Hoitajien mielipiteitä ns.turhista saikuista, foorumi.
http://hoitajat.net/forums/topic/9707-sairasloman-ev%C3%A4%C3%A4minen/?page=1
Vanhoja kommentteja, mutta menköön. Lainaan yhden:
Pinks
Lähetetty 19 tammi 2011
"Kyllä mä melkein sanoisin, että nenun päästä näkee jos ihminen on kipee. Ei se kuume sitä määritä mikä se olo ja työkyky on. Kuume nyt lähinnä mitataan rutiininomaisesti ja ehkä hitusen lääkäriäkin varten. Kaksi kertaa olen saikun evännyt, molemmilla kerroilla kyseessä nuori sälli, jolla ei mitään vaivoja ollut, selkeästi lorvikatarria potivat. Luulivat raukat saavansa saikkulaput kouraan ihan vaan tulemalla paikalle ja ilmoittamalla, että saikkua olis tarvis. Ei mennyt läpi, oireista ei osanneet sanoa mitään, toinen oli kuulemma toissapäivänä aivastanut. Että onhan näitä. Migreenistä tosiaan lupa kirjoitella yksi päivä, mahataudista sen kolme päivää ja flunssissa sitten max 5 pv. Influenssatapauksessa lupa on kirjottaa jopa 7 päivää, mutta se on sitten jo työnantajasta kiinni, että hyväksyykö sen. Mutta kyllähän tässä hommassa kyyniseksi tulee, Housen tapaan alkaa ajatella, että "everybody lies". Kyllä mä niitä toistuvasti vatsavaivaisia olen lääkärin vastaanotolle pistänyt ja vähintäänkin maalaillut uhkakuvia jos jonkinlaisista skopioista, tottahan ne nyt tutkia pitää :D"
Aika ikävä sävy useissa näissä viesteissä hoitsuilla. Eli pääsääntöisesti ajattelevat että potilaat valehtelevat ja haluavat vaan laiskotella, siksi pyytävät saikkua. Pikemminkin tulevat paljastaneeksi sen oman asenteensa työntekoon mun mielestä! Sanon kyllä että hoitajan ja lääkärin vo:lle ei todellakaan mene mielellään ainakaan turhaan. Monet siirtää sitä siihen asti kunnes on ihan pakko. Onpa tosi kivaa, että hoitajan asenne on sitten tämä.
Hyvin harva viitsii valehdella että on kipeä (ja krapulan luulisi jo haistavan hengityksestä) potilas pitäisi aina ottaa tosissaan! Törkeetä että syytetään valehtelijaksi.
Kommentit (131)
On työpaikkoja, joissa sairasajalta saa suurempaa palkka kuin normaali työpäiviltä, lukuunottamatta sunnuntailta. Itsellä kaikki lisät säilyy vaikka olen vp:ssä. Olen toimihenkilö.
Muut joutuu tappelemaan että saavat tarpeeksi saikkua, minä kun sairastun näytän siltä että olisin ollut jo pari päivää haudassa ja sieltä karannut kun menen lääkäriin, sanon että tarvitsen pari päivää saikkua, lääkäri tuijottaa hetken hiljaa ja toteaa että voi kirjoittaa suoraan pari viikkoakin. Joudun sitten vänkäämään että tarvitsen vain pari päivää ja sitten olen taas ihan kunnossa kuten aikaisemminkin. 3 päivää kirjoittavat ja vannottavat että tulen kiltisti hakemaan lisää saikkua jos en parane.
Tasan ei käy nallekarkit =(
Olin tänä kesänä ekaa kertaa lääkärin sijaisena ja tein aika paljon päivystystä. Yllättävän paljon oli niitä jotka tuli kesken kesäloman hakemaan saikkua ettei tarvi lomalla sairastaa. Toisaalta enemmän oli niitä jotka sanoivat etteivät tarvi sva lappua koska ovat juuri kesälomalla.
Sitten oli yksi hauska kaveri joka tuli festarivkonlopun jälkeen hakemaan saikkua ja myönsi heti että on tullut juotua viikonloppuna ja itseasiassa sinä aamunakin, mutta että oli myös flunssaa ja kurkku kipeä. Valmistauduin jo kieltäytymään saikusta kun mittasin kuumeen ja se olikin yllättäen korkea. Kirjoitin sitten pari päivää saikkua hänelle.
Pääsääntöisesti pidin ja pidän kyllä periaatteena että potilasta pitää uskoa, ei mulla mitään valheenpaljastajan kykyjä ole jossei nyt jotenkin ihan urpo tarina ole. Ja miten lääkärikään pystyy jonkun vatsataudin toteamaan? Ei mitenkään, pakkohan se on vaan uskoa jos potilas sanoo että on oksentanut/ripuloinut.
Mun työkaveri sairasti pari vuotta sitten lähes kuukausittain. Tunnen työkaverini hyvin ja tiedän, ettei kusettanut näitä juttuja. Ja näkihän sen kondiksen jo naamastakin. Sitten meillä tuli työpaikalla muutoksia ja työkaverin huone vaihtui toiseen päähän taloa ja sairastelut loppuivat siihen. Hänen entiseen huoneeseen tuli työntekijä, joka tunnettiin erittäin terveistä elämäntavoista ja siitä, ettei hän sairastellut oikeastaan yhtään. Niin vain alkoi hänelläkin flunssakierre. Ymmärtäähän tuon tyhmempikin, että talon itäsiipi on sairastunut.
Joskus olen sanonut todella flunssaiselle työkaverilleni, että voisiko lähteä kotiin siitä tartuttamasta. Meidän työporukasta harva jää saikulle ennen kuin on suunnilleen toinen jalka haudassa. Mutta meillä onkin toimistotyö, joka on helpompi "pikku flunssassa" tehdä kuin joku ravintola-, raksa- tai hoitotyö. Vähän siis riippuu ammatistakin, kuinka helposti saikkua haetaan.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 03:57"]
Olin tänä kesänä ekaa kertaa lääkärin sijaisena ja tein aika paljon päivystystä. Yllättävän paljon oli niitä jotka tuli kesken kesäloman hakemaan saikkua ettei tarvi lomalla sairastaa. Toisaalta enemmän oli niitä jotka sanoivat etteivät tarvi sva lappua koska ovat juuri kesälomalla. Sitten oli yksi hauska kaveri joka tuli festarivkonlopun jälkeen hakemaan saikkua ja myönsi heti että on tullut juotua viikonloppuna ja itseasiassa sinä aamunakin, mutta että oli myös flunssaa ja kurkku kipeä. Valmistauduin jo kieltäytymään saikusta kun mittasin kuumeen ja se olikin yllättäen korkea. Kirjoitin sitten pari päivää saikkua hänelle. Pääsääntöisesti pidin ja pidän kyllä periaatteena että potilasta pitää uskoa, ei mulla mitään valheenpaljastajan kykyjä ole jossei nyt jotenkin ihan urpo tarina ole. Ja miten lääkärikään pystyy jonkun vatsataudin toteamaan? Ei mitenkään, pakkohan se on vaan uskoa jos potilas sanoo että on oksentanut/ripuloinut.
[/quote]
Kyllähän noita lomansiirtäjiä näkyy työterveyshuollossakin esim. aika paljon. Saa olla aika heikko moraali ihmisellä, että flunssan takia pitäisi saada lisää lomapäiviä. Sääliksi käy työnantajia, koska tuollaisen käytöksen sopisi johtavan pikaiseen irtisanomiseen.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 12:03"] [quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:58"]No mäen ainakaan halua töihin jotain mahatautisia ihmisiä kiitos.. Mielummin ne flunssaisetkin kotiinettei tartuta muita. [/quote] Tuskin mahatautinen menee töihin. Jos flunssaan ei liity kuumetta, se ei ole syy olla poissa. Vähän sama jos jokainen lapsi jolla vuotaa nenä otettaisiin päivähoidosta pois. Sinne ei jäisi ketään. Voisi jokainen miettiä miksi sitä saikkua hakee. Itse olen istumatyössä ja menin käsi murtuneena töihin koska pystyin töistäni suoriutumaan toisella kädellä - ei näin kaikki tee, vaan otetaan saikkua koska käsi on murtunut vaikka se ei haittaa työn tekemistä. [/quote]Oletpas aikamoinen sankari sitten. Mites muuten ajat autoa, puet päällesi taikka laitat ruuan toinen käsi murtuneena? [/quote] Murtunut käsi ei ole mikään halvaus. Koululaiset joutuvat menemään kouluun kuunteluoppilaiksi vaikka käsi olisi murtunut. Eli sinä makaat kotona alasti ilman ruokaa jos käsi on kipsissä?? En usko, uskon että olet saikulla koska voit ja hoitajat saavat halveksua sinua ihan vapaasti koska olet vain laiska.
[/quote]
Riippuu murtumasta. Itse mursin oikean käteni erittäin pahasti monesta kohti, sitä leikattiin 7h. Söin kolme kk vahvoja särkylääkkeitä ja olin ihan pöllyssä. Pystyin istumaan puoli tuntia kerrallaan jonka jälkeen piti mennä makaamaan tukityynyjen kanssa kun kivut alkoivat ylittää sietorajan. Käsi on täynnä metallia, edes lääkäri ei ollut nähnyt hetkeen vastaavaa. Joten älä vertaa jotain rannemurtumaa (jota on ehkä vähän väännetty oikeaan asentoon) sellaiseen missä käsi on aivan tohjona useasta kohdasta ja leikattu mahdollisesti useampaan kertaan! Kivut aivan eri luokkaa (kokemusta myös tollasesta rannemurtumasta joka parani nopeasti ilman fysioterapioita ja vahvoja särkylääkkeitä).
Entisessä duunissani alkoi yksi päivä olo olla vähän flunssainen. Paniikissa juoksin heti lääkäriin, en siis hakemaan saikkua, vaan lääkärintodistusta flunssastani jos vaikka seuraavana päivänä sitä tarvitsisin. Änkytin siinä että ei oo ollut kuumetta eikä mitään muitakaan oireita kuin "semmoinen tukkoinen olo", ja että haluaisin siis vaan lääkärin näkemyksen tästä, ettei tuu mitään sanomista töissä eikä kukaan luule mun keksineen itselleni flunssaa jos tää "tila" pahenee, kun siellä on niin tiukka tunnelma ja aina saatnallinen kiire ja kaikki on ylityöllistettyjä ilman saikuttajiakin.
Lääkäri katsoi mua silmiin ja ilmoitti että mä kirjoitan sulle nyt loppuviikon sairaslomaa, ja tuo sun influenssa on "vakava", jos et lepää, voit saada keuhkoputkentulehduksen. Lupaa että menet kotiin lepäämään. Todistuksessa oli mainintaa oireista joita mulla ei edes ollut.
Oon kiitollinen sille lääkärille. Tajusin että on aika vaihtaa työpaikkaa.
Kyllä meillä töissä (kotihoito) huomaa, että kesä tuli. Meni monta selkää heti jumiin kun ennusteet lämpenevistä keleistä tuli julki.
Näille "selkävaivaisille" olis hyvä ratkaisu jos se työterveyslääkäri ohjais takasin töihin ja paikallisesti sovittais sitten vähän kevyempää ja selkäystävällisempää työtä viikon ajaksi.
Hautausmaat on täynnä korvaamattomia. Itse ainakin sairastan rauhassa, jos olen kipeä. Työ on sen verran haastavaa, että sitä ei tehdä vasemmalla kädellä puolikuntoisena.
Ensimmäinen sairaslomapäivä saisi olla palkaton. Oikeita flunssia ei sairasta yleensä joka vuosi , syövästä saa pitemmän sairausloman kerralla. Tämä saisi tietyt tyypit harkitsemaan sairasloman hakemista. t sh
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:50"]
Jotain kiksejä tuo hoitsu tuntuisi saavan, kun saa evätä mielestään "lorvikatarria" potevilta sairasloman. Sairasta, puhumattakaan siitä että "maalailee uhkakuvia" potilaille. Luoja... Tolla alalla on varmasti aivan helvetisti täysiä sosiopaatteja.
[/quote]
Kaikki entiset koulukiusaajat omalta luokaltani peruskoulusta työskentelevät nykyisin terveydenhuollon parissa. Moni tuntuu nauttivan siitä, että saa simputtaa avuttomammassa tilassa olevaa ihmistä ja sen vuoksi nuorena aikuisena alkaa kiinnostaa työ sairaiden parissa.