Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

päiväkodin "välipalat" ovat oiekasti jälkiruokaa. Mitä hittoa.

Vierailija
10.08.2015 |

Meidän pieni meni päiväkotiin (alla 1,5v) kaikki lähtenyt mainiosti liikkeelle, mistä tietysti olemme hirveän tyytyväisiä. 

Luin tänään kaupungin ruokalistan (Lohja, http://www.lohja.fi/Liitetiedostot/Kaupunkisuunnittelu/Hallinto_ja_talous/Paivakodin_ruokalista.pdf)

Välipalat ovat lähes läpeensä jälkiruaksi luokiteltavia sokeripommeja. Aivan nolla-arvoisia kaloreita. Samaan aikaan neuvola varoittelee sokerin syönnin aloittamisesta (itse ihan samaa mieltä), maa kärsii yhä pyöreämmästä nuorisosta, diabetes yleistyy ja samaan aikaan julkinen päiväkoti tuuttaa suklaakiisseliä ja makeata jugurttia pentujen naamaan lähes joka päivä. Jossain sulkaakiisselissä ei ole oikein mitään sellaista, jota lapsi oikeasti tarvitsee. 

En ole mikään terveysnipo, mutta pannari ja hillo, kiisseli yms. ovat jälkiruokia, eivät välipaloja. Tilanne on todella raivostuttava, kuulisinkin mielelläni muiden kokemuksista ja mahdollisista keinoista vaikuttaa asiaan.

Joka päiväkoti ei ole tällainen, vilkaisin esim Helsingin ruokalistoja ja laatu on aivan eri luokkaa. Huomaa kuinka välipalat ovat ruokaa, ei herkkuja. 

http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/ae2f4e50-b0f1-445b-8626-2c73f9edfd1a/Viikot+33-39+suomi.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=ae2f4e50-b0f1-445b-8626-2c73f9edfd1a

Ei muuta kuin katsomaan miten hienosti Amerikan kokeilu sokerilla uitetuista kouluruuista toimii... 

Tiedän jo valmiiksi (parista lukemastani uutisesta ja niihin tulleista kommenteista), että järkevän ruokavalion kannattajille kerrotaan, että:
1) Nipoilet vaan kun kotona on niin epäterveellistä. Kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä mitä siellä kotona syödään...mussun mussun...   (luonnollisestikaan ei pidä paikkaansa, en kai jaksaisi välittää jos emme kotonakaan välittäisi)

2) Ei se sokeri tapa, olet nipo. Kohta ollaan kieltämässä kaikki...mussun mussun. (Liika sokeri on oikea terveysongelmia aiheuttava asia. Toki hedelmissä esim. on sokeria, mutta on aivan eri saada kiisseli kuin tuore hedelmä, jälkimmäinen imeytyy huomattavasti hitaammin ja mukana on paljon enemmän hyvyyksiä. KAIKKI tutkijat ovat kanssani samaa mieltä. Jotkut mu-tut eri mieltä. Ei kaikkea tarvitse kieltää, mutta jos 80% välipaloista on jälkkäreitä jossain mennään metsään)

3) on sitä ennenkin syöty sokeria, eikä siihen kuoltu. (öööhhh. a) kuoltiinpa b) nykyään lasten ja nuoretn saama sokerimäärä on aivan eri luokkaa kuin ihan 20-30v sitten. 

mies 37v

Kommentit (351)

Vierailija
81/351 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kotona juodaan vettä ja maitoa. Mehu on turhake. Tottakai voisi olla huonompia vaihtoehtoja. 

Vierailija
82/351 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:57"]

Kiisseli ei päiväkodin ruokalistalla todellakaan tarkoita sokeripommia. Oletteko koskaan maistaneet päiväkodin kiisseliä? Siihen tuskin on lisätty sokeria, ainakin silloin muutama vuosi sitten, kun itse työskentelin päiväkodeissa, se oli täysin sokeritonta, vaikkei silloin vielä edes näkynyt tätä julkista sokerihysteriaa. Pannukakussa harvemmin on lisättyä sokeria. Tai en tiedä, mikä on yleisin tapa sitä tehdä, mutta kaupunkien suurkeittiössä siihen ei tungeta yleensä sokeria. Ei myöskään meillä kotona, itsekin teen usein kiisseliä ja pannaria, mutta en minä niihin sokeria pistä. Hyvältä maistuu, myös lapsen mielestä. Kannattaisi ehkä ensin kysyä mitä ruoat sisältävät ja vasta sitten nostaa se meteli, jos se edelleen tuntuu tarpeelliselta. Ei se nimike vielä kerro mitään ruoan sisällöstä. Ihan varmasit kuuden viikon ruokalistassa on aina jotain, mikä ei kaikkia miellytä, mutta ihan aina ei voi ihan kaikkia miellytääkään.

[/quote]

Just näin, mutta kun nämä päiväkodin ruokalistasta vauhkoavat av-mammat ovat sitä mieltä, että kiisseli on sitä litran purkista tarjottavaa ylimakeaa höttöä kaupan kylmäaltaasta. Itsehän he eivät ole koskaan oikeaa marjakiisseliä edes keittäneet, tai jos ovatkin, siinä on ollut juurikin se kilo sokeria. :'D

Ihan turhaa skitsoamista, hoitakaa ne lapset itse tai valittakaa sinne missä asiaan voidaan vaikuttaa. Ainakaan minulta (hoidan lapseni kotona itse, teen terveellistä ruokaa ja kyllä, syötän myös lapsilleni sokeria = olen hirviöäiti) ei tule säälipisteitä hyvästä päiväkotiruuasta valittavalle uraohjukselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/351 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 16:05"]

Olen ap:n kanssa samaa mieltä, espoossa on kyllä terveellisemmät välipalat. Minusta suklaapuuro oli ainakin pari kertaa tuossa listassa. Lisäksi siellä oli paljon muita sokerisia herkkuja kuten vaselmarahkaa ja mangorahkaa jotka siis olis tosi hyviä Jos niissä olis hedelmää/marjaa vaikka 50% ja liput rahkaa+vähän sokeria. Mutta senhän tietää että nuo on jotain valmisjuttuja joissa on vaselmaa 2% loput sokeria ja kermaa ja rahkaa. Noista varmaan ne marjakiisselit on kaikkein terveellisimmät välipalat.. Lisäksi sitten valkoista leipää(sämpylää) melkeen joka päivä. Huhhuh. Sinänsä minua ei se yksittäinen pannari haittaa ollenkaan mutta jokapäiväinen sokeriannos vaalean leivän kera ei kyllä viehätä. Varsinkin kun se tarkoittaa sitten että kotona ei oikein enää voi herkutella. Eihän kaikki lapset liho tuolla ruokavaliolla, mutta tuossa on täysin turhia kaloreita. Lapsen energiantarve on aikuiseen verrattuna niin pieni että joka kalorin pitäisi olla laadukkaassa muodossa jotta lapsi saisi tarvitsemasa vitamiinit ja hivenaineet.

[/quote]

Sen mitä mä olen päiväkotien keittiöillä ollut hommissa niin rahkat, smoothiet, kiisselit sun muut on tehty itse eikä niihin mitään kauheata sokerimäärää ole tungettu. Hedelmäjogurtti on tehty maustamattomasta jogurtista ja hedelmäsoseesta/paloista. Ainoa valmisjuttu on ollut Viilis, sitä on harvoin koska se maksaa. Nuo suklaakiisselit ja -puurot eivät sisällä sen enempää sokeria kuin muutkaan sokeroidut puurot ja kiisselit. Niihin tulee tummaa kaakaojauhetta. Suklaa-sana kait saa ne kuulostamaan epäterveellisiltä... Sama pannarin kanssa, ei siinä ole paljoa sokeria ja sen kanssa on tuoremarjahilloa. Se vain mielletään epäterveelliseksi.

Leipä on suurimmaksi osaksi ruista tai jotain täysjyvää, joskus harvoin on itseleivottua vaaleata patonkia, teeleipää tms. 

Kaikkien arvostelijoiden olisi hyvä kokeilla itse tehdä monen viikon ruokalista joka a) maistuu lähes kaikille lapsille, b) jonka budjetti on hyvin pieni ja c) jonka ruokia on helppo ja nopea valmistaa suuri määrä kerralla.

Itse olen tyytyväinen päiväkotiruokaan kun olen nähnyt mitä se oikeasti on. Sokerimäärät ei huoleta koska ne ei oikeasti ole mitään jättisuuria, lapseni liikkuvat paljon eikä kotona herkutella jatkuvasti. Ihmettelen miksi ap mieltää tuon toisen listan hodarit, pizzat ja pelkän leivän ja puuron puputuksen terveelliseksi? Minä en myöskään haluaisi että lapset vetäisivät välipalalla navan täyteen hodaria eivätkä sitten jaksaisi kotona syödä oikeata ruokaa.

Vierailija
84/351 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:16"]

Asian vierestä en muuten usko, että ap on mies :)

[/quote]

haha.

Mitenkäs minä sen todistaisin. Suzuki PV:n eturatas (vakio) on 13-piikkinen. Iskuporien kingi on Hilti.  Kysy jotain ruotuväestä niin vastaan mitä muistan. Tai kysy hitsaamisesta (en ole ammattilainen, mutta osaan vähän). 

tarkoitukseni ei ole olla seksistinen, toki nainenkin voi tuntea pikkusuitsan saloja, käydä intin ja osata hitsaamisesta. Mutta niin mieskin voi olla huolissaan typeristä ruokailutavoista. 

voi elämää tätä paikkaa. No onneksi aloitus viestin peukut kertoo siitä, että en ole yksin. Jostain syystä kun ilmaisee mielipiteen tietylle joukolle tulee ääretön tarve ottaa tämä mielipide ja venyttää se joksikin ihan muuksi. Ei halua antaa lapselle 100g sokeria päivässä = ortorektikko ruokanatsi, joka kiusaa lastaan ja haluaa vaan syöttää, mikä sen nyt oli, chaismoothieita. varmaan kirjoitin väärin. 

hyvää päivänjatkoa kaikille. 

onneksi olkoon Espoo ja HKI teillä on aika fiksun oloiset ruokalistat. 

AP.

Vierailija
85/351 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-mammat osaa polarisoinnin. Jos on huolissaan suuresta määrästä _lisättyä_ sokeria _päivittäisessä_ ruokavaliossa, vanhempi on terveysnatsi ja koko perhe sairastaa ortoreksiaa. Kaikki herkut on kielletty ja synttäreitä ei vietetä. Taitaa vain omatunto soimata kun omalle piltille ei kelpaa kuin sokerihuurremurot ja suklaavanukkaat "kun maustamatonta jogurttia ei syö edes aikuiset" (ei jumalauta).

Vierailija
86/351 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:10"]

Itse teen tampereella useampaan päiväkotiin välipaloja, muokkaisin välipalalistoja jos saisin! Melkeinpä aina jotain rahkaa tai jugurtti, kiisseli. Ovat nämäkin hyviä vaihteluja silloin tällöin mutta saisi olla mielummin pilkottuja kasviksia ja vaikka pala tummaa leipää!

[/quote]

Juuri näin!

ei tässä minkään viimeisimmän ihmedieetin perään olla huutelemassa!

[/quote]

Täälläpäin välipalaan kuuluu aina leipä ja tuorepala. Eikö näin siis ole kaikkialla?

Vierailija
87/351 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää nähdä kuinka heikolla tasolla on suurimman osan ravintotietämys. 

Lapsi ei tarvitse noin usein "jälkkäreitä". Kuinka usein syötte itse makeaa jos tuo on ihan jees lapselle? Luuletteko että se päiväkodin varsinainen "ruoka" on kotitekoista keittäjätädin keittämää? Suurimmassa osassa suomen päiväkoteja ei ole varsinaista valmistuskeittiötä vaan joko jakelu tai lämmityskeittiö. Homma menee niin, että keskuskeittiössä tehdään nämä ruoat jotka sitten lähetetään päiväkoteihin. Ja voin kertoa näin keskuskeittiössä työskennelleenä kun suolan, rasvan ja mausteiden käyttö on hyvin rajallista ja siihen vielä lisäät huonoimmat ja halvimmat raaka-aineet niin eipä siinä oikeen muuta voi kuin lisätä sokeria, että saa ruoan maistumaan edes joltain. Ikävä kyllä. Ja mikä hauskinta sokerin määrää ei valvota millään tavalla. -.- Ja se on aivan tajuton määrä mikä osa ruoasta on eineksiä. Itse en syönyt sitä ruokaa, kauhistutti että sitä syötettiin lapsille, siinä ehkä yksi syy miksi vaihdoin takaisin oikeisiin ravintoloihin. 

Vierailija
88/351 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:40"]

Kohta on karppaajat kimpussa kuinka epäterveellistä leipä on...

Eli olisi parempi ettei marjoja anna ollenkaan, kuin että antaa ne kiisselissä?

Laita se lapses syömään palsternakkaa raakana päivittäin,...

Sinä olet varmaan niitä "mukavia" vanhempia jotka kieltävät myös synttäreiden juhlimisen niin kouluissa...

Esitä toki sellainen ratkaisu joka miellyttää myös lapsia!

[/quote]

Hieno hyökkäys. eli ihan paska.

Ja tarjosin ratkaisun (Helsingin kaupungin ruokalista). Hyvin on myös kotona maistunut maustamaton jugurtti, leip, hedelmät ym. ilman kymmeniä grammoja lisättyä sokeria. 

AP

[/quote]

En ehdi lukea koko ketjua, mutta tähän halusin kommentoida, että ainakin meillä Helsingissä on usein herkkuja listan ulkopuolelta. Viime viikolla poika kertoi syöneensä (ilmeisesti listalla olleen) pannukakun lisäksi yhtenä päivänä pullan ja toisena mustikkapiirakkaa.

Ei siinä muuten mitään, mutta kun poika on ikänsä muutenkin keikkunut normaalipainon ylärajoilla ja vähän ylikin kun ruoka ja herkut ovat aina maistuneet, niin ei siinä ole juuri sitten herkutella kotona. Onneksi vuoden päästä menee kouluun, jossa näitä ei ole tarjolla.

Vierailija
89/351 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei valitettavasti. Tai leipä kuuluu. 

luin juuri AV-kompleksin artikkelia aiheesta: 

http://www.meidanperhe.fi/artikkeli/arki/p%C3%A4iv%C3%A4koti/vanhempainliitto_sokerikeskustelusta_on_onni_jos_paivakodin_keittaja_leipoo_lapsille

sieltä suora lainaus:
"– Kun lukee läpi eri kuntien päiväkotien ruokalistoja, huomaa, että listoissa toistuvat puurot, vellit, hedelmät, vihannekset ja leivät. Jotain makeampaa, kuten kiisseliä, marjapiirakkaa tai pannukakkua, on tarjolla keskimäärin noin joka toinen viikko"

Lohjan listan (kieltämättä varmaan pahin) viikko:
MA Omenatuoremehu,iso lippa moniviljasämpylä
TI: Vaniljakiisseli ja tuoremarjahillo
KE: Kuningatarkiisseli, Vaasan sydänsämpylä
TO: Trooppinen kiisseli, moniviljaleipä
PE: Vadelmarahka, moniviljaleipä 44 keittokinkkuviipale

Ei ihan "joka toinen viikko". Mutta kuulemma täällä ei saa asiasta valittaa (eihän täällä ikinä valiteta mistään muustakaan). 

AP

Vierailija
90/351 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:41"]

Sama ongelma ollut jo vuosikaudet. Mulla lihomiseen taipuvainen lapsi. Kotiin ei voinut ostaa mitään herkkuja enää kun päiväkodissa niitä joka päivä. Laihtumaan alkoi kouluun mentyä. Nyt 15v hoikka nuori.

[/quote]

Just tämä ongelma meilläkin. Ja siis Helsingissä ollaan.

t. 148

Vierailija
91/351 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:58"]

Ihmettelin kiisselien suurta määrää, mutta eihän ne mitään sokeripommeja ole. Paitsi ap:lle, joka ei osaa tehdä marja- tai hedelmäruokia ilman lisättyä sokeria.

[/quote]

Kuvitteletko sinä, että päiväkotien kiisselit tehdään tuoreista marjoista ilman sokeria?

Mitä ap:n lapset syövät kotona välipalaksi? Todella kummallista, jos samana päivänä on vain aamupalaksi puuroa, lounaaksi puuroa ja välipalaksi kiisseliä.

Vierailija
92/351 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 10:30"]

Järkyttävää nähdä kuinka heikolla tasolla on suurimman osan ravintotietämys. 

Lapsi ei tarvitse noin usein "jälkkäreitä". Kuinka usein syötte itse makeaa jos tuo on ihan jees lapselle? Luuletteko että se päiväkodin varsinainen "ruoka" on kotitekoista keittäjätädin keittämää? Suurimmassa osassa suomen päiväkoteja ei ole varsinaista valmistuskeittiötä vaan joko jakelu tai lämmityskeittiö. Homma menee niin, että keskuskeittiössä tehdään nämä ruoat jotka sitten lähetetään päiväkoteihin. Ja voin kertoa näin keskuskeittiössä työskennelleenä kun suolan, rasvan ja mausteiden käyttö on hyvin rajallista ja siihen vielä lisäät huonoimmat ja halvimmat raaka-aineet niin eipä siinä oikeen muuta voi kuin lisätä sokeria, että saa ruoan maistumaan edes joltain. Ikävä kyllä. Ja mikä hauskinta sokerin määrää ei valvota millään tavalla. -.- Ja se on aivan tajuton määrä mikä osa ruoasta on eineksiä. Itse en syönyt sitä ruokaa, kauhistutti että sitä syötettiin lapsille, siinä ehkä yksi syy miksi vaihdoin takaisin oikeisiin ravintoloihin. 

[/quote]

Missäköhän tällainen keittiö mahtaa olla? Vai että suolaiseen ruokaan lisätään suuri määrä sokeria että maistuu edes joltain? Joopa. Ja sokerin määrää ei valvota? Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Joku lorottaa pussista ja hups! kukaan ei tiedä miten paljon sitä siellä on! Täyttä paskaa.

Kiinnostaisi myös kuulla mitä ovat nämä "huonoimmat raaka-aineet"?

Vierailija
93/351 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 10:34"]

ei valitettavasti. Tai leipä kuuluu. 

luin juuri AV-kompleksin artikkelia aiheesta: 

http://www.meidanperhe.fi/artikkeli/arki/p%C3%A4iv%C3%A4koti/vanhempainliitto_sokerikeskustelusta_on_onni_jos_paivakodin_keittaja_leipoo_lapsille

sieltä suora lainaus:
"– Kun lukee läpi eri kuntien päiväkotien ruokalistoja, huomaa, että listoissa toistuvat puurot, vellit, hedelmät, vihannekset ja leivät. Jotain makeampaa, kuten kiisseliä, marjapiirakkaa tai pannukakkua, on tarjolla keskimäärin noin joka toinen viikko"

Lohjan listan (kieltämättä varmaan pahin) viikko:
MA Omenatuoremehu,iso lippa moniviljasämpylä
TI: Vaniljakiisseli ja tuoremarjahillo
KE: Kuningatarkiisseli, Vaasan sydänsämpylä
TO: Trooppinen kiisseli, moniviljaleipä
PE: Vadelmarahka, moniviljaleipä 44 keittokinkkuviipale

Ei ihan "joka toinen viikko". Mutta kuulemma täällä ei saa asiasta valittaa (eihän täällä ikinä valiteta mistään muustakaan). 

AP

[/quote]

Vaikka noita olisi joka päiväkin tarjolla, niin silti: kuinka monen lapsi jättää ruuan syömättä ja vetää kaksin käsin kiisseliä litratolkulla? Edes välipalana? 

Ja jos tuo on "pahin viikko" niin voi herranjumala sentään... Sairaalassakin tarjotaan kiisseliä JOKAISELLA ruualla, tai sitten on sitä rahkaa. Eikä niissä ole sokeria nimeksikään. Samasta keittiöstä ne tulevat. 

AP ja kumppanit, te voitte ohjeistaa lastanne olemaan syömättä sitä välipalaa ja lahjoittaa senkin ruuan jollekin nälkää näkevälle kehitysmaan lapselle. Tai vielä parempi, säästäkää ruikutukseen kuluvaa aikaa ja hoitakaa lapsenne itse kotona, saatte syöttää niin hapanta ja katkeroista ruokaa kuin haluatte.

P.S. Sokeria tarvitaan usein myös säilymiseen eli homehtumisen/pilaantumisen estämiseen. 

Vierailija
94/351 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:45"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:40"]

Kohta on karppaajat kimpussa kuinka epäterveellistä leipä on...

Eli olisi parempi ettei marjoja anna ollenkaan, kuin että antaa ne kiisselissä?

Laita se lapses syömään palsternakkaa raakana päivittäin,...

Sinä olet varmaan niitä "mukavia" vanhempia jotka kieltävät myös synttäreiden juhlimisen niin kouluissa...

Esitä toki sellainen ratkaisu joka miellyttää myös lapsia!

[/quote]

Hieno hyökkäys. eli ihan paska.

Ja tarjosin ratkaisun (Helsingin kaupungin ruokalista). Hyvin on myös kotona maistunut maustamaton jugurtti, leip, hedelmät ym. ilman kymmeniä grammoja lisättyä sokeria. 

AP
[/quote]
Edes aikuiset ei syö maustamatonta jugurttia. Älä naurata.
[/quote] Älä yleistä. Herkkua tuoreiden marjojen tai myslin kanssa.
[/quote] taikka kiisselin kanssa

Vierailija
95/351 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 10:41"]

Vaikka noita olisi joka päiväkin tarjolla, niin silti: kuinka monen lapsi jättää ruuan syömättä ja vetää kaksin käsin kiisseliä litratolkulla? Edes välipalana? 

Ja jos tuo on "pahin viikko" niin voi herranjumala sentään... Sairaalassakin tarjotaan kiisseliä JOKAISELLA ruualla, tai sitten on sitä rahkaa. Eikä niissä ole sokeria nimeksikään. Samasta keittiöstä ne tulevat. 

AP ja kumppanit, te voitte ohjeistaa lastanne olemaan syömättä sitä välipalaa ja lahjoittaa senkin ruuan jollekin nälkää näkevälle kehitysmaan lapselle. Tai vielä parempi, säästäkää ruikutukseen kuluvaa aikaa ja hoitakaa lapsenne itse kotona, saatte syöttää niin hapanta ja katkeroista ruokaa kuin haluatte.

P.S. Sokeria tarvitaan usein myös säilymiseen eli homehtumisen/pilaantumisen estämiseen. 

[/quote]

Miksi pilaantuminen pitää estää sokerilla...miksei tarjota tuoretta ruokaa? Miksi ulkomaiset marjat pitää keittää kiisseliksi kun kotimaiset voisi syödä sellaisenaan, ja olisivat muutenkin parempi vaihtoehto.

Oma lapseni syö parhaiten kun ruokaa on tarjolla 4 kertaa päivässä. Aamupalan pystyin pelastamaan sillä, että lapsi sai kotona rasvaa ja proteiinia ja meni vasta sitten tarhaan syömään hillopuuroa. Lounaalla söi mitä söi... usein söi raasteet. Mutta välipala-aikaan oli sitten nälkä ja niitä vanukkaita ja kiiseleitä ei mitenkään rajoitetttu, niin niitä oli sitten vedetty napa täyteen... arvaa söikö lapsi kunnon ruokaa kotona 17 maissa ku me töistä tulleet aikuiset oltiin nälkäisiä... eipä.  Mutta iltapala-aikaan olisi taas uponnut jääkaapillinen.

No, vuoden vielä kärvistelen ip-kerhon välipalojen kanssa... sitten ei enää tarvitse lapsen ruokapöydässä kitistä kun ei ole nälkä, kun on höttöä vedetty välipalalla. Plääh... ensi viikolla se taas alkaa... kesällä on ollut kiva katsoa kun päivällislautanen tyhjenee mukisematta.

Vierailija
96/351 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:09"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:01"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:41"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:19"]

Raakaa lanttupalaako lasten pitäisi kaluta, kuten armaalla 70-luvulla?

Pannari tai kiisseli on ihan oiva välipala. Lapsi kuluttaa päiväkodissa tuon energian. Se verran paljon päiväkodissa juoksennellaan pihalla ja leikitään liikkuvia leikkejä ihan joka päivä. Monet näistä olkkarin lattialla kasvatetuista hellanteltuista eivät juuri jalkaansa liikauta.

Diabetesta aiheuttaa myös vähäunisuus. Kuinka monen teini-ikäinen mukula nukkuu tarvittavat 9 tuntia joka yö, jotta terveys säilyy?

[/quote]

Miksi ei voi mielummin antaa hedelmää, viiliä, marjoja, tai sokeritonta pannaria ilman hilloa? Kiisselikin on ok ilman sokeria jos on tehty marjoista ja niitä lisätään vaikka kiisselin päälle. Riippuu aina miten ja mistä raakaaineista ateria on tehty sitähän tässä on yritetty selventää!Pelkässä pannarissa ja hillossa ei ole mitään suojaravintoaineita joita lapsi tarvitsee.

[/quote]

No eihän kananmunassa varmasti ole mitään suojaravintoaineita, eikä maidossakaan, jos pannari on siihen tehty.

Miksi kaikessa syömisissä pitäisi olla joku elämää suurempi arvo: täydellinen suojaravintoarvo noin niin kuin esimerkiksi? Miksi ei voi vain relata ja tajuta, ettei se päiväkotiruoka oikeasti olekaan hassumpaa? 

Kiisseli kokonaan ilman sokeria ei oikein onnistu, sillä yleensä marjat tarvitsevat pakastekierroksen jälkeen hippusen sokeria, ihan vaan maistuakseen joltain. Kas kun Suomessa ei tämä tuoremarjakausi kovinkaan pitkä ole.

[/quote]

Kananmunan ravintosisältö / 100 g

Yksi muna painaa noin 55 g energiaa 143 kcal/597 kj valkuaisaineita 12,5 g hiilihydraatteja  0,3 g proteiinia 12,5 g rasvaa 10,3 g A-vitamiinia 263,2µg D-vitamiinia 2,2 µg Folaattia 58,3 µg B12 -vitamiinia 2,5 µg Seleeniä 24,9 µg

Esimerkkinä DaCapo suklaakarkin ravintoarvot:

Tuotteen ravintoarvo g/100g

energia kJ 1870.0
energia kcal 450.0
proteiini 2.5
hiilihydraatit 66.0
sokeri 58.0
laktoosi 0.9
rasva 17.0
tyydytt. rasvahapot 10.0
ravintokuitu 2.8
natrium 0.02

Kumpikohan näistä on ravintoarvoiltaan terveellisempi?!

[/quote]

Sullakin meni sarkasmi sujahtaen ohi pään... Huomasitko: pannari on tehty kananmunista, ja nyt yks kaks käänsitkin sen tuolta teilattujen listalta terveelliseksi vaihtoehdoksi? Mikä hitto teitä riivaa? :D Kuka täysjärkinen vertaa suklaapatukkaa ja pannaria keskenään? Missä päiväkodissa tarjoillaan suklaapatukoita? Ei missään, mutta pannaria tarjotaan ap:n päiväkodissa ja se nyt sitten vaarantaa lasten terveyden mm. rasvamaksan muodossa. OMG!

[/quote]

Pannari on ihan hyvä vaihtoehto jos siinä ei ole sokeria tai sitä ei kuorruteta hillolla. Kananmuna on erittäin terveellistä ja sitä meidän lapsi syö välillä hyvällä ruokahalulla välipalaksikin, sokeristen herkkujen sijaan. Mikä hitto sua riivaa, kun et vaan näytä tajuavan! Se kiisselikin on ihan hyvä vaihtoehto jos siinä ei ole sokeria. Tajuatko?!

Vierailija
97/351 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:14"]

Säälin lapsia joille herkku ja jälkkäri ovat mokiviljaleipää, juureskuutioita ja marjarahkaa.

[/quote]

Säälin lapsia, jotka tulevat saamaan kakkostyypin diabeteksen jo parikymppisinä.

Vierailija
98/351 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:21"]

Aika monen tämän ketjun äidin lapset säälittävät. Jos lapsi ei ole koskaan kotonaan saanut kuin happamia marjoja ilman sokeria, omille muuttamisen jälkeen on melkoisissa vaikeuksissa. Ruualla on monta tehtävää. Välipalan tehtävä ei ole olla täysipainoinen ateria vaan ihan jotain muuta.

[/quote

Ootko ihan sekaisin? Luin kaikki viestit tässä ketjussa eikä kukaan sanonut ettei lapsi saa ikinä muuta kuin happamia marjoja? Idea on siinä ettei niitä makeaa tarvita välipalana päivittäin!!!

Vierailija
99/351 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kiisselit ja sopat olen keittänyt ja eivät ole mitään sokerisoppia. Mausteeksi saatan ripauttaa oikeaa vaniljasokeria ja käytetyn sokerin määra on pieni. Keitän aina oikeista marjoista en jostain mistä lie....NO joo, mutta ovat ravitsevia ja maukkaita. Hoitakaa lapset kotona kun päiväkodin ruoat ovat niin kauheita!

Vierailija
100/351 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kanssa ihan järkyttynyt päiväkodin välipaloista aikoinaan ja yritin niistä mussuttaa tuloksetta..Raivostutti.Meillä ei muroja,jugurtteja,mehuja yms. paskaa syödä arkena toisin kuin monessa perheessä joka päivä ja usealla aterialla.Ihan käsittämätöntä että on pakko altistaa lapsensa hoitopaikassa sellaiselle moskalle. Loppu ne vähätkin "herkkupäivät" meidän torpassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi