Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat ja ulkonäön kommentointi - onko muilla tällaista?

Vierailija
09.03.2022 |

Äitini, tätini, anoppini ja monet muut lähipiirin naiset ovat boomer-ikäluokkaa. Oman tyttöni lähestyessä murrosikää olen huomannut miten älytöntä ja melko jatkuvaa tämän ikäluokan ulkonäön kommentointi on. Ainakin meidän piirissä.

Esimerkkejä lähiajoilta:
”Ai ollaanko sitä menossa poikia vikittelemään, kun on tuollaiset pimatsuvaatteet?” (Lapsella pillifarkut ja löysä, mutta lyhyt T-paita, josta saattaa vilahtaa vähän mahaa/selkää)
”Voi voi, nyt sulla on murrosikä alkanut, kun on tuolla tavalla naama täynnä finnejä, hiki haisee ja hiukset ihan rasvaiset.”
”Onko sulla anoreksia, kun olet tuollainen luuviulu?” (Lapsi treenaa 4-5krt viikossa lajiaan tavoitteellisesti)
”Harmi, että olet perinyt nuo meidän suvun paksut reidet”(edelleen treenaa monta kertaa viikossa)
”Kyllä nuo hiukset pitäisi jo leikata, kun ovat tuollainen epäsiisti hamppukasa”(lapsella kuiva hiuslaatu joka vaatii minkä mittaisena tahansa paljon hoitoa).

Onko meidän lähipiiri ainoa, jossa on tällaista käytöstä? Muistan omasta lapsuudestani kuinka ikävältä tuo kommentointi tuntui. Nyt näen kuinka oma lapsi kokee olonsa epämukavaksi näiden kommenttien takia. Minun puoliani ei kukaan pitänyt, mutta itse pidän joka kerta lapseni puolia. Enkä voi ymmärtää miksi toisen ulkonäköä ylipäätään tarvitsee kommentoida millään tavalla. On muutenkin haastavaa kasvattaa tyttöä, jolla on hyvä itsetunto jo somesta ja ikäisillään tulevien ulkonäköpaineiden takia. En ymmärrä miksi aikuisten ihmisten pitää kommentoida ja tehdä tästä vielä haastavampaa.

Kommentit (137)

Vierailija
81/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas syytetään boomereita. Nykyäänhän mitään kiusaamista ja ulkonäön arvostelua ei ole olemassakaan, ei kouluissa, ei päiväkodeissa, ei netissä. Vai…

Ei savua ilman tulta.

Jos ei ole nuorempien sukulaisten keskuudessa oikein suosittu, niin puhetapaansa voi tarkistaa.

Vierailija
82/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäön arvostelu ja alistaminen lisääntyneet parisuhteissa

https://yle.fi/uutiset/3-6884893

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas syytetään boomereita. Nykyäänhän mitään kiusaamista ja ulkonäön arvostelua ei ole olemassakaan, ei kouluissa, ei päiväkodeissa, ei netissä. Vai…

Ei savua ilman tulta.

Jos ei ole nuorempien sukulaisten keskuudessa oikein suosittu, niin puhetapaansa voi tarkistaa.

Miten tuo liittyy kirjoittamaani viestiin?

Vierailija
84/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ihan yleistä oli kuulla tuollaisia kommentteja lapsena/teininä. Ja vieläkin. Olen syntynyt -78, äitini -46. Joskus äidilläni oli tapana kysyä aina kun nähtiin (nähdään kasvokkain suhta harvoin) että olenko lihonut tai sanoa että olet taas lihonut. Teininä painostani huomautteli sanomalla että sinun iässäsi en koskaan ollut noin lihava. Vaatteitani arvosteltiin (olipa ihme etten koskaan pukeutunut muuta kuin muodottomiin vaatteisiin, kun vartaloa haukuttiin), sanoin jos naamaan tuli finnejä (”mikset hoida itseäsi” milläs rahaton teini ostaa kasvojenhoitotuotteita) tms. Tv:tä katseltaessa arvosteli ja arvostelee vieläkin ihmisten, erityisesti naisten ulkonäköä.

Kuulostaa hirveältä. Ja pahimmillaan laukaisee syömishäiriön ja vääristyneen kehonkuvan. Miksiköhän tämä sukupolvi kuvittelee, että tämä on normaalia käytöstä.

Älä niputa. Kaikissa ikäluokissa on näitä.

Mutta missä ikäluokassa se(kin) mahtaakaan korostua ja olla yleisesti esiintyvää? Siitähän tässä on nyt kyse.

Tosiaan, mietipäs sitä! Oikein ajatuksen kanssa!

Itse voit tarkistaa tämän ketjun otsikosta.

Vierailija
85/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
86/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä kukaan tuntemani ikäihminen kommentoi päin naamaa kenenkään ulkonäköä, ainakaan ikävällä tavalla. Joskus ovat isovanhempani huomauttaneet reiästä housunlahkeessa tai kysyneet mitä jonkun paidan teksti tarkoittaa. Äitini (n. 50) voisi jotain ap:n esimerkkien tapaista sanoakin, muttei mitään hirveän radikaalia.

Vierailija
87/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ole sanonutkaan että nykyään ei kiusattaisi. Puhe oli nyt näiden suurten ikäluokkien kiusaamistavoista. Voit aloittaa oman ketjun esim some- tai koulukiusaamisesta.

Vierailija
88/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini arvostelu vartaloani lapsesta asti. " Olet lihonut, maha pullottaa, mä painoin sun iässä 45 kiloa, mulla on hoikemmat reidet kuin sulla" ja niin edelleen ja niin edelleen. Syömishäiriö mulla sitten puhkesi ja painoin minäkin 45 kiloa. Muutenkin olin aina vääränlainen, hiukset, vaatteet, kaikki ulkonäköön liittyvä. Myös muiden sukulaisten lempipuheenaiheita on aina ollut se, kuka on lihonut ja kuka laihtunut, ohhoijaa.

Vierailija
89/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini arvostelu vartaloani lapsesta asti. " Olet lihonut, maha pullottaa, mä painoin sun iässä 45 kiloa, mulla on hoikemmat reidet kuin sulla" ja nii edelleen ja niin edelleen. Syömishäiriö mulla sitten puhkesi ja painoin minäkin 45 kiloa. Muutenkin olin aina vääränlainen, hiukset, vaatteet, kaikki ulkonäköön liittyvä. Myös muiden sukulaisten lempipuheenaiheita on aina ollut se, kuka on lihonut ja kuka laihtunut, ohhoijaa.

Minunkin äiti aina vertaa minun painoani hänen painoonsa saman ikäisenä. Äitini on minua lähes 15cm lyhyempi. En edes koskaan kerro minkä verran painan mutta tekee omia päätelmiään ja sitten kauhistellen vertailee minua itseensä saman ikäisenä.

Jalkanikin on isompi kuin hänellä ja jaksaa aina tölviä, kun jalkani ovat tällaiset kanootit. Huoh.

Vierailija
90/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat 75-vuotiaat korkeakoulutetut vanhempani harrastavat tätä arvostelua myös. Isä taivastelee yleensä tatuointeja ja lävistyksiä. Äiti kommentoi painoa, hiuksia, meikkiä/meikkaamattomuutta ja vaatteita. Näytin kerran tyttärelleni vanhoja kuvia, kun oltiin vanhemmillani kylässä. Äitini kovaan ääneen kiekaisi, että näytän tosi pulskalta yhdessä kuvassa ja mulla on rumat mahamakkarat (olin siinä kuvassa 11 v. ja istuin pienissä hellevaatteissa huonossa ryhdissä niin, että tuli jonkinlainen "mahamakkara" ). Vähän myöhemmin soitin äidille ja pidin pitkän saarnan siitä, että tyttäreni kuullen ei enää koskaan saa kommentoida kenenkään kehoa tai ulkonäköä. Äitini mielestä on aivan luonnollista esittää tuollaisia kommentteja ja on ihan hyvä, että lapsi oppii näyttämään asialliselta.

Vierailija
91/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat 75-vuotiaat korkeakoulutetut vanhempani harrastavat tätä arvostelua myös. Isä taivastelee yleensä tatuointeja ja lävistyksiä. Äiti kommentoi painoa, hiuksia, meikkiä/meikkaamattomuutta ja vaatteita. Näytin kerran tyttärelleni vanhoja kuvia, kun oltiin vanhemmillani kylässä. Äitini kovaan ääneen kiekaisi, että näytän tosi pulskalta yhdessä kuvassa ja mulla on rumat mahamakkarat (olin siinä kuvassa 11 v. ja istuin pienissä hellevaatteissa huonossa ryhdissä niin, että tuli jonkinlainen "mahamakkara" ). Vähän myöhemmin soitin äidille ja pidin pitkän saarnan siitä, että tyttäreni kuullen ei enää koskaan saa kommentoida kenenkään kehoa tai ulkonäköä. Äitini mielestä on aivan luonnollista esittää tuollaisia kommentteja ja on ihan hyvä, että lapsi oppii näyttämään asialliselta.

Äitisi oikeassa. Parempi tietää ajoissa, kuin sitten paksukaisen yllättyä koulussa.

Vierailija
92/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei oma äiti osaa teiniä neuvoa hygienia- ja siisteysasioissa, on hyvä kun isovanhempi sanoo suoraan haisulille. Kerran se vain kirpaisee. Pahempi jos lopun ikänsä saa kuulla olevansa hikirauhanen.

Vierailija
93/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini arvostelu vartaloani lapsesta asti. " Olet lihonut, maha pullottaa, mä painoin sun iässä 45 kiloa, mulla on hoikemmat reidet kuin sulla" ja nii edelleen ja niin edelleen. Syömishäiriö mulla sitten puhkesi ja painoin minäkin 45 kiloa. Muutenkin olin aina vääränlainen, hiukset, vaatteet, kaikki ulkonäköön liittyvä. Myös muiden sukulaisten lempipuheenaiheita on aina ollut se, kuka on lihonut ja kuka laihtunut, ohhoijaa.

Minunkin äiti aina vertaa minun painoani hänen painoonsa saman ikäisenä. Äitini on minua lähes 15cm lyhyempi. En edes koskaan kerro minkä verran painan mutta tekee omia päätelmiään ja sitten kauhistellen vertailee minua itseensä saman ikäisenä.

Jalkanikin on isompi kuin hänellä ja jaksaa aina tölviä, kun jalkani ovat tällaiset kanootit. Huoh.

Näkeehän sen kertomattakin. Ja jos koko aika suu mässyttää ja jääkaapin saranat kirskuu.........

Vierailija
94/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä meidän pulskien, rumien ja epäsiistien vertaistukiketju? Kenen mude oli kaikkein ilkein kilpailu. Kenelle jäi ikuiset arvet läskien alle. Kuka syö eniten unohtaakseen.

Vierailija
95/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat 😂😂😂😂 miksei voi sanoa että vanhat ihmiset?

Vierailija
96/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei oma äiti osaa teiniä neuvoa hygienia- ja siisteysasioissa, on hyvä kun isovanhempi sanoo suoraan haisulille. Kerran se vain kirpaisee. Pahempi jos lopun ikänsä saa kuulla olevansa hikirauhanen.

Laita huivi joka päivä niin ryppykaulasi ei näy.

Ja topit ei ole vanhoille kun tulee kesä ja lämmin.

Vierailija
97/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bikinit ei ole yli 40 - vuotiaille. Ne on nuoremmille tarkoitettu.

Vierailija
98/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shortsit on myös alle 40 - vuotiaille. Ei kuulu näytellä selluliittia, suonikohjuja ja raskausarpia, ne pitää peittää.

Vierailija
99/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yök muistan kuinka kamalia tuollaiset kommentit oli, etenkin teini-ikäisenä. Vanhemmat ihmiset kuvittelevat, että voivat tuolla lailla nöyryyttää nuorempia, koska nuoret harvemmit uskaltavat puolustautua. Ap, aun täytyy tehä selväksi, että et hyväksy tuollaista kommentointia enää kertaakaan.

Puutun kyllä joka kerta. Lisäksi en koskaan pakota lasta näkemään näitä ihmisiä, sillä tuntee olonsa epämukavaksi näiden seurassa. Yhdelle sanoin myös miksi lapsi ei halua tulla enää kylään. Vastaus: ”voi voi kun nykylapset ovat niin herkkänahkaisia”. En tiedä tajuavatko nuo ikinä, vaikka miten yrittäisi sanoa.

No ovathan he herkkänahkaisia, jos eivät kestä tavallista jutustelua, jota esimerkkisi kommentit ovat olleet aina tähän asti, kun kaikki ovat yhtäkkiä vain spesiaaleja lumihiutaleita, joista kukaan älköön puhuko missään yhteydessä mitään. 

Ja ette todellakaan tee mitään palvelusta tuolla paapomisella.

Nämä kersat eivät kestä elämää, jos harmiton jutustelu jo traumatisoi. 

Herkkänahkasia, ehdottomasti. Ääretömän herkkänahkaisia. 

Harmi, että vähä-älyiset ja rumat vanhempasi epäonnistuivat ehkäisyssään ja sinä synnyit. Ei varmaan ollut helppoa olla vääräsäärisenä ja pottunokkaisena kierosilmänä luokan rumin lapsi vuodesta toiseen. 

t. tähtään boomeriksi, joka jo olet :D

Vierailija
100/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bunkeroiden kokoontumisajot käynnissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi