Moottori-lehti 500km käytetyllä sähköautolla: "Samassa ajassa perille olisi päässyt Honda Monkey -tossumopolla"
500km ajo pk-seudulta Savoon käytetyllä sähköautolla missä akkukapasiteetti jo heikentynyt uudesta. Lopputiivistelmä kertoo kaiken: "Matka on kestänyt jo viisitoista tuntia. Samassa ajassa perille olisi päässyt esimerkiksi täysin vakiolla Honda Monkey -tossumopolla, ja matkalla olisi ehtinyt vielä kahvittelemaankin moneen otteeseen. Nyt maaliin pääseminen vaatii lopulta vielä kaverin suoman hinausavun, mikä venyttää nukkumaanmenoa entisestään. Takaisin Uudellemaalle Leaf saakin luvan matkata jollain muulla konstilla." https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kayttotesti-kaytetylla-500-kilometr…
Kommentit (948)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yks kaveri (ei mun kaveri) väitti että sähköautolla kävi viikon laskettelureissulla Åressa.
Laskettiin, että aika tressaava reissun kun perilläoloon aikaa jää vain 2 päivää.
Matikka ei tainnut olla teidän vahvin aineenne?
Joo, sori, ei ole. Laskettiin uudelleen, jäi vain 1,5 päivää lasketteluun.
Laitatko ne laskelmat tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moottori-lehti syyllistyy ihan samaan mitää kusilehdistö.
Valitaan reitti jossa ei ole pikalatausasemia tai viimeksi menivät tien toiselle puolelle jossa ei ollut pikalatausasemaa ja jutussa voivottelivat kun lataus kestää pitkään.
Yhdessä jutussa voivottelivat kun latausasemia ei ole löydy matkalta. Toimittaja voisi kvg.
https://latauskartta.fi/Eli tulevaisuudessa pitää kytätä jotain latausasemakarttaa, että voi lähteä reissuun. Onpas kiva.
No onneksi polttomoottoriautot eivät ole ihan hetkeen häviämässä.
No ei tarvitse. Kaikkien fiksusti suunniteltujen sähköautojen navigaattori osaa suoraan reitittää sen matkan niin että se laskee fiksuimmat paikat ladata jotta matka etenee mahdollisimman nopeasti. Ei sitä tarvitse itse osata tai niitä latauspaikkoja muualta tiirailla. Ne löytyvät siitä auton navigaattorista.
Ei ole ollut tapana ajella niin että auto kertoo mihin mennään. Ihan itse olen valinnut reitit sen mukaan mikä itseäni - ei autoani - kiinnostaa. Kertatankkaus n. 1000km:n välein ja matka jatkuu minne huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitaan reitti jossa ei ole pikalatausasemia tai viimeksi menivät tien toiselle puolelle jossa ei ollut pikalatausasemaa ja jutussa voivottelivat kun lataus kestää pitkään.
Yhdessä jutussa voivottelivat kun latausasemia ei ole löydy matkalta. Toimittaja voisi kvg.
https://latauskartta.fi/Eli tulevaisuudessa pitää kytätä jotain latausasemakarttaa, että voi lähteä reissuun. Onpas kiva.
No ei tarvitse. Kaikkien fiksusti suunniteltujen sähköautojen navigaattori osaa suoraan reitittää sen matkan niin että se laskee fiksuimmat paikat ladata jotta matka etenee mahdollisimman nopeasti. Ei sitä tarvitse itse osata tai niitä latauspaikkoja muualta tiirailla. Ne löytyvät siitä auton navigaattorista.
Ei ole ollut tapana ajella niin että auto kertoo mihin mennään. Ihan itse olen valinnut reitit sen mukaan mikä itseäni - ei autoani - kiinnostaa. Kertatankkaus n. 1000km:n välein ja matka jatkuu minne huvittaa.
No se on ihan sinun ongelmasi. Kuitenkin kuten jo äsken kerroin, sinun ei tarvitse itse niitä latureita mistään katsoa vaan auto osaa sinulle kertoa missä niitä on. Eikä sitä ole pakko tehdä etukäteen vaan voit milloin vain matkan varrella pyytää navin antamaan sinulle listan lähimmistä latureista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on ihan sinun ongelmasi. Kuitenkin kuten jo äsken kerroin, sinun ei tarvitse itse niitä latureita mistään katsoa vaan auto osaa sinulle kertoa missä niitä on. Eikä sitä ole pakko tehdä etukäteen vaan voit milloin vain matkan varrella pyytää navin antamaan sinulle listan lähimmistä latureista.
Tuolla pelillä vaan löytää kohta itsensa ja autonsa seisomassa jossain ilman virtaa..
Vierailija kirjoitti:
https://latauskartta.fi/
Mutta kun kaikkien elämän tärkein sisältö ei ole sähköauton akkujen jatkuva latailu, siitä puhuminen ja siitä stressaaminen : )
Vierailija kirjoitti:
"asema luvataan käynnistää uudestaan"
Buuttaa auto, buuttaa asema, kytke johtoa, ihan samaa paskaa mitä joudun työkseni näiden koneidenkin kanssa tekemään :D
Nih, käyttääkö aikaa softavirheen etsintään ja korjaamiseen vai kirjoittaako ohjeeseen että ongelman tullessa koita käynnistää softa/kone uudelleen. Jostain syystä 99 kertaa sadasta nuo päätyy tuohon jälkimmäiseen jos ongelma ei tapahdu liian usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto on ajamista varten. Ei se ole mikään akkujen latauskone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://latauskartta.fi/Mutta kun kaikkien elämän tärkein sisältö ei ole sähköauton akkujen jatkuva latailu, siitä puhuminen ja siitä stressaaminen : )
Jos ne rupeaa olemaan niin suuri haittatekijä työnteossa/liikkumisessa että ne vie liikaa aikaa hyödyllisemmältä työltä niin tottakai niistä puhutaan. Ei kaikilla ole jonkun järjestötyössä työskentelevän ekohipin työaikoja jossa ei ole niin väliä milloin on perillä tai onko perillä lopulta ollenkaan.
Onko 5-10 vuotta sitten ostettu sähköauto miten verrannollinen nyt myytäviin sähköautoihin? Ala kasvanut ja kehittynyt. 5-10 vuotta sitten Suomessa myytiin kovin satunnaisia sähköautoja. 2018 myytiin 776 sähköautoja ja vuonna 2022 myytiin 14530 kpl.
ministeri tytöiltä meni yö unet kun näin totuus pohjaista tutkimusta julkaistaan. jo 4v paasanneet paskaa ilmastosta ja lähetelleet suomen rahoja sinne sun tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä säästyy vuodessa 5000€ pelkästään sillä, että vaihdoimme dieselin sähköön. Lisäksi nykyinen automme on lähes huoltovapaa, jota polttomoottoriauto ei ole.
Siihen kun laitetaan päälle sähköauton osamaksut 500e / kk niin tappiota ei tule kuin tonni.
Miten sitten, jos ostaa saman hintaisen polttiksen. Lasketaanko niitä osamaksuja, vai huomioidaanko ne vain sähköautoissa?
Auton osamaksut huomioidaan vain sähköautoissa, ainakin jos tuota bensalenkkaria on uskominen. :)
Mulle maksoi autoilu dieselillä noin 900,- kuukaudessa. Vaihdoin sähköiseen kulkineeseen, nyt autoilu maksaa 600,- kuukaudessa.
Aika yksinkertaista matikkaa, luulisi. Mutta silti täällä jaksetaan vääntää. (Diesel oli uudehko bemari, sähkäri on muutaman vuoden vanha Tesla.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä säästyy vuodessa 5000€ pelkästään sillä, että vaihdoimme dieselin sähköön. Lisäksi nykyinen automme on lähes huoltovapaa, jota polttomoottoriauto ei ole.
Siihen kun laitetaan päälle sähköauton osamaksut 500e / kk niin tappiota ei tule kuin tonni.
Miten sitten, jos ostaa saman hintaisen polttiksen. Lasketaanko niitä osamaksuja, vai huomioidaanko ne vain sähköautoissa?
Auton osamaksut huomioidaan vain sähköautoissa, ainakin jos tuota bensalenkkaria on uskominen. :)
Mulle maksoi autoilu dieselillä noin 900,- kuukaudessa. Vaihdoin sähköiseen kulkineeseen, nyt autoilu maksaa 600,- kuukaudessa.
Aika yksinkertaista matikkaa, luulisi. Mutta silti täällä jaksetaan vääntää. (Diesel oli uudehko bemari, sähkäri on muutaman vuoden vanha Tesla.)
Niinno. Nuo on ne kk-kulut, ja nekään ei välttämättä ole vertailukelpoisia jos esim. nykyisen auton viimeinen erä on merkittävä. Lopputuloksen näkee oikeastaan vasta sitten kun tietää mikä on nykyisen auton arvonalenema.
Vierailija kirjoitti:
Yks kaveri (ei mun kaveri) väitti että sähköautolla kävi viikon laskettelureissulla Åressa.
Laskettiin, että aika tressaava reissun kun perilläoloon aikaa jää vain 2 päivää.
Riippuu varmaan mistä lähtee. Itsellä kestäisi tasan sama aika kun polttomoottorilla siihen ajoon. Kun tästä Haukiputaalta lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://latauskartta.fi/Mutta kun kaikkien elämän tärkein sisältö ei ole sähköauton akkujen jatkuva latailu, siitä puhuminen ja siitä stressaaminen : )
Ei niin, minä ihan vain ajan sähköautollani. Teppo sen sijaan spämmää vauvapalstalle 200000 viestiä...
Se on aina hauskaa kun täällä ihmiset vikisee että sähköauto ei toimi heille syystä XYZ. Itse en tarvitse 2000kg vetokykyä mutta en valita jokaiseen autouutiseen jos se ominaisuus puuttuu että ihan paska auto kun ei kisko 2 tonnia. Mitä jos ostetaan se auto omaan tarpeeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin, minä ihan vain ajan sähköautollani. Teppo sen sijaan spämmää vauvapalstalle 200000 viestiä...
Paljonko kilsoja mielikuvitusteslassa? Alkaako akkutakuu jo loppumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko kilsoja mielikuvitusteslassa? Alkaako akkutakuu jo loppumaan?
Ei ole Tesla, kilsoja about 26500. Akkutakuuta on jäljellä vajaat 7 vuotta. Syksyllä tarkistetaan akun kunto, yritän muistaa raportoida ajankohtaiseen Teppoketjuun silloin.
Vierailija kirjoitti:
Se on aina hauskaa kun täällä ihmiset vikisee että sähköauto ei toimi heille syystä XYZ. Itse en tarvitse 2000kg vetokykyä mutta en valita jokaiseen autouutiseen jos se ominaisuus puuttuu että ihan paska auto kun ei kisko 2 tonnia. Mitä jos ostetaan se auto omaan tarpeeseen?
Sen takia suurin osa juuri ajaa polttiksilla.
Toivottavasti yhteiskuntakin herää jossain vaiheessa todellisuuteen eikä kuvittele että sähköautoilla voisi korvata kaikki nykyiset ajotarpeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne rupeaa olemaan niin suuri haittatekijä työnteossa/liikkumisessa että ne vie liikaa aikaa hyödyllisemmältä työltä niin tottakai niistä puhutaan. Ei kaikilla ole jonkun järjestötyössä työskentelevän ekohipin työaikoja jossa ei ole niin väliä milloin on perillä tai onko perillä lopulta ollenkaan.
No ne ihmiset jotka omassa tuttavapiirissä ensimmäisenä ovat siirtyneet sähköautoihin ovat olleet niitä jotka joutuvat työn takia ajelemaan paljon. Mutta heillä päätöksiä ohjaakin taskulaskin eikä jotkut esson baarin jutut.
Joo, sori, ei ole. Laskettiin uudelleen, jäi vain 1,5 päivää lasketteluun.