Mitä jos työnantaja ei suostu etyöhön?
Tilanne sellainen että työpaikka eri kaupungissa. Matkaa liki 300km. Työ sovittu ja aloitettu koronan aikaan ja sovittiin siis että käyn kerran viikossa toimistolla päivän, eli siis yhtenä päivänä viikossa ajan tuon matkan edes takaisin. Mulla pieniä lapsia ja tuo ei siis ole liian raskasta.
Nyt sit ilmoitettiin että toukokuun alusta pitää olla väh. 4pv viikossa paikalla. Tästä etätyöstä ei ole kirjallista sopimusta, nyt toki tajuan että olisi pitänyt olla.
Saako tästä potkut jos ei suostu? En mitenkään voi, pysty tai halua olla liki koko viikkoa erossa perheestä eri paikkakunnalla.
Mitä tässä voisi tehdä? Onko itsensä irtisanominen ja kerenssi ainoa keino?
Työt on hoituneet hyvin etänäkin mutta nyt TA perustelee että pitää olla läsnä että yhteistyö toimii ja kokoukset onnistuu paremmin.
Vähän tuntuu että en ole ehkä ainoa jolle näin käy, sillä moni tosiaan aloitti työt pandemian aikana ja nyt sit yhtäkkiä tilanne muuttuikin ”vanhaksi normaaliksi”.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alallani ei ole etätyötä tarjolla, koska siinä pitää juuri palaveerata ja kokoustaa ja joskus kouluttaa. Ap
No miten se on korona-aikana sitten onnistunut, jos se ei ole mahdolista? Onko sinulla nyt vähän keksitty ongelma?
Kokoukset ovat yksi juttu, jotka todellakin ovat alkaneet toimia korona-aikana etänä ja tuskin enää palataa siihen että jonku hikisen kokouksen takia pitäisi lähteä toiseen kaupunkiin tai jopa toiseen maahan.
Sanoin ehkä epätarkasti, alallani ei ole KOKONAAN etätyötä vaan useimmat työnantajat vaatii hybridimallin. Tämä nykyinen suostui normaalia laajempaan etätyöhön ja siksi otin sen. En vaan osannut varautua että työantanaja muuttaa mieltään.
Omasta mielestäni työt voi hoitaa kyllä vaikka kokonaan etänä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskö se jälleen kerran on ainoa vaihtoehto? Ei käynyt mielessä että voi hankkia uuden työpaikan?
Olisi ihan kiva jos nämä "fiksut" kommentoijat vaivautuisivat lukemaan kommentit ennen kuin pieraisevat aivopierunsa ilmoille.
"Mutta, omassa kaupungissa missä asun, on huono työtilanne ja tän takia olen joutunut ottamaankin muualta töitä. Vaarana on siis se että tipahdan työttömäksi."
"Työnhaun olen nyt aloittanut mutta siinä voi mennä vuosikin ennenkuin onnistuu eli se ei nyt mua pelasta. Ap"
Miksi se uusi työpaikka ei voisi olla vaikka 600 km päässä, jos se on etätyötä? Paskaa provoamista
Alallani ei ole etätyötä tarjolla, koska siinä pitää juuri palaveerata ja kokoustaa ja joskus kouluttaa. Ap
Sitten ainoa mahis on muuttaa työpaikkakunnalle. Koko poppoo.
Ei missään nimessä. Miehelle ei löydy töitä ja työpaikkakunta on kuihtuva maakuntakeskus. Ap
Siis sun työpaikka on 300 km päässä jossain pahemmassa käpykylässä missä itse asut? No jospa alat etsimään työpaikan siltä missä nyt asut?
Tässä omassa kaupungissa kestää 1-2 v uuden työn saanti. Olen jo hakemassa sitä työtä, mutta ymmärrätkö että siinä KESTÄÄ? Se ei ratkaise nyt ongelmaa toukokuun alkuun mennessä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Et sä ap saa karenssia välttämättä jos työmatka on 300km☺️Kannattaa kysyä työkkäristä eikä täältä, tuskin pakotetaan pienten lasten äitiä noin kauas töihin.
Pyydä työnantajalta kirjallisena ilmoitus lähityövelvoitteesta ja toimita työkkäriin.
T. TE-täti
Kiitos! Tämä oli kiva ja ystävällinen vastaus! Ap
Irtisanomislappu työpaikalle. Mä en suostuisi olemaan edes sitä 3 päivää viikossa pois lasteni luota, minkä monet tässä ketjussa ovat poissa kotoa pendelöimässä. Just 1pv viikossa olisi maksimi. Omat lapset ja perhe on niin tärkeä ja arvokas että ennemmin työtön kuin aina poissa kotoa.
Et vaan suostu. Kävi miten kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskö se jälleen kerran on ainoa vaihtoehto? Ei käynyt mielessä että voi hankkia uuden työpaikan?
Olisi ihan kiva jos nämä "fiksut" kommentoijat vaivautuisivat lukemaan kommentit ennen kuin pieraisevat aivopierunsa ilmoille.
"Mutta, omassa kaupungissa missä asun, on huono työtilanne ja tän takia olen joutunut ottamaankin muualta töitä. Vaarana on siis se että tipahdan työttömäksi."
"Työnhaun olen nyt aloittanut mutta siinä voi mennä vuosikin ennenkuin onnistuu eli se ei nyt mua pelasta. Ap"
Miksi se uusi työpaikka ei voisi olla vaikka 600 km päässä, jos se on etätyötä? Paskaa provoamista
Tuota noin....jos alallasi ei ole tarjolla etätöitä, mikä sai sut kuvittelemaan, että nykyisellä työpaikallasi olisi etätö muulloinkin kuin vain etätyösuosituksen aikana? Ymmärtäisi tällaisen olettamuksen, jos alallasi etätyö olisi yleistä.
Oletin ihan siksi kun niin soviittin. Se vaan nyt sitten muuttui. Ap
Siis sovitte, että etätyö jatkuu vielä etätyösuosituksen päättymisen jälkeenkin?
Ei. Ei puhuttu mitään mistään etätyösuosituksesta tai sen loppumisesta.
Mutta silti oletit, että etätyö jatkuu etätyösuosituksen päättymisenkin jälkeen alalla, jossa ei yleensä tehdä etätöitä? Ei käynyt mielessä, että etätyö oli nyt mahdollista virallisen etätyösuosituksen vuoksi?
Työpaikkakunnalta vuokrakämppä ja lapset sinne myös kirjoille ja päiväkotipaikat hakuun. Näin toimitaan jos rahatilanne vaatii. Parisuhde voi kyllä kärsiä, mutta elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten se on korona-aikana sitten onnistunut, jos se ei ole mahdolista? Onko sinulla nyt vähän keksitty ongelma?
Kokoukset ovat yksi juttu, jotka todellakin ovat alkaneet toimia korona-aikana etänä ja tuskin enää palataa siihen että jonku hikisen kokouksen takia pitäisi lähteä toiseen kaupunkiin tai jopa toiseen maahan.
Sanoin ehkä epätarkasti, alallani ei ole KOKONAAN etätyötä vaan useimmat työnantajat vaatii hybridimallin. Tämä nykyinen suostui normaalia laajempaan etätyöhön ja siksi otin sen. En vaan osannut varautua että työantanaja muuttaa mieltään.
Omasta mielestäni työt voi hoitaa kyllä vaikka kokonaan etänä. Ap
Mitä sun työsopparissa lukee? Tai olisiko sulla tallessa vaikka jotain mailikeskustelua missä olisitte kirjallisesti sopineet asiasta. Ehdotan että nostat kissan pöydälle ja kerrot työnanatajalle, että tilanne tämä, mitäs tehdään. Et pysty olemaan 4 päivänä paikan päällä, että löytyykö joustoa vai alatko etsiä uutta työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin....jos alallasi ei ole tarjolla etätöitä, mikä sai sut kuvittelemaan, että nykyisellä työpaikallasi olisi etätö muulloinkin kuin vain etätyösuosituksen aikana? Ymmärtäisi tällaisen olettamuksen, jos alallasi etätyö olisi yleistä.
Siis sovitte, että etätyö jatkuu vielä etätyösuosituksen päättymisen jälkeenkin?
Mutta silti oletit, että etätyö jatkuu etätyösuosituksen päättymisenkin jälkeen alalla, jossa ei yleensä tehdä etätöitä? Ei käynyt mielessä, että etätyö oli nyt mahdollista virallisen etätyösuosituksen vuoksi?
Mitä oikein saat tästä viisastelusta ja nälvimisestä? Sulla ei ole mitään viisasta sanottavaa ketjuun -ohis
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkakunnalta vuokrakämppä ja lapset sinne myös kirjoille ja päiväkotipaikat hakuun. Näin toimitaan jos rahatilanne vaatii. Parisuhde voi kyllä kärsiä, mutta elämä on.
Vain lapseton vela antaa tällaisia ohjeita. Ap on etsimässä uutta työtä. Maailman järjettömin idea repiä lapset tutusta ympäristöstä, viedä vieraaseen kaupunkiin, ja kohta TAAS repiä ne uuteen paikkaan kun saakin uuden työn.
Suomalaiset on ihan liian työhulluja.
Ihan sairasta sakkia ketjussa. Pitäisi olla valmis muuttamaan käpykylään paskan työn takia, pakottaa mies irtisanoutumaan työttömäksi, raahata lapset toiselle puolen suomea, jonkun paskan työn takia.
Kuule, työtä saa muualtakin. Ei ehkä heti mutta hetken päästä. Päätökset tehdään perheen kannalta, ei mikään rupuduunin perusteella eikä työnantajan parhaaksi. Valoja päälle nyt näille sekopääkommentoijille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni työt voi hoitaa kyllä vaikka kokonaan etänä. ApMitä sun työsopparissa lukee? Tai olisiko sulla tallessa vaikka jotain mailikeskustelua missä olisitte kirjallisesti sopineet asiasta. Ehdotan että nostat kissan pöydälle ja kerrot työnanatajalle, että tilanne tämä, mitäs tehdään. Et pysty olemaan 4 päivänä paikan päällä, että löytyykö joustoa vai alatko etsiä uutta työpaikkaa.
Sopparissa ei lue mitään, siis lukee vain työnantajan kotipaikka. Suullisesti sovittiin tästä. Tietenkin olisi pitänyt sopia kirjallisesti mutta sillä viisastelu ei nyt tässä hädässä auta. Toukokuun alusta pitää aloittaa lähityö. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuten minunkin työssäni. Palaveeraan tuntikausia viikossa, informoin, koulutan, autan jne ja olen tehnyt 2v täysin etänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuten minunkin työssäni. Palaveeraan tuntikausia viikossa, informoin, koulutan, autan jne ja olen tehnyt 2v täysin etänä.
Miten sulla nyt jatkuu? Kun etätyö päättyy
Miten ihmiset eivät tajua vielä tänäkään päivänä, että asiat PITÄÄ LAITTAA PAPERILLE.
Sitä varten ne sopimukset (työsopimuksetkin) on.
Ei se työnantajakaa luota työntekijään vaan haluaa asiat paperille.
AP, oma moka!
Vierailija kirjoitti:
Tästä etätyöstä ei ole kirjallista sopimusta, nyt toki tajuan että olisi pitänyt olla.
Vierailija kirjoitti:
Ja joo omaa syytä osin kun luotin että suullisesti sovitut asiat pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko karenssin jos työmatkan takia irtisanon itseni? Ap
(Valitettavasti) saat
Et välttämättä saa, kun perustelet ton matkan, pienet lapset ja muutoksen eli et saa enää tehdä etänä.
Miksi hel**tissä et tee kirjallista sopparia tärkeistä asioista?
Kyllä se työmatka on ollut tiedossa jo ihan työsopparia tehdessä eli ei riitä perusteeksi.
Perusteeksi voisi riittää jokin YLLÄTTÄVÄ syy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä oikein saat tästä viisastelusta ja nälvimisestä? Sulla ei ole mitään viisasta sanottavaa ketjuun -ohis
Ohis vaan itsellesi. Jos mitään kirjallista tai edes suullista sopimusta etätyön jatkumisesta virallisen etätyösuosituksen päättymisen jälkeenkin ei ole alalla, jossa ei yleensä tehdä etätöitä, niin ikävä tosiasia silloin on, että ap:n on tyydyttävä palaamaan normaaliin tai sitten vaihdettava työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko karenssin jos työmatkan takia irtisanon itseni? Ap
(Valitettavasti) saat
Et välttämättä saa, kun perustelet ton matkan, pienet lapset ja muutoksen eli et saa enää tehdä etänä.
Miksi hel**tissä et tee kirjallista sopparia tärkeistä asioista?
Kyllä se työmatka on ollut tiedossa jo ihan työsopparia tehdessä eli ei riitä perusteeksi.
Perusteeksi voisi riittää jokin YLLÄTTÄVÄ syy
Se on YLLÄTTÄVÄ syy että 1 pv läsnäolo muuttuu koko viikon läsnäolopakoksi. Johan tuolla te-keskuksen täti antoi ohjeet miten toimia.
Siis sun työpaikka on 300 km päässä jossain pahemmassa käpykylässä missä itse asut? No jospa alat etsimään työpaikan siltä missä nyt asut?