempi vaihtuu vuoroviikoin. [/quote] Joo ja tosi monilla on varaa kolmeen asuntoon...
[/quote]
Ei se välttämättä tule kalliimmaksi, vanhemmillehan riittää pienet omat asunnot, kun siellä ei tarvi olla huoneita lapislle. Eli lapsille neliö ja vanhemmille yksiöt, kun vuoroviikkosysteemissä pitäisi olla kummallakin neliöt. Ja eikö se lasten etu kuitenkin pitäisi olla ykkösenä, vai eikö se vuoroviikoin muuttaminen sitten kuitenkaan ole kivaa, jos se pitääkin tehdä itse?
[/quote]
Onneksi mun ei tarvitse edes miettiä vaihtoehtoja mutta kyllä tuo vaihtoehto on useimmille liian kallis.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:16"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:13"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 06:59"]
[/quote]
[/quote]
Onneksi mun ei tarvitse edes miettiä vaihtoehtoja mutta kyllä tuo vaihtoehto on useimmille liian kallis.
[/quote]
Sitä paitsi yksiö ei monille vanhemmille riitä kun alkaa olla uusia puolisoja, uusia lapsia..
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:13"]
[/quote]
[/quote]
Voihan se eronnut pari jakaa myös sen yksiön, jossa asuvat vuoroviikoin, jos löytyy yhteistyökykyä, silloin se tulee jo halvemmaksi kuin että kumpikin hankkii asunnon jossa on tilat myös lapsille. Ex pari voisi hankkia vaikka kolmion, jossa on kummallekkin oma huone, jossa voi pitää poissaoloviikolla henkilökohtaiset kamansa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:18"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:13"]
[/quote]
[/quote]
Voihan se eronnut pari jakaa myös sen yksiön, jossa asuvat vuoroviikoin, jos löytyy yhteistyökykyä, silloin se tulee jo halvemmaksi kuin että kumpikin hankkii asunnon jossa on tilat myös lapsille. Ex pari voisi hankkia vaikka kolmion, jossa on kummallekkin oma huone, jossa voi pitää poissaoloviikolla henkilökohtaiset kamansa.
[/quote]
Toimii korkeintaan niin kauan kun molemmat sinkkuja.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:16"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:13"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 06:59"] [quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 06:50"]Minusta paras systeemi olisi se että lapset asuu kodissaan ja vanhempi vaihtuu vuoroviikoin. [/quote] Joo ja tosi monilla on varaa kolmeen asuntoon... [/quote] Ei se välttämättä tule kalliimmaksi, vanhemmillehan riittää pienet omat asunnot, kun siellä ei tarvi olla huoneita lapislle. Eli lapsille neliö ja vanhemmille yksiöt, kun vuoroviikkosysteemissä pitäisi olla kummallakin neliöt. Ja eikö se lasten etu kuitenkin pitäisi olla ykkösenä, vai eikö se vuoroviikoin muuttaminen sitten kuitenkaan ole kivaa, jos se pitääkin tehdä itse? [/quote] Onneksi mun ei tarvitse edes miettiä vaihtoehtoja mutta kyllä tuo vaihtoehto on useimmille liian kallis.
[/quote]
Jos ajatellaan että yksiö maksaa 500€ ja neliö 1000€/kk, niin normitapauksessa kumpikin vanhemmista hankkii neliön jotta on tilat siihen lasten vuoroviikkoina asumiseen. Kun taas tässä toisessa mallissa kumpikin hankkii yksiön ja maksaa puolet neliöistä, eli menee tasan sama tonni kuussa, ei ole kalliimpi, paitsi tietenkin sossupummeilla, kela ei varmaan maksa asumistukea jaettuun asuntoon, eikä sossu huomioi välttämättömiksi asumismenoiksi. Jos oikein halutaan nuukailla, niin ex pari voi jakaa myös sen toisen asunnon jossa lapset ei asu.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:17"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:16"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:13"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 06:59"] [quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 06:50"]Minusta paras systeemi olisi se että lapset asuu kodissaan ja vanhempi vaihtuu vuoroviikoin. [/quote] Joo ja tosi monilla on varaa kolmeen asuntoon... [/quote] Ei se välttämättä tule kalliimmaksi, vanhemmillehan riittää pienet omat asunnot, kun siellä ei tarvi olla huoneita lapislle. Eli lapsille neliö ja vanhemmille yksiöt, kun vuoroviikkosysteemissä pitäisi olla kummallakin neliöt. Ja eikö se lasten etu kuitenkin pitäisi olla ykkösenä, vai eikö se vuoroviikoin muuttaminen sitten kuitenkaan ole kivaa, jos se pitääkin tehdä itse? [/quote] Onneksi mun ei tarvitse edes miettiä vaihtoehtoja mutta kyllä tuo vaihtoehto on useimmille liian kallis. [/quote] Sitä paitsi yksiö ei monille vanhemmille riitä kun alkaa olla uusia puolisoja, uusia lapsia..
[/quote]
No ihan samalla tavalla lisähenkilöt tarvii lisätilaa, riippumatta että mikä se asumisjärjestys on.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:20"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:18"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:13"] [quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 06:59"] [quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 06:50"]Minusta paras systeemi olisi se että lapset asuu kodissaan ja vanhempi vaihtuu vuoroviikoin. [/quote] Joo ja tosi monilla on varaa kolmeen asuntoon... [/quote] Ei se välttämättä tule kalliimmaksi, vanhemmillehan riittää pienet omat asunnot, kun siellä ei tarvi olla huoneita lapislle. Eli lapsille neliö ja vanhemmille yksiöt, kun vuoroviikkosysteemissä pitäisi olla kummallakin neliöt. Ja eikö se lasten etu kuitenkin pitäisi olla ykkösenä, vai eikö se vuoroviikoin muuttaminen sitten kuitenkaan ole kivaa, jos se pitääkin tehdä itse? [/quote] Voihan se eronnut pari jakaa myös sen yksiön, jossa asuvat vuoroviikoin, jos löytyy yhteistyökykyä, silloin se tulee jo halvemmaksi kuin että kumpikin hankkii asunnon jossa on tilat myös lapsille. Ex pari voisi hankkia vaikka kolmion, jossa on kummallekkin oma huone, jossa voi pitää poissaoloviikolla henkilökohtaiset kamansa. [/quote] Toimii korkeintaan niin kauan kun molemmat sinkkuja.
[/quote]
Niin, ihan sama ongelma tulee eteen myös voroviikkolastensysteemissä. Sitten kun asunnossa on uuden puolison lapsia ja uusia yhteisiä lapsia, niin vahant lapset ei tarhdo enää sopia sekaan.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:24"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:20"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:18"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:13"] [quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 06:59"] [quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 06:50"]Minusta paras systeemi olisi se että lapset asuu kodissaan ja vanhempi vaihtuu vuoroviikoin. [/quote] Joo ja tosi monilla on varaa kolmeen asuntoon... [/quote] Ei se välttämättä tule kalliimmaksi, vanhemmillehan riittää pienet omat asunnot, kun siellä ei tarvi olla huoneita lapislle. Eli lapsille neliö ja vanhemmille yksiöt, kun vuoroviikkosysteemissä pitäisi olla kummallakin neliöt. Ja eikö se lasten etu kuitenkin pitäisi olla ykkösenä, vai eikö se vuoroviikoin muuttaminen sitten kuitenkaan ole kivaa, jos se pitääkin tehdä itse? [/quote] Voihan se eronnut pari jakaa myös sen yksiön, jossa asuvat vuoroviikoin, jos löytyy yhteistyökykyä, silloin se tulee jo halvemmaksi kuin että kumpikin hankkii asunnon jossa on tilat myös lapsille. Ex pari voisi hankkia vaikka kolmion, jossa on kummallekkin oma huone, jossa voi pitää poissaoloviikolla henkilökohtaiset kamansa. [/quote] Toimii korkeintaan niin kauan kun molemmat sinkkuja.
[/quote]
Niin, ihan sama ongelma tulee eteen myös voroviikkolastensysteemissä. Sitten kun asunnossa on uuden puolison lapsia ja uusia yhteisiä lapsia, niin vahant lapset ei tarhdo enää sopia sekaan.
[/quote]
Joo muttei tarvii sen exänsä kanssa jakaa kämppää, jonka hoitamiseen (esim siivous, kunnossapito) ja hallinnointiin liittyy aina paljon juttuja (ja esim laskuja). Ei ole mulle ajankohtainen aihe mutta harva se vain on niin hyvissä väleissä että jakaa jatkossakin saman wc-pöntön, astiat ja huoneet exänsä kanssa ja jaksaa kaiken muun päälle asioista joista on voitu ennenkin riidellä (esim siivoominen).
Meillä oli ladten OMA toive vuoroviikko asuminen. Halusivat olla molempien vanhempiensa kanssa. Näin meillä oli sovittukin jo miehen kanssa. Asumme myös aika lähekkäin. Käymme perheenä silloin tällöin syömässä tms. Se kuinka asiat järjestetään.. Lapsille tärkeää jos vanhemmat voivat olla väleissä.
No eiköhän tässä nyt tullut selväksi miksi vain 20% päätyy vuoroviikkosysteemiin. Se on esimerkiksi kalliimpaa siksi että kumallakin vanhemmalla täytyy olla suuri asunto jossa on riittävät tilat lapselle, tavanomaisessa viikonloppuetävanhemman tapauksessa riittää että lapisilla on niiukemmat tilat satunnaisiin yöpymisiin. Iso muutto kerran viikossa ei myöskään kuulosta lainkaan houkuttelevalta ajatukselta.
Nykyään ei enää suositella alle kouluikäisille.
Kuinka moni teistä arvostelijoista on
A) itse eronnut
B) eronnut henkilöstä, joka on hyvä isä/äiti?
Monesta kommentista paistaa niin selvästi läpi se, ettei tajuta elämän realiteetteja.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:44"]
Kuinka moni teistä arvostelijoista on A) itse eronnut B) eronnut henkilöstä, joka on hyvä isä/äiti? Monesta kommentista paistaa niin selvästi läpi se, ettei tajuta elämän realiteetteja.
[/quote]
Miksi pitääkään erota ihmisestä, joka on hyvä isä/äiti ja näin ollen oletettavasti ihan hyvä puoliso, eli ei ole väkivaltainen, juoppo jne.? Sehän se ihmetyttääkin, että erotaan niin helposti, kun "kasvetaan erilleen". Eikö aikuiset ihmiset kestäisi niitä muutamia vuosia kunnes lapset tulevat teini-ikään? Ei, vaan pitää kehitellä näitä naurettavia vuoroviikkoasumisia, ja vain siksi, että halutaan aina uutta ja ihanampaa elämää...
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:26"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:34"] [quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:27"] [quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:52"]Itse en erotessani edes harkinnut muita vaihtoehtoja, eikä ex-mieskään. Miksi te olette valinneet muita huoltajuusjärjestelyjä? [/quote] En aio lukea ketjua läpi.. kerron vaan kantani. Vuoroviikkosysteemi on huono lapselle. Luo juurettomuutta, vaikeuttaa kaverisuhteita ja hämmentää lasta. Se on lapselle äärimmäisen stressaavaa, eikä lapselle muodostu kumpaankaan vanhempaan riittävän lujaa suhdetta. Vuoroviikkolapset ovat väsyneempiä ja menestyvät heikommin koulussa, sekä heillä on suurella todennäköisyydellä mielenterveysongelmia aikuisena, usein jo murrosiässä. Myös vaikeuksia pärjätä elämässä aikuisena,sekä solmia pysyviä parisuhteita. Pysyvä koti ja vkonlopputapaamiset etävanhemman kanssa on paljon parempi vaihtoehto. Aihetta on tutkittu ja seurauksia on nähtävissä työssäni. Työskentelen lastensuojelussa. [/quote] Kannatatko useinkin sitä, että lähihuoltajuus isälle? [/quote] Kyllä tietenkin, mikäli se on lapsen edun mukaista, tiedän useampiakin yksinhuoltaja-/lähivanhempi-isiä, myös yksityiselämässä. Itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että äidin suosimiseen pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Usein miehet ovat taloudellisesti vakaampia ja huoltajuuden saadessaan arvostavat vanhemmuutta aivan toisella tavalla. Äidit pitävät huoltajuuden saamista itsestäänselvyytenä ilman mitään panostustakaan ja vaativatkin isältä enemmän taloudellista, kuin kasvatuksellista osallistumista. Usein myös mies on maksanut suuremman osan talosta mikäli sellainen on, kuin myös muista hankinnoista. Valitettavasti pääsääntöisesti kuitenkin suurin osa omaisuudesta jää naiselle ja lapsille. Tämä aiheuttaa riitaa ja katkeruutta miehissä ja se syö vanhemmuutta ja halua osallistua lasten elämään. Ikävä kyllä, äidin suosiminen on automaatio, vaikka on paljon äitejä, joita ei vanhemmuus kiinnosta ollenkaan. [/quote] Entä tilanteet, joissa vanhemmat täysin tasavertaisia ja lapselle tärkeitä? Kummalle huoltajuus? Ja miksi? [/quote] Yhteishuoltajuus ja yhdessä mietitty lapsen kannalta paras ratkaisu asumiseen. Eihän tässä ole kyse vanhemman tärkeydestä, vaan lapsen parhaasta. [/quote] Eikö lapsen paras ole se, että saa pitää molemmat vanhemmat lähellään? Se ei mun mielestä tapahdu jos toinen vanhempi näkee lasta kerran kahteen viikkoon...
[/quote]
Entäs kun yhteihuoltajuudessa olevan lapsen äiti muuttaa lapsen kanssa satojen kilometrien päähän uuden miehensä luo?
Tällaistakin taphatuu.
[/quote] Niin tapahtuu. Sen voi tietenkin riitauttaa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 06:50"]Minusta paras systeemi olisi se että lapset asuu kodissaan ja vanhempi vaihtuu vuoroviikoin.
[/quote]
Joo ja tosi monilla on varaa kolmeen asuntoon...