Missähän vika, kun olen tehnyt elämäntaparemontin ja alkanut liikkua, mutten laihdu yhtään?
Elämäntaparemontti ruokien suhteen on aika radikaali, kun olen jättänyt höttöhiilarit, sokerin, alkoholin ja santsaamisen kokonaan ja ennen kun ainoa liikunta oli kotiovelta autolle, niin nykyään jumppaan ja kävelen päivittäin. Missähän mahtaa olla vika?
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas väitän sitä, että syöt liikaa. Itse olen viimeiset viisi vuotta yrittänyt tiputtaa kymmenisen kiloa.
Kokeilin kaikkea: lautasmallia, liikuntaa, pätkäpaastoa, höttöhiilareiden poistoa, kaloreiden laskemista 1500 kalori pv - siis eri aikaan - mikään ei auttanut. Paino tippui aina alkuun 2-3 kiloa, ja sitten jumahti ja tippui korkeintaa 100 gr viikossa.
Tammikuussa aloitin kaloreiden laskemisen uudestaan. Nyt syön 1200-1400 kaloria riippuen, kuinka nälkä on. Nyt paino tippuu. Se tippui taas alkuun 2-3 kiloa, sitten kuukauden ajan elimistö ihmetteli ja takelteli, mutta sitten laihtuminen käynnistyi uudestaa.
Minä siis aiemmin söin vain liikaa. En kuluta sitä 2000 kaloria päivässä, mitä laskurit näyttävät tämän pituiselle, 176 cm. Olen 53 v ja vaihdevuosissa, ja ilmiselvästi tämä vaikuttaa, vaikka toiset väittävät muuta.
Ja siksi minä lasken kaloreita, koska ilmiselvästi en osaa arvioida millään muulla tavalla, mikä on ¨ oikea määrä ruokaa. Jos en laske, niin syön liian paljon.
Laihduttaminen hidastaa aineenvaihduntaa ja jojoilijalla voi valitettavasti olla hieman pienempi energiatarve kuin ns. tavallisella ihmisellä. Siksi ne kalorilaskurit ei välttämättä näytä jokaiselle ihan oikeaa energiantarvetta. Se vaihtelee muutenkin ihmisten välillä, joten ei voi luottaa mihinkään yleiseen ohjenuoraan ja ihmetellä sitten miksi ei laihdu vaikka on niin ja niin monta miinuskaloria. Täytyy juurikin itse tarkkailla millä määrällä laihtuu oikeasti ja millä ei.
Mitenhän muka laihduttaminen "hidastaa aineenvaihduntaa", mitä edes tarkoitat aineenvaihdunnalla. Jos sitä paljonko tulee alapäästä tavaraa ulos niin siihen vaikuttaa ensisijaisesti syödyn kuidun ja juodun nesteen määrä.
Aineenvaihdunta ei tarkoita suolen toimintaa.
No selitä sitten mitä se tarkoittaa. Et tiedä itsekään.
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpaisti on hyvää paloiteltua kokolihaa, joka kypsennetään uunissa hitaasti vedessä, josta muodostuu kypsennyksen aikana maukasta lihalientä. Ei mitään suurusta, mitään lisäkermoja, vaan pelkkä vesi! Mistä lähtien tämä(kin) on kiellettyjen listalla?
Ei mikään varmaan ole kiellettyä mut mitähän se sulle kertoo et tuota on entisaikaan syöty juhlissa, siis tarkoituksena lihottaa syöjänsä. Käsittämätöntä lukea kuinka ihmiset on onnistuneet neuroottisuuuksissaan kääntämään asiat täysin päälaelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap olet aivan mahdottoman kärsivällisesti ollut ketjussa mukana. Joidenkin päivän huvitutti näyttää olevan sun härnääminen. Sun ruokavalioon sopii ihan hyvin se pieni iltapala, porkkana ja pala lanttua 🤗. Jotkut suosii maanpäällä kasvavia kasviksia joissa on vähemmän hiilareita kuin mullan alla kasvavissa juureksissa. En osaa arvioida miten paljon sulla oikeasti tulee kaloreita päivää kohti. Postauksesi mukaan on vaikea uskoa siitä kertyvän 1400-1600 kcal. Olet nyt ollut kohta 2,5 kk dieetillä ja pudotusta ei ole tapahtunut. On vaikea kuvitella miksei edes ns. nesteet (n. 2-4kg lähteneet liikkeelle. Joku ehdotti sitä elimistön säikäyttämistä joka on joillekin tuonut iloisen yllätyksen ja laihdutus on kuin onkin lähtenyt rytinällä liikkeelle. Mua kiinnostaisi sun kuntoiluun liittyvä tärkeä asia joka on se, että saatko hien pintaan kun käyt kävelylenkeillä tai jumppaat? Itse harrastan sauvakävelyä jota jotkut turhaan jopa häpeävät. Pikkukundit joskus urheilukenttää ohittaessani kyselevät, mihin unohdin sukset, mutta sehän on vaan söpöä ja vastaan heille naureskellen, että perheessä on vain yhdet sukset ja tänään on mieheni vuoro ;)
Hohhoijaa. Kaikkea sitä saakin lukea. Vai että juureksissa liikaa hiilihydraattia ni ei sovi laihdutukseen. Lanttuakin sallitaan vaan pieni pala, ja samalla vedetään jotain karjalanpaistia ja lotrataan oliiviöljyllä. Kilossa lanttua on n. 350kcal, saman verran kuin kolmessa ruokalusikallisessa oliiviöljyä. Sanoisin kyllä että sitä lanttua ja porkkanaa saa vetää ihan niin paljon kun sielu sietää.
Juureksissa nimenomaan on paljon hiilihydraatteja(sokeria) koska kasvi varastoi energian niihin. Vihreissä lehtivihanneksissa taas hiilihydraatteja ei ole kuin nimeksi. Energianlähteellä on väliä.
Aivan täysin psykoottista luettavaa. Kilossa lanttua on 30g kuitua. Yli vuorokauden suosituksen! Siis jos syöt viisi kiloa lanttua ja saat siitä sen n. 1700kcal saat noin kuusinkertaisesti suosituksiin nähden kuitua!
Kukaan ei syö lantulla itseään lihavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos keskustelijoille. Proteiininsaantini on liian alhaisella tasolla eli sitä pitää lisätä ruokavalioon reippaasti. Kourallinen pähkinöitä vähenee 5-6:een ja lisään ruokavalioon kalaa, papuja, raejuustoa ja rahkaa. Tuo juustovoileipä, joskus kaksi, jää yhteen ja siihen proteiinilisä.
- ap
Siis 5-6 pähkinään, ei 5-6 kouralliseen : D
Ja tuo proteiinin lisääminen ei tule nykyisen ruuan lisäksi, vaan vaihdan esim. perunan yhteen, sitten ne iltajuurekset pois, tottelen teitä, vaikken uskokaan sillä olevan merkitystä. Mutta siis jätän ne pois. Ehkä jätän iltavoileivän kokonaan pois ja siihen kananmuna ja raejuustoa. Eli lisään proteiinia ja vähennän hiilareita.Tulen myöhemmin kertomaan, mitä painolle tapahtui.
- ap
Miksi jättäisit iltaporkkanat pois?
Koska ap ei tajunnut sitä napostelujuttua. Se juuttui vain niihin porkkanoihin ja kuvittelee, että juuri ne estää laihtumisen.
Eikö moni käskenyt jättää ne porkkanat pois?
Ei, vaan napostelun.
Ap keroi napostelevansa porkkanoita.
Sinä käsket jättämään napostelun pois.
Ap jättää siis porkkanat pois.Joten ap ei tajunnut.
Jos viesti ei mene perille, on ongelma viestin lähettäjässä.
Viestinnän laki.
Ehkä näin. Viestin lähettäjän on asetuttava samalle tyhmyyden tasolle kuin viestin vastaanottaja.
Sitä paitsi lantun kokonaisenergiasta vain 2% on sakkaroosia. Ihan hulluja nämä teidän jutut. Ja jotkut hölmöt ottavat laihdutusvinkkinsä tältä palstalta, voi raukkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpaisti on hyvää paloiteltua kokolihaa, joka kypsennetään uunissa hitaasti vedessä, josta muodostuu kypsennyksen aikana maukasta lihalientä. Ei mitään suurusta, mitään lisäkermoja, vaan pelkkä vesi! Mistä lähtien tämä(kin) on kiellettyjen listalla?
Ei mikään varmaan ole kiellettyä mut mitähän se sulle kertoo et tuota on entisaikaan syöty juhlissa, siis tarkoituksena lihottaa syöjänsä. Käsittämätöntä lukea kuinka ihmiset on onnistuneet neuroottisuuuksissaan kääntämään asiat täysin päälaelleen.
Lihottaa syöjänsä juhlissa? Buahhahhaahhaaaaaaaaa, tämä oli kaiken huippu. Ei ollut kyse lihomisesta, vaan sen ruuan kalleudesta. Siksi se oli hienoa juhlaruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihottaa syöjänsä juhlissa? Buahhahhaahhaaaaaaaaa, tämä oli kaiken huippu. Ei ollut kyse lihomisesta, vaan sen ruuan kalleudesta. Siksi se oli hienoa juhlaruokaa.
Sä oot ihan sekaisin. Miksköhän se on ollut kallista? No koska se on ollut arvokasta aikana jolloin ruoassa arvostettiin erityisesti ravitsevuutta koska ruoasta oli pulaa. Huhhuh mikä hullu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos keskustelijoille. Proteiininsaantini on liian alhaisella tasolla eli sitä pitää lisätä ruokavalioon reippaasti. Kourallinen pähkinöitä vähenee 5-6:een ja lisään ruokavalioon kalaa, papuja, raejuustoa ja rahkaa. Tuo juustovoileipä, joskus kaksi, jää yhteen ja siihen proteiinilisä.
- ap
Siis 5-6 pähkinään, ei 5-6 kouralliseen : D
Ja tuo proteiinin lisääminen ei tule nykyisen ruuan lisäksi, vaan vaihdan esim. perunan yhteen, sitten ne iltajuurekset pois, tottelen teitä, vaikken uskokaan sillä olevan merkitystä. Mutta siis jätän ne pois. Ehkä jätän iltavoileivän kokonaan pois ja siihen kananmuna ja raejuustoa. Eli lisään proteiinia ja vähennän hiilareita.Tulen myöhemmin kertomaan, mitä painolle tapahtui.
- ap
Miksi jättäisit iltaporkkanat pois?
Koska ap ei tajunnut sitä napostelujuttua. Se juuttui vain niihin porkkanoihin ja kuvittelee, että juuri ne estää laihtumisen.
Eikö moni käskenyt jättää ne porkkanat pois?
Ei, vaan napostelun.
Ap keroi napostelevansa porkkanoita.
Sinä käsket jättämään napostelun pois.
Ap jättää siis porkkanat pois.Joten ap ei tajunnut.
Jos viesti ei mene perille, on ongelma viestin lähettäjässä.
Viestinnän laki.Ehkä näin. Viestin lähettäjän on asetuttava samalle tyhmyyden tasolle kuin viestin vastaanottaja.
Sitä me opettajatkin koko ajan tehdään. Kaikilla koulustusasteilla.
Sama
Eikä tälle tarvitse mitään psykologisia selityksiä hakea. Katso paljonko on energiaa kilossa täysrasvaista lihaa ja vertaa sitä vaikka puuroon tai porkkanaan. Numerot puhuvat puolestaan.
En lukenut ketjua, mutta itsellä on samanlaista kokemusta niin 16:8 elämäntavasta että elämäntapamuutoksesta ja kuinka nämä ei näy peilistä eikä vaa'alla.
Todennäköisesti sullakin on sama, että saat edelleen liikaa energiaa ja siksi ainoastaan lihominen lakkaa, mutta se saatu energia edelleen ylläpitää sitä jo olemassa olevaa ylipainoa.
Ikääsi et aloituksessa maininnut, etkä mittojasikaan, mutta jos alat olla keski-ikäinen (35-v ->) ja etenkin pienikokoinen niin se päivittäinen kalorinsaanti täytyy tiputtaa reilusti alle 1500 kaloriin, jotta jotain vaikutusta alkaa olla. Ja jos työ ei ole fyysistä, niin sitten saa vapaa-ajalla olla kyllä todella aktiivinen puuhastelija eli pahemmin ei pidä enää iltaisin istuskella telkkarin tai läppärin kanssa vaan on oltava jaloillaan ja tehdä kaikenlaista niiden lenkkien ja jumppaamisten lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi lantun kokonaisenergiasta vain 2% on sakkaroosia. Ihan hulluja nämä teidän jutut. Ja jotkut hölmöt ottavat laihdutusvinkkinsä tältä palstalta, voi raukkoja.
Ihan samalla tavalla kuin jotkut onnettomat uskoo av:n sijoitusvinkkejä. Viimeisimpänä peloteltiin parin miinuspäivän jälkeen new world order-jutuilla ja pörssin totaalisella romahduksella. Niinpä niin. Ja jotkut hölmöt uskoo, ihan kuin näitä joidenkin hörhöjen laihdutusjuttuja, kuten "älä syö porkkanaa, kun se kasvaa maan alla, niin siinä on sokeria" . Ei hyvä luoja.
Minä olen harrastanut liikuntaa 5 kuukautta, jona aikana olen vain lihonut. 5 kiloa suunnilleen tullut lisää. Pitäisi laittaa myös ruokavalio kuntoon, mutta kun aina suunnittelen aloittavani syömään terveellisesti "sitten ensi kuun alussa".......
(eri)
Minä olen kerra elämäni aikana laihduttanut 7-8 kiloa. Max 1400 kalorin dieetillä.
Lisäksi laihduin saman verran avioeron jälkeen nopeasti, koska ruoka öklötti. Söin herkkujakin, suklaata yms, mutta kaikkea vain vähemmän.
Molemmilla kerroilla kuvio on ollut sama: kun eka pöhötys on lähtenyt kuukauden sisällä, niin elimistö laittaa laihtumiselle stopin 1-2 kuukaudeksi. Mitään ei tapahtunut.
Sitten laihtuminen kiihtyi uudelleen, nopeammaksi kuin alussa. Avioeron jälkeisessä laihtumisessa jouduin laittamaan laihtumiselle stopin, etten laihdu liikaa, kun paino vain putosi ja putosi.
Onkohan tämä tavallista?
[/quote]
Hohhoijaa. Kaikkea sitä saakin lukea. Vai että juureksissa liikaa hiilihydraattia ni ei sovi laihdutukseen. Lanttuakin sallitaan vaan pieni pala, ja samalla vedetään jotain karjalanpaistia ja lotrataan oliiviöljyllä. Kilossa lanttua on n. 350kcal, saman verran kuin kolmessa ruokalusikallisessa oliiviöljyä. Sanoisin kyllä että sitä lanttua ja porkkanaa saa vetää ihan niin paljon kun sielu sietää.[/quote]
〰️
Happamia sanoi kettu... Mutta osaisikohan kettu lukea tasokkaammin, mitä kirjoitin. Kirjoitinko, että on liikaa hiilareita, siis kirjoitinko? No en, kirjoitin, että juureksissa on enemmän, enkö kirjoittanutkin? Kasviksia voi syödä lähes rajattomasti joten toivoa on, että kesään mennessä mahdut paremmin housuihisi. Rasvamakkaroiden sulaessa mielialakin paranee ja näet ulkopuolisen elämän valoisampana. Onnea matkaan.
...
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Kaikkea sitä saakin lukea. Vai että juureksissa liikaa hiilihydraattia ni ei sovi laihdutukseen. Lanttuakin sallitaan vaan pieni pala, ja samalla vedetään jotain karjalanpaistia ja lotrataan oliiviöljyllä. Kilossa lanttua on n. 350kcal, saman verran kuin kolmessa ruokalusikallisessa oliiviöljyä. Sanoisin kyllä että sitä lanttua ja porkkanaa saa vetää ihan niin paljon kun sielu sietää.
〰️
Happamia sanoi kettu... Mutta osaisikohan kettu lukea tasokkaammin, mitä kirjoitin. Kirjoitinko, että on liikaa hiilareita, siis kirjoitinko? No en, kirjoitin, että juureksissa on enemmän, enkö kirjoittanutkin? Kasviksia voi syödä lähes rajattomasti joten toivoa on, että kesään mennessä mahdut paremmin housuihisi. Rasvamakkaroiden sulaessa mielialakin paranee ja näet ulkopuolisen elämän valoisampana. Onnea matkaan.
...
Eli huomasit itsekin, miten hassulta sun kirjoittamasi vaikutti? Sinä tai joku muu kirjoittaja meni tuohon "maan alla kasvavia ei saisi syödä, kun sisältävät sokeria ja tärkkelystä"-mantraan, joka on oma dieettilohkonsa. Ja samassa dieetissä ylistettiin juurikin noita lehtikaalia ja muita vihreitä vihanneksia.
Vierailija kirjoitti:
Eikä tälle tarvitse mitään psykologisia selityksiä hakea. Katso paljonko on energiaa kilossa täysrasvaista lihaa ja vertaa sitä vaikka puuroon tai porkkanaan. Numerot puhuvat puolestaan.
Joten se liha on parempaa syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos syö liian vähän niin keho menee säästöliekille. Tällöin kroppa tuumaa että se saa liian vähän energiaa ja ravinteita ja alkaa sen takia varastoimaan rasvana kaiken mahdollisen minkä se saa vain irti. Tästä syystä ihmiset lihovat eivätkä onnistu laihduttamaan jos yrittävät laihduttaa paastoamalla ja vähentämällä ruoan määrää.
Mistä johtuu että olin hiljattain viikon sairaana enkä juuri voinut syödä, joten minun olisi pitänyt lihoa valtavasti kun söin niin vähän. Mutta laihduinkin monta kiloa?!
Viimeiset pari vuotta olen tapellut painoni kanssa, kun se ei vaan tipu, vaikka mitä tekisi. Mulla on syömishäiriötaustaa, joten ihan jollekin 1000kalorin kitudietille en ole ruvennut, mutta lähellä on ollut. Helkutin turhauttavaa aina vaan kuulla, että no syöt vähemmän ja liikut enemmän, niin kyllä se tippuu. No kun ei tipu!
Nyt olen ollut koronassa kohta 2 viikkoa, syön aamuisin yhden pienen jugurtin, päivällä todella pienen annoksen jotain kotiruokaa (tyyliin kauhallinen makaroonilaatikkoa/1 peruna ja kauhallinen kevytmaitoon tehtyä jauhelihakastiketta/1,5dl kirkaslieminen kanakeitto. yms. Eli oikeasti vähän) ja illalla taas jugurtin/1-2 paahtoleipää. Ruoka ei uppoa, kun on niin paha olo, ja päälle ripuloin useamman kerran päivässä miltei joka päivä. Vaikka olo on hutera, liikun melkein normaalisti, ei nyt toki mitään raskasta liikuntaa, mutta olen käynyt 30-45min kävelyillä metsämaastossa kyllä, ihan kuten normaalistikin. Luulisi, että painoni (jota on miltei kolminumeroinen luku) on tippunut parin viikon sairastamisen ja vähillä syömisillä olon jälkeen, kun sullakin kerran jo viikossa lähtee tippumaan? Vääääääääriiiiiin.
Kävin tänään puntarilla ja paino on noussut sairastamisajalta miltei kilon.
Tiedän itsekin, että tän ei pitäisi olla mahdollista, mutta niin se vaan on. Olen tullut siihen tulokseen, että osalla meistä keski-ikäistyvistä ne hormonitoiminnan muutokset vaan saa kehon toimimaan niin, että painon vähentäminen on aivan äärettömän vaikeaa. Ja jos sen jollain kitudieetillä saatkin tippumaan (tokihan silloin väkisinkin laihtuu, jos kuukausia jaksaa kärvistellä jollain parilla salaatinlehdellä, terveellistä se ei vaan ole), lihot välittömästi takaisin kun kitudietti loppuu. Tämän pohjaan ihan siihen omaan kokemukseen, että kokeilin n. vuosi sitten e-pillereitä runsaan vuodon hoitoon. Sivuoireiden vuoksi jouduin lopettamaan parin kuukauden käytön jälkeen, mutta sen parin kuukauden aikana olin laihtunut ensimmäistä kertaa vuosiin useamman kilon, ilman mitään muuta muutosta kuin ne pillerit. Nuorena taas e-pillereitä käyttäessä vaikutus oli päinvastainen:niiden syöminen piti lopettaa kun paino alkoi nousta.
Totta kai osa painonsa kanssa kamppailevista vaan tiedostamattaan syövät liikaa. Mutta sitten ihan oikeasti on myös meitä, joiden kehossa on jotain pielessä, ja paino ei meinaa laskea siksi, vaikka muilla ne samat keinot laihduttavatkin.
Miten ihmeessä noita kaloreita osaisi laskea? Mulla sama tilanne, liikun ja syön vähän ja säännöllisesti, mutta kilot ei tipu. Syönkö siis kuitenkin liikaa ? Vaihtareissa olen.
Mä puolitin jokaisen ruoka-annoksen, ja vähensin alkon käyttöä 4x viikossa kahteen. Ei mitään tuloksia.
Arvatenkin, jos nyt nostan kalorit samaan mitä ne oli tätä ennen, niin taidanpa lihota.
Sama kävi aikoinaan herkkujen lopettamisen kanssa. Tuolloin olin 25v. Lopetin seinään kaikki pullat, keksit, karkit, limsoja ja mehuja en edes juo. Tulos 0. Kun sitten aloin taas syömään viinerin kahvin kanssa, aloin nopeasti lihomaan. Ja juu, en syö mitään herkkuja edelleenkään.