Miksi vain 20% eroavista vanhemmista päätyy vuoroviikkosysteemiin?
Itse en erotessani edes harkinnut muita vaihtoehtoja, eikä ex-mieskään.
Miksi te olette valinneet muita huoltajuusjärjestelyjä?
Kommentit (319)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:07"]Miettikää miltä itsestänne tuntuisi vaihtaa asuntoa joka viikko. Lapset laitetaan kestämään aivan hullua pyöritystä, vuoroviikkoasumista tai monen sadan kilometrin matkoja vähän väliä. Sellaista mitä vanhemmat ei itse kestäis kahta kuukautta. Lapsen voi laittaa täydelliseen hullun myllyyn ja vanhemmat vaan hokee vieressä että "lapset sopeutuu, lapset sopeutuu". Sopeutuuhan ne kun on pakko, mutta pitääkö elämän olla vuosikausia jotain selviytymistä? [/quote] Niin että parempi riistää lapselta toinen vanhempi? Seinät merkitsee enemmän?? Huhhuh, on teillä hienoja miehiä kun tollaiseen "isi näkee joka toinen vkl" -schaisseen suostuu!
[/quote]
Jos vanhemmat on todella sitä mieltä, että vuoroviikkoasuminen on hyvä juttu, niin he itse vuoroviikkoilevat. Lapsi saa pitää oman kotinsa, vanhemmat vaihtavat sunnuntaina iltapäivällä vuoroa. Siten keneltäkään ei riistetä mitään.
Miksi vanhemmat ei tee tätä? Miksi se lapsi on matkalaukkueläjä? Turha puhua rahasta, nyt tärkeintä on lapsi.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:07"]Miettikää miltä itsestänne tuntuisi vaihtaa asuntoa joka viikko. Lapset laitetaan kestämään aivan hullua pyöritystä, vuoroviikkoasumista tai monen sadan kilometrin matkoja vähän väliä. Sellaista mitä vanhemmat ei itse kestäis kahta kuukautta. Lapsen voi laittaa täydelliseen hullun myllyyn ja vanhemmat vaan hokee vieressä että "lapset sopeutuu, lapset sopeutuu". Sopeutuuhan ne kun on pakko, mutta pitääkö elämän olla vuosikausia jotain selviytymistä? [/quote] Mä tunnen useammankin aikuisen, jotka reissaavat kahden asunnon välillä kun työ- tai opiskelupaikka on kaukana. Veljenikin eli noin neljä vuotta, suurimman osan tuosta ajasta parisuhteessa.
[/quote]
Se lienee oma valinta, johon voi myös itse vaikuttaa. Lapsella ei ole sitä mahdollisuutta välttämättä moneen vuoteen. Aikuinen on myös kykenevämpi käsittelemään tilannettaa tunnetasolla.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:17"]Mun mielestä viikko on liian pitkä aika olla erossa toisesta vanhemmasta. Siksi. Meillä vaihto rytmillä 2/2/3 vuorokautta. Menee kivasti noin. Aikuiset vaihtaa kotia, lapsilla on yksi koti.
Mä ihmettelen, miksi useammat ei tee näin!
[/quote]
Erossa tulee usein tarve rakentaa aivan oma koti, eikä sinne kaivata exää ja exän tavaroita.
[/quote]
Niin, oma etu ennen lasten etua?
Tätä mä en tajua. Siis jos puhutaan ihan normaaleista eroista, joissa syy ei ole väkivalta, alkoholi, huumeet, mielenterveysongelmat. Vaan se, että on kasvettu erilleen tms. Kun lapset ei eroa ole halunneet, niin miksi heidän pitää siitä maksaa suurin hinta? Miksi eroavan pitää loppuun asti pitää omasta edusta kiinni?
Joo, kyllä minäkin nauttisin enemmän siitä, että mulla olisi yksi koti, jossa saisin aina olla omien juttujeni äärellä. Olisi aina kaikki tarvittavat tavarat, tietty kahvimuki, oma kohta sohvalla. Aina sama sänky, sama maisema ikkunasta...
Kun tiedän, miten iso juttu tuo aikuisellekin on, en todellakaan riistä sitä lapsilta!
Vuoroviikkosysteemi on huono lapselle. Itse olen erolapsi enkä todellakaan olisi alkanut viikon välein vaihtamaan asuntoa. Ihan turhaa. Jos vanhemmat asuvat samalla paikkakunnalle, lapsen on helppo lähes päivittäin nähdä molempaa vanhempaansa ilman mitään turhaa byrokratiaa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:11"]Koska ei ole lapsen etu, että ei ole kotia ja jatkuvasti joutuu elämään matkalaukkuelämää. Ehkä vanhemmat vois vuoroviikkoasua jossain yksiössä ja perheen entisessä kodissa ja kokeilla miten pitkään on mukavaa. [/quote] Lapsilla on kaksi kotia, ei he mitään matkalaukku elämää vietä vaan molemmissa kodeissa on kaikki heidän tavarat tietenkin!
[/quote]
Siis sun lapsella on kaksi kännykkää, läppäriä, pelikonsolia, pianoa, samat kirjat ja lelut molemmissa kodeissa? Ostat aina kahdet samanlaiset vaatteet, että niitä on molemmissa kodeissa valmiina?
Siksi kun arvelin, että kun mies ei työttömyydestään huolimatta hoitanut lapsia avioliitonkaan aikana eikä pystynyt olemaan selvinpäin, niin ero ei voisi häntä muuttaaa yhtäkkiä huolehtivaksi, raittiiksi vanhemmaksi.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:17"]Mun mielestä viikko on liian pitkä aika olla erossa toisesta vanhemmasta. Siksi. Meillä vaihto rytmillä 2/2/3 vuorokautta. Menee kivasti noin. Aikuiset vaihtaa kotia, lapsilla on yksi koti. Mä ihmettelen, miksi useammat ei tee näin! [/quote] Erossa tulee usein tarve rakentaa aivan oma koti, eikä sinne kaivata exää ja exän tavaroita. [/quote] Niin, oma etu ennen lasten etua? Tätä mä en tajua. Siis jos puhutaan ihan normaaleista eroista, joissa syy ei ole väkivalta, alkoholi, huumeet, mielenterveysongelmat. Vaan se, että on kasvettu erilleen tms. Kun lapset ei eroa ole halunneet, niin miksi heidän pitää siitä maksaa suurin hinta? Miksi eroavan pitää loppuun asti pitää omasta edusta kiinni? Joo, kyllä minäkin nauttisin enemmän siitä, että mulla olisi yksi koti, jossa saisin aina olla omien juttujeni äärellä. Olisi aina kaikki tarvittavat tavarat, tietty kahvimuki, oma kohta sohvalla. Aina sama sänky, sama maisema ikkunasta... Kun tiedän, miten iso juttu tuo aikuisellekin on, en todellakaan riistä sitä lapsilta!
[/quote]
Eli vain pettämistapauksissa?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:07"]Miettikää miltä itsestänne tuntuisi vaihtaa asuntoa joka viikko. Lapset laitetaan kestämään aivan hullua pyöritystä, vuoroviikkoasumista tai monen sadan kilometrin matkoja vähän väliä. Sellaista mitä vanhemmat ei itse kestäis kahta kuukautta. Lapsen voi laittaa täydelliseen hullun myllyyn ja vanhemmat vaan hokee vieressä että "lapset sopeutuu, lapset sopeutuu". Sopeutuuhan ne kun on pakko, mutta pitääkö elämän olla vuosikausia jotain selviytymistä? [/quote] Mä tunnen useammankin aikuisen, jotka reissaavat kahden asunnon välillä kun työ- tai opiskelupaikka on kaukana. Veljenikin eli noin neljä vuotta, suurimman osan tuosta ajasta parisuhteessa.
[/quote]
Juuri siksi myös erolapsen vanhemmat voi reissata ja lapsi saa pitää kotinsa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:07"]Miettikää miltä itsestänne tuntuisi vaihtaa asuntoa joka viikko. Lapset laitetaan kestämään aivan hullua pyöritystä, vuoroviikkoasumista tai monen sadan kilometrin matkoja vähän väliä. Sellaista mitä vanhemmat ei itse kestäis kahta kuukautta. Lapsen voi laittaa täydelliseen hullun myllyyn ja vanhemmat vaan hokee vieressä että "lapset sopeutuu, lapset sopeutuu". Sopeutuuhan ne kun on pakko, mutta pitääkö elämän olla vuosikausia jotain selviytymistä? [/quote] Niin että parempi riistää lapselta toinen vanhempi? Seinät merkitsee enemmän?? Huhhuh, on teillä hienoja miehiä kun tollaiseen "isi näkee joka toinen vkl" -schaisseen suostuu!
[/quote]
Jos vanhemmat on todella sitä mieltä, että vuoroviikkoasuminen on hyvä juttu, niin he itse vuoroviikkoilevat. Lapsi saa pitää oman kotinsa, vanhemmat vaihtavat sunnuntaina iltapäivällä vuoroa. Siten keneltäkään ei riistetä mitään.
Miksi vanhemmat ei tee tätä? Miksi se lapsi on matkalaukkueläjä? Turha puhua rahasta, nyt tärkeintä on lapsi.
[/quote]
Tämä. Minä elän tätä vuoroelämää ja vaihdan kotia. Lapsia en ikinä tähän laita! He saavat asua yhdessä omassa ja pysyvässä kodissa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:17"]Mun mielestä viikko on liian pitkä aika olla erossa toisesta vanhemmasta. Siksi. Meillä vaihto rytmillä 2/2/3 vuorokautta. Menee kivasti noin. Aikuiset vaihtaa kotia, lapsilla on yksi koti.
Mä ihmettelen, miksi useammat ei tee näin!
[/quote]
Erossa tulee usein tarve rakentaa aivan oma koti, eikä sinne kaivata exää ja exän tavaroita.
[/quote]
Niin, oma etu ennen lasten etua?
Tätä mä en tajua. Siis jos puhutaan ihan normaaleista eroista, joissa syy ei ole väkivalta, alkoholi, huumeet, mielenterveysongelmat. Vaan se, että on kasvettu erilleen tms. Kun lapset ei eroa ole halunneet, niin miksi heidän pitää siitä maksaa suurin hinta? Miksi eroavan pitää loppuun asti pitää omasta edusta kiinni?
Joo, kyllä minäkin nauttisin enemmän siitä, että mulla olisi yksi koti, jossa saisin aina olla omien juttujeni äärellä. Olisi aina kaikki tarvittavat tavarat, tietty kahvimuki, oma kohta sohvalla. Aina sama sänky, sama maisema ikkunasta...
Kun tiedän, miten iso juttu tuo aikuisellekin on, en todellakaan riistä sitä lapsilta!
[/quote]
Et sitten taida tietää, miten paljon vanhempien hyvinvointi vaikuttaa siihen lapsenkin hyvinvointiin...?
Myös vanhempien puljaaminen saman katon alla on muutos lapselle. Sitä ero on aina. Jos ei kestä ajatusta muutoksesta, on varmaan paras jättää eroamatta kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:32"]Vuoroviikkosysteemi on huono lapselle. Itse olen erolapsi enkä todellakaan olisi alkanut viikon välein vaihtamaan asuntoa. Ihan turhaa. Jos vanhemmat asuvat samalla paikkakunnalle, lapsen on helppo lähes päivittäin nähdä molempaa vanhempaansa ilman mitään turhaa byrokratiaa.
[/quote]
Miten voit sanoa että se on huono lapselle, jos et ole sitä itse kokenut? :)
-23
Jotkut isät eivät halua nähdä lapsiaan niin paljon ja jotkut äidit haluavat omia lapsen itselleen eron jälkeen. Tässä suurimmat syyt. Suomi on konservatiivisempi kuin Ruotsi tässä asiassa. Suomessa ajatellaan että lapsen ei tarvitse nähdä toista vanhempaansa kovin paljon.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:17"]Mun mielestä viikko on liian pitkä aika olla erossa toisesta vanhemmasta. Siksi. Meillä vaihto rytmillä 2/2/3 vuorokautta. Menee kivasti noin. Aikuiset vaihtaa kotia, lapsilla on yksi koti. Mä ihmettelen, miksi useammat ei tee näin! [/quote] Erossa tulee usein tarve rakentaa aivan oma koti, eikä sinne kaivata exää ja exän tavaroita. [/quote] Niin, oma etu ennen lasten etua? Tätä mä en tajua. Siis jos puhutaan ihan normaaleista eroista, joissa syy ei ole väkivalta, alkoholi, huumeet, mielenterveysongelmat. Vaan se, että on kasvettu erilleen tms. Kun lapset ei eroa ole halunneet, niin miksi heidän pitää siitä maksaa suurin hinta? Miksi eroavan pitää loppuun asti pitää omasta edusta kiinni? Joo, kyllä minäkin nauttisin enemmän siitä, että mulla olisi yksi koti, jossa saisin aina olla omien juttujeni äärellä. Olisi aina kaikki tarvittavat tavarat, tietty kahvimuki, oma kohta sohvalla. Aina sama sänky, sama maisema ikkunasta... Kun tiedän, miten iso juttu tuo aikuisellekin on, en todellakaan riistä sitä lapsilta!
[/quote]
Eli vain pettämistapauksissa?
[/quote]
Niinkö sä asian näet? Että jos ei ole alkoholissa, huumeissa, väkivallassa tai mielenterveysongelmissa syy, niin sitten on petetty? Mitään muuta ei voi tulla?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:17"]
Mun mielestä viikko on liian pitkä aika olla erossa toisesta vanhemmasta. Siksi. Meillä vaihto rytmillä 2/2/3 vuorokautta. Menee kivasti noin. Aikuiset vaihtaa kotia, lapsilla on yksi koti. Mä ihmettelen, miksi useammat ei tee näin!
[/quote]
Niinpä. Aikuiset ovat omat päätöksensä tehneet, joten olisi todellakin lapsia kohtaan reilua edes yrittää jonkinlaista ratkaisua, jossa lasten elämä muuttuu mahdollisimman vähän ja aikuiset ovat oikeasti ne jotka kantavat vastuun valinnoistaan. Eri asia sitten sellaiset tilanteet, joissa lapset eivät voi asua toisen vanhempansa kanssa (väkivalta, päihteet yms.)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:56"]
Meillä:
2. Minä en halua olla erossa lapsista viikkoa.
[/quote]oksensin! Vittu mikä lehmä!!! Kukaan normaali ihminen ei haluaisi olla erossa lapsistaan, mutta joskus on vaan pakko!!! Itse en ikimaailmassa haluaisi olla erossa lapsestani, mutta en ikinä voisi olla niin törkeä, sikamainen, itsekäs ja vittumainen, että omien halujeni vuoksi pitäisin lastamme erossa toisesta vanhemmastaan!!
Tämä on hassu uksomus, että vuoroviikossa lapsi jotenkin reissaa tai on matkan päällä. Käytännössä lapsella on vain kaksi kotia. Ei hän mihinkään reissaa. Vain koulureppu kulkee mukana, ja tietyt harrastevölineet. Mikään muu ei vaihda paikkaa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:11"]Koska ei ole lapsen etu, että ei ole kotia ja jatkuvasti joutuu elämään matkalaukkuelämää. Ehkä vanhemmat vois vuoroviikkoasua jossain yksiössä ja perheen entisessä kodissa ja kokeilla miten pitkään on mukavaa. [/quote] Lapsilla on kaksi kotia, ei he mitään matkalaukku elämää vietä vaan molemmissa kodeissa on kaikki heidän tavarat tietenkin!
[/quote]
Siis sun lapsella on kaksi kännykkää, läppäriä, pelikonsolia, pianoa, samat kirjat ja lelut molemmissa kodeissa? Ostat aina kahdet samanlaiset vaatteet, että niitä on molemmissa kodeissa valmiina?
[/quote]
Melko sekopäiseltä kuulostaisi että kummassakin kodissa olisi kaikki samat roinat.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:18"]
[/quote]
[/quote]
Jos nyt jätetään nuo vähemmän älykkäät horinat samoista vaatteista huomiotta, niin meillä on molemmissa kodeissa huonekalut, vaatteet, lelut, kirjat, tietokoneet, tabletit ja pianot.
Lapset kuljettavat koulutarvikkeet, kännykät ja polkupyörät ja harrastusvälineet.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:18"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:11"]Koska ei ole lapsen etu, että ei ole kotia ja jatkuvasti joutuu elämään matkalaukkuelämää. Ehkä vanhemmat vois vuoroviikkoasua jossain yksiössä ja perheen entisessä kodissa ja kokeilla miten pitkään on mukavaa.
[/quote]
Lapsilla on kaksi kotia, ei he mitään matkalaukku elämää vietä vaan molemmissa kodeissa on kaikki heidän tavarat tietenkin!
[/quote]
Miten varakas pitää olla, että on mahdollisuus ostaa kahteen kotiin kaikki? Vaatteet, harrastusvälineet, tabletit, pelikonsolit, polkupyörät, sukset, luistimet... ei olisi mitään tsänssejä meillä. Plus omat huoneet kolmelle lapselle. Huh.
Ollaan siis kyllä todella tyytyväisiä siitä, että lapsilla yksi koti, vaikka vanhemmat eronneet.
[/quote][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:18"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:11"]Koska ei ole lapsen etu, että ei ole kotia ja jatkuvasti joutuu elämään matkalaukkuelämää. Ehkä vanhemmat vois vuoroviikkoasua jossain yksiössä ja perheen entisessä kodissa ja kokeilla miten pitkään on mukavaa.
[/quote]
Lapsilla on kaksi kotia, ei he mitään matkalaukku elämää vietä vaan molemmissa kodeissa on kaikki heidän tavarat tietenkin!
[/quote]
Miten varakas pitää olla, että on mahdollisuus ostaa kahteen kotiin kaikki? Vaatteet, harrastusvälineet, tabletit, pelikonsolit, polkupyörät, sukset, luistimet... ei olisi mitään tsänssejä meillä. Plus omat huoneet kolmelle lapselle. Huh.
Ollaan siis kyllä todella tyytyväisiä siitä, että lapsilla yksi koti, vaikka vanhemmat eronneet.
[/quote]
No ei nyt sentään polkupyöriä sun muita ole kaksin kappailen. Pienituloinen vuoroviikkoäiti olen ja hyvin pärjätään.