Mikä satsaus omaan hyvinvointiisi on oikeasti kannattanut?
Mikä yksittäinen, pieni tai iso asia on vaikuttanut huomattavasti terveyteesi tai hyvinvointiisi? Vinkkaa meille muillekin!
Itse sanoisin, että hyvä, laadukas sänky on ollut jokaisen euron arvoinen.
Kommentit (958)
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti se, että laihdutin hitaasti mutta varmasti 20 kg ja aloitin säännöllisen liikunnan. Paino on pysynyt poissa 7 vuotta ja liikunta jatkunut (kävelyä, pyöräilyä, hiihtoa - ei vauhdikkaita, mutta pitkiä lenkkejä).
Harmittaa ainoastaan se, etten tajunnut tehdä näitä juttuja jo paljon aikaisemmin. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Juuri näin! Aiemmin et ehkä ollut valmis muutoksen tekemiseen tai sen ylläpitämiseen, mutta kun olit, onnistuit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoinnin lopettaminen. Sillä on ollut pelkästään hyviä vaikutuksia. Ainoastaan se harmittaa, että en tehnyt sitä jo aiemmin.
Minä taas en ole huomannut yhtään mitään vaikutuksia tupakoinnin lopettamisesta, edes rahaa ei jää säästöön sen enempää kuin ennenkään.
Ai, minusta siinä on niin paljon hyviä puolia! :D Tuoksun nykyään aina hyvälle, iho on kauniimpi, hampaat valkoiset, verenpaine ihanteellinen ja olo muutenkin kaikin puolin parempi ja rennompi. Hajuaisti on myös parempi, samoin makuaisti. Eikä tarvitse olla riippuvainen mistään, tai miettiä, milloin pääsee röökille. Saatikka lähteä jonnekin pakkaseen tai sateeseen värjöttelemään sen röökin ajaksi.
Joskus huvikseni lasken, kuinka paljon rahaa olen savuttomana säästänyt esim. vuodessa, ja sitten törsään sen johonkin ihanaan hemmotteluun, matkaan tms.
-sama
MInun täytyy kyllä olla samaa mieltä siitä että en huomannut mitään eroa voinnissa tai hajuaistissa tai rahanmenossa kun lopetin. Kiistatta sillä on terveysvaikutuksensa, lisäksi tuota en koskaan tullut ajatelleeksi että olen varmaan haissut pahalle aiemmin. Nyt tuoksuu vain hienoinen hajusteen tuoksu :D Pidin tupakoinnista, mutta loistopäätöshän se oli lopettaa.
Mulle se, etten haise pahalle, oli ehkä isoin juttu. Eikä tarvitse hävetä katujen kulmissa tms. kun käy röökillä. Varsinaisesti olossa en huomannut mitään, edelleen yskittää, vaikka lopettamisesta on jo 2,5 vuotta. Mutta se vapaus, ei tarvitse enää miettiä, mihin pääsee röökille ja häpeästä pääseminen, ihanaa <3
Ei alkup.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaisen tapailun/seurustelun/seksi n lopettaminen.
Ihmisen ei ole hyvä olla yksin, mutta huonot tyypit on paras ohittaa. Parhaat ovat varattuja ja kunnollista /sopivaa kaveria vaikea löytää. Ei jaksa aina aloittaa uudestaan ja uudestaan tutustumista . Elämänlaatu kohdilleen omassa elämässä niin pärjää. Karsikaa pois kaikkki negatiivinen, mikä vie energiaa jos mahdollista , tehkää niin kuin oikelta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Sain tulla uskoon. Viinanhuuruiset oksentelu-aamut ennen töihin lähtöä on menneisyyttä. Nyt olen pienessä jatkuvassa nousu-humalassa Hengessä.
Hyvä jos olet avun saanut ja elät terveellisemmin. Tällaisissa tapauksissa näyttää riippuvuus vaihtuvan toiseen. Pitäisikö oikeasti pysähtyä miettimään syntyjä syviä eli mistä riippuvuus johtuu alunperin ?
Vika geeneissä ?
Elämän yksinkertaistaminen ja paluu ns perusasioihin eli mahdollisimman säännöllinen unirytmi (aamu/iltavuoroista huolimatta), noutoruuasta ja eineksistä luopuminen ja niiden tilalla aivan tavallista ja monipuolista kotiruokaa sekä arkiliikunnan lisääminen eli kauppareissutkin teen kävellen autosta luovuttuani.
Näiden muutosten lisäksi luovuin viihdepalveluista sekä somesta ja nyt sitten on tavoitteena vähentää ruutuaikaa entisestään ja jossain vaiheessa lopettaa kokonaan esim tällä palstalla käyminen sekä netin selailu ihan huvikseen. Nettikaupoissa en enää käy lainkaan enkä varsinkaan huvikseen, koska ihan kaikkea oikeasti on jo ja uutta hankin enää vain, jos/kun jokin sellainen tavara/vaate menee rikki joka on oikeasti tärkeä ja ns päivittäisessä käytössä.
Itsestäni tuntuu, että minulle sopii parhaiten sellainen 70-90-lukujen, nykyistä yksinkertaisempi elämäntapa eli ei nyt ihan missään torpassa asuta ilman mukavuuksia mutta kuitenkin huomattavasti pienemmän tavara-arsenaalin ja "viihteen" keskellä. Ja etenkin rauhassa tältä kaikelta joutavalta hedonistiselta vouhkaamiselta sekä siltä että kaikkien pitäisi olla sosiaalisia ja tavoitettavissa 24/7 ja lisää tavaraa tai vaikka ruokaa voi ostaa jopa aamuyöllä.
Otin cpap-laitteen käyttöön. Siitä alkoi uusi elämä, vaikka se ei helppoa aluksi ollutkaan, nukkuminen. Öinen hikoilu, vessaralli ja tukehtumisen tunteeseen herääminen ja painajaiset jäivät pois. En ymmärrä, miten aikaisemmin tulin toimeen ilman.
Aloitin Ozempicin käytön ja laihduin 20 kg.
Kallishan tuo on, mutta hyöty niin hyvä, että pidän tuosta kiinni.
20 kg laihdutus. Säännöllinen hammasvälien puhdistus ja hammaskiven poistatus.
Kunnon kenkien osto. Olin niitä, jotka ostivat aina halvat lötköt jalkaan, jotka hajosivat kuukauden sisällä. Käveleminen tuntui pahalta, kun aina kenkä puristi, selkä kipeytyi, ei huvittanut liikkua. Sitten vihdoin sijoitin kunnon ulkoilukenkiin ja alkoi innostaa käveleminen, jalat eivät olleet aina tuhjuna hieman pidemmän kävelyn jälkeen, eikä selkä enää kipeydy samalla tavalla kun on jalkoja kunnon tukevat pohjat. Tämä aktivoituminen on johtanut myös painon putoamiseen hiljakseen, mikä on vain parantanut elämänlaatuani.
-pohjalliset joissa poikkittaisholvituki. Nostaa isovarpaan tyviniveltä niin että helpottaa vaivaisenluita
-tupakoinnin lopettaminen
-omakustanteinen Pneumokokki rokote prevenar. Korvatulehdus kierre loppui kuin seinään.
Luin ensin väärin että "olisi" kannattanut, enkä malta oikoluvusta huolimatta olla vastaamatta, että hyvät korvatulpat.
Hammaslangan käyttö.
Painopeitto ja halityynyt, loppui kuin seinään jatkuva yöllinen pyöriminen ja satunnaiset hartia-, polvi- ja lonkkakivut. Näin kolmivuorotyötä tekevänä tämä oli kuin lahja taivaasta.
Laihduttaminen normaalipainoon. Tuohon siis sisältyy monta muutosta elämäntavoissa joista yksikään ei varmasti yksinään olisi elämänlaatua niinkään parantanut mutta kokonaisuutena ne toimi.
Eikä siis elämäni tietenkään miksikään ruusuilla tanssimiseksi muuttunut, mutta onhan tämä nyt oikeasti ihan mahtavaa verrattuna tuohon entiseen.
Silmien laserointi, puolison cpap-laite ja kuormittavien ihmisten poisto elämästä.
Työnteon lopettaminen ja eläminen kelan rahoilla.
t. Vähällä pärjäävä
Laihdutin -60 kg. Ilman lääkkeitä tai laihdutusleikkauksia. Taustalla vaikea endometrioosi ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Noi sairaudet muuten ei ole laihtumiselle mitään esteitä. Itsekurin puute sen sijaan on. :D
Välein katkaisu yhteen sukulaiseen ja pariin muuhun ihmiseen, joiden kanssa oli jo pitkään ollut raskasta. Etenkin tuo sukulaisen pois jääminen elämästä oli todella suuri helpotus.
Ehdottomasti se, että laihdutin hitaasti mutta varmasti 20 kg ja aloitin säännöllisen liikunnan. Paino on pysynyt poissa 7 vuotta ja liikunta jatkunut (kävelyä, pyöräilyä, hiihtoa - ei vauhdikkaita, mutta pitkiä lenkkejä).
Harmittaa ainoastaan se, etten tajunnut tehdä näitä juttuja jo paljon aikaisemmin. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.