päiväkodin "välipalat" ovat oiekasti jälkiruokaa. Mitä hittoa.
Meidän pieni meni päiväkotiin (alla 1,5v) kaikki lähtenyt mainiosti liikkeelle, mistä tietysti olemme hirveän tyytyväisiä.
Luin tänään kaupungin ruokalistan (Lohja, http://www.lohja.fi/Liitetiedostot/Kaupunkisuunnittelu/Hallinto_ja_talous/Paivakodin_ruokalista.pdf)
Välipalat ovat lähes läpeensä jälkiruaksi luokiteltavia sokeripommeja. Aivan nolla-arvoisia kaloreita. Samaan aikaan neuvola varoittelee sokerin syönnin aloittamisesta (itse ihan samaa mieltä), maa kärsii yhä pyöreämmästä nuorisosta, diabetes yleistyy ja samaan aikaan julkinen päiväkoti tuuttaa suklaakiisseliä ja makeata jugurttia pentujen naamaan lähes joka päivä. Jossain sulkaakiisselissä ei ole oikein mitään sellaista, jota lapsi oikeasti tarvitsee.
En ole mikään terveysnipo, mutta pannari ja hillo, kiisseli yms. ovat jälkiruokia, eivät välipaloja. Tilanne on todella raivostuttava, kuulisinkin mielelläni muiden kokemuksista ja mahdollisista keinoista vaikuttaa asiaan.
Joka päiväkoti ei ole tällainen, vilkaisin esim Helsingin ruokalistoja ja laatu on aivan eri luokkaa. Huomaa kuinka välipalat ovat ruokaa, ei herkkuja.
http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/ae2f4e50-b0f1-445b-8626-2c73f9edfd1a/Viikot+33-39+suomi.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=ae2f4e50-b0f1-445b-8626-2c73f9edfd1a
Ei muuta kuin katsomaan miten hienosti Amerikan kokeilu sokerilla uitetuista kouluruuista toimii...
Tiedän jo valmiiksi (parista lukemastani uutisesta ja niihin tulleista kommenteista), että järkevän ruokavalion kannattajille kerrotaan, että:
1) Nipoilet vaan kun kotona on niin epäterveellistä. Kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä mitä siellä kotona syödään...mussun mussun... (luonnollisestikaan ei pidä paikkaansa, en kai jaksaisi välittää jos emme kotonakaan välittäisi)
2) Ei se sokeri tapa, olet nipo. Kohta ollaan kieltämässä kaikki...mussun mussun. (Liika sokeri on oikea terveysongelmia aiheuttava asia. Toki hedelmissä esim. on sokeria, mutta on aivan eri saada kiisseli kuin tuore hedelmä, jälkimmäinen imeytyy huomattavasti hitaammin ja mukana on paljon enemmän hyvyyksiä. KAIKKI tutkijat ovat kanssani samaa mieltä. Jotkut mu-tut eri mieltä. Ei kaikkea tarvitse kieltää, mutta jos 80% välipaloista on jälkkäreitä jossain mennään metsään)
3) on sitä ennenkin syöty sokeria, eikä siihen kuoltu. (öööhhh. a) kuoltiinpa b) nykyään lasten ja nuoretn saama sokerimäärä on aivan eri luokkaa kuin ihan 20-30v sitten.
mies 37v
Kommentit (351)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:03"]Mitenhän siinäkin kävisi jos maustetut jogurtit vaihdettaisiin näihin maustamattomiin tai marjat tarjottaisiin marjoina eikä kiisseleinä? Ne lapset jotka eivät ole tottuneet näihin jäisivät siis ilman? Eli muutama terveysintoilijan muksu söisi ja muilta jäisi väliin. Ei kai tämäkään nyt järkevää olisi. Minun lapseni eivät syö marjoja vaan kiisseliä jossa on sokeria. Eivätkä myöskään maustamatonta jogurttia. Olen yrittänyt mutta kun ei niin ei mene alas. Ehkäpä päiväkodeilla on vaan helpompaa tarjota näitä "varmoja" sokerisia välipaloja kun ne nyt sattuvat suurimmalle osalle lapsia maistumaan paremmin.
[/quote]
Minusta koululla ja päiväkodilla on terveyskasvatusvelvollisuus. Ei syötetä lapsille herkkuja vain siksi, että ne maistuvat. Jos kotona ei opeteta syömään terveellistä ruokaa, niin edes päivähoidossa lapset saavat esimerkin mitä on terveellinen, monipuolinen ruoka.
T. TH
Niin, mielikuvitukselle voi antaa tilaa säästäen matkailusta ja hienostelusta kodissa ja autossa. Voisi ostaa vaikka soijamuroja/jauhoja aamupalalle.
Mä olen nyt kohta viisi vuotta putkeen tehnyt lapsilleni terveellistä ruokaa kotona. Kohta menen töihin. Ja täytyy sanoa, että maksan siitä hoidosta niin naurettavan vähän, etten viitsi ainakaan vielä valittaa. Ihmettelen vaan, että siihen samaan sikaräkähalpaan hintaan saa ruoankin.
Kyllä mä varmaan jo parin vuoden päästä olen tottunut ja valitan kaikesta päivähoitoon liittyvästä.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:03"]Mitenhän siinäkin kävisi jos maustetut jogurtit vaihdettaisiin näihin maustamattomiin tai marjat tarjottaisiin marjoina eikä kiisseleinä? Ne lapset jotka eivät ole tottuneet näihin jäisivät siis ilman? Eli muutama terveysintoilijan muksu söisi ja muilta jäisi väliin. Ei kai tämäkään nyt järkevää olisi. Minun lapseni eivät syö marjoja vaan kiisseliä jossa on sokeria. Eivätkä myöskään maustamatonta jogurttia. Olen yrittänyt mutta kun ei niin ei mene alas. Ehkäpä päiväkodeilla on vaan helpompaa tarjota näitä "varmoja" sokerisia välipaloja kun ne nyt sattuvat suurimmalle osalle lapsia maistumaan paremmin.
[/quote]
Minusta koululla ja päiväkodilla on terveyskasvatusvelvollisuus. Ei syötetä lapsille herkkuja vain siksi, että ne maistuvat. Jos kotona ei opeteta syömään terveellistä ruokaa, niin edes päivähoidossa lapset saavat esimerkin mitä on terveellinen, monipuolinen ruoka.
T. TH
[/quote]
Melkoisen pönttö TH. Luuletko tosiaan, että kaikki on niin mustavalkoista? Pitääkö siis arvon th:n mielestä lapsiani pitää pk:ssa nälässä jos eivät KYKENE syömään marjoja tai maustamatonta jogurttia?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:13"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:03"]Mitenhän siinäkin kävisi jos maustetut jogurtit vaihdettaisiin näihin maustamattomiin tai marjat tarjottaisiin marjoina eikä kiisseleinä? Ne lapset jotka eivät ole tottuneet näihin jäisivät siis ilman? Eli muutama terveysintoilijan muksu söisi ja muilta jäisi väliin. Ei kai tämäkään nyt järkevää olisi. Minun lapseni eivät syö marjoja vaan kiisseliä jossa on sokeria. Eivätkä myöskään maustamatonta jogurttia. Olen yrittänyt mutta kun ei niin ei mene alas. Ehkäpä päiväkodeilla on vaan helpompaa tarjota näitä "varmoja" sokerisia välipaloja kun ne nyt sattuvat suurimmalle osalle lapsia maistumaan paremmin. [/quote] Minusta koululla ja päiväkodilla on terveyskasvatusvelvollisuus. Ei syötetä lapsille herkkuja vain siksi, että ne maistuvat. Jos kotona ei opeteta syömään terveellistä ruokaa, niin edes päivähoidossa lapset saavat esimerkin mitä on terveellinen, monipuolinen ruoka. T. TH
[/quote]
Eiköhän kasvatusvelvollisuus ole nimenomaan vanhemmilla?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:22"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:03"]Mitenhän siinäkin kävisi jos maustetut jogurtit vaihdettaisiin näihin maustamattomiin tai marjat tarjottaisiin marjoina eikä kiisseleinä? Ne lapset jotka eivät ole tottuneet näihin jäisivät siis ilman? Eli muutama terveysintoilijan muksu söisi ja muilta jäisi väliin. Ei kai tämäkään nyt järkevää olisi. Minun lapseni eivät syö marjoja vaan kiisseliä jossa on sokeria. Eivätkä myöskään maustamatonta jogurttia. Olen yrittänyt mutta kun ei niin ei mene alas. Ehkäpä päiväkodeilla on vaan helpompaa tarjota näitä "varmoja" sokerisia välipaloja kun ne nyt sattuvat suurimmalle osalle lapsia maistumaan paremmin.
[/quote]
T. TH
[/quote]
Melkoisen pönttö TH. Luuletko tosiaan, että kaikki on niin mustavalkoista? Pitääkö siis arvon th:n mielestä lapsiani pitää pk:ssa nälässä jos eivät KYKENE syömään marjoja tai maustamatonta jogurttia?
[/quote]
Kykenevät, kun ei heti anneta periksi ja herkkuja.
Tässä jutussa minua lähinnä tyrmistyttää se, että ap pistää 1-vuotiaansa päivähoitoon, vaikka tuonikäinen lapsi kuuluisi kotihoitoon, jossa hänet voisi ruokkia näkkärillä ja kovalla ruisleivällä.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:02"]
Hintaansa nähden hyvät ruuat. Mieluummin haen päiväkodista tyytyväisen lapsen, joka on syönyt sitä pannukakkua ja hilloa, kuin sellaisen, jolta on jäänyt syömättä joku ökyterveellinen pahanmakuinen välipala.
[/quote]
Sulla taitaa olla käsitys, että hyvä ruoka maistuu pahalle :D
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:22"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:03"]Mitenhän siinäkin kävisi jos maustetut jogurtit vaihdettaisiin näihin maustamattomiin tai marjat tarjottaisiin marjoina eikä kiisseleinä? Ne lapset jotka eivät ole tottuneet näihin jäisivät siis ilman? Eli muutama terveysintoilijan muksu söisi ja muilta jäisi väliin. Ei kai tämäkään nyt järkevää olisi. Minun lapseni eivät syö marjoja vaan kiisseliä jossa on sokeria. Eivätkä myöskään maustamatonta jogurttia. Olen yrittänyt mutta kun ei niin ei mene alas. Ehkäpä päiväkodeilla on vaan helpompaa tarjota näitä "varmoja" sokerisia välipaloja kun ne nyt sattuvat suurimmalle osalle lapsia maistumaan paremmin.
[/quote]
T. TH
[/quote]
[/quote] Eivät kykene syömään marjoja? Millainen tämä este mahtaa olla. Joka päivä ei voi olla sitä oman lapsen herkkuruokaa. Lapset kyllä oppii syömään.
[/quote]
T. TH
[/quote]
[/quote] Minä toivoisin, että olis joskus selkeesti niitä marjoja eikä joku sokerimehuun tehty kiisseli, jossa lilluu yksittäinen punaherukka. Marjat olis esim leivän, leikkeleen ja maitolasin kanssa todella hyvä välipala.
Mä olen ihan tyytyväinen Vantaan kaupungin päiväkotien ruokalistaan. Ruoka on monipuolista ja ihan tavallista kotiruokaa vastaavaa. Lopettakaa hiton terveysterroristit se niuhotus. Lapsen ei kuulu syödä teidän gojimarja-spelttijauho-chiansiemensotkuja vaan tavallista ruokaa. Kasviksia, hedelmiä, viljatuotteita ja proteiinia. Ei se sokerikaan myrkkyä ole eikä sitä tarhassa lusikalla kauhota pussista suuhun. Jos päivähoidon monipuolinen ruoka ei kelpaa voi yhtä hyvin sitten palkata hoitajan kotiin tai hoitaa lapsensa itse. Minä nostaisin mekkalan jos minun lapselleni syötettäisiin ties mitä terveysruokasotkuja jotka eivät sovi kasvavan lapsen elimistöllle, esimerkkinä karppaus tai muut muotidietit. Gluteiinin välttelykin voi laukaista isompia ongelmia, tästä on olemassa ihan asiantuntijoiden lausuntoja.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:27"]
Tässä jutussa minua lähinnä tyrmistyttää se, että ap pistää 1-vuotiaansa päivähoitoon, vaikka tuonikäinen lapsi kuuluisi kotihoitoon, jossa hänet voisi ruokkia näkkärillä ja kovalla ruisleivällä.
[/quote]
Näkkäri ja ruisleipä ei kyllä kovin hyvää ravintoa ole.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 16:05"]
Olen ap:n kanssa samaa mieltä, espoossa on kyllä terveellisemmät välipalat. Minusta suklaapuuro oli ainakin pari kertaa tuossa listassa. Lisäksi siellä oli paljon muita sokerisia herkkuja kuten vaselmarahkaa ja mangorahkaa jotka siis olis tosi hyviä Jos niissä olis hedelmää/marjaa vaikka 50% ja liput rahkaa+vähän sokeria. Mutta senhän tietää että nuo on jotain valmisjuttuja joissa on vaselmaa 2% loput sokeria ja kermaa ja rahkaa. Noista varmaan ne marjakiisselit on kaikkein terveellisimmät välipalat.. Lisäksi sitten valkoista leipää(sämpylää) melkeen joka päivä. Huhhuh. Sinänsä minua ei se yksittäinen pannari haittaa ollenkaan mutta jokapäiväinen sokeriannos vaalean leivän kera ei kyllä viehätä. Varsinkin kun se tarkoittaa sitten että kotona ei oikein enää voi herkutella. Eihän kaikki lapset liho tuolla ruokavaliolla, mutta tuossa on täysin turhia kaloreita. Lapsen energiantarve on aikuiseen verrattuna niin pieni että joka kalorin pitäisi olla laadukkaassa muodossa jotta lapsi saisi tarvitsemasa vitamiinit ja hivenaineet.
[/quote]no ainakin meidän kunnassa on (lisätty) sokeri ja suola täysin pannassa, niin päiväkodeissa kuin kouluissakin. Eli vaikka olisi mitä kiisseleitä, rahkoja tms, niin ne ovat kaikki sokerittomia. Itseä oksettaa ajatellakin vetää jotain suolatonta kaurapuuroa.. Sokeria ilman pärjää hyvin.
Ohis.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:57"]
idiootti.
Trooppinen kiisseli, omenatuoremehu, pannukakku ja hillo? Ei sama kuin porkkana. Kuinka lukutaidottomia ihmiset voi olla. Meidän kaikkien verorahoilla sitä sokeria niille lapsille syötetään. Saa kai siitä käydä rakentavaa tai kriittistä keskustelua.
ap, ihmetteli että julkinen järjestelmä toisaalta kannustaa tiettyyn (järkevään ja terveelliseen) malliin ja toisaalta säästösyistä (kokonaiskulu yhteiskunnalle mitä varmimmin korkeampi) tekee jotain ihan muuta. Ne on makeita kiisseleitä, ja kuten aiheesta lukemalla voi oppia on aamiaismurot makeita ja puuroon usein lisätään sokeria.
Tilanne on idioottimainen.
Ps. Omat lapset jo koulussa, mutta harmittaa jos minun verorahoillani ensin syötetään huonoa ruokaa ja opetetaan huonoille ravintotavoille ja sitten 10-15 myöhemmin 5% on diabetes ja 10% keskittymishäiriöitä ja 50v myöhemmin 30% sairaseläkkeellä, kaikki taas kalliita palveluja kuluttamassa.
kärjistän, mutta vähemmän kuin te ihmiset haluatte uskoa.
[/quote]
idiootti voit olla itse.
Meillä pannaritaikinaan laitetaan maitoa, kananmunia, kokojyväjauhoja, kananmunia, ripsaus suolaa ja pari lusikallista margariinia. Hillossa sokeria toki on säilyvyyden vuoksi, mutta ei ainakaan meidän lapset syö sitä puolta teelusikkaa enempää. En koe sitä sokerimäärää ongelmaksi.
Trooppinen kiisseli keitetään perinteisesti tuoremehuun, eikä siihenkään lisätä sokeria. Meillä tuo versio tehdään itse appelsiineista lingottuun mehuun. Eikä siihen lisätä sokeria.
Omenatuoremehu. Lingotaan itse omenista. Ei lisätä sokeria. 100% omenatuoremehu kaupassakin sisältää tasan 0% lisättyä sokeria.
Annas kun arvaan: kuulut siihen ihmisjoukkoon, joka ei anna lapsilleen edes rusinoita?
Ei ole ihme, että ihmiset voivat huonosti, jos rusinat, omenat ja appelsiinit ovat sinunkaltaistesi valittajien mielestä epäterveellistä ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:22"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:03"]Mitenhän siinäkin kävisi jos maustetut jogurtit vaihdettaisiin näihin maustamattomiin tai marjat tarjottaisiin marjoina eikä kiisseleinä? Ne lapset jotka eivät ole tottuneet näihin jäisivät siis ilman? Eli muutama terveysintoilijan muksu söisi ja muilta jäisi väliin. Ei kai tämäkään nyt järkevää olisi. Minun lapseni eivät syö marjoja vaan kiisseliä jossa on sokeria. Eivätkä myöskään maustamatonta jogurttia. Olen yrittänyt mutta kun ei niin ei mene alas. Ehkäpä päiväkodeilla on vaan helpompaa tarjota näitä "varmoja" sokerisia välipaloja kun ne nyt sattuvat suurimmalle osalle lapsia maistumaan paremmin.
[/quote]
T. TH
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Periksi täytyy antaa siinä vaiheessa kun keskosvauva jolla suun ja nielunalueen yliherkkyyttä ja oksentaa kaiken kiinteän ensimmäiset 3-vuotta. Jos lapsi alkaa syödä normaalisti vasta 5-vuotiaana niin ole hyvä ja ala tunkemaan siinä vaiheessa mustikoita ja maustamatonta jogurttia väkisin kurkusta alas. Siinä kohtaa lääkäritkin ovat sitä mieltä, että annetaan sitä mitä syö kun muutoin nälkään kuolisi. Minähän kirjoitin ettei kaikki ole niin mustavalkoista niin kuin te kuvittelette. Lapseni eivät syö myöskään pizzaa/hampurilaisia/ranskalaisia tai muuta einesmoskaa. Syövät terveellistä ja monipuolista kotiruokaa mutta yksi heistä ei myöskään syö marjoja (ei edes mansikoita) tai maustamatonta jogurttia. Eivät kyllä sokerisiakaan kovin usein koska niitä ei kotiin osteta.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:59"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:57"]
idiootti.
Trooppinen kiisseli, omenatuoremehu, pannukakku ja hillo? Ei sama kuin porkkana. Kuinka lukutaidottomia ihmiset voi olla. Meidän kaikkien verorahoilla sitä sokeria niille lapsille syötetään. Saa kai siitä käydä rakentavaa tai kriittistä keskustelua.
ap, ihmetteli että julkinen järjestelmä toisaalta kannustaa tiettyyn (järkevään ja terveelliseen) malliin ja toisaalta säästösyistä (kokonaiskulu yhteiskunnalle mitä varmimmin korkeampi) tekee jotain ihan muuta. Ne on makeita kiisseleitä, ja kuten aiheesta lukemalla voi oppia on aamiaismurot makeita ja puuroon usein lisätään sokeria.
Tilanne on idioottimainen.
Ps. Omat lapset jo koulussa, mutta harmittaa jos minun verorahoillani ensin syötetään huonoa ruokaa ja opetetaan huonoille ravintotavoille ja sitten 10-15 myöhemmin 5% on diabetes ja 10% keskittymishäiriöitä ja 50v myöhemmin 30% sairaseläkkeellä, kaikki taas kalliita palveluja kuluttamassa.
kärjistän, mutta vähemmän kuin te ihmiset haluatte uskoa.
[/quote]
idiootti voit olla itse.
Meillä pannaritaikinaan laitetaan maitoa, kananmunia, kokojyväjauhoja, kananmunia, ripsaus suolaa ja pari lusikallista margariinia. Hillossa sokeria toki on säilyvyyden vuoksi, mutta ei ainakaan meidän lapset syö sitä puolta teelusikkaa enempää. En koe sitä sokerimäärää ongelmaksi.
Trooppinen kiisseli keitetään perinteisesti tuoremehuun, eikä siihenkään lisätä sokeria. Meillä tuo versio tehdään itse appelsiineista lingottuun mehuun. Eikä siihen lisätä sokeria.
Omenatuoremehu. Lingotaan itse omenista. Ei lisätä sokeria. 100% omenatuoremehu kaupassakin sisältää tasan 0% lisättyä sokeria.
Annas kun arvaan: kuulut siihen ihmisjoukkoon, joka ei anna lapsilleen edes rusinoita?
Ei ole ihme, että ihmiset voivat huonosti, jos rusinat, omenat ja appelsiinit ovat sinunkaltaistesi valittajien mielestä epäterveellistä ruokaa.
[/quote]
Mutta kun terveysruokaterroristin mukaan ne on IIIIIIK täynnä pahaa ilkeää hiilaria joka on suoranaista myrkkyä! Että mua ärsyttää nämä terveysintoilijat. Valitettavasti omaan lähipiiriin kuuluu tällainen tapaus. Okei jos itse haluaa syödä niitä terveysjuttujaan mutta voisi olla tuputtamatta ajatusmaailmaansa muille. Ei meinaa ole sen henkilön ruokavalio kaukana ortoreksiasta.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 16:05"]Olen ap:n kanssa samaa mieltä, espoossa on kyllä terveellisemmät välipalat.
Minusta suklaapuuro oli ainakin pari kertaa tuossa listassa. Lisäksi siellä oli paljon muita sokerisia herkkuja kuten vaselmarahkaa ja mangorahkaa jotka siis olis tosi hyviä
Jos niissä olis hedelmää/marjaa vaikka 50% ja liput rahkaa+vähän sokeria. Mutta senhän tietää että nuo on jotain valmisjuttuja joissa on vaselmaa 2% loput sokeria ja kermaa ja rahkaa. Noista varmaan ne marjakiisselit on kaikkein terveellisimmät välipalat.. Lisäksi sitten valkoista leipää(sämpylää) melkeen joka päivä. Huhhuh.
Sinänsä minua ei se yksittäinen pannari haittaa ollenkaan mutta jokapäiväinen sokeriannos vaalean leivän kera ei kyllä viehätä. Varsinkin kun se tarkoittaa sitten että kotona ei oikein enää voi herkutella.
Eihän kaikki lapset liho tuolla ruokavaliolla, mutta tuossa on täysin turhia kaloreita. Lapsen energiantarve on aikuiseen verrattuna niin pieni että joka kalorin pitäisi olla laadukkaassa muodossa jotta lapsi saisi tarvitsemasa vitamiinit ja hivenaineet.
[/quote]
sori, piti olla alapeukku
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:15"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:45"] Tämä on juurikin se pointti jota arvon mammat ette näytä ymmärtävän. Minä äitinä haluan päättää lapseni sokerin kulutuksesta ja valvoa, että se on suositusten rajoissa. Jos päivähoidossa syödään kiisseleitä ja karkkia, on minun hyvin vaikea pitää lapseni sokerin kulutus normaalina. Esim. meidän tapauksessa, jossa 1,5 vee saa jo karkkia päivähoidossa. Itse emme olleet koskaan karkkia antaneet ja olisimme halunneet pitää asian myös niin vielä hetken aikaa. Kyllä herkkuja saa syödä mutta ei joka päivä. Kerran viikossa riittää ja sen tulisi tapahtua mielummin pikku lapsella kotona. [/quote] Teidän pitää vain luottaa, että lapsenne hoidetaan normien mukaisesti. Siinä se. Ei teillä ole oikeutta sanella, mitä lapselle tuon hoitopäivän aikana syötetään. ... [/quote] 1) ruoka EI ole normien mukaista. Neuvola ja kaikki viranomaistahot neuvovat toisin! Eikö tämä mene jakeluun. Myös aloituksen yläpeukut kertoo, että vanhemmat ovat pääsääntöisesti samaa mieltä. 2) mikä idioottimainen ajatusmalli on se, että olemassaolevia asioita ei voisi/saisi/pitäisi kehittää? Eli jos julkisessa palvelussa tehdään jotain typerää pitää aina vaan olla kiitollinen kun se kerran on julkinen (ps. maksan veroja).
[/quote]
No meillä ei käytetä julkista neuvolaa muutenkaan, eikä suomalaisten viranomaisten ruokasuositukset ole edes ajan tasalla. Esimerkiksi kolesterolisuositukset muuttuvat muualla, mutta ei Suomessa. Käytämme maalaisjärkeä ja syömme pääosin kotimaista ruokaa, suosien kasviksia ja kokojyvätuotteita, maito on sitä rasvaisinta (sama suositus Tanskassa ja Ruotsissa) ja onpa meillä sokeriakin tarjolla. Ihan kohtuudella. Jokainen lapsi on terve ja normaalipainoinen.
Jos olet noin huolissasi lapsesi saamasta ruuasta, vedä naperosi pois päivähoidosta. Aloita addressi, syömälakko tai palkkaa hoitaja kotiin - jos tuo pari lusikkaa sokeria viikossa noin skitsoaa, niin mitäköhän se mahtaa tehdä siinä vaiheessa kun lapsesi menee ekoille kaverisynttäreilleen? Vai onkohan tällä mukana sinun pakkaamasi herkkusatsi: riisikakkuja, chiapirtelö, porkkanatikkuja ja pari kurkkuviipaletta?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:36"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:22"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:03"]Mitenhän siinäkin kävisi jos maustetut jogurtit vaihdettaisiin näihin maustamattomiin tai marjat tarjottaisiin marjoina eikä kiisseleinä? Ne lapset jotka eivät ole tottuneet näihin jäisivät siis ilman? Eli muutama terveysintoilijan muksu söisi ja muilta jäisi väliin. Ei kai tämäkään nyt järkevää olisi. Minun lapseni eivät syö marjoja vaan kiisseliä jossa on sokeria. Eivätkä myöskään maustamatonta jogurttia. Olen yrittänyt mutta kun ei niin ei mene alas. Ehkäpä päiväkodeilla on vaan helpompaa tarjota näitä "varmoja" sokerisia välipaloja kun ne nyt sattuvat suurimmalle osalle lapsia maistumaan paremmin.
[/quote]
T. TH
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Periksi täytyy antaa siinä vaiheessa kun keskosvauva jolla suun ja nielunalueen yliherkkyyttä ja oksentaa kaiken kiinteän ensimmäiset 3-vuotta. Jos lapsi alkaa syödä normaalisti vasta 5-vuotiaana niin ole hyvä ja ala tunkemaan siinä vaiheessa mustikoita ja maustamatonta jogurttia väkisin kurkusta alas. Siinä kohtaa lääkäritkin ovat sitä mieltä, että annetaan sitä mitä syö kun muutoin nälkään kuolisi. Minähän kirjoitin ettei kaikki ole niin mustavalkoista niin kuin te kuvittelette. Lapseni eivät syö myöskään pizzaa/hampurilaisia/ranskalaisia tai muuta einesmoskaa. Syövät terveellistä ja monipuolista kotiruokaa mutta yksi heistä ei myöskään syö marjoja (ei edes mansikoita) tai maustamatonta jogurttia. Eivät kyllä sokerisiakaan kovin usein koska niitä ei kotiin osteta.
[/quote] Ikävää, mutta koko päiväkodin ruokailu ei voi pyöriä yksittäisen lapsen mukaan. Jos lapsesi ei voi syödä, niin hänellä lienee todistus ja syö sitten muuta. Näinhän allergistenkin kanssa toimitaan. Ne muut voi silti syödä terveellisesti.
Olen ap:n kanssa täysin samaa mieltä! Mua tyrmistytti, kun serlvisi, että päivähoidossa on joka päivä joku jälkkäriksi luokiteltava "välipala" lapsille. Päivähoidon aloituksessa vielä keskusteltiin siitä, että sydämen asiana on terveellinen ruoka. Ja paskat! Ei ole ok, että 1,5 vee syö joka päivä pullaa, suklaakiisseliä, pannaria, ja välillä jopa karkkia päivähoidossa! Ja vanhemmilta ei ole edes kysytty lupaa saako karkkia antaa. Aion ottaa tämän kyllä puheeksi nyt ensi syksynä.