päiväkodin "välipalat" ovat oiekasti jälkiruokaa. Mitä hittoa.
Meidän pieni meni päiväkotiin (alla 1,5v) kaikki lähtenyt mainiosti liikkeelle, mistä tietysti olemme hirveän tyytyväisiä.
Luin tänään kaupungin ruokalistan (Lohja, http://www.lohja.fi/Liitetiedostot/Kaupunkisuunnittelu/Hallinto_ja_talous/Paivakodin_ruokalista.pdf)
Välipalat ovat lähes läpeensä jälkiruaksi luokiteltavia sokeripommeja. Aivan nolla-arvoisia kaloreita. Samaan aikaan neuvola varoittelee sokerin syönnin aloittamisesta (itse ihan samaa mieltä), maa kärsii yhä pyöreämmästä nuorisosta, diabetes yleistyy ja samaan aikaan julkinen päiväkoti tuuttaa suklaakiisseliä ja makeata jugurttia pentujen naamaan lähes joka päivä. Jossain sulkaakiisselissä ei ole oikein mitään sellaista, jota lapsi oikeasti tarvitsee.
En ole mikään terveysnipo, mutta pannari ja hillo, kiisseli yms. ovat jälkiruokia, eivät välipaloja. Tilanne on todella raivostuttava, kuulisinkin mielelläni muiden kokemuksista ja mahdollisista keinoista vaikuttaa asiaan.
Joka päiväkoti ei ole tällainen, vilkaisin esim Helsingin ruokalistoja ja laatu on aivan eri luokkaa. Huomaa kuinka välipalat ovat ruokaa, ei herkkuja.
http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/ae2f4e50-b0f1-445b-8626-2c73f9edfd1a/Viikot+33-39+suomi.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=ae2f4e50-b0f1-445b-8626-2c73f9edfd1a
Ei muuta kuin katsomaan miten hienosti Amerikan kokeilu sokerilla uitetuista kouluruuista toimii...
Tiedän jo valmiiksi (parista lukemastani uutisesta ja niihin tulleista kommenteista), että järkevän ruokavalion kannattajille kerrotaan, että:
1) Nipoilet vaan kun kotona on niin epäterveellistä. Kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä mitä siellä kotona syödään...mussun mussun... (luonnollisestikaan ei pidä paikkaansa, en kai jaksaisi välittää jos emme kotonakaan välittäisi)
2) Ei se sokeri tapa, olet nipo. Kohta ollaan kieltämässä kaikki...mussun mussun. (Liika sokeri on oikea terveysongelmia aiheuttava asia. Toki hedelmissä esim. on sokeria, mutta on aivan eri saada kiisseli kuin tuore hedelmä, jälkimmäinen imeytyy huomattavasti hitaammin ja mukana on paljon enemmän hyvyyksiä. KAIKKI tutkijat ovat kanssani samaa mieltä. Jotkut mu-tut eri mieltä. Ei kaikkea tarvitse kieltää, mutta jos 80% välipaloista on jälkkäreitä jossain mennään metsään)
3) on sitä ennenkin syöty sokeria, eikä siihen kuoltu. (öööhhh. a) kuoltiinpa b) nykyään lasten ja nuoretn saama sokerimäärä on aivan eri luokkaa kuin ihan 20-30v sitten.
mies 37v
Kommentit (351)
Ottaa niin paljon päähän suomalainen ruikutiruikuti joka asiasta..!? Menkää jonnekin ulkomaille päiväkotiin, jossa ruoka ei todellakaan ole tota luokkaa. Hyvä jos tarjotaan ruokaa ollenkaan.
Ruokalistat oli mielestäni pääasiassa ihan ok. Luuletteko oikeasti, että rajoittamalla kaiken sokerin lapselta niin lapsesta ei vahingossakaan tule ylipainonen? Mitäs luulette, että se teidän mussukka syö kavereiden luona kun kotona ei saa? Lapsi, jolta on kielletty suurin osa herkuista syö sitten niitä kaksin käsin isompana, kun vanhemmat ei ole enää kieltämässä.
Onhan ne melkoista psskaa kaikki mitä pk:ssa lapsille syötetään. Itsekin lihoin 5 kiloa kun siirryin perhepäivähoitajasta päiväkotiin töihin vaikka annos koot ovatkin samat.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:02"]
Hintaansa nähden hyvät ruuat. Mieluummin haen päiväkodista tyytyväisen lapsen, joka on syönyt sitä pannukakkua ja hilloa, kuin sellaisen, jolta on jäänyt syömättä joku ökyterveellinen pahanmakuinen välipala.
[/quote]
Luitko sä niitä Helsingin ja Espoon listoja? Oliko ne välipalat susta kamalan pahan kuuloisia, koska musta itsestäni kuullostaa tosi hyviltä. Meidän lapset ainakin syö helsinkiläisessä päiväkodissa välipaloja niin hyvällä ruokahalulla, että viiden aikaan on vaikeaa saada vielä ruokaa syömään.
Meilläkin on sellaiset lapset, joille kyllä kertyy ylipainoa helposti, jos ei katso, mitä syövät. Joten on ihan kiva, että voidaan mummolassa viikonloppuna antaa lapsen syödä pullaa ja kaverisynttäreillä herkutella kunnolla. Viikolla taas yritetään välttää sokereita, onneksi niitä ei liikaa tuputeta päiväkodissakaan.
Ihmisiltä puuttuu tilastollinen käsityskyky kokonaan. Jos kaikki ammattilaiset suosittelevat sokerinsaannin rajoittamista, kaikki AV viisaat tietävät, että OIKEASTI sokeri on vaan hyvästä ja olis kauheata oppia terveelliset elämäntavat. "Mäkin tiedän yhden naisen kun söi tosi terveellisesti ja sit se kuoli" -tyyliin.
Olen hämmästynyt terveiden tapojen saamasta agressiivisesta vastustuksesta.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:17"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:02"]
Hintaansa nähden hyvät ruuat. Mieluummin haen päiväkodista tyytyväisen lapsen, joka on syönyt sitä pannukakkua ja hilloa, kuin sellaisen, jolta on jäänyt syömättä joku ökyterveellinen pahanmakuinen välipala.
[/quote]
Luitko sä niitä Helsingin ja Espoon listoja? Oliko ne välipalat susta kamalan pahan kuuloisia, koska musta itsestäni kuullostaa tosi hyviltä. Meidän lapset ainakin syö helsinkiläisessä päiväkodissa välipaloja niin hyvällä ruokahalulla, että viiden aikaan on vaikeaa saada vielä ruokaa syömään.
[/quote]
Juurikin näin. Helsingin lista täysjärkinen, Lohjan ei. En mitään erikoisruokia ole mitenkään ajanut takaa. Toki sokerilla saadaan halvimmat kalorit - hintaa kunnille kertyy sitten muuta kautta.
No voivoi, kun minä olin päiväkodissa ( about 10 vuotta sitten) välipala oli aina näkkäriä ja maitoa. Voi kauheeta jos lapset saa joskus jotain makeaa.
Näin pieni vauva, sen paikka on kotona.kaupungilla ei ole rahaa miellyttää kaikkia perheitä.
Ikävä kyllä ne marjat päiväkodissa eivät ole suomalaisia, ne on pakko keittää. :/ Eikä päiväkodissaole rahkavälipalat ole edes nähneet kermaa, kyllä ne on tehty kasvirasvasekoitteesta, jossa on vaarallisempia rasvoja kuin kermassa (ihan ravintoterapeuttienkin mielestä). Leipään lapset ovat kyllästyneet, moni nyrsii sitä leipää ja henkilökunta yrittää tsempata, että jos nyt vielä vähän, kun pitkä päivä vielä edessä. Hedelmiä lapset syövät mielellään, se on ollut kiva huomata. Aamupuurot menevät hyvin alas, pelkästä leivästä koostuvat aamiaiset voisi jättää päiväkodista pois. Piimälimput ja muut hötöleivät eivät ole sen suositumpia kuin muutkaan, mutta ovathan ne tietenkin halvempia kuin täysjyväviljasta valmistetut tai ruisleipä.
Ja se välipalan laatu hirvittää myös siksi, että sillä pitäisi pahimmillaan pärjätä yli 3 tuntia. Kuka kiisselillä jaksaa? Liikkuakin pitäisi, mutta kuka kävelyttää kotiin viideltä nälkäisen leikki-ikäisen?
Herranjumala, ap! Kiisseli ei välttämättä ole sitä kaupassa litran purkeissa myytävää kiisseliä, vaan ihan siellä keittiöllä keitettyä. Väitän, että siinä on vähemmän sokeria, kuin missään teillä kotona syötävässä "jälkiruuassa". Meillä ainakin keitetään itse poimituista marjoista kiisseliä joka päivä, mutta ei se sellaista kaupan yltiömakeaa ole.
Minusta tuo ruokalista näytti tosi hyvältä, olkoonkin että jakson YHTENÄ PÄIVÄNÄ siellä oli jotain minun mielestäni sokerisemman kuuloista suklaakiisseliä tarjolla.
Meillä sokeria syödään jossakin muodossa joka päivä, ja arvaas mitä: pieni karkkilaatikko riittää jopa jaettavaksi kolmelle lapselle ja siitä jää joka kerta vielä ylikin. Sokeria on myös porkkanoissa, ajattelitko kieltää niidenkin syömisen lapsiltasi? Perunakin on pelkkää hiilarihöttöä, tärkkelystä koko roska. Sehän on suomalaisen kouluruuan perusta, saavatko lapsesi syödä niitä?
Voithan aina tehdä kuten me: lapsemme eivät mene päiväkotiin, vaan heidät hoidetaan kotona. He eivät myöskään mene kouluun, vaan he käyvät kotikoulua. Tämä vain lapsen parhaaksi. Ihan turha sinun on ruikuttaa huonosta ruokavaliosta, jos et itse ole valmis satsaamaan taloudellisesti lapsesi arkeen.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:02"]
[/quote]
Meilläkin on sellaiset lapset, joille kyllä kertyy ylipainoa helposti, jos ei katso, mitä syövät. Joten on ihan kiva, että voidaan mummolassa viikonloppuna antaa lapsen syödä pullaa ja kaverisynttäreillä herkutella kunnolla. Viikolla taas yritetään välttää sokereita, onneksi niitä ei liikaa tuputeta päiväkodissakaan.
[/quote]
Sokeria pahempi ylipainolle on fruktoosi-glukoosisiirappi ja keinomakeutusaineet. Ensimmäinen tuhoaa maksaa ja toinen huijaa kehoa. Mieluummin sokeria kuin tekoaineita.
t. äiti jolla normipainoiset lapset jotka saavat syödä sokeripullaa niin paljon kuin napa vetää silloin kun leivotaan
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:13"]Luuletteko oikeasti, että rajoittamalla kaiken sokerin lapselta niin lapsesta ei vahingossakaan tule ylipainonen? Mitäs luulette, että se teidän mussukka syö kavereiden luona kun kotona ei saa? Lapsi, jolta on kielletty suurin osa herkuista syö sitten niitä kaksin käsin isompana, kun vanhemmat ei ole enää kieltämässä.
[/quote]
Kuka on kieltämässä kaiken sokerin? Jos lapsen arkiruoka ei sisällä lisättyä sokeria, silloinhan nimenomaan ei tarvitse olla huolissaan siitä, että mummolassa saa mehua ja pullaa, tai kylässä ties mitä. Ja ihan oman perheenkin kesken voi herkutella silloin tällöin, sehän on mukavaa.
Herkuttelut on ongelma, jos suositeltu sokerin enimmäismäärä ylittyy tai vähintäänkin on siellä ylärajan tuntumassa pelkkien aamiaisten, iltapalojen ja välipalojen ansiosta. Siihen päälle ne jätskit, synttäriherkut ja mummon pullat, niin terveellisisitä määristä voi enää vitsailla. Jostain päästä pitäisi vähentää.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:18"]
Ihmisiltä puuttuu tilastollinen käsityskyky kokonaan. Jos kaikki ammattilaiset suosittelevat sokerinsaannin rajoittamista, kaikki AV viisaat tietävät, että OIKEASTI sokeri on vaan hyvästä ja olis kauheata oppia terveelliset elämäntavat. "Mäkin tiedän yhden naisen kun söi tosi terveellisesti ja sit se kuoli" -tyyliin. Olen hämmästynyt terveiden tapojen saamasta agressiivisesta vastustuksesta.
[/quote]
Sokerinsaannin rajoittaminen ei tarkoita sen totaalista kieltämistä ja välttelemistä. Tuossa on pieni nyanssiero. Terveitä tapoja lapsilleen vaativa voi kiikuttaa lapsensa erikois-luomupäiväkotiin, missä ei vahingossakaan tarjoilla sokeria edes rusinoiden (varsinkaan rusinoiden!) muodossa, porkkanoina tai edes puuron mausteena. Jokaiselle ruualle kaurapuuroa ja hapanta puolukkasurvosta, edelleen ilman sokeria. Johan saadaan terveyskäppyrät nousuun!
En minä ainakaan halua veroeuroillani rahoittaa kaikenlaisten viherpiiperöiden vaatimuksia oman Nicopetterin käsin lypsetystä lehmänmaidosta, sokerittomasta mehusta (makeutusaineellisethan toki näille on ok...), luomuvoista sun muusta. Kasvattakaa itse lapsenne ja ruokkikaa heidät. Päiväkotiruoka sisältää varmasti tarpeellisen määrän kaloreita, jotta lapsi saa kaiken tarvitsemansa, mutta tuskin siellä sokerinarkkareita kasvatetaan.
Tajuaakohan kaikki kirjoittajat että suositukset tarkoittavat lisätyn sokerin osuutta ruokavaliossa. Kun lähes kaikki mitä syömme sisältää sokeria eli hiilihydraattia, jopa se kaurapuuro...
Se on kyllä puhtaasti vanhempien vika, jos lapsi on ylipainoinen. Siihen ei tarhan ruuat vaikuta. Samassa tarhassa on kuitenkin hoikkia ja lihavia lapsia ja he syövät kaikki samaa ruokaa. Ainut muuttuva tekijä on vanhemmat. Kannattaa varmaa eka katsoa omaan jääkaappiin ennen kuin alkaa motkottamaan kunnan tarjoamasta ruoasta. Sitä paitsi ruoka ei yksinään aiheuta lihomista. Liikunnan puute ja liika syöminen aiheuttaa. Kannattaa viedä muksut uloskin välillä, eikä vaa aina pelata sisällä tietokonepelejä.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:13"]Luuletteko oikeasti, että rajoittamalla kaiken sokerin lapselta niin lapsesta ei vahingossakaan tule ylipainonen? Mitäs luulette, että se teidän mussukka syö kavereiden luona kun kotona ei saa? Lapsi, jolta on kielletty suurin osa herkuista syö sitten niitä kaksin käsin isompana, kun vanhemmat ei ole enää kieltämässä.
[/quote]
Kuka on kieltämässä kaiken sokerin? Jos lapsen arkiruoka ei sisällä lisättyä sokeria, silloinhan nimenomaan ei tarvitse olla huolissaan siitä, että mummolassa saa mehua ja pullaa, tai kylässä ties mitä. Ja ihan oman perheenkin kesken voi herkutella silloin tällöin, sehän on mukavaa.
Herkuttelut on ongelma, jos suositeltu sokerin enimmäismäärä ylittyy tai vähintäänkin on siellä ylärajan tuntumassa pelkkien aamiaisten, iltapalojen ja välipalojen ansiosta. Siihen päälle ne jätskit, synttäriherkut ja mummon pullat, niin terveellisisitä määristä voi enää vitsailla. Jostain päästä pitäisi vähentää.
[/quote] Tämä on juurikin se pointti jota arvon mammat ette näytä ymmärtävän. Minä äitinä haluan päättää lapseni sokerin kulutuksesta ja valvoa, että se on suositusten rajoissa. Jos päivähoidossa syödään kiisseleitä ja karkkia, on minun hyvin vaikea pitää lapseni sokerin kulutus normaalina. Esim. meidän tapauksessa, jossa 1,5 vee saa jo karkkia päivähoidossa. Itse emme olleet koskaan karkkia antaneet ja olisimme halunneet pitää asian myös niin vielä hetken aikaa. Kyllä herkkuja saa syödä mutta ei joka päivä. Kerran viikossa riittää ja sen tulisi tapahtua mielummin pikku lapsella kotona.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:13"]Luuletteko oikeasti, että rajoittamalla kaiken sokerin lapselta niin lapsesta ei vahingossakaan tule ylipainonen? Mitäs luulette, että se teidän mussukka syö kavereiden luona kun kotona ei saa? Lapsi, jolta on kielletty suurin osa herkuista syö sitten niitä kaksin käsin isompana, kun vanhemmat ei ole enää kieltämässä. [/quote] Kuka on kieltämässä kaiken sokerin? Jos lapsen arkiruoka ei sisällä lisättyä sokeria, silloinhan nimenomaan ei tarvitse olla huolissaan siitä, että mummolassa saa mehua ja pullaa, tai kylässä ties mitä. Ja ihan oman perheenkin kesken voi herkutella silloin tällöin, sehän on mukavaa. Herkuttelut on ongelma, jos suositeltu sokerin enimmäismäärä ylittyy tai vähintäänkin on siellä ylärajan tuntumassa pelkkien aamiaisten, iltapalojen ja välipalojen ansiosta. Siihen päälle ne jätskit, synttäriherkut ja mummon pullat, niin terveellisisitä määristä voi enää vitsailla. Jostain päästä pitäisi vähentää. [/quote] Tämä on juurikin se pointti jota arvon mammat ette näytä ymmärtävän. Minä äitinä haluan päättää lapseni sokerin kulutuksesta ja valvoa, että se on suositusten rajoissa. Jos päivähoidossa syödään kiisseleitä ja karkkia, on minun hyvin vaikea pitää lapseni sokerin kulutus normaalina. Esim. meidän tapauksessa, jossa 1,5 vee saa jo karkkia päivähoidossa. Itse emme olleet koskaan karkkia antaneet ja olisimme halunneet pitää asian myös niin vielä hetken aikaa. Kyllä herkkuja saa syödä mutta ei joka päivä. Kerran viikossa riittää ja sen tulisi tapahtua mielummin pikku lapsella kotona.
[/quote]
Voi kuule, jos haluat itse päättää, hoidat lapsesi kotona, piste. Jos viet yhteiskunnan ylläpitämään päivähoitoon niin hyväksyt sen ruuan mitä siellä tarjotaan.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:45"]
Tämä on juurikin se pointti jota arvon mammat ette näytä ymmärtävän. Minä äitinä haluan päättää lapseni sokerin kulutuksesta ja valvoa, että se on suositusten rajoissa. Jos päivähoidossa syödään kiisseleitä ja karkkia, on minun hyvin vaikea pitää lapseni sokerin kulutus normaalina. Esim. meidän tapauksessa, jossa 1,5 vee saa jo karkkia päivähoidossa. Itse emme olleet koskaan karkkia antaneet ja olisimme halunneet pitää asian myös niin vielä hetken aikaa. Kyllä herkkuja saa syödä mutta ei joka päivä. Kerran viikossa riittää ja sen tulisi tapahtua mielummin pikku lapsella kotona.
[/quote]
Tämä on juurikin se pointti, jota päiväkotiin lapsensa tyrkkäävät eivät näytä tajuavan. Ulkoistaessanne lapsenne hoidon luovutte määräysvallasta päivän syömistenkin suhteen. Teidän pitää vain luottaa, että lapsenne hoidetaan normien mukaisesti. Siinä se. Ei teillä ole oikeutta sanella, mitä lapselle tuon hoitopäivän aikana syötetään.
Sun kannattaa vetää syvään henkeä ja miettiä mihin epäkohtaan kiinnität huomiosi seuraavaksi. Sillä tokihan sieltä varhaiskasvatussuunnitelmasta ja päiväkodin menetelmistä löytyy vaikka ja mitä korjattavaa, varsinkin av-mammalle...
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:19"]
ettikää, millä hinnalla nuo välipalat tehdään. Sillä rahalla ei paljon ostella maustamatonta jogurttia, pähkinöitä, kotimaisia marjoja, täysjyvää. Valitettavasti. Laitosruoka on halpaa. Joka päivä ei voi tarjota pelkkää juurespalaakaan. Hedelmätkin maksavat.
[/quote] Kun olin itse 90-luvulla yläasteella niin kouluun piti viedä jokaisen oppilaan muutama litra marjoja. Ei huono idea päiväkoteihinkaan.