Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missähän vika, kun olen tehnyt elämäntaparemontin ja alkanut liikkua, mutten laihdu yhtään?

Vierailija
09.03.2022 |

Elämäntaparemontti ruokien suhteen on aika radikaali, kun olen jättänyt höttöhiilarit, sokerin, alkoholin ja santsaamisen kokonaan ja ennen kun ainoa liikunta oli kotiovelta autolle, niin nykyään jumppaan ja kävelen päivittäin. Missähän mahtaa olla vika?

Kommentit (393)

Vierailija
261/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut ketjua, mutta itsellä on samanlaista kokemusta niin 16:8 elämäntavasta että elämäntapamuutoksesta ja kuinka nämä ei näy peilistä eikä vaa'alla.

Todennäköisesti sullakin on sama, että saat edelleen liikaa energiaa ja siksi ainoastaan lihominen lakkaa, mutta se saatu energia edelleen ylläpitää sitä jo olemassa olevaa ylipainoa.

Ikääsi et aloituksessa maininnut, etkä mittojasikaan, mutta jos alat olla keski-ikäinen (35-v ->) ja etenkin pienikokoinen niin se päivittäinen kalorinsaanti täytyy tiputtaa reilusti alle 1500 kaloriin, jotta jotain vaikutusta alkaa olla. Ja jos työ ei ole fyysistä, niin sitten saa vapaa-ajalla olla kyllä todella aktiivinen puuhastelija eli pahemmin ei pidä enää iltaisin istuskella telkkarin tai läppärin kanssa vaan on oltava jaloillaan ja tehdä kaikenlaista  niiden lenkkien ja jumppaamisten lisäksi.

Kyllä, liikaa tulee energiaa jos ei laihdu. Ongelmaksi tämä menee silloin kun kroppa ei kuluta vuorokaudessa kuin joku 1100 kilokaloria. Tämä siksi, koska ihmisen tulisi olla siis koko ajan nälässä laihtuakseen. Myös aterioiden jälkeen jää nälkä, joka vain voimistuu seuraavaa syöntikertaa kohden. 

Todella harva ihminen kykenee olemaan loppuelämäänsä vapaaehtoisesti nälässä vain siksi että paino putoaisi. Ja vielä harvempi kykenee olemaan onnellinen jatkuvassa nälässä. Minut esim. yöllä 3-4 aikaan herättää kouristeleva suoli ja huutava maha. On täysin mahdotonta kyetä aamulal töihin jos nälissään valvoo puolet yöstä. Ja kun aamulal saa syödäkseen vähän porkkanaa ja vesikaurapuuroa muutamalla mustikalla, niin se nälkä vain pahenee siitä.

Vierailija
262/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin vuosia sitten pelkällä ruokavaliolla ja paino tippui

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://areena.yle.fi/audio/1-50820258

https://areena.yle.fi/audio/1-50998106

Tuossa pari hyvää radio-ohjelmaa, eli podcastia aiheesta.

Vierailija
264/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin tammikuussa. Painan noin 80 kg, pituus 165.

- ap

Mä aloitin tammikuussa (163/80), en ole juurikaan lisännyt liikuntaa, sillä mulla oli jalkavamma. Ruokaremontti, nyt paino 73 kg, eli hyvin lähtee kun syö oikein. Nyt pystyn taas liikkumaan normaalisti, alan lisätä sitä muta samalla on pidettävä huolta syömisistä sillä liikunta lisää ruokahalua ja helposti liikuinta kuittaantuu esim. liian isoilla annoskoolla.

Lisään että olen 51 -vuotias (hrt käytössä) eli ainakaan minulla ikä ei vaikuta, laskeskelen että 1500-1700 kcal/vrk tulee ruuasta.

Mietin että jokin muukin siinä iässä vaikuttaa kuin vaihdevuodet? Ikää liki 60 eikä edes kk vielä ole loppuneet. Silti laihdutus huomattavasti vaikeampaa kuin nuorempana eikä syödä voi aikaisempaan malliin lihoamatta. 

Vierailija
265/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201808152201137695

Miehet laihtuvat nopeammin, ja heille laihtumisesta on myös enemmän hyötyä.

Vierailija
266/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä noita kaloreita osaisi laskea? Mulla sama tilanne, liikun ja syön vähän ja säännöllisesti, mutta kilot ei tipu. Syönkö siis kuitenkin liikaa ? Vaihtareissa olen.

Naisten on todella vaikea laihtua enää vaihdevuosi-iässä. Vaatii todella pieniä kalorimääriä.

https://www.is.fi/laihdutus/art-2000005833285.html

Tämä on niin totta. 25 v sitten menin painonvartioihin, selvillä ohjeilla paino tippui 2vk -5 kg, 5 vk-10 kg. nyt täysin samoilla ohjeilla paino tippunut vaivaiset 2 kg vuoden alusta. 

Samaa mieltä. Minä olen koko elämäni hallinnut painoa niin, että olen laiduttanut pari kiloa aina, kun ne tulivat. Nuorena ne lähtivät pois karkkilakolla. Kolmekymppisenä lähti pois parin viikon dieetillä. Nyt se vaatii kahden kuukauden dieetin.

Jotkut väittävät, että ikään liittyvät paino-ongelmat ovat myytti. Varsinainen myytti, kun katselee omaa äitiä ja edesmennyttä isoäitiä, kun vanhoina söivät hyvin vähän. Ja juuri saman kokoisina pysyivät sillä linnunruoka-annoksella.

Oma äitini ei edes syö makeaa, eli herkkuja ei voi tulla edes vahingossa.

Isoäitini oli isokokoinen, vaikka ei edes päässyt kauppaan, ei edes päässyt ostamaan herkkuja, vaan jakoi kotipalvelun tuoman ruoka-annoksen kolmeen osaan.

Ratkaisu ei olekaan ruuan määrässä, vaan sisällössä.

Vierailija
267/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä puolitin jokaisen ruoka-annoksen, ja vähensin alkon käyttöä 4x viikossa kahteen. Ei mitään tuloksia. 

Arvatenkin, jos nyt nostan kalorit samaan mitä ne oli tätä ennen, niin taidanpa lihota.

Sama kävi aikoinaan herkkujen lopettamisen kanssa. Tuolloin olin 25v. Lopetin seinään kaikki pullat, keksit, karkit, limsoja ja mehuja en edes juo. Tulos 0. Kun sitten aloin taas syömään viinerin kahvin kanssa, aloin nopeasti lihomaan. Ja juu, en syö mitään herkkuja edelleenkään.

Jep, niin turhauttavaa. Itse lopetin alkoholin käytön kokonaan kymmenisen vuotta sitten eikä sekään ole laihduttanut mua grammaakaan vaikka pelkän tipattoman tammikuun luvataan helposti vievän kilon kaksi..

Ja olen vaihtanut hissin rappusiin ja kaupassa käyn aina kävellen (en edes omista autoa enää) sekä kahvimaitokin on vaihtunut niin sinisestä punaiseen kuin punaisesta rasvattomaan ja lopulta kauramaitoon. Ei liene tarpeen kertoa ettei tullut painoon muutoksia vaikka tuokin on kuulemma keino jolla helposti tiputtaa sen kilon kaksi.

Kaikki epäterveellinen pikaruoka on ollut nyt reilun kaksi vuotta ihan kokonaan jäissä vaikka ei sitä ennenkään tullut haettua kuin satunnaisesti ja epäsäännöllisesti eli välillä meni kuukausia etten hakenut kertaakaan pizzaa/hampurilaista/kebabia ja välillä taas saatoin hakea parikin kertaa kuukaudessa.

Ei ollut vaikutusta painoon silloin eikä ole ollut vaikutusta nyt. Paitsi tietenkin silloin kun tuli haettua yhdellä viikolla pizza ja seuraavalla kebabia niin varmasti tuli pikkuisen lisää painoa.

Kasviksia (tuoreita) on aina lautaselta vähintään se puolet ja usein höyrytettyjä/pakastevihanneksia sitten se yksi neljäsosa. Näiden kanssa on sitten kalaa, kanaa tai lihaa se yksi neljäsosa. Kastikkeita on hyvin harvoin sen paremmin salaatille kuin pääruoallekaan. Jälkkäriä en syö ikinä.

Juomallakaan ei kaloreita tule koska kahvin lisäksi juon vain vettä ja vissyä. Se tuoremehulasillinen noin kerran vuodessa ei vaikuttane suuntaan eikä toiseen. Alkoholia en tosiaan käytä enää lainkaan ja limuista en ole ikinä välittänyt. Saati sitten niistä energiajuomista jotka jo haiseekin ällölle.

Ja maharöllykkä se vaan kasvaa.

Vierailija
268/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. eilinen päiväni, hyvin tyypillinen päiväni:

Aamu:

Kaurapuuroa lautasellinen, siihen kipattu kahvikupillinen jäisiä pensasmustikoita.

Maitokahvi

Lounas:

Pienehkö annos kotiruokaa

Runsas vihanneslisä, mm. paprikaa, tomaattia, porkkanaa, lanttua...

Iltapäivä:

Kourallinen pähkinöitä

Omena tai mandariini

Ilta:

Juustovoileipä, jos hirveä nälkä, niin kaksi

Napostelua tv:n ääressä: juureksia

- ap

Omaan makuun tuossa on aika usein syömistä ja liian vähän proteiinia. Söisin lounaalla enemmän lämmintä ruokaa ja jättäisin kokonaan pois pähkinäkourallisen ja hedelmän. Illalla söisin välipalaksi vaikka raejuustoa ja niitä kasviksia tai munakkaan.

Voi myös kokeilla niin, että aamupuuro kokonaan pois ja illalle se puuro niin iltaa kohden saa hiilihydraatteja väsyttämään. Kannattaa laskea ainakin paljonko proteiinia täytyy päivän aikana saada ja jakaa se aterioille niin että riittää.

Ei myöskään kannata pelätä nälkää ja jos ei sitä ole niin onko juuri silloin syötävä? Mitään täysin oikeaa tapaa syödä ei ole olemassa joten kokeilisin rauhassa mikä itselle sopii.

Aivan loistava neuvo! Jos haluat kitukuurille ja laittaa elimistön stopille, ja vieläpä samalla lopettaa painon pudottamisen, niin kokeile ihmeessä tätä.

Täällä on ehdotettukin jo pätkäpaastoa jonka suuntaan vihjasin tuossa viestissä. Jos jatkuva syöminen ei ole pudottanut painoa niin silloin sitä voi fiksata. Luitko ollenkaan muuten nuo kohdat runsaammasta lounaasta ja proteiinitarpeen selvittämisestä? Eikä se pieni nälkä ole mikään hirviö jos se iskee kunhan syö kuitenkin riittävästi ja fiksusti.

Olenko minä sinusta esimerkiksi kitukuurilla jos syön 2-3 krt päivässä niin, että syön kaksi lämmintä ruokaa tai yhden nälän mukaan ja välipalan (jos tarvitsen urheilun jälkeen voileivän)? Miten ihmeessä ennen ihmiset ovat pärjänneet? Mikä uskonto tämä jatkuva pupellus on?

Vierailija
269/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen kokemus päällä. Eli kirjaan kaikki syömiseni, lasken kalorit (eli sovellus laskee), urheilen säännöllisesti, seuraan kulutusta, ja syön siten että pitäisi puoli kiloa tippua viikossa mun kulutuksella. No 3 kk mennyt ja mitään ei tosiaan ole tippunut, ei ollenkaan. Ja en syö liian vähää, vaan ihan sopivasti. En ymmärrä tätä. Syön myös säännöllisesti. Laihtuakseen ei siis oikeasti pitäisi syödä yhtään mitään?

Vierailija
270/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä noita kaloreita osaisi laskea? Mulla sama tilanne, liikun ja syön vähän ja säännöllisesti, mutta kilot ei tipu. Syönkö siis kuitenkin liikaa ? Vaihtareissa olen.

Naisten on todella vaikea laihtua enää vaihdevuosi-iässä. Vaatii todella pieniä kalorimääriä.

Tämä on niin totta. 25 v sitten menin painonvartioihin, selvillä ohjeilla paino tippui 2vk -5 kg, 5 vk-10 kg. nyt täysin samoilla ohjeilla paino tippunut vaivaiset 2 kg vuoden alusta. 

Samaa mieltä. Minä olen koko elämäni hallinnut painoa niin, että olen laiduttanut pari kiloa aina, kun ne tulivat. Nuorena ne lähtivät pois karkkilakolla. Kolmekymppisenä lähti pois parin viikon dieetillä. Nyt se vaatii kahden kuukauden dieetin.

Jotkut väittävät, että ikään liittyvät paino-ongelmat ovat myytti. Varsinainen myytti, kun katselee omaa äitiä ja edesmennyttä isoäitiä, kun vanhoina söivät hyvin vähän. Ja juuri saman kokoisina pysyivät sillä linnunruoka-annoksella.

Isoäitini oli isokokoinen, vaikka ei edes päässyt kauppaan, ei edes päässyt ostamaan herkkuja, vaan jakoi kotipalvelun tuoman ruoka-annoksen kolmeen osaan.

No tottakai ratkaisu on ruuan määrässä. Jos syöt sitä sinun mielestäsi parhaimmansisältöistä ruokaa kolme kertaa enemmän, niin lihot. Tämä on fakta.

Vierailija
271/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlainen kokemus päällä. Eli kirjaan kaikki syömiseni, lasken kalorit (eli sovellus laskee), urheilen säännöllisesti, seuraan kulutusta, ja syön siten että pitäisi puoli kiloa tippua viikossa mun kulutuksella. No 3 kk mennyt ja mitään ei tosiaan ole tippunut, ei ollenkaan. Ja en syö liian vähää, vaan ihan sopivasti. En ymmärrä tätä. Syön myös säännöllisesti. Laihtuakseen ei siis oikeasti pitäisi syödä yhtään mitään?

Todennäköisesti arvioit tällöin kulutuksesi yläkanttiin.

Vierailija
272/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, entistä enemmän sitten ihmettelen äitini ja isoäitini painoa. Ovat molemmat syöneet terveellisesti, paljon terveellisemmin kuin nykynuoret. Äitini on myös koko elämänsä käyttänyt oliiviöljyä, paljon syöty kalaa, eikä meillä ollut koskaan sokeria tai voita.

Vierailija
273/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasketko kaloreita, eli paljon syöt?

Vierailija
274/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti arvioit tällöin kulutuksesi yläkanttiin.

En sitä itse arvioi, vaan älykello sen arvioi. Kulutuksen suhteessa saatuihin kaloreihin. Millä ihmeellä sitä kulutusta muuten tiedän?

Vierailija
275/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä puolitin jokaisen ruoka-annoksen, ja vähensin alkon käyttöä 4x viikossa kahteen. Ei mitään tuloksia. 

Arvatenkin, jos nyt nostan kalorit samaan mitä ne oli tätä ennen, niin taidanpa lihota.

Sama kävi aikoinaan herkkujen lopettamisen kanssa. Tuolloin olin 25v. Lopetin seinään kaikki pullat, keksit, karkit, limsoja ja mehuja en edes juo. Tulos 0. Kun sitten aloin taas syömään viinerin kahvin kanssa, aloin nopeasti lihomaan. Ja juu, en syö mitään herkkuja edelleenkään.

Jep, niin turhauttavaa. Itse lopetin alkoholin käytön kokonaan kymmenisen vuotta sitten eikä sekään ole laihduttanut mua grammaakaan vaikka pelkän tipattoman tammikuun luvataan helposti vievän kilon kaksi..

Ja olen vaihtanut hissin rappusiin ja kaupassa käyn aina kävellen (en edes omista autoa enää) sekä kahvimaitokin on vaihtunut niin sinisestä punaiseen kuin punaisesta rasvattomaan ja lopulta kauramaitoon. Ei liene tarpeen kertoa ettei tullut painoon muutoksia vaikka tuokin on kuulemma keino jolla helposti tiputtaa sen kilon kaksi.

Kaikki epäterveellinen pikaruoka on ollut nyt reilun kaksi vuotta ihan kokonaan jäissä vaikka ei sitä ennenkään tullut haettua kuin satunnaisesti ja epäsäännöllisesti eli välillä meni kuukausia etten hakenut kertaakaan pizzaa/hampurilaista/kebabia ja välillä taas saatoin hakea parikin kertaa kuukaudessa.

Ei ollut vaikutusta painoon silloin eikä ole ollut vaikutusta nyt. Paitsi tietenkin silloin kun tuli haettua yhdellä viikolla pizza ja seuraavalla kebabia niin varmasti tuli pikkuisen lisää painoa.

Kasviksia (tuoreita) on aina lautaselta vähintään se puolet ja usein höyrytettyjä/pakastevihanneksia sitten se yksi neljäsosa. Näiden kanssa on sitten kalaa, kanaa tai lihaa se yksi neljäsosa. Kastikkeita on hyvin harvoin sen paremmin salaatille kuin pääruoallekaan. Jälkkäriä en syö ikinä.

Juomallakaan ei kaloreita tule koska kahvin lisäksi juon vain vettä ja vissyä. Se tuoremehulasillinen noin kerran vuodessa ei vaikuttane suuntaan eikä toiseen. Alkoholia en tosiaan käytä enää lainkaan ja limuista en ole ikinä välittänyt. Saati sitten niistä energiajuomista jotka jo haiseekin ällölle.

Ja maharöllykkä se vaan kasvaa.

Alkoholista en viitikään luopua juuri siksi, että sitä ei sitten voi enää ottaa ohjelmistoon takaisin, koska vaikka käytön lopettaminen ei laihdutakaan, niin sen uudelleen aloittaminen varmasti laihduttaa :D

Olen mennyt jo pitemmän aikaa niin että en jätä mitään pois, koska se on sitten iäksi hyvästit sille poisjätetylle. Lopulta sitä varmaan syö sitten enää pelkkää porkkanaa, eikä laihdu kuitenkaan, mutta jos ottaa mukaan ruokavalioon parsakaalin, niin välittömästi pari kiloa :D

Vierailija
276/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasken ja syön sen mitä kalorit sallii, eli että vajetta tulee kulutukseen nähden.

Vierailija
277/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitää osaa itsekin tehdä kodin tarveaineista hakutessaan kaikkea lihottavaa. Itse tein ranskalaisia oman maan perunoista, toffeeta voista sokerista jne. ja kakkuja "vierasvaraksi". Mitä itsepetosta.

En ota kantaa edesmenneeseen isoäitiini, mutta tiedän tismalleen, mitä äitini syö. Asumme lähekkäin ja näemme paljon.

Hän ei syö mitään rasvaista eikä suolaista. Herkkukin on yksi digestive päivässä. Ei leivo. Syö keitettyjä perunoita, koska kaikki rasvassa paistettu on hänen mielestään pahasta. Kaiken lisäksi hänellä on ruokatorvessa sähköhäiriö, joka tukehduttaa, jos syö liian nopeasti. Siksi syö keittoja, siksi syö vähän, koska vähäisenkin ruoan syömiseen kuluu aikaa. Paino silti jotain 75 kg kieppeillä. 165 cm.

Vierailija
278/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasken ja syön sen mitä kalorit sallii, eli että vajetta tulee kulutukseen nähden.

Eli paljon syöt kaloreita?

Vierailija
279/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on niin vaikea käsittää ettei se paino noin vain tipu. Aina on arvioinut väärin tai syö silti likaa. Niin mun pointti olikin että kun se sopivastikin vajetta syönnissä on mulle selkeästi liikaa. Eli ei saisi syödä yhtään mitään.

Vierailija
280/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroppa sinä että paljonko pitäisi syödä? Koska jos sinulle vastaa että syön kalorimäärän x, niin se on sinusta aivan liian vähän, pitää syödä enemmän, ja jos kertoo kalormääri y:n niin sehän on aivan liikaa, pitää syödä vähemmän!

Eri