Paskin työ mitä olet tehnyt?
Kommentit (166)
Pankin puhelinaspa. Asiakkaat olivat järkyttäviä.
Olin siivoojana yhdessä isossa siivousfirmassa. Työ oli fyysisesti rankkaa ja oli ällöttävää siivota milloin mitäkin eritteitä. Valituksia tuli ja informaatio kulki firmassa älyttömän huonosti. Yhtenä päivänä menin töihin ja olikin unohdettu kertoa, ettei olisi tarvinnut mennä kun kyseessä oli joku tuuraus. Kerran sain viestin, että työajat kirjataan tästä lähtien työpuhelimella, no eipä ollut kukaan muistanut aikaisemmin minulle tästä kertoa saati edes antaa sitä työpuhelinta. Olin opiskelija tuohon aikaan enkä tehnyt töitä edes täysipäiväisesti ja silti olin aivan loppu tuohon hommaan.
Männyntaimien istutus Kittilässä kesäisin. Kimppakyyti pihassa odottamassa klo 4.30 ja työt aloitettiin 5 - 6 aamulla kävelyn jälkeen. Ajettiin metikon/jänkän laitaan ja talsittiin työmaalle 1 - 5 km. Sama tietenkin takaisin. Olisikohan siksi noin aikaisin, ettei olisi liian kuuma??? Paskanmarjat. Monesti kesäkuun alussa lunta satoi. Jos ei lunta, niin vettä. Keskellä kesää sitten porotti aurinko ja oli hiostavaa. Itikat tai paarmat tai molemmat.
Urakkatyötä. Oliko se 2 penniä/taimi. Isoja taimilaatikoita kaulaan roikkumaan, sellainen putki iskettiin maahan ja vivusta kammettiin maa auki, taimi putkeen, putki pois ja jalalla taputeltiin taimi maahan. Työnjohtajat kipitti perässä tarkistamassa työn jälkeä. Jos ei lunta tai vettä satanut, niin aurinko porotti, itikat ja paarmat vaivasi. Pitkät vaatteet piti olla maaston ja elukoiden vuoksi
Kyykkypissalla piti käydä. Eihän siellä metikossa mitään muutakaan voinut.
Tuota muutamana kesänä yläasteella ja lukion alussa. Sitten, kun järki tuli päähän homma sai riittää.
Pääsi siinä ihan rahoillekin (koululaisen/lukiolaisen silmissä), mutta karseeta oli. Ei vaan ollut muutakaan vaihtoehtoa....
F
Lastensuojelun vastaanottoyksikössä. Karseaa hommaa. Muutama kuukausi. Jatkoa tarjottiin, mutta vaihdoin muualle.
Siivooja ISS:llä: järkyttävän huono työilmapiiri, surkea palkka, surkea arvostus pomotasolta. Se työ ei tuonut elämääni mitään lisäarvoa joten irtisanouduin ja oli yksi elämäni parhaimmista päätöksistä.
Liukuhihna-tyyppinen tehdastyö. Pakkotahtista, tylsää, kyttäävät esimiehet ja vielä pahemmin kyttäävät työkaverit. Virheitä tietenkin tuli kun ajatukset karkaili jatkuvasti ihan muualle.
Kestin puoli vuotta, jatkoa tarjottiin mutta kieltäydyin kohteliaasti.
D(n)N(ot)A(ask) aspa. 2 vkoa riitti kiitti. Syynä a) röökillä rapppaavat työkaverit. b) Kyseinen mammaryhmä oli vähän vapaalla alkoon virittäytyneenpää osastoa jolla sitten myös kremppasi ja kramppasi vaikka mitä että suitsaitsaikulle pääsi ja duunit jäi muille. c) Huonosti johdettua mutta palkka suht ok.
Vierailija kirjoitti:
Monta paskaduunia on,mutta vartija oli kyllä riman alitus...nyt oon alani asiantuntijatyössä enkä ole vielä edes valmistunut.Iloinen tästä miten parissa vuodessa voi tilanne parantua.Palkka tosin ei päätä huimaa.
Miksi? Missä olit vartijana? Itse ajatellut vaihtoa vartijaksi.
Ph7 konditorian kylmäkkönä.
Työnhän piti olla vain tuota, eli sämpylöiden täyttöä ym tuttua hommaa. Sisälsikin sitten kaikkea muutakin leipomon hommia ja siitä vittuiltiin omistajan ja esimiehien toimesta kun en osannut esim pellin kokoisia kakkupohjia leikata kun en ollut leikkuria ennen nähnytkään.
Työpisteellä piti olla vähintään 15min ennen työajan alkua "valmistelemassa" mutta oikeasti kaikki aloittivat työt tuolloin, jopa aiemminkin kun muuten tuli sanomista. Laskin huvikseni että noista kertyi päivässä yli yhden ihmisen päivän työtunnit kaikkien työ tekijöiden toimiessa näin. Muutenkin aikamoista riistoa oli nuorilta työntekijöiltä. Itse olin vuokrafirman kautta ja he pitivät huolen että sain asianmukaiset lisät.
Epäkohtia oli paljon ja lähdin 2 viikon jälkeen. Vaihtuvuus oli kovaa mutta veemäisimmät tyypit pysyi.
Liukuhihnatyö elintarvike-alalla. Työtahti aivan jäätävä ja kiusaava esimies.
Hotellisiivous SOL kautta. Aiemmin jo kommentoitu ja allekirjoitan kaiken sanotun. 15 min per huone aikaa jatkuvaa huutoa. Parhaimmillaan yli 12 h työpäivät ilman kunnon taukoja. Työterveyttä ei millään suostuttu antaa käyttää. Ala arvoisen paskasta palkasta puuttui lähes aina jotain tunteja. Omat tunnit piti myös täyttää paperilapulle ja aina jakson päätyttyä omalla ajalla roudata kaupungin toiseen päähän toimistolle. Harmi, että mm. Sokos ja Scandic ainakin käyttävät tätä ryöstöfirmaa josta halvimmalla ”siivouspalvelun” saavat. Ei tee mieli sen takia näissä hotelleissa vierailla.
Vierailija kirjoitti:
SOL oli paskin työnantaja. Kyykyttämistä ja työntekijöiden epätasa-arvoinen kohtelu. Onneksi oli määräaikainen työsuhde.
Niin todellakin oli! Ja lähes jokaisesta palkasta puuttui tehtyjä tunteja! Ei se maine sille p*skafirmalle ihan turhasta ole tullut.
Vierailija kirjoitti:
Mainosten jako teininä. Ensin pari kolme tuntia puuduttavaa lajittelua, sitten raskaiden pinojen kuskaamista parin kilometrin päässä oleviin hissittömiin kerrostaloihin säällä kuin säällä. Tuntipalkka oli parin euron luokkaa. Jaksoin muutaman kuukauden ennen kuin tajusin että arvostan aikaani enemmän.
Sisko keksi teinina ja mina menin mukana. Olin joku 13v.
Aiti joutui autolla kuskamaan meidat perille. Kylla kirosivat.
Onhan se tapa oppia tyoetiikkaa, mutta lapsityovoimaa parhaimillaan. Ei kattanut edes kuluja. Loppu heti kun sopimus antoi periks.
Ärrämyyjä! Olen tehnyt siivoustyötä, liukuhihnatyötä ja ollut Prisman kassalla, mutta todellakin R-kioski vie voiton kurjuudessaan! Ihan järkyttävää hommaa yksin. Ei kunnon perehdytystä, kaikki pitää siivouksesta alkaen tehdä itse, vessataukoja ei ole, kun ihmisiä ramppaa koko ajan puljussa ja osa hengailee siellä muutenkin koko kioskin aukioloajan... Uhkaavia asiakkaita, iltavuorolaista ei aina saanut ja olit siellä sitten tuplavuoron... Yök, never again!
Carrols, haju tarttui hiuksiin ja ihoon, koko ajan sai juosta ja tuli silti huutoa.
Siihen verrattuna kassa ja tehdas oli ihan kivaa.
Siivoojan työ. Itse siivoamisesta tykkäsin, mutta niin monia epäkohtia tuossa kuitenkin oli. Saattoi olla pieniä siivouskohteita ympäri kaupunkia, joihin oli varattu 10 min aikaa ja siirtymisistä ei saanut palkkaa, vaikka niihin käytit tuntuvan määrän aikaa päivän mittaan. Palkka oli yksin asuvalle opiskelijalle ihan ok kun veroprosenttikin oli niin pieni siihen aikaan, mutta olihan se kuitenkin naurettavan pieni työn raskauteen nähden. Lisäksi huonon palkan lisäksi jatkuva kiire ja tarkkaan mitoitetut aikataulut oli perseestä. Paremmalla palkalla ja vähemmän tiukalla aikataululla voisin mennäkin siivoojaksi. Mukavaa fyysistä puuhastelua, jossa työn jäljen näkee heti.
Tämän listan kun käy läpi niin eiköhän se totuus valkene: JOKA IKINEN TYÖ ON SYVÄLTÄ.
Ja kyse ei ole sinänsä työstä lainkaan vaan pääasiassa työnantajista. On kiusaamista, riistoa, ei perehdytetä, kiusataan, uhkaillaan, teetetään ylitöitä, säästetään järjettömyyksiin, nöyryytetään, huudetaan, ei makseta asiallista palkkaa jos ollenkaan, ei noudateta työoikeutta.. lista on loputon.
Mitä jos vaikka ihmiset lakkais hyväksymästä tän kaiken sonnan? Olisko vaihteeks aika tehdä jotain?
Käyntibuukkarina Innolink Researchilla. Missään ei kohdella ihmisiä yhtä huonosti.