Mitä jos työnantaja ei suostu etyöhön?
Tilanne sellainen että työpaikka eri kaupungissa. Matkaa liki 300km. Työ sovittu ja aloitettu koronan aikaan ja sovittiin siis että käyn kerran viikossa toimistolla päivän, eli siis yhtenä päivänä viikossa ajan tuon matkan edes takaisin. Mulla pieniä lapsia ja tuo ei siis ole liian raskasta.
Nyt sit ilmoitettiin että toukokuun alusta pitää olla väh. 4pv viikossa paikalla. Tästä etätyöstä ei ole kirjallista sopimusta, nyt toki tajuan että olisi pitänyt olla.
Saako tästä potkut jos ei suostu? En mitenkään voi, pysty tai halua olla liki koko viikkoa erossa perheestä eri paikkakunnalla.
Mitä tässä voisi tehdä? Onko itsensä irtisanominen ja kerenssi ainoa keino?
Työt on hoituneet hyvin etänäkin mutta nyt TA perustelee että pitää olla läsnä että yhteistyö toimii ja kokoukset onnistuu paremmin.
Vähän tuntuu että en ole ehkä ainoa jolle näin käy, sillä moni tosiaan aloitti työt pandemian aikana ja nyt sit yhtäkkiä tilanne muuttuikin ”vanhaksi normaaliksi”.
Kommentit (138)
Eikös jossain Japanissa ole 3h työmatka suuntaansa ihan normaali?
Palsta näyttää olevan täynnä intoilijoita, joilla hoituu neljänä päivänä matkat esim. Joensuusta Helsinkiin (4 h /suunta) tai Lappeenrannasta Vantaalle (2h + / suunta).
Yhden / kaksi päivää viikossa varmaan onnistuukin. Ap:n tapauksessa kyse olisi 4-5 päivää viikossa. Kiva jos jonkun mielipiteen mukaan tälläkin palstalla kolmasosa suomalaisista pendelöi. Vielä kivempi, jos se jollakin onnistuu siten, että pystyy yhdistämään perhe-elämänsä esim. Joensuussa ja pendelöidä sitten neljänä tai viitenä päivänä viikossa Helsingissä. Kovin realistiselta tuo ei kuitenkaan kuulosta.
Suurin osa suomalaisista asuu suhteellisen lähellä työpaikkaansa. Käytännössä puhutaan lähikunnista. Poikkeuksiakin toki on.
AP:n tapauksessa joko katsoisin asumisvaihtoehtoa lähempää työtä tai kokonaan työpaikan vaihtoa.
Suullinen sopimus esimiehesi kanssa on yhtä pätevä, kuin kirjallinenkin. Joskin suullisen sopimuksen todentaminen on hankalaa. Lisäksi esimiehesi on varmasti haastavan tilanteen edessä, mikäli sallii sinulle neljä etäpäivää viikkoon. Yhdenvertaisuuden ja tasapuolisuuden nimissä tulisi muillakin olla tämä oikeus.
terv. opettaja lukiosta, jonka työt niin ikään onnistuisi loistavasti etänä mökiltä
Ap sitten pitää vaihtaa sellaiselle työnantajalle joka suostuu etätyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskö se jälleen kerran on ainoa vaihtoehto? Ei käynyt mielessä että voi hankkia uuden työpaikan?
Olisi ihan kiva jos nämä "fiksut" kommentoijat vaivautuisivat lukemaan kommentit ennen kuin pieraisevat aivopierunsa ilmoille.
"Mutta, omassa kaupungissa missä asun, on huono työtilanne ja tän takia olen joutunut ottamaankin muualta töitä. Vaarana on siis se että tipahdan työttömäksi."
"Työnhaun olen nyt aloittanut mutta siinä voi mennä vuosikin ennenkuin onnistuu eli se ei nyt mua pelasta. Ap"
Miksi se uusi työpaikka ei voisi olla vaikka 600 km päässä, jos se on etätyötä? Paskaa provoamista
Alallani ei ole etätyötä tarjolla, koska siinä pitää juuri palaveerata ja kokoustaa ja joskus kouluttaa. Ap
Sitten ainoa mahis on muuttaa työpaikkakunnalle. Koko poppoo.
Kyllä pitäisi olla hyvä palkka, jotta tuollaiset bensakulut pystyisi maksamaan. Ei mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajasi kuulostaa typerykseltä, joka ei ole herännyt tähän vuosituhanteen vieläkään. Jos työt ovat sujuneet etänä tähänkin asti, niin muutetaanpa käytäntöä palavereiden vuoksi? Ohhoh. Ala etsimään uutta työtä heti paikalla. Eihän sen tarvitse olla omalla paikkakunnalla, koska on kyllä olemassa fiksuja työnantajia, joille voit työskennellä vaikka 100% etänä.
Meillähän on vain apn sana, että työt on sujuneet ja vieläpä hyvin. Näitä käsityksiä on paljon käsitelty isossa yhtiössä jossa työskentelen (nyt lomalla). Moni kokee tehneensä yhtä hyvää tasoa kuin toimistolla mutta ei se aina pidä paikkaansa. Ja kyllä työnantajan pitää kohdella kaikkia tasavertaisesti, on töitä, jotka hoituvat paremmin yrityksen toimitiloissa ja osan väestä pitää siis toimistolle tulla, kyllä työnantajalla on ihan perusteltu syy silloin sanoa, että kaikille samat säännöt.
Apn olisi pitänyt, ottaessaan vastaan työn 300 km päästä, jota en ihan oikeasti usko, sopia, että tekee yön aina etänä. Jos yhden työpäivän takia ajaa tai junalla siirtyy 300 km päähän vuorokaudessa iso osa kuluu matkustukseen, 600 km päivässä, älkää nyt viitsikö.Mitä hittoa horiset? Mun työmatka on 270 km ja ajan sen ees taas saman työpäivän aikana, en joka päivä tietenkään mutta aina kun teen lähipäivän.
Aamulla matkaan 5.45 (perillä ennen ysiä) ja illalla kotiin 16.30 lähtien ja kotona ennen kasia.Varmaan perus av mammat on jotain koulun ruokalan tätejä jotka ei ikinä matkusta. Tuo reissaaminen on NORMAALIA ainakin akateemisille. Kaikissa töissäni 20v urani aikana on aina pitänyt käydä esim kerran viikossa helsingissä tai kerran viikossa sivukonttorilla tms.
Hauska trollaus :D Tuollainen työmatka ei ole edes huutoetäisyydellä normaalista.
10–19 minuutin työmatkoja tekee Suomessa 29 prosenttia, 20–29 minuutin 19 prosenttia ja 30–59 minuutin matkoja 26 prosenttia työllisistä. Vastaavasti suomalaisista harvempi (5 %) asuu yli tunnin matkan päässä työpaikastaan..
https://www.stat.fi/tietotrendit/artikkelit/2020/suomalaisten-tyomatkat…
Eikai lainaamasi kirjoittaja edes väittänyt sen olevan normaali työmatka.
Itse kuulun tuohon 5%:iin joka asuu yli tunnin matkan päässä työpaikasta.
Käyttäjä38452 kirjoitti:
Kyllä pitäisi olla hyvä palkka, jotta tuollaiset bensakulut pystyisi maksamaan. Ei mitään järkeä.
Sähköauto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskö se jälleen kerran on ainoa vaihtoehto? Ei käynyt mielessä että voi hankkia uuden työpaikan?
Olisi ihan kiva jos nämä "fiksut" kommentoijat vaivautuisivat lukemaan kommentit ennen kuin pieraisevat aivopierunsa ilmoille.
"Mutta, omassa kaupungissa missä asun, on huono työtilanne ja tän takia olen joutunut ottamaankin muualta töitä. Vaarana on siis se että tipahdan työttömäksi."
"Työnhaun olen nyt aloittanut mutta siinä voi mennä vuosikin ennenkuin onnistuu eli se ei nyt mua pelasta. Ap"
Miksi se uusi työpaikka ei voisi olla vaikka 600 km päässä, jos se on etätyötä? Paskaa provoamista
Alallani ei ole etätyötä tarjolla, koska siinä pitää juuri palaveerata ja kokoustaa ja joskus kouluttaa. Ap
Sitten ainoa mahis on muuttaa työpaikkakunnalle. Koko poppoo.
Ei missään nimessä. Miehelle ei löydy töitä ja työpaikkakunta on kuihtuva maakuntakeskus. Ap
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä38452 kirjoitti:
Sähköauto
Buahahhah! Ajapa 300km matkaa -30 asteen pakkasessa, sähkökippo hyytyy puolessavälissä. T. Automyyjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin....jos alallasi ei ole tarjolla etätöitä, mikä sai sut kuvittelemaan, että nykyisellä työpaikallasi olisi etätö muulloinkin kuin vain etätyösuosituksen aikana? Ymmärtäisi tällaisen olettamuksen, jos alallasi etätyö olisi yleistä.
Meillä on sama ongelma ja epäilen että tämä on yleistä akateemisissa perheissä maakunnissa. Nyt tässä kotikaupungissa missä asumme ln miehen alan töitä ja eräänlainen osaamisklusteri. Mun työ on harvinainen ja sen osaamisklusteri on Kuopiossa/Oulussa. Eli mun työt löytyy noista paikoista. Jos muutetaan sitten mun työn perässä, niin miehen osaamisen työtä ei ole siellä. Sen työt on esim Keski-Suomessa tai Pirkanmaalla. Eli se työn perässä muutto ei ratkaise mitään vaan siirtää ongelmaa. Joka tapauksessa jompikumpi pendelöi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin....jos alallasi ei ole tarjolla etätöitä, mikä sai sut kuvittelemaan, että nykyisellä työpaikallasi olisi etätö muulloinkin kuin vain etätyösuosituksen aikana? Ymmärtäisi tällaisen olettamuksen, jos alallasi etätyö olisi yleistä.
Oletin ihan siksi kun niin soviittin. Se vaan nyt sitten muuttui. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sovitte, että etätyö jatkuu vielä etätyösuosituksen päättymisen jälkeenkin?
Av-palstalla ei keskimäärin ole noita korkean tason osaajia joten siksi tässä ketjussa moni on autuaan tietämätön pendelöinnin yleisyydestä.
Olen johtaja (saikulla just nyt leikkauksen takia) ja AINA, siis ihan aina, olen joutunut pendelöimään. Johtohommia ei koskaan ole siinä kotioven vieressä, vaan ne on aina muilla pikkakunnilla. Ja jos töitä haluaa tehdä niin sinne sitten mennään.
Vain pk-seutu on se alue suomessa jossa ei tarvitse varautua joko muuttoon tai matkusteluun aina kun vaihtaa työtä. Muualla suomessa se on normaalia.
Yhteenvetona ap, suullinenkin sopimus on sitova. Jos pomo ei ole samaa mieltä, ole yhteydessä liittoon. Jos sieltäkin nostetaan kädet pystyyn, varmista työkkäristä, millainen karenssi on tulossa, jos irtisanoudut näillä perusteilla. Ja sitten irtisanoudut.
Uusi työ voi löytyä pikemmin kuin luuletkaan, kun haet etänä tehtäviä töitä ympäri Suomen. Ja uusi työnantajasi kyllä ymmärtää, miksi halusit lopettaa nykyisessä paikassasi - ihan jokainen täysjärkinen sen ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sovitte, että etätyö jatkuu vielä etätyösuosituksen päättymisen jälkeenkin?
Ei. Ei puhuttu mitään mistään etätyösuosituksesta tai sen loppumisesta.
Vierailija kirjoitti:
No miten se on korona-aikana sitten onnistunut, jos se ei ole mahdolista? Onko sinulla nyt vähän keksitty ongelma?
Kokoukset ovat yksi juttu, jotka todellakin ovat alkaneet toimia korona-aikana etänä ja tuskin enää palataa siihen että jonku hikisen kokouksen takia pitäisi lähteä toiseen kaupunkiin tai jopa toiseen maahan.
Et sä ap saa karenssia välttämättä jos työmatka on 300km☺️Kannattaa kysyä työkkäristä eikä täältä, tuskin pakotetaan pienten lasten äitiä noin kauas töihin.
Pyydä työnantajalta kirjallisena ilmoitus lähityövelvoitteesta ja toimita työkkäriin.
T. TE-täti
Vierailija kirjoitti:
Yhteenvetona ap, suullinenkin sopimus on sitova. Jos pomo ei ole samaa mieltä, ole yhteydessä liittoon. Jos sieltäkin nostetaan kädet pystyyn, varmista työkkäristä, millainen karenssi on tulossa, jos irtisanoudut näillä perusteilla. Ja sitten irtisanoudut.
Uusi työ voi löytyä pikemmin kuin luuletkaan, kun haet etänä tehtäviä töitä ympäri Suomen. Ja uusi työnantajasi kyllä ymmärtää, miksi halusit lopettaa nykyisessä paikassasi - ihan jokainen täysjärkinen sen ymmärtää.
Uusi työ voi löytyä jo ennen irtisanoutumista, vaikka vauva-palstalle se tuntuu olevan mahdottomuus.
Aivan idioottivastauksia, siis nämä kärsit nyt vaan ja ajelet.
Kuka jaksaa ajaa 8 h työn lisäksi 6h? Kuka jaksaa joka päivä jatkuvasti 14 tunnin päiviä eli jostain aamuviidestä iltaseitsemään? Ja tässä siis 6 tuntia autossa?
Tuollaista ei vaan voi vaatia yhtään keltään. On täysin oikeudenmukaista että irtisanoutuu. Työttömänä on kurjaa mutta sentään ihmisarvoista elämää.