Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missähän vika, kun olen tehnyt elämäntaparemontin ja alkanut liikkua, mutten laihdu yhtään?

Vierailija
09.03.2022 |

Elämäntaparemontti ruokien suhteen on aika radikaali, kun olen jättänyt höttöhiilarit, sokerin, alkoholin ja santsaamisen kokonaan ja ennen kun ainoa liikunta oli kotiovelta autolle, niin nykyään jumppaan ja kävelen päivittäin. Missähän mahtaa olla vika?

Kommentit (393)

Vierailija
241/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kukaan ole vielä kertonut, niin syöt enemmän kaloreita kuin kulutat. Vähennä syömistä, jos kulutusta et voi lisätä. Näin yksinkertaista se on.

Vierailija
242/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä noita kaloreita osaisi laskea? Mulla sama tilanne, liikun ja syön vähän ja säännöllisesti, mutta kilot ei tipu. Syönkö siis kuitenkin liikaa ? Vaihtareissa olen.

Naisten on todella vaikea laihtua enää vaihdevuosi-iässä. Vaatii todella pieniä kalorimääriä.

https://www.is.fi/laihdutus/art-2000005833285.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä noita kaloreita osaisi laskea? Mulla sama tilanne, liikun ja syön vähän ja säännöllisesti, mutta kilot ei tipu. Syönkö siis kuitenkin liikaa ? Vaihtareissa olen.

Unohda kalorit, satsaa sisältöön.

Vierailija
244/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten on todella vaikea laihtua enää vaihdevuosi-iässä. Vaatii todella pieniä kalorimääriä.

Ei suinkaan, vaan vaatii ruuan sisällön korjaamista.

Vierailija
245/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kukaan ole vielä kertonut, niin syöt enemmän kaloreita kuin kulutat. Vähennä syömistä, jos kulutusta et voi lisätä. Näin yksinkertaista se on.

Älä nyt viitsi.

Vierailija
246/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. eilinen päiväni, hyvin tyypillinen päiväni:

Aamu:

Kaurapuuroa lautasellinen, siihen kipattu kahvikupillinen jäisiä pensasmustikoita.

Maitokahvi

Lounas:

Pienehkö annos kotiruokaa

Runsas vihanneslisä, mm. paprikaa, tomaattia, porkkanaa, lanttua...

Iltapäivä:

Kourallinen pähkinöitä

Omena tai mandariini

Ilta:

Juustovoileipä, jos hirveä nälkä, niin kaksi

Napostelua tv:n ääressä: juureksia

- ap

Omaan makuun tuossa on aika usein syömistä ja liian vähän proteiinia. Söisin lounaalla enemmän lämmintä ruokaa ja jättäisin kokonaan pois pähkinäkourallisen ja hedelmän. Illalla söisin välipalaksi vaikka raejuustoa ja niitä kasviksia tai munakkaan.

Voi myös kokeilla niin, että aamupuuro kokonaan pois ja illalle se puuro niin iltaa kohden saa hiilihydraatteja väsyttämään. Kannattaa laskea ainakin paljonko proteiinia täytyy päivän aikana saada ja jakaa se aterioille niin että riittää.

Ei myöskään kannata pelätä nälkää ja jos ei sitä ole niin onko juuri silloin syötävä? Mitään täysin oikeaa tapaa syödä ei ole olemassa joten kokeilisin rauhassa mikä itselle sopii.

Vierailija
247/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin tammikuussa. Painan noin 80 kg, pituus 165.

- ap

Mä aloitin tammikuussa (163/80), en ole juurikaan lisännyt liikuntaa, sillä mulla oli jalkavamma. Ruokaremontti, nyt paino 73 kg, eli hyvin lähtee kun syö oikein. Nyt pystyn taas liikkumaan normaalisti, alan lisätä sitä muta samalla on pidettävä huolta syömisistä sillä liikunta lisää ruokahalua ja helposti liikuinta kuittaantuu esim. liian isoilla annoskoolla.

Lisään että olen 51 -vuotias (hrt käytössä) eli ainakaan minulla ikä ei vaikuta, laskeskelen että 1500-1700 kcal/vrk tulee ruuasta.

Vierailija
248/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Kaikkea sitä saakin lukea. Vai että juureksissa liikaa hiilihydraattia ni ei sovi laihdutukseen. Lanttuakin sallitaan vaan pieni pala, ja samalla vedetään jotain karjalanpaistia ja lotrataan oliiviöljyllä. Kilossa lanttua on n. 350kcal, saman verran kuin kolmessa ruokalusikallisessa oliiviöljyä. Sanoisin kyllä että sitä lanttua ja porkkanaa saa vetää ihan niin paljon kun sielu sietää.

〰️                                                                                                                                                        

Happamia sanoi kettu... Mutta osaisikohan kettu lukea tasokkaammin, mitä kirjoitin.  Kirjoitinko, että on liikaa hiilareita, siis kirjoitinko?  No en, kirjoitin, että juureksissa on enemmän, enkö kirjoittanutkin?  Kasviksia voi syödä lähes rajattomasti joten toivoa on, että kesään mennessä mahdut paremmin housuihisi.  Rasvamakkaroiden sulaessa mielialakin paranee ja näet ulkopuolisen elämän valoisampana.  Onnea matkaan.                                                                                                

...                                                                                           

Eli huomasit itsekin, miten hassulta sun kirjoittamasi vaikutti? Sinä tai joku muu kirjoittaja meni tuohon "maan alla kasvavia ei saisi syödä, kun sisältävät sokeria ja tärkkelystä"-mantraan, joka on oma dieettilohkonsa. Ja samassa dieetissä ylistettiin juurikin noita lehtikaalia ja muita vihreitä vihanneksia.               

〰️                                                                                                                                                      

No valitettavasti en huomannut miten hassulta kirjoittamani vaikutti!!!!  Ei ollut edes tarkoitus hassutella.  Mulle on niin luontevaa ottaa esille hiilarit koska suosin itse VHH linjaa.  Kahdesta vaihtoehdosta valitsisin sen missä on vähiten hiilareita.  Mun iltapalanaposteluita on useinkin sellerinvarsi, keltainen paprika ja minitomaatit.  En kuitenkaan ole tarkoittanut tyrkyttää omia mieltymyksiä paitsi sulle, kun kirjoitin, että kasviksia voit syödä mielin määrin.  En siis sanallakaan maininnut juureksista mitään.  Pahoittelen kuitenkin ilkeilevää viestiäni, tuohduin kun vääristelit kirjoittamaani.  Mutta en silti olisi saanut irvailla sulle.  Pyydän ANTEEKSI.   

Vierailija
249/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos syö liian vähän niin keho menee säästöliekille. Tällöin kroppa tuumaa että se saa liian vähän energiaa ja ravinteita ja alkaa sen takia varastoimaan rasvana kaiken mahdollisen minkä se saa vain irti. Tästä syystä ihmiset lihovat eivätkä onnistu laihduttamaan jos yrittävät laihduttaa paastoamalla ja vähentämällä ruoan määrää.

Mistä johtuu että olin hiljattain viikon sairaana enkä juuri voinut syödä, joten minun olisi pitänyt lihoa valtavasti kun söin niin vähän. Mutta laihduinkin monta kiloa?!

Viimeiset pari vuotta olen tapellut painoni kanssa, kun se ei vaan tipu, vaikka mitä tekisi. Mulla on syömishäiriötaustaa, joten ihan jollekin 1000kalorin kitudietille en ole ruvennut, mutta lähellä on ollut. Helkutin turhauttavaa aina vaan kuulla, että no syöt vähemmän ja liikut enemmän, niin kyllä se tippuu. No kun ei tipu!

Nyt olen ollut koronassa kohta 2 viikkoa, syön aamuisin yhden pienen jugurtin, päivällä todella pienen annoksen jotain kotiruokaa (tyyliin kauhallinen makaroonilaatikkoa/1 peruna ja kauhallinen kevytmaitoon tehtyä jauhelihakastiketta/1,5dl kirkaslieminen kanakeitto. yms. Eli oikeasti vähän) ja illalla taas jugurtin/1-2 paahtoleipää. Ruoka ei uppoa, kun on niin paha olo, ja päälle ripuloin useamman kerran päivässä miltei joka päivä. Vaikka olo on hutera, liikun melkein normaalisti, ei nyt toki mitään raskasta liikuntaa, mutta olen käynyt 30-45min kävelyillä metsämaastossa kyllä, ihan kuten normaalistikin. Luulisi, että painoni (jota on miltei kolminumeroinen luku) on tippunut parin viikon sairastamisen ja vähillä syömisillä olon jälkeen, kun sullakin kerran jo viikossa lähtee tippumaan? Vääääääääriiiiiin.

Kävin tänään puntarilla ja paino on noussut sairastamisajalta miltei kilon.

Tiedän itsekin, että tän ei pitäisi olla mahdollista, mutta niin se vaan on. Olen tullut siihen tulokseen, että osalla meistä keski-ikäistyvistä ne hormonitoiminnan muutokset vaan saa kehon toimimaan niin, että painon vähentäminen on aivan äärettömän vaikeaa. Ja jos sen jollain kitudieetillä saatkin tippumaan (tokihan silloin väkisinkin laihtuu, jos kuukausia jaksaa kärvistellä jollain parilla salaatinlehdellä, terveellistä se ei vaan ole), lihot välittömästi takaisin kun kitudietti loppuu. Tämän pohjaan ihan siihen omaan kokemukseen, että kokeilin n. vuosi sitten e-pillereitä runsaan vuodon hoitoon. Sivuoireiden vuoksi jouduin lopettamaan parin kuukauden käytön jälkeen, mutta sen parin kuukauden aikana olin laihtunut ensimmäistä kertaa vuosiin useamman kilon, ilman mitään muuta muutosta kuin ne pillerit. Nuorena taas e-pillereitä käyttäessä vaikutus oli päinvastainen:niiden syöminen piti lopettaa kun paino alkoi nousta.

Totta kai osa painonsa kanssa kamppailevista vaan tiedostamattaan syövät liikaa. Mutta sitten ihan oikeasti on myös meitä, joiden kehossa on jotain pielessä, ja paino ei meinaa laskea siksi, vaikka muilla ne samat keinot laihduttavatkin.

Joku syö tiedostamattaan ihan liikaa tai sitten on kyllä totaalisesti omilla dieettikokeiluilla saanut kropan ihan sekaisin.

Oliko käytössä A. Heikkilän opit, Atkins, Jutta G., vai joku muu, mikä?

Vierailija
250/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Klo 8: aamupala

Klo 12: lounas

Klo 15: välipala

Klo 19: iltapala

Klo 20-21: porkkana ja lanttu

Tämä siis heille, joiden mielestä syön jatkuvasti.

- ap

Oletko kokeillut pätkäpaastoa? Jätä pois tuo klo 20-21 syöminen, se on ihan turha. Pidempi syömättömyyden pätkä illan ja yön aikana on elimistölle hyväksi. Eli syö iltapala klo 19 ja sitten syömättä aamuun saakka.

Mikäs sen mukavampaa on kuin mennä nukkumaan huonovointisena. :) Oksettaa, pyöryttää. Kannattaa ehdottomasti kokeilla. :)

Jos muutama tunti syömisestä on tuollainen olo, niin kannattaa miettiä sen aterian koostumusta.

Ateriat koostuu hyvistä hiilareista, hyvistä rasvoista, proteiineista ja kasviksista. Lopputulos edelleen sama höpö höpö paastoilulla. :)

Vierailija
251/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Klo 8: aamupala

Klo 12: lounas

Klo 15: välipala

Klo 19: iltapala

Klo 20-21: porkkana ja lanttu

Tämä siis heille, joiden mielestä syön jatkuvasti.

- ap

Oletko kokeillut pätkäpaastoa? Jätä pois tuo klo 20-21 syöminen, se on ihan turha. Pidempi syömättömyyden pätkä illan ja yön aikana on elimistölle hyväksi. Eli syö iltapala klo 19 ja sitten syömättä aamuun saakka.

Mikäs sen mukavampaa on kuin mennä nukkumaan huonovointisena. :) Oksettaa, pyöryttää. Kannattaa ehdottomasti kokeilla. :)

Pätkäpaastoa voi noudattaa itselle parhaiten sopivalla syömäikkunalla. Turhaan juutut tuohon.

Ihan sama mikä se aikaikkuna on, lopputulos on sama. :)

Ootko kokeillut?

Miksi kommentoisin jos en olisi kokeillut?

Vierailija
252/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta. 25 v sitten menin painonvartioihin, selvillä ohjeilla paino tippui 2vk -5 kg, 5 vk-10 kg. nyt täysin samoilla ohjeilla paino tippunut vaivaiset 2 kg vuoden alusta. 

Vierailija
253/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa nämä "en laihdu vaikken söisi mitään" syö huomaamattaan esim. unissaan. Koska muuten se olisi varsinainen ihme kun on paljastunut tällainen ilmiö että energiaa syntyy tyhjästä.

Vierailija
254/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. eilinen päiväni, hyvin tyypillinen päiväni:

Aamu:

Kaurapuuroa lautasellinen, siihen kipattu kahvikupillinen jäisiä pensasmustikoita.

Maitokahvi

Lounas:

Pienehkö annos kotiruokaa

Runsas vihanneslisä, mm. paprikaa, tomaattia, porkkanaa, lanttua...

Iltapäivä:

Kourallinen pähkinöitä

Omena tai mandariini

Ilta:

Juustovoileipä, jos hirveä nälkä, niin kaksi

Napostelua tv:n ääressä: juureksia

- ap

Omaan makuun tuossa on aika usein syömistä ja liian vähän proteiinia. Söisin lounaalla enemmän lämmintä ruokaa ja jättäisin kokonaan pois pähkinäkourallisen ja hedelmän. Illalla söisin välipalaksi vaikka raejuustoa ja niitä kasviksia tai munakkaan.

Voi myös kokeilla niin, että aamupuuro kokonaan pois ja illalle se puuro niin iltaa kohden saa hiilihydraatteja väsyttämään. Kannattaa laskea ainakin paljonko proteiinia täytyy päivän aikana saada ja jakaa se aterioille niin että riittää.

Ei myöskään kannata pelätä nälkää ja jos ei sitä ole niin onko juuri silloin syötävä? Mitään täysin oikeaa tapaa syödä ei ole olemassa joten kokeilisin rauhassa mikä itselle sopii.

Aivan loistava neuvo! Jos haluat kitukuurille ja laittaa elimistön stopille, ja vieläpä samalla lopettaa painon pudottamisen, niin kokeile ihmeessä tätä.

Vierailija
255/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta. 25 v sitten menin painonvartioihin, selvillä ohjeilla paino tippui 2vk -5 kg, 5 vk-10 kg. nyt täysin samoilla ohjeilla paino tippunut vaivaiset 2 kg vuoden alusta. 

Samaa mieltä. Minä olen koko elämäni hallinnut painoa niin, että olen laiduttanut pari kiloa aina, kun ne tulivat. Nuorena ne lähtivät pois karkkilakolla. Kolmekymppisenä lähti pois parin viikon dieetillä. Nyt se vaatii kahden kuukauden dieetin.

Jotkut väittävät, että ikään liittyvät paino-ongelmat ovat myytti. Varsinainen myytti, kun katselee omaa äitiä ja edesmennyttä isoäitiä, kun vanhoina söivät hyvin vähän. Ja juuri saman kokoisina pysyivät sillä linnunruoka-annoksella.

Oma äitini ei edes syö makeaa, eli herkkuja ei voi tulla edes vahingossa.

Isoäitini oli isokokoinen, vaikka ei edes päässyt kauppaan, ei edes päässyt ostamaan herkkuja, vaan jakoi kotipalvelun tuoman ruoka-annoksen kolmeen osaan.

Vierailija
256/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotko paljon vettä ja syötkö tarpeeksi. Syödä saa ja pitää paljon.

Vierailija
257/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n välipala ”kourallinen pähkinöitä” on helposti 300-350kcal. Eli huiman iso määrä. Siihen päälle välipalalla myös omena (iso) josta tulee kaloreita 80. Yhtäkkiä ap:n pieni välipala onkin päälle 400kcal. Jne jne.

Vierailija
258/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vain on. Tiesittekö sitäkään, että miehet laihtuvat helpommin ja nopammin?

Vierailija
259/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Minä olen koko elämäni hallinnut painoa niin, että olen laiduttanut pari kiloa aina, kun ne tulivat. Nuorena ne lähtivät pois karkkilakolla. Kolmekymppisenä lähti pois parin viikon dieetillä. Nyt se vaatii kahden kuukauden dieetin.

Jotkut väittävät, että ikään liittyvät paino-ongelmat ovat myytti. Varsinainen myytti, kun katselee omaa äitiä ja edesmennyttä isoäitiä, kun vanhoina söivät hyvin vähän. Ja juuri saman kokoisina pysyivät sillä linnunruoka-annoksella.

Oma äitini ei edes syö makeaa, eli herkkuja ei voi tulla edes vahingossa.

Isoäitini oli isokokoinen, vaikka ei edes päässyt kauppaan, ei edes päässyt ostamaan herkkuja, vaan jakoi kotipalvelun tuoman ruoka-annoksen kolmeen osaan.

Kyllä sitää osaa itsekin tehdä kodin tarveaineista hakutessaan kaikkea lihottavaa. Itse tein ranskalaisia oman maan perunoista, toffeeta voista sokerista jne. ja kakkuja "vierasvaraksi". Mitä itsepetosta.

Vierailija
260/393 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vain on. Tiesittekö sitäkään, että miehet laihtuvat helpommin ja nopammin?

Niin ja miehet ovat naisia lihavampia. Vaihdevuodet ne miehiinkin tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän