päiväkodin "välipalat" ovat oiekasti jälkiruokaa. Mitä hittoa.
Meidän pieni meni päiväkotiin (alla 1,5v) kaikki lähtenyt mainiosti liikkeelle, mistä tietysti olemme hirveän tyytyväisiä.
Luin tänään kaupungin ruokalistan (Lohja, http://www.lohja.fi/Liitetiedostot/Kaupunkisuunnittelu/Hallinto_ja_talous/Paivakodin_ruokalista.pdf)
Välipalat ovat lähes läpeensä jälkiruaksi luokiteltavia sokeripommeja. Aivan nolla-arvoisia kaloreita. Samaan aikaan neuvola varoittelee sokerin syönnin aloittamisesta (itse ihan samaa mieltä), maa kärsii yhä pyöreämmästä nuorisosta, diabetes yleistyy ja samaan aikaan julkinen päiväkoti tuuttaa suklaakiisseliä ja makeata jugurttia pentujen naamaan lähes joka päivä. Jossain sulkaakiisselissä ei ole oikein mitään sellaista, jota lapsi oikeasti tarvitsee.
En ole mikään terveysnipo, mutta pannari ja hillo, kiisseli yms. ovat jälkiruokia, eivät välipaloja. Tilanne on todella raivostuttava, kuulisinkin mielelläni muiden kokemuksista ja mahdollisista keinoista vaikuttaa asiaan.
Joka päiväkoti ei ole tällainen, vilkaisin esim Helsingin ruokalistoja ja laatu on aivan eri luokkaa. Huomaa kuinka välipalat ovat ruokaa, ei herkkuja.
http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/ae2f4e50-b0f1-445b-8626-2c73f9edfd1a/Viikot+33-39+suomi.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=ae2f4e50-b0f1-445b-8626-2c73f9edfd1a
Ei muuta kuin katsomaan miten hienosti Amerikan kokeilu sokerilla uitetuista kouluruuista toimii...
Tiedän jo valmiiksi (parista lukemastani uutisesta ja niihin tulleista kommenteista), että järkevän ruokavalion kannattajille kerrotaan, että:
1) Nipoilet vaan kun kotona on niin epäterveellistä. Kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä mitä siellä kotona syödään...mussun mussun... (luonnollisestikaan ei pidä paikkaansa, en kai jaksaisi välittää jos emme kotonakaan välittäisi)
2) Ei se sokeri tapa, olet nipo. Kohta ollaan kieltämässä kaikki...mussun mussun. (Liika sokeri on oikea terveysongelmia aiheuttava asia. Toki hedelmissä esim. on sokeria, mutta on aivan eri saada kiisseli kuin tuore hedelmä, jälkimmäinen imeytyy huomattavasti hitaammin ja mukana on paljon enemmän hyvyyksiä. KAIKKI tutkijat ovat kanssani samaa mieltä. Jotkut mu-tut eri mieltä. Ei kaikkea tarvitse kieltää, mutta jos 80% välipaloista on jälkkäreitä jossain mennään metsään)
3) on sitä ennenkin syöty sokeria, eikä siihen kuoltu. (öööhhh. a) kuoltiinpa b) nykyään lasten ja nuoretn saama sokerimäärä on aivan eri luokkaa kuin ihan 20-30v sitten.
mies 37v
Kommentit (351)
Valivali,Yhyy taas tarjottiin pirkolle välipalaksi sokerijukurttia päiväkodissa..ja huomenna on pannaria!Siis voi ei mitä sokerin tuputusta!pirkkoparka varmaan saa nyt sokeritaudin.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 18:31"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 17:19"] [quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:48"] Juu ei näköjään mene kaaliin tämä asia. Oon ihan samaa mieltä, että tämä ketju kyllä avasi silmäni, enkä ihmettele yhtään enää suomalaisten lasten ylipainoa ja sitä, että diabetes on räjähtänyt käsiin. Säälittää näiden äitien lapset, niin paljon parempaakin elämää voisi olla tarjolla. [/quote] Mua taas säälittää sun lapset, sillä niin paljon parempaakin elämää voisi olla tarjolla. Normaalijärkinen äiti/isä ei olisi näin kauhuissaan tuosta ruokalistasta, mikä linkattiin tuolla ekalla sivulla. Se yksi välipala on vain pieni osa sitä päivän ruokalistaa ja jos sun lapsi jättää ihan kaiken muun syömättä ja vetää vain sen sokerisimman osan... sit voi olla jotain syytä tarkastaa sitä omaa asennettaan. Muussa tapauksessa normaalisti syövä lapsi ei saa tuosta ruokalistasta kyllä yliannosta sokeria. Voi olla, että kotona ei sokeria saakaan, se olkoon teidän ongelmanne. Jäitä hattuun ja ylemmyydentunne pois, tutkimusten mukaan kun näiden sokerinatsien lapset ovat niitä sokerinarkkeja, jotka vetävät kaksin käsin kaiken kitaansa kun silmä välttää. Ihan vain siksi, ettei kotona saatu eikä opetettu kohtuutta. [/quote] Mutta kun kaikki ovat yrittäneet vääntää rautalangasta että sokeri silloin tällöin on ok mutta ei päivittäin!Miten silloin ei voi opia kohtuutta? Eikö se juuri sitä ole että silloin tällöin mutta ei päivittäin (vrt vaikka alkoholi). En oikeasti ymmärrä mitä tarkoitat? Välipala on meillä osa päivän ateriakokonaisuutta, se voi sisältää hapanmatotuotteita, hedelmiä, marjoja, juureksia, pähkinöitä ja siemeniä, kuivattuja hedelmiä jne. Joskus voi syödä keksiä ja jopa pullaa (siis välipalaksi) mutta ei päivittäin sokerikiisseliä tai rahkaa tai sitä pannaria hillolla. Vai onko se kohtuuden opettamista että tarjotaan jotain päivittäin? [/quote] Se on ihan sama syötätkö lapsellesi karkkia kuin, että annat kuivattuja hedelmiä. Toki nyt kuitua saa niistä mutta muutoin aivan samaa paskaa kuin karkkikin. [/quote] Ei ihan. Kuivatuissa hedelmissä ei ole käytetty väriaineita, lisäaineita, synteettisiä makuaineita ja valkoista sokeria, sitä käsitelty vähän. Karkeissa usein on näitä kaikkia. Itse suosin suklaata tai itsetehtyä karkkia. Hedelmät syödään tuoreina.
[/quote]
Kuivatuissa hedelmissä on kyllä lähes aina sulfiitteja ja rikkidioksidia, jotta ne säilyisivät paremmin...
Kiisselissä on yhtä annosta kohden n. 30 g lisättyä sokeria. Lisätyn sokerin suositusannos lapselle on 5 g/päivä. Kiitos Ap.hyvästä vinkistä Hesan sivuille, monta uutta välipalaa tulee kokeiluun. Olen pahoillani, että lapsesi saa noin paljon sokeria päiväkodissa :(
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:45"]Valivali,Yhyy taas tarjottiin pirkolle välipalaksi sokerijukurttia päiväkodissa..ja huomenna on pannaria!Siis voi ei mitä sokerin tuputusta!pirkkoparka varmaan saa nyt sokeritaudin.
[/quote]
Onhan tää nyt ihan saamarin naurettavaa!Soittakaa sinne päiväkotiin ja sanokaa,että teidän lapselle ei saa antaa sokeripitoisia välipaloja!Se on ihan niin yksinkertaista!
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:42"]
Olet kyllä ap terveysnipo. Koska tuolla ei lounaalla näytä olevan jälkiruokaa, niin ei tuo makea välipala todellakaan tee lasten sokerinsaantia mitenkään terveydelle haitallisen suureksi.
[/quote] Mutta jos lapsen perheessä vältellään lisättyä sokeria, niin silloin tuosta voi olla suurestikin haittaa. Lapsi voi ihastua noihin sokeripommeihin, ja alkaa vaatimaan näitä kotonakin. Kokemusta on. Eräällä sisaruksellani on 2-vuotias lapsi, jolle joku pälli meni ostamaan joulukalenterin (mihin 2-vuotias edes sellaista tarvitsee..), ja niinhän se muksu sitten rakastui sokeriin.
Toki herkkuja saa antaa, mutta onko niiden herkkujen pakko olla aina jotain missä on paljon sokeria? Eikö olisi paljon järkevämpää totuttaa lapsi terveellisiin herkkuihin?
[/quote]
Miksi kukaan täysjärkinen välttelisi lisättyä sokeria? Ja sitten laittavat lapsensa päiväkotiin? Ymmärrän sokerin välttelyn, jos kaikki kotona tehdään itse mahdollisimman puhtaista raaka-aineista, ja lapset kiskovat pähkinöitä ja omenoita herkkuinaan, mutta eikö tuo nyt ole vähän hätävarjelun liioittelua? Suklaakalenterin minä ymmärrän, siis ettei 2v sitä tarvi, mutta miksi se piti sille lapselle sitten edes antaa? Vai kävikö jollakin sukulaisella sääliksi tuo sokerinatsius?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:45"]
Valivali,Yhyy taas tarjottiin pirkolle välipalaksi sokerijukurttia päiväkodissa..ja huomenna on pannaria!Siis voi ei mitä sokerin tuputusta!pirkkoparka varmaan saa nyt sokeritaudin.
[/quote]
Oletko sinä niitä ostoskärrynlevysiä mammoja jotka taapertaa prismassa eineslaatikoita ja herkkuja kärryt pullollaan, sitten vielä pari litraa RASVATONTA MAITOA niin pysyy linjoissa :''''D
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 18:48"]
Kiisselissä on yhtä annosta kohden n. 30 g lisättyä sokeria. Lisätyn sokerin suositusannos lapselle on 5 g/päivä. Kiitos Ap.hyvästä vinkistä Hesan sivuille, monta uutta välipalaa tulee kokeiluun. Olen pahoillani, että lapsesi saa noin paljon sokeria päiväkodissa :(
[/quote]
Missä kiisselissä on tuollainen määrä?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 12:23"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 11:18"] Täällä sama homma. Lettuja hillolla, pannaria, muroja, suklaapuuroa, suklaakiisseliä, mitä hittoa!?! Kotona menee hyvällä ruokahalulla hedelmät, marjat, porkkanaa, kurkkua, lanttuakin, leipää, tuorepuuroja, mysliä, maustamatonta viiliä, jogurttia yms. Ei noi nyt mitään kalliita ole! Luulisi että henkilökuntakin kärsii sokerihumalaisista lapsista..? [/quote] miten ne teidän lapset suostuu syömään "hapanta ja katkeroista ruokaa"? :)
ja olen ihan samaa mieltä tosta sokerihumalajutusta. Tenavat hirmu kierroksilla juuri syötyään ja ihan tööt 1h30min välipalan aloituksen jälkeen.
Ei uppoa minun päähäni. Kustannussäästö on ainoa selitys. [/quote] Sokerihumalaa ei ole olemassakaan. Ne pennut jotka on hirmukierroksilla sokerin syömisen jälkeen olisivat sitä ilman sitä sokeriakin. Ihan on tutkittu fakta.
[/quote]
Laitapa linkki siihen tutkimukseen.
[/quote]
Kirjoita Googleen "lasten sokerihumala" siellä sulle tutkimuksia.
[/quote]
Antaisitko lapsellesi välipalaksi 6,6 sokeripalaa, joka vastaa 1dl jogurttia? Jogurteissa on valtava määrä piilosokeria. Miksi et antaisi suoraan 6,6 palaa sokeria, kun se ei kerran teidän mielestänne ole vaarallista?!
Ruokien, juomien ja herkkujen sokeripitoisuuksia:
Ketsuppi, 1 rkl = 1 sokeripala
Banaani= 4 sokeripalaa
Suklaapatukka (50g) = noin 10-12 sokeripalaa
Energiajuoma, 3,3 dl = 14 sokeripalaa
Iso mansikkapirtelö = n. 16 sokeripalaa
Jäätelö, 500ml = 28 sokeripalaa
Tuoremehu, l litra = 38 sokeripalaa
Jogurtti, 5 dl = 33 sokeripalaa
Virvoitusjuoma, 1,5 litraa = 50 sokeripalaa
Täytelakritsipussi, 250 g = 77 sokeripalaa
Iso hedelmäkaramellipussi, 400 g = 120 sokeripalaa
Lähteet: Sokeriton.fi,
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 18:48"]
[/quote]
Pieleen meni. Ravitsemussuositus on kaksinkertainen tuohon sun lukemaan verrattuna.
Keskittykää nut vaan siihen omaan ruokavalioonne, enemmän mammoissa on läskejä ku muksuissa. Kun kaikki syö vaan luonnonjugurttia, en tiedä kuinka se on mahdollista... Kyl ne muksut oppii viimeistään neljännellä luokalla ostamaan karkkia lähikaupasta koulupäivän aikana. Mitä tiukempia ootte, sitä enemmän tulee lähtemään käsistä. Uskomatonta kontrollifriikkeilyä nillittää yhdestä välipalasta, kun ratkaisu on: hoida itse kotona ja valmista itse ruuat. Katsotaan, vieläkö 2 viikon päästä jaksat keitellä chiaruusunjuurityrnikeittoa, vai joko realiteetit alkais upota...
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 18:45"]
Olet kyllä ap terveysnipo. Koska tuolla ei lounaalla näytä olevan jälkiruokaa, niin ei tuo makea välipala todellakaan tee lasten sokerinsaantia mitenkään terveydelle haitallisen suureksi.
[/quote] Mutta jos lapsen perheessä vältellään lisättyä sokeria, niin silloin tuosta voi olla suurestikin haittaa. Lapsi voi ihastua noihin sokeripommeihin, ja alkaa vaatimaan näitä kotonakin. Kokemusta on. Eräällä sisaruksellani on 2-vuotias lapsi, jolle joku pälli meni ostamaan joulukalenterin (mihin 2-vuotias edes sellaista tarvitsee..), ja niinhän se muksu sitten rakastui sokeriin.
Toki herkkuja saa antaa, mutta onko niiden herkkujen pakko olla aina jotain missä on paljon sokeria? Eikö olisi paljon järkevämpää totuttaa lapsi terveellisiin herkkuihin?
[/quote]
Miksi kukaan täysjärkinen välttelisi lisättyä sokeria? Ja sitten laittavat lapsensa päiväkotiin? Ymmärrän sokerin välttelyn, jos kaikki kotona tehdään itse mahdollisimman puhtaista raaka-aineista, ja lapset kiskovat pähkinöitä ja omenoita herkkuinaan, mutta eikö tuo nyt ole vähän hätävarjelun liioittelua? Suklaakalenterin minä ymmärrän, siis ettei 2v sitä tarvi, mutta miksi se piti sille lapselle sitten edes antaa? Vai kävikö jollakin sukulaisella sääliksi tuo sokerinatsius?
[/quote] Jos nyt totta puhutaan niin se joka sen kalenterin lapselle antoi, oli toinen vanhemmista. He eivät välttele lisättyä sokeria. Nyt se lapsi vinkuu jatkuvasti herkkuja.
Itse olen täysjärkinen, ja välttelen lisättyä sokeria. Ja olo on nykyään parempi kuin mitä silloin kun en asiasta pahemmin välittänyt. Myönnän toki että syön silloin tällöin herkkuja joihin on lisätty sokeria, mutta aika harvoin. Pienet lapset vaan on eri asia. Hyvin pieni lapsi (joka ei ole koskaan esim. karkkeja syönytkään) ei välttämättä osaisi edes vaatia karkkeja yms., mutta kun joku menee ne aina totuttamaan niihin... Sitten niihin jäädään koukkuun.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 18:54"]
Keskittykää nut vaan siihen omaan ruokavalioonne, enemmän mammoissa on läskejä ku muksuissa. Kun kaikki syö vaan luonnonjugurttia, en tiedä kuinka se on mahdollista... Kyl ne muksut oppii viimeistään neljännellä luokalla ostamaan karkkia lähikaupasta koulupäivän aikana. Mitä tiukempia ootte, sitä enemmän tulee lähtemään käsistä. Uskomatonta kontrollifriikkeilyä nillittää yhdestä välipalasta, kun ratkaisu on: hoida itse kotona ja valmista itse ruuat. Katsotaan, vieläkö 2 viikon päästä jaksat keitellä chiaruusunjuurityrnikeittoa, vai joko realiteetit alkais upota...
[/quote] Kyse ei ole yhdestä välipalasta. Jos lapsi joka päivä mussuttaa tarhassa jotain sokerikiisseleitä yms. niin voi olla että alkaa vaatimaan niitä kotonakin.
Ps. Kaikki sokerinvälttelijät eivät ole hippejä, niinkuin "chiaruusunjuurityrnikeittoa"-kommentistasi päättelisin sinun luulevan.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:46"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:08"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:02"]Mistä ihmeestä kumpuaa tämä fanaattinen pelko sokeria kohtaan? Ei voi ymmärtää... Mitä te itse oikein syötte? Lehtikaalta ja pähkinöitä? Kyytipojaksi vettä? Olettekohan te koskaan kuulleet sairaudesta nimeltä ortorexia? [/quote] Kukaan ei ole fanaattinen normaalia sokeri määrää kohtaan. Meitä vituttaa lisätty sokeri, jota annetaan pienille lapsille turhaan. Lapsen makupaletti oppii tunnistamaan murot, kiisselit, karkit ja pullat. Ei porkkanaa, kukkakaalia, kurpitsaa, avocadoa tai vaikka omenaa. Ja kyllä, minä ainakin syön paljon juureksia, kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Niistä toivoisin myös lapseni oppivan pitämään, ei makeasta. Lapsi ei tarvitse pullaa tai karkkia! Se tarvitsee vitamiineja, hyviä rasvoja ja hyviä hiilareita sekä kuituja proteiinin lisäksi tietty. [/quote] Minua henk.koht säälittää lapsi joka ei saa pullaa. Kuinka hirveä äiti voi olla lapsella joka ei tarjoa joskus edes tuoretta kotona tehtyä pullaa ja lasia maitoa? Tai karkkipäivänä karkkia? Mikä voi lapsen mielestä paremmalta maistua. Kyllä lapsi tasan TARVITSEE tälläisiä nautintoja edes JOSKUS. Sairastutatte lapsenne tuollaisella mielipuolisuudella! Yäk!!!!
[/quote]
Sinä se tässä sairas olet. Ja pian lapsesikin, kun tuputat sille sokeria. Pitääkö mielestäsi 1,5 veellä olla karkkipäivä?! Aivan järjetöntä touhua. Pullaa lapseni todellakin saa joskus, mutta ei todellakaan joka päivä tai edes kerran viikossa.
[/quote]
Kirjoita sitten idiootti selkeämmin. Et maininnut että lapsesi saa joskus pullaa vaan kirjoitit, että lapsi ei tarvitse pullaa tai karkkia. Kyllä tarvitsee, joskus. Kiitos vain omiani terveempiä lapsia saa hakea. Ovat hoikkia, urheilullisia ja hyvinvoivia. Heillä on karkkipäivä kerran viikossa ja ehkä kerran kaksi kuussa leivotaan herkkuja jolloin saavat syödä niin kuin sielu vaan sietää sitä VITUN PULLAA!!!!!
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:52"]
[/quote]
Antaisitko lapsellesi välipalaksi 6,6 sokeripalaa, joka vastaa 1dl jogurttia? Jogurteissa on valtava määrä piilosokeria. Miksi et antaisi suoraan 6,6 palaa sokeria, kun se ei kerran teidän mielestänne ole vaarallista?!
Ruokien, juomien ja herkkujen sokeripitoisuuksia:
Ketsuppi, 1 rkl = 1 sokeripala
Banaani= 4 sokeripalaa
Suklaapatukka (50g) = noin 10-12 sokeripalaa
Energiajuoma, 3,3 dl = 14 sokeripalaa
Iso mansikkapirtelö = n. 16 sokeripalaa
Jäätelö, 500ml = 28 sokeripalaa
Tuoremehu, l litra = 38 sokeripalaa
Jogurtti, 5 dl = 33 sokeripalaa
Virvoitusjuoma, 1,5 litraa = 50 sokeripalaa
Täytelakritsipussi, 250 g = 77 sokeripalaa
Iso hedelmäkaramellipussi, 400 g = 120 sokeripalaa
Lähteet: Sokeriton.fi,
[/quote]
En antaisi. Siksi hoidankin lapseni kotona. Miten tämä voi olla niin vaikea teidän tajuta - ei se päiväkoti teidän mielestänne huonoine ruokavalioineen ole pakko. Tinkikää elintasostanne, kuten tässä ketjussa onkin jo ehdotettu, ja hoitakaa lapsenne kotona.
Ei mikään ihme, ettei sokeriasia etene mitenkään, kun siitä alkaa tällainen keuhkoaminen. Ne huutavat eniten, jotka tietävät vähiten. Tämänkaltaisessa ilmapiirissä ei kukaan uskalla julkisesti avata suutaan.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:01"]Nuo sokerin puolustajat ovat varmasti ylipainoisia ja heidän lapsistaankin on tulossa hyvää vauhtia ylipainoisia. Ravintoköyhä ruoka on pilannut näköjään jo aivotkin. Kertokaapa mitä hyviä ravinteita löytyy pullasta, karkista ja pannukakusta? Verratkaapa niitä ihan piruuttanne porkkanan tai kukkakaalin ravintoaineisiin. Ei voi muutakun olla surullinen tämänkin ketjun aivopieruista. Case closed!
[/quote]
Juu toki. T: 173/60 :D Lapseni hoikkia ja terveitä vaikka saavat sen sokerijogurtin päiväkodissa minun puolestani syödä. Syödään sitten iltasella vaikka puuroa sen toisen jogurtin sijaan. :)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 18:54"]
[/quote] Kyse ei ole yhdestä välipalasta. Jos lapsi joka päivä mussuttaa tarhassa jotain sokerikiisseleitä yms. niin voi olla että alkaa vaatimaan niitä kotonakin.
Ps. Kaikki sokerinvälttelijät eivät ole hippejä, niinkuin "chiaruusunjuurityrnikeittoa"-kommentistasi päättelisin sinun luulevan.
[/quote]
Alkaa vaatimaan niitä kotonakin? Siis siitäkö se kenkä puristaakin? Sinun mielestäsi lapselle ei voi antaa missään muodossa lisättyä sokeria vaikka karkkina, koska sinä et osaa sanoa ei, ja sitten se lapsi vetää itkupotkuraivareita kaupan karkkihyllyllä? :D Sun ongelmat on kuule vasta edessäpäin. Ja jokaisen tuollaisen mamman lapsesta tulee aika takuuvarmasti sokerihiiri. Nimimerkillä "töissäni näitä hoidan". Ihan vaan vinkkinä, totaalikieltäminen tekee aika rumaa jälkeä myöhemmässä vaiheessa elämää, viimeistään sitten kun ne äidin näpit eivät enää ulotu sinne opiskelijayksiön jääkaapille.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:52"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:45"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:40"] Kohta on karppaajat kimpussa kuinka epäterveellistä leipä on... Eli olisi parempi ettei marjoja anna ollenkaan, kuin että antaa ne kiisselissä? Laita se lapses syömään palsternakkaa raakana päivittäin,... Sinä olet varmaan niitä "mukavia" vanhempia jotka kieltävät myös synttäreiden juhlimisen niin kouluissa... Esitä toki sellainen ratkaisu joka miellyttää myös lapsia! [/quote] Hieno hyökkäys. eli ihan paska. Ja tarjosin ratkaisun (Helsingin kaupungin ruokalista). Hyvin on myös kotona maistunut maustamaton jugurtti, leip, hedelmät ym. ilman kymmeniä grammoja lisättyä sokeria.
AP [/quote] Edes aikuiset ei syö maustamatonta jugurttia. Älä naurata.
[/quote]
Kyllä syö, syön itsekin. Todella hyvää, paljon paremmanmakuistakin kuin sokeroidut jogurtit. Ja lapsetkin tykkäävät kyllä.