Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat ja ulkonäön kommentointi - onko muilla tällaista?

Vierailija
09.03.2022 |

Äitini, tätini, anoppini ja monet muut lähipiirin naiset ovat boomer-ikäluokkaa. Oman tyttöni lähestyessä murrosikää olen huomannut miten älytöntä ja melko jatkuvaa tämän ikäluokan ulkonäön kommentointi on. Ainakin meidän piirissä.

Esimerkkejä lähiajoilta:
”Ai ollaanko sitä menossa poikia vikittelemään, kun on tuollaiset pimatsuvaatteet?” (Lapsella pillifarkut ja löysä, mutta lyhyt T-paita, josta saattaa vilahtaa vähän mahaa/selkää)
”Voi voi, nyt sulla on murrosikä alkanut, kun on tuolla tavalla naama täynnä finnejä, hiki haisee ja hiukset ihan rasvaiset.”
”Onko sulla anoreksia, kun olet tuollainen luuviulu?” (Lapsi treenaa 4-5krt viikossa lajiaan tavoitteellisesti)
”Harmi, että olet perinyt nuo meidän suvun paksut reidet”(edelleen treenaa monta kertaa viikossa)
”Kyllä nuo hiukset pitäisi jo leikata, kun ovat tuollainen epäsiisti hamppukasa”(lapsella kuiva hiuslaatu joka vaatii minkä mittaisena tahansa paljon hoitoa).

Onko meidän lähipiiri ainoa, jossa on tällaista käytöstä? Muistan omasta lapsuudestani kuinka ikävältä tuo kommentointi tuntui. Nyt näen kuinka oma lapsi kokee olonsa epämukavaksi näiden kommenttien takia. Minun puoliani ei kukaan pitänyt, mutta itse pidän joka kerta lapseni puolia. Enkä voi ymmärtää miksi toisen ulkonäköä ylipäätään tarvitsee kommentoida millään tavalla. On muutenkin haastavaa kasvattaa tyttöä, jolla on hyvä itsetunto jo somesta ja ikäisillään tulevien ulkonäköpaineiden takia. En ymmärrä miksi aikuisten ihmisten pitää kommentoida ja tehdä tästä vielä haastavampaa.

Kommentit (137)

Vierailija
21/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 vuotiaalla pillifarkut ja napapaita? Lapsuus lyhentynyt ja nuoruus pidentynyt? Äiti ja tytär kulkee samanlaisessa asussa?

Vierailija
22/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämmöinen kommentointi johtuu? Mikä siinä on tarkoitusperä? Eli mitä sillä hakevat? Jotenkin vaikea uskoa että esim omat vanhemmat tai isovanhemmat haluaisivat tahallaan loukata. Vai haluavatko oikeasti, miksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kommentoi. Suhtautuvat hyvin neutraalisti, eivät kiinnitä huomiota sukupuoleen, ulkonäköön, osaamiseen jne. Keskustelu on hyvin pintapuolista, ei puhetta koulusta, ilmastouhasta, ruokavaliosta, vatsantoiminnasta tms., vaan säästä ja ehkä hyvin varovaisesti bussiaikatauluista. Kukaan ei loukkaannu, ketään ei loukata ja jokaisella on hyvä mieli.

Vierailija
24/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Ai ollaanko sitä menossa poikia vikittelemään, kun on tuollaiset pimatsuvaatteet?” (Lapsella pillifarkut ja löysä, mutta lyhyt T-paita, josta saattaa vilahtaa vähän mahaa/selkää)"

Tästä ihan samaa mieltä jos lapsi tosiaan on vasta 11v.  Tai no, ei sovi kyllä minkään ikäiselle.

Myös hygieniasta on hyvä huomauttaa.

Toki teko on aina väärin, mutta ei se voi niinkään mennä että voi pukeutua miten sattuu ja olla huolehtimatta hygieniastaan, kulkea tukka harjaamatta, jne.

Tiesitkö, että murrosiän alkaessa hormonit toimivat ylikierroksilla? Lapsi käy suihkussa ja vaihtaa vaatteet päivittäin, mutta silti illasta varsinkin treenien jälkeen hiukset ovat usein rasvaiset ja hiki haisee. Kasvojen ihoakin pestään aamuin illoin. Ovat kipeitä muutoksia lapselle ilman kommentointiakin. Hän tekee parhaansa hormonien myrskytessä.

Ap.

Vierailija
25/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat kasvaneet sellaisessa ympäristössä ja ajassa, jossa naiseus vielä määritettiin ulkomuoto- sekä käytösseikkojen mukaan. Eikä ollut vielä keksitty sanaa lapsikeskeisyys. Paljon hyviä pointteja toki, joista pitää lapsen kanssa keskustella lapsikeskeisesti. :D

Vierailija
26/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuttua on, oma äiti on ihan samanlainen vaikka on syntynyt 60-luvulla. Samaa ikäluokkaa oleva isä myös kommentoi helposti ihmisten ulkonäköä, vaikkei tee sitä yhtä ilkeään sävyyn kuin äiti. Heille ulkonäkö on jotenkin ihan hirveän tärkeää, tyyliin ainoa merkittävä asia ihmisessä. Ehkä se liittyy jotenkin siihen että eivät he ole kouluttautuneita tai sillä lailla sivistyneitä että millään muulla heidän maailmassaan olisikaan väliä, kuin ulkonäöllä ja pariutumisella.

Vierailija
27/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Ai ollaanko sitä menossa poikia vikittelemään, kun on tuollaiset pimatsuvaatteet?” (Lapsella pillifarkut ja löysä, mutta lyhyt T-paita, josta saattaa vilahtaa vähän mahaa/selkää)"

Tästä ihan samaa mieltä jos lapsi tosiaan on vasta 11v.  Tai no, ei sovi kyllä minkään ikäiselle.

Toki teko on aina väärin, mutta ei se voi niinkään mennä että voi pukeutua miten sattuu ja olla huolehtimatta hygieniastaan, kulkea tukka harjaamatta, jne.

Tiesitkö, että murrosiän alkaessa hormonit toimivat ylikierroksilla? Lapsi käy suihkussa ja vaihtaa vaatteet päivittäin, mutta silti illasta varsinkin treenien jälkeen hiukset ovat usein rasvaiset ja hiki haisee. Kasvojen ihoakin pestään aamuin illoin. Ovat kipeitä muutoksia lapselle ilman kommentointiakin. Hän tekee parhaansa hormonien myrskytessä.

Ap.

Ruokavalio. Ei se murrosikä mikään peikko ole, jota auttamatta ahmii lapsiuhreja.

Vierailija
28/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämmöinen kommentointi johtuu? Mikä siinä on tarkoitusperä? Eli mitä sillä hakevat? Jotenkin vaikea uskoa että esim omat vanhemmat tai isovanhemmat haluaisivat tahallaan loukata. Vai haluavatko oikeasti, miksi?

Luulen että he haluavat vaikuttaa toisten asioihin. Eli esim.että pullukka alkaisi laihduttamaan. Tai että laiha ei liho.

Vierailija
29/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisen polven sotainvalideja. Vanhemmilla oli ihan jotain muuta tekemistä, kuin silottaa lastensa tietä.

Vierailija
30/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen luullut, että tämä on nykyajan ilmiö. Monessa viihdeohjelmassa nauretaan ulkonäölle. Somessa kauheat paineet ulkonäön suhteen ja lapset jo pienestä pitäen kiusaa toisiaan jos vähänkin poikkeaa, puhumattakaan teineistä.

Ilmankos mielenterveysongelmat vain lisääntyy.

Vierailija
31/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani ovat aina kommentoineet minun ja veljeni painoa. Kritiikki on ollut todella murskaavaa. Isäni alkoi jo teini iän kynnykselläni huomauttamaan, että muusiin ei saa laittaa voi silmää, koska rasva tarttuu lanteisiin. Äitini alkoi huomautella isosta takapuolesta kun olin 9 luokalla. Hän kertoi, kuinka hänellä oli peukalot ja etusormet menneet vyötärön ympäriltä yhteen tuon ikäisenä. Koittaapa, minkälainen ympyräkoko tästä muodostuu...... Turha kai kertoa, että niin veljelläni kuin minulla on ollut ääripään syömishäiriöitä koko ikämme. Vanhempani ovat n. 80 vuotiaita.

Vierailija
32/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini ei kommentoi koskaan mutta isäni kyllä. Jos juon vaikka kuumaa juomaa ja kasvoni alkaa punoittaa, isäni kommentoi sitä kovaan ääneen, että mikäs allergia sulla oikein on.

Tämä on kamalaa, itselläni kasvot punottavat joka päivä. Kuumat juomat ja mausteet, pakkanen tai helle saavat kasvot aina punoittamaan. Onneksi omat vanhemmat ei sentään ole koskaan kommentoineet, päin vastoin kehuneet ihanaksi ja kauniiksi. Mutta näitä ihmisiä on paljon, jotka haluavat väkisin kommentoida punaista naamaani. Ja he ovat oikeastaan kaikki yli 60-vuotiaita. Moukkamaista. En ymmärrä miksi täytyy kommentoida toisen ulkonäköä, varmasti ihan hyvin tiedän että olen punainen.

Vierailija
33/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät kommentoi. Suhtautuvat hyvin neutraalisti, eivät kiinnitä huomiota sukupuoleen, ulkonäköön, osaamiseen jne. Keskustelu on hyvin pintapuolista, ei puhetta koulusta, ilmastouhasta, ruokavaliosta, vatsantoiminnasta tms., vaan säästä ja ehkä hyvin varovaisesti bussiaikatauluista. Kukaan ei loukkaannu, ketään ei loukata ja jokaisella on hyvä mieli.

Tästä tuli jotenkin todella vahvasti sellainen hyvin sivistynyt suku mieleen. Kaikki ovat näteissä mekoissa, syödään rapusalaattia ja ollaan ystävällisiä. Asutaan Espoossa ja kesällä koko suvun kanssa mökkeillään. On hillittyä ja sivistynyttä. Seesteistä. Mut oikeasti ketään ei kiinnostais tuommoinen sukulointi, mutta pakon edessä on mentävä että kulissit ja hyvät sukulaissuhteet säilyy :D Anteeksi, en siis tarkoita että teidän suku oli tämmöinen. Tuli vaan tämmönen mielikuva yleisesti!

Vierailija
34/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kommentoi, vielä vaikka olen 54 v, joko olen laihtunut tai lihonut, ja kampaa tukkasi, ja äiti syntynyt 1945.

Vierailija
35/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on syntynyt 1948. Voin oikein hyvin samaistua näihin kommentteihin, kun olen niitä itsekkin aikanaan kuunnellut. Eikä niiltä ole turvassa aikuisenakaan.

Sen olen itse huomannut, että äitini sisarukset olivat myös toisilleen samanlaisia, ja jokin ihme kauneuskilpailu oli suvun naisten kesken. Olenkin tullut siihen tulokseen, että tuo ikäluokka on kasvanut ympäristössä missä naisen ulkonäkö oli täysin itsestäänselvästi kaikkien ruodittavana, ja millään muulla naisessa ei ollut mitään väliä paitsi naamalla ja kropalla: Niillä pääsi naimisiin.

Minutkin on yritetty kasvattaa tuohon samaan muottiin. Onneksi olen päässyt siitä eroon.

Vierailija
36/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Tämä on niin totta. Muistan ällistyttävän hyvin kun itse olin just joku 13v. Kävin suihkussa niin parin tunnin päästä oli tukka ja naama rasvainen. Finnejä oli naamassa ja selässä ja tunsin itseni kamalaksi hirviöksi. Olin tosi epävarma ja haavoittuvainen. Sitä ei todellakaan paranna se, että aikuiset nälvivät ja kommentoivat ulkonäköä. Hyi että. Kyllä se nuori itsekin tietää että tukka on rasvainen ja finnejä naamassa. Tsempatkaa niitä nuoria ja antakaa ymmärtää että elämä ei ole ulkonäkökeskeistä.

Vierailija
37/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat oli samanlaisia. Painoa ja vaatteita ja hiuksia ym ulkonäköä aina kommentoitiin. Tädillä onkin sitten syömishäiriö.

Vierailija
38/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei onneksi ole tuollaisia kokemuksia. Jos on ulkonäköä kommentoitu, se on ollut kehumista. Tuntuu että nykyään vasta ulkonäköön huomiota kiinnitetäänkin. Instagramiin kuvataan omaa pärstää ja takamusta ja halutaan että mahdollisimman moni näkee ne. En ymmärrä…

Vierailija
39/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, painot ja ulkonäöt ja meikit yms kommentoitiin aina.

Vierailija
40/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei pitäisi noin arvostella. Antaa myös nuorille vääränlaisen viestin siitä että toisten ulkonäköä ja ominaisuuksia olisi muka ok arvostella. Kitkisin pois heti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi