Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat ja ulkonäön kommentointi - onko muilla tällaista?

Vierailija
09.03.2022 |

Äitini, tätini, anoppini ja monet muut lähipiirin naiset ovat boomer-ikäluokkaa. Oman tyttöni lähestyessä murrosikää olen huomannut miten älytöntä ja melko jatkuvaa tämän ikäluokan ulkonäön kommentointi on. Ainakin meidän piirissä.

Esimerkkejä lähiajoilta:
”Ai ollaanko sitä menossa poikia vikittelemään, kun on tuollaiset pimatsuvaatteet?” (Lapsella pillifarkut ja löysä, mutta lyhyt T-paita, josta saattaa vilahtaa vähän mahaa/selkää)
”Voi voi, nyt sulla on murrosikä alkanut, kun on tuolla tavalla naama täynnä finnejä, hiki haisee ja hiukset ihan rasvaiset.”
”Onko sulla anoreksia, kun olet tuollainen luuviulu?” (Lapsi treenaa 4-5krt viikossa lajiaan tavoitteellisesti)
”Harmi, että olet perinyt nuo meidän suvun paksut reidet”(edelleen treenaa monta kertaa viikossa)
”Kyllä nuo hiukset pitäisi jo leikata, kun ovat tuollainen epäsiisti hamppukasa”(lapsella kuiva hiuslaatu joka vaatii minkä mittaisena tahansa paljon hoitoa).

Onko meidän lähipiiri ainoa, jossa on tällaista käytöstä? Muistan omasta lapsuudestani kuinka ikävältä tuo kommentointi tuntui. Nyt näen kuinka oma lapsi kokee olonsa epämukavaksi näiden kommenttien takia. Minun puoliani ei kukaan pitänyt, mutta itse pidän joka kerta lapseni puolia. Enkä voi ymmärtää miksi toisen ulkonäköä ylipäätään tarvitsee kommentoida millään tavalla. On muutenkin haastavaa kasvattaa tyttöä, jolla on hyvä itsetunto jo somesta ja ikäisillään tulevien ulkonäköpaineiden takia. En ymmärrä miksi aikuisten ihmisten pitää kommentoida ja tehdä tästä vielä haastavampaa.

Kommentit (137)

Vierailija
41/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

11 vuotiaalla pillifarkut ja napapaita? Lapsuus lyhentynyt ja nuoruus pidentynyt? Äiti ja tytär kulkee samanlaisessa asussa?

Eikö pillifarkut ole ihan normaali vaate, jota näkee kaiken ikäisten päällä? Ihan vauvoillekin on sellasia pillifarkkulegginsejä.

T-paita taas oli tällainen: https://www.zalando.fi/levis-highrisejorditee-printtipaita-peacoat-le22…

En nyt ihan napapaidaksi sanoisi, vaikka tavallista lyhyempi onkin. Korkeavyötäröisten farkkujen kanssa minusta ihan tavallinen asu eikä mikään ”pimatsuasu”.

Ap

Vierailija
42/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyllä.

"EIkö noita hiuksia pitäisi jo leikata? Johan ne *tuollaisina* menee silmille!"

"Onneksi sentään ei ole perinyt sinun leukaa, hehheh."

"Eikö ne koulussakaan sano mitään jos on noin huono ryhti?"

Anoppi arvostelee tuntemattomia ihmisiäkin kovaan ääneen vaikka ravintolassa.

"Onpas lihava nainen. Ei kyllä ennen oltu noin lihavia. Itsehän olen aina ollut hoikka."

En kuuntele tuota yhtään, keskeytän ja pyydän jatkossa oleman puhumatta noin lapseni kuullen.

Ja tähän sitten: "No enhän minä pahalla sano! Miten sinä noin. Ihan vain ystävällisyyttäni kerron!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kyllä.

"Onpas lihava nainen. Ei kyllä ennen oltu noin lihavia. Itsehän olen aina ollut hoikka."

En kuuntele tuota yhtään, keskeytän ja pyydän jatkossa oleman puhumatta noin lapseni kuullen.

Ja tähän sitten: "No enhän minä pahalla sano! Miten sinä noin. Ihan vain ystävällisyyttäni kerron!"

Eivät varmaan ole tottuneet siihen että nykynuoret ovat selvästi pulskempia kuin heidän nuoruudessaan. Eihän siitä tietenkään ole kohteliasta huomauttaa.

Vierailija
44/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kyllä.

Minun anoppini arvosteli miehen veljentyttöä vastasyntyneenä. Kertoi kaikki hyvät piirteet ja voivotteli moneen kertaan miten tyttö oli ”perinyt isänsä ruman nenän eikä tuollaisen nenän kanssa voisi koskaan olla nätti. Toivottavasti ei ole isompana niin lihava kuin äitinsä.” Samaan hengenvetoon aloitti kertomaan samaa minun lapsestani ja mitä rumia piirteitä hän on perinyt keneltäkin. Ihan järkyttävää käytöstä. Onneksi veli vaimoineen ei ollut kuulemassa, eikä lapseni.

Ap

Vierailija
45/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ja anoppini olivat todella moukkamaisia kommentoidessaan muiden ulkonäköä vaikka jossain julkisessa tilassa. TV-ohjelmia katsoessa mielenkiinto kohdistui siihen, oliko joku liian lihava/liian laiha/hiukset rumasti/vaatteet minkälaisia jne.

Teini-iässä koin todella loukkaavaksi sen, että muuttuvaa ulkomuotoa arvosteltiin. Pukeuduinkin sitten säkkipaitoihin ja farkkuihin, kun koin että vartalossani on vikaa. Finneistä ilkuttiin. Ei tullut mieleen osoittaa kosmetologille ihonpuhdistukseen. Liiallisella pesemisellä sain ihoni vielä huonompaan kuntoon. Koin olevani likainen. Kun osoittautui, että olen likinäköinen, alkoi taivastelu siitä, että miten en muka näe kauas. Kaikki normaalit ihmiset näkee.

Anoreksiaan sairastuin 18-vuotiaana.

Anoppi oli lihomisen/laihtumisen kyttääjä. Itse oli runsaaasti ylipainoinen, mutta muiden olisi pitänyt täyttää jotkin standardit. Heti synnytyksen jälkeen olisi pitänyt munkin hoikistua. Kun en juurikaan meikannut, niin sekin oli ihmettelyn aihe. Kun poikani alkoi kaljuuntua jo 25-vuotiaana oli se suuren äimistelyn aihe, vaikka isänsä oli menettänyt ison osan hiuksistaan samanikäisenä samoinkuin hänen isänsä. Samoin pituutta ihmeteltiin. Miten on lyhyempi kuin äitinsä. Kas, kun siellä anopin suvussa oli saamelaisia. Mieheni serkku ulottui itseäni olkapäähän, poika oli minua 3 cm lyhyempi.

Vierailija
46/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi, ettei kukaan sano enää mitään nykynuorten ulkonäöstä. Näin kukaan ei varmasti loukkaannu.

Vierailija
47/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän nämä terveen itsetunnon omaavat ei-herkkänahkaiset tätöset sanoisivat, jos sinä ja tyttäresi alkaisitte huomautella, että nyt on täti kyllä vähän lihonut ja eiköhän olisi jo  aika alkaa tehdä jotain hiustyylille :) Varmaan kiittelisivät kovasti neuvoista! Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Vierailija
48/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua on. *Hauskinta" asiassa on, että kärkkäin arvostelija on itse huonosti pukeutuva, lihava, kouluttamaton rouva joka pitää omana hyveenään sitä, että sanoo asiat suoraan ja ei itse tuhlaa vaatteisiin. Valittaa muille siitä, jos ovat ylipainoisia ja jos joku on ostanut juhliin uudet vaatteet, kun turha on vaatteita ostella, jokaisellahan on vaatteita kaapissa. Ehkäpä näin, mutta itse tykkään mennä hautajaisiin tummissa siisteissä vaatteissa ja muihin juhliin jossain muissa.

Vierailija
49/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se niin väärin, kun nykyisinkin pidetään vielä missikisoja ja on monenlaisia tosi tv-ohjelmia joissa nuoret naiset kilpailee ulkonäöllään miesten suosiosta ja monet tytöt jo lapsena saavat vääränlaisen mallin naiseudesta. Boomereistako tämä kaikki on lähtöisin?

Vierailija
50/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani alkoi kasvamaan rinnat jo kolmannella ja kasvoivat isoksi. Minulla taas on aina ollut hyvin pienet, jotka oikeastaan näyttivät rinnoilta vasta raskausaikana. Voi luoja sitä sukulaisten kommentointia ja vertailua koko nuoruusiän. Minulle: ”eihän pojat tuollaisista laudoista tykkää”. Siskolle: ”no, sinulla on ainakin kunnon rinnat, joihin voi pojat tarttua”. Niin oksettavaa! Itse sain kommentteja vielä raskausaikana ja kun rinnat imetyksen jälkeen pienenivät vielä entistä pienemmiksi sitäkin kommentoitiin.

Vierailija
51/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähipiirissä me suuret ikäluokat saimme jatkuvasti kuulla ikävää kommentointia ja se jatkui niin kauan kuin vanhukset olivat elossa. Anoppi vielä on, mutta muistsairaana ei muista ilkeillä.

Ehkä osa meistä jatkaa tuota perintöä, mutta pitäkää te huoli siitä että se ei enää jatkuisi.

T. Aina kaikkien mielestä vääränlainen ja väärin elävä mummeli.

Vierailija
52/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi, ettei kukaan sano enää mitään nykynuorten ulkonäöstä. Näin kukaan ei varmasti loukkaannu.

Jos ei ole mitään hyvää sanottavaa on parempi ollakin hiljaa.

Vierailija
53/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole mitään hyvää sanottavaa on parempi ollakin hiljaa.

Joku voi loukkaantua hyvästäkin sanomisesta. Siksi olisin kokonaan hiljaa.

Vierailija
54/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

He jotka valittavat teinin/lapsen herkkänahkaisuudesta, ovat varmaan itse yhtä lailla avoimin mielin ottamassa vastaan arvostelua teinin/lasten suusta?

Mites mummolla posket noin on alkanut roikkumaan? Onko lihonut vai pelkkä maan vetovoimako vaikuttaa?

Eikö noita naamakarvoja kannattaisi poistaa, ovat häiritsevän näköisiä!

Ai olen perinyt suvun paksut reidet, no niinpäs olenkin, mutta onneksi ei ole samanlaista takapuolta kuin sinulla!

Ootkos menossa hautajaisiin kun on musta paita?

Mites, tansseihinko olet menossa ukkomiehiä vokottelemaan, kun oikein on helmet kaulassa?

Vierailija
55/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurten ikäluokkien naisille naimisiinmeno oli elämän suurimpia etappeja. Näillä naisilla ei usein ollut koulutusta, eikä isoja uranäkymiä. Ulkonäkö oli se valttikortti miesmarkkinoilla.

Vierailija
56/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He jotka valittavat teinin/lapsen herkkänahkaisuudesta, ovat varmaan itse yhtä lailla avoimin mielin ottamassa vastaan arvostelua teinin/lasten suusta?

Mites mummolla posket noin on alkanut roikkumaan? Onko lihonut vai pelkkä maan vetovoimako vaikuttaa?

Ai olen perinyt suvun paksut reidet, no niinpäs olenkin, mutta onneksi ei ole samanlaista takapuolta kuin sinulla!

Mites, tansseihinko olet menossa ukkomiehiä vokottelemaan, kun oikein on helmet kaulassa?

Jos teillä on noin nuijia sukulaisia, niin mitäs te sitten pidättelette, antakaa takaisin, ettei tarvitse sisällään hautoa koko ikäänsä.

Vierailija
57/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä on noin nuijia sukulaisia, niin mitäs te sitten pidättelette, antakaa takaisin, ettei tarvitse sisällään hautoa koko ikäänsä.

No itse en ainakaan halua alentua heidän tasolleen enkä antaa lapselle huonoa mallia. Jos tuon käytöksen haluaa loppuvan tuohon sukupolveen, pitää itse olla ”parempi ihminen” ja sanoa vastaan alentumatta yhtä typerään käytökseen.

Ap

Vierailija
58/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sodan jälk. suurikäluokka sai töitä hyvin, nuoremmat eivät saa.  Riistovallassa "eläneet" nuoret riutuvat ja kuolevat nuorempina, usein jopa vanhenpiensa hautaamina. 

Vierailija
59/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurten ikäluokkien naisille naimisiinmeno oli elämän suurimpia etappeja. Näillä naisilla ei usein ollut koulutusta, eikä isoja uranäkymiä. Ulkonäkö oli se valttikortti miesmarkkinoilla.

Tuo kuulostaa enemmänkin suurten ikäluokkien äitien elämältä… Kyllä ainakin kaikki minun tuntemani suurten ikäluokkien naiset ovat opiskelleet enemmän tai vähemmän sekä monet tehneet uraakin.

Vierailija
60/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät kommentoi. Suhtautuvat hyvin neutraalisti, eivät kiinnitä huomiota sukupuoleen, ulkonäköön, osaamiseen jne. Keskustelu on hyvin pintapuolista, ei puhetta koulusta, ilmastouhasta, ruokavaliosta, vatsantoiminnasta tms., vaan säästä ja ehkä hyvin varovaisesti bussiaikatauluista. Kukaan ei loukkaannu, ketään ei loukata ja jokaisella on hyvä mieli.

Tästä tuli jotenkin todella vahvasti sellainen hyvin sivistynyt suku mieleen. Kaikki ovat näteissä mekoissa, syödään rapusalaattia ja ollaan ystävällisiä. Asutaan Espoossa ja kesällä koko suvun kanssa mökkeillään. On hillittyä ja sivistynyttä. Seesteistä. Mut oikeasti ketään ei kiinnostais tuommoinen sukulointi, mutta pakon edessä on mentävä että kulissit ja hyvät sukulaissuhteet säilyy :D Anteeksi, en siis tarkoita että teidän suku oli tämmöinen. Tuli vaan tämmönen mielikuva yleisesti!

Niin, mikään ei kelpaa. Jos sukulaiset huomauttavat jostain, on se väärin, mutta jos ei huomautella, niin sekin on sitten kulissien ylläpitoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme