Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vain 20% eroavista vanhemmista päätyy vuoroviikkosysteemiin?

Vierailija
10.08.2015 |

Itse en erotessani edes harkinnut muita vaihtoehtoja, eikä ex-mieskään.

Miksi te olette valinneet muita huoltajuusjärjestelyjä?

Kommentit (319)

Vierailija
281/319 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:55"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:44"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:25"]Veikkaanpa, että aika moni ÄITI ei kestäisi olla erossa lapsistaan viikkoa kerralla eikö siksi suostu vuoroasumiseen.... Ja toisaalta moni mies ei pidä puoliaan tai edes halua olla lapsensa kanssa kuin joka toinen viikonloppu [/quote] Tämä on varmaan tyypillisin syy, miehet eivät ole kiinnostuneita huolehtimaan lapsistaan ja huoltajuus ja vastuu lasten "kodista" jää äidille. [/quote] Varmasti välillä on näin, mutta toisinaan äidit eivät edes antaisi isän osallistua lasten huoltoon tasavertaisesti. Mieheni exällä on ollut tätä asennetta rutkasti... Isä joutui tosissaan taistelemaan saadakseen vuoroviikoin lapset luokseen. Varsinkin alussa äiti viesti jatkuvasti lapsilleen joko suoraan tai rivien välistä, että voi kun te pikku ressukat olette siellä pois äidin kainalosta jne... Oikeasti lapsilla ei ole isänsä luona mitään hätää, päin vastoin. Ja voitte olla varmoja että olen mieheni tässä suhteessa tarkkaan syynännyt. En ikimaailmassa ottaisi miestä, joka ei huolehdi lapsistaan hyvin.

[/quote]

Juuri näin. Jotkut isät eivät haluakkaan lapsiaan joka toinen viikko ja jotkut äidit eivät halua antaa lapsia viikoksi isälle.

Vierailija
282/319 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:10"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:54"]

Ehkä lapsi on liian pieni vielä, asunto liian pieni, uusi kumppani ei halua vuoroviikkoa, jne. Onhan näitä.

[/quote]

Miksi Ruotsissa sitten jopa 50% päätyy tähän vuoroviikkosysteemiin? Onko kultturissa eroja vai onko lait erilaisia?
[/quote] Ruotsissa tietääkseni lapsella voi olla kaksi osoitetta. Ja isyysloma on kolme kk. Lait on erilaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/319 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:17"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:34"] [quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:27"] [quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:52"]Itse en erotessani edes harkinnut muita vaihtoehtoja, eikä ex-mieskään. Miksi te olette valinneet muita huoltajuusjärjestelyjä? [/quote] En aio lukea ketjua läpi.. kerron vaan kantani. Vuoroviikkosysteemi on huono lapselle. Luo juurettomuutta, vaikeuttaa kaverisuhteita ja hämmentää lasta. Se on lapselle äärimmäisen stressaavaa, eikä lapselle muodostu kumpaankaan vanhempaan riittävän lujaa suhdetta. Vuoroviikkolapset ovat väsyneempiä ja menestyvät heikommin koulussa, sekä heillä on suurella todennäköisyydellä mielenterveysongelmia aikuisena, usein jo murrosiässä. Myös vaikeuksia pärjätä elämässä aikuisena,sekä solmia pysyviä parisuhteita. Pysyvä koti ja vkonlopputapaamiset etävanhemman kanssa on paljon parempi vaihtoehto. Aihetta on tutkittu ja seurauksia on nähtävissä työssäni. Työskentelen lastensuojelussa. [/quote] Kannatatko useinkin sitä, että lähihuoltajuus isälle? [/quote]   Kyllä tietenkin, mikäli se on lapsen edun mukaista, tiedän useampiakin yksinhuoltaja-/lähivanhempi-isiä, myös yksityiselämässä. Itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että äidin suosimiseen pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Usein miehet ovat taloudellisesti vakaampia ja huoltajuuden saadessaan arvostavat vanhemmuutta aivan toisella tavalla. Äidit pitävät huoltajuuden saamista itsestäänselvyytenä ilman mitään panostustakaan ja vaativatkin isältä enemmän taloudellista, kuin kasvatuksellista osallistumista. Usein myös mies on maksanut suuremman osan talosta mikäli sellainen on, kuin myös muista hankinnoista. Valitettavasti pääsääntöisesti kuitenkin suurin osa omaisuudesta jää naiselle ja lapsille. Tämä aiheuttaa riitaa ja katkeruutta miehissä ja se syö vanhemmuutta ja halua osallistua lasten elämään. Ikävä kyllä, äidin suosiminen on automaatio, vaikka on paljon äitejä, joita ei vanhemmuus kiinnosta ollenkaan. [/quote] Entä tilanteet, joissa vanhemmat täysin tasavertaisia ja lapselle tärkeitä? Kummalle huoltajuus? Ja miksi? [/quote] Yhteishuoltajuus ja yhdessä mietitty lapsen kannalta paras ratkaisu asumiseen. Eihän tässä ole kyse vanhemman tärkeydestä, vaan lapsen parhaasta. [/quote] Eikö lapsen paras ole se, että saa pitää molemmat vanhemmat lähellään? Se ei mun mielestä tapahdu jos toinen vanhempi näkee lasta kerran kahteen viikkoon...

[/quote]

Entäs kun yhteihuoltajuudessa olevan lapsen äiti muuttaa lapsen kanssa satojen kilometrien päähän uuden miehensä luo?

Tällaistakin taphatuu.

Vierailija
284/319 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ovat isällään ke-ma eli 5 päivää ja isä vinkuu, että ovat liikaa...semmosta.

Vierailija
285/319 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten isä ei halunnut vuoroviikkosysteemiä. Alkuun lapset näkivät isäänsä joka toinen viikonloppu ja viikolla joku ilta. Ensin mies halusi lopettaa iltatapaamiset, ja nyt on sanonut että nämä viikonloputkin ovat "hankalia", ja viesteilee jatkuvasti että olisi parempi systeemi jos lapset tulisivat moikkaamaan häntä vain kun lapset haluavat.

Erosta on kolme vuotta, lapset nyt 13 ja 11-vuotiaat, ja haluavat viettää iskän kanssa enemmänkin aikaa. Ex-mies asuu uuden vaimonsa kanssa kaksiossa eikä "lasten takia kyllä muuta isompaan".

Jätkä on kyllä lasten edulla pyyhkinyt perseensä, ja onneksi mun ei tarvitse tuota kusipäätä enää katsella.

Vierailija
286/319 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:44"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:50"] [quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:13"] [quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:07"]Miettikää miltä itsestänne tuntuisi vaihtaa asuntoa joka viikko. Lapset laitetaan kestämään aivan hullua pyöritystä, vuoroviikkoasumista tai monen sadan kilometrin matkoja vähän väliä. Sellaista mitä vanhemmat ei itse kestäis kahta kuukautta. Lapsen voi laittaa täydelliseen hullun myllyyn ja vanhemmat vaan hokee vieressä että "lapset sopeutuu, lapset sopeutuu". Sopeutuuhan ne kun on pakko, mutta pitääkö elämän olla vuosikausia jotain selviytymistä? [/quote] Niin että parempi riistää lapselta toinen vanhempi? Seinät merkitsee enemmän?? Huhhuh, on teillä hienoja miehiä kun tollaiseen "isi näkee joka toinen vkl" -schaisseen suostuu! [/quote] Jos vanhemmat on todella sitä mieltä, että vuoroviikkoasuminen on hyvä juttu, niin he itse vuoroviikkoilevat. Lapsi saa pitää oman kotinsa, vanhemmat vaihtavat sunnuntaina iltapäivällä vuoroa. Siten keneltäkään ei riistetä mitään. Miksi vanhemmat ei tee tätä? Miksi se lapsi on matkalaukkueläjä? Turha puhua rahasta, nyt tärkeintä on lapsi. [/quote] Kuka puhuu rahasta? Meillä mies jää taloomme asumaan, ostaa mut siitä ulos. Itse en jaksaisi sitä edes ylläpitää lämmityksineen jne. Jos minä asuisin siinä joka toinen viikko lasten kanssa ja mies joka toinen viikko lasten kanssa niin missä ajassa hän ikinä ehtisi tehdä talon hoitoon vaadittavat hommat? Lapset sen verran pieniä ettei pärjää yksin, talossa isoja korjauksia menossa. Ei nähty kyllä tuota meidän tilanteessa edes vaihtoehtona. [/quote] jos mies lähtee avioliitosta niin kärsikööt seuraukset [/quote] Joo, mutta yksikin sankari olisi halunnut erossa lapset puoliksi itselleen, vaikka vastuunotto yhdessäolon aikana oli tosi pientä ja aina vain miten ja jos hänelle sopi. Nyt on sitten niin superisää ja sopimuksiakin noudattaa sinne päin.

[/quote]

Joskus sitä huomataan vasta erossa miten tärkeitä ne lapset ovat. Sovitteko te että lapset on puoliksi isällä?

Vierailija
287/319 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:57"]

Koska me halusimme, että lapsella on koti. Mietimme, että kokeilemme niin, että vanhemmat asuvat viikko/viikko muualla ja huomasimme kahdessa kuukaudessa, että se on hirvittävän raskasta. Miksi se muka olisi lapselle helpompaa? Lisäksi mietimme sitä, että alussa kummallakaan ei ollut uutta seurustelukumppania, joten kodin voisi järjestää ihan niin kuin tahtoo, mutta uusi mies- tai naisystävä tuskin pitää siitä, että asunnossa on yksi huone vain lasta varten. Lapsi olisi menettänyt joka tapauksessa toisen tai jopa molemmat kodit ja asunut viikon jossain olohuoneen sohvalla (tämä nähty turhankin usein tuttavaperheissä).

Niin me päädyimme siihen, että lapsi asuu luonani ja saa käydä isällään niin paljon kuin tahtoo, myös jäädä yöksi, kunhan molemmat vanhemmat tietävät, missä ollaan menossa.

[/quote]

Olisitko suostunut siihen että lapsi on isällään ja voi käydä äidillä milloin haluaa? On helppoa sanoa että lapsella pitää olla yksi koti, kunhan se lapsi asuu juuri sinun kanssa.

Vierailija
288/319 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten on niitä perheitä, joissa (etenkään teini-ikäistä) lasta ei halua kumpikaan kokonaan, halutaan vain ne omat vapaaviikot ja lapsi pois silmistä. Tätä näkee etenkin, kun se uuden suhteen rakkauslapsi syntyy ja murkkuikä ja sisaruskateus iskee isompaan lapseen. Juurihan tästä uutisoitiin, kun vanhemmat haluaa pistää lapsia sijaiskoteihin, koska kummassakaan eroperheessä ei haluta enää huolehtia teini-ikäisestä eikä etenkään, jos tulee lapsen kanssa jotain ongelmia - joita varmasti tulee, kun kukaan ei halua eikä pidä toivottuna ja rakastettuna. On koko ajan yleisempi ilmiö. 

Vierailija
289/319 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei kelpaisi mikään muu kuin tämä vuoroviikkosysteemi.

Vierailija
290/319 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska huomasin itse sen jo seurusteluaikana, että miten helvetin raskasta se on, kun ramppaa kahden kämpän väliä. On ihan hemmetin paljon selkeämpää, kun koulukamat yms. on samassa paikassa. Ei tarvitse koko ajan tuoda unohtuneita kirjoja tai luistimia.

Ja siksi, että mun lapsen isää ei paljon ole lapsi napannut.

Vierailija
291/319 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä on varmasti monia.

Itse olin tosi iloinen kun sain asua äitin kanssa, vaikka viikottain kävin isällä kylässä ja joskus olin yötäkin. Ois ärsyttäny reissata kokoajan vaikka välimatkaa olikin vain pari kilometriä, enemmän tykkäsin siitä että pystyin vierailemaan silloin kun haluan.

Vierailija
292/319 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ihmiset olettaa että lapsi näkee toista vanhempaa suunnilleen kerran kuukaudessa jos ei ole käytössä vuoroviikot, en tunne ketään jolla tilanne ois näin :D jos paikkakunta on sama niin voihan sitä nähdä vaikka kuinka monta kertaa kuukaudessa tai viikossa

kyllä mä ainakin oon läheinen isänki kanssa vaikka en jokatoista viikkoa sen luona asunutkaan, varmasti välit ois vaan huonommat jos ois pitäny olla saman katon alla puolet ajasta

Vierailija
293/319 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ihmiset olettaa että lapsi näkee toista vanhempaa suunnilleen kerran kuukaudessa jos ei ole käytössä vuoroviikot, en tunne ketään jolla tilanne ois näin :D jos paikkakunta on sama niin voihan sitä nähdä vaikka kuinka monta kertaa kuukaudessa tai viikossa

kyllä mä ainakin oon läheinen isänki kanssa vaikka en jokatoista viikkoa sen luona asunutkaan, varmasti välit ois vaan huonommat jos ois pitäny olla saman katon alla puolet ajasta

Vierailija
294/319 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:50"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:13"] [quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:07"]Miettikää miltä itsestänne tuntuisi vaihtaa asuntoa joka viikko. Lapset laitetaan kestämään aivan hullua pyöritystä, vuoroviikkoasumista tai monen sadan kilometrin matkoja vähän väliä. Sellaista mitä vanhemmat ei itse kestäis kahta kuukautta. Lapsen voi laittaa täydelliseen hullun myllyyn ja vanhemmat vaan hokee vieressä että "lapset sopeutuu, lapset sopeutuu". Sopeutuuhan ne kun on pakko, mutta pitääkö elämän olla vuosikausia jotain selviytymistä? [/quote] Niin että parempi riistää lapselta toinen vanhempi? Seinät merkitsee enemmän?? Huhhuh, on teillä hienoja miehiä kun tollaiseen "isi näkee joka toinen vkl" -schaisseen suostuu! [/quote] Jos vanhemmat on todella sitä mieltä, että vuoroviikkoasuminen on hyvä juttu, niin he itse vuoroviikkoilevat. Lapsi saa pitää oman kotinsa, vanhemmat vaihtavat sunnuntaina iltapäivällä vuoroa. Siten keneltäkään ei riistetä mitään. Miksi vanhemmat ei tee tätä? Miksi se lapsi on matkalaukkueläjä? Turha puhua rahasta, nyt tärkeintä on lapsi. [/quote] Kuka puhuu rahasta? Meillä mies jää taloomme asumaan, ostaa mut siitä ulos. Itse en jaksaisi sitä edes ylläpitää lämmityksineen jne. Jos minä asuisin siinä joka toinen viikko lasten kanssa ja mies joka toinen viikko lasten kanssa niin missä ajassa hän ikinä ehtisi tehdä talon hoitoon vaadittavat hommat? Lapset sen verran pieniä ettei pärjää yksin, talossa isoja korjauksia menossa. Ei nähty kyllä tuota meidän tilanteessa edes vaihtoehtona.

[/quote] jos mies lähtee avioliitosta niin kärsikööt seuraukset
[/quote]
Avoliitto ja kyllä se ihan yhteinen päätös oli.

Vierailija
295/319 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 02:00"]Siksi, koska huomasin itse sen jo seurusteluaikana, että miten helvetin raskasta se on, kun ramppaa kahden kämpän väliä. On ihan hemmetin paljon selkeämpää, kun koulukamat yms. on samassa paikassa. Ei tarvitse koko ajan tuoda unohtuneita kirjoja tai luistimia.

Ja siksi, että mun lapsen isää ei paljon ole lapsi napannut.

[/quote]
Tämähän teillä arvostelijoilla yleensä on: paska isä lapsilla. Miksi edes kommentoitte? Minun ex-mies on ihan paras isä, joka haluaa lapset vuorotellen luokseen asumaan. Ei tulisi mieleenkään alkaa esitellä, mitään perusteita siihen ei ole. Tutkimukset vielä siihen kannustaa niin miksi ihmeessä ei sitä mallia valittaisi?

Vierailija
296/319 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:05"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:57"] uusi mies- tai naisystävä tuskin pitää siitä, että asunnossa on yksi huone vain lasta varten. [/quote] Mitä?! Siis kuka ottaa mies- tai naisystävän, joka ei hyväksy sitä että kodissa on lapsella oma huone.......????

[/quote]

Mun serkulla oli lapsia varten aina oma huone siihen asti kun nämä aikuistuivat, vaikka oli vain viikonloppuisä. 

Vierailija
297/319 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ramppaan itse kahden asunnon väliä, kun töitä löytyi kotoa pitkän matkan päästä. On tämä aika tympeää miettiä mikä juttu nyt jäi sinne toiseen päähän ja päinvastoin. Ok, moni kulkee mökilläkin ympärivuotisesti samalla tavalla. Minä tuskin jaksaisin sitäkään. Tämä nyt vain on pakko jaksaa. Mulla on monet vaatteetkin tuplana, niin ei pääse unohtumaan, esim. lenkkivaatteet, pipoja ja lapasia on kummassakin päässä vakiot. 

Vierailija
298/319 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole eronnut tai eroamassa, mutte en pidä hyvänä systeeminä. Mielestäni lapsilla pitää olla selkeä koti, eikä kahta vähän sinne päin.

Vierailija
299/319 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:21"]

Koska silloin naiset eivät voisi varastaa mieheltä femakon lastenvalvojan määräämiä elatusmaksuja omaan ryyppäämiseen, kivoihin vaatteisiin tai kalliiseen asumiseen. Vuoroviikko -systeemissähän ei käsittääkseni elatusmaksuja makseta.

[/quote]

Aina toinen määrätään maksamaan elatusmaksut.

Vierailija
300/319 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta paras systeemi olisi se että lapset asuu kodissaan ja vanhempi vaihtuu vuoroviikoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi