Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajien mielipiteitä ns.turhista saikuista, foorumi.

Vierailija
08.08.2015 |

http://hoitajat.net/forums/topic/9707-sairasloman-ev%C3%A4%C3%A4minen/?page=1

Vanhoja kommentteja, mutta menköön. Lainaan yhden:

Pinks

Lähetetty 19 tammi  2011

"Kyllä mä melkein sanoisin, että nenun päästä näkee jos ihminen on kipee. Ei se kuume sitä määritä mikä se olo ja työkyky on. Kuume nyt lähinnä mitataan rutiininomaisesti ja ehkä hitusen lääkäriäkin varten. Kaksi kertaa olen saikun evännyt, molemmilla kerroilla kyseessä nuori sälli, jolla ei mitään vaivoja ollut, selkeästi lorvikatarria potivat. Luulivat raukat saavansa saikkulaput kouraan ihan vaan tulemalla paikalle ja ilmoittamalla, että saikkua olis tarvis. Ei mennyt läpi, oireista ei osanneet sanoa mitään, toinen oli kuulemma toissapäivänä aivastanut. Että onhan näitä. Migreenistä tosiaan lupa kirjoitella yksi päivä, mahataudista sen kolme päivää ja flunssissa sitten max 5 pv. Influenssatapauksessa lupa on kirjottaa jopa 7 päivää, mutta se on sitten jo työnantajasta kiinni, että hyväksyykö sen. Mutta kyllähän tässä hommassa kyyniseksi tulee, Housen tapaan alkaa ajatella, että "everybody lies". Kyllä mä niitä toistuvasti vatsavaivaisia olen lääkärin vastaanotolle pistänyt ja vähintäänkin maalaillut uhkakuvia jos jonkinlaisista skopioista, tottahan ne nyt tutkia pitää :D"

Aika ikävä sävy useissa näissä viesteissä hoitsuilla. Eli pääsääntöisesti ajattelevat että potilaat valehtelevat ja haluavat vaan laiskotella, siksi pyytävät saikkua. Pikemminkin tulevat paljastaneeksi sen oman asenteensa työntekoon mun mielestä! Sanon kyllä että hoitajan ja lääkärin vo:lle ei todellakaan mene mielellään ainakaan turhaan. Monet siirtää sitä siihen asti kunnes on ihan pakko. Onpa tosi kivaa, että hoitajan asenne on sitten tämä.

Hyvin harva viitsii valehdella että on kipeä (ja krapulan luulisi jo haistavan hengityksestä) potilas pitäisi aina ottaa tosissaan! Törkeetä että syytetään valehtelijaksi.

Kommentit (131)

Vierailija
61/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:38"]

Hah, jos nyt kaikki flunssalaput pitäisi lääkärin kirjoittaa, niin se tästä vasta puuttuisikin. Diabeetikot, joiden tasapaino on ihan sekaisin ja rintakipuilevat sun muut jonottakoot vaan, lääkäri nyt tutkii kymmenen nuhanenää ja pari yrjöilijää. Huh! Onneksi ollaan menossa koko aika siihen suuntaan, että hoitajille siirtyy tuota perustason hommaa, lääkäri ennemminkin konsultoi, ja hyvä niin. (Toki vastuun lisääntymisen soisi näkyvän myös hoitajavirkojen määrissä ja hoitajien palkkauksessa!) Sitten, jos tauti pitkittyy tai tulee jotain kummaa oiretta, on lääkärin arvion aika. En myöskään oikein tajua kuumeen tuijottamista. Ihmiset sitten vouhkaavat, että kyllä tämä 37,2 astetta on minulle kova kuume, kun normaalisti ruumiinlämpöni on 35,5 astetta ja muuta höpönlöpöä. Ihan sama se on - osa viruksista ei nosta kuumetta, toiset nostavat. Osalle ihmisistä nousee kuume herkemmin kuin toisille. Jos olo on kokonaisvaltaisen kurja, nenä on tukossa ja kurkku kipeä, lihaksia ja päätä särkee ja yskittää, on ihan täysi oikeus levätä kotona pari päivää, vaikka ei olisi kuumetta eikä lämpöä. Toisaalta itselläni on korvamittarilla mitattuna keskellä päivää aina "lämpöä" 37,4-37,6 astetta - jos tuota vaan tuijottaisin, ei tarvitsisi ikinä tehdä töitä!

Parastahan olisi, että kaikkien työnantajien olisi hyväksyttävä 2-3 sairauspäivää ilman minkäänlaista todistusta. Eniten harmia on niistä työnantajista, jotka vaativat kaikesta sairaudesta lääkärintodistuksen, mutteivät itse tarjoa työterveyshuoltoa. Nämä aivan hyväkuntoiset potilaat vievät valtavan määrän tk-lääkärien akuuttiajoista ja nekin, joille riittää hoitajan todistus, tukkivat hoitajien vastaanotot. Esim. mahatautiset tuovat pöpönsä odotustiloihin, joissa istuu esim. syöpäsairaita ja vanhuksia. Lisäksi olisi hyvä, että sairauslomien pituuksiin olisi valtakunnalliset ohjeet, tämä muutos on sentään tulossa. 

Kyllähän se välillä vähän huvittaa, kun itsellä on lievää flunssaoiretta ja on paljon huonommassa kunnossa kuin iso osa saikunhakijoista. Joskus joku olisi halunnut saikkua, kun oli pieni näärännäppy. En kyllä keksi, miten se estää työnteon! Hankalia ovat mt-potilaat, jotka kokevat itsensä työkyvyttömiksi, mutta hoitavalle taholle tulee vaikutelma, että työnteko kuntouttaisi paljon tehokkaammin kuin kotona murheiden märehtiminen. Mutta yleensä pyrin tekemään päätökset yhteisymmärryksessä potilaan kanssa ja jos on pidempää saikkutoivetta, niin sovitaan sitten kontrolli johonkin väliin, että tulee myös objektiivisesti todettua, onko sille viikkojen saikulle todella syytä. Ja jos ei ole saikulle perustetta, niin sitten sitä en kirjoita. Piste. 

T. lääkäri.

[/quote]Kai nyt sentään voit todistuksen kirjoittaa koodilla Z76.5

Vierailija
62/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat ja lääkärit tunnistavat varmasti melko hyvin lintsarit ja teeskentelijät. Toisaalta virheitä tapahtuu kummaltakin.

Ravasin pitkään työterveydessä jatkuvien infektioiden jne. vuoksi. En saanut sairauslomaa ristiselässä olevan välilevytyrän vuoksi, koska minua pidettiin lintsarina. Liikkuminen oli tuskallista. Sain kuulla ikäviä kommentteja niin työterveysasemalta kuin töissäkin.

Löysin syyn sairauteeni vuotta ennen diagnoosia netistä, mutta uskoin olevani väärässä. Olin liian nuori sairastamaan kyseistä sairautta. Onneksi kuntoutuspaikan lääkäri osasi ehdottaa sopivaa verikoetta ja vakava verisyöpäni selvisi viimein. Minulla on lyhyt elinaikaennuste. Kantasolusiirto ja vaikeaa käänteishyljintää, joten olen edelleen sairauslomalla.

Työpaikalta minut irtisanottiin yt-neuvotteluissa ollessani syövän vuoksi sairauslomalla. Olen todella tyytyväinen, kun firma sai hyvän tuloksen. Irtisanomisilla kannattavuus nousee ilahduttavasti! :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vaan luovuttaisiin kokonaan sairausajan palkasta, ei tarvitsisi ketään, sen paremmin hoitajia kuin lääkäreitäkään, paskataudeilla ja pikkuflunssilla kuormittaa. Ihan hullun hommaa maksaa jollekin ripuloimisesta, kunhan on sen verran saanut pidätellä, että on saanut haettua terkasta lapun. Normaalisti työssäkäyvä ei mene konkurssiin siitä, jos on muutama palkaton saikkupäivä vuodessa. Ja ne, jotka aikoo saikuttaa olan takaa, voisivat ottaa vapaaehtoisen sairausvakuutuksen.

Vierailija
64/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:24"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:03"] [quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:58"]No mäen ainakaan halua töihin jotain mahatautisia ihmisiä kiitos.. Mielummin ne flunssaisetkin kotiinettei tartuta muita. [/quote] Tuskin mahatautinen menee töihin. Jos flunssaan ei liity kuumetta, se ei ole syy olla poissa. Vähän sama jos jokainen lapsi jolla vuotaa nenä otettaisiin päivähoidosta pois. Sinne ei jäisi ketään. Voisi jokainen miettiä miksi sitä saikkua hakee. Itse olen istumatyössä ja menin käsi murtuneena töihin koska pystyin töistäni suoriutumaan toisella kädellä - ei näin kaikki tee, vaan otetaan saikkua koska käsi on murtunut vaikka se ei haittaa työn tekemistä. [/quote]Oletpas aikamoinen sankari sitten. Mites muuten ajat autoa, puet päällesi taikka laitat ruuan toinen käsi murtuneena? [/quote] Murtunut käsi ei ole mikään halvaus. Koululaiset joutuvat menemään kouluun kuunteluoppilaiksi vaikka käsi olisi murtunut. Eli sinä makaat kotona alasti ilman ruokaa jos käsi on kipsissä?? En usko, uskon että olet saikulla koska voit ja hoitajat saavat halveksua sinua ihan vapaasti koska olet vain laiska.

[/quote]

Koululaisilla on vanhemmat jotka laittaa ruuan, auttaa pukeutumisessa ja ehkä vielä kyyditsee kouluunkin.

Aikuisilla ei ole tota luksusta. Jos saavat apua, niin ehkä jostain kevyestä toimistotyöstä voi selvitä, jos on se heikompi murtunut, mutta jos työ vaatii vähänkin enemmän, käy tuo vaikeaksi.

Jos mun oikea käsi olisi murtunut, olisin aika avuton. Jo vessassa käyminen tuottaisi ongelmia.

Vierailija
65/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:17"]

Mulla on työkaveri, joka on valehtelematta 1-3 kertaa kuussa saikulla flunssan takia. Paranee aina parissa päivässä, ikinä ei oo havaittavissa flunssan oireita (nuhaa, yskää tai ääni maassa jne.) ennen tai jälkeen saikun, kuten kaikilla muilla on. Palaa myös saikulta aina sunnuntaiksi töihin, ettei menetä tuplapalkkaa, ja jatkaa maanantaina taas saikkua. Aika satavarmasti siis saikuttaa huvikseen. Ärsyttävää, että tämän ihmisen takia muut työyhteisön jäsenet on sitten töissä todella kipeinäkin, ettei homma leviä ihan käsiin. :/

[/quote]

Näitä tapauksia varten pitäisi sitten olla erilaisia vaihtoehtoja. Nykyisin työnantajan valta näihin yksilöihin on minimaalinen, vaikka nämä voivat kaataa pienyrittäjän. Mitään ei voida, vaikka sankari tavattaisiin flunssalomalaisena lenkiltä. Mutta tämä on työlainsäädännön ongelma, ei hoitajien. Sillä on ikäviä seurauksia potilasturvallisuudelle, kun ihmiset eivät saa kuvattua oireitaan kun menevät lukkoon lääkärissä kokiessaan olevansa epäiltyjä, eikä epäilevästi suhtautuva ammattilainen kuuntele potilasta.

Ei pitäisi alun perinkään hyväksyä velvollisuuksia, joita ei terveydenhuollon päälle pitäisi sälyttää. Lusmut kyllä tiedetään ilmankin.

Vierailija
66/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää sairaslomaa väärinkäyttäjät kyllä. He pilaavat kaikkien saikkulaisten maineen. Munkin on hyvin vaikea mennä lääkäriin, tuntuu kuin lääkäri epäilisi mun sanaa, ihan kuin huijaisin. Vaikka olisi jalka murtunut. Mieluummin sitten kituutan, kärsin ja nappaan buranaa. Oletan myös, että pomo ei usko mua, vaikka en ole koskaan ollut saikulla väärin perustein. Kiitos vaan teille lusmuilijat.

Vierailija
67/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:40"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:35"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:32"] [quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:24"] [quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:03"] [quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:58"]No mäen ainakaan halua töihin jotain mahatautisia ihmisiä kiitos.. Mielummin ne flunssaisetkin kotiinettei tartuta muita. [/quote] Tuskin mahatautinen menee töihin. Jos flunssaan ei liity kuumetta, se ei ole syy olla poissa. Vähän sama jos jokainen lapsi jolla vuotaa nenä otettaisiin päivähoidosta pois. Sinne ei jäisi ketään. Voisi jokainen miettiä miksi sitä saikkua hakee. Itse olen istumatyössä ja menin käsi murtuneena töihin koska pystyin töistäni suoriutumaan toisella kädellä - ei näin kaikki tee, vaan otetaan saikkua koska käsi on murtunut vaikka se ei haittaa työn tekemistä. [/quote]Oletpas aikamoinen sankari sitten. Mites muuten ajat autoa, puet päällesi taikka laitat ruuan toinen käsi murtuneena? [/quote] Murtunut käsi ei ole mikään halvaus. Koululaiset joutuvat menemään kouluun kuunteluoppilaiksi vaikka käsi olisi murtunut. Eli sinä makaat kotona alasti ilman ruokaa jos käsi on kipsissä?? En usko, uskon että olet saikulla koska voit ja hoitajat saavat halveksua sinua ihan vapaasti koska olet vain laiska. [/quote]Mites muuten ajat autoa, puet päällesi taikka laitat ruuan toinen käsi murtuneena? [/quote] Käytin julkisia, puin kuten muutenkin (ei kipsi kädessä olla alasti) ja ruokaa tein kuten töitäkin - TOISELLA KÄDELLÄ. Voi huoh. [/quote]Miten avaat mansikkahillopurkin? Miten avaat maitopurkin (ei kierrekorkki)? Miten paloittelet pihvin? [/quote] Älä kaiva hautaa itsellesi. Nämä ei ole mitään pakollisia asioita mistä ei voisi selvitä esim. Menemällä kauppaan ja ostamalla kierrekorkillista maitotölkkiä tai pyytämällä apua. Luuletko oikeasti että jos ihmisellä on kipsi kädessä, että se estäisi suht normaalin elämän ja kevyen työn? Mun poika meni ranne murtuneena kouluun kipsin kanssa ihan normaalisti. Sinä ilmeisesti et pystyisi mihinkään? T. Hoitaja (sellanen oikein veemäinen joka ei tuollaisia hyvällä katsoisi)

[/quote]Okei aselepo! Hali ja mansikoita. Not worth the fight. :)

Vierailija
68/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:10"]

Ärsyttää sairaslomaa väärinkäyttäjät kyllä. He pilaavat kaikkien saikkulaisten maineen. Munkin on hyvin vaikea mennä lääkäriin, tuntuu kuin lääkäri epäilisi mun sanaa, ihan kuin huijaisin. Vaikka olisi jalka murtunut. Mieluummin sitten kituutan, kärsin ja nappaan buranaa. Oletan myös, että pomo ei usko mua, vaikka en ole koskaan ollut saikulla väärin perustein. Kiitos vaan teille lusmuilijat.

[/quote]

no kuule, ei ne lääkärit tai hoitsut uskokaan aina. mulla on kokemusta tuollasesta. onneksi on ollut ihan fyysisiä vikoja jotka on voitu todistaa esim röntgenillä. pitää vaan pystyä vakuuttaan se lääkäri vaikka se vaikeeta oiskin.

Vierailija
69/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Voi olla tietysti, että syy ei olekaan mikään lusmuilu, vaan ylimääräisen vaivan ja työn kasaantuminen plus raha. Sitten on keksitty tuo että suurin osa teeskentelee. Höpsis, kyllä terve ihminen haluaa pääsääntöisesti käydä töissä, koska päähän hajoaa jos aina on kotona.

Vierailija
70/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta käsi murtuneena tapauksesta kysyin työnantajalta, voinko tulla töihin kesken sairausloman, kun tuli aika pitkäksi kipsi kädessä kotona. Kipsi oli vielä oikeassa kädessä ja olen oikeakätinen. Pystyin etu-ja keskisormella tekemään jotain.

Työnantaja ei antanut keskeyttää sairauslomaa ja ei päästänyt töihin

Joten hankala sitä on töihin tulla, jos työnantaja ei päästä

Vierailija
71/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:18"]

[/quote]Voi olla tietysti, että syy ei olekaan mikään lusmuilu, vaan ylimääräisen vaivan ja työn kasaantuminen plus raha. Sitten on keksitty tuo että suurin osa teeskentelee. Höpsis, kyllä terve ihminen haluaa pääsääntöisesti käydä töissä, koska päähän hajoaa jos aina on kotona.

[/quote]

Ihmisten uusavuttomuuskin liittynee asiaan.

"Nenästä tulee verta, mitä mä nyt teen??"

"Kaaduin ja nilkka vähän muljahti, mitä mä nyt teen??"

"Mulla on tässä tämmönen mustelma, ei sitä ollut siinä vielä eilen, miksi mitä mistä se on tullut??"

Vähän vanhemmat osaa käyttää sitä maalaisjärkeä ja joku kylmä-koho-kompressio on itsestään selvä asia.

Vierailija
72/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:57"]

Hoitajat ja lääkärit tunnistavat varmasti melko hyvin lintsarit ja teeskentelijät. Toisaalta virheitä tapahtuu kummaltakin.

Ravasin pitkään työterveydessä jatkuvien infektioiden jne. vuoksi. En saanut sairauslomaa ristiselässä olevan välilevytyrän vuoksi, koska minua pidettiin lintsarina. Liikkuminen oli tuskallista. Sain kuulla ikäviä kommentteja niin työterveysasemalta kuin töissäkin.

Löysin syyn sairauteeni vuotta ennen diagnoosia netistä, mutta uskoin olevani väärässä. Olin liian nuori sairastamaan kyseistä sairautta. Onneksi kuntoutuspaikan lääkäri osasi ehdottaa sopivaa verikoetta ja vakava verisyöpäni selvisi viimein. Minulla on lyhyt elinaikaennuste. Kantasolusiirto ja vaikeaa käänteishyljintää, joten olen edelleen sairauslomalla.

Työpaikalta minut irtisanottiin yt-neuvotteluissa ollessani syövän vuoksi sairauslomalla. Olen todella tyytyväinen, kun firma sai hyvän tuloksen. Irtisanomisilla kannattavuus nousee ilahduttavasti! :D

[/quote]Tosi järkyttävää miten sua on kohdeltu! Millainen hirviömaa Suomesta onkaan tullut. Halaus <3

Vierailija
73/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo, jotka on joka kk pari päivää flunssassa, voi olla ihan vaan lusmuja. Mutta tuon takana voi olla jotain muutakin, vaikka joku krooninen sairaus, mistä muut ei tiedä. Joillekin pienikin flunssa voi olla vaarallinen. Tai sitten heillä voi olla joku muu sairaus joka kk, mutta jostain syystä ne kertovat olleensa flunssassa, ehkä henkkoht. syistä.

Vierailija
74/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:34"]

Nuo, jotka on joka kk pari päivää flunssassa, voi olla ihan vaan lusmuja. Mutta tuon takana voi olla jotain muutakin, vaikka joku krooninen sairaus, mistä muut ei tiedä. Joillekin pienikin flunssa voi olla vaarallinen. Tai sitten heillä voi olla joku muu sairaus joka kk, mutta jostain syystä ne kertovat olleensa flunssassa, ehkä henkkoht. syistä.

[/quote]Hyvä pointti. Ei sairauden syy kyllä muille edes kuulu jos sen niin itse haluaa.

Vierailija
75/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:04"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:50"]

Jotain kiksejä tuo hoitsu tuntuisi saavan, kun saa evätä mielestään "lorvikatarria" potevilta sairasloman. Sairasta, puhumattakaan siitä että "maalailee uhkakuvia" potilaille. Luoja... Tolla alalla on varmasti aivan helvetisti täysiä sosiopaatteja.

[/quote]

En kyllä saa yhtikäs minkäänlaisia kiksejä noista keskusteluista. Enemmänkin usein tulee vaivautunut olo. Joskus toivoisi ihmisten itse tajuavan, ettei aihetta sairauslomaan ole. Kaikkein ikävimpiä ovat nämä, joille pitkin hampain kirjoittaa sen saikun ja sen jälkeen he alkavat kinuta vielä perjantaita vapaaksi. Joidenkin ihmisten työmoraali on niin löyhä, ettei sitä aivan tavallinen kerran muutamassa vuodessa sairastava voi ymmärtääkään.

[/quote]

Mistä lähtien hoitajan tehtäviin on kuulunut myös moraalinvartiointi?
[/quote]
Siitä lähtien viimeistään kun abortti laillistettiin.

Vierailija
76/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki terveydenhuollon ammattilaiset!

Täällä on keskusteltu jotain siitä, että onko potilas tai henkilö "sairaan näköinen" ja helpottaako se diagnoosin tekoa vai ei. Minä olen ollut yli 30 vuotta eli syntymästäni punatukkainen ja ihoni on niin valkoinen kuin se vain voi olla. Olen nyt elämäni varrella huomannut, että yli puolet suomalaisista ei tiedä/ymmärrä biologiasta tai terveystiedosta sellaista asiaa, että minun tai minunkaltaisen ihmisen ihon normaali olotila on aina todella valkoinen satoi tai paistoi - eikä se liity terveydentilaani mitenkään. Joskus jopa 10 ihmistä kymmenestä saattaa pohtia, että kyllähän sinulla nyt jotain terveyshuolia on jos yksi ottaa esiin tämän sävyeron ihonvärissä.

On kyllä joillain lääkäreilläkin asiasta ymmärtäminen jäänyt puolitiehen. Sikäli huolestuttavaa kun heihin pitäisi pystyä luottamaan 100 % joissain tilanteissa.

Kysynkin nyt, että tietävätkö terveydenhuollon ammattilaiset mistä puhun? Pitäisi varmaan kokeilla tätä menemällä vastaanotolle sanomaan "mulla on vähän kalpea olo, saanko saikkua".

Vierailija
77/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki terveydenhuollon ammattilaiset!

Täällä on keskusteltu jotain siitä, että onko potilas tai henkilö "sairaan näköinen" ja helpottaako se diagnoosin tekoa vai ei. Minä olen ollut yli 30 vuotta eli syntymästäni punatukkainen ja ihoni on niin valkoinen kuin se vain voi olla. Olen nyt elämäni varrella huomannut, että yli puolet suomalaisista ei tiedä/ymmärrä biologiasta tai terveystiedosta sellaista asiaa, että minun tai minunkaltaisen ihmisen ihon normaali olotila on aina todella valkoinen satoi tai paistoi - eikä se liity terveydentilaani mitenkään. Joskus jopa 10 ihmistä kymmenestä saattaa pohtia, että kyllähän sinulla nyt jotain terveyshuolia on jos yksi ottaa esiin tämän sävyeron ihonvärissä.

On kyllä joillain lääkäreilläkin asiasta ymmärtäminen jäänyt puolitiehen. Sikäli huolestuttavaa kun heihin pitäisi pystyä luottamaan 100 % joissain tilanteissa.

Kysynkin nyt, että tietävätkö terveydenhuollon ammattilaiset mistä puhun? Pitäisi varmaan kokeilla tätä menemällä vastaanotolle sanomaan "mulla on vähän kalpea olo, saanko saikkua".

Vierailija
78/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni flunssat yleensä niin rajuja, että pakko olla töistä pois. Vaikkei olisi kuumettakaan. Onneksi meillä saa olla pomon luvalla sen kolme päivää pois. En kyllä turhan takia saikuta, mutta jos olen kipeä, niin pakko olla töistä pois. Jos nenä vuotaa kuin Niagaran putous, kurkku on kuiva kuin Sahara ja yskin niin, että kuulostan keuhkoahtaumapotilaalta, koen olevani työkyvytön.

Sitäpaitsi, jos urheasti jatkaa töitä, vaikka olisikin sairas, ei siitä mitalia saa. Korkeintaan pitkittyneen taudin ja pahimmassa tapauksessa sitä on kierteessä. Been there, done that.

Vierailija
79/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:16"]

Hyvin harva viitsii valehdella että on kipeä (ja krapulan luulisi jo haistavan hengityksestä) potilas pitäisi aina ottaa tosissaan! Törkeetä että syytetään valehtelijaksi.

[/quote]

Öööö.... Ainakin hyvin suuri osa >40v työntekijöistä "saikuttaa" ihan rutiininomaisesti. Joka vuosi kuukautta ennen kesälomaa saikulle, sitten kesälomalla meneekin selkä ja joutuu jatkamaan vielä ainakin kuukauden kesäloman jälkeen saikulla. Joka vuosi. Irtisanomisia ei tule, koska valtionyritys ja onhan se laitontakin irtisanoa jos on "huono terveys" (jaksaa kumminkin tunnollisesti kapakkaan, vaikka olisi mikä kuolemantauti).

Vierailija
80/131 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:17"]

Mulla on työkaveri, joka on valehtelematta 1-3 kertaa kuussa saikulla flunssan takia. Paranee aina parissa päivässä, ikinä ei oo havaittavissa flunssan oireita (nuhaa, yskää tai ääni maassa jne.) ennen tai jälkeen saikun, kuten kaikilla muilla on. Palaa myös saikulta aina sunnuntaiksi töihin, ettei menetä tuplapalkkaa, ja jatkaa maanantaina taas saikkua. Aika satavarmasti siis saikuttaa huvikseen. Ärsyttävää, että tämän ihmisen takia muut työyhteisön jäsenet on sitten töissä todella kipeinäkin, ettei homma leviä ihan käsiin. :/

[/quote]

Näitä tapauksia varten pitäisi sitten olla erilaisia vaihtoehtoja. Nykyisin työnantajan valta näihin yksilöihin on minimaalinen, vaikka nämä voivat kaataa pienyrittäjän. Mitään ei voida, vaikka sankari tavattaisiin flunssalomalaisena lenkiltä. Mutta tämä on työlainsäädännön ongelma, ei hoitajien. Sillä on ikäviä seurauksia potilasturvallisuudelle, kun ihmiset eivät saa kuvattua oireitaan kun menevät lukkoon lääkärissä kokiessaan olevansa epäiltyjä, eikä epäilevästi suhtautuva ammattilainen kuuntele potilasta.

Ei pitäisi alun perinkään hyväksyä velvollisuuksia, joita ei terveydenhuollon päälle pitäisi sälyttää. Lusmut kyllä tiedetään ilmankin.

[/quote]

Terveydenhuollon ammattilaiset ovat kyllä osa ongelmaa. Näillä terveydeydenhuollon todistuksilla tätä rumbaa pyöritetään eikä niitä uskalleta työpaikoilla kyseinalaistaa. 

Lähiesimiehenä on aika voimaton esim. päihdeongelmaisten kanssa. Hoitoonohjauksen jälkeen työterveyteen ei enää mennä, vaan henkilöllä alkaa ollakin päivystyksestä sairaslomatodistuksia,6-7 eri lääkärin, 1-3päivää kerralla. Miten sitä kyseenalaistaa näiden terveydenhuollon asiantuntijoiden ammattitaidon? Kun lopulta saa pelin poikki ja hr:ltä kirjallisen päätöksen että henkilön pitää hakea sairauslomatodistuksensa vain nimeltä työterveyslääkäriltä- tai hoitajalta niin saakin luottamusmiehen kimppuunsa ja sairaspoissaolot johtuvat vain siitä että esimies vainoaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme