Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiset jotka tulevat äitiyslomalla esittelemään vauvojaan töihin

Vierailija
08.08.2015 |

Meidän osastolta on lyhyen ajan kuluessa jäänyt useampi nainen äitiyslomalle. Työtä on tosi paljon ja se on stresssaavaa. Minusta on siksi outo tapa, että nämä tuoreet äidit sitten tulevat esittelemään vauvojaan töihin. Tuntikausia sitten osastolaiset istuvat ja juorutaan. Itse en ole hirveän kiinnostunut vauvoista, ja mietin aina, mikä on aikaisin hetki, että voin kohteliaasti palata töihin.

Mistähän tällainen tapa on tullut, työ- ja kotielämä on kuitenkin minusta kaksi eri asiaa? Ja minkähän takia vanhempainlomalle jäävät miehet eivät harrasta tätä?

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:05"]

Kyllä mut pyydettiin tulemaan. 

[/quote]

Sama. Olen nyt raskaana ja töissä jo pyydeltiin, että tulenhan sitten näyttämään tulokasta kun on syntynyt. Voihan sitä pikavisiitillä käydä, jos joku siitä mielensä pahoittaa niin voi voi. En kuitenkaan ajatellut tuntikausiksi jäädä.

Vierailija
102/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:02"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:06"]

En itse hirveästi innostu vauvoista missään tilanteessa, mutta mielestäni tuo tapa sinänsä on kiva ja pitää yllä hyvää henkeä työyhteisössä. Äitiyslomalaisenkin on kivempi palata sitten takaisin töihin, kun on välillä käynyt moikkaamassa. Itse en hirveästi jää lepertelemään, vaan vaihdan pari sanaa sen työkaverin kanssa ja jatkan töitäni.

[/quote]

Eikö siellä voi käydä moikkaamassa työkavereita ilman sitä kiljuvaa riesaa, jotta pysyisi mukana työpaikan imussa? Luulisi, että äiti nauttisi, kun saisi olla edes hetken ilman tissiriippaansa.

Meilläkin käydään näyttämässä niitä mukuloita. En todella ymmärrä sitä. Se on työpaikka, ei mikään sukulaispaikka tai kaveripiiri. Itse asiassa perhevapaalla oleva henkilö ei saisi edes tietää yhtään mitään työpaikan asioista, ja siellähän ne paperit ja asiakasjutut ovat ihan esillä. Lain vastaista puuhaa. Eihän sinne muitakaan kadunmiehiä päästetä istuskelemaan ja selailemaan lomakkeita ja juoruilemaan asiakkaista sun muista asioista.

Minä häivyn yleensä siinä kohtaa, kun joku tuo kiljuiitan kahvihuoneeseen. Itse en todellakaan vienyt omaani, ei tullut mieleenkään. Työ ja perhe ovat eri asioita eikä niitä pidä sekoittaa. Muksun kuva on työpöydälläni. Jos jotakuta kiinnostaa, miltä hän näyttää, niin katsokoon siitä.

[/quote]

Mielenkiintoista. Sinusta siis lapsesi olivat/ovat kiljuvia riesoja? 

Miksi teit, kerran noin ajattelet? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:59"]

Kiva tapa :)

[/quote]

Tuntikausien istuskelu ei ole kiva tapa. Meillä työpaikan kahvitunti on 15 min ja ruokailu 30 min.

Vierailija
104/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama aloitus on ollut melkein sanatarkasti jo aiemmin. Väritä paremmin.

Vierailija
105/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 09:44"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:13"]

Minua erikseen pyydettiin tuomaan vauva näytille, muuten olisin pysynyt poissa työpaikalta.

[/quote]

Tämä. Juuri tämä. Tämä on sitä smalltalkia ja sitä ei ole tarkoitus ottaa tosissaan. Yleisimpiä lauseita joita sanotaan, mutta jotka sanotaan vain tavan vuoksi ja ei ole tarkoitustakaan totuutta

-pitäis nähdä joskus, tulkaa joskus oikein pitkälle vierailulle

-tule sitten näyttämään vauvaa, kun se syntyy

-parhaat häät ikinä, missä olen ollut

Ne on sellaisia juttuja, joihin vastataan, että toki toki, niin niin. Järkytys on kova, jos oikeasti joku vanha koulukaveri perheineen vääntyy seuraavana kesänä viikoksi majoitukseen vierailulle tai joku tulee vauvan kanssa istumaan työpaikalle moneksi tunniksi ja kaikille sanotaan, että parhaat häät, koska ei nyt kehtaa sanoa, että ihan paskat häät

Meillä ei ole onneksi käyty vauvoja näyttelemässä
[/quote]
Luulen, että järkytys on kova ainoastaan sinulle. Kun maailmassa on vain mista ja valkoinen niin järkytyt varmaan päivittäin yhdestä jos toisesta asiasta.

Vierailija
106/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:41"]Pyysivät tuomaan vauvan näytille, mut en vienyt enkä mennyt itsekään käymään vaan pyysin allekirjoitettavat paperit postitse toimitettavaksi. En halunnut vaivata muita enkä halunnut mitään keräyksiä lahjaa varten. En kestä teennäistä iloa.

Itse osallistuin toisten vauvalahjoihin kun poisjääminen niistä olisi ollut noloa, ja vierailevia vauvoja ihastelin lyhyesti ja jatkoin sitten töitä. Ne joilla läheisemmät välit jatkoivat tietty parikin tuntia vauvan tuijottelua ja juoruilua. 

Työasioiden ajatteleminen äitiyslomalla on ahdistavaa! 
[/quote]On kyllä asosiaalista meininkiä. "Teennäistä iloa". Voitkohan kuvitellakaan että jotkut meistä tuntee ihan aitoa iloa toisen ihmisen puolesta.

Vierailija
107/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ongelmaa. Ne, joita vauvat eivät kiinnosta tai joilla on kiire, voivat pikaisesti moikata ja jatkaa töitään. Jos jotakin toista taas kiinnostaa vauvalle lepertely, niin en nää sitä kovin pahana, jos siihen hetken työpäivästä käyttää työn sen salliessa. Tuskin missään työpaikalla näitä on ruuhkaksi asti.

Minun työpaikallani on ainakin hyvinkin lapsiystävällistä porukkaa, lähes kaikilla on omia lapsia ja jotkut odottavat jo kovasti lapsenlapsia syntyväksi. Jos en olisi aikoinaan käynyt vauvaa näyttämässä, niin enemmän olisivat varmaan siitä loukkaantuneet.

Vierailija
108/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokaa niitä vauvoja työpaikalle! Tuokaa vaikka monta kertaa! Ne on niin suloisia, että saan koko viikoksi virtaa ja jaksan taas paahtaa toimistoduunia :)

Vierailija
109/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:57"]

Meidän osastolta on lyhyen ajan kuluessa jäänyt useampi nainen äitiyslomalle. Työtä on tosi paljon ja se on stresssaavaa. Minusta on siksi outo tapa, että nämä tuoreet äidit sitten tulevat esittelemään vauvojaan töihin. Tuntikausia sitten osastolaiset istuvat ja juorutaan. Itse en ole hirveän kiinnostunut vauvoista, ja mietin aina, mikä on aikaisin hetki, että voin kohteliaasti palata töihin.

[/quote]

Lukematta ketjua ollenkaan ja vastaamalla vain aloitusviestiin: ehdotan seuraava tapaa sinulle: mene onnittelemaan äitiä seisten, kumarru katsomaan vauvaa ja sano jotain mukavaa (kyllä, se kuuluu asiaan ja jos et muuta keksi niin "Ihana vauveli, voi toista, kun on söpö!") ja hymyile ja ole ystävällinen eli tee juuri sen kuin tilanteessa on kohteliasta, ystävällistä ja hyvää työkaveruutta. Mutta älä istu. Poistu sitten huoneesta töihisi. Silloin et ole tilanteessa, että pitää nousta ylös ja lähteä, kun et alunperinkään ole istunut seurustelemaan.

Vierailija
110/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:30"]Onko tämä tapa auttanut sitten äitiyslomalaisia pysymään työkuvioissa? Luulen, että seuraavalla kerralla poistun varttitunnin päästä omiin hommiini, näiden vastausten perusteella. Tähän asti vaan kun kukaan muukaan ei ole lähtenyt, niin se on tuntunut epäkohteliaalta, mutta se on varmaan väärä lähestymistapa, kun tulos on vain kiusaantunut olo.

ap.
[/quote]

Ihan hyvin voit poistua töihisi vartin jälkeen! Aina voi huikata, että pitää palata sorvin ääreen, on vähän töitä jonossa, jos tuntuu kiusalliselle liueta paikalta ilman selitystä. Kyllä äitiyslomalainen ymmärtää, että a. työpaikalla tehdään ensisijaisesti töitä ja b. kaikki eivät ole kiinnostuneet vauvoista. Toki on kohteliasta toivottaa vaikka mukavaa vauvavuotta äitiyslomlaiselle!

Vierailija
111/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:30"]

Onko tämä tapa auttanut sitten äitiyslomalaisia pysymään työkuvioissa? Luulen, että seuraavalla kerralla poistun varttitunnin päästä omiin hommiini, näiden vastausten perusteella. Tähän asti vaan kun kukaan muukaan ei ole lähtenyt, niin se on tuntunut epäkohteliaalta, mutta se on varmaan väärä lähestymistapa, kun tulos on vain kiusaantunut olo.

ap.

[/quote]

No  juuri näin ainakin meillä tehdään. Kaikki halukkaat käyvät moikkaamassa vanhempaa ja vauvaa, kun ehtivät, esim. kahvitauolla. Jos joku haluaa jutella vierailevan vanhemman kanssa pidemmän kaavan mukaan, vierailu järjestetään lounasaikaan. Olen töissä yksityisellä puolella, työpaikassa jossa sukupuolijakauma on suhteellisen tasainen, mutta samalla tavalla toimi myös naisvaltaisella osastolla. Myös esim.  muihin töihin  tai vaikkapa opiskelemaan lähteneet entiset työkaverit saattavat pistäytyä meillä, toimisto on keskeisellä paikalla.

Vierailija
112/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ainakin useampi työkaveri PYYSI, että tulen sitten näyttämään vauvaa. Jopa esimies pyysi. 

Vierailija
113/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 09:44"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:13"] Minua erikseen pyydettiin tuomaan vauva näytille, muuten olisin pysynyt poissa työpaikalta. [/quote] Tämä. Juuri tämä. Tämä on sitä smalltalkia ja sitä ei ole tarkoitus ottaa tosissaan. Yleisimpiä lauseita joita sanotaan, mutta jotka sanotaan vain tavan vuoksi ja ei ole tarkoitustakaan totuutta -pitäis nähdä joskus, tulkaa joskus oikein pitkälle vierailulle -tule sitten näyttämään vauvaa, kun se syntyy -parhaat häät ikinä, missä olen ollut Ne on sellaisia juttuja, joihin vastataan, että toki toki, niin niin. Järkytys on kova, jos oikeasti joku vanha koulukaveri perheineen vääntyy seuraavana kesänä viikoksi majoitukseen vierailulle tai joku tulee vauvan kanssa istumaan työpaikalle moneksi tunniksi ja kaikille sanotaan, että parhaat häät, koska ei nyt kehtaa sanoa, että ihan paskat häät Meillä ei ole onneksi käyty vauvoja näyttelemässä [/quote] Luulen, että järkytys on kova ainoastaan sinulle. Kun maailmassa on vain mista ja valkoinen niin järkytyt varmaan päivittäin yhdestä jos toisesta asiasta.

[/quote]

No ei niitä ole tarkoituskaan ottaa tosissaan

Oi, olette ostaneet mökin

Niin olemme, tulkaa käymään joskus

Se ei meinaa, että sinne tullaan viikoksi loisimaan toisten ruoille ja passattavaksi

Kun jää äitiyslomalle, ei voi suoraan sanoa, että heippa, oikeasti emme muista sinua vuoteen ja ketään ei kiinnosta, kun oma elämä menee vauhdilla eteen päin. Pakko sanoa, että tuu sitten näyttämään vauvaa

Kun näkee jotain vanhaa koulukaveria tai lapsuudentuttua, sanotaan, että voi voi, pitäis nähdä useammin. Se ei oikeasti meinaa, että oikeasti halutaan heitä yökylään tai muutenkaan kyläillä. Ei voi oikeasti sanoa,että sorppa, ollaan etäännytty niin, ettei oikeasti kiinnosta sun mies ja lapset ja koko sun elämäsi. Totta ihmeessä järkyttyy, jos joku vanha koulukaveri vääntyy perheineen oven taakse viikoksi kylään, kun sanoithan, että olis kiva tavata useammin.

Nämä on näitä, jotka pitäisi ymmärtää antaa mennä korvasta sisään ja toisesta ulos. Kohteliaisuuksia, mutta ei kannattaisi ottaa tosissaan.

Vierailija
114/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 10:18"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:30"]Onko tämä tapa auttanut sitten äitiyslomalaisia pysymään työkuvioissa? Luulen, että seuraavalla kerralla poistun varttitunnin päästä omiin hommiini, näiden vastausten perusteella. Tähän asti vaan kun kukaan muukaan ei ole lähtenyt, niin se on tuntunut epäkohteliaalta, mutta se on varmaan väärä lähestymistapa, kun tulos on vain kiusaantunut olo. ap. [/quote] Ihan hyvin voit poistua töihisi vartin jälkeen! Aina voi huikata, että pitää palata sorvin ääreen, on vähän töitä jonossa, jos tuntuu kiusalliselle liueta paikalta ilman selitystä. Kyllä äitiyslomalainen ymmärtää, että a. työpaikalla tehdään ensisijaisesti töitä ja b. kaikki eivät ole kiinnostuneet vauvoista. Toki on kohteliasta toivottaa vaikka mukavaa vauvavuotta äitiyslomlaiselle!

[/quote]

Sitten tuoteet äidit kirjoittaa tänne ja valittaa, että työpaikan nirppanokka lähti töihin ja ei halunnut tutustua mun vauvaan ja ahdistaa mennä töihin, kun se on täynnä vittumisia työpaikkakiusaajia ja olen niin yksin kotona, kun ystävät töissä ei halunneetkaan ihastella minun Turkka-Nicolaita.

Vierailija
115/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 09:44"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:13"] Minua erikseen pyydettiin tuomaan vauva näytille, muuten olisin pysynyt poissa työpaikalta. [/quote] Tämä. Juuri tämä. Tämä on sitä smalltalkia ja sitä ei ole tarkoitus ottaa tosissaan. Yleisimpiä lauseita joita sanotaan, mutta jotka sanotaan vain tavan vuoksi ja ei ole tarkoitustakaan totuutta -pitäis nähdä joskus, tulkaa joskus oikein pitkälle vierailulle -tule sitten näyttämään vauvaa, kun se syntyy -parhaat häät ikinä, missä olen ollut Ne on sellaisia juttuja, joihin vastataan, että toki toki, niin niin. Järkytys on kova, jos oikeasti joku vanha koulukaveri perheineen vääntyy seuraavana kesänä viikoksi majoitukseen vierailulle tai joku tulee vauvan kanssa istumaan työpaikalle moneksi tunniksi ja kaikille sanotaan, että parhaat häät, koska ei nyt kehtaa sanoa, että ihan paskat häät Meillä ei ole onneksi käyty vauvoja näyttelemässä [/quote] Luulen, että järkytys on kova ainoastaan sinulle. Kun maailmassa on vain mista ja valkoinen niin järkytyt varmaan päivittäin yhdestä jos toisesta asiasta.

[/quote]

No ei niitä ole tarkoituskaan ottaa tosissaan

Oi, olette ostaneet mökin

Niin olemme, tulkaa käymään joskus

Se ei meinaa, että sinne tullaan viikoksi loisimaan toisten ruoille ja passattavaksi

Kun jää äitiyslomalle, ei voi suoraan sanoa, että heippa, oikeasti emme muista sinua vuoteen ja ketään ei kiinnosta, kun oma elämä menee vauhdilla eteen päin. Pakko sanoa, että tuu sitten näyttämään vauvaa

Kun näkee jotain vanhaa koulukaveria tai lapsuudentuttua, sanotaan, että voi voi, pitäis nähdä useammin. Se ei oikeasti meinaa, että oikeasti halutaan heitä yökylään tai muutenkaan kyläillä. Ei voi oikeasti sanoa,että sorppa, ollaan etäännytty niin, ettei oikeasti kiinnosta sun mies ja lapset ja koko sun elämäsi. Totta ihmeessä järkyttyy, jos joku vanha koulukaveri vääntyy perheineen oven taakse viikoksi kylään, kun sanoithan, että olis kiva tavata useammin.

Nämä on näitä, jotka pitäisi ymmärtää antaa mennä korvasta sisään ja toisesta ulos. Kohteliaisuuksia, mutta ei kannattaisi ottaa tosissaan.
[/quote]
Niin. Toistit sitten aiemman viestisi uudelleen? Mitähän sinulle vastaisi. Vastaanpa, vaikka tämä sinua nyt jälleen järkyttää, että osa oikeasti haluaa nähdä työkaverin ja tämän vauvan. Osa toivottaa vilpittömästi mökilleen tervetulleeksi. Se että sinä puhut toista ja tarkoitat toista ei tarkoita että muut ovat kaltaisiasi.

Vierailija
116/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, onpa taas vääntämistä tästäkin asiasta. Työpaikoissa on eroja. Toisaalla on luonnollinen tapa, että vauvan kanssa voi mennä käymään ja työkaverit ovat jopa lahjankin ostaneet. Mutta pitäisihän se ymmärtää, että kaikkia ei kiinnosta. Mutta täällä osa ei millään tunnu käsittävän, että on ihmisiä jotka oikeasti ovat hieman JOPA ystävystyneet töissä (riippuu melko paljon alastakin, miten todenäköistä tämä on), jolloin olisi jopa outoa, jos ei äitiyslomalainen piipahtaisi töissä. Kuitenkaan ei NIIN ystäviä olla, että kyläiltäisi muuten. Itse olen ollut työpaikassa, johon en kuvitellutkaan vauvan kanssa meneväni näytille, seuraavassa taas tuntui paljon luonnollisemmalta. Joskin pikaiseen yritin vaan piipahtaa, etten viivytä töitä, vaikka käymään oli "pyydetty".  Eikö jokainen työpaikalla voi huomioida äitiyslomalaisen omalla tavallaan, ei kai kukaan tässäkään tilanteessa odota ylimakeaa teeskentelyä työkaverilta, jonka kanssa ei tule juttuun muutenkaan?

Vierailija
117/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, kiusallinen hetki: samanikäisten vauvojen äidit tulivat esittelemään tuotoksiaan yhdessä. Toinen vauva oli todella söpö poika, iloinen, ulospäin suuntautunut ja otti aktiivisesti kontaktia ulkomaailmaan. Toinen vauva oli tyttö, joka näytti vanhalta mieheltä ja käyttäytyi kuin olisi huumattu. Rumin vauva mitä olen koskaan nähnyt ja vaikutti autistiselta. Ei ollut kiinnostunut mistään. Oli kiusallista miten kaikki antoivat huomiota tälle hurmurille ja Allu Tuppuraisen vauva lookalike jäi huomiotta.

Vierailija
118/124 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:50"]

Tuo on kyllä ollut aina mulle täysi arvoitus, että miten niin sellainen työpaikka on muka parempi jossa ihmiset sosialiseeraa keskenään ja tunnetaan niiden puolisot ja lapsetkin. Itselleni sellainen olisi ahdistavaa. Kai mä sitten oon psykopaatti, mutta parhaiten viihdyn työpaikalla, jossa ei tarvitse tehdä muuta kuin töitä. Toivottavasti tulee joku antisosiaalisten työpaikkojen virallinen luokitus, niin tiedän mihin haen jos nykyisestä paikasta joskus lähden. En tosiaan halua mihinkään kakkukerhoon.

[/quote]

En minäkään käy töissä, kuin tekemässä töitä. Meilläkin on näitä, jotka tulevat töihin seurustelemaan ja sen huomaa työn tuloksesta ja yt-neuvotteluiden aikaan saavat ensimäisenä lähteä.

Vierailija
119/124 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihana nähdä noita lapsia, vaikka oikeasti en pidä pienistä lapsista yhtään! Yleensä poistun kyllä 5min päästä ja pahoittelen että pitää mennä tekemään töitä. Se on kaikille ihan ok. Samoin yritän etsiä vaikka askartelutarvikkeita jos joku isompi lapsi käy työpaikalla vaikka loman aikana. Mun mielestä tuollainen on aika normaalia kanssakäymistä. Ainahan siihen vauvan ympärille tulee joku myös yökkimään -onko se sitten parempi. ;)

Vierailija
120/124 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:23"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:21"]Meidän työpaikalla on tuo tapa. Kävin itsekin sitten vauvaani esittelemässä, mutta kukaan ei tullutkaan juttelemaan tai ihastelemaan vauvaa. Tajusin olevani työkaveripiiristä niin ulkona että oli pakko vaihtaa paikkaa. [/quote] Niin eikä minulle pidetty läksiäisiäkään, vaikka muille on aina pidetty. Arvelin tosin tätä jo etukäteen, kun ilmoittautumislistaa edellisen työkaverin läksiäisiin ei koskaan löytynyt minun työvuoroni aikana.

[/quote]

huh, mikä työilmapiiri. Parempi vaihtaakin. Et tarvitse tuollaista pikkusieluista ikävää porukkaa.  Siellä kenties yksi pääpiiru, joka on ollut homman alku ja juuri. Parempia paikkoja on.