Missähän vika, kun olen tehnyt elämäntaparemontin ja alkanut liikkua, mutten laihdu yhtään?
Elämäntaparemontti ruokien suhteen on aika radikaali, kun olen jättänyt höttöhiilarit, sokerin, alkoholin ja santsaamisen kokonaan ja ennen kun ainoa liikunta oli kotiovelta autolle, niin nykyään jumppaan ja kävelen päivittäin. Missähän mahtaa olla vika?
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo 8: aamupala
Klo 12: lounas
Klo 15: välipala
Klo 19: iltapala
Klo 20-21: porkkana ja lanttuTämä siis heille, joiden mielestä syön jatkuvasti.
- ap
Oletko kokeillut pätkäpaastoa? Jätä pois tuo klo 20-21 syöminen, se on ihan turha. Pidempi syömättömyyden pätkä illan ja yön aikana on elimistölle hyväksi. Eli syö iltapala klo 19 ja sitten syömättä aamuun saakka.
Mikäs sen mukavampaa on kuin mennä nukkumaan huonovointisena. :) Oksettaa, pyöryttää. Kannattaa ehdottomasti kokeilla. :)
Pätkäpaastoa voi noudattaa itselle parhaiten sopivalla syömäikkunalla. Turhaan juutut tuohon.
Ihan sama mikä se aikaikkuna on, lopputulos on sama. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Oletko kokeillut pätkäpaastoa? Jätä pois tuo klo 20-21 syöminen, se on ihan turha. Pidempi syömättömyyden pätkä illan ja yön aikana on elimistölle hyväksi. Eli syö iltapala klo 19 ja sitten syömättä aamuun saakka.
Mikäs sen mukavampaa on kuin mennä nukkumaan huonovointisena. :) Oksettaa, pyöryttää. Kannattaa ehdottomasti kokeilla. :)
Jos muutama tunti syömisestä on tuollainen olo, niin kannattaa miettiä sen aterian koostumusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Pätkäpaastoa voi noudattaa itselle parhaiten sopivalla syömäikkunalla. Turhaan juutut tuohon.
Ihan sama mikä se aikaikkuna on, lopputulos on sama. :)
Ootko kokeillut?
Vierailija kirjoitti:
Minä taas väitän sitä, että syöt liikaa. Itse olen viimeiset viisi vuotta yrittänyt tiputtaa kymmenisen kiloa.
Kokeilin kaikkea: lautasmallia, liikuntaa, pätkäpaastoa, höttöhiilareiden poistoa, kaloreiden laskemista 1500 kalori pv - siis eri aikaan - mikään ei auttanut. Paino tippui aina alkuun 2-3 kiloa, ja sitten jumahti ja tippui korkeintaa 100 gr viikossa.
Tammikuussa aloitin kaloreiden laskemisen uudestaan. Nyt syön 1200-1400 kaloria riippuen, kuinka nälkä on. Nyt paino tippuu. Se tippui taas alkuun 2-3 kiloa, sitten kuukauden ajan elimistö ihmetteli ja takelteli, mutta sitten laihtuminen käynnistyi uudestaa.
Minä siis aiemmin söin vain liikaa. En kuluta sitä 2000 kaloria päivässä, mitä laskurit näyttävät tämän pituiselle, 176 cm. Olen 53 v ja vaihdevuosissa, ja ilmiselvästi tämä vaikuttaa, vaikka toiset väittävät muuta.
Ja siksi minä lasken kaloreita, koska ilmiselvästi en osaa arvioida millään muulla tavalla, mikä on ¨ oikea määrä ruokaa. Jos en laske, niin syön liian paljon.
Laihduttaminen hidastaa aineenvaihduntaa ja jojoilijalla voi valitettavasti olla hieman pienempi energiatarve kuin ns. tavallisella ihmisellä. Siksi ne kalorilaskurit ei välttämättä näytä jokaiselle ihan oikeaa energiantarvetta. Se vaihtelee muutenkin ihmisten välillä, joten ei voi luottaa mihinkään yleiseen ohjenuoraan ja ihmetellä sitten miksi ei laihdu vaikka on niin ja niin monta miinuskaloria. Täytyy juurikin itse tarkkailla millä määrällä laihtuu oikeasti ja millä ei.
Ap olet aivan mahdottoman kärsivällisesti ollut ketjussa mukana. Joidenkin päivän huvitutti näyttää olevan sun härnääminen. Sun ruokavalioon sopii ihan hyvin se pieni iltapala, porkkana ja pala lanttua 🤗. Jotkut suosii maanpäällä kasvavia kasviksia joissa on vähemmän hiilareita kuin mullan alla kasvavissa juureksissa. En osaa arvioida miten paljon sulla oikeasti tulee kaloreita päivää kohti. Postauksesi mukaan on vaikea uskoa siitä kertyvän 1400-1600 kcal. Olet nyt ollut kohta 2,5 kk dieetillä ja pudotusta ei ole tapahtunut. On vaikea kuvitella miksei edes ns. nesteet (n. 2-4kg lähteneet liikkeelle. Joku ehdotti sitä elimistön säikäyttämistä joka on joillekin tuonut iloisen yllätyksen ja laihdutus on kuin onkin lähtenyt rytinällä liikkeelle. Mua kiinnostaisi sun kuntoiluun liittyvä tärkeä asia joka on se, että saatko hien pintaan kun käyt kävelylenkeillä tai jumppaat? Itse harrastan sauvakävelyä jota jotkut turhaan jopa häpeävät. Pikkukundit joskus urheilukenttää ohittaessani kyselevät, mihin unohdin sukset, mutta sehän on vaan söpöä ja vastaan heille naureskellen, että perheessä on vain yhdet sukset ja tänään on mieheni vuoro ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Ei okseta jos on päivän aikana syönyt normaalisti, hyvin ja monipuolisesti. Itsekkin luulin, että tulisi huono olo, jos ei syö iltapalaa myöhään. No ei tule. Syön illallisen klo 18-19 ja sen jälkeen en juo kuin vettä. Siihen tottuu ja olo on vallan hyvä. Saa paremmin untakin kun maha ei ole täysi nukkumaan mennessä. Mutta jätä toki kokeilematta kun ennakkoon jo pelottaa noin valtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Ap olet aivan mahdottoman kärsivällisesti ollut ketjussa mukana. Joidenkin päivän huvitutti näyttää olevan sun härnääminen. Sun ruokavalioon sopii ihan hyvin se pieni iltapala, porkkana ja pala lanttua 🤗. Jotkut suosii maanpäällä kasvavia kasviksia joissa on vähemmän hiilareita kuin mullan alla kasvavissa juureksissa. En osaa arvioida miten paljon sulla oikeasti tulee kaloreita päivää kohti. Postauksesi mukaan on vaikea uskoa siitä kertyvän 1400-1600 kcal. Olet nyt ollut kohta 2,5 kk dieetillä ja pudotusta ei ole tapahtunut. On vaikea kuvitella miksei edes ns. nesteet (n. 2-4kg lähteneet liikkeelle. Joku ehdotti sitä elimistön säikäyttämistä joka on joillekin tuonut iloisen yllätyksen ja laihdutus on kuin onkin lähtenyt rytinällä liikkeelle. Mua kiinnostaisi sun kuntoiluun liittyvä tärkeä asia joka on se, että saatko hien pintaan kun käyt kävelylenkeillä tai jumppaat? Itse harrastan sauvakävelyä jota jotkut turhaan jopa häpeävät. Pikkukundit joskus urheilukenttää ohittaessani kyselevät, mihin unohdin sukset, mutta sehän on vaan söpöä ja vastaan heille naureskellen, että perheessä on vain yhdet sukset ja tänään on mieheni vuoro ;)
Hohhoijaa. Kaikkea sitä saakin lukea. Vai että juureksissa liikaa hiilihydraattia ni ei sovi laihdutukseen. Lanttuakin sallitaan vaan pieni pala, ja samalla vedetään jotain karjalanpaistia ja lotrataan oliiviöljyllä. Kilossa lanttua on n. 350kcal, saman verran kuin kolmessa ruokalusikallisessa oliiviöljyä. Sanoisin kyllä että sitä lanttua ja porkkanaa saa vetää ihan niin paljon kun sielu sietää.
Oletko ap omena vai päärynä? Jos omena, niin sulla voi olla insuliiniresistanssi, mikä tarkoittaa sitä, että painon pudotus noin hiilarivoittoisella ruokavaliolla voi olla hankalaa. En nyt lähtisi ketoosia ehdottamaan, mutta voisit hyvin kokeilla vähentää hiilaria esim. aamupuuro täysrasvaiseen jugurttiin ja lounaaksi vaikka lämpimiä kasviksia perunan tilalla. Illalla voi sitten syödä jotain hiilaririkkampaa. Itsellä oli "raskausmaha" eikä lähtenyt pienenemään ennen kuin aloin vähentää hiilaria. En tavoittele kuitenkaan ketoosia. (Tosin mulla on ikää jo yli 40 ja selkeitä vaihdevuosioireita).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas väitän sitä, että syöt liikaa. Itse olen viimeiset viisi vuotta yrittänyt tiputtaa kymmenisen kiloa.
Kokeilin kaikkea: lautasmallia, liikuntaa, pätkäpaastoa, höttöhiilareiden poistoa, kaloreiden laskemista 1500 kalori pv - siis eri aikaan - mikään ei auttanut. Paino tippui aina alkuun 2-3 kiloa, ja sitten jumahti ja tippui korkeintaa 100 gr viikossa.
Tammikuussa aloitin kaloreiden laskemisen uudestaan. Nyt syön 1200-1400 kaloria riippuen, kuinka nälkä on. Nyt paino tippuu. Se tippui taas alkuun 2-3 kiloa, sitten kuukauden ajan elimistö ihmetteli ja takelteli, mutta sitten laihtuminen käynnistyi uudestaa.
Minä siis aiemmin söin vain liikaa. En kuluta sitä 2000 kaloria päivässä, mitä laskurit näyttävät tämän pituiselle, 176 cm. Olen 53 v ja vaihdevuosissa, ja ilmiselvästi tämä vaikuttaa, vaikka toiset väittävät muuta.
Ja siksi minä lasken kaloreita, koska ilmiselvästi en osaa arvioida millään muulla tavalla, mikä on ¨ oikea määrä ruokaa. Jos en laske, niin syön liian paljon.
Laihduttaminen hidastaa aineenvaihduntaa ja jojoilijalla voi valitettavasti olla hieman pienempi energiatarve kuin ns. tavallisella ihmisellä. Siksi ne kalorilaskurit ei välttämättä näytä jokaiselle ihan oikeaa energiantarvetta. Se vaihtelee muutenkin ihmisten välillä, joten ei voi luottaa mihinkään yleiseen ohjenuoraan ja ihmetellä sitten miksi ei laihdu vaikka on niin ja niin monta miinuskaloria. Täytyy juurikin itse tarkkailla millä määrällä laihtuu oikeasti ja millä ei.
Mitenhän muka laihduttaminen "hidastaa aineenvaihduntaa", mitä edes tarkoitat aineenvaihdunnalla. Jos sitä paljonko tulee alapäästä tavaraa ulos niin siihen vaikuttaa ensisijaisesti syödyn kuidun ja juodun nesteen määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Kaikkea sitä saakin lukea. Vai että juureksissa liikaa hiilihydraattia ni ei sovi laihdutukseen. Lanttuakin sallitaan vaan pieni pala, ja samalla vedetään jotain karjalanpaistia ja lotrataan oliiviöljyllä. Kilossa lanttua on n. 350kcal, saman verran kuin kolmessa ruokalusikallisessa oliiviöljyä. Sanoisin kyllä että sitä lanttua ja porkkanaa saa vetää ihan niin paljon kun sielu sietää.
Mistä johtuu tuo halusi vetää lanttua ja porkkanaa niin paljon kuin sielu sietää? Eikö olisi järkevämpää syödä ruokaa, joka tekee kylläiseksi vähemmällä määrällä? Lantut ja porkkanat voi sitten syödä siinä sivussa, kohtuudella niitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän muka laihduttaminen "hidastaa aineenvaihduntaa", mitä edes tarkoitat aineenvaihdunnalla. Jos sitä paljonko tulee alapäästä tavaraa ulos niin siihen vaikuttaa ensisijaisesti syödyn kuidun ja juodun nesteen määrä.
Aineenvaihdunta ei tarkoita suolen toimintaa.
Ap vauhdissa taas, onko tällä palstalla muita ketjun aloittajia kuin ap???
Syöt edelleen liikaa kulutukseeni nähden ja nukut liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Ap vauhdissa taas, onko tällä palstalla muita ketjun aloittajia kuin ap???
Kysytkö tosissasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juureksissa nimenomaan on paljon hiilihydraatteja(sokeria) koska kasvi varastoi energian niihin. Vihreissä lehtivihanneksissa taas hiilihydraatteja ei ole kuin nimeksi. Energianlähteellä on väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos keskustelijoille. Proteiininsaantini on liian alhaisella tasolla eli sitä pitää lisätä ruokavalioon reippaasti. Kourallinen pähkinöitä vähenee 5-6:een ja lisään ruokavalioon kalaa, papuja, raejuustoa ja rahkaa. Tuo juustovoileipä, joskus kaksi, jää yhteen ja siihen proteiinilisä.
- ap
Siis 5-6 pähkinään, ei 5-6 kouralliseen : D
Ja tuo proteiinin lisääminen ei tule nykyisen ruuan lisäksi, vaan vaihdan esim. perunan yhteen, sitten ne iltajuurekset pois, tottelen teitä, vaikken uskokaan sillä olevan merkitystä. Mutta siis jätän ne pois. Ehkä jätän iltavoileivän kokonaan pois ja siihen kananmuna ja raejuustoa. Eli lisään proteiinia ja vähennän hiilareita.Tulen myöhemmin kertomaan, mitä painolle tapahtui.
- ap
Miksi jättäisit iltaporkkanat pois?
Koska ap ei tajunnut sitä napostelujuttua. Se juuttui vain niihin porkkanoihin ja kuvittelee, että juuri ne estää laihtumisen.
Eikö moni käskenyt jättää ne porkkanat pois?
Ei, vaan napostelun.
Ap keroi napostelevansa porkkanoita.
Sinä käsket jättämään napostelun pois.
Ap jättää siis porkkanat pois.Joten ap ei tajunnut.
Jos viesti ei mene perille, on ongelma viestin lähettäjässä.
Viestinnän laki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön päivässä esim. näin:
Aamu: 4dl kuppi kahvia kauramaidolla ja 100g maustamatonta jugurttia + 50g marjoja
Päivä: 120g paistettua broilerin jauhelihaa, kasviksia reippaasti, 50g raejuustoa
Välipala: rivi tai pari suklaata tms. makea herkku ja 4dl kahvia kauramaidolla
Ilta: Pari paahtoleipää pelkällä oivariinilla ja samanlainen jugurtti-marja-setti kun aamulla+ vihreää teetä ilman sokeria
kalorit n. 1400-1600kcal
Juomana vesi, ei napostelua. Ja siis tämä YHDEN päivän esimerkki.
N31v, 170cm/60kg,
Tässäkään ei tarpeeksi proteiinia päivän tarpeisiin ? Lihas ei rakennu jos ei saa rakennusaineita!!! Silloin se rasvaprosentti jää korkeaksi mikä vaikeuttaa normipainon ylläpitoa tahi laihdutusta.
Sanoinkin, että _yhden_ päivän esimerkki. Lisäksi tuossa on mielestäni kivasti proteiinia? jugurttia, kanaa, raejuustoa...
edellinen
Suositeltava määrä on 1,1 - 1,3 g per painokilo.
Valitettavasti niin tarkkaan mua ei jaksa kiinnostaa. Taivoite on pysyä hoikkana ja jotenkuten ravittuna. Ei kasvattaa lihasta tai olla joku ravitsemusopin esikuva.
Sinä olet ihan normaalipainoinen ja jos voit hyvin, niin syömistä ei tarvitse sen ihmeemmin tarkkailla tai kontrolloida. En ymmärrä miksei anneta ihmisen vain syödä sitä mikä omalle kropalle on hyväksi, vaan aletaan antamaan ohjeita jopa normaalipainoiselle. Miksi? Minuakaan ei lihakset kiinnosta, enkä ole koskaan laihduttanut. Syön sitä mitä mieli tekee ja olen 57 kg, 168cm. Uskon siihen, että elimistö on kyllä riittävän viisas tietämään mitä se tarvitsee JOS sen herkkää systeemiä EI ole pilattu laihduttamisella tai syömishäiriöillä.
Mä oon normaalipainoinen (BMI 19,2) ja liikun. Nykyihminen on pikemminkin erittäin altis kaikenlaisille mileihaluille, että en laittaisi kovinkaan paljon arvoa sille, että "elimistö tietää". Jos mun elimistöltä kysyisi, niin ostelisin varmaan kaikenlaisia mielitekoja kaupasta. Olisi Jacky-vanukkaita, Riitan metripizzaa, smoothieta, double cappuccino with whipped cream and flavoured suryd megaöverikahvi kermavaahdolla suoraan Robertsista.
Ja kyllä, olen ollut joskus muutaman kilon painavampi. Jos en olisi silloin löytänyt ulospääsyä tilanteesta, niin olisin aivan taatusti BMI 40 tänä päivänä. Suhtautuisin erittäin suurella skeptisyydellä myös näihin kehorauha-juttuihin. Kun oikeasti niillä ihmisillä (kuten tuolloin itsellänikään) ei ole oikeasti mitään kehorauhaa. Koko ajan kiristää ja puristaa ja ITSESTÄ tuntuu, että kaikki katsoo ja arvostelee, vaikka se on vain oman pään sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juureksissa nimenomaan on paljon hiilihydraatteja(sokeria) koska kasvi varastoi energian niihin. Vihreissä lehtivihanneksissa taas hiilihydraatteja ei ole kuin nimeksi. Energianlähteellä on väliä.
Eli vielä toisen maailmansodan ja 1960-luvun aikaiset suomalaiset olivat siis läskejä? Koska eihän ne syöneet kurkkuja ja tomaatteja vaan juurikin lanttua, porkkanaa, naurista ja perunaa. Hei haloo!
Kunto kasvaa ja terveys paranee vaikkei laihtuisikaan. Ei vanhempana maksa enää vaivaa yrittää olla hoikka, tulee vaan osteoporoosi.
Ei tarviikaan, sisältö on tärkein, ei lämpötila.